Mercedes krijgt grip op siip Een trekpaard voor de happy few PZC De rem die meedenkt BMW-techniek helpt medici Autoclub helpt bij pech onderweg Chevrolet Blazer '95 vrije tijd 36 Autonieuws in het kort op eenzame hoogte... BEL GRATIS: 06-0996688 ZATERDAG 25 FEBRUARI 1995 Wat airbags zijn voor de botsveiligheid, dat is het door Mercedes en Bosch samen ontwikkelde antislip-systeem ESP voor de actieve veiligheid. Zo presenteerde Mercedes- perschef Wolfgang Inhester dit nieuwe elektronica-wonder. Vanaf april zit het standaard in de allerduurste Mercedes, in het najaar komt het op iets minder kapitale modellen. iAdvertentie Vanaf april standaard in de allerduurste Mercedes, vanaf het najaar ook bij iets minder kapitale modellen toegepast: het Mercedes anti-slip-sys- 'eem- foto GPD Als testbasis zou het '2200 inwo ners tellende dorpje Axjeplog, duizend kilometer boven Stock holm, ontdekt zijn door een vakan tie vierende medewerker van Mer cedes. Die bedacht 27 jaar geleden dat dit afgelegen oord, omringd door 8500 meren, optimale privacy en mogelijkheden voor koudetests kon bieden. Mercedes heeft er nu 25 jaar een testcentrum, maar ook veel andere merken beproeven hier hun geheime nieuwtjes. Zelfs een groot Daewoo-model dat in Europa (voorlopig?) niet geleverd wordt kwamen we er tegen. Op een met 1 meter 20 dik ijs be dekt meer waren diverse proeven uitgezet om het nieuwe Electronic Stability Programme (ESP) uit te proberen. ESP komt voort uit ABS- remmen en ASR antislipregeling op de aandrijving, beide deel uit makend van ESP. Door zelfstan dig de remmen per wiel apart te be dienen vangt ESP een inzettende slip op en stabiliseert de rijrich ting. Een waarschuwingslampje in de snelheidsmeter meldt wanneer ESP ingrijpt, om de bestuurder tot voorzichtigheid te manen. Uit de praktijk vergaarde analyse leert volgens Mercedes dat 90 pro cent van alle ongelukken ontstaat door een bedieningsfout van de be stuurder. Daarvan betreft maar 10 procent remfouten, die ABS kan corrigeren, voor de helft gaat het om stuurfouten. Dan brengt. ESP uitkomst. Omdat ESP slimmer de maximale grip per wiel benut kan de remweg ook nog korter dan met ABS. Het scheelt 15 procent bij verschillende ondergrond onder de wielen, zoals bij remmen met twee wielen in de berm. Metingen Dat het ESP-systeem gecompli ceerd is ligt voor de hand. Het pro bleem is niet om elk wiel apart te kunnen afremmen, waarbij een aparte pomp de remdruk levert, onafhankelijk van het rempedaal. Er moet vooral veel gemeten wor den om het centrale brein te vertel len of de auto ergens anders heen stuurt dan de bestuurder bedoel de, en te berekenen welk wiel een stoot op de rem moet hebben om dat tegen te gaan. Glijdt de auto weg op de voorwie len, dan wordt geremd op het ach terwiel aan de binnenzijde van de gewenste bocht. Daardoor draait de auto weer die>bocht in. Bij weg glijdende achterwielen remt ESP op het voorwiel aan de buitenzijde van de bocht. Zonodig wordt ook het motorvermogen teruggeregeld om slippende wielen in het gareel te brengen. Er wordt zo tegelijk bij gestuurd en afgeremd, zodat de wielen weer genoeg grip krijgen om de auto normaal te besturen. Behalve als het echt veel te hard gaat, moet daarbij vermeld wor den. Zoals ABS op ijs net zo min kan remmen als de beste rallyrij der of wie dan ook. zo geeft ESP de banden niet meer grip dan zonder ESP beschikbaar was. Dr Anton van Zanten van Bosch zei wel dat het bedieningsprogramma vrij makkelijk aan te passen is om ESP in een ander type auto te monte ren. Mercedes denkt dat wellicht al in 1996 andere merken samen met Bosch zo'n antislip-systeem kun nen introduceren. Het lijkt wel of met ESP iedereen kan autorijden tot vrijwel aan de grenzen van het mogelijke, als wa re hij Formule 1 kampioen Michael Schumacher zelf. Prettig is dat ESP niet te vroeg ingrijpt. Wie goed stuurt kan een beginnende slip opvangen zonder dat ESP zich er nodeloos mee bemoeit. Grijpt het systeem wel in, dan bemerkt men slechts een kort schokje als even één van de remmen aanslaat. Het werkt zo snel datje nauwelijks tijd hebt om te schrikken van het feit dat de auto zichzelf corrigeert. Het beste is ook om te vergeten dat er ESP aan boord is. Anders komt de neiging te proberen wanneer ESP het niet meer redt, waarbij je op een ijsmeer toch gauw achter stevoren komt te staan of haast rechtuit een bocht uit glijdt. Met een twaalfcilinder Mercedes S 600 Coupé van vier ton, waarop ESP het eerst standaard wordt. In het najaar komt het op de S 600 sedan en SL 600, en als extra op achtcilinder S/SL modellen. Dat kost in Duitsland 1200 Mark. Op andere modellen, die standaard geen ASR (terugregeling van het motorvermogen) hebben, gaat het 3800 Mark kosten. Voor Nederland zal daar in guldens gauw zestig procent bijkomen, als gevolg van wisselkoers en veel hogere belas ting op auto's. Peter Fokker Een academisch ziekenhuis in München, waar ook het hoofdkantoor van BMW staat, profiteert van moderne auto-ont werptechniek. In 1991 schafte BMW zich een machine voor ste reolithografie aan. Die machine werkt met lichtgevoelige, vloei bare kunststof, die hard wordt als er een laserstraal op schijnt. De laserstraal wordt bestuurd door een computer, waarin een ontwerp-programma is opgesla gen. Met deze manier van geautoma tiseerd modellen maken spaart de ontwerpafdeling veel tijd en geld. "Toevallig kwam men met medici te spreken, die dezelfde techniek goed blijken te kunnen gebruiken. CT-scans die zieken huizen maken, leveren gegevens op die omgevormd kunnen wor den om er met stereolithografie een tastbaar model van te ma ken. BMW heeft een computer programma laten maken dat die omvorming verzorgt. Zo kan men per CT-scan afgetas te menselijke skeletdelen exact kopiëren. Die kopiën kunnen ge bruikt worden om perfect pas sende vervangende kunstbotten te maken, of modellen waarop men operatietechnieken kan oe fenen. Het grote probleem van auto's Dezelfde techniek waarmee modellen van auto-onderdelen (links) worden gemaakt, is geschikt om menselijke skeletdelen, zoals een bekken, nauwkeurig na te maken. foto GPD met elektrische aandrijving blijft de beperkte opslagcapaciteit van accu's. De grote drie Ameri kaanse fabrikanten Ford, Gene ral Motors en Chrysler hebben voor het zoeken naar kleinere ac cu's in 1991 de krachten gebun deld. Dat consortium heeft nu aan de batterij-fabrikanten Du- racell (VS) en Varta (Europa) op dracht gegeven een nieuw soort accu voor electro-auto's te ont wikkelen. Beide batterijmerken werken al enkele jaren met lithium-ionen accu's ofwel Swing-batterijen. Kleine exemplaren zijn reeds in gebruik als oplaadbare batterij voor compacte, draagbare appa raten. In twee jaar moet er nu een gelijksoortige, grote accu voor auto's ontwikkeld worden. Dat mag achttien miljoen dollar kos ten. De Swing-accu kan driemaal zo veel stroom opslaan als een even zware, conventionele auto-accu, en een kwart tot de helft meer dan een gewone, oplaadbare nik- kel-cadmium batterij. Dat bete kent nog geen revolutie, maar het maakt electro-auto's wel een stuk lichter of het vergroot hun actieradius. De lithium-ionen ac cu heeft verder als voordeel dat hij bij kamertemperatuur werkt. Experimentele accu's met grote opslagcapaciteit in electro-au- tostudies hebben nu nog veelal een temperatuur van circa 300 graden Celsius nodig. Ze kunnen daarbij niet meer energie op slaan dan de lithium-ionen accu. Van de Amerikaanse zogenoemde 'off'roads' zie je er in Nederland eigenlijk maar twee met enige regelmaat rondrijden: de Jeep en op enige afstand de Chevrolet Blazer. De laatste heeft het meest breedgeschouderde voorkomen. Van een zo schaarse verschijning als de Blazer zou je niet zeggen dat er sinds 1983 al 1,8 miljoen exemplaren zijn gebouwd. Maar nu is er een nieuwe: de Chevrolet Blazer 1995, begin vorig jaar al te zien op de autotentoonstelling van Detroit. General Motors verkocht vorig jaar in Nederland nog maar negen exemplaren van het huidige type. Maar omdat de nieuwe Bla zer nauwelijks in prijs is gestegen en veel meer luxe biedt, mikt GM dit jaar op een paar honderd stuks. GM heeft in Europa enige markt verkenningen verricht. De veelzij digheid van de Blazer wordt op prijs gesteld: het hoge comfort op J lange reizen, de ruimtelijke karak teristieken van een stationwagen, de hoge zitpositie welke met die in de APV's overeenkomt en de vei lige vierwielaandrijving onder win terse omstandigheden. De Europese versie is een vijfdeurs De nieuwe Chevrolet Blazer laat het ook in barre winterse omstandigheden niet afweten. vijfpersoons auto met een krach tige 4,3 liter V6. Hij komt in Neder land in vijf versies op de markt, waarvan drie met handgeschakel- de vijfbak en twee automaten. De goedkoopste versie heeft een me chanisch inschakelbare vierwiel aandrijving. Bij de bediening daar van dient de auto te worden stilge zet. Dit model kost f 86.250, inclu sief verwijderingsbijdrage. Voor drieduizend gulden meer beschikt men over een elektronisch inscha kelbare 4WD, die tijdens de rit kan worden bediend. Het duurste type beschikt over een automatische viertrapsversnel- lingsbak en verder over luxueuze zaken als lederen bekleding en stoelverwarming, prijs boven de ton. Zonder verwarmde voorsLoe ien kan GM de auto leveren voor 99.250,-. Standaard heeft de Blazer aircon ditioning, airbag voor de bestuur der, anti-blokkeer remsysteem, stuurbekrachtiging, elektrisch be- dienbare ramen enzovoort. Stille auto Op de weg is het een zeer stille auto. De betrekkelijk langzaam draaiende motor draagt daaraan bij. In de overdrive maakt deze op 120 kilometer per uur circa 2000 toeren. De motor levert bij 4400 toeren 193 pk en bij 3400 toeren be draagt het koppel 345 Nm. Typisch Amerikaans is de stuur- versnelling, waarmee de automaat wordt bediend. In het dashboard is niet op een me ter lij e gekeken. Toe- renteller en oliedrukmeter maken deel uit van het instrumentarium. Tegen de hemel bevindt zich een console met handige opbergvakjes voor zonnebrillen en ander klein goed. Dat paneel loopt tot halver wege de auto door naar achteren, zodat ook de achterpassagiers him leeslampjes kunnen bedienen. Ook bevat het paneel een buiten temperatuurmeter en een kompas. Rijden met deze robuuste kracht patser is zonder meer een genoe gen. Nol van Bennekom DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828 Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124 hypotheek De fluctuaties van de rente op de kapitaalmarkt zijn minimaal. Bij BLG Hypotheken noteerden wij 16 februari jl. een hypotheekrente verlaging van 0,3% voor de middelrente. rentepercentages netto werkelijke rente afsluit opgave rente bij fiscale Hypotheekrente per 21 februari 1995 gedu sie in constant rende 37.65% 50% ABN.AMRO spaarhyp. 1.00 8,30 4,65 3.08 spaarhyp. 10 jr. 1.00 8,70 4.92 3.30 spaarhyp. 15 jr. 1,00 9.00 5,13 3.47 ann. hyp. variab. 1,00 6,70 4,45 3,57 ann. hyp. 5 jr. 1.00 8,10 5,37 4,30 ABP spaarhyp. 1,00 8,10 4,54 3,00 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8,40 4,74 3,16 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,70 4,95 3,33 ann. hyp 1,00 7,90 5,24 ann. hyp. 10 jr. 1,00 8,20 5,44 4,36 Aegon spaarhyp. 1,00 8,00 4,50 2,98 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,80 5,05 3,41 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1.00 8,10 4.56 3,03 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15 jr. 1,00 8,90 5,11 Bouwfonds spaarv.hyp. 1.00 8,20 4,62 3,08 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1.00 8,60 4,90 3.29 spaarv.hyp. renterust 1.00 8.50 4,83 3,24 Centraal spaargar.hyp 0,25 8,20 4,55 3,01 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0.25 9,10 5.17 3,51 Centrale spaarhyp. 1,00 8,10 4,50 2,96 Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1.00 8,60 4,85 3,23 ann. hyp. 2 jr. 1,00 6,80 4,52 3,62 ann. hyp. ojr. 1,00 7,90 5,24 4,20 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 8,20 4.63 3,08 hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 9,00 5,18 3,52 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 8,30 4,69 3,13 GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1.00 8,20 4,63 3,08 ann. hyp. 1.00 6.70 4,45 3,57 ann. hyp. 5 jr. 1,00 8,00 5,31 4,25 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 8,10 4,56 3,03 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,80 5,04 3,41 ING-bank spaarhyp. 1,00 8,30 4,65 3,09 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8.70 4.93 3.31 ann. hyp. 0/1 jr 1.00 6,90 4.58 3,67 ann. hyp. 5 jr. 1,00 8.10 5.37 4,30 Postbank spaarhyp. 1.00 8,20 4,62 3,07 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 8.50 4,82 3,23 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 8,90 5,10 3,46 ann. hyp. 2 jr. 1,00 6,80 4,42 3.54 ann. hyp. 5 jr. 1,00 8,00 5,20 4,16 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 7,90 4,39 2.88 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1.00 8,70 4,95 3,33 (adviesrente) ann. hyp. variabel 1,00 7,20 4,78 3,83 ann. hyp. 5 jr. 1,00 8,10 5,37 4,30 Reaal spaar-hyp. 5 jr. 1,00 8,20 4,63 3,08 Hypothek.BV spaar-hyp. 10 jr. 1,00 8,30 4,70 3,14 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 8,30 4,70 3,14 Westland lage last. 7 jr. 1,00 8,40 4,75 3,18 Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 8.90 5,09 3,45 Zwolsche hyp.-gar-plan 1,00 8,10 4,43 2,89 Alg./ing hyp.-gar-plan 10 jr. 1,00 8,50 4,71 3,11 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per- centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr- percentages gelden. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. Voor de gunstigste rente en de beste voorwaarden belt u gratis 06-0221415. Rente bij 37,65% bel.voor- deel, 5 jr. vast 4,42%, 10 jr. 2,88%. Bij 50% 5 jr. vast 4,7%, 10 jr. 3,10%. Voor onafhankelijk hypotheek advies belt u De Graaf As surantiën in Middelburg. Autoclub EAC biedt nu een in teressant alternatief voor de geijkte ANWB-diensten, met een uitgebreide service. EAC, geves tigd in Deventer, regelt zijn wegen hulp via Europ Assistance. Veel verzekeringsmaatschappijen en auto-importeurs laten hun wegen hulp ook door die grote organisatie verzorgen. Het lidmaatsch'ap kost 32,50 per jaar, de Wegenhulp 55,-. De EAC geeft een tweemaandelijks blad AutoContour uit, verstrekt gratis juridische hulp bij schade en letsel, en regelt korting op onder andere onderdelen en onderhoud voor au to's. De EAC-wegenhulp heeft als bonus dat service in de eigen woonplaats is inbegrepen, niet standaard bij het iets goedkoper ANWB/Wegenwacht lidmaat schap. Voor maar 15,- kan men zich aanvullend verzekeren voor een vervangende auto bij ernstige pech of ongeval. Minpunt is dat de hulpverlening alleen voor de Benelux geldt, al zijn er heel wat automobilisten die met de eigen wagen nooit verder komen. Europese dekking kos+ meer. Ook hierbij kan vervangend vervoer extra bijverzekerd wor den. Verder heeft de EAC een aan vullend hulppakket voor de cara van, inclusief vervanging tijdens langdurige reparatie. Een extra service bij het wegenhulp-pakket is gratis reisinformatie (over zaken als routes, toltarieven, brandstof prijzen). In Nederland kan de we genhulp opgeroepen worden via de gele 'praatpalen' langs de weg. Peter Fokker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 36