Uitstel modernisering PSD-vloot
PZC-hoofdredacteur Dieleman
vertrekt 'met een warm gevoel'
Delen Erasmusbrug op transport
Staten zouten besluit dubbeldekker op om WOV-gesprekken niet te doorkruisen
Voetveer wordt nooit volwaardige verbinding
Van Gelder laat zich
ook voor zijn bijbanen
per dienstauto rijden
Uienbedrijf Baarland
"belooft maatregelen
egen herrie en stank
Klein rechts bepleit
uitdelen Hasjboekje
aan ouders van pubers
Voor halve
ton aan
sieraden
gestolen
Gemeente tolereert
nieuwe hasjwinkel
in Vlissingen niet
Reclame
van onze verslaggever
PZC
zeeland
ZATERDAG 25 FEBRUARI 1995
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Het toekom
stige fiets-voetveer tussen
Vlissingen en Breskens kan
onmogelijk uitgroeien tot een
volwaardige veerverbinding.
Èr is te weinig geld voor. Di
recteur mr D. F. Vos van de
Provinciale Stoombootdien
sten (PSD) heeft stellig die in
druk.
De provincie wil na aanleg van
de WOV een veerboot voor
voetgangers en fietsers laten
varen op het traject Vlissingen-
Breskens. Die is speciaal be
doeld voor scholieren, woon
werkverkeer en in het zomer
seizoen toeristen, in 1989 is
vastgesteld dat voor die veer
verbinding twee miljoen gul
den subsidie per jaar beschik
baar komt. Dat bedrag is geïn
dexeerd, wat wil zeggen dat het
wordt aangepast aan de stij
ging van het algemene prijs
peil.
Volgens PSD-directeur Vos is
zo'n jaarlijkse bijdrage in de
exploitatie van een fiets-voet
veer onvoldoende. De veerver
binding zal met een zeewaardig
schip moeten worden onder
houden, dat al snel twintig tot
vijfentwintig miljoen gulden
kost. De personeelskosten ko
men daar nog eens bij.
„Passagiers moeten enorme ta
rieven betalen om het tekort
tot twee miljoen gulden te be
perken". concludeerde Vos.
„Het fiets-voetveer is het sluit
stuk geworden van de discus
sie over de WOV."
De WOV is tussen Ellewouts-
dijk en Terneuzen gepland.
Fietsers en voetgangers mogen
van de Schelde-tunnel geen ge
bruik maken. Alleen snelver
keer mag erdoorheen.
MIDDELBURG - De Provincia
le Sloombootdiensten (PSD)
moeten voorlopig blijven aan
modderen met de krakkemikki
ge reserveboot Prinses Mar-
priet. Provinciale staten durf-
-den het vrijdag niet aan alvast
;eld beschikbaar te stellen om
de bouw van een nieuwe dub
beldekker voor te bereiden. Een
meerderheid wilde zo'n besluit
wel nemen, maar deed dat uit
eindelijk niet uit angst het over
leg met minister A. Jorritsma
van Verkeer en Waterstaat over
de Westerschelde Oeververbin
ding (WOV) te frustreren.
like statenfractie beklemtoon
de gisteren dat de veren over de
Westerschelde tot de aanleg van
de WOV goed moeten kunnen
ilijven functioneren. Dat was
niets nieuws. In november vorig
aar namen provinciale staten al
;en motie aan van dezelfde
Strekking, maar de tijd begint zo
angzamerhand te dringen. De
"•rinses Margriet moet om veilig-
ïeidsredenen op 1 januari 1996
lit de vaart. De PSD beschikt
lan niet meer over een reserve-
ioot. Valt één van de vier be-
taande dubbeldekkers uit, dan
ilijven er maar drie boten over.
- Dat zijn er te weinig om een half
lurdienst op Kruiningen-Perk-
jolder of Vlissingen-Breskens te
ïandhaven.
Iedereen zag dat onder ogen,
maar één politiek feit weerhield
hen ervan de lijn door te trek
ken: de nog niet afgeronde on
derhandelingen met minister
Jorritsma. Zij kan zich door een
statenuitspraak voor de bouw
van de nieuwe dubbeldekker
weieens in de wielen gereden
voelen. De nieuwe veerboot
komt er dan misschien helemaal
niet. De rijksoverheid die de ve
ren financiert, is er namelijk niet
van overtuigd dat de huidige re
serveboot Prinses Margriet er zo
slecht aan toe is.
T ussenoplossing
Verantwoordelijk gedeputeerde
J. I. Hennekeij ontraadde pro
vinciale staten daarom geld be
schikbaar te stellen voor de
voorbereiding van de bouw van
een nieuw schip. Zijn partijge
noot J. G. van Zwieten (WD)
had daar de grootste moeite
mee, maar ook hij liet zich over
halen. Er werd op voorstel van
D. J. Holtkamp (PvdA) een tus
senoplossing gevonden: met de
dubbeldekker mag direct wor
den 'begonnen', als de onder
handelingen met Jorritsma re
sultaat hebben opgeleverd.
Hoe lang de besprekingen met
de minister zullen duren, is on
bekend. Hennekeij had het eerst
over 'weken', later sprak hij over
'enkele maanden'. Op 1 juli moet
er in elk geval overeenstemming
van onze verslaggever
MIDDELBURG - De commissa
ris van de koningin in Zeeland,
drs W. T. van Gelder, mag voor
sijn nevenfuncties gebruik ma
ken van een dienstauto met
'chauffeur van de provincie. Hij
betaalt daarvoor 76 cent per ki
lometer. De diensten van de
chauffeur krijgt hij cadeau. Dat
blijkt uit een geheimgehouden
-besluit van gedeputeerde sta-
jten. Als regel worden beslissin
van het dagelijks provincie-
openbaar gemaakt,
Daarvan is bij dit besluit, waar
door D. J. P. Bruinooge als
:erst verantwoordelijke gede-
luteerde optreedt, afgeweken.
Dver 1994 hebben gedeputeerde
itaten de commissaris een be-
drag van 4.000 gulden in reke-
ing gebracht. Van Gelder legde
n dat jaar met de dienstauto
uim 5.000 kilometer af voor de
'ervulling van nevenfuncties die
liet met zijn ambt te maken
lebben. Het gaat om bestuurlij-
:e functies voor onder meer de
Jationale Kaarteringscommis-
iie, de Vereniging van Exploi-
anten van Waterleidingbedrij
ven in Nederland, Het Nationaal
lentrum voor Wetenschap en
an een medewerker
j)EN HAAG - Het uienverwcr-
;ende bedrijf SVZ in Baarland
jeeft gisteren hij de Raad van
ftate plannen ontvouwd om de
(verlast voor de omgeving te
eperken. Het bedrijf hoopt
uiermee te voorkomen dat de
hinderwetvergunning door
taatsraad mr J. de Vries wordt
eschorst.
Scheldeoord, de buur
man van SVZ, vroeg de Raad
jan State-rechter vrijdag om
phorsing van de vergunning
imdat SVZ teveel stank- en ge-
zou veroorzaken.
)e camping zegt dat de bezoe-
ersaantallen afnemen door de
tank en herrie. Als de overlast
og lang aanhoudt, zou de earn
ing wel eens gedwongen kun-
jen worden de poorten te slui-
~en, zei de woordvoerder van het
jampeerterrein gisteren.
bestaan tussen Rijk en provin
cie. Dat is afgesproken.
PSD-directeur mr D. F. Vos was
niet erg gelukkig met de gang-
van zaken. Hij kan pas later met
de nieuwe boot beginnen. Bijko
mend probleem is dat het schip
Europees moet worden aanbe
steed. Dat kost nog eens extra
tijd. In een reactie op het staten.-
debat heeft de vervoerdersorga
nisatie EVO meteen haar teleur
stelling uitgesproken. Zij vindt
het onaanvaardbaar dat vanaf 1
januari 1996 geen reserveboot
meer beschikbaar is.
Techniek, the European Union
of Coastal Conservation en het
Kwaliteits- en Keuringsinsti
tuut Watervoorziening. De com
missaris maakte vorig jaar zo'n
dertig ritten naar onder meer
Rijswijk, Amersfoort, Leiden en
Amsterdam. Aan Van Gelder is
gevraagd jaarlijks op te geven
welke nevenfuncties hij heeft om
op basis daarvan te bepalen hoe
veel hij de provincie schuldig is.
Criteria
Gedeputeerde staten zijn ervan
uitgegaan dat Van Gelder moet
betalen voor het gebruik van de
dienstauto zonder dat gekeken
wordt of hij voor zijn nevenfunc
ties een onkostenvergoeding
krijgt. De gedeputeerden menen
dat nevenfuncties in meerdere of
mindere mate belangrijk zijn
voor de provincie. Dat is een van
de criteria voor aanvaarding van
een nevenfunctie. Om die reden
betaalt hij niet voor de kosten
van de chauffeur. Een andere re
den is, dat Van Gelder zijn reis
tijd nuttig kan besteden. Overi
gens vinden de gedeputeerden
dat de commissaris afspraken
buiten de provincie zoveel mo
gelijk moet combineren om tijd
en kosten te besparen.
Het transport met de achterligger voor de nieuwe Erasmusbrug op de rede van Vlissingen.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Het heeft een week lan
ger geduurd dan verwacht, maar vrijdag
was het dan zover: het transport van het
eerste gedeelte van de magnifieke Eras
musbrug, die in Rotterdam zal verrijzen
tussen de Coolsingel en de Kop van Zuid.
De achterligger van de brug - 2800 ton
staal - passeerde vrijdag de rede van
Vlissingen, richting Calandkanaal bij
Rotterdam. De pyloon van de brug volgt -
als het weer het toelaat - vanmorgen, za
terdag.
De twee enorme stukken staal komen van
Heerema Havenbedrijf in Vlissingen-
Oost. Wie de bouwplaats van Heerema af
gelopen week passeerde, kan dat niet zijn
ontgaan. De 139 meter hoge pyloon was al
van veraf te zien.
Eind vorige week zou het transport van de
brugdelen plaatsvinden. Het waaide ech
ter te hard. De weersomstandigheden wa
ren vrijdag ideaal en naar verwachting zal
het vandaag, zaterdag, niet veel anders
zijn. De achterligger kwam volgens plan
ning negen uur na vertrek uit Vlissingen-
Oost in het Calandkanaal bij Rotterdam
foto Ruben Üreei
aan. De pyloon die daar vandaag moet ar
riveren, wordt medio maart op de achter
ligger gezet. Het brugdeel gaat in april
naar het centrum van de Maasstad.
Heerema Havenbedrijf werkt met Groot-
int Dordrecht en de Belgische aannemer
CFE/MBG aan de Erasmusbrug. een ont
werp van architect Ben van Berkel. De Er
asmusbrug, waarvan de iets achterover
hellende pyloon en duizenden meters
staalkabel de beeldbepalende elementen
worden, moet medio 1996 gebruiksklaar
zijn.
SVZ reageerde op de klachten
door maatregelen aan te kondi
gen die de overlast verminderen
nog voordat het zomerseizoen
'95 van start gaat. Zo gaat het
bedrijf een afvalhoop die grenst
aan de camping verplaatsen. En
een bassin wordt aangepast zo
dat daar geen vieze geurtjes
meer uit opstijgen. In de loop
van dit j aai' wordt nog een ander
overlast veroorzakend bassin
aangepast. En in 1996 trekt het
bedrijf de aarden wal op de per-
ceelsgrens verder door. Daar
mee worden niet alleen stank en
herrie verminderd. Campingbe
zoekers raken ook niet langer
verstoord door een hinderlijk
uitzicht op het bedrijfsterrein.
Rechter De Vries, fungerend
voorzitter van de afdeling be
stuursrechtspraak van de Raad
van State, doet volgende week
uitspraak.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De PZC staat
deze week in het teken van het
afscheid. Bij de receptie die
vrijdagmiddag" in Vlissingen
werd gegeven vanwege het ver
trek van M. P. Dieleman als
hoofdredacteur stond directeur
W. F. de Pagter van de PZC Hol
ding nog even stil bij het over
lijden, onlangs, van de foto
graaf Wim Riemens. Dat bete
kende een noodgedwongen af
scheid, stelde hij vast, van een
beeldbepalende figuur voor de
krant. In dezelfde week neemt
de PZC-redactie afscheid van
twee andere beeldbepalende fi
guren: hoofdredacteur com
mentaar Kees van der Maas, die
ombudsman wordt van de PZC,
en algemeen hoofdredacteur Ri-
nus Dieleman die vervroegd
uittreedt. „Hij heeft het er uit
stekend vanaf gebracht", zei De
Pagter over hem.
In 1952 begon Dieleman als leer
ling-journalist bij de PZC, 'als
zeventienjarige jongen uit
Zeeuwsch-Vlaanderen'. aldus
De Pagter. Eerst was hij verslag
gever in Vlissingen en in 1957
werd hij rayonredacteur op de
Bevelanden. In 1963 werd zijn
standplaats opnieuw Vlissin
gen, waarna hij achtereenvol
gens chef was van de redactie
binnen/buitenland (vanaf 1966),
chef nieuwsdienst (1970), ad
junct-hoofdredacteur (1973) en
hoofdredacteur (1978).
Op een drukbezochte receptie
kwamen velen hem de hand
drukken: collega's uit het. PZC-
bedrijf en vertegenwoordigers
van de Zeeuwse samenleving.
De Pagter uitte zijn bewonde
ring voor de manier waarop Die
leman als hoofdredacteur een
zekere vorm van kleurloosheid
van de PZC heeft weten te ver
vangen door een duidelijke
standpuntbepaling, iets wat vol
gens hem door het lezerspubliek
is gewaardeerd. ,.De lezers kre
gen daardoor een betere moge
lijkheid zich aan de krant te
spiegelen en zo hun eigen me
ning te vormen."
Dieleman ging in zijn toespraak,
die hij betitelde als 'het testa
ment van een vertrekkende
hoofdredacteur' in op de brug-
van onze verslaggever
MIDDELBURG - De viermans
fractie van SGP/RPF/GPV in de
gemeenteraad van Middelburg
wil meer aandacht voor drug
spreventie. In een brief aan het
college van burgemeester en
wethouders pleit de fractie er
voor om aan alle ouders van
dertienjarige kinderen een
boekje te sturen, waarin wordt
gewezen op de gevaren van
druggebruik. Dat zogenaamde
Hasjboekje is afkomstig uit
Zweden.
Het wel of niet gedogen van soft
drugs was vorige maand onder
werp van gesprek in de raad
Middelburg. Als enige fractie
sprak de SGP/RPF/GPV zich uit
tegen een gedoogbeleid. „Als je
iets bij wet verbiedt", licht S,
Sijnstra het standpunt van zijn
fractie toe, „moet je het niet ge
dogen. Dan moet je vervolgen.
Als de regering zegt: we staan
het toe, dan zouden we er minder
moeite mee hebben. Maar nu het
gedoogbeleid eenmaal is aange
nomen, vinden wij dat er ook een
goed preventiebeleid moet ko
men."
In de brief aan het college van b
en w constateert de SGP/RPF/
GPV-fractie een accentver
schuiving. Steeds meer deelne
mers in de discussie over het wel
of niet gedogen van soft drugs
grijpen de verstoring van de
openbare orde aan als argument,
om de verkoop te reguleren. De
fractie vindt dat principieel on
juist. „Onze fractie neemt als
vertrekpunt in de discussie de
volksgezondheid en de zorg voor
het welzijn van de zwakken die
door drugs in de vernieling (kun
nen) raken."
Zweden
De fractie wijst in het schrijven
op het project in Zweden. Daar
heeft het Zweedse Instituut voor
Volksgezondheid namens de re
gering aan alle ouders van der
tienjarige kinderen het Hasj
boekje verstrekt. Dat boekje
geeft op een eenvoudige manier
informatie over drugs. „Informa
tie die ouders vaak missen om
met hun kinderen het gesprek
over druggebruik aan te gaan.
Het boekje geeft ouders ook in
formatie om tijdig te herkennen
wanneer hun kinderen drugs ge
bruiken." Het boekje geeft ver
der tips hoe ouders moeten
reageren als blijkt dat hun kind
verdovende middelen gebruikt.
Enige tijd geleden heeft het Lan
delijk Comité Drugspreventie
gezorgd voor een Nederlandse
uitgave van het boekje. De vier
mansfractie stelt het op prijs als
de gemeente ertoe zou overgaan
om het boekje ook onder de Mid
delburgse bevolking te versprei
den.-
Om de brief kracht bij te zetten,
heeft de fractie een exemplaar
van het Hasjboekje meege
stuurd. Ook de andere politieke
partijen zijn op hoogte gesteld
van het voorstel. Voor de prijs
hoeft de gemeente het niet te la
ten: het boekje kost vijf gulden
per stuk, maar als de gemeente
tienduizend exemplaren af
neemt kost het boekje slechts
tachtig cent.
TERNEUZEN - Uit een
huis aan de School
straat in Terneuzen is
vrijdag voor vijftigdui
zend gulden aan siera
den gestolen. De kost
bare spullen waren op
geborgen in een kluis,
die door de dieven is
opengebroken. De gedu
peerde bewoner was
niet thuis toen de dief
stal werd gepleegd.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De vorige week
in de Scheldestraat in Vlissin
gen gevestigde winkel voor soft
drugs, de zogeheten headshop,
zal geen lang leven beschoren
zijn. De gemeente Vlissingen zal
de verkoop van soft drugs daar
in geen geval gedogen. Ten eer
ste heeft de gemeenteraad vo
rige maand het soft-drugsbeleid
vastgesteld, dat inhoudt dat de
roesmiddelen alleen in een paar
koffieshops verkocht mogen
worden. Daarnaast is de vesti
ging van de headshop in strijd
met het bestemmingsplan,
want voor de Scheldestraat is
heel precies aangegeven welk
soort detailhandel daar toege
staan is.
De huidige uitbaters van head-
shops in de Aagje Dekenstraat
en.de Kerkstraat in Vlissingen,
die weten dat ze hun handel bin
nen nu en een jaar moeten op
doeken, hebben beiden inmid
dels een horecavergunning aan
gevraagd. Ze hopen als koffie
shop door te kunnen gaan. Het is
nog niet duidelijk of ze een ver
gunning krijgen, want ze moeten
daartoe voldoen aan de door het
Rijk opgelegde criteria voor het
gedoogbeleid. Ook de huidige
twee koffieshops worden op ba
sis van die criteria beoordeeld.
Het is de bedoelinbg dat er uit
eindelijk twee gedoogde koffie
shops in Vlissingen overblijven.
De nieuwe headshop zal zeker
geen horecavergunning krijgen,
omdat dat volgens het bestem
mingsplan voor de Schelde
straat onmogelijk is.
De gemeente heeft inmiddels de
politie en het Openbaar Ministe
rie op de hoogte gesteld van de
aanwezigheid van de hasjwin
kel. Volgens ambtenaar M. Mat-
thijsse wil de gemeente zeker
geen uitbreiding van het aantal
verkooppunten van soft drugs,
maar ligt de bal bij justitie. „Wij
zullen er als gemeente geen poli
tie op afsturen, want om de win
kel te kunnen aanpakken heb je
natuurlijk eerst bewijsvoering
nodig.
De komende en gaande hoofdredacteur van de PZC, A. L. Oosthoek (links) en M. P. Dieleman, gisteren
tijdens de drukbezochte afscheidsreceptie voor de heer Dieleman in Vlissingen. foto Lex de Meester
functie die hij moest vervullen
tussen redactie en uitgever. Hij
zei 'met warme gevoelens' af
scheid te nemen van een 'zeer ge
motiveerde redactie'. Dieleman
wordt als hoofdredacteur opge
volgd door A. L. Oosthoek.
zie ook pagina 17
Reclamefolders, daar valt
7iog wel eens een écht voor
delige aanbieding uit te ha
len. Zo werd dat Vlissingse
gezin onlangs aangenaam
getroffen door het aanbod
van een diepvriesprodu
cent. Tegen inlevering van
drie streepjescodes kon een
fraai steelpannetje worden
afgehaald bij een zaak in
huishoudelijke artikelen.
Dat was nu net het pannetje
dat ze misten. En die extra
smakelijk ingevroren
groenten wilden ze ook wel
eens proberen.
Dus werd nog dezelfde dag
de plaatselijke super be
zocht. Mét een extra folder,
gekregen van de buur
vrouw.
Bij de diepvriesmuur troffe7i
ze iveliswaar een keur aan
groenten, maar alleen de
spruiten hadden de vereiste
actiesticker. „De andere
groenten moeten nog ko
men", 77ieldde de schappen-
vuiler zakelijk. Intussen
hadden zich al meer gega-
digde7i ge7tield, wat de gre
tigheid alleen 7naar deed
toe7ieme7i. Zes pakken
spruitjes dan maar.
Eve7i later stonde7i ze, mét
folder en mét stickers, bij de
pannenioinkel. Uit de reac
tie van de verkoopster ivas
op te maken dat ze het 7iiet
voor de eerste keer zei. „Het
spijt me, de paruien moeten
nog binnenkomen. Probeert
u het maandag nog eens."
De dagen erna loerden ge
vuld met spruitjes eten, die,
hoeioel inderdaad fris, toch
steeds slechter gingen sma
ken. En die een heel verve
lende nasmaak kregen toen
de boodschap des maan
dags. op iets vermoeider
toon, nogmaals werd her
haald: Probeert u het
maandag nog eens."
Eén ding weten ze inmiddels
zeker. In dat pannetje wor
den straks nimmer spruitjes
gekookt.