Landjepik in de Waddenzee Vrijheid geportretteerd PZC Kunstige hoedjes die ook gedragen mogen worden zeeland 11 Noordelijke vissers worden ziek van die Zeeuwen kunst Smartlappenfestival beleeft vierde editie VRIJDAG 31 MAART 1995 door Han Dirk Hekking DEN OEVER - Van 'die Zeeu wen' moeten Wieringer en Te xelse garnalenvissers niets meer hebben. Nu minister Van Aartsen van plan is mosselbe- drijven uit Zeeland nieuwe per celen toe te wijzen in de weste lijke Waddenzee, kijken de Wie- ringers en Texelaars hun Zeeuwse collega's met de nek aan. „Tot een handgemeen is het nog niet gekomen, maar als ze onze gronden afpikken, weet ik niet wat er gebeurt." De schepen in de haven van Den Oever liggen net zo verdeeld als de stemming over de mosselper celen op dit moment is. De Zeeuwse kotters liggen bij el kaar, in één hoek van de haven, de Wieringer boten nemen een andere hoek in. Die afzondering is er niet alleen bij het afmeren. De groepen vis sers spreken weinig met elkaar. „Veel contact is er niet", zegt een schipper uit Den Oever. „Maar met die Zeeuwen valt ook niet te praten. Ze staan boven je he', want ze hebben mooie boten en veel geld." Calimero-complex Een voorbeeldje van het noorde lijke 'Calimero-complex', zo kun je de woorden van de Wieringer wel noemen. Zij zijn groot en wij zijn klein en dat is niet eerlijk, dat gevoel zit er in Den Oever diep in. De noordelijke garnalen- vissers ervaren hun gevecht te gen de mosselpercelen als de strijd tussen het kwartje en het dubbeltje; tussen de blinkende Mercedes en de afgeragde Es cort. De macht van het getal, daar zijn de noordelijke vissers ziek van. De mosselsector brengt jaarlijks meer in het laatje. De garnalenvangst brengt vijftig miljoen gulden op jaarbasis op, de mosselen doen het dubbele. De mosselsector is omvangrij ker, het verwerkte produkt is veel meer waard en de winstkan sen zijn ook nog eens groter. Ter wijl de visserij op Wieringen al jarenlang tegenwind lijkt te heb ben. Het kotterbestand is afge nomen, net als de werkgelegen heid. Behalve het alom geventileerde pessimisme over de bedrijfsre sultaten, hebben de Wieringer vissers ook nog eens het idee dat de Nederlandse beslissers hun stem niet horen. De plaatselijke Een garnalenvisser na aankomst in de haven van Den Oever. vissersorganisatie knokt voor wat zij waard is, maar bij de lan delijke belangenbehartigers speelt de garnalensector maar een bescheiden deuntje mee. In zo'n situatie verweert het ver nisje van gezamenlijkheid snel in de zeewind. In de discussie over de mosselpercelen is het ie der voor zich. De overkoepelen de organisaties kiezen partij voor de meest kapitaalkrachtige leden: de mosselvissers. Onenigheden Versnipperde belangen, cha grijn over de malaise. Die twee factoren spelen een belangrijke rol in de onenigheden rond de mosselpercelen. Natuurlijk heeft de onvrede ook te maken met de vrees voor de gevolgen van de komst van nieuwe mos selpercelen. „Zo'n terrein dijt aan alle kanten uit, je kunt er echt geen vlaggetjes omheen zetten. Je kunt straks niet meer in de buurt komen", zegt een Wieringer. Het is de bedoeling van de over heid dat de garnalenvissers de afgedankte mosselpercelen weer gaan gebruiken. Maar dat kan niet, zegt Jan Hegeman van de WR 123. „Op die gronden zit ten stokken in de bodem. En er is heel veel slijk. De garnalen wil len daar niet komen en je vist ook nog eens je net aan flarden. Het duurt wel tien jaar eer dat weer goede gronden zijn." Niet makkelijk Het Rijksinstituut voor Visserij- onderzoek (RIVO) en het inge nieursbureau Oranjewoud er kennen dat de garnalenvissers het niet makkelijker zullen krij gen bij het werken op het wad. Beide instanties namen in op dracht van de overheid de kwes tie onder de loep. Het RIVO stel de wel dat het niet te verwach ten is dat de garnalenvangst een tik krijgt. Desondanks is de sfeer in Den Oever gespannen. Ruzie met de Zeeuwen zoekt niemand. Nog niet. „We kijken hen met de nek aan. Ze komen bijna niet in de haven, doen geen zaken op de visafslag. Alles gaat linea recta naar Yerseke. Alleen hun sche pen liggen er." Een jonge collega: „De onvrede heeft nog niet tot een handge meen geleid. Maar ik weet niet wat er gebeurt, als ze onze gron den inpikken." Jaap Ruitenburg van de WR 41 beziet de emoties in zijn eigen thuishaven hoofd schuddend. Ruitenburg plus zijn collega Kooij Ten Bokkel gelden als witte raven in de Wie ringer vloot. De twee zitten na melijk in de mosselen. „Ik vind dat de vissersorganisatie hier zich heel grof opstelt. In Harlin- gen werken de vissers mee aan die nieuwe mosselpercelen. Maar hier op Wieringen en op Texel doen ze net alsof de weste lijke Waddenzee hun eigen tuin tje is." Overgenomen Ruitenburgs bedrijf geldt als een der laatste Wieringer mos- selbedrijven. Tientallen jaren te rug waren er tien tot twaalf Wie ringer visbedrijven met de schaaldieren actief. Daarvan zijn er twee over. „De rest is over genomen door de Zeeuwen. Dat kwam omdat die een goede prijs foto GPD boden of omdat oudere vissers geen opvolger hadden", herin nert Ruitenburg zich. De vijan digheid tussen mossel- en garna lenvissers heeft voor hem één belangrijke achterliggende re den: afgunst. „Het is waar dat het bij ons nu goed gaat en dat het in de garna len minder is. Maar ooit was het precies andersom. De garnalen hebben hier jaren weelde ge bracht. Ik heb in 1968 ook nog op garnalen gevist omdat het in de mosselen heel slecht ging. Vroe ger werkten we gewoon samen. Waarom dat veranderd is? De mentaliteit is anders. Mensen stellen zich veel harder op, de ja loezie is groter. Ze kijken naar de mooie auto's van de mosselvis sers en naar hun grote schepen in de haven. Maar in de mossel sector zijn die nu eenmaal wat groter dan in de garnalen." Belachelijk Jan Louwerse, voorzitter van de mosselsector binnen de Vereni ging tot Bevordering van Zeeuwse Visserijbelangen (Zevi- bel), kan ook al weinig begrip op brengen voor de problemen in de westelijke Waddenzee. „Het is eigenlijk een belachelijke zaak. De Waddenzee is voor ons van groot belang. Tegenwoordig ha len de tachtig mosselbedrijven in Nederland driekwart van hun vangst daarvandaan." Als de nieuwe mosselpercelen er niet komen, betekent dat vol gens Louwerse verdwijning van de helft van de mosselcultuur op het wad, met alle economische consequenties van dien. Lou werse: „We hebben die gronden nodig. De Waddenzee is niet sta biel. Daardoor raken we perce len kwijt. Van het oorspronkelij ke aantal door ons gevraagde gronden is maar een klein deel over." Daarnaast komt de mosselsec tor met een schaderegeling voor garnalenvissers die hun visver gunning aan het Rijk terugge ven. „Maar die Wieringers zeg gen geen stom woord, alleen maar 'nee'. Wat de reden van dat dwarse gedoe is... Als ik dat eens zou weten. Ik geloof dat het om zes bedrijven gaat. De mentali teit van de mensen is zo veel an ders dan vroeger. Toen gingen we als goede collega's met el kaar om." Aan ontsporing in Den Oever denkt Louwerse trouwens niet direct. „We gaan echt niet op de vuist. We leven in een democra tisch land. Als er eenmaal beslo ten is, verwacht ik geen proble men." Toon gezet Volgende week doet de rechter uitspraak in een kort geding dat Wieringer vissers tegen minister Van Aartsen aanspanden. Zij ei sen dat hij zijn beslissing terug draait om 470 hectare nieuwe mosselpercelen in de westelijke Waddenzee in te richten. Wat de uitspraak ook zal zijn, de onvre de zit dicht onder het oppervlak en kan elk moment opborrelen. Tijdens de Visserijdagen vorig jaar was de spanning over de kwestie al voelbaar. Voorzitter Dick Langstraat van het Produktschap voor Vis pro beerde de gemoederen iets te be daren, maar voorzitter Jan Adriaanse van de Wieringer vis sers toonde zich strijdlustig. „Wij zullen onze visgronden met hand en tand verdedigen, des noods met harde acties." Dode dolfijn bij Vrouwenpolder VROUWENPOLDER - Op het strand bij Vrouwenpolder is donderdag een dode dolfijn gevonden. Het kadaver, ongeveer drie meter lang en 200 a 300 kilogram zwaar, verkeerde al in verregaande staat van ontbinding. Daardoor is het nog ondui delijk of het om een jonge butskop of om een witsnuitdolfijn gaat. Medewerkers van het Nederlands Natuurhistorisch Museum in Leiden komen vandaag (vrijdag) naai' Zeeland om het dier nader te bekijken. Hun belangstelling gaat in eerste instantie uit naar de kop, maai' als het om een bijzonder soort dolfijn blijkt te gaan zullen zij het gehele kadaver meenemen naar Lei den. Weer snelkraak kledingzaak Sluis SLUIS - Een kledingzaak aan de Kaai in Sluis was donderdag morgen omstreeks vier uur voor de tweede keer binnen een paar maanden slachtoffer van een snelkraak. De eigenaar kon nog geen precies schadebedrag opgeven, maar wist wel gelijk dat er nog meer weg was dan de vorige keer, toen er voor zestig mille inkoopwaarde werd gestolen. De inbrekers kwamen binnen door een trottoirband door de winkelruit te gooien. Omdat er de laatste maanden in Zeeuws-Vlaanderen een golf van snelkraken in kledingwinkels is geweest, werden alle sur veillance-eenheden van de districtspolitie direct naar Sluis ge stuurd. Ook de Belgische politie werd te hulp geroepen. De daders kon den echter niet meer in de kraag worden gevat. Asielzoeker vast na bedreiging TERNEUZEN - Een 27-jarige asielzoeker uit Angola bedreigde woensdagavond een medewerker van het Terneuzense Roosel- veltcentrum omdat hij het niet eens was met de zakgeldrege ling. De man wilde het pand, op last van de directie, niet verla ten en werd vervolgens door de politie opgepakt vanwege ver bale bedreiging en lokaalvredebreuk. De vreemdelingenpolitie overlegt met het Openbaar Ministerie over de te nemen maat regelen tegen de Angolees, die donderdagmiddag nog werd vastgehouden. klassiekers met groot prijsvoordeel bas+mar de jager kerkplein 57 kapelle 01102 - 43810 van onze verslaggever Ernstjan Rozendaal BREDA - Vrijheid is het thema van Idealen. Dubbelportretten van twee generaties. Onder die titel begon deze week een expo sitie van fotografe Caroline Schroder in het Breda's Mu seum in Breda en tegelijkertijd verscheen een bijbehorend boek. Met haar fototoestel portret teerde Schroder twintig heden daagse jongeren. Hun foto's gaan vergezeld van geschreven portretten van door hen gekozen personen van een veel oudere generatie, voor wie ze bewondering koesteren. Die originele invalshoek op vijftig jaar bevrijding illu streert prachtig hoe het gedach- tengoed van de ene mens bepa lend kan zijn voor het leven van de ander. Zo is er het portret van de 16-ja- Galerie In de galerant in Ter- neuzen: Artistieke en extrava gante hoeden. foto Charles Strijd van onze verslaggever TERNEUZEN - Onder de titel 1,2,3,4 hoedje van. hoedje van., presenteert de Terneuzense galerie In de galerant vanaf zaterdag een gevarieerde col lectie hoeden van Esther Brunia. Is dat kunst dan, of is het eerder een modeshow? De ontwerpster slaakt een diepe zucht. Die vraag heeft ze vaker gehoord. „De term kunst suggereert enige afstand en in dat geval zou ik zeggen: 'Het is geen kunst.' De hoeden moeten namelijk wel gedragen wor den. Maar gezien de vormen en het materiaal dat ik gebruik denk ik dat mijn hoeden wel degelijk kunstvoorwerpen zijn." Dat laatste denkt ook galeriehoudster Cathy Por te, aangezien ze haar ruimte openstelt voor Bru- nia's hoeden. Weliswaar niet meer dan twee weken, wat wel korter is dan bij andere exposities. Boven dien wordt er tegelijkertijd keramiek van Bart Ma- réchal en Ortrud Grevel en schilderwerk van Moni que Martens en SaQar Al-Qatil getoond. Maar toch. Porte: „Is het nu kunst of geen kunst? In een stad als Terneuzen zijn veel modeshows, in winkels en zo, maar wat ik mis is de echte mooie hoed. Ik vond eigenlijk dat dat in een galerie ook moest kunnen." De hoedontwerpen van Brünia zijn artistiek en ex travagant en de galerie heeft besloten ze op een aparte manier te exposeren. Er is een relatie gelegd met papier. De ontwerpster heeft een aantal hoe den gemaakt van onbedrukt krantepapier. Deze, en de andere hoeden, worden zaterdag bij de ope ning geshowd door kunstenaars die wel eens in de Terneuzense galerie exposeren, onder wie de eer dergenoemde Martens en Al-Qatil. Enkelen van rige Bart van Gelder. Tijdens het kamperen op de boerderij heeft hij een voorliefde opgevat voor het boerenbestaan. In schoolvakanties helpt hij boer Ton. Hij ziet de nieuwe partner van zijn oma, de 66-jarige Jan Gerrit Joren, als een voorbeeld omdat die zich van niemand iets aan trekt en altijd zijn eigen gang gaat. Dat is precies wat de neutrale beschouwer over Bart zou kun nen denken als hij Schroders portret ziet: een serieuze boeren knecht met het anarchistische uiterlijk van een hoofdstedelijke kraker. Principieel „Ik heb principieel dienst gewei gerd", zegt Joren in het begelei dende interview. „Familie en vrienden waardeerden mijn principiële houding. Maar verder? Een laffe deserteur was ik. Ik kreeg S 3 en werd anderhalf jaar lang opgesloten tussen cri minelen. Veroordeeld door de massa. Maar spijt heb ik er nooit van gehad. Een keuze moet je zelf maken." Hij is er iets te jong voor, maar op grond van de foto zou het nie mand verwonderen wanneer de ze woorden uit de mond van Bart waren opgetekend. Dat be tekent dat Schroder in haar op zet is geslaagd. Fotoboek Caroline Schroder (33) studeer de aan de School voor Fotogra fie in Den Haag en de Kunstaca- dememie Sint Joost in Breda. Ze maakte eerder fotodocumen taires over migranten in Utrecht, ouderen in Moskou, pa tiënten in psychiatrische klinie ken in Bulgarije en de Mon- driaantentoonstelling in Den Haag. Werk van haar verscheen onder meer in Elsevier en NRC Han delsblad. Vorig jaar verscheen haar foto boek Old faces of Moscow. Keuze „Ik wil laten zien dat innerlijke vrijheid in alle omstandigheden, in alle tijden, een keuze kan zijn", zegt ze. „Een goed dat weliswaar slechts met veel moeite verkregen kan worden, maar dat voor iedereen is weggelegd. In de tekstportret ten laat ik jongeren van toen aan het woord: hoe zij hun weg kozen en zich al of niet innerlijke vrij heid schiepen in de onvrije we reld van de oorlog. De foto's zijn ontmoetingen met jongeren van nu die in een vrije wereld met een overvloed van mogelijkhe den vorm geven aan hun idealen en waarden." Expositie: Idealen van Caroline Schroder in Breaa's Museum in Bre da tot 30 april. Boek'Idealen. Dub belportretten van twee generaties'. Stichting Plint in Eindhoven, 48 blz, 19,50. hen dragen speciaal vervaardigde papieren kos tuums. Het interieur van de bij de galerie behorende café ruimte is ook ingrijpend veranderd. De wanden zijn gedecoreerd met krantepapier, er zijn goed ge lijkende gordijnen van gemaakt en de toog is be kleed met papieren voorwerpen die verdacht veel van bolussen weg hebben. „Het moet toch een beetje Zeeuws blijven", verklaart Porte lachend. De papieren creaties zijn bedoeld, vertelt ze, om de hoeden in een zo theatraal en opvallend mogelijke omgeving tentoon te stellen. De hoeden van Brunia verschillen sterk van vorm en materiaal. Sommige zijn gemaakt op oude hoe denblokken uit de jaren twintig en dertig, andere zijn gebaseerd op een frame dat met stof is bekleed en weer andere zijn vervaardigd door in elkaar ge vlochten stro of gaas. „Ik zoek naar een perfecte vorm, zoals een schilder naai' de perfecte composi tie zoekt", zegt Brunia. „En als ik wat meer volgens de commerciële lijn werk, zoals met de baretjes, dan zorg ik er in ieder geval voor dat het materiaal heel bijzonder is. Verder is het totaalbeeld heel be langrijk. Wat heeft iemand verder nog voor kleding aan? Een hoed moet natuurlijk niet als een taart op iemands kop staan." Kenmerkend is dat ze niet met voor de hand lig gend materiaal werkt. Vandaar ook haai' fascinatie voor papier. „Het lijkt veel op textiel en je kunt er op een hele snelle manier volume mee krijgen. Het is vergankelijk materiaal en dat vind ik eigenlijk ook wel heel leuk." Expositie: 1. 2, 3, 4 hoedje van, hoedje van... in galerie In de galerant, Nieuwstraat, Terneuzen van 1 tlm 15 april. Opening, met modeshow, morgen (zaterdag) om 14 uur. Bart, één van de geëxposeerde foto's in het Breda's Museum. foto Caroline Schroder De smartlappenzangers 'Vijf keer niets', te horen op het vierde smartlappenfestival in Kapelle. foto Pieter Honhoff van onze verslaggeefster KAPELLE - Ans Schilders, drijvende kracht achter het Kapelse Smartlappenfesti val op 8 april, neemt het le venslied volstrekt serieus. „Wat wij doen heeft niets met 'camp' te maken. Camp veronderstelt dat je boven het genre staat en lacht om serieuze vertolkers van de smartlap. Wij hebben res pect voor het lied en degene die het zingt." De duizendpoot op klein- kunstgebied Schilders is dan ook streng voor de festi valdeelnemers die ze bege leidt. Ze moeten zich goed presenteren en mogen niet zomaar een liedje uitzoeken. „Ik heb soms ook liedjes af gekeurd" Schilders onder scheidt goede en slechte smartlappen. De betere zijn bij voorkeur niet vanuide vertolker zelf geschreven. Ik verscheurde je foto kan dus eigenlijk niet. Bladerend door haar 'bijbel' citeert Schilders uit goede en slechte smartlappen. Op de voorpagina van het ver geelde boekje getiteld Hon derd levensliedjes prijkt de Zangeres zonder Naam, dé vertolkster van de tranen trekker. Schilders decla meert Mammie, waar benje- ?volgens haar één van de be tere voorbeelden. Het gaat over een moeder die zo vaak gaat dansen, dat ze haar kind verwaarloost. Kleitie Liesje was 'n meisje! Van pas nauwelijks zes jaar. /Zij kon dansen als een vlin der,/Want dat leerde mam mie haar. begint ze. Enkele coupletten verder onder breekt ze het lied. „Nu moet het dus fout gaan hè. Nu komt de moraal." Kort daar na kwam plots een crisis,/ Kleine Lies lag 's avonds laat/Met 'n hoge vurige koortsgloed/Op 't engelenge laat. Mag ik van u een lift, meneer volgens Schilders een slecht voorbeeld van een smartlap: Maar die meneer was 'n schavuit, dat merkte zij te laat,/Hij gooide haar de toa- gen uit, na 't plegen van z'n daad! „Dit is te makkelijk, een beetje plat. De schrijver heeft niet de moeite geno men om het wat poëtischer, wat subtieler te maken." Vijftig zangers De nncpuppr viiftio 7011™™ en zangeressen die meedoen aan het smartlappenfestival zijn gelegenheidsartiesten. Ze staan voor het eerst op de planken of hebben muzikale ervaring op ander gebied. Schilders: „Er is ook een de legatie van het Zeeuws Vo caal Ensemble dat een zang groepje heeft gevormd. De Goese organist Kees van Eersel heeft de muziek voor hen geschreven en ikzelf heb voor de tekst gezorgd." De meeste deelnemers hebben geen eigen begeleiding en worden tijdens het optreden bijgestaan door accordeo nist Marten de Haan en drummer Rinus Scheele, Ze treden samen met anderen op of alleen. Het Kapelse smartlappen festival in De Vroone beleeft zaterdag 8 april alweer de vierde editie. Het is ontstaan doordat de culturele com missie van de gemeente Ka pelle iets op poten wilde zet ten dat een grote groep men sen zou bereiken. Het festi val is inderdaad populair ge worden. Vooral oudere men sen komen graag luisteren. „Ze vinden het heerlijk dat het niet zo hard is." Smartlappenfestival, De Vroone Kapelle, 8 april om 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 11