Mijnenveld rond kwijtschelding Op deze werkplek heerst de kringloop PZC Ruimere norm baat weinigen Afrikaanse tijd reportage ZATERDAG 25 FEBRUARI 1995 24 Het kabinet besloot twee weken geleden de gemeenten meer mogelijkheden te geven om armlastige burgers kwijtschelding te verlenen van gemeentelijke belastingen en heffingen. Het oogt heel sociaal, maar was dat besluit nu nodig? Over wie hebben wij het eigenlijk? En wat worden die mensen er beter van? Theorie en praktijk. Er liggen zoveel voetangels en klemmen dat veel mensen in akelige financiële omstandighe den met deze maatregel niet gehol pen zullen worden." T. Ypma kan het weten. Hij is sociaal raadsman in een grote stad en kent zijn pap penheimers. Ypma reageert op het kabinetsbe sluit om de normen voor het kwijt schelden van te betalen gemeente lijke belastingen en heffingen te versoepelen. In de praktijk bete kent dat voor de betrokkenen een 'voordeel' van 900 gulden per jaar. Tenminste op papier, want in de praktijk is het volgens Ypma alle maal héél anders. Er is in politiek Den Haag de laat ste vijf jaar vrijwel non-stop ge praat over de kwijtscheldings norm. Formeel werd er tot nu toe van uitgegaan dat iemand kan le ven van de bijstand min tien pro cent. Voor een gehuwde is dat on geveer 1600 gulden per maand net to. Die 'min' is nu echter veranderd in vijf procent. Bij de VNG is men blij. al weten de drie meest betrokken ambtenaren, Van der Ban, Verkuilen en Hen driks, niet aan te geven hoeveel mensen precies kunnen profiteren van de verruiming van de norm. Aanvankelijk spreekt men over 'potentieel tien procent van de Ne derlandse bevolking'. Even later wordt erop gewezen dat zo'n half miljoen mensen in de bijstand zit ten en ook een half miljoen mensen grote schuldproblemen hebben. De VNG weet het niet exact. Het aantal mensen is ook niet aan de orde geweest in de gesprekken met de ambtenaren van de diverse mi nisteries. Net zo min als de kosten van de verruimde normen voor kwijtschelding. Waarschijnlijk omdat de rekening toch bij de ge meenten terecht komt en niet bij het rijk. Of er op dit moment behoefte is aan een ruimere nonn voor kwijt schelding blijft eveneens in het va ge. Kijkend naar de cijfers was de behoefte enkele jaren geleden gro ter, toen de jaarlijkse verhoging van de bijstand steeds kleiner werd terwijl inflatie, rijksbelastin gen. sociale premies en gemeente lijke lasten steeds verder stegen. Het drietal VNG'ers wijst erop dat het inkomensbeleid een zaak van het rijk is. Daar mogen de gemeen ten zich niet mee bemoeien. Alleen in individuele gevallen mag wor den ingegrepen. Tegelijk constate ren de drie dat het rijk de lasten steeds meer op de gemeenten af wentelt. De behoefte om op ge meentelijk niveau iets te doen voor de armen neemt dus toe. Stijging Op de vraag waarom de gemeen ten er dan niet voor zorgen dat hun eigen belastingen en heffingen niet zo snel stijgen, komt een bekend antwoord. Die móeten wel omhoog omdat het rijk de gemeenten die lasten oplegt en tegelijk op andere middelen kort. Bovendien is het de gemeenten verboden de onroe- rendgoed- en hondenbelasting, het rioolrecht of de heffingen afvalstof fen en waterzuivering inkomensaf hankelijk te maken zodat de ar mere inwoners gespaard kunnen worden. Terug naar de kwijtschelding zelf. Als de norm voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen soepeler wordt, gaat dat de gemeenten geld kosten. Er komt minder in kas. Hoe wordt dat opgevangen? Van der Ban, Verkuilen en Hen driks laten het antwoord meteen uit de mond rollen: de gemeentelij ke belastingen en heffingen moe ten enkele procenten omhoog om dat financiële nadeel voor de ge meente goed te maken. Dat daarmee het probleem groter wordt, ontkennen zij niet. De las ten voor de andere lokale inwoners Verhoging gemeentelijke belastingen en heffingen In per jaar 12,6 9,9 6,2 1990 '91 '92 '93 '94 '95 Bron: CBS GPD-graphics R.S. nemen toe, zodat de kans bestaat dat een groter deel van hen ook ge bruik gaat maken van de kwijt scheldingsregeling. Daardoor krijgt de gemeente opniéuw min der geld binnen zodat de lasten nog verder moeten worden ver zwaard. Er treedt dus een nega tieve spiraal op. Onze gesprekspartners proberen het probleem te bagatelliseren. Zij stellen dat er nog altijd een be hoorlijk financieel verschil zit tus sen mensen met een bijstandsuit kering en iemand die werk heeft en dus loon verdient. Het zal dus wel meevallen met het aantal mensen dat 'getroffen' wordt door de gevol gen van de nu genomen maatregel. Een boude stelling voor wie weet dat iemand die in de laagste loon schaal van een cao zit ongeveer 30.000 gulden bruto per jaar ver dient. Netto blijft daar zo'n 23.000 gulden van over. Een gehuwde in de bijstand ontvangt echter jaar lijks slechts 21.600 gulden netto. „Wij roepen nu natuurlijk geen ho sanna, want maatschappelijke problemen los je er niet mee op. Het helpt maai- een beetje", aldus Verkuilen. Hendriks: „Het uitga venpatroon voor mensen in de knel kan iets ruimer worden. Er is ook wat meer geld om financiële tegenvallers op te vangen. Er kan eens wat gespaard worden. Vol gens de normen van de bijstand moetje per maand 150 gulden kun nen sparen. Maar als je daar jaren lang inzit is dat er niet meer bij." Vreemd, aangezien de gemeenten tegelijk tientallen miljoenen gul dens overhouden aan bestaande voorzieningen voor dezelfde groe pen. Zo is 70 miljoen aan bijzon dere bijstand vorig jaar onge bruikt gebleven. De VNG-reactie: de betrokkenen zijn vaak niet weerbaar. Boven dien is er bij ouderen vaak een emotionele drempel om van de voorzieningen gebruik te maken. Daarnaast weten veel mensen niets af van de mogelijkheid om bijzondere bijstand te vragen. Praktijk De praktijk van alledag dan. Yp ma wijst erop dat voor kwijtschel ding van belastingen en heffingen alleen die personen in aanmerking komen die een bijstandsuitkering hebben, een hoge huur moeten be talen, veel blijvende ziektekosten hebben en vaak nog flinke andere lasten zoals alimentatie. Bovendien is het niet zo dat 'alles' wordt kwijtgescholden. Meestal zal het maar om een gedeelte gaan. En verder moet men aan tal van strenge regels voldoen wil men voor kwijtschelding in aanmer king komen. Lang niet alle kosten die een huishouden maakt worden meegeteld. Zo wordt er bij de woonlasten alleen gekeken naar de hoogte van de 'kale' huur. Kos ten voor een lift, verzekeringen, verwarming, energiebesparing of inbraakpreventie tellen niet mee. Net zo min als de gas-, elektra- of waterrekening. Om van de tele foon maar te zwijgen. Iemand die schulden moet aflos sen en daarvoor maandelijks een behoorlijk bedrag opzij moet leg gen, is ook de klos. Die aflossingen worden evenmin meegeteld bij de beoordeling of betrokkene kwijt schelding van belastingen of hef fingen krijgt. Voorbeelden Enkele voorbeelden. Het gezin Jansen (twee volwassenen en twee kinderen) heeft 1900 gulden aan bijstand. De maandelijkse huur beloopt 585 gulden. Aan huursub sidie komt er 165 gulden per maand binnen. Voor het zieken fonds legthet gezin bijna75 gulden in de maand neer. Dit gezin heeft pas recht op kwijtschelding van gemeentelijke lasten als die hoger zijn dan 1020 gulden per jaar. Bij mevrouw Pieters met twee kin deren is het nog erger, Met haar bij standsuitkering, huur, huursubsi die en ziektekosten moeten de ge meentelijke lasten meer dan 1200 gulden zijn, wil zij voor kwijtschel ding in aanmerking komen. Me vrouw Meijer, alleenstaand, is dan iets beter af. Zij kan om kwijtschel ding vragen als de gemeentelijke lasten boven 830 gulden per jaar uitkomen. Ypma: „Kwijtschelding is er voor al voor grote gezinnen met hoge huren en blijvend hoge ziektekos ten. De meeste oudjes die goed ter been zijn vallen er bijvoorbeeld buiten. De maatregel die nu wordt genomen is mooi, maai' het zou veel beter zijn als alle woonkosten werden meegeteld. Daar zou een veel grotere groep blijvend mee ge holpen worden. Nu vallen de mees ten tussen de wal en het schip. Ze komen gewoon niet in aanmerking voor kwijtschelding omdat ze de norm niet halen. En wat dat sparen betreft: dat is een lachertje. Als je per maand meer dan 200 gulden kunt sparen krijg je al niet eens meer een kwijtschelding." Carel Goselimg rpe laat komen is in Zuid- A Afrika een nationale epide mie. Een academisch kwartier tje komt in Nederland ook voor. Maar als iemand iets mompelt van 'Ag man. African time', betekent dat hij een kwartiertje te laat kan zijn, een uur. of helemaal niet komt. Zelfs toppolitici als vice-presi dent Thabo Mbeki zien er geen been in een gezelschap een uur te laten ivachten. Om maar te zwijgen van de minister van handel, die niet kwam opdagen bij een lunch met buitenlandse investeerders, of de minister van communicatie, die een congres over persvrijheid met topmensen uit de nationale en internationale mediawereld voor Piet Snot liet zitten. Maar als je geioaarschuiod wordt dat je echt op tijd moet komen- 'geen African time, het gaat om een militaire opera tie!' - denk je toch dat het dit- STANDPLAATS^—/U Kaapstad Runa Hellingalï^^PP maal anders zal zijn dan an ders. Dïis hees ik me 's ochtends om half zes uit bed en stond om half zeven op een kade vanwaar ik met zo'n vijftig andere journa listen naar Robbeneiland zou gaan. Daar vond een reünie plaats van zo'n 1300 ex-poli tieke gevangenen die samen met Nelson Mandela zijn en hun eigen vrijlating herdach ten. Ons vertrek was om klok slag! zeven uur gepland en vanwege de veiligheidsmaat regelen dienden we een half uur eerder aanwezig te zijn. Niemand van om was echt ver baasd toen om zeven uur in geen velden of wegen een bootje of veiligheidsbeambte te bekennen was. Een dag eerder hadden we voor dit uitje een pasje moeten halen. De organi satoren hadden voor dat doel de modernste computerappa ratuur in huis gehaald, waar mee theoretisch prachtige identiteitsbewijzen te vervaar digen ivaren. Helaas werd het spid bediend door mensen die er voor het eerst mee werkten. Die wisten in twee uur tijd wel geteld 13 identiteitsbewijzen te produceren. Reken maar uit, hoe lang het dan duurt om 1300 mensen te verwerken. Het ein digde ermee dat de laatste reii- nieganger diep in de nacht een met de hand geschreven pa piertje zonder foto kreeg. Dat de organisatie niet hele maal vlekkeloos liep, wist ik dus al. Ik keek jaloers naar col lega's die in alle vroegte nog even een krant hadden ge kocht. De rest hield zich onle dig met het maken van niet he lemaal politiek correcte grap pen. Om acht uur begon de lamlendigheid toe te slaan en liet een ieders cafeïneversla- ving zich gelden. Met een groepje slopen we naar een naburig hotel, om daar, een beetje onrustig, een bakkie te doen. Ik slurpte mijn koffie kokend heet op, bang dat de boot achter mijn mg zou ver trekken. Maar die haast was overbodig. Tegen een uur of ne gen legde er eindelijk een bootje van het gevangeniswe zen aan en een kwartier later konden we naar de overkant. Het transport van de 1200 reii- niegangers was niet veel voor spoediger verlopen, zodat de geplande feestelijkheden niet om elf, maar om halfeen begon nen. De meeste tijd ging zitten in een lunch, die, eerlijk is eer lijk, zonder problemen verliep. Maar het hoogtepunt, een be zoek aan de gevangenis zelf, dat volgens het programma aan het einde was gepland, viel in het water. Tijd om eenieders 'oude cel' te gaan bekijken, ivas er niet. Eén factor kende geen Afrikaanse tijd: de vloed die zich gewoon aan het getijden boekje hield en de eilandgan- gers rond een uur of drie tot een haastig vertrek dwong. Toen ik me tegenover een zwar te Zuidafrikaanse fotograaf kwaad maakte over de organi satie, haalde die zijn schouders op. „Ag, dit is Afrika", zei hij, alsof dat alles verklaarde. En dat doet het misschien ook. Maar dat maakt me niet vrolij ker. Ontwikkeling bijstandsuitkering 1990 -1995 (bedragen netto per maand) Alleenstaanden _J Gehuwden 1990 1429,71 1588,57 1991 +2,9% f.1476,04 l f.1604,04 j 1992 +4,5% f.1542.85 J f.1714,28 1993 +2.7% f.1584,28 f.1760,31 1994 +o,e% f. 1594,39 f.1771,54 j 1995 +1.8% f.1622,84 f.1803,16 gemiddelde stijging t.o.v, voorgaand jaar GPD-graphics R.S. GPD-graphics R.S. Hoeveel gaat er per elke verdiende gulden naar rijksbelastingen en premies 1993 1994 1995 gemiddelde stijging/daling t.o.v. voorgaand jaar 1992 minder. „Je ontkomt niet altijd aan het gebruik van de auto. Maar kijk eens naar Het Zeeuws Landschap, een organisatie die ik hier mis en die nooit zal komen omdat ze op een ei gen luxe landgoed in Heinkenszand zitten. Daar staan nog meer automo bielen voor de deur èn van een heel ander kaliber", sputtert Thijs Kra mer. Eigen mok En, zegt hij met afschuw, bij Het Zeeuws Landschap drinken ze nog koffie uit plastic bekertjes. In Goes heeft ieder een eigen mok, gaat thee in de muts, koffie in de warmhoud- kan, scheiden ze het afval en kuisen ze de billen met kringlooppapier. „Gees heeft het geweten toen ze met bedrukt kerst-toiletpapier kwam aanzetten", verheldert Elly Geel hoed de huisdiscipline. Er wordt ook hard gewerkt aan een plan voor in terne milieuzorg. Als voorafje zal dit voorjaar een tuin-ameublement van gerecycled plastic worden geïnstal leerd. Maar veel tijd voor luieren heeft nie mand in dit kantoor. Het gros is parttimer, maar werkt veel over. Zeuren is'no^ done. Thijs Kramer: „Als je geen idealist bent, kun je dit werk niet doen. Je staat voor het be lang van natuur en milieu, daarvoor doe je er een schepje bovenop." Toch een waarschuwing: „Je moet wel op passen datje je niet'voor ieders kar retje laat spannen. Bellen ze op: jul lie zijn toch van het milieu? En dan is er ergens een boom omgehakt..." Frank Balkenende Moet je kijken! Een verrukte Zeeuwind-medewerkster Gees van Hemert rekt de nek om te zien hoe buiten een reiger het evenwicht vindt in een boomtop. Dan char geert ze: „Zie je, we zitten hier ge woon middenin de natuur." De statige rijkskantoren aan het Goese Ravelijn de Groene Jager zijn omringd door tuin, park en vest. Een oase in de stad, een plaats die op maat lijkt gesneden voor de bewo ners van het voormalige belasting bastion. Aan het Ravelijn zijn orga nisaties samengegroept die zich be kommeren om de natuur, het land schap, het milieu en natuurlijk ook de mens. De groene macht loopt hier in blauwe spijkerbroeken. „Ach, wij gaan voor de inhoud, niet voor de verpakking." Rijkskantoren is ooit prachtig in de gevel gemetseld. Dat moet zo rond 1913 zijn gebeurd, toen het gebouw werd opgetrokken voor het kadas ter, de dienst der domeinen en de be lastingdienst. De eerste twee verkas ten na de Tweede Wereldoorlog, 's rijks tollenaars bleven achter. Pas dik twee jaar geleden betrokken die een betonnen doos bij het station. Vreemde eend Sindsdien is de belastingvilla groen. Bordjes naast de deftige entree in troduceren de nieuwe huurders: de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF), Zeeuwind, Natuurmonumenten, Stichting Landschapsverzorging Zeeland iSLZi, Consulentschap Na tuur- en Milieu-educatie, Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking (COS). En vervolgens als vreemde eend in de bijt, de Stichting Welzijn voor Ouderen. „We hebben een eigen ingang", onderstreept coördinator Kees Schipper de status aparte, ,,'t Is hoi en niet meer. Het gemeen schappelijke moetje niet forceren." De rest is gemeenschappelijker. „We wisselen veel informatie uit", zegt Gees - „wij zijn de meest bedrijfsma tige club hier" - van Hemert. „Als ie mand een plaats voor windmolens aanbiedt, hollen we even naai' Thijs Kramer van de ZMF of het kan in verband met de vogeltrek. Dat is het voordeel van z'n allen in één ge bouw." Zo beent consulent natuur- en milieu-educatie Marten Wiersma regelmatig naai' het COS op de twee de etage. „We zijn blij dat het hier is gekomen, omdat we veel werkrela ties hebben met het COS. Je hoeft geen briefjes te sturen, want je ziet elkaar op de trap." Op deze werkplek is, bij gebrek aan een conciërge, delen een deugd. SLZ repareert de deurbel en doet de tuin. „Nou ja", grijnst Kramer, „ze den ken erover na." Natuurmonumenten behoort de vuilnis aan de weg te zet ten. Zeeuwind koopt het toiletpa pier en aanverwante waar, de ZMF schaft voor allen papier aan. Het consulentschap belt de gemeente als de kachel uitvalt, Welzijn voor Ouderen is vrijgesteld. Flair Wat zij óók delen is een stijlvol huis, waarin de strakke zakelijkheid van de twintigste eeuw wordt verzacht door kleurig glas-in-lood, gedeelde vensters en een mooie houten, ou derwets krakende, trap. „De huur prijs is redelijk en het gebouw heeft flair", glundert ontwikkelingssa men werker Peter van Vooren, die op de eerste verdieping de luxe van een balkon geniet, ,,'t Is oud, maar 't heeft wel wat", bromt Wiersma, „we zijn tenslotte geen waterschap." Maar wat kan het er tochten! Vooral boven schijnt het bar te zijn, ver klapt ZMF-medewerkster Elly Geel hoed. Even naar boven dan. Maar bij Zeeuwind doen ze niet moeilijk over een briesje. „Valt best mee", wuift Gees van Hemert de algemene klacht weg. „En als het te erg wordt bellen we gewoon onze verhuurder, de gemeente." De charme van het pand wordt voorts geattaqueerd door stroom storingen, die de computers in galop zetten danwel blokkeren, en een boosaardige verwarming. Van Voo ren: „Of je stikt hier van de kou óf het is hier bloedheet." Hij wijst dan naar grote vochtplekken boven de ramen. Is hier sprake van een sick building„Welnee, gewoon de bal kondeuren openzetten en lekker luchten." Met al die groene dames en heren, zo'n 25 in totaal, zou je louter fietsen tegen de gevel verwachten. Maar d'r staat nogal wat blik op het pleintje aan het Ravelijn. Het openbaar ver voer is zwak, het vlees soms niet Drie voordeurdelers van de voor malige 'Rijkskantoren': vlnr Rita de Ligt van liet Consulentschap Na tuur- en Milieu-educatie, ZMF- coördinator Tjeu van Mierlo en Zeeuwind-medewerkster Gees van Hemert. foto Ruden Riemens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 24