Uitstel modernisering PSD-vloot PZC-hoofdredacteur Dieleman vertrekt 'met een warm gevoel' Delen Erasmusbrug op transport Staten zouten besluit dubbeldekker op om WOV-gesprekken niet te doorkruisen Voetveer wordt nooit volwaardige verbinding Van Gelder laat zich ook voor zijn bijbanen per dienstauto rijden Uienbedrijf Baarland "belooft maatregelen egen herrie en stank Klein rechts bepleit uitdelen Hasjboekje aan ouders van pubers Voor halve ton aan sieraden gestolen Gemeente tolereert nieuwe hasjwinkel in Vlissingen niet Reclame van onze verslaggever PZC zeeland ZATERDAG 25 FEBRUARI 1995 van onze verslaggever MIDDELBURG - Het toekom stige fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens kan onmogelijk uitgroeien tot een volwaardige veerverbinding. Èr is te weinig geld voor. Di recteur mr D. F. Vos van de Provinciale Stoombootdien sten (PSD) heeft stellig die in druk. De provincie wil na aanleg van de WOV een veerboot voor voetgangers en fietsers laten varen op het traject Vlissingen- Breskens. Die is speciaal be doeld voor scholieren, woon werkverkeer en in het zomer seizoen toeristen, in 1989 is vastgesteld dat voor die veer verbinding twee miljoen gul den subsidie per jaar beschik baar komt. Dat bedrag is geïn dexeerd, wat wil zeggen dat het wordt aangepast aan de stij ging van het algemene prijs peil. Volgens PSD-directeur Vos is zo'n jaarlijkse bijdrage in de exploitatie van een fiets-voet veer onvoldoende. De veerver binding zal met een zeewaardig schip moeten worden onder houden, dat al snel twintig tot vijfentwintig miljoen gulden kost. De personeelskosten ko men daar nog eens bij. „Passagiers moeten enorme ta rieven betalen om het tekort tot twee miljoen gulden te be perken". concludeerde Vos. „Het fiets-voetveer is het sluit stuk geworden van de discus sie over de WOV." De WOV is tussen Ellewouts- dijk en Terneuzen gepland. Fietsers en voetgangers mogen van de Schelde-tunnel geen ge bruik maken. Alleen snelver keer mag erdoorheen. MIDDELBURG - De Provincia le Sloombootdiensten (PSD) moeten voorlopig blijven aan modderen met de krakkemikki ge reserveboot Prinses Mar- priet. Provinciale staten durf- -den het vrijdag niet aan alvast ;eld beschikbaar te stellen om de bouw van een nieuwe dub beldekker voor te bereiden. Een meerderheid wilde zo'n besluit wel nemen, maar deed dat uit eindelijk niet uit angst het over leg met minister A. Jorritsma van Verkeer en Waterstaat over de Westerschelde Oeververbin ding (WOV) te frustreren. like statenfractie beklemtoon de gisteren dat de veren over de Westerschelde tot de aanleg van de WOV goed moeten kunnen ilijven functioneren. Dat was niets nieuws. In november vorig aar namen provinciale staten al ;en motie aan van dezelfde Strekking, maar de tijd begint zo angzamerhand te dringen. De "•rinses Margriet moet om veilig- ïeidsredenen op 1 januari 1996 lit de vaart. De PSD beschikt lan niet meer over een reserve- ioot. Valt één van de vier be- taande dubbeldekkers uit, dan ilijven er maar drie boten over. - Dat zijn er te weinig om een half lurdienst op Kruiningen-Perk- jolder of Vlissingen-Breskens te ïandhaven. Iedereen zag dat onder ogen, maar één politiek feit weerhield hen ervan de lijn door te trek ken: de nog niet afgeronde on derhandelingen met minister Jorritsma. Zij kan zich door een statenuitspraak voor de bouw van de nieuwe dubbeldekker weieens in de wielen gereden voelen. De nieuwe veerboot komt er dan misschien helemaal niet. De rijksoverheid die de ve ren financiert, is er namelijk niet van overtuigd dat de huidige re serveboot Prinses Margriet er zo slecht aan toe is. T ussenoplossing Verantwoordelijk gedeputeerde J. I. Hennekeij ontraadde pro vinciale staten daarom geld be schikbaar te stellen voor de voorbereiding van de bouw van een nieuw schip. Zijn partijge noot J. G. van Zwieten (WD) had daar de grootste moeite mee, maar ook hij liet zich over halen. Er werd op voorstel van D. J. Holtkamp (PvdA) een tus senoplossing gevonden: met de dubbeldekker mag direct wor den 'begonnen', als de onder handelingen met Jorritsma re sultaat hebben opgeleverd. Hoe lang de besprekingen met de minister zullen duren, is on bekend. Hennekeij had het eerst over 'weken', later sprak hij over 'enkele maanden'. Op 1 juli moet er in elk geval overeenstemming van onze verslaggever MIDDELBURG - De commissa ris van de koningin in Zeeland, drs W. T. van Gelder, mag voor sijn nevenfuncties gebruik ma ken van een dienstauto met 'chauffeur van de provincie. Hij betaalt daarvoor 76 cent per ki lometer. De diensten van de chauffeur krijgt hij cadeau. Dat blijkt uit een geheimgehouden -besluit van gedeputeerde sta- jten. Als regel worden beslissin van het dagelijks provincie- openbaar gemaakt, Daarvan is bij dit besluit, waar door D. J. P. Bruinooge als :erst verantwoordelijke gede- luteerde optreedt, afgeweken. Dver 1994 hebben gedeputeerde itaten de commissaris een be- drag van 4.000 gulden in reke- ing gebracht. Van Gelder legde n dat jaar met de dienstauto uim 5.000 kilometer af voor de 'ervulling van nevenfuncties die liet met zijn ambt te maken lebben. Het gaat om bestuurlij- :e functies voor onder meer de Jationale Kaarteringscommis- iie, de Vereniging van Exploi- anten van Waterleidingbedrij ven in Nederland, Het Nationaal lentrum voor Wetenschap en an een medewerker j)EN HAAG - Het uienverwcr- ;ende bedrijf SVZ in Baarland jeeft gisteren hij de Raad van ftate plannen ontvouwd om de (verlast voor de omgeving te eperken. Het bedrijf hoopt uiermee te voorkomen dat de hinderwetvergunning door taatsraad mr J. de Vries wordt eschorst. Scheldeoord, de buur man van SVZ, vroeg de Raad jan State-rechter vrijdag om phorsing van de vergunning imdat SVZ teveel stank- en ge- zou veroorzaken. )e camping zegt dat de bezoe- ersaantallen afnemen door de tank en herrie. Als de overlast og lang aanhoudt, zou de earn ing wel eens gedwongen kun- jen worden de poorten te slui- ~en, zei de woordvoerder van het jampeerterrein gisteren. bestaan tussen Rijk en provin cie. Dat is afgesproken. PSD-directeur mr D. F. Vos was niet erg gelukkig met de gang- van zaken. Hij kan pas later met de nieuwe boot beginnen. Bijko mend probleem is dat het schip Europees moet worden aanbe steed. Dat kost nog eens extra tijd. In een reactie op het staten.- debat heeft de vervoerdersorga nisatie EVO meteen haar teleur stelling uitgesproken. Zij vindt het onaanvaardbaar dat vanaf 1 januari 1996 geen reserveboot meer beschikbaar is. Techniek, the European Union of Coastal Conservation en het Kwaliteits- en Keuringsinsti tuut Watervoorziening. De com missaris maakte vorig jaar zo'n dertig ritten naar onder meer Rijswijk, Amersfoort, Leiden en Amsterdam. Aan Van Gelder is gevraagd jaarlijks op te geven welke nevenfuncties hij heeft om op basis daarvan te bepalen hoe veel hij de provincie schuldig is. Criteria Gedeputeerde staten zijn ervan uitgegaan dat Van Gelder moet betalen voor het gebruik van de dienstauto zonder dat gekeken wordt of hij voor zijn nevenfunc ties een onkostenvergoeding krijgt. De gedeputeerden menen dat nevenfuncties in meerdere of mindere mate belangrijk zijn voor de provincie. Dat is een van de criteria voor aanvaarding van een nevenfunctie. Om die reden betaalt hij niet voor de kosten van de chauffeur. Een andere re den is, dat Van Gelder zijn reis tijd nuttig kan besteden. Overi gens vinden de gedeputeerden dat de commissaris afspraken buiten de provincie zoveel mo gelijk moet combineren om tijd en kosten te besparen. Het transport met de achterligger voor de nieuwe Erasmusbrug op de rede van Vlissingen. van onze verslaggever VLISSINGEN - Het heeft een week lan ger geduurd dan verwacht, maar vrijdag was het dan zover: het transport van het eerste gedeelte van de magnifieke Eras musbrug, die in Rotterdam zal verrijzen tussen de Coolsingel en de Kop van Zuid. De achterligger van de brug - 2800 ton staal - passeerde vrijdag de rede van Vlissingen, richting Calandkanaal bij Rotterdam. De pyloon van de brug volgt - als het weer het toelaat - vanmorgen, za terdag. De twee enorme stukken staal komen van Heerema Havenbedrijf in Vlissingen- Oost. Wie de bouwplaats van Heerema af gelopen week passeerde, kan dat niet zijn ontgaan. De 139 meter hoge pyloon was al van veraf te zien. Eind vorige week zou het transport van de brugdelen plaatsvinden. Het waaide ech ter te hard. De weersomstandigheden wa ren vrijdag ideaal en naar verwachting zal het vandaag, zaterdag, niet veel anders zijn. De achterligger kwam volgens plan ning negen uur na vertrek uit Vlissingen- Oost in het Calandkanaal bij Rotterdam foto Ruben Üreei aan. De pyloon die daar vandaag moet ar riveren, wordt medio maart op de achter ligger gezet. Het brugdeel gaat in april naar het centrum van de Maasstad. Heerema Havenbedrijf werkt met Groot- int Dordrecht en de Belgische aannemer CFE/MBG aan de Erasmusbrug. een ont werp van architect Ben van Berkel. De Er asmusbrug, waarvan de iets achterover hellende pyloon en duizenden meters staalkabel de beeldbepalende elementen worden, moet medio 1996 gebruiksklaar zijn. SVZ reageerde op de klachten door maatregelen aan te kondi gen die de overlast verminderen nog voordat het zomerseizoen '95 van start gaat. Zo gaat het bedrijf een afvalhoop die grenst aan de camping verplaatsen. En een bassin wordt aangepast zo dat daar geen vieze geurtjes meer uit opstijgen. In de loop van dit j aai' wordt nog een ander overlast veroorzakend bassin aangepast. En in 1996 trekt het bedrijf de aarden wal op de per- ceelsgrens verder door. Daar mee worden niet alleen stank en herrie verminderd. Campingbe zoekers raken ook niet langer verstoord door een hinderlijk uitzicht op het bedrijfsterrein. Rechter De Vries, fungerend voorzitter van de afdeling be stuursrechtspraak van de Raad van State, doet volgende week uitspraak. van onze verslaggever VLISSINGEN - De PZC staat deze week in het teken van het afscheid. Bij de receptie die vrijdagmiddag" in Vlissingen werd gegeven vanwege het ver trek van M. P. Dieleman als hoofdredacteur stond directeur W. F. de Pagter van de PZC Hol ding nog even stil bij het over lijden, onlangs, van de foto graaf Wim Riemens. Dat bete kende een noodgedwongen af scheid, stelde hij vast, van een beeldbepalende figuur voor de krant. In dezelfde week neemt de PZC-redactie afscheid van twee andere beeldbepalende fi guren: hoofdredacteur com mentaar Kees van der Maas, die ombudsman wordt van de PZC, en algemeen hoofdredacteur Ri- nus Dieleman die vervroegd uittreedt. „Hij heeft het er uit stekend vanaf gebracht", zei De Pagter over hem. In 1952 begon Dieleman als leer ling-journalist bij de PZC, 'als zeventienjarige jongen uit Zeeuwsch-Vlaanderen'. aldus De Pagter. Eerst was hij verslag gever in Vlissingen en in 1957 werd hij rayonredacteur op de Bevelanden. In 1963 werd zijn standplaats opnieuw Vlissin gen, waarna hij achtereenvol gens chef was van de redactie binnen/buitenland (vanaf 1966), chef nieuwsdienst (1970), ad junct-hoofdredacteur (1973) en hoofdredacteur (1978). Op een drukbezochte receptie kwamen velen hem de hand drukken: collega's uit het. PZC- bedrijf en vertegenwoordigers van de Zeeuwse samenleving. De Pagter uitte zijn bewonde ring voor de manier waarop Die leman als hoofdredacteur een zekere vorm van kleurloosheid van de PZC heeft weten te ver vangen door een duidelijke standpuntbepaling, iets wat vol gens hem door het lezerspubliek is gewaardeerd. ,.De lezers kre gen daardoor een betere moge lijkheid zich aan de krant te spiegelen en zo hun eigen me ning te vormen." Dieleman ging in zijn toespraak, die hij betitelde als 'het testa ment van een vertrekkende hoofdredacteur' in op de brug- van onze verslaggever MIDDELBURG - De viermans fractie van SGP/RPF/GPV in de gemeenteraad van Middelburg wil meer aandacht voor drug spreventie. In een brief aan het college van burgemeester en wethouders pleit de fractie er voor om aan alle ouders van dertienjarige kinderen een boekje te sturen, waarin wordt gewezen op de gevaren van druggebruik. Dat zogenaamde Hasjboekje is afkomstig uit Zweden. Het wel of niet gedogen van soft drugs was vorige maand onder werp van gesprek in de raad Middelburg. Als enige fractie sprak de SGP/RPF/GPV zich uit tegen een gedoogbeleid. „Als je iets bij wet verbiedt", licht S, Sijnstra het standpunt van zijn fractie toe, „moet je het niet ge dogen. Dan moet je vervolgen. Als de regering zegt: we staan het toe, dan zouden we er minder moeite mee hebben. Maar nu het gedoogbeleid eenmaal is aange nomen, vinden wij dat er ook een goed preventiebeleid moet ko men." In de brief aan het college van b en w constateert de SGP/RPF/ GPV-fractie een accentver schuiving. Steeds meer deelne mers in de discussie over het wel of niet gedogen van soft drugs grijpen de verstoring van de openbare orde aan als argument, om de verkoop te reguleren. De fractie vindt dat principieel on juist. „Onze fractie neemt als vertrekpunt in de discussie de volksgezondheid en de zorg voor het welzijn van de zwakken die door drugs in de vernieling (kun nen) raken." Zweden De fractie wijst in het schrijven op het project in Zweden. Daar heeft het Zweedse Instituut voor Volksgezondheid namens de re gering aan alle ouders van der tienjarige kinderen het Hasj boekje verstrekt. Dat boekje geeft op een eenvoudige manier informatie over drugs. „Informa tie die ouders vaak missen om met hun kinderen het gesprek over druggebruik aan te gaan. Het boekje geeft ouders ook in formatie om tijdig te herkennen wanneer hun kinderen drugs ge bruiken." Het boekje geeft ver der tips hoe ouders moeten reageren als blijkt dat hun kind verdovende middelen gebruikt. Enige tijd geleden heeft het Lan delijk Comité Drugspreventie gezorgd voor een Nederlandse uitgave van het boekje. De vier mansfractie stelt het op prijs als de gemeente ertoe zou overgaan om het boekje ook onder de Mid delburgse bevolking te versprei den.- Om de brief kracht bij te zetten, heeft de fractie een exemplaar van het Hasjboekje meege stuurd. Ook de andere politieke partijen zijn op hoogte gesteld van het voorstel. Voor de prijs hoeft de gemeente het niet te la ten: het boekje kost vijf gulden per stuk, maar als de gemeente tienduizend exemplaren af neemt kost het boekje slechts tachtig cent. TERNEUZEN - Uit een huis aan de School straat in Terneuzen is vrijdag voor vijftigdui zend gulden aan siera den gestolen. De kost bare spullen waren op geborgen in een kluis, die door de dieven is opengebroken. De gedu peerde bewoner was niet thuis toen de dief stal werd gepleegd. van onze verslaggever VLISSINGEN - De vorige week in de Scheldestraat in Vlissin gen gevestigde winkel voor soft drugs, de zogeheten headshop, zal geen lang leven beschoren zijn. De gemeente Vlissingen zal de verkoop van soft drugs daar in geen geval gedogen. Ten eer ste heeft de gemeenteraad vo rige maand het soft-drugsbeleid vastgesteld, dat inhoudt dat de roesmiddelen alleen in een paar koffieshops verkocht mogen worden. Daarnaast is de vesti ging van de headshop in strijd met het bestemmingsplan, want voor de Scheldestraat is heel precies aangegeven welk soort detailhandel daar toege staan is. De huidige uitbaters van head- shops in de Aagje Dekenstraat en.de Kerkstraat in Vlissingen, die weten dat ze hun handel bin nen nu en een jaar moeten op doeken, hebben beiden inmid dels een horecavergunning aan gevraagd. Ze hopen als koffie shop door te kunnen gaan. Het is nog niet duidelijk of ze een ver gunning krijgen, want ze moeten daartoe voldoen aan de door het Rijk opgelegde criteria voor het gedoogbeleid. Ook de huidige twee koffieshops worden op ba sis van die criteria beoordeeld. Het is de bedoelinbg dat er uit eindelijk twee gedoogde koffie shops in Vlissingen overblijven. De nieuwe headshop zal zeker geen horecavergunning krijgen, omdat dat volgens het bestem mingsplan voor de Schelde straat onmogelijk is. De gemeente heeft inmiddels de politie en het Openbaar Ministe rie op de hoogte gesteld van de aanwezigheid van de hasjwin kel. Volgens ambtenaar M. Mat- thijsse wil de gemeente zeker geen uitbreiding van het aantal verkooppunten van soft drugs, maar ligt de bal bij justitie. „Wij zullen er als gemeente geen poli tie op afsturen, want om de win kel te kunnen aanpakken heb je natuurlijk eerst bewijsvoering nodig. De komende en gaande hoofdredacteur van de PZC, A. L. Oosthoek (links) en M. P. Dieleman, gisteren tijdens de drukbezochte afscheidsreceptie voor de heer Dieleman in Vlissingen. foto Lex de Meester functie die hij moest vervullen tussen redactie en uitgever. Hij zei 'met warme gevoelens' af scheid te nemen van een 'zeer ge motiveerde redactie'. Dieleman wordt als hoofdredacteur opge volgd door A. L. Oosthoek. zie ook pagina 17 Reclamefolders, daar valt 7iog wel eens een écht voor delige aanbieding uit te ha len. Zo werd dat Vlissingse gezin onlangs aangenaam getroffen door het aanbod van een diepvriesprodu cent. Tegen inlevering van drie streepjescodes kon een fraai steelpannetje worden afgehaald bij een zaak in huishoudelijke artikelen. Dat was nu net het pannetje dat ze misten. En die extra smakelijk ingevroren groenten wilden ze ook wel eens proberen. Dus werd nog dezelfde dag de plaatselijke super be zocht. Mét een extra folder, gekregen van de buur vrouw. Bij de diepvriesmuur troffe7i ze iveliswaar een keur aan groenten, maar alleen de spruiten hadden de vereiste actiesticker. „De andere groenten moeten nog ko men", 77ieldde de schappen- vuiler zakelijk. Intussen hadden zich al meer gega- digde7i ge7tield, wat de gre tigheid alleen 7naar deed toe7ieme7i. Zes pakken spruitjes dan maar. Eve7i later stonde7i ze, mét folder en mét stickers, bij de pannenioinkel. Uit de reac tie van de verkoopster ivas op te maken dat ze het 7iiet voor de eerste keer zei. „Het spijt me, de paruien moeten nog binnenkomen. Probeert u het maandag nog eens." De dagen erna loerden ge vuld met spruitjes eten, die, hoeioel inderdaad fris, toch steeds slechter gingen sma ken. En die een heel verve lende nasmaak kregen toen de boodschap des maan dags. op iets vermoeider toon, nogmaals werd her haald: Probeert u het maandag nog eens." Eén ding weten ze inmiddels zeker. In dat pannetje wor den straks nimmer spruitjes gekookt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 45