Oosterse vertelling op een wit scherm PZC Traditie voor de camera Turkenmoppen zijn geoorloofd Programma Cultuur zonder grenzen kunst cultuur Turkish Delight Zhang Jie beziet China met humor VRIJDAG 31 MAART 1995 21 Sinds een optreden in het programma van de on langs overleden Ischa Meijer stromen de aanvragen bin nen. Nederland ontdekt het cabaretduo Turkish Delight. Twee studentes van Turkse afkomst maken grappen over vooroordelen, integratie en communicatiestoornissen in multi-cultureel Nederland. „Ik vraag me soms af waar aan we al die publiciteit te danken hebben. Zouden we het ook zo druk hebben als we gewoon Hollandse meiden waren?" merkt Nilgün Yerli op. In hun vrije tijd vormen Nil gün Yerli (25) en Inci Pamuk (24) het duo Turkish Delight. Een duo dat vanwege de in houd van hun sketches vooral wordt uitgenodigd op cultu rele festivals, seminars en in tegratieprojecten. Daar heeft het duo naar eigen zeggen geen enkele moeite mee. „We kunnen over dat soort onder werpen meepraten, erover schrijven en ermee dollen. Toch hopen we ooit een eigen show te kunnen brengen waarin geluk, vriendschap en liefde centraal staat. Maar dat kunnen we pas realiseren als we onze studies hebben afge rond." Op dit moment volgt Yerli een studie aan de HEAO. Haar compagnon heeft bijna een studie rechten voltooid. Pas het afgelopen jaar hebben de dames besloten om hun car rière als cabaretière uit te bui ten. „Bijna alle sketches zijn gebaseerd op de werkelijk heid", verzekert Yerli. „Het stuk over de Turkse man die woorden krijgt met een doua nebeambte omdat hij met de visa van zijn eerste vrouw, die is teruggestuurd naar Turkije, zijn tweede vrouw komt afha len, heb ik zelf op Schiphol meegemaakt." Turkish Delight heeft vrijwel alle accenten die in Nederland worden gesproken onder de knie, van Surinaams-Neder- lands tot ABN en van stad- Turks tot gebroken Neder lands. Dit komt heel goed tot uiting in een sketch over de ty pisch Nederlandse eigen schap: de 'rij-gevoeligheid'. In een rij bij de slager ontstaat paniek onder de nette blanke klanten als een Surinamer voor zijn beurt dreigt te gaan. De buitenlandse afkomst - beide cabaretières zijn gebo- Hoewel De Ark (1982) wel de eerste feministische roman uit China wordt genoemd, wil Zhang Jie zich geen feministe noe men. Ze is veel meer een kritisch observator van menselijke ver houdingen in het algemeen. Dat ze daarbij soms tegen heilige huisjes aanschopt, is haast een logisch ge volg. In De liefde moet niet vergeten worden (1979) bijvoorbeeld moet de traditionele opvatting over het huwelijk het ontgelden. De hoofd persoon is verloofd met een man van wie vele vrouwen zeer gechar meerd zijn. Ze maakt zich echter zorgen 'of de ooi-zaak van zijn zwij gen is dat hij niet graag praat of dat hij niets te zeggen heeft' en twijfelt of ze met hem zal trouwen. De omgeving vindt dat ze te hoge eisen stelt en dat ze te veel verbeel ding heeft: „Dit maakt ze boos, als of ik werkelijk iets immoreels en aanstootgevends doe." Van Zhang Jie (geboren in 1937) zijn in Nederland bij uitgeverij De Geus tot nu toe verschenen: Zware vleugels, De Ark, Als er niets ge beurt blijft alles hetzelfde, Er is maar één zon en De liefde moet vergeten ivorde7ilS?naragd. De schrijfster studeerde economie en werkte lange tijd op het Ministerie van Industrie. Sinds 1982 is de meermalen bekroonde auteur broodschrijfster: ze kan zich met behoud van het salaris van haar vorige baan wijden aan de litera tuur. Dit wil overigens niet zeggen dat haar werk in eigen land nooit omstreden is geweest. Zware vleugels bijvoorbeeld mocht in China pas in boekvorm uitgegeven worden nadat de schrijfster zesenzestig passages had geschrapt. In het buitenland verscheen de oorspronkelijke ver sie, die in 1981 voor het eerst in feuilletonvorm in een Chinees tijd schrift was gepubliceerd. Zhang Yie heeft de roman destijds snel af moeten schrijven omdat ze voor zag dat het politieke tij zou keren. Schaduwzijden 'Onthullingsliteratuur' heet de stroming waarop Zware vleugels meedrijft. In dit type boeken ne men schrijvers niet alleen de wrede onderdrukking tijdens de Cultu rele Revolutie (1966-1976) op de korrel, maar ook de schaduwzijden van het hedendaagse China. Ziva- re vleugels is een aanklacht tegen bureaucratie, vriendjespolitiek en corruptie. Tegelijkertijd is het ook een pleidooi voor gelijkberechti ging van vrouwen, medemenselijk heid en erotiek. Dat haar scherpe waarnemingszin niet beperkt blijft tot het manne lijk geslacht of haar eigen land, blijkt uit de roman Er is maar één zon. Daarin figureren net zo goed mannen die lijden onder het ge drag van vrouwen als andersom. Zhang Jie geeft in het boek tevens aan dat niet alleen Chinezen zich bezighouden met politiek gekon kel en gedraai. Daarbij beziet ze de menselijke verhoudingen met een forse dosis humor. De schrijfster heeft een scherp oog voor zaken die niet in de haak zijn, maar heeft zeker geen negatieve kijk heeft op het leven. Toen ze in 1987 voor de promotie van haar boeken in Nederland was, zei ze: „Ik blijf marxist, patriot en opti mist." Zhang Jie is tijden het Festival Cultureel Gekleurd te gast in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg. Caroline Moerland Zhang Jie: Scherpe waarnemings zin. Schimmentheater is een expressieve kunstvorm die niet echt bekend is in Nederland. Veel mensen denken hierbij aan schimmen op het grote doek. De 'gecultiveerden' denken wel aan de Wajang-poppen die achter de schermen bespeeld worden door poppenspelers. Dat China het schaduwspel al in de tweede eeuw voor Christus tot zijn volkstheater rekende, is ruim twee duizend jaar later, anno 1995, wellicht voor velen iets nieuws. Tijdens het Cultureel Gekleurd Festival kunnen belangstellenden het Chinese schimmenspel leren kennen. Yueh Lung Shadow Theatre is op door reis in Nederland. Drie jaar geleden was de groep ook in Nederland tijdens een tournee door Europa. De leden van de Amerikaanse theatergroep zijn drieënhal ve week in de maanden maart en april in het land en verzorgen in totaal veertien voorstellingen. Tijdens het Festival Cul tureel Gekleurd brengt de theatergroep enkele uitvoeringen in verschillende ste den. De groep, vertegenwoordigd door twee Chinees Amerikaanse acteurs Kwang Sung, Ian Wen en de Amerikaanse poppenspeelster Rolande Dupré, is af komstig uit New York. Yueh Lung heeft zich sinds in 1975 in deze stad gevestigd. De groep telt in totaal vijf tien leden. In 1993 werd Yueh Lung opge nomen in de groterè organisatie Gold Mountain Institute for Tradional Shadow Theatre. Deze organisatie geeft voorstel lingen en cursussen over het tradionele Chinese schaduwtheater. Ook heeft Gold Mountain Institute een onderzoekscen trum geopend voor tradionele vormen van schimmentheater in de hele wereld. Verbod Doel van Yueh Lung is het tweeduizend jaar oude Chinees traditionele theater spel in ere te herstellen en die in stand te houden. „Deze kunstvorm is samen met vele andere kunstuitingen verboden tij dens de culturele revolutie en daardoor een lange tijd in vergetelheid geraakt. Wij proberen hier in het westen zo de Chinese cultuur te behouden", legt Kwang Sung uit. In de Verenigde Staten is het spel po pulair op basischolen. Kinderen leren er het schimmentheater kennen en werken er mee. Ze leren de poppen zelf te maken en een voorstelling te geven. De poppen zijn in elementen opgebouwd en gemaakt, volgens de traditie, van dun kalfsleer (waar trommels ook van worden gemaakt). De marionetten zijn transpa rant en zijn in diverse kleuren beschil derd. Het publiek ziet hierdoor niet slechts zwarte schimmen op het scherm, maar echte kleuren die het spel verleven digen. Het spel wordt uitgevoerd achter een klein (grootbeeld televisie-formaat) wit scherm. De poppenspelers brengen de poppen in beweging door middel van hou ten stokjes die aan de pop vast zitten. De verhalen die door de beweeglijke poppen worden uitgebeeld zijn ontleend aan oude oosterse overleveringen. „Wij proberen zo dicht mogelijk bij het originele spel te blij ven en gebruiken daarom ook oude tra dionele volksverhalen", aldus Sung. De vertellingen worden begeleid met klas sieke Chinese muziek. Voorafgaand aan het spel geeft een van de spelers een korte toelichting in het Engels. De tekst van de in het Engelse sprekende poppen is van tevoren op band opgenomen. Knap is dat de tekst en de marionetten met veel emo ties het verhaal uitbeelden. Deze vaardige uitbeeldende kunst doet het publiek ver geten dat het naar een soort poppenkast kijkt. Modern De theatervorm wordt in China inmiddels weer uitgeoefend. In Taiwan zijn er twee schaduwtheater-groepen. „De verhalen die worden gebruikt zijn moderne vertel lingen", zegt Sung. De drie verhalen die tijdens het Festival Cultureel Gekleurd worden uitgebeeld zijn: The Chang-an Melon Seeds, een volksverhaal van de pro vincie Shaanxi uit de periode van de Han Dynastie (van 106 voor Christus tot 220 na Christus); Echo of a Four-Flag Romance, een historisch episode uit het leven van de krijgsvrouw Fan Li—Hua, gedurende de Sung Dynastie (960 tot 1279 na Christus); en de 'White Fox and the Demon Chaser, een amusant verhaal over het bovenna tuurlijke dat Boeddhistische en Taoïsti- sche uitgangspunten laat zien. Het Chinees schimmentheater Yuel Lung is tijdens het festival onder meer te zien in Vlissingen en Terneuzen. Yoyce Banh Het Yueh Lung Shadow Theatre houdt het traditionele Chinese schimmenspel in ere. Het filmaanbod van het Festival Cultu reel Gekleurd heeft dit jaar een Azia tisch tintje. De meeste produkties, die overi gens de afgelopen jaren al eens in de Zeeuw se filmhuizen hebben gedraaid, bieden een indruk van traditionele maatschappijen, waar het individu volstrekt ondergeschikt is aan wat het staatsbelang wordt genoemd. The Puppetmaster vertelt het verhaal van de legendarische poppenspeler Li Tien Lu in Taiwan. Hij maakte de Japanse bezetting van zijn land mee en zag de communistische dictatuur van de Kuomintang Chinezen aan zich voorbij trekken. Zhou Daxins roman The woman from the la ke of the sceiited souls vormde de basis voor de gelijknamige film van Xie Fei. In 1993 kreeg de regisseur in Berlijn een Gouden Beer. In zijn film is de vernietigende kracht van de traditie het centrale thema. Hoofdrol speelster Xiang is een eenzame vrouw, ge trouwd met een alcoholist. In haar eentje runt zij een bedrijfje, waar sesam-olie wordt geperst. De geur van de groene papaya is een Vietna mese produktie van Tran Anh Hung. Hij richt de camera op het dienstmeisje Miu, dat na lange jaren gered wordt uit haai' Assepoester- bestaan. Omdat de film vollledig in een stu dio is opgenomen, wordt er een zeer verstild portret van het dagelijks leven in Vietnam ge tekend. Bal el-oued city gaat in op de actuele proble men in Algerije. Als een bakkersknecht de luidspreker sloopt, die fundamentilistische boodschappen door de straat laat schallen, wordt er een levendig beeld gegeven van de tegenstellingen in de Algerijnse maatschap pij. Kosh Ba Kosh speelt zich af in Doesjbane, hoofdstad van Tadzjikistan. De film kreeg twee jaar geleden in Venetië een Zilveren Leeuw. De sympathieke Mira wordt door haar goklustige vader na een potje dobbelen in onderpand gegeven aan een oude man. Een aanbidder weet haar te bevrijden. De op namen moesten in 1992 regelmatig worden onderbroken, omdat in Tadzjikistan een bur geroorlog woedde. theatergebied heeft het Turkse cabaretduo Turkish Delight inmiddels naam gemaakt. De Zaïrese groep rond Ya Ntesa Dalienst en cabaretier Karim Mounir bewijzen dat Cultureel Gekleurd dit jaar geen grenzen kent. Het festival heeft in totaal zo'n veertig activiteiten op het programma staan. Goes, Middelburg, Oostburg, Terneuzen, Vlissingen en Westerschouwen draaiden voorgaande edities al mee, Axel en Tholen zijn deze keer voor het eerst van de partij. Nieuw zijn ook de open dagen, die in diverse theaters worden georganiseerd. fotoCinemien ren op het platteland in Tur kije - heeft ook voordelen. „Als ik spot met Turken is dat geoorloofd, omdat ik een Turks meisje ben. Als een Ne derlander een Turkenmop vertelt wordt het door de Ne derlanders snel als racistisch bestempeld. In de zaal lachen de Turkse mensen trouwens net zo hard mee." Met hun show houdt het twee tal het publiek een spiegel voor, al was dat volgens Yerli oorspronkelijk nooit de be doeling. Alle vooroordelen van Nederlanders én buiten landers passeren de revue. „Nederlanders hebben nog steeds een verkeerd beeld van Turkse vrouwen. Als een Turkse vrouw modern en bij dehand is, dan denken ze dat ze vernederlandst is. Er is geen prototype Turk, net zo min als een prototype Neder lander. Ik merk dat zelfs mijn kennissen pas objectief kun nen oordelen als ze zelf een be zoek aan Turkije hebben ge bracht." In hun naaste omgeving wordt het duo regelmatig ge confronteerd met 'onder huids' racisme, zelfs op plek ken waar ze het niet vernach ten, zoals op school. „Som mige leraren vinden dat we blij moeten zijn dat we de kans krijgen om te studeren. Daar kwam ik achter toen het niet goed ging met mijn studie en ik twijfelde tussen stude ren of cabaret. Als een alloch toon geen succes heeft, maakt hij misbruik van de situatie. Heeft hij wel succes, dan leidt het tot jaloezie." Het cabaretduo treedt tijdens het Festival Cuftureel Ge kleurd op in de Zeeuwse Bi bliotheek van Middelburg. Nicole Kluijtmans Het Festival Cultureel Gekleurd, dat van 2 tot 16 april voor het vijfde achtereenvolgende jaar in Zeeland wordt gehouden, besteedt deze keer ruim aandacht aan China. Film, literatuur en schimmentheater geven een indruk van de rijke cultuur van dat land. Toch heeft het festival dit jaar geen echt themaland gekozen. Dat heeft tot gevolg dat er een gevarieerder aanbod aan voorstellingen kon worden geprogrammeerd. Traditionele volksmuziek uit Bangla Desh en klassieke muziek uit India beloven hoogtepunten te worden. Op Scène uit de Algerijnse film Bab el-oued city. Cabaretduo Turkish Delight: Nederlanders hebben nog steeds een verkeerd beeld van Turkse vrouwen. AXEL 1 april: v.a. 12.00 uur c.c. De Halle, Turkse moskee, open dag BURGH-HAAMSTEDE 8 april: 14.00 uur AZC Burgh-Haamstede, open dag GOES 5 april: 20.30 urn1 't Beest, film, The Puppetmaster 8 april: 14.00 uur AZC Bergzicht, open dag 10 april: 19.30 uur Openbare Bibliotheek, De Verhalenvertellers (met Nel Lekatom- pessy (Molukse), Mohammed Chacha (Berber) en Judith Huysman (Antilliaanse) 12 april: 19.30 uur 't Beest, Chinese culturele avond 12 april; 20.30 uur 't Beest, film. The Woman from the Lake of Scented Souls 14 april: 20.30 uur't Beest, film, L'Odeur de la Papaya Verte 15 april: 13.00 uur't Beest, open dag 15 april: 20.30 uur 't Beest, muziek, Puma Das Baul 15 april: 20.30 uur 't Beest, film, Kosh Ba Kosh 20/27 maart, 3/10 april: De Wissel, kookcursus 17 april t/m 30 april: Openbare Bibliotheek, tentoonstelling, Islam in Nederland, Ne derlandse Islam MIDDELBURG 2 april: 15.30 uur Stadsschouwburg, theater Mirad 3 t/m 15 april: Zeeuwse Bibliotheek, tentoonstelling Islam in Nederland, Nederlandse Islam 3 april: 14.30 uur Zeeuwse Bibliotheek, leeskring bijeenkomst over Chinese literatuur met aansluitend Chinese maaltijd 3 april: 19.30 uur Zeeuwse Bibliotheek, literaire avond met Chinese schrijfster Zhang Jie 7 april: 14.30 uur Zeeuwse Bibliotheek, lezing over 'beeldvorming' met vooraf muziek van Ibrahim Zorel 7 april: 18.00 uur Zeeuwse Bibliotheek, Chinees/Indische maaltijd en dans (Sinar Me- lati) 7 april: 19.30 uur Zeeuwse Bibliotheek, Turkish Delight (Turks cabaret) en Nabil (Ma rokkaanse muziek) 7 april: 20.00 uur Schuttershoftheater, film, The Puppetmaster 7 april: 20.30 uur Stadsschouwburg, muziek, Wadaiko Ichiro 8 april: 14.00 uur AZC De Eendracht, open dag 8 april: 20.00 uur Schuttershoftheater, film, The Puppetmaster 9 april: 20.00 uur Schuttershoftheater, film, The Puppetmaster 12 april: 14.00 uur Zeeuwse Bibliotheek, theatergroep Delta met Pandji (v.a. 7 jaar) 14 april: 22.30 uur Schuttershoftheater, film. The Woman from the Lake of Scented Souls 15 april: 22.30 uur Schuttershoftheater, film, The Woman from the Lake of Scented Souls OOSTBURG 3 april t/m 6 mei: Den Hoekzak, beeldende kunst, Beeldend Indonesië (Rudi Dedon- car en Katrin Hubens) 8 april: 13.00 uur Ledeltheater, open dag 8 april: 20.00 uur Ledeltheater, onder andere muziek, Purna Das Baul TERNEUZEN 4 april: 20.00 uur Zuidlandtheater, klassieke muziek, Hariprasad Chaurasia 9 april: 13.00 uur Zuidlandtheater, open dag met Yueh Lung (schimmentheater) en Ujung 12 april: 20.00 uur Porgy Bess, film, Life on a String 18 april 20.00 uur Zuidlandtheater, muziek, Wadaiko Ichiro THOLEN 31 maart t/m 22 april: Gemeentehuis Sint Maartensdijk, fototentoonstelling 'Zeeu wen kieken 't Zuiden' 5 april: 14.00 uur Meulvliet-Tholen, Koning Gilgamesj, vertelling voor kinderen door Hans Hagen en Erik Karsemeijer 8 april: 13.30 uur Haestinge-Sint Maartensdijk, open dag met Cocktail (Turkse groep), Karim Mounir (cabaret-Marokko) en flamenco dansgroep Fernando y José 10 april: 19.30 uur Meulvliet-Tholen, film, Temptations of a Monk VLISSINGEN 7 april: 20.30 uur De Paraplu, workshop Indiase Muziek (Droeh Nankoe) 8 april: 20.30 uur Vestzaktheater, theater, Yueh Lung Shadow Theatre 14 april: 20.30 uur Arsenaaltheater, muziek, Ya Ntesa Daliènst Les Grands Maqui- sards

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 21