Bloembollen van Bakker bloeien in heel Europa Een monnik op een deurmat Fleurige postpakketjes Tomaat tegen kanker Jubilerende Martensschoen zoekt de vernieuwing Sommige bollen moeten nog met de hand worden ingepakt, foto GPD In het Tsjechische Karlovy Vary kijkt mevrouw Zajica trots naar haar Zakrsly Vici Bob. Madame Delafontaine uit Chatellerault heeft gekozen voor Lupins Nains. Ook mister Cooper uit Bedfordshire kon de charme van Dwarf Lupins niet weerstaan. En bij De Groen uit Nijverdal heet de kleurenpracht in de border jewoon dwerglupine. Vlaar allemaal vielen ze voor exact hetzelfde plaatje uit de catalogus. Mlemaal vulden ze een bestelformulier in, en allemaal kregen ze de jloemen per post toegestuurd. Eenheid in Europa: Bakker Hillegom ukt het in elk geval wel. Bijna iedereen heeft de kleurrijke cata logus wel eens onder ogen gehad. Schitterende dahlia's, fluweelzacht ogen de rozen of een uitbundige tulpenpracht sieren de omslag. Binnenin plaatjes van planten, bomen, heesters en kamerplan ten, het ene nog fraaier dan het andere, al lemaal voorzien van een uitvoerige om schrijving. Als lokkertje staat om de paar pagina's een knallende aanbieding. Waar vind je 250 gemengde gladiolen voor 24,50 gulden? Het bedrijf kwam vorige maand nog in het nieuws door een brand die op 15 april een opslagloods en kantoren in de as legde. Het bedrijf heeft wat dat betreft weinig ge luk, want vorig jaar brandde twee hallen inLisse volledig uit. me Bakker Hillegom - in het buitenland noemt het bedrijf zich Bakker Holland is het grootste postorder tuinbedrijf van Europa. In 1945 opgericht door Bakker sr. draaide het bedrijf in 1994 een omzet van een half miljard gulden. Hij was gewoon een slimme bollenboer die een gat in de markt ontdekte. Vlak na de oorlog waren er heel wat Neder landers die van familie of vrienden in het buitenland een hulppakketje toegestuurd kregen. Je wilde wel wat terug doen, maar in Nederland was zo vlak na de bevrijding niets 'presentabels' te krijgen. Behalve bloembollen natuurlijk die waren er tenslotte zelfs in de hongerwinter ge weest... In het buitenland werden Hol landse tulpen echter als een exclusief ca deautje beschouwd en Bakker stortte zich enthousiast op deze nieuwe markt. Goud Al snel ontdekte hij dat hij goud in handen had. Planten en bloemen met het etiket 'made in Holland' waren gewild in de hele In de verzendafdeling worden de bestellingen gereed gemaakt voor verzending. foto GPD wereld. Bakker liet speciale bestelkaar- tjes verspreiden en niet veel later begon hij met actieve marketing. Directeur J. van Vliet van Bakker Hillegom weet nog hoe dat ging: „In die tijd zocht je in de at las naai' plaatsen van zo'n 10 tot 15.000 in woners, want daar was de kans het grootst dat mensen een tuin hadden. Vervolgens haalde je namen uit het telefoonboek van die plaats. Dat was ook al een soort selec tie want nog niet iedereen had telefoon in die dagen. Aan de hand van dat lijstje ging je dan prijscouranten versturen". In deze tijden van geautomatiseerde adressenbestanden is dat natuurlijk een achterhaalde werkwijze, maar het was wel de manier waarop Bakker groot werd. In middels kennen 13 landen in Europa de kleurige catalogus, en er wordt grif uit be steld: zo'n drie miljoen bestelformulieren per seizoen vinden hun weg naar de bol lenstreek, met gemiddeld zeven artikelen per bestelling. Slechts vijf procent van de formulieren komt uit Nederland zelf. Alle bestellingen worden op exact dezelf de manier afgehandeld. Dat begint al bij de catalogus. Of je nou in Bonn, Bern of Birmingham woont: je krijgt allemaal de zelfde gids toegestuurd. De roos Gisèle- staat in alle gidsen op pagina 51 onder de letter D, de geurende Engelentrompet op pagina 3 is in alle gidsen even knalroze. Aantrekkelijk Ze worden allemaal zo voordelig mogelijk gepresenteerd. De planten bloeien uitslui tend in weelderige bossen, fruitbomen gaan gebukt onder enorme ladingen sap pige vruchten. Van Vliet: „Als mensen het plaatje niet aantrekkelijk vinden, dan ko pen ze niet. Ze hebben namelijk niets an ders om op af te gaan. Maar aan de andere kant overdrijven we ook niet. Als een plant namelijk in het echt tegenvalt dan voelen mensen zich genept en dan haken ze af als klant, of ze willen hun geld terug. Dat is dus bepaald niet in ons belang". Het bedrag dat Europeanen aan planten besteden verschilt per land. Van Vliet: „Het hangt natuurlijk af van het inkomen, maar ook van de gemiddelde grootte van de tuin. Een gemiddelde Zwitser bestelde vorig najaar voor 100 gulden, een Neder lander voor 78, een Duitser voor zo'n 92, en een Tsjech voor 45 gulden". Het idee dat Italianen wellicht andere planten zouden verkiezen dan Engelsen gaat niet op. Van Vliet: „We bieden in ie der land precies dezelfde planten en bloe men aan. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat een bepaalde plant niet geschikt is voor een bepaald land. Fuchsia's overle ven niet in het landklimaat van Honga rije. Geraniums krijgen gele blaadjes als ze langer dan vier dagen verpakt zijn. dus die sturen we niet naar Italië. Daar duurt het namelijk soms meer dan een week voor de order aankomt. Zulke planten houden we buiten de prijscourant, die worden in aparte folders aangeboden". In de catalogus variëren dus alleen de taal en de prijzen. De bestelformulieren zien er allemaal hetzelfde uit en ze worden via de tussenkantoren in het buitenland alle maal naar Nederland verstuurd. Van Vliet: „De buitenlandse kantoren zijn er alleen voor de orderverwerking en voor de klantenservice. Tenslotte is het best han dig als de klacht van een Italiaanse me vrouw door een Italiaanse wordt aange hoord, dat kun je niet allemaal vanuit Ne derland gaan regelen". „Maai- wat je ook bestelt, waai- in Europa ook, het wordt bij Bakker in Nederland verpakt en door Bakker vanuit Nederland verstuurd. Als wij het eerst naar het bui tenland sturen en het moet daar nog ver pakt worden, dan is het veel te lang onder weg". Bakker heeft vier magazijnen in de bollen streek met elk z'n eigen specialiteit. Ro- ZATERDAG 6 MEI 1995 35 zen, heesters en kamerplanten worden door de kwekers aangeleverd in Hillegom. Bloembollen gaan naar Lisse, vaste plan ten naar Katwijk en alle overige niet- plantaardige tuinartikelen gaan naar de tweede vestiging in Lisse. De bestelbon van mevrouw Delafontaine gaat naar Lisse. omdat daar meestal de Franse klanten worden afgehandeld. Lis se levert zelf de gevraagde tulpebollen en ranonkeltjes. De dwerglupines die me vrouw Delafontaine verlangt, worden door Lisse besteld in Katwijk en de ver pakking van drie rozenstruiken 'Whisky' komt uit Hillegom. Dagelijks worden zo enorme voorraden groen van de ene naar de andere vestiging versleept. In het hoogseizoen sprinten tientallen jonge medewerkers met kleine karretjes langs al die stellages. Ze grissen her en der verpakkingen uit de opgestelde kisten en gooien die bijna zonder te kijken in het karretje. Is de wagen vol, dan vliegen ze er mee naar de verpakkingsafdeling. Die controleert en verpakt de order en voor ziet het geheel van adressering. Hoogseizoen Bakker had in 1994 260 mensen in vaste dienst en bood daarnaast in het seizoen werk aan nog eens 1200 mensen. Het abso lute hoogseizoen is van augustus tot half november: de tijd dat de bollen de grond in moeten en de nieuwe struiken geplant. Het tweede seizoen bij Bakker valt onge veer van januari tot half april. Maai- als er een stevig koufront boven Europa hangt verschuift dat seizoen natuurlijk, want als de grond bevroren is worden de bestellin gen opgeschort. In het hoogseizoen vertrekken er per dag zo'n dertig vrachtwagens vanuit de maga zijnen naar postkantoren in dertien Euro pese landen. Van daaruit gaat de bestel ling naar de klant. Volgens de Bakker-filo sofie mag een order eigenlijk nooit langer dan drie of vier dagen onderweg zijn, van het moment van verpakken in Nederland tot het uitpakken door de klant. In die tijd moeten de plantjes natuurlijk wel in top conditie blijven. De inkopers letten daar om al bij voorbaat op de verzendbaarheid van planten. Surfinia's en Lysimachia's bijvoorbeeld zijn niet geschikt voor ver zending omdat ze te vaak water of te veel daglicht nodig hebben. Foefjes J. van den Berg, bedrijfsleider van de ves tiging in Hillegom, bedenkt voortdurend nieuwe foefjes om planten nog beter te verpakken. Zo ontdekte hij vorig jaar de 'dipsaus': een speciaal poeder dat zo'n 150 keer zijn eigen volume aan water kan op nemen en dan in een soort korrel-gelei ver andert. „Vroeger verpakten we onze rozen bijvoorbeeld in natte lappen om de wor tels tijdens het transport vochtig te hou den. Tussen de wortels stopten we dan ook nog mos. Maar mos wordt steeds moeilijker verkrijgbaar en die lappen wa ren vrij duur". „Nu dopen we de rozen eerst in de dipsaus waardoor de gelei tussen de wortels gaat zitten. Daarna gaan er een vochtige lap en een plastic zak omheen; dan is de roos klaar voor transport. Dankzij de bespa ring op verpakkingsmateriaal verdienen we zo'n twee ton per jaar, de planten ko men in betere conditie bij de klanten, en de gelei is biologisch afbreekbaar. Dat laatste is ook van belang want er worden steeds hogere milieu-eisen aan onze ver pakkingen gesteld". Van den Berg bekent dat hij bij het ont wikkelen van nieuwe verpakkingen niet bepaald uitgaat van zorgvuldigheid van de diverse Europese PTT's: „Tijdens een experiment laten we een plant rustig twee weken in een dichte doos zitten en we smijten er af en toe ook nog mee. Als de plant dat allemaal goed doorstaat zijn we pas tevreden". Wat Bakker betreft is de grens nog niet be reikt. Er wordt al gebouwd voor groei van het bedrijf. Het management van Bakker kijkt met genoegen naar de uitbreiding van de Europese Unie. Van Vliet: „We blij ven wel binnen Europa. Daarbuiten duurt het transport te lang. We zijn nu bezig met landen als Finland en Zweden, die net tot de EG toegetreden zijn". En dus geniet mevrouw Korhanen in Uusikaupunki vol- gepd jaar van haar Pieni Lupiini uit Hol land. Angelique Kunst De Duitsers moeten zich toch nog maar eens goed achter de oren krabben voordat ze doorgaan met onze Hollandse tomaten botweg uit te maken voor 'waterig' en 'smakeloos'. Even afgezien van de vraag of onze oosterburen gelijk hebben dan wel overdrijven, lijkt er toch op een ander vlak bepaald een heilzame werking van tomaten uit te gaan. Engelse biologen en biochemici, van de Keele- universiteit in Staffordshire, hebben ontdekt dat de 'klassieke tomaat' menselijke cellen beschermt tegen een overmaat aan stikstofdioxide (N02). De mens, en dan vooral de no toire roker, inhaleert stikstof dioxide (N02) tegenwoordig over vloedig bij de nuttiging van siga ren en sigaretten. De niet-rokers krijgen het ook binnen in de vorm van verbrandingsgassen van het autoverkeer. Volgens professor George Trus- cott, hoofd van de afdeling chemie van de Keele-universiteit, en zijn collega Fritz Böhm van de Duitse Humboldt-universiteit in Berlijn, is het de kleurstof lycofeen die menselijke cellen beschermt tegen de kwalijke invloed van N02. Aan lycofeen ontlenen rijpe tomaten hun rode kleur. Lycofeen is lid van een familie kleurstoffen die be kend staat als de 'carotenen'. Winterpenen Carotenen, vooral het zogeheten 'bèta-caroteen', vinden we in bos- en winterpenen, broccoli en meloe nen. Via onze spijsvertering wor den deze stoffen afgebroken tot on der meer vitamine-A en daarvan is al heel lang bekend dat het schade aan celweefsel helpt voorkomen. Zo menen Amerikaanse en Euro pese geleerden dat bij mensen die van jongs af aan gewoon zijn veel tomaten .te eten, nooit darm- of blaaskanker voorkomt. Zowel Böhm als Trescott raden fervente rokers en/of mensen in drukke verkeersgebieden aan ge regeld tomaten aan het menu toe te voegen; met name in de vorm van tomatesap. „Maar niet overdrijven", waar schuwt Böhm. „Als je huid er na verloop van tijd duidelijk donker der door wordt, moet je matigen. Maar het is wel een veel veiliger manier om wat bruiner te worden dan door zonnebrand". Ben Apeldoorn Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van de Dr. Martensschoen is deze week de Dr. Martens Footwear Award uitgereikt. In de Amsterdamse discotheek Roxy was heel schoenmakend Nederland samengekomen om de nieuwe Dr. Martensideeën van 24 schoenontwerpers in het voetlicht te zien wandelen. De deelnemers aan de schoenontwerpers wedstrijd hadden als opdracht twee tot vijf ontwerpen te ontwikkelen, die hoe kan het ook anders creatief, innovatief en origineel zijn en een duidelijke visie op de Dr. Martens laten zien. Bovendien moesten de ontwerpen commercieel te vertalen zijn. Geen slecht idee van Dr. Mar tens om jong talent eens de kans te geven zich te laten zien. Zeker nu er in de Parijse mode shows geen kistje meer te zien is, hoogstens een paar bij de heren afdeling. Tijd dus om te beden ken op welke manier de Dr. Mar- tensklassieker zich kan voegen in de nieuwe mode. De ontwer pen van de deelnemers aan de Dr, Martens Footwear Award beves tigden dat er nog legio actuele variaties mogelijk zijn op de ruige veterbottine, herkenbaar aan het gele stiksel aan de zij kant van de speciale 'air wair- De 'klassieke tomaat' zou menselijke cellen beschermen tegen een over maat aan stikstofdioxide (N02). foto GPD Schoenmakend Nederland was samengekomen in de Amsterdamse discotheek Roxy om de nieuwe Dr. Martensideeën van 24 schoenontwerpers in het voetlicht te zien wandelen. foto GPD zool', een zool met homngraat- vormige luchtvakjes en zachte kussentjes onder de bal van de voet. Dr. Martens zal zich geen zorgen maken, want al 35 jaar komt de schoen met regelmaat terug in het modebeeld. Wat ooit begon als een orthopedische schoen is nu de modieuze Dr. Martens schoen. Na een ski-ongeluk had een Duitse arts behoefte aan comfortabele schoenen. Samen met een vriend, die ingenieur was, ontwikkelde hij een flexi bele lichtgewicht schoen met een luchtkussenzooi, gemaakt van oude fietsbanden. De vondst bleef zo effectief dat het tweetal de schoen verder ont wikkelde en patent aanvroeg. De oudere dames die eind jaren vijf tig moeilijke voeten hadden ge kregen van te elegante pumps en dankbaar gebruik maakten van de orthopedische vinding van Claus Maertens, waren hun tijd ver vooruit. Punk In april 1960 werd de Dr. Martens voor het eerst in produktie geno men als werkmansschoen. Al snel namen de skinheads hem op in hun dracht om - net als pun kers die de Dr. Martens later ook toeëigenden - te koketteren met. het working class imago. In di verse modetrends die op dit mo ment naast elkaar bestaan komt de klassieke Dr. Martens voor in allerlei kleuren en materialen: van Schotse ruiten stof tot zil verkleurig leer. De vele variaties die verder rei ken dan alleen de wisselende klem- en materiaalkeuze van het bovenwerk van de schoen, wer den beoordeeld door een vakkun dige jury. Marlie Witteveen van het vooruitstrevende dames schoenmerk Lola Pagola, top ontwerper Jan Jansen, docent ambachtelijk schoenmaken (Den Bosch) Nico van de Wiel, de directeur van Dr. Martens en een aantal modejournalisten waren het al snel eens over de winnaar en de twee eervolle vermeldin gen. Een eervolle vermelding ging naar Lucrees van Groningen, die op humoristische wijze de luch tige Dr. Martenszool vertaalde in verende luchtbelletjes onder haar schoenen. De andere eervol le vermelding kreeg Karin van Rijckevorsel. Ze maakte met ro ze lingeriestof een nieuwe, eroti sche Dr. Martens. En zoals het publiek al verwach te won Zjef van Bezouw de Dr. Martens Footwear Award. De schoenontwerper die al een hele rits galerieën en shows in zijn cur riculum vitae heeft staan, liet vijf monniken zijn schoenenparen showen: zwarte sandalen, mui len, schoenen en laarzen op dikke zwarte rubber zolen. In het bui tenissige bovenwerk van de schoenen gebruikte hij naast leer ook materialen als rubber deur mat en zwart gaatjesnylon. Het overige werk werd door de jury als heel professioneel beoor deeld: genoeg inspiratie voor een nieuwe Dr. Martens. Dorothé Duijves

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 35