Teder streelt hij het strakke staal Geen punt, hooguit een komma PZC Eerste element Piet Heintunnel De tweede jeugd van de 'Westerschelde' DISCUSSIE BIJEENKOMST MILIEUBERICHT Hoechst Holland BLIV* zeeland Hoechst (E ZATERDAG 6 MEI 1995 13 van onze verslaggever Harmen van der Werf VLISSINGEN - Het was liefde op het eerste gezicht. De Vlissinger Jack Tienhoven zag de Isprinsen in de ha ven van Den Helder liggen. Verwaar loosd. Onttakeld. Maar onder de cen timeters roest begon het zeeschip di rect voor hem te leven. Een vriend had hem meegenomen naar Den Helder, onder het motto 'dat is wel wat voor jou'. Het bleek een schot in de roos. Tienhoven, een oud zeeman die ais specialist een privé-kli- niek in Goes heeft, keek op het schip. Zag de enorme chaos die Filippijnse off-shore werknemers er hadden ach tergelaten. Maar hij zag ook de moge lijkheden die het schip biedt. De mooie lijnen, de degelijkheid waar mee de Isprinsen eind jaren vijftig voor de Schotse regering is gebouwd. De Isprinsen stond te koop. De voor malige eigenaar - Tienhoven noemt hem voor het gemak 'meneer X' - had zich net voor zijn arrestatie failliet la ten verklaren. Dat was november 1993. En Tienhoven hoefde niet lang na te denken. Hij kocht 'haar'. 'Haar', omdat een schip voor iedere zeeman ■een vrouw is. Verblind Vrienden, familieleden, bekenden. Ze verklaarden hem bijna allemaal voor gek. Wat moet nota bene een particu lier met een zeeschip dat er wel mooi uitziet, maai- waaraan enorm veel op geknapt moet worden Tienhoven liet zich niet van de wijs brengen. Hij was verblind door liefde. Met companen in de liefde bracht hij vijf dagen op de Isprinsen door, alvo rens het ruime sop te kiezen. De ma chinekamer kreeg als eerste een on derhoudsbeurt. „We hebben keihard gewerkt. De machines hadden twee ënhalf jaar niet gedraaid. Na één week liepen ze weer als een naaimachine. Zo soepel." Op een kraakheldere, koude winter dag ging het februari vorig jaar over de Noordzee van Den Helder naar Vlissingen. Sinds die tijd ligt de Isprinsen - wit met gele schoorsteen - bij de Keersluisbrug. Alsof het schip daar altijd al heeft gelegen en nooit meer wegkomt. Tienhoven heeft veel zwarte sneeuw gezien. Hij is met zijn varende liefde door diepe dalen gegaan, maar hij weet van geen ophouden. „'Hou toch op met die bodemloze put', wordt wel gezegd. Maar ik geniet er nog dage lijks van." Massief Hij draait één van de patrijspoorten open. „Zie je, massief brons. En zo is het schip helemaal uitgevoerd. Schit terend. Zo worden schepen tegen woordig niet meer gebouwd. Krank zinnig, met zulke duurzame materia len. met teakhout op alle dekken. Zelfs het zeil in de gangen is nog origi neel, na al die jaren. Het is met kope ren strippen afgewerkt. Mooier kan haast niet." Bij de bouw van de Isprinsen is niet op een dubbeltje gekeken. Zoveel is wel duidelijk. Het schip moest grandeur uitstralen als paradepaardje van de Schotse deelregering. Geld speelde geen rol, volgens Tienhoven, want ko ningin Elisabeth betaalde. Dat de koningin van het Verenigd Ko ninkrijk de opdrachtgeefster was, geeft Tienhovens 'molensteen' extra cachet. Daarmee is haar rol niet uitge speeld. Elisabeth moet hebben geëist dat de Isprinsen, toen nog Noma ge heten, ouderwets degelijk moest wor den. Het is aan haar te danken dat het schip niet is gelast, maar is geklon ken. De liefde van Tienhoven krijgt han den en voeten. „Dit moet het laatste grote schip zijn dat zo is gebouwd. Lassen was eind jaren vijftig al zo ge woon. Het gaat veel sneller dan klin ken, maar een geklonken schip is wel veel mooier. Staal vervormt altijd iets als je het last. Met klinken blijft alles even strak. Daardoor is dit schip zo mooi uitgelijnd." Hij streelt al pra tend de wit geschilderde stalen pla ten. inderdaad, alsof het een vrouw is. Hoeveel geld hij tot nu toe in de Isprinsen heeft gestoken, kan hij niet zeggen. Het moeten ettelijke duizen den guldens zijn. En wat is er nog nodig Tienhoven bekroop enkele weken geleden de angst dat hij toch in een bodemloze put was gestapt. Een riaval architect heeft hem gerust ge steld. „Het schip verkeert in uitste kende conditie. Het werk is voor 70 procent gedaan." Maar wat als de resterende 30 procent af is Tienhoven aarzelt geen mo ment. „Ik weet het nog niet. Het basi sidee is dat ze weer moet varen." Hij heeft er natuurlijk wel zijn gedachten over laten gaan. De Isprinsen heeft voor de oplegging in Den Helder een paar jaar dienst gedaan als expeditie schip. Cruises naar Spitsbergen wer den ermee gemaakt, voor liefhebbers van ijsbergen en ijsberen. Dat was geen succes. Op dat gladde ijs zal Tïenhoven zich niet begeven. Duikers Naar zijn idee is de Isprinsen ideaal, ja zelfs gebouwd, om als uitvalsbasis voor een duikclub te fungeren. „Wei nig schepen hebben zo'n laag vrij- boord. Je stapt zo vanaf het schip in een rubberbootje. Niks geen gesjouw met je duikspullen over een touwlad- dertje. En er is een gigantisch achter dek waarop duikers hun apparatuur kunnen leggen, waarop ze kunnen zonnen." Tienhoven ziet het al voor zich dat de vernieuwde Isprinsen op de Rode Zee ronddobbert met alle 57 slaapplaat sen bezet. Hij weigert erover na te den ken wanneer dat zal zijn. „Ik heb dat nooit gedaan. Bewust niet. Anders was ik er nooit ingestapt." Omer Gielliet neemt afscheid als pastoor van onze verslaggever BRESKEN S - Pastoor Omer Gielliet in Breskens gaat met emeritaat, maar zelf kiest hij andere woorden als hij over zijn afscheid praat. „Het woord 'emeritus' is bedoeld voor mensen die "verdienste lijk hebben geleefd en dat kan ik van mezelf niet zeggen", zegt Gielliet. „Bovendien ver andert er niet zoveel voor me. De verantwoordelijkheid voor de parochie geef ik op, maar verder blijft alles hetzelfde. Ik zet geen punt, hooguit een komma." Omer Gielliet, 69 jaar oud en al 28 jaar pastoor van de parochie Breskens. Daarnaast bekend als beeldend kunstenaar, de milieu-activist die de actie 'Redt de Schelde' op touw zette en de man die zich inzet voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Links en rechts van het pad naar de kleine kerk aan de Eu ropalaan in Breskens staan houten kunstwerken die Giel liet zelf gemaakt heeft. Het meest in het oog springt een enorme vogel die de tekst 'Vrij heid door ontworteling' met zich meedraagt. „Het beeld symboliseert de weg die Abra ham volgde", zegt Gielliet. „Hij maakte zich los van zijn eigen bodem, omdat hij een hogere orde vond. Abraham voelde zich geroepen om iets" te gaan doen aan de onrechtvaardig heid die hij zag. Later hebben mensen als Ghandi, Mandela en Martin Luther King hetzelf de gedaan. Ze maakten zich los van hun geboortegrond om zich te verzetten tegen de moordlust waarvan de mensen het slachtoffer worden en de wijze waarop kinderen worden opgeofferd aan de economie." Ook voor de asielzoekers die naar West-Europa komen heeft Gielliet veel respect. „Net als mensen als Mandela en Ghan di geven ze alles op wat ze heb ben om menselijk te leven. Daarom zie ik ze ook niet als bedelaars." Gielliet spant zich in samen werking met een interlokaal netwerk van kerken in voor de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Het voormalige kruisgebouw achter de rooms- katholieke kerk is volledig ver bouwd voor de huisvesting van de vluchtelingen. „Het leven is heel leutig met de asielzoekers. Ze vertellen me van alles van het land waar ze vandaan ko men en bovendien doen ze heel veel. Zo hebben ze bijvoorbeeld een boot opgeknapt, zodat de kinderen daarop kunnen spe len." Verzet Volgens de kunstzinnige pas toor staat één hoofdlijn cen traal voor ieder mens: leef je voor jezelf of voor mensen die je nodig hebben? Gielliet pro beert dat laatste te doen en daarom verzette hij zich onder meer tegen de plaatsing van kernwapens en strijdt hij al ja ren voor een schone Schelde. Vorige zomer voerde hij bij voorbeeld nog actie bij Doel. Daar werden jodiumpillen uit gedeeld en Gielliet en zijn me destanders hadden het idee dat dit gebeurde om bij de mensen de gevoelens van on veiligheid over de kerncentrale weg te nemen. „Binnen de katholieke kerk staan de meeste mensen niet te juichen als ik weer actie voer maar dat geeft ook niet. Ik heb gelukkig lang onder bisschop Ernst mogen werken en die heeft me veel gesteund", zegt Gielliet. „Consensus hoeft wat mij betreft ook in de kerk niet. Stel je voor dat er één domoor is en vier anderen moeten naar zo iemand luisteren. Dat kan toch niet." Profeet Gielliet geeft toe dat ook hij niet veel heeft kunnen bijdra gen aan een betere wereld. Aan de aantasting van het milieu is nog steeds geen einde geko men. Er worden nog steeds oor logen gevoerd en miljoenen mensen leven nog altijd in gro te armoede. „Maai' ik spiegel me aan het verhaal van de pro feet die in Sodom rond liep. De ze profeet riep de mensen op om tot bezinning te komen, maar niemand luisterde. Ie mand vertelde de profeet dat het geen zin had om te blijven roepen. Maar de profeet ant woordde toen dat hij toch door bleef gaan, omdat hij in ieder geval zichzelf hoorde." Pastoor Gielliet neemt zondag 14 mei vanaf 10.00 uur afscheid in de rooms-katholieke kerk van Breskens. Hij wordt opge volgd door pastoraal werker N. van Waterschoot. n onze verslaggever - Het transport vertrok een klein a*er dan aanvankelijk was voorzien, maar - e door het rustige weer werd die vertraging 1 vlot goedgemaakt en konden de Terneuze- ars omstreeks half drie 's middags vanaf de dijk eerste element van de Piet Hein-tunnel zien ren. Het 40.000 ton zware element passeerde twee uur later Vlissingen en wordt maan- Sroorgen vroeg in IJmuiden verwacht. ^Hein-tunnel moet deel gaan uitmaken van boulevardprojectin Amsterdam en het cen- van.<*e stad verbinden met het Zeeburg-ei- en ringweg Zuid. De acht elementen zijn in gebouwd en vrijdag werd over de '~.e en de Noordzee het eerste element naar vervoerd. A111 Wei'd voortgetrokken door twee sleep uw<* door een duwboot en begeleid door 6 vaartuigen. Omstreeks kwart over r het konvooi ter hoogte van Kruiningen en een kleine anderhalf uur later konden de wande laars op de Terneuzense dijk de stoet voorbij zien varen. Het tunnelelement zelf viel nauwelijks op. want het stak slechts dertig centimeter boven wa ter. „We lopen mooi op schema", stelde bouwcom binatie-medewerker L. Maas van het Schelde Coördinatiecentrum vrijdagmiddag tevreden vast. „We hadden vanmorgen bij het vertrek van uit Antwerpen een klein uur vertraging opgelopen, maar inmiddels hebben we dat tijdverlies goedge maakt. Ik schat dat het konvooi met een snelheid van ongeveer zes kilometer per uur vaart." De schepen voeren ongeveer twee uur later ter hoogte van Vlissingen en Maas verwacht dat het konvooi maandagmorgen IJmuiden bereikt. Maas: „De afstand van Antwerpen naar IJmuiden is ongeveer 300 kilometer en als je rekening houdt met de snelheid die wordt gevaren, kom je op een totale reistijd van 72 uur uit." Alle tunnelelementen moeten binnen anderhalve maand in Amsterdam zijn. Het laatste transport is voor juli gepland. De raderstoomboot Westerschelde is inmiddels 90 jaar oud: het schip was echter slechts 33 jaar in actieve dienst. foto Hartman, Gedenkboek PSD 1929 van onze verslaggever ROTTERDAM - Het mag een wonder heten: in Rotterdam wordt dinsdag 16 mei het 90-ja- rig bestaan van de raderstoom boot Westerschelde van de Pro vinciale Stoombootdiensten (PSD) gevierd. Gered van de slo pershamer beleeft het schip sinds 1990 een tweede jeugd. Niet meer als Westerschelde, maar als De Nederlander, ver noemd naar het eerste succes volle Nederlandse raderstoom schip. In 1933 nam de PSD de Wester schelde al uit de vaart. Maar de huidige eigenaar, de familie Key, hoopt dat er in Zeeland nog oud-opvarenden of 'bekenden' van het schip rondlopen. „Wie een aardigheidje over de Wester schelde weet te vertellen, over de gewoontes en de inrichting aan boord, is welkom op de jubi leumreceptie". nodigt mevrouw J. C. van Veelen uit. Zij is de echtgenote van K. J. Key. die in 1988 de Westerschelde van de slopershamer redde. Enkele anecdotes over het schip zijn wel bekend. Zo bevond de eerste klasse in de tijd van de PSD zich bovendeks en de derde klasse onderdeks. Paarden ston den er tussenin en die lieten wei eens wat vallen, soms dwars door roosters die toegang gaven tot de derde klasse. „Verhalen als deze moeten er meer te ver tellen zijn", denkt mevrouw Van Veelen. „Die willen we graag ho ren op onze receptie." De Westerschelde alias De Ne derlander heeft er dit jaar op de kop af negentig jaar opzitten, waarvan slechts 33 jaar varend. De PSD gebruikte het schip van 1905 tot 1933 voor de veerdienst tussen Vlissingen, Breskens, Borssele, Terneuzen, Hoede- kenskerke en Hansweert. De op komst van de auto en van het doelmatigere schroefschip maakten de raderstoomboot overbodig. Dat de Westerschelde een rader stoomboot is. was voor de hui dige eigenaar juist de reden om het brok nostalgie in ére te her stellen als varende feestzaal voor bruiloften, partijen en re cepties. De boot was als bunker schip volledig uitgeleefd. Kev heeft alles zoveel mogelijk in oude stijl teruggebracht. Veel mahoniehout, rood koper en de cadent pluche roepen aan boord de sfeer van weleer op. En na tuurlijk het geluid van de rader schoepen dat het lawaai van de stoommachine overstemt. Dodenherdenking OOSTKAPELLE - In het artikel over de dodenherdenking in Oostkapelle in de krant van vrij dag is de suggestie gewekt dat de stilte werd verstoord door een flipperkast in een cafetaria. Dat is onjuist. Tijdens het in acht ne men van de twee minuten stilte was de flipperkast buiten ge bruik. iAdvertentie Advertentie Wij nodigen u uit met ons van gedachten te wisselen over het milieubeleid van ons bedrijf op dinsdag 16 mei. Aanvang 19.30 uur in hotel Arion Boulevard Bankert 266 te Vlissingen Uitgangspunt voor de discussie is ons onlangs verschenen milieubericht. Exemplaren daarvan kunt u aanvragen bij Jacqueline Wentink telefoon 01196 89205. bij wie u zich ook kunt aanmelden. vestiging Vlissingen Getrokken en geduwd passeert het eerste tunnelelement Terneuzen. foto Charles Strijd Jack Tienhoven voor de Isprinsen: „Zo worden schepen tegenwoordig niet meer gebouwd. foto Ruben Oreel Pastoor Omer Gielliet:„Dil beeld symboliseert de weg die Abraham volgde. Hij maakte zich los van zijn eigen bodem, omdat hij een hogere orde vond." foto Charles Strijd MAAK MAMA HOTEL ARNEVILLE 01I80-38456

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 13