Letchmore Heath gaat gebukt onder Krishna Angst houdt kluizenaars vast in doods paradijs ^foord-Korea ii verwarring reportage ZATERDAG 20 MEI 1995 29 Ruim 20.000 hindoes waren naar de tempel gekomen om de geboorte dag van Krishna te vieren. De zon scheen ongenadig, maar onder de bomen in de tuinen stonden tenten waar het gratis voedsel in alle koelte genuttigd kon wor den. Sommige gelovigen hadden zich in het gras gevleid en zongen, anderen ba den tot God. Kaalgeschoren mannen in saffraankleurige gewaden liepen in een processie over het uitgestrekte terrein, dat begrensd werd door een weide waar de koeien kransen van gele bloemen droegen. Uit hun midden klonken de rit mische geluiden van trommels op. Het tafereeltje had in India kunnen zijn, land van miljoenen hindoes. Maar het speelde zich vorig jaar augustus af in een pittoresk gehucht onder de rook van Londen. Het gehucht, Letchmore Heath, telt mis schien honderd huisjes, voornamelijk cottages met rieten daken. Er staat ook een landhuis dat 22 jaar geleden werd ge kocht door Beatle George Harrison, die het prompt schonk aan de Hare-Krish- nabeweging. Piggots Manor heet nu ge woon Bhaktivedanta Manor en is een be devaartsoord geworden voor tienduizen den Britse hindoes. In de dorpspub, vlakbij het landgoed, worden soms bizarre types gezien. Tot de stamgasten van de Three Horseshoes hoort een oude heer met Wehrmacht- helm. Op warme zomeravonden par keert hij zijn motor-met-zijspan voor de pub en schrijdt in zijn paarse korte broek de uitspanning binnen. Soms gaat hij vergezeld van een man in cowboy-kle- ding. die fier te paard naast de motor met-zijspan galoppeert. De dorpelingen zijn verdraagzaam en le zen gewoon verder als de Wehrmacht- helm en de cowboy op het terras voor de pub neerstrijken. Maar ruim 20.000 hin does, waarvan velen in oranje jurken, is zelfs voor de spreekwoordelijke Engelse tolerantie iets te veel van het goede. „Wij zijn een klein dorp met 200 inwo ners, niet een voetbalstadion", klaagt de eigenaar van de pub. „Als hier 25.000 mensen samenkomen, kunt u zich wel voorstellen wat het effect is. En ze weige ren zich aan het dorpsleven aan te pas sen met die vervloekte jurken aan." Internationale rel Bhaktivedante Manor vormt al twee de cennia de inzet van een vete. Die begon destijds met het luchtige protest van een aantal dorpelingen, maar is inmiddels Hare Krishna in Bhaktivedanta Manor. ontaard in een rel van internationale di mensies. Nadat de kleine gemeenteraad van het dorpje ernstig verdeeld bleek over de kwestie, zal dit jaar het Britse mi nisterie van binnenlandse zaken de vier schaar spannen. George Harrison had het landhuis ge schonken aan de International Society of Krishna Consciousness opdat deze daarin een opleidingsinstituut voor priesters kon vestigen. Dat was geen pro bleem. want daarvoor had het gebouw een school voor verpleegsters gehuisvest - een vestigingsvergunning was niet no dig. Maar wat was begonnen als een school voor priesters, werd weldra een tempel. Hindoes uit het hele land begonnen toe te stromen. Door de week bleef het aan tal tempelgangers nog beperkt, maar op zomerse zondagen waren het er vaak ve le honderden. En op feestdagen kwamen er duizenden hindoes. Janmashtami, de geboortedag van Krishna in augustus, lokte wel 25.000 gelovigen naar het pitto reske gehucht. Een enkele onnozele hals in Londen dacht aanvankelijk dat de kwestie met wat pennestreken op te lossen was. Maar dan had het ministerie buiten de pu blieke opinie in India gerekend. De Indiase cricketspeler Sunil Gavas- kar, de beste slagman ter wereld, kwam naar Engeland om deel te nemen aan een protest tegen de eventuele sluiting van de tempel. En verscheidene Indiase mi nisters maakten hun oude koloniale heersers duidelijk dat zij ernstig reke ning moesten houden met handelssanc ties als de godsdienstvrijheid van de hin does niet werd gerespecteerd. Tolerant „India is een der tolerantste landen ter wereld", zegt Zijne Heiligheid Atmanive- dan Swami, priester in Bhaktivedanta Manor. „Hoewel christenen in India een kleine minderheid vormen, is Kerstmis er een nationale vrije dag. We verwach ten dan wel dezelfde tolerantie van Enge land." De Hare Krishna's zouden vorig jaar de slag om hun tempel hebben verloren, als zij niet een briljante zet hadden gedaan: zij boden gewoon aan een weg aan te leg gen door de weilanden, waarover gelovi gen naar de tempel konden trekken zon der nog het plaveisel van het dorp te moeten teisteren. De koeien, zo zeiden zij, zouden zeker geen aanstoot nemen aan een processie van hindoes. Cees van Zweeden Noord-Korea heeft een week na afloop van het zogenaamde 'Festival voor Vrede' zijn grenzen opnieuw gesloten voor alle toeristen. „De pbassade heeft mij laten weten dat voor een groep reizigers die op 23 *i zou moeten vertrekken, geen visa afgegeven zullen worden", irklaarde Joshua Green van het op dit afgesloten land specialiseerde reisbureau Koryo Tours in Peking, ris geen verklaring gegeven voor de veranderde stemming in tongyang. Ook is niet duidelijk hoe lang het onmogelijk zal zijn het md binnen te komen. Eind vorige maand waren naar schatting jenduizend buitenlanders te gast in Noord-Korea. De grootste groep die jitis toegelaten. Onder hen tientallen journalisten die de gelegenheid [baat namen om eindelijk met eigen ogen een kijkje te nemen in het leest gëisoleerde land ter de wereld. aarnemers zien het sluiten van de grenzen als een teken van lenemende interne verwarring in de totalitair geregeerde staat na het verlijden van dictator Kim II Sung vorig jaar juli. Zijn zoon Kim Jong i53) is weliswaar aangewezen als opvolger van de Grote Leider, maar mog steeds niet officieel benoemd tot president van het land, noch tot jrtijleider. De onzekerheid als gevolg van de onvolledige achtsoverdracht wordt volgens analysten nog vergroot door ernstige ledseltekorten. De stilte in de brede straten van de Noordkoreaanse hoofdstad Pyon gyang wordt vaker onderbroken door zin gende kinderen dan door ronkende moto ren van auto's. Groepen jongeren van zes tot vijftien jaar, gekleed in schoolunifor men, passeren herhaaldelijk in marstem po. „Er is niets in de wereld wat wij hoeven te benijden", klinkt het luid uit de kinder kelen. Het populaire lied geeft precies aan wat de bevolking geacht wordt te geloven: jullie leven in een paradijs en er is niets te wensen over. De kinderen kijken niet op of om. staren in de verte. Ze hebben zich al dezelfde hou ding eigen gemaakt als de volwassenen: blik op oneindig en verstand op nul. Bui tenlanders worden genegeerd. Zelfs oog contact wordt vermeden. „Het is precies hetzelfde als beginjaren zeventig in China onder Mao Zedong. Ieder contact met bui tenlanders was uit den boze. Iedereen was bang. want je buurman kon je aangeven bij de autoriteiten. Hier is het nog steeds zo'', is het commentaar van een oudere Chinese toerist uit Peking. Angst is het sleutelwoord in de laatste, met stalen vuist geregeerde, stalinistische staat in de wereld die krampachtig pro beert in zelfgekozen isolement overeind te blijven. Daartoe heeft de vorig jaar zomer op 82-jarige leeftijd overleden dictator Kim II Sung bovenop het totalitair com munistisch regime een cultus rond zijn persoon laten groeien die zijn weerga niet kent. Bedroefd Jk voel nog steeds een groot verdriet over het verlies van de Grote Leider, kameraad Kim II Sung. Ik mis hem elke dag. Alle Ko- reanen zijn bitter bedroefd. Voor ons is hij een vader. Koreanen geloven niet in God, maar wij denken aan hem als een God in de hemel", verklaart onze gids mevrouw Pak (42), terwijl tranen over haar wangen biggelen. De Grote Leider heeft zijn 22 miljoen on derdanen vanaf het ontstaan van de De mocratische Volksrepubliek Korea in 1948 gedrild in onverbiddelijke gehoor zaamheid. Een ieder die uit de pas loopt, wordt verbannen en kan zonder pardon de rest van zijn dagen slijten in een afgelegen werkkamp in het bergachtige binnenland. Die plaatsen krijgen we uiteraard niet te zien tijdens een bezoek van acht dagen. Ze bestaan volgens de Noordkoreanen ook niet en de berichten erover zijn 'pure leu- gens' van de 'imperialistische. Ameri kaanse agressors' en hun 'Zuidkoreaanse marionetten'. Programma Bovendien is het Pyongyang Internatio naal Sport en Cultuur- Festival voor Vrede georganiseerd om het toerisme te bevor deren en buitenlandse investeerders te iokken. De naar schatting tienduizend buitenlanders die voor de gelegenheid tot het land zijn toegelaten, onder wie zaken lieden en journalisten, moeten dus met een positief beeld naar huis gaan. Er is een overladen programma opgesteld met be zoeken aan monumenten, musea en mas sa-voorstellingen dat de groepen bezoe kers van 's morgens acht tot 's avonds tien uur onder strikte begeleiding bezig houdt. Zelden is er een uurtje om 'vrij' toneel brengen, doet een zeer professio nele begeleiding vermoeden. De enorme discipline die in de straten opvalt, blijkt al jong te zijn aangeleerd. De massa-ballet ten gaan precies gelijk. Een groep jongens van een jaar of acht voert zonder proble men een strijddans uit met ingewikkelde bewegingen met zwaarden. Bij de lofliede ren op de Leiders worden hun foto's op de achterwand van het toneel geprojecteerd. Tijdens de finale, waarbij het toneel vol staat met kinderen die aandoenlijk met rode zakdoekjes zwaaien, komt spontaan de schrikbarende gedachte op dat Hitier in de jaren dertig in Duitsland waarschijn lijk dezelfde tactiek heeft gevolgd. Spektakel Ter ere van de tienduizend buitenlandse gasten wordt op een morgen in het Kim II Sung-stadion een atletisch zang- en dans- spektakel opgevoerd waaraan vijftiendui zend jongeren deelnemen. De honderd duizend zitplaatsen zijn allemaal bezet. Op luide marsmuziek beelden wisselende groepen anderhalf uur lang de opbouw van het arbeidersparadijs uit. Een lange zijde van het stadion is bevolkt door jon gens en meisjes met waaiers in alle kleu ren van de regenboog waarmee de meest fantastische mozaïeken en slogans wor den geformeerd. 'Een aftakeling van het socialisme kan niet worden getolereerd'. Als meisjes in gele shirts en groene rokjes op het veld wuivend graan uitbeelden, toveren de waaiers Kim II Sung tevoor schijn die in een korenveld wandelt. In de fmale scanderen de atleten minutenlang: 'Wij missen zijn zonnige lach' en 'Wij wil len de Grote Leider nog eenmaal zien'. Daar tussendoor zijn honderden snikken de kinderen te horen die hun tranen de vrije loop laten, terwijl ze ten afscheid naar het publiek zwaaien. Veel volwassen Koreaanse toeschouwers, wederom in hun beste goed, hebben het ook te kwaad gekregen. Het zoveelste bewijs dat Kim II Sung nog steeds het dagelijkse leven be heerst in het Rijk der Kluizenaars. Partij De vraag is hoe lang dit treurigstemmen- de theater nog kan doorgaan. Oordelend naar de wekenlange, succesvolle massa regie - waardoor onder meer geen harde bewijzen zijn aangetroffen voor ernstige voedseltekorten, wijdverbreide armoede en gebrek aan elektriciteit die tweederde van de industrie zou hebben stilgelegd - is de macht van de Communistische Arbei derspartij vooralsnog onbegrensd. Aan de andere kant is het de erbarmelijke staat van de economie die de autoriteiten er kennelijk toe dwingt uit het isolement te kruipen. In buurland China - waar twintig jaar ge leden nog werd geweend om partijleider Mao Zedong - is bewezen dat met de zoge naamde 'Open Deur'-politiek maatschap pelijke veranderingen onvermijdelijk vol gen. Voor de Koreaanse jongeren van nu is er dan ook goede hoop dat ze ooit de Kim- cultus kunnen afzweren en de ontbreken de zaligheden in het paradijs binnen handbereik krijgen. Yvonne van der Heijden Noordkoreaanse families buigen voor het monument ter nagedachtenis van Kim II Sung. Kinderen huilen op een massabijeenkomst in Pyonyung ter nagedachtenis van de overleden leider. rond te wandelen en dan nog worden we gevolgd door een paar veiligheidsagenten die onmiddellijk ingrijpen bij de nadering1 van een stukje van het land dat niet op vreemde ogen is voorbereid. Er hangt een onwezenlijke sfeer in Pyon gyang. De stad heeft meer weg van een gi gantisch openluchttheater dan van een le vensechte hoofdstad met twee miljoen in woners. Op de brede boulevards zijn am per auto's of fietsen te bekennen. Deson danks staan op de kruispunten eenzame politieagenten in een lichtblauw uniform met afgemeten bewegingen het verkeer te regelen. Voetgangers lopen mechanisch in ferme pas op de trottoirs en iedereen ge bruikt braaf de voetgangerstunnels om de verkeersarme straten over te steken. Ie dereen gaat 'op zijn zondags' gekleed. De mannen dragen kostuums en alle vrou wen een rok met jasje of een traditionele, Koreaanse lange feestjurk. De kleren zien er uit alsof ze zo uit de fabriek komen. In dit zogenaamde 'paradijs' bekruipt de vreemdeling al snel het onbehaaglijke ge voel dat er iets niet klopt. Er zijn geen spe lende kinderen te zien, geen vrienden die elkaar toevallig tegenkomen en de laatste nieuwtjes uitwisselen, geen oude mensen die rondschuifelen en geen gehandicap ten. Toch zijn duizenden Koreanen ge wond geraakt in de strijd tegen de Japan ners in de Tweede Wereldoorlog en tijdens de Koreaanse Oorlog (1950-1953). In het Pyongyang Warenhuis Nummer Een lopen op een doordeweekse dag op el ke van de zes verdiepingen tientallen Ko reanen rond op him paasbest. Ze vragen zo nu en dan iets aan de winkelbediendes, maar er is letterlijk niemand die een pakje in zijn handen heeft met iets wat is ge kocht. Rantsoen In de winkels die 's avonds fel verlicht zijn. liggen goederen op keurige stapels, maar kopers zijn niet te bekennen. De pirami des eieren en sinaasappelen her en der op de toonbanken blijven een week lang on veranderd zichtbaar. Een toevallige ont moeting met een Europese diplomaat die bijna drie jaar in Pyongyang woont, leert dat de winkels normaal leeg zijn. „De Ko reanen krijgen hun gerantsoeneerde le vensmiddelen via de massa-organisaties uitgedeeld. Een week geleden begonnen de schappen in de winkels ineens gevuld te raken. Ik kan u verzekeren dat na af loop van het festival opnieuw niets te koop zal zijn." Geen dag of eigenlijk geen uur gaat voor bij zonder dat we worden herinnerd aan de Grote Leider of zijn zoon en beoogd opvol ger de Dierbare Leider Kim Jong II (53). Op gebouwen prijken slogans die de gid sen keer op keer vertalen, zoals 'Lang Le ve de Grote Leider', 'De Grote Leider Kim II Sung zal altijd bij ons blijven' en 'Kim II Sung is Kim Jong H'. Tientallen portret ten en levensgrote mozaïeken vooral met de beeltenis van Kim senior sieren de stra ten. Lofliederen over zijn heldhaftig verle den, die al op de kleuterscholen verplichte kost zijn, schallen op verschillende plaat sen uit de luidsprekers. Droom Het is geen wonder dat Koreanen zelfs in hun dromen bezocht worden door de man die misschien beter de leider van een sek te met miljoenen aanhangers kan worden genoemd. „Ik heb in mijn leven drie keer gedroomd over de Grote Leider. In mijn dromen ontmoette ik de Grote Leider en sprak ik met hem. Hij bezocht mijn uni versiteit en vroeg me mijn naam. Ik heet Ryom. En ook wat ik studeerde. Ik zei: En gels. Hij omhelsde me en er werden foto's gemaakt. Ik huilde in mijn droom, alleen maar in mijn droom." De 23-jarige gids Ryom struikelt bijna over haar woorden als ze haar visioen verhaalt. Overigens worden nog steeds in het open baar de nodige tranen geplengd over het verscheiden van Kim II Sung. De gidsen die bij de diverse toeristische 'revolutio naire' attracties - zoals Kims geboorte huis en het kerkhof voor de martelaren van de revolutie - hun riedels afsteken, be ginnen steeds weer tranen weg te pinken als het gaat over zijn dood. Dagelijks stro men duizenden Koreanen in groepen naar het zogenaamde 'Groots Monument' - een bronzen standbeeld van een staande Kim dat meer dan twintig meter hoog is - om hem de laatste eer te bewijzen Begeleid door voortdurende treurmuziek, lopen ze langzaam de trappen op. leggen bloemen neer, buigen het hoofd en huilen. Alle buitenlandse bezoekers worden ge dwongen ook hun eerbied te betuigen door met gebogen hoofd voor het beeld stil te staan, terwijl de Koreaanse televisie opnamen maakt. Aan dit ritueel ontsnap pen door van de zijkant foto's te maken, levert een ferme vermaning op van de gid sen wegens 'oneerbiedig gedrag' Toch heeft het erg veel weg van de show die de kaasdragers in Alkmaar voor toeristen opvoeren. Cirkel Een bezoek aan het Paleis voor School kinderen in de buitenwijken van Pyon gyang maakt duidelijk waar de elite van dit land wordt gevormd. 'Kinderen zijn de koningen in ons land', zegt het 14-jarige meisje dat ons in het kolossale gebouw rondleidt. In alle lokalen hangen foto's van vader en zoon Kim aan de muur. Offi cieel kan elk kind lid worden van een zoge naamde 'cirkel' en na schooltijd uiteenlo pende cursussen volgen van Engels en muziek tot boksen en ritmische gymnas tiek. De sprong die een tienjarig meisje in het zwembad van de hoogste duikplank maakt, is echter zo ingewikkeld en precies uitgevoerd dat het tenminste riekt naar honderden uren training. Voor de door drie jonge gymnastes getoonde oefenin gen met bal geldt hetzelfde. Ook de met propaganda doordrenkte, muzikale show die enkele honderden kin deren aan het einde van de middag op het In het stadion van Pyongyang worden massale gymnastiekoefeningen gehouden, terwijl op de tribunes met waaiers hel portret van de overleden leider Kim II Sung wordt gevormd. foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 29