Techno live is een ware belevenis Mahler voor thuisblijvers Piano-virtuoos keert terug op aarde PZC Knoppendraaiers Comsat Angels weer enerverend Ervin Nyiregyhazi kunst cultuur cd VRIJDAG 31 MAART 1995 20 Techno live? Sommigen schudden nu het hoofd in ongeloof. Het idee. Elektronische muziek, gemaakt in de slaapkamer door onooglijke, puisterige jongelieden, dat ga je toch niet live spelen? Een beetje naar een paar knoppendraaiertjes staan kijken, zeker? Fout. Live-techno neemt een grote vlucht. In Engeland hebben groepen als Orbital, The Orb, Underworld en Eat Static een uitstekende reputatie als live-act en, zoals op festivals als Lowlands en Noorderslag bleek, ook in Nederland slaat het fenomeen aan. Al zijn groepen als Quazar, Speedy J en Human Beings al jaren op de planken bezig. Deze drie en Trance Induction en Sensurreal toeren de komende maanden de Nederlandse podia plat. Vooral het Lowlands-festival dat in augustus vorig jaar voor de tweede maal bij Dronten werd gehouden, is een baanbrekende gebeurtenis geweest. Daar werden rockfans tot hun genoegen gecon fronteerd met de live-verrichtin gen van Underworld, Eat Static, Speedy J en Quazar. De brug naar het (rock-)clubCircuit, dat door de vijf Nederlandse groepen uitge breid bespeeld gaat worden, was geslagen. „Op Lowlands en Noor derslag is gebleken dat het toch werkt, techno op rockpodia", zegt Gert-Jan Bijl, die met Dirk Jan Ha- negraaf Sensurreal vormt. „Het doet me denken aan de begintijd van de house, toen zag je ook aller lei verschillende soorten mensen door elkaar lopen. Het is een ander publiek dan tegenwoordig op hou separty's. Die zijn nogal verzadigd momenteel." Jochem Paap ofwel Speedy J: „Ik ben op Lowlands ook uit mijn dak gegaan bij Henry Rollins en Bioha- zard. Het kan allemaal. Het is meer een verzinsel van zaaleigenaren die niet te breed willen program meren en een vaste klantenkring willen opbouwen. Onzin, ik ken niemand die maar van één soort muziek houdt." Sequencer Al deze vijf werken op de planken zo live als binnen deze muziek maar mogelijk is. In tegenstelling tot velen in het commerciële cir cuit, die er geen been in zien om een DAT-bandje op te starten, een legertje danseressen in te huren en vervolgens 'vangen', orfi zich naar de volgende discotheek te haas ten: soms drie op een avond. „Ik heb altijd geweigerd om met een DAT te spelen", zegt Speedy J. „Dan verpest je het voor jezelf en voor het publiek. Daar is heel wei nig aan." Feit is wel dat er in deze muziek al het een en ander vastligt. De se quencer is essentieel: die bevat de per nummer verschillende patro nen en stuurt de synthesizers aan. Toch laat dit concept nog voldoen de vrijheid voor de muzikant. Speedy J werkt met 'loops': muzi kale fragmenten die zich in prin cipe eindeloos laten herhalen. „Ik heb per nummer iets van dertig loops tegelijk lopen en die kan ik dan achter de mengtafel aan- en uitzetten, in elkaar over laten lo pen, effecten links rechts, boven, onder. Zo bouw ik dan een num mer op, afhankelijk van het mo ment." Zo bekeken is de sequencer te ver gelijken met de partituur van eeen 'conventioneel' muziekstuk, en de mengtafel als het eigenlijke instru ment waarmee die muziek vorm krijgt. Dat is in ieder geval de op vatting van Tjeerd Verbeek, die werkt als Trance Induction. „Je vingers zijn in contact met de mu ziek, net zoals je dat bij een gewoon instrument gewend bent. Op een synthesizer of een sequencer kan je alleen maar dingetjes aan- en uit zetten, maar op de mengtafel kan je alles doen met de schuiven: open en dicht zetten, effecten toevoe gen: van complete stilte naar een ontzettende chaos gaan." Luimen Ook bij hem geldt: de partijen lig gen weliswaar vast, maar afhanke lijk van de luimen van de muzikant en het publiek kunnen die bouw stenen een heel ander stuk opleve ren dan het origineel. „Je staat achter de mengtafel en je ziet men sen reageren. Daar bouw je op voort. Het is eigenlijk een kwestie van heftig remixen, waarbij je stukken kunt herkennen van ou dere nummers, maar die toch weer iets heel anders kunnen worden." Of, zoals Bert van de Grift van de Human Beings het omschrijft: „Als er een hoop mensen staan te dansen, ga je maai' door." „Je kunt de sfeer naar je eigen hand zetten", zegt Gert van Veen, behalve popjournalist van de Volkskrant ook de man achter Quazar. „Veel meer dan een DJ, die toch afhankelijk is van de pla ten die hij bij zich heeft. Zeker als ik alleen speel, ben ik helemaal vrij om elke kant op te gaan die ik wil. Ik ben erg bezig met effecten en sounds, en daar kan ik heel erg door meegesleept worden. Het Jochem Jaap alias Speedy J; Ik ken niemand die maar van één soort muziek houdt. hangt van heel veel dingen af: de akoestiek van de ruimte, de reactie van het publiek, noem maar op." Quazar speelt soms met drummer Rob Smits (ex-Kong) samen, en dan wordt het iets anders. „Als ik een bepaald idee af wil kappen, moet ik wel zorgen dat Rob dat doorheeft." Kaarsen Probleem bij techno live is het vi suele aspect. Want hoe opwindend de muziek ook is, er valt nu een maal niet zo gek veel te zien aan een paar jongelui die aan knoppen staan te draaien. Een definitieve oplossing daarvoor is nog niet ge vonden. „Het is niet eenvoudig om dat naar het podium te vertalen", zegt Verbeek, „zodat het ook nog leuk is om naar te kijken." Zijn set wordt opgesierd met een lange vi deoclip en met kaarsen en andere lichtbronnen wordt het podium beeld afgemaakt. Ook bij Human Beings speelt het licht de hoofdrol. „Wij gaan geen danspasjes instu deren of zo", zegt- Van de Grift. Maar eigenlijk maakt het hele maal niet zoveel uit, zegt Verbeek: „Het gaat om de muziek. Het pu bliek moet de rest zelf gaan doen. Dansen bijvoorbeeld. Eigenlijk zou het niet uit moeten maken of we op het podium staan of hoog in een deejayhok." Van de Grift is het met hem eens: „Het is niet de be doeling dat ze naar het podium gaan staan kijken. Dansen moeten ze." Maar dat idee kan je ook te ver doorvoeren, zo bleek hem bij een eerdere poging. „Toen stonden we achter een doek te spelen. Maar dan kan je de zaal niet inkijken. Sta je om een hoekie te loeren of de mensen wel dansen." De gezamenlijke omroepen brengen alle concerten van het Mahlerfeest in Amsterdam rechtstreeks op de radio. Dat begint al op de eerste dag, 1 mei. De uitzendingen worden voorafgegaan door het dagelijkse Mahler-journaal. Dit programma komt uit de tent op het Museumplein, die aan 1600 bezoekers ruimte biedt. Zondagmiddag 7 mei wordt de Tweede Symfonie. Auferste- liung, op televisie uitgezonden, die op 5 mei, vijftig jaar na de bevrij ding, wordt uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouw Or kest onder leiding van Bernard Haitink, met Charlotte Margiono, Jard van Nes en het Groot Om roepkoor. Een week later volgt een portret van de bariton Thomas Hamson. De tv-uitzendingen be ginnen met een omstreden opwar- Waarom doen al die technomuzi- kanten eigenlijk de moeite om hun kostbare apparatuur trap op. trap af te sjouwen? Want gemakkelijk is het niet, zegt Van Veen. „Ik woon vier-hoog en ik werd er op een ge geven moment compleet gestoord van om steeds weer die spullen te sjouwen." Verbeek: „Als ik straks elk weekend op tournee ben, kom ik echt niet meer aan muziek ma ken thuis toe. Het is veel te veel ge doe om al die spullen weer aan te sluiten." De redenen verschillen niet zoveel van een gemiddelde rockband, al heeft die het wat gemakkelijker wat de logistiek betreft. „Het is een goede gelegenheid om je eigen mu ziek in een club te horen", zegt Van Veen, die overigens alle nummers van zijn laatste cd Zodiac trax eerst live uitprobeerde. „Dan weet je wat werkt of niet. Sommige nummers krijgen dan pas hun vorm." Verbeek: „Avontuur, hè. Kijken wat er gebeurt, in Neder land en straks in het buitenland. Het is een goede manier om je pla ten te promoten." Van de Grift: „Het is de grootste kick om muziek te maken en ter plekke mensen te zien dansen. Dat is een stuk direc ter dan dat je in de studio zit. En het is spannend: het moet in een keer goedje kan het niet effe over- doen." Jacob Haagsma Speedy J en Sensurreal speelt 5 mei in 't Beest in Goes; voorts (selectie): 22-4 Ef fenaar Eindhoven met Human Beings 28-4 Nighttown Rotterdam (met Human Beings), 29-4 Paradiso Amsterdam (met Human Beings), 6-5 De Boogerd, Oud- Beijerland. Quazar: 8-4 Kadans Tilburg, 15-4 West zeedijk Rotterdam. Trance Induction (deze data onder voorbehoud13-5 Bibelot Dordrecht. mer, de speelfilm Mahler van Ken Russell. Hij joeg met zijn wel zeer persoonlijke visie op de componist nogal wat Mahler-kenners tegen zich in het harnas en was daarom slechts zelden te zien. Maar puur om de filmische kwaliteiten zendt de AVRO de film toch uit. Op 17 mei, de laatste dag van het Mahler-feest, brengt de AVRO een documentaire over Willem Men gelberg. Pieter Varekamp sprak mensen die hun herinneringen hebben aan de dirigent die zo goed bevriend was met Mahler, popu lairder was dan koningin Wilhel- mina, maar die zich in de oorlog niet al te correct opstelde. Mahler- specialist Haitink vertelt in de film hoe hij zelf een soort Mengelberg revival meemaakt en waarom hij bepaalde dingen toch heel anders doet. GPD Met My Minds Eye deden de Engelse Comsat Angels drie jaar geleden een poging om het verloren gegane terrein terug te winnen. De cultband uit Sheffield klonk daarop min der donker dan in hun hoogtij dagen, maar ook minder span nend. En ondanks de niet afla tende ijver van Jan Douwe Kroeske, die vorig jaar met de groep een Unplugged-album opnam, lukte het de Comsat Angels daarom niet om weer hip te worden. Het vijftal gaat op The Gla mour (Crisis/Polydor) echter in de herkansing en de kans op succes moet nu een stuk hoger aangeslagen worden. De jon gens klinken een stuk enerve- render, omdat ze gewoon be tere liedjes hebben. Het roek- geluid van My Minds Eye is overeind gebleven, maar terug gekeerd is het mysterieuze en meeslepende karakter van de songs uit het begin van de jaren tachtig. Het resultaat is een soort psychedelische Simple Minds. 'Audrey In Denim' en 'SS100X' kenden we al van het snoerloze album, maar blijken hier veel beter tot hun recht te komen. Misschien duurt de cd net iets te lang om over de volle breedte te boeien, maar wie de nummers 'Breaker', 'Sailor' en 'Demon Lover' wegprogram- meert heeft iets moois opstaan. Gutterball Het hondje op de hoes van Gut- terball's tweede cd Weasel (Brake Out/Rough Trade) mag je dan vreselijk aandoenlijk aankijken; het is geen garantie voor het vriendelijkheidsge halte van de muziek. Weasel is rauwer en noisier dan zijn voor ganger, wellicht het gevolg van een mix door de van Sonic Youth en Freedy Johnston be kende John Siket. Gutterball is een hobby clubje van leden van Dream Syndicate, Long Ryders en House Of Freaks en het lijkt erop dat de invloed van de laatsten nu het grootst is. Zolang de melodie overeind blijft is er evenwel geen man overboord en zo levert Weasel in de vorm van een doorzich tige rocker als Transparency, zwaar aangezette ballads als 'Angelene' en 'Everything'. De hoogste tijd voor een blues overzicht. Dat we deze keer be ginnen in Engeland. The Ham sters hebben in eigen land een fantastische live-reputatie op gebouwd die leidde tot 1600 op tredens in zes jaar tijd. Route 666 (Provogue/Bertus) is him vijfde album en staat van begin tot eind vol met dampende bluesrock en zuigende boogie. In het eerste geval doen The Hamsters vanwege de zang aan Walter Trout denken, in het tweede geval lijken ze vooral beïnvloed door Dr Feelgood. Maar dat voelt goed. Een stuk traditioneler en ook wat min der spannend klinkt Rev. Brown op Bare In Change (Pro vogue/Bertus). Het album is in feite een geremasterde compi latie van zijn twee in eigen be heer uitgebrachte albums en de muziek wordt door de ma ker zelf omschreven als power- flowerblues. Dat levert een soort John Lee Hooker met Mungo Jerry-tic op, die vooral op de momenten waarop Rev. Brown zijn gitaar in de overdri ve zet boeit. Naar Amerika, Austin, Texas. Hometown van The Keepers, die op Looking For A Sign (Li zard Discs/Munich) debuteren met tamelijk tamme folkblues. Hoewel de muzikanten tour den met Texas-tielden als Cal vin Russell, Townes van Zandt, Pat Mears, Butch Hancock en Joe Ely is dat in de inspiratie niet echt terug te vinden. Snel over dus naar die andere Texas- gigant, Doug Sahm, die op The Last Real Texas Blues Band (Antone's/Munich) zijn wortels bloot legt. Want de man uit San Antonio mag dan vooral met tex-mex in de weer zijn, het be gon veertig jaar én minstens evenveel platen geleden met de blues. Die is op deze cd, zowel live als in de studio opgeno men, dan ook volop aanwezig met nummers van Fats Do mino, T-Bone Walker, Guitar Slim en aanverwanten. Niet spectaculaiur, maar eigenlijk is Doug Sahm dat na zijn acti viteiten met het Sir Douglas Quintet nooit echt geweest. Gert Meijer Muziekpedagoog Mattheus Smits is betrokken bij een project dat het werk van het Hongaars/Amerikaanse pianofenomeen Ervin Nyiregyhazi (1903-1987) aan de vergetelheid gaat ontrukken. Smits is benaderd door een Japanse stichting, die 1,5 miljoen dollar ter beschikking heeft om een reeks cd's, een twee uur durende filmdocumentaire en een biografie van Ervin Nyiregyhazi uit te brengen. Smits houdt zich al meer dan twintig jaar met Nyiregyhazi bezig en is daardoor voor de Japanners de aangewezen deskundige om het project rond de door hen zeer hoog aangeschreven Nyiregyhazi te coördineren. De uit Heerlen afkomstige muziekpe dagoog Mattheus Smits werkt al 14 jaar in Zaanstad (Krommenie). In zijn stu dio wijst hij op een intrigerend kleuren- portret van een gedistingeerde heer met grijs haar. Het is Ervin Nyiregyhazi, over de zeventig. Smits over Nyiregyhazi als kleuter: „Toen was hij al een 'veteraan' op de piano. Hij kon toonvast zingen voordat hij kon spre ken en op 4-jarige leeftijd deed hij dingen op de piano die grensden aan het onge looflijke. De enige persoon uit de geschie denis van wie iets dergelijks bekend is, is Georg Friedrich Handel." Maar heel weinig mensen weten van het bestaan van deze fenomenale pianist, die een bizar en onwaarschijnlijk leven leid de. Smits: „Hij werd geboren in Boeda pest in 1903. Zijn ouders waren daar ver bonden aan de Opera; zijn vader qls tenor, zijn moeder als zangeres en pianiste." Op jonge leeftijd toonde hun zoon Ervin een ongekend groot talent voor de piano. Het debuut van Nyiregyhazi kwam op 6- jarige leeftijd, daarna speelde hij als kind onder grote dirigenten. Als 15-jarig jochie viel Nyiregyhazi in Oslo .in voor de grote componist en pianist Rachmanninoff. Hij speelde er het Eerste Pianoconcert van Tsjaikowski. Debuut-recital Smits: „Op 18 oktober 1920 gaf hij voor een afgeladen zaal zijn debuut-recital in de Carnegie Hall in New York. Met een monsterprogramma dat niemand ooit in zijn hoofd zal halen, Met onder meer de 4e sonate van Scriabin, geschreven in 1903. En veel Liszt. Daar was hij verzot op. Hij werd beschouwd als de reïncarnatie van Liszt." Nyiregyhazi's debuut in de Carnegie Hall werd beschouwd als het beste optreden uit de muziekgeschiedenis. „Het was een eclatant succes, maar toch knapte er iets bij Nyiregyhazi. Er ontstond iets in zijn denken, waardoor zijn veelbelovende car rière een drastische wending kreeg. Waar schijnlijk kwam het omdat hij een rechts zaak moest voeren tegen een van zijn ma nagers", vermoedt Smits. Uitgebuit regyhazi kwam daarna in een fase, waarin hij niet langer beoordeeld wenste te wor den. Hij raakte totaal aan lager wal. Hij huisde in New York in sloppen en sliep in de metro-stations en tehuizen voor daklo zen." Ondanks zijn zwerversbestaan trouwde Nyiregyhazi tien keer. Smits: „Hij was tot op hoge leeftijd een glamourboy, een ver pletterende persoonlijkheid. Sommige huwelijken duurden niet langer dan en kele weken. De meeste vrouwen vonden zijn levensverhaal prachtig en wilden hem opnieuw in het zadel helpen. In 1972 trouwde Nyiregyhazi met zijn negende vrouw, Elsie Swan, tien jaar ouder dan hij zelf. Ze woonden in de sloppen." Toen Elsie ziek werd en er geen geld voor medicijnen was, besloot Nyiregyhazi, voor het eerst na vijftig jaar, weer een concert te geven. In al die tijd had hij nauwelijks een piano aangeraakt. Het concert werd op 6 mei 1973 gegeven in de Presbyte riaanse kerk in San Francisco. Pianolief hebber Terry McNeill, die de aankondi ging van de voor hem onbekende pianist had gezien, nam dat concert op. Verbijs- „Volgens mij had die houding een diepere oorzaak. Die is terug te voeren naar zijn kindertijd toen hij zijn vader verloor en de inkomsten van het gezin wegvielen. Vanaf dat moment heeft zijn moeder hem als wonderkind uitgebuit- Dat ging zo ver dat hij op 17-jarige leeftijd nog als een jongetje het podium werd opgestuurd. Bij een con cert in Den Haag moest hij zelfs in een kor te broek achter de piano gaan zitten. Nyi- Het Hongaars/ Amerikaanse pianofenomeen Ervin Nyiregyhazi. foto GPD terd over wat Nyiregyhazi ten gehore had gebracht, nam McNeill contact op met The International Piano Archives. De di rectie daarvan benaderde vervolgens Nyi regyhazi, een contact dat uitmondde in een serie opnamen. Grammofoon Smits: „De opnamen werden in een kring van kenners op plaat verspreid. De criti cus van de New York Times schreef over een 'Divine Madness', maar de pianist ver tikte het daarna verder op te treden. Om de liefhebbers toch te laten genieten van het pianospel van Nyiregyhazi, werden de opnamen via een grammofoon en vier luidsprekers in uitverkochte zalen ten ge hore gebracht." Het is aan een emotionele opwelling van Nyiregyhazi te danken dat zijn nalaten schap uiteindelijk in Japan terecht is ge komen. Smits: „In Japan wilde men een nieuw muziekinstituut openen met antro pologen, psychologen en historici, dat bo vendien lijnen had naar de beeldende kunst, het theater en de literatuur. Vol gens de Japanse directie was er maar één man die dat instituut kon openen: Nyire gyhazi." Beschonken Een delegatie trok vervolgens naar de VS om Nyiregyhazi op te zoeken. Ze troffen hem in beschonken toestand aan in een hotel voor daklozen. Tijdens dat contact werd Nyiregyhazi overmand door emotie. Smits: „Toen hij vier jaar was. zong zijn vroeggestorven vader in 'Madame Butter fly' van Puccini, een opera waarin Japan een grote rol speelt. De muziek en het land hadden hem zo aangrepen dat hij het eer ste pianoconcert van zijn hand een Ja pans stukje noemde. Bij de uitnodiging het instituut te openen, herinnerde hij zich een opmerking van zijn vader: 'Jon gen, jij gaat ook nog wel eens naar Japan.' Op dat moment wilde hij niet weigeren, omdat hij in het verzoek naar Japan te ko men een bevestiging zag van de profetie van zijn vader." Twee keer reisde Nyiregyhazi naar Japan om er concerten te geven. Zijn toehoor ders lagen aan zijn voeten. Toen hij in 1987 overleed deed zijn vrouw Dorus de com plete nalatenschap over aan een Japanse stichting. Daarbij zitten 36 uur muziek, opnames die vrienden van Nyiregyhazi maakten en meer dan 1000 pianocomposi ties. De Japanse stichting heeft Smits nu betrokken bij een project, dat gericht is op het uitbrengen van deze composities en het beschikbaar maken van geluids- en beeldmateriaal. Smits: „Nyiregyhazi was wars van com promissen als het ging over zijn emotie. Het maakt hem interessant omdat hij het 19e-eeuwse romantische denken wist £e transformeren naar deze eeuw. Hij dacht alleen maar aan zijn muziek. In de jaren dat hij zwierf schreef hij al die composities uit het hoofd, zonder dat hij een vleugel tot zijn beschikking had." Alleen bij de ac trice Gloria Swanson, die de hoofdrol speelde in de film 'Sunset Boulevard' en die als een van zijn vriendinnen gold, wil de Nyiregyhazi wel eens achter de vleugel kruipen. Volgens Smits willen de meeste musici zich niet met Nyiregyhazi compromitte ren. „Ze zullen zeker geen lans breken voor zijn muziek. Die houding heeft te ma ken met zijn levenswandel, die lijnrecht indruiste tegen de gevestigde normen. Want vijftig jaar niet spelen en dan toch een fantastisch concert kunnen geven, dat kan het muzikale establishment niet accepteren. Vooral de vrijheden, die hij zich veroorloofde met partituren om te gaan. staan lijnrecht tegenover de wetten van deze muzikale machthebbers." Rob Bouber Gert van Veen, de man achter Quazar: Sommige nummers krijgen pas live hun vorm. foto's Lex van Rossen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 20