We zetten onze principes niet opzij Veelbelovend debuut Traditie Spraakmakende tweeling Anker in het strafrecht Ml reportage 26 ZATERDAG 20 MEI 1995 Eéneiiger kan nauwelijks. Een kopieerapparaat zou het niet kunnen verbeteren. Ze lijken niet, maar zijn als twee druppels water. Zowel uiterlijk als in hun doen en laten. Denken hetzelfde, praten hetzelfde, drinken hetzelfde. Dat laatste vooral ook in gelijke mate. Kortom, de algehele verwarring ten top. En om die hoog te houden, noemen ze elkaar bovendien bij voortduren 'Joop'; hun beider alterego. De compleet uitwisselbare tweeling Wim en Hans Anker, spraakmakende strafpleiters uit Leeuwarden. Overdag treden ze op in vaak landelijk geruchtmakende zaken. Zoals kort geleden nog in het proces tegen het bestuur van de extreem-rechtse partij CP'86. In de avonduren houden ze lezingen over de rol en taak van de strafadvocaat. En afhankelijk van het verloop van dat soort avonden willen ze aan het einde ervan nog wel eens een stoel bestijgen om een levenslied aan te heffen. 'Huilen is voor jou te laat', bijvoorbeeld. Want berouw komt na de zonde. Een interview met 'Joop' (42) in het kwadraat. Hun werkvertrekken in het Leeuwar der kantoor Trip Advocaten Nota rissen grenzen aan elkaar en zijn - natuur lijk - identiek van inrichting. Tot en met de wandplaat van een zittingszaal. Het ge sprek, afwisselend vol ernst en luim, heeft plaats in de kamer van Wim. Maar dat had om elke denkbare reden net zo goed in die van Hans kunnen zijn. Aan het slot ervan brengen de gebroeders Anker een van hun grote vrije-tijdspassies ter sprake; de voetbalvereniging Heerenveen. Als we hun geestdrift niet onmiddellijk delen, ronden ze ogenblikkelijk de ontmoeting af met: 'Dan willen wij verder geen contact' en benen weg. Verbouwereerd en onthutst laten we ons tenslotte zelf maar uit. Ge speelde boosheid of oprecht gekwetst? Je weet het bijna nooit zeker met die twee- ding). Over één ding iaten de Ankers echter geen twijfel bestaan. En dat is over hun be roepshouding, gebaseerd op een in hun le ven verankerd principe. Daarbij laten ze zich leiden door maar één belang. Dat van hun cliënt. Om het even wie die is en wat justitie hem aanwrijft. „Recht op rechtsbijstand, op verdediging, is een grondrecht. Ongeacht de aard of ernst van het vermeende delict. Gelet op die aard en ernst is er maar één grens en die is dat er geen grens is. Zo houd je het altijd zuiver", zeggen ze in een onderling aanvullende, eenduidige samenspaak. „Want waar moet je die streep anders trekken? Verdedig je wel doodslag, maar geen verkrachting? Wel drugshandel en geen dierenmishandeling? Sta je achter het ene feit niet en achter het andere wel? Wij staan niet achter de feiten. Wij verde digen de persoon en diens rechten." Vragen die voor Wim - met iets meer dan een royale neuslengte voorsprong de oud ste - en Hans geen vragen zijn. „Onder geen voorwaarde doen wij dat uitgangs punt geweld aan. Anders zouden we ons zelf geweld aan doen." Extreem Regelmatig heeft de tweeling een zaak ter verdediging die volop in de publieke be langstelling staat. Zoals, samen met nog twee kantoorgenoten, het proces tegen het bestuur van CP'86 dat orüangs voor de Amsterdamse rechtbank diende en tegen het vonnis waarvan zij hoger beroep aan tekenden. Al eerder traden de twee op voor deze ex treem-rechtse partij. Maar net zo goed stond het ééneiige duo vertegenwoordi gers uit de ultra-linkse hoek bij. Bijvoor beeld als gerechtelijke nasleep van kra kersrellen of uit de hand gelopen betogin gen. Wim Anker: „De advocatuur in Nederland is kennelijk bevreesd voor haar reputatie als het om cliënten als CP'86 en de CD gaat. Als hete kroketten worden dergelij ke zaken binnen de balie doorgegeven. Maar wij schuwen de openbare discussie over onze clientèle niet." Broer Hans: „Dat heeft weliswaar ook zijn consequenties. Twee jaar geleden werden we er al heel duidelijk mee geconfronteerd toen we iemand met extremistische ideeën bijstonden. Vier nachten achter een was ons kantoor het doelwit van be kladding. Leuzen op de muur, verfbom- men ertegen. De volgende ochtend om half negen belden we eerst de schoon maakploeg en vervolgens gingen we over tot de orde van de dag. Ook ditmaal was het weer raak en werd er op de gevel 'Be schermers van racisme' gekalkt." Wim: „Dus maar weer gebeld. Maar we zetten onze principes niet opzij. Ook niet omdat we anoniem worden belaagd. Het is alleen vervelend datje in dit soort geval len de dialoog niet aan kunt gaan. Omdat je niet weet met wie." Hans: „In andere ar rondissementen zijn er wel collega's die sympathisanten van neo-nazi's hebben bijgestaan. Maar die bedongen dan wel hun naam niet in de krant te noemen." Wim: „Dat is niet onze stijl. Wij staan voor volledige openheid en openbaarheid. Na tuurlijk houd je jezelf daarmee niet uit de wind. Stel je je bloot aan discussie. Maar dat nemen we op de koop toe. Ook al bete kent het dat we tijdens ons werk derden staan te verdedigen en in onze vrije tijd onszelf." Hans: „Ook binnen de balie levert het stof tot nadenken. Zoals over de taak en de plaats van de advocaat. Sta je achter de feiten? Of verdedig je de rechten van de verdachte?" Na de koffie komt de Beerenburg op tafel. Naast strafpleiter zijn de Ankers ook drin kers van het aangename soort. Of we de voor ons ingeschonken origineel Friese al coholische versnapering kunnen rang schikken onder uitlokking van de mis daad? Per slot van rekening moeten we nog achter het stuur. Hans: „Ieder zijn verantwoordelijkheid." Praktijk Sinds tien jaar hebben de broers uit Ak- krum hun praktijk in Leeuwarden, na rechten in Groningen te hebben gestu deerd. Allebei specialiseerden ze zich in het strafrecht. En doen er ook niets naast. Geen huurrecht, geen echtscheidingen. Niets van dat al. Weer zo'n principe. Hans: „Het openbaar ministerie, onze te genstrever, behandelt ook alleen maar strafzaken. Voorts is het voor de cliënt be ter. Als je last hebt van je rug, ga je toch ook niet naar de tandarts?" Wim: „Zeg nou zelf; wie laat zich met een gebroken been doorsturen naar een oog arts? Niemand toch?" Het kantoor van de Ankers bevindt zich schuin tegenover het huis van bewaring in Leeuwarden. Toen ze nog maar j begonnen, hoefden ze vaak maar de straat over te steken om him cliënten te kunnen spreken. Tegenwoordig zit het merendeel van hen in het westen van het land. Maar verhuizen is geen overweging. Daarvoor zijn ze te veel aan Friesland in het alge meen en aan hun woonplaats Akkrum in het bijzonder gehecht. Clownesk Het is een opmerkelijk stel, die tweeling. Met soms een neiging naar het clowneske. Maar het zijn vooral gerenommeerde strafpleiters. Onder andere van de wegens driemaal moord tot levenslang veroor deelde Haagse portier Koos H. En van Ferdi E„ de ontvoerder en moordenaar van Gerrit Jan Heijn. Wim kreeg het kort geleden voor elkaar dat E. eerder naar een tbs-kliniek kon vertrekken dan zijn ge vangenisstraf aangaf. Hij zoekt hem zo'n twaalf keer per jaar op. Per jaar behandelen de broers ieder zo'n driehonderd zaken. Tachtig procent er van doen ze pro deo. Als gevolg van hun leven en denken. Hans: „We hebben altijd gezegd dat we mensen die in een kwetsbare positie zit ten, willen verdedigen. Je moet er voor ie dereen zijn en niet. alleen voor de mensen die jou kunnen betalen." Wim: „Toch maakt de wetgever het ons niet gemakkelijk. Voor een pro-deozaak krijgen we zo'n achthonderd gulden. We moeten die andere zaken er wel bij doen. We zijn tenslotte ondernemers en er moet ook brood op de plank komen." Ze maken zich behoorlijk boos - en dit maal beslist niet gespeeld - over de af braak van de gefinancierde rechtshulp. Als gevolg van het zomer '94 geïntrodu ceerde stelsel van eigen bijdragen. Hans: „Er is een wanverhouding ontstaan tussen het inkomen van de cliënt en de ei gen bijdrage. Waarbij niet eens rekening is gehouden met vaste lasten als aftrekpos ten. Voor een heleboel mensen is het zo doende niet meer haalbaar een advocaat in de arm te nemen. Dat is een heel slechte zaak. Juist de meest kwetsbaren in de sa menleving worden daardoor getroffen." Wim: „Rechtsbescherming is een groot goed. Zoals de overheid de gefinancierde rechtshulp heeft uitgehold, is volgens mij in strijd met de geest en misschien zelfs wel met de letter van het Europees Ver drag van de rechten van de mens. Het Eu ropese Hof behoort naar mijn idee de Ne derlandse Staat op de vingers te tikken. En wellicht gebeurt dat nog wel. Omdat het gewaarborgd recht in ons land te mini maal is." De Ankers zijn verzot op juridische haarkloverij. Het zijn voor de broers de krenten uit de pap. Vooral als i weer een stuk jurisprudentie wordt bijge schreven. Zo stelde de rechtbank in Leeu warden Hans onlangs in het gelijk wat be treft de kritiek van de gebroeders op de onnauwkeurige radarapparatuur van de politie. De zaak ligt nu bij de Hoge Raad. Hans: „Zo'n uitspraak kan grote gevolgen hebben voor iedereen die een prent voor te hard rijden krijgt. Het belang ervan strekt veel verder dan alleen mijn cliënt." Ze gniffelen nog steeds als ze het hebben over die vrouw uit Groningen, die hen ooit in de arm nam omdat ze dagelijks mee reed met het NS-boemeltje, bekend als de Wadloper, maar nergens mocht roken. Of de broers maar voor haar wilden uitzoe ken in hoeverre zo'n totaal-rookverbod rechtmatig was. Wim: „Uiteindelijk ontdekte broer Hans dat zo'n honderd procent rookverbod wet telijk wel geldt voor bus, tram en metro. Maar nou net niet voor de trein. Dus heb ben we die mevrouw gezegd: 'Stap in die Wadloper, wacht tot de conducteur komt, blaas de rook van uw sigaret in zijn ge zicht. smeek vervolgens om een bekeuring en betaal die vooral niet'. Zodat ze moest voorkomen... en de zaak won. We zijn kort na de uitspraak gaan kijken en jawel hoor. In een gedeelte van de trein hingen ze; as bakjes." Nog zo'n voorbeeld, waaraan de tweeling zich kan verkneuteren. Alweer Wim: „Ik hoor op de rechtbank in Leeuwarden dat iemand verkeerd is. Had voor de politie rechter in Heerenveen moeten verschij nen. maar meldde zich per abuis in Leeu warden. Omdat ik toch naar Heerenveen moest, bood ik hem een lift aan. Nam on derweg zijn zaak met hem door en mocht van de politierechter ook nog tien minu ten zijn dossier bestuderen. Ik had al snel gezien dat een bepaald stuk niet betekend was. De officier van justitie was niet-ont- vankelijk. En de politierechter ging daar in mDie man had dus een gratis taxirit naar Heerenveen, een gratis advocaat en een gunstige uitspraak op de koop toe. Mooier kan het toch niet? Commercieel was het voor ons een slechte dag, maar ge noten hebben we wel." Hans over dat commerciële aspect: „Wij hebben geen dollartekens in de ogen. geen duizelingwekkend banksaldo. We hebben een auto van zeven jaar oud, wonen in een betrekkelijk eenvoudig huis in Akkrum en gaan al jaren met vakantie naar Zuid- Limburg. Heerlijk trouwens. Waar het ons om gaat? Om recht en de handhaving er van." Tegen het vonnis in de zaak van CP'86 hebben ze dezelfde dag nog beroep aange tekend. Onder andere omdat er naar het oordeel van de Amsterdamse rechtbank sprake is van een criminele organisatie. Wim: „Volgens de wet heeft een criminele organisatie als bijvoorbeeld een drugs syndicaat het oogmerk, met drie strepen onder 'oogmerk', om van de vroege och tend tot de late avond crimineel te zijn. Bij de CP'86 ligt dat anders. Als je scherpe teksten formuleert als CP'86 loop je daar ook risico mee. De consequentie is dat je dan naar de rechter moet en straf krijgt. Maar dat is in dit geval niet het oogmerk, maar een onbedoeld gevolg. Een veroor deling wegens het zijn van een criminele organisatie is minstens twee bruggen te ver." Evenwicht Nogmaals Wim: „Juist in gevoelige en ge ruchtmakende zaken als die van CP'86 en van Ferdi E. is het van het grootste belang dat de raadsman het evenwicht van de weegschaal garandeert. Opdat de hand van justitie en van de rechterlijke macht niet uitschiet." Over 'handen' gesproken. De broers heb ben een bodemprocedure tegen de Staat der Nederlanden lopen. Landelijk wach ten momenteel zo'n 140 mannen en vrou wen op plaatsing in een tbs-instellig waar zij kunnen worden behandeld. Zij hebben hun straf inmiddels uitgezeten en verblij ven nu zolang als 'passant' in een huis van bewaring. In afwachting op overplaatsing naar zo'n behandelingskliniek. Hans: „Door gebrek aan capaciteit be staat er een wachtlijst van hier tot Ma laga. De gemiddelde wachttijd op plaat sing bedraagt vandaag de dag ongeveer een jaar. En dat terwijl de opgelegde tbs al loopt, maar de behandeling nog moet be ginnen." Wim: „Als je met de linkerhand iets op legt, moet je het met de rechterhand wel kunnen uitvoeren. Gebeurt dat niet, dan pleeg je ons inziens een onrechtmatige daad. En dus moet er worden betaald. Wij claimen tweehonderd gulden per dag per passant." In een ander geval hebben ze een schade vergoeding van vijftig gulden per dag bij justitie weten los te peuteren voor een cliënt. De man had nog een korte gevange nisstraf openstaan. Had zich echter niet gemeld toen hij voor het uitzitten ervan was opgeroepen, maar werd later door de politie aangehouden en in overleg met het openbaar ministerie ter uitvoering van de straf 24 dagen vastgezet in een politiecel in Hoogeveen. Wim: „Een gevangenisstraf behoor je uit te zitten in een gevangenis of in een huis van bewaring. En niet in een cel op een of ander politiebureau. Die zijn daar niet voor ingericht. Of het moet voor maxi maal twee dagen zijn. We hebben de mi nister een brief geschreven vanwege dit onrechtmatig optreden, waarop de toewij zing van de vergoeding volgde en waar mee dus de onrechtmatigheid was er kend." Hans: „Een dergelijke toekenning heeft vergaande consequenties. De impact er van is geweldig, want jaarlijks zitten er zo'n 3600 mensen een korte straf uit in po litiecellen. Omdat het justitie nog steeds aan celruimte ontbreekt. Voor iedereen, die op het politiebureau een straf uitzit oi heeft uitgezeten - met inachtneming van de verjaringstermijn - gaat nu de kassa rinkelen." Zo loont de misdaad alsnog? Wim: „De keuze is aan justitie. Ofmenseii voor de executie van hun straf in een poli tiecel plaatsen, maar dan met een prijs kaartje eraan. Of ze laten lopen." Opnieuw wordt de dop soepel van de Bes gedraaid. Tijd voor een tweede rondje Beerenburg en wat anders, maar toch van hetzelfde. Ondanks de drukbeklante praktijk houden de beide broers naast hun dagelijkse werkzaamheden informa tieve lezingen en voordrachten over het werk van de strafpleiter. Op luchtige wijze gebracht ten overstaan van telkens een gevarieerd publiek, uiteenlopend van de Nederlandse Vereniging van Huisvrou wen en de Nederlandse Bond van Platte landsvrouwen tot Rotary en Lions, Smartlap Ze hebben inmiddels meer dan tweehon derd van dat soort optredens verzorgd, maar de vraag blijft onverminderd groot. En als het past in de sfeer van de avond ronden ze af met een smartlap. Soms op eigen teksten en zichzelf begeleidend op de accordeon. Ook bij het afscheid van Hans Wiegel als Commissaris der Konin gin in Friesland gaven ze als vertolkers van het levenslied acte de présence. Hans: „We zijn wat onze lezingen betreft nu bezig met de aanvragen van drie tot vier jaar geleden. Er is thans een wacht lijst van 233 verenigingen. We hebben zo juist als laatste de plattelandsvrouwen in Giethoorn op deze lijst geplaatst." Wim: „Op deze wijze willen we namens onszelf en de beroepsgroep meer begrip kweken voor de rol en de taak van de straf pleiter. Door enige vooroordelen weg te nemen. En we vinden dat dit werkt." Hans: „Laatst vroeg iemand ons hoe we dachten over meermanscellen. Dat wordt oorlog, zei ik. Alleen bij mijn broer en mij zou zo iets kunnen." Wim: „Ja, wij komen immers samen ook uit één cei...!" Eob Hirdes ,4' ,.rnim- in tegenstrij- foto GPD Het is nog even wennen voor de medewer kers van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. In het verleden werd met over gave en veel gevoel voor details bericht over kwesties als het Oostvlaams bolderjargon, spreekwoorden op Ameland of de Stokken- dans voor harmonika. Pagina's lang en voor zien van een indrukwekkend aantal noten en geraadpleegde literatuur, voor wie na lezing van het artikel nog niet was verzadigd. Deze week verscheen het eerste nummer van Tra ditie, het nieuwe tijdschrift van het Neder lands Centrum voor Volkscultuur. Hoewel het tijdschrift belooft ook te verhalen over trends, ligt de nadruk toch vooral op de tra ditie. In full colour en in hedendaagse glossytek sten worden op de cover van het nieuwe tijd- schrifty Traditie van het Nederlands Cen trum voor Volkscultuur onderwerpen aange kondigd die temidden van de lifestyle-maga zines in de schappen van de kiosk niet zullen misstaan. Wellicht dat militante aanhangers van de knipkunst van Wiecher Tjeert even zullen moeten slikken bij de ondertitel 'Tijd schrift voor traditie en trends', maar als ze het omslag hebben weten te passeren, zullen ook zij zien dat het allemaal reusachtig gaat meevallen met de aangekondigde nieuwlich terij. Hoewel het tijdschrift belooft ook te verha len over trends, ligt de nadruk toch vooral op de traditie. In het voorwoord maakt de redactie een helder onderscheid tussen die twee. Wat ze gemeen hebben is dat ze - de een wat duurzamer dan de ander - dienen als spiegel van de cultuur van een samenleving. In een zoekende maatschappij krijgen tradi ties en trends een nieuwe inhoud en beteke nis. Zijn het instrumenten om de eigen en an dere culturen te kennen en zo te achterhalen wanneer een trend het tot traditie heeft ge schopt. (voorbeeld: Het is al jaren een geac cepteerd gebruik op begrafenissen bloemen op de kist te werpen. Op de begrafenis van iT- waarom eten wij bij geboortes beschuit met muisjes etc...), handelingen die bijna nie mand meer als gebruiken herkent, hebben veelal een achtergrond door noodzaak be paald, waardoor het eeuwen geleden als trend is begonnen om nooit meer te verdwij nen. In dat soort onderwerpen is het tijdschrift op z'n sterkst. Het zal nog zoeken blijven, want wat te denken van een onderwerp als het nieuwe vrekkendom. Dan volgt er een inter- baas Manfred Langer waren dat kleine whis- key-flesjes geworden. Pas als over twintig jaar mensen nog steeds whiskey-flesjes op kisten gooien, zal er sprake zijn van een tra ditie). Hedendaags Het aardige van de formule van het nieuwe tijdschrift is dat het hedendaagse onderwer pen bij de kop neemt en die langs de meetlat van de geschiedenis legt. Opdat in negen van de tien gevallen zal blijken dat er eigenlijk weinig nieuws onder de zon is. Het omgekeer de is ook mogelijk. Vanzelfsprekende zaken (waarom vieren wij onze verjaardag, waarom vegen wij met de rechterhand de bips af, view met de in alle media reeds over het was bord getrokken vrekkenechtpaar Hanneke van Veen en Rob van Eeden dat zijn panty's eerst in warm water dompelt en in het vries vak legt opdat ze langer meegaan. Dat ze vrekkig zijn uit vrije wil en niet - zoals bij voorbeeld in de hongerwinter - uit noodzaak is dan het 'historisch perspectief waarin de ze trend is geplaatst. Baas Ideaal gekozen is het onderwerp 'de eeuwige strijd tussen man en vrouw'. Ofwel: wie is de baas in huis? Een thema van alle tijden. Hoe leerzaam of troostrijk zou het niet zijn helder beschreven te krijgen hoe mannen en vrou wen elkaar door de eeuwen heen steeds verf ijnder naar het leven zijn gaan staan. Maar hier steekt een oude ziekte weer even de kop op. Wat volgt is niet een amuserend en infor matief (want zo wil Traditie graag schrijven) verhaal over de ontwikkeling van de huwe lijkse mores, maar een beschrijving aan de hand- van drie eeuwen cents-prenten, een soort poster met beeldverhalen over het duo Jan en Griet. De gedachte is natuurlijk dat die prenten iets zeggen over de man-vrouw-verhouding, maar de schrijver verliest zich al te vaak in niet ter zake doende details over de prenten zelf en andere buiten het onderwerp vallende volkskundige weetjes. Aan het eind van het verhaal heeft Jan dan weliswaar veelvuldig op z'n gat gehad, maar waarom hij na drie eeuwen dan nog steeds de baas is (of dat meent te zijn), komen we niet te weten. In het eerste nummer verder o.a. verhalen over Vraatzucht (van Karei V en G. F. Han del), dialect als moedertaal, een Surinaamse kruidendokter uit de achttiende eeuw. Leuke rubrieken, zoals historische recepten (ditmaal palingpastei waar Frederik de Gro te dol op was) en actuele nieuwtjes, alles in eigentijdse digitale opmaak maken dat Tra ditie een veelbelovend debuut maakt. Bert van den Hoed Traditie. Uitgave van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. Eerste nummer mei 1995. De compleet uitwisselbare tweeling Hans en Willem van den Anker. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 26