Moerdorpen in de grensstreek PZC Plaatsnaam Dubbele bodem, dubbele lading Apostasy maakt zich boos over alles wat mis is Marshall en Almonte bijzonder kundig Mensen laten lachen op een zinkend schip Aardenburg heeft een rijke historie zeeland kunst DAM HORECA SERVICE B.V. week 11 pop MAANDAG 13 MAART 1995 Heeft Gapinge zijn naam ontleend aan een Gaper? Heeft IJzendijke iets met ijs te maken? Wie was de heilige Laurens naar ivie dat Walcherse dorp is genoemd? Sommige plaatsnamen hebben een duidelijke betekenis. Andere zijn lastig of zelfs helemaal niet te verklaren. In deze rubriek PLAATSNAAM nemen Lo van Driel en Ad Steketee de namen van Zeeuwse plaatsen en xoateren onder de loep. door Lo van Driel en Ad Steketee Ten zuid-westen van Axel liggen niet zo ver van de Vlaamse grens: Zuiddorpe en Westdorpe. Ze horen min of meer bij elkaar, het zijn 'twee lingdorpen', zoals Oost- en Westkapelle, Noord- en Zuid- welle, Nieuwer- en Ouwer- kerk. Hoe kunnen 'tweelingen' zo verschillend zijn? Zuiddorpe heeft een duidelijke kern, een aardig dorpsplein, een kerk in het hart van-de gemeenschap. Zo'n dorp geeft beschutting. Vergelijk daarmee Westdorpe. Wie van Sas van Gent naar Axel gaat, volgt een bijna ein deloze dijk. Op Stadskanaal na is Westdorpe het langste dorp van Nederland. Door forse uit breidingen in zuidelijke rich ting lijkt er de laatste twintig jaar halverwege de dijk een kern te zijn. Maar het dorp is 'dijk' gebleven en de wind waait er waar die wil. De betekenis van de plaatsna men van Zuiddorpe en West dorpe geeft weinig problemen. De ligging ten opzichte van Axel bepaalde de naam: het ene dorp ligt ten zuiden, het an dere meer ten westen van Axel. Westdorpe In een oorkonde van de Vlaam se abdij Ter Duinen van 1276 wordt een parochie Westdorpe genoemd. Dit zal betrekking hebben op een oude nederzet ting ten noord-oosten van het huidige dorp: er zijn wat vond sten gedaan. Door overstro mingen aan het eind van de 14e en het begin van de 15e eeuw is dit dorp geheel verdwenen. Het water van de Braakman kon toen tot hier komen. In die pe riode is begonnen aan de aan leg van een grote dijk die bijna door geheel Zeeuws-Vlaande- ren loopt. Deze Graafjansdijk komt onder verschillende na men voor en is als dijk op veel plaatsen nog goed te herken nen. Het noorden van het dorp ver- Zuiddorpe en Westdorpe hebben hun naam te danken aan hun ligging ten opzichte v dween gedeeltelijk door de St. Elisabethvloed van 15 novem ber 1404. De ondergang kwam in 1586 toen het gespaarde zuidelijke deel door prins Mau- rits onder water werd gezet om Axel te behouden. Hier liep de grens met de Spaanse en later de Oostenrijkse Nederlanden. Aan de Graafjansdijk is de be bouwing van het nieuwe West dorpe ontstaan. De schorren werden door Albertus van Oos tenrijk geschonken aan het ka pittel van de Onze Lieve Vrouwe-kerk te Antwerpen. Later volgde de inpoldering, die in 1674 klaar was. De bedij king kreeg de naam Oostenrijk- of Autrichepolder, onder welke namen Westdorpe in oude do cumenten vaak vermeld werd. Je woonde in de polder. Moere Ook de naam Zuiddorpe is niet oud. Oorspronkelijk heette de nederzetting Moere, dat in 1236 in dit gebied als parochie wordt genoemd. Later komt de naam Nieuwerkerke voor. Een naam als Moere is gemak kelijk te verklaren. Deze hele streek werd omstreeks 1200 door Vlaamse abdijen in cul tuur gebracht. Onder leiding van de monniken werd 'ge- moerneerd': de bovenste klei laag werd weggehaald om het veen, de darink of derrie, te kunnen steken. Dat was brand stof en leverde zout op. In de hele grensstreek van Zeeuws- Vlaanderen werden vaarten aangelegd voor ontwatering en vervoer. Aan deze activiteit hebben veel grensparochies hun bestaan te danken. Aan Vlaamse kant kennen wc plaatsnamen als Moerbeke. Tussen Sas van Gent en Philip pine heeft een Moerkerke gele gen. Trouwens draagt niet een van Zuiddorpes bekendste dochters in dit verband een veelbetekenende achternaam: Marie-Cécile Moerdijk, de ver maarde zangeres van het volkslied. Zelzate heeft ook aan de zoutwinning zijn naam te danken: zei, sel, sal is zout en dat zate is Oudnederlands voor woning of nederzetting. Moere had een kasteel en de be kendste kasteelheer is Joost van Gistele: Heer van Mael- stede, Moere, Axel en Hulst, erfschout van de Vier Ambach ten, ridder in dienst van Hertog Karei de Stoute. Op 15 septem ber 1481 vertrok deze Joost van Gistele met zijn kapelaan uit Moere voor een reis over land die hem in Egypte en Perzië, het Heilige Land en vele landen in het Midden-Oosten bracht. Hij dankt aan deze reis zijn bij naam 'de grote reiziger' en wij danken aan hem een uitvoerige en veelgelezen reisbeschrij ving. Na vier jaar kwam hij op 23 juni 1485 weer op zijn kasteel te Zuiddorpe terug. Hulst bood haar schout een maaltijd aan tot 'zinne blide willecomme'. Waar de grens een paar rare hoeken maakt, ligt ten zuiden van Zuiddorpe het dorp Over slag. Het is een echt grensdorp: een betrekkelijk klein Neder lands deel, een weg met twee 19e-eeuwse grenspalen en het grotere Belgische dorp met de kerk. Dit Overslag dankt zijn naam aan de 'overslag' van schepen en goederen. Vanuit het zuiden hep een vaart, die bij Overslag eindigde, maar een andere vaart liep naar Axel. Turf of andere vracht werd hier overgeslagen, zelfs wordt gezegd dat de schepen zelf 'overgezet' werden. Zo blijkt deze grensstreek nauw verbonden te zijn met de middeleeuwse bedrijvigheid. Nu zijn het woondorpen in een agrarische streek. In een uit hoek van Zeeland. Waar de ruilverkaveling het landschap geen geweld heeft aangedaan, is het met de kreken en vaar ten, dijken en eksterbosjes een lust voor het oog op een van de eerste voorjaarsdagen. VLISSINGEN, Vestzaktheater 'Het flamugevallen paard', van Fra- ngoise Sagan, door de Amateur Co- medie Zierikzee, met o.a. Cees Mohl- mann, Lies Hanse, Piet Bodbijl, René Plu en Cora Hoogstrate. Kostuums van Nelleke Tamerus e.a., decor van Ton Teuthof. Regie van Marleen Meuldijk. door Willem Nijssen Francoise Sagan is beroemd geworden met .een roman, waarvan de titel alleen al een roman aan beelden oproept: 'Bonjour Tristesse'. Zo'n warm woord als 'bonjour' samen met zo'n stekelig woord! Latere ro mans en toneelstukken wezen uit, dat die vreemde en cynische combinatie typerend is voor Sa gan. Al haar werk, ook het to neelstuk 'Het flauwgevallen paard', heeft dat dubbele. Dub bel gedrag, dubbele bodem, dubbele lading. Op een enorm landgoed woont het geslacht Chesterfield. Henry - James heeft nog wel de titel, maar het geld is van zijn vrouw. Het verstandshuwelijk heeft twee kinderen voortgebracht, maar bovenal véél bitterheid. Het sociale leven is vol verve ling, emotionele verwaarlozing en gekift. Tot de dochter Priscil- la terugkeert van een halfjaartje Parijs. Zij brengt een aanstaande schoonzoon mee, die al gauw ook zijn zus laat overkomen. Het zal meer zijn dan een beleefd heidsvisite. Schoonzoon in spe Hubert is (net als Henry-James indertijd) uit op een bruids schat. Het kan de vader van de bruid niet schelen, hij is door en door cynisch geworden. De geoliede omgang met elkaar van egoïstisch-berekenende personages raakt pas echt goed ontregeld als Coralie (de veron- MIDDELBURG. Kloveniers doelen Cheryl Marshall, sopraan en Caro line Almonte, piano met hedendaag se Amerikaanse en andere werken door Ellengard Jense Het Gaudeamus Vertolkers Concours trekt deelnemers uit de gehele wereld. Ook de Amerikaanse sopraan Sheryl Marshall en haar van oorsprong Australische pianiste Caroline Almonte kwamen ervoor naar Amsterdam. Dat beiden niet 'slechts' de vierde prijs in de wacht sleepten, bleek alras. Wellicht bofte Middelburg wel de beter geplaatsten niet te heb ben kunnen strikken. Drie liederen van jonge Ameri kaanse componisten, waarvan de eerste twee in een tamelijk traditioneel idioom, openden het programma. Even dreigde de nogal onbarmhartige akoes tiek van de zaal het volume van de zangeres niet te kunnen ver werken, maar beide musici pas ten zich zeer snel aan de omstan digheden aan. Het derde lied van H. Biggs stelde technisch grotere eisen, maar bewees niet en dat Marshall een dermate kundige zangeres is, dat techni sche problemen geen enkele in vloed op haar muzikale verrich- uugen lijken te hebben. De 'Drei Gesange' van Webern vielen mij hierna wat tegen, niet zozeer vanwege de muzikaliteit van de uitvoering, maar vanwege het 'Pit dat de zeer duidelijke dictie Van de zangeres in het Duits niet goed uit de verf kwam. "et eerste van de 'Drie liederen van Osip Mandelstam' van de Russische componiste E. Fir- sova bevatte de zestiger jaren praktijk van de aangetokkelde vleugelsnaren. Hier was deze echter dermate effectief, dat zij de indruk wekte een harp te ho ren begeleiden. Veel zangsoli in het derde, waarbij opviel hoe glashelder de slotnoten aanslo ten bij de inzetten van de piano. Firsova had zich geen betere pleitbezorgers kunnen wensen. Als laatste voor de pauze Berio's Sequenza ni voor stem solo. Dat deze opeenvolging van de las tige en tegelijkertijd speelse praat- en zingerij heel veel vergt van de fantasie en muzikaliteit van de uitvoerder, moge duide lijk zijn. De toevoeging van wat theatrale effecten maakte het geheel des te aantrekkelijker. De indruk, met bijzonder kun dige, muzikale en persoonlijk heid bezittende musici van doen te hebben, werd in het gedeelte na de pauze alleen maar ver sterkt. Na drie Coplas van Hans Kox (Nederlands is een moeilij ke taal...) volgden met veel over tuiging gebrachte liederen van Siskind. Indruk maakte 'Poem' en als een volleerd entertainer bracht zij 'I am nobody, who are you Absoluut één der hoogtepunten van de avond was de 'performan ce' van Cage's Sonnekus 2. Na Gershwin's Summertime als toegift zat het Nederlandse avontuur erop. De één is alweer onderweg naar de States, de an der bereidt zich voor op een vol gend concours. Hopelijk tot ziens derstelde 'zus' van Hubert) het spel niet langer meer wil mee spelen. Ze is gekomen om de zoon van de familie om de vin gers te winden, en dan later (na zelfs twéé vorstelijk betalende scheidingen dus) weer haar éch te liefde Hubert terug te krijgen. Door een flirt te beginnen, dwingt ze jaloerse Hubert steeds sterker om te kiezen voor liefde in plaats van voor geld. De man die ze daarvoor uitkiest, weet zelf niet wat hem overkomt. Maai- schokkend en ontnuchte rend is het voor hem. 'Het flauwgevallen paard' heet een komedie. Ook zonder open en dichtslaande deuren, weg kruipen in kasten, slagroom taarten of persoonsverwisselin gen. De lol zit hem in het eerder doorzien van het bedrog dan de personages, in het gekibbel van drie mannen om één meisje. Maar vooral in de vernietigend- scherpe opmerkingen van Hen ry-James. Maar de ondertoon is droef, en zoals het hoort, is er ook een moraal: je trouwt uit liefde. Niets is moeilijker dan met volle overtuiging een komedie spelen. Het lukt de Amateur Comedie Zierikzee - leunend op het bit tere element - vrij aardig. Het dubbele in Sagans werk komt er goed uit, de moraal is duidelijk en nog juist vrijblijvend genoeg. Het decor is simpel maar doel treffend en behoorlijk in stijl. Vermoedelijk was de opstelling in het Vestzaktheater wat aan de krappe kant- Geen wonder dat één scène er uit sprong: het verlovingsbal. Een scène met een mooie dyna miek, dankzij een viertal werve lende dansparen in een knap ge suggereerde feesttent. Ook het gevecht van drie mannen om wat plots de centrale figuur van het stuk blijkt (de charmant en eerlijk geworden Coralie) doet mee in de schwung. Op andere momenten was die er wel eens niet. Cees Möhlmann accentueert bij Henry-James wel heel mooi het. rijpere, het kwetsbare maai' in het cynische is hij regelmatig te traag. Dan gaan de scherpe kantjes van zijn one-liners verloren. Maai- als ti ming en dynamiek optimaal zijn, zo bewijst deze voorstelling, dan kan 'Het flauwgevallen paard' met zijn Vreemde en ver rassende plot nog altijd boeien. 'Het flauwgevallen paard' is op 17 maart nog te zien in 't Beest te Goes en op 31 maart in 't Diek- huus te Middelharnïs. Freek de Jonge. -A3, A A A5^; joeu<s-eoe!„«a\Aes stuV SWn' A6A *°eW®ac*"eSf,aW- M\N3s P&U&*ppavawU' öe"' e Horeca-, Grootkeuken- en Kantine Benodigdheden Ind.terrein Arnestein II. Kleverskerkseweg 18. 4338 PM Middelburg Telefoon 01180-11105. Fax 01180-25341 GOES, Prins van Oranje Try-out van 'De O-getuigen', cabaret- programma van Freek de Jonge. door Willem Nijssen Vanwege allerlei andere pro jecten kon Freek de Jonges nieuwe produktie 'De Tol' niet meer dit seizoen in Zeeland worden geprogrammeerd. Als pleister op de wonde kwam de try-out van 'De O-getuigen' - één van die projecten, een op treden op het Boekenbal - naar Goes. Het blijkt een heerlijk ouder wets programma met Freek de Jonge opnieuw als ras-entertai ner. Als de bekwame cabaretier die hij ook is, haalt hij volgens klassiek patroon uit naar een aantal misstanden. Tussen de grappen door blijft hij proberen om met Freekse elementen zijn publiek nog net wat verder uit te dagen en te prikkelen. Op zoek naar het taboe. Na een lange opmaat met veel stiltes - rustig achter het scherm van een notebook - komt Freek de Jonge tot een thema dat steeds zal terugkeren: de waters nood in Limburg. De tien plagen van het moderne Egypte. Daar zit voor hem heel wat prikke lends in. De overdreven zorg („Als het leger geen risico kan nemen, is er pas echt niets aan de hand. "i De opwinding op de beeldbuis, de gretigheid waar mee de verhalen worden gedaan. De valse dramatiek rond een paar zielige huisdieren. Voor De Jonge wil het maar geen ramp worden. Met aan "Neerlands hoop' herin nerende felheid gooit hij zijn er gernis over de „onrustige stabili teit die democratie heet" eruit. Tientallen malen brengt het hem op een zijspoor. Van het bidden vroeger thuis tot Bolke- steins gedachtengoed. Van op merkingen over het koninklijk huis „Van die Willem Alexander gaan wij cabaretiers nog veel plezier beleven") tot weer eens een goede belgenmop, of de ramp met de Estonia. Eén en kele snerpende zin doet alweer een item af. Eén? Twee! „Alleen op Schiphol kunnen ze banen creëren, maar ja, de vijfde pas." Dat alles op een kaal toneel, een tafeltje en een stoel slechts. Ge kleed in een zwart pak, geen woeste verkleedpartijen. Na ruim een uur hevige agitatie concludeert De Jonge moe en berustend: mijn kracht, dat is de mensen aan het lachen maken op een zinkend schip. Nog één keer veert hij op. om er daarom maar een kolderiek einde aan te bouwen. Met pretorgel en hon derden feesttoeters in de zaal. door Hans Heijt Mensen met belangstel ling voor de Romeinse tijd kunnen hun voordeel doen moet de cultureel-toe- ristische folder Romeins- Vlaanderen, die op zaterdag 18 maart officieel wordt ge presenteerd in de Vlaamse stad Oudenburg. Naast het stedelijk museum van Ou denburg zijn ook de musea van Zuid-Oost-Vlaanderen en Aardenburg betrokken bij dit grensoverschrijden de project. Aardenburg heeft een rijke historie die teruggaat tot de Romeinen. Een groot deel van de gebruiksvoorwerpen van aardewerk, sieraden, go denbeeldjes en andere bo demvondsten in het ge meentelijk archeologisch museum in Aardenburg is af komstig uit de Romeinse tijd. Ook in het provinciaal ar cheologisch museum van Zuid-Oost-Vlaanderen bij Zottegem en het stedelijk museum van Oudenburg zijn veel voorwerpen te zien die verwijzen naar de rijke Romeinse geschiedenis. „Onze museumcommissie onderhoudt al enkele jaren goede contacten met de twee Vlaamse musea", zegt beheerder A. Willeboordse van het gemeentelijk mu seum in Aardenburg. „Tij dens één van die gezamenlij ke bijeenkomsten ontstond het idee om gezamenlijk een folder uit te geven met toe ristische en archeologische informatie over Romeins- Vlaanderen." Willeboordse is mede-ver antwoordelijk voor de Zeeuws-Vlaamse bijdrage aan de brochure. Hij geeft aan dat de drie musea afzon del ijk worden besproken in de folder en dat er fotomate riaal en een samenvatting in het Frans en Duits is bijge voegd. Willeboordse: „De samen werking is zo goed bevallen, dat we die verder willen uit bouwen Het is onder meer de bedoeling elkaar mate riaal in bruikleen te geven voor exposities." A. Willeboordse. door Herre Stegenga Experimentele techno dance death metal. Of zoiets. Ze weten zelf ook niet hoe ze hun muziekstijl het beste kunnen omschrijven. „Maar dat is ook niet belangrijk", meent gitarist Michel Holland van Apostasy. De andere leden van de Schou- wen-Duivelandse band knikken bevestigend. Nadat over en weer nog wat termen vallen, wordt een eensluidend ant woord gevonden: „Schrijf maar op: metal." De groep beleefde onlangs een droomstart. Na het eerste optreden kreeg Apostasy al een contract aangeboden. Die grunt, die maakt dat Apos tasy vaak in het death-metal hokje wordt gestopt. Zelf zijn de leden niet zo tevreden meer met dit stempel. De grommende stem grunfr van zanger Hidde van der Steen is inderdaad eigen aan het genre, maar de muzikale begeleiding overstijgt de grens van deze extreme soort har drock. Dat is althans de mening van de muzikanten van de band die verder bestaat uit drummer Arthur Sevestre. bassist Martin de Jong en nieuwe gitarist Tony de Vries. Een klein jaar geleden betraden ze voor de eerste keer de oefenruimte. In die tijd waren ze nog behoorlijk 'death-achtig'. Maar dit imago met de bijbeho rende blasfemische teksten heb ben ze inmiddels van zich afge schud. Inspiratiebron Geen mooiere inspiratiebron dan de eigen omgeving is tegen woordig het motto. Michel: „We kijken om ons heen en zien wat er aan de hand is. Vaak schrijven we puur autobiografisch." De ro de draad die alle teksten met el kaar verbindt, is de woede over alles wat mis is in de wereld, ,,'t Is een uitlaatklep", verduide lijkt Tony. Onderwerpen als-sek sueel misbruik en het opkomen de antisemitisme worden niet gemeden in de composities. Een van de nummers duurt slechts twaalf seconden ('nazi's raus, na zi's raus' etcetera). „Meer tijd willen we niet besteden aan dat soort mensen", verklaart Mi chel. Strijdlustig: „We verwach ten ook wel nazi's bij onze con certen. Maar we zijn bereid de confrontatie aan te gaan." Op de vraag naar de invloeden gaan uiteenlopende namen over de tafel: van hardere acts als Me- tallica en Dream Theater tot Pink Floyd en klassieke muziek. Michel noemt zijn oude pianole raar als enige inspiratiebron en Martin zegt tegenwoordig veel bezig te zijn met 'funky dingen'. Een allegaartje, komen ze tot de gezamenlijke conclusie. „We zijn vijf mensen met een verschillen de persoonlijkheid. Als je dit sa mensmelt. krijg je Apostasy", zegt Michel die ook vertelt dat de meningen binnen de band wel eens botsen. „Onze repetities lij ken soms wel een soapserie." „Toch is de sfeer best intiem", vervolgt Tony. „We zijn net een gezinnetje". Contract Eigenlijk was het vijftal voorne mens binnenkort een tweede de mo op te nemen. Studiotijd is nog niet geboekt want het eerste optreden - vorige week in Mid delburg - heeft de plannen ver anderd. De vuurdoop beviel een aanwezige medewerkster van een cd-distributiebedrijf zó goed dat ze de verbaasde bandleden meteen een contract aanbood. Voor een nieuw op te richten la bel. Dus wellicht een cd, in plaats van een demo. De eerste tape, 'Nausea', werd in het na jaar van 1994 opgenomen. Over de kwaliteit hiervan is het quin tet niet optimaal tevreden. „De opnamen waren goed, maar het duplicatiebedrijf heeft er een Madonnamix van gemaakt", vindt Michel. Aan ambities geen gebrek. Een platencontract met een profes sionele carrière in het verschiet zal geen van de groepsleden uit de weg gaan. Michel: „Een optre den in het Madison Square Gar den zou leuk zijn. De top of niets." Apostasy: „We zijn bereid de confrontatie aan te gaan." foto Pieter Honhoff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 7