Het binnenland van Mallorca is doodstil Skipiste met verse sneeuw in Hollands laagland Olijfbomen en plantages Ambitieus ontwerp Om vijf uur s' ochtends moeten we al op Schiphol zijn voor onze vlucht naar Mallorca. En dat op een doordeweekse woensdag. Eigenlijk te gek om los te lopen, en we accepteren dat ook nog. De charterreiziger wordt in absolute onzekerheid gehouden en moet alles accepteren. Vroeg vertrek, laat vertrek, vertragingen. De klant/reiziger is allang geen koning meer. „Een week voor vertrek krijgt u de vliegtickets thuis en daar staat de vertrektijd in", zegt het meisje van het reisbureau. Het vliegtuig, een gigantische Airbus, helpt ook al niet om lekker ontspannen op reis te gaan. Het gangpad is zo smal dat je er alleen overdwars doorheen kunt lopen. Wie dat niet doet, bonkt ongegeneerd links en rechts tegen de zittende passagiers aan. De ruimte is zo beperkt dat eten in de kleine vliegtuigstoelen een gevaarlijke bezigheid wordt. Een por van je buurman en je steekt jezelf een oog uit met je vork. Gelukkig duurt de vlucht maar twee uur. Op het vliegveld van Mallorca heeft de griep toegeslagen. Het is doodstil in de aankomsthal. En het blijft doodstil... want pas na drie kwartier komen er eerst een aantal kartonnen dozen met fietsen en daarna stuk voor stuk 250 koffertjes over de rollenband aangehobbeld. „Welkom op Mallorca", zegt de mevrouw van Arke in de bus die ons naar het hotel brengt. Om even tien uur zijn we er. Nee, de sleutel van onze kamer krijgen we nog niet. „Dat kan wel twee uur worden," zegt de meneer aan de balie vriendelijk. Je hoeft niet te zoeken naar hotels op Mal lorca, want die zijn er genoeg. Vierentwin tighonderd staan er langs de kust. En mis schien zijn het er nu 2412, want er zijn nog al wat bouwactiviteiten. Nieuwbouw, maar ook en vooral renovatie. Dat laatste is bittere noodzaak. Heel wat hotels uit het begin van de jaren zeventig voldoen al lang niet meer aan de eisen die de huidige vakantieganger stelt. Dat bete kent dat de consument zich goed moet la ten informeren over bouwjaar en kwaliteit van het hotel. Bij de reisbureaus kan men dat te weten komen. Deze beschikken via Buro Toeristique uit Oostwoud over de exacte informatie van alle hotels die in de reisgidsen van Nederlandse toeroperators zijn vermeld. De wildgroei op het vakantie-eiland lijkt voorbij. Er zijn nu behoorlijke straten, bij na overal trottoirs en er is zelfs straatver lichting. Autoweg Verdwenen is ook de drukke autoweg langs de kust vanaf de hoofdstad Palma langs Can Pastilla, Playa de Palma en El Arenal die als een barrière tussen de ho tels en het strand lag. Nu wordt langs het drukste deel van het eiland een boulevard aangelegd. Een groot deel daarvan is in middels gereed. Mallorca was een beetje weggezakt in de belangstelling van de toerist. Dat had deels te maken met de steeds maar hoger wordende prijzen. Voor heel wat minder kon je naar Joegoslavië of Turkije. En je kon omdat we ook in Nederland een paar mooie zomers achter elkaar hebben gehad ook naar de Veluwe gaan. Spanje en Mallorca dachten dat die stroom 'toeristen nooit zou stoppen en schroefden hun prijzen steeds verder op. De toeristen bleven massaal weg. De hote lier werd in feite gedwongen om zijn prijs te verlagen en kreeg daarbij hulp van een paar fikse devaluaties van de peseta. De reissom is daardoor gunstiger geworden. Stilleven op één van de hacienda's. Op het eiland zelf merkt de consument daar overigens weinig van. Integendeel, de beddenprijs kan misschien zijn ver laagd, maar gezien de prijzen van een bier tje of drankje doet de hotelhouder een po ging dat via de drankjes terug te halen. Hoe het ook zij: de vakantiegangers ko men weer. Mallorca is terug van even weg geweest. De kustlijn van het eiland is 320 km lang. Het toerisme concentreert zich voorna melijk langs de stranden links en rechts van de hoofdstad Palma. En daar is het dan ook raak. De meestal hoge hotels staan in rotten van tien achter elkaar. Bij de hotels en op vrijwel elke hoek open lucht barretjes met schetterende muziek. Langs deze kust staan over een lengte van twintig tot dertig kilometer allemaal win keltjes, eethuisjes, barretjes, discotheken, terrasjes etc. Voor wie van drukte houdt, is dat best gezellig. Echter, als je tweehon derd meter winkeltjes, eethuisjes, bar retjes en terrasjes hebt gezien dat weetje dat de volgende tien kilometer net zo zal zijn. Aan de andere kant van de boulevard ligt het niet al te brede zandstrand en de im mer blauwe zee. En dat strand is op een warme, zonnige zomerdag prop- en prop vol. Op de boulevard ruik je bij elk zuchtje wind de geur van zonnebrandolie. Schilderachtig Voor veel mensen is zee, zon en strand hoe belangrijk ook echter niet genoeg. Men wil zoals dat in de folders altijd heet foto GPD 'schilderachtige' plaatsjes zien. Ook dat kan op Mallorca. Er zijn tal van busexcur sies. Bij voorbeeld naar wellicht het mooi ste gedeelte van het eiland, naar plaatsjes als Deya, Valldemosa, Banaylbufar en Estellenchs. En wie eens een druipsteengrot wil zien moet beslist met de bus naar de grotten van Drach. De mooiste van Europa wor den ze genoemd. Dat betekent natuurlijk wel dat er elke dag vele duizenden bezoe kers achter elkaar door schuivelen. Busexcursies zijn pittig geprijsd. De erg mooie eilandtoer bij voorbeeld kost onge veer f 95.- per persoon. De grottentocht. rond de tachtig gulden. Ook een avondje- uit kan met de bus. Een van de bekendste trekpleisters is wat dat betreft de 'hacien da' Son Amar uit de 16e eeuw. Vroeger landbouwbedrijf, nu 'restaurante especta- culo'. Voor een bezoek aan dit amuse mentscentrum en deelname aan een groot barbecuefeest tel je bijna honderd gulden neer. Ook al gezien de prijs van een busexcursie is het aantrekkelijk een auto te huren om het eiland te bekijken. Dat kun je op elke hoek van de straat en voor een lage prijs. De concurrentie tussen de autoverhuur ders is moordend. Een kleine auto als een Polo, Panda of Peugeot kun je al huren voor minder dan veertig gulden per dag. Het voordeel van een huurauto is boven dien dat je alles lekker in je eigen tempo kunt zien. Het binnenland is zeker de moeite waard. Neem een goeie kaart mee en verlaat de ZATERDAG 4 FEBRUARI 1995 vrije tijd Eeuwenoude olijfbomen geven het binnenland van Mallorca een extra cachet. foto GPD hoofdweg. Het is er doodstil, de dorpjes lij ken verlaten. Via vaak niet geasfalteerde wegen kom je dan langs soms eeuwenou de olijfbomen, tuinbouwgebieden of si naasappelplantages. Dat laatste bij voor beeld in de vallei van Sóller, de Valle de las Naranjas. In dit stadje zou Columbus ge boren zijn, maar daar is niets meer van te merken. Een ervaring op zich is de weg terug van Sóller naai- Palma via de C 711. Totdatje weer uit de bergen bent, telt deze weg 62 haarspeldbochten. Niets dus voor wie wie last heeft van hoogtevrees. Een bocht even iets te ruim nemen betekent hier vra gen om een aanrijding. Toch is er een truc je om veilig beneden te komen: rijd achter een toeristenbus aan en je hebt geen enkel probleem. Want voor die monsters gaat ie dereen aan de kant. Wie niet per se op het strand wil liggen, in de zon wil bakken of met duizenden over de strandpromenade wil sjokken of in een hete bus bus wil zitten, kan beter in het vroege voorjaar of najaar naar Mallorca gaan. Het is er minder druk natuurlijk, en vooral de temperatuur is dan aantrekke lijk om activiteiten te ondernemen. Dat is ook de reden dat Arke Reizen Mallorca als winterbestemming in zijn gidsen heeft op genomen. Er zijn prachtige wandeltoch ten te maken. Je kunt er heerlijk fietsen en een autotocht is dan heel wat aangenamer dan in juli en augustus, als de tempera tuur op kan lopen tot 35 graden. In okto ber is de gemiddelde dagtemperatuur nog altijd 22 graden. Ook in de winter zorgt de Middellandse Zee voor milde temperatu ren. In het vroege voorjaar is het eiland op zijn mooist. Ben Uri Een skipiste van 350 meter met zestig centimeter versgevallen sneeuw, compleet met twee skiliften, in het vlakke Hollandse landschap. Als het aan de Hoofddorpse architect A. Oosterhuis ligt, zorgt Capelle aan den IJssel voor een Europese primeur. Oosterhuis nam zelf het initiatief voor het ontwerpen van zo'n piste. Niet op het tekenbord, maar met behulp van een ingenieuze ruimtelijke 3- D computer. Projectontwikkelaar Adriaan van Erk zag meteen wat in dit project, kosten vijftig miljoen gulden, en verstrekte Oosterhuis een opdracht voor verdere uitwerking van het idee. Ontwerpen met een ruimtelijke 3 -D computer levert kleurige driedi mensionale beelden op die de werkelijk heid zeer dicht benaderen. Bij de tradi tionele platte bouwtekeningen moet je altijd zoveel vertellen voordat ze een beetje begrijpen hoe iets gaat worden. Mijn perspectiefbeelden zijn veel over tuigender. Ze stellen belangstellenden, insprekers en stadsbestuurders - de be slissers - in staat, lang voordat de eerste heipaal in de grond zit, precies te bekij ken hoe zo'n bouwwerk eruit gaat zien. Over geld hoeft de gemeente zich geen zorgen te maken. Volgens Oosterhuis hebben zich enkele financiers voor dit re creatieproject gemeld. Ondernemer Rien Olivier gaat de skipiste exploite ren. De architect denkt dat in Nederland plaats is voor maximaal drie skipistes. het geval nog eens met de hand een teke ning moet worden gemaakt. Oosterhuis 3 zegt niet meer buiten de 3-D ontwerp- computers te kunnen. „Het liefst zou ik er nog een virtual reality-systeem bij hebben. Dan zou ik zelfs door nog niet i bestaande gebouwen heen kunnen lo- pen tijdens het ontwerpen. Ik moet wel oppassen: doordat mijn werk is verwe- j ven met mijn hobby bestaat het gevaar dat al ons huishoudgeld opgaat aan computers." De ingenieuze computernetwerk 100 VG van Hewlett Packard is geleverd en gein- stalleerd door de Hoofddorpse firma J, Photo Document Systems (PDR). Het is het snelste systeem dat te koop is. PDR voorspelt een doorbraak in de toepas sing van dit HP-netwerk, gezien de vele applicaties, zeker op het gebied van ar- I chitectuur. Die eisen steeds hogere pres- f taties van de computers. Ook andere ar- f chitecten tonen hiervoor nu belangstel ling. Het kostte PDR wel moeite hun te overtuigen. Als argument voerden archi tecten vaak aan dat hun eigen creativi- teit verloren zou gaan. De ontwerpen J van Oosterhuis bewijzen dat die vrees ongegrond is. Oosterhuis: „Ik ben blij dat ik in contact ben gekomen met PDR. We waren alle- bei bezig in ons eigen stolpje. Maar nu bevruchten we elkaar met kennis. PDR heeft nu voordeel van mijn praktische 'j computer-ervaringen en ze demonstre ren mij hoe het nog beter kan. Ik heb het j nu helemaal in mijn vingers. Het is echt j uniek om in een vroeg schetsplansta- dium je ideeën al zo realistisch in kleur I te kunnen tonen. Je moet wel ruimtelijk kunnen denken, maar dat is inherent j aan ons vak. Voor de skipiste verwacht ik dat over een halfjaar een gunstig be sluit valt". Cor Boos „Je kan er nog een bouwen in de omge ving van Amsterdam en een bij Maas tricht. Om zo'n sport- en recreatievoor ziening rendabel te kunnen exploiteren dient deze jaarlijks 700.000 tot 800.000 betalende bezoekers te trekken. Dat ver eist een regio met een bevolking van minstens drie miljoen zielen." Vriesinstallatie Een kunst-skibaan waar dagelijks verse sneeuw 'valt', vergt een ingenieuze vries installatie. Die wordt gebouwd in sa menwerking met het daarin gespeciali seerd ingenieursbureau Dynaf in Alk maar. De machine produceert sneeuw vlokken van waterdruppels die tot twin tig graden onder nul worden afgekoeld. Dat gebeurt in een produktiebunker. Daarvandaan voert een transportbaan 's nachts de verse sneeuw naar de ski baan. Oosterhuis erkent dat het wel veel energie vergt om sneeuw te maken. „Maar de warmte die vrijkomt kun je weer gebruiken. Het mooiste zou een zwembad zijn, maar je kan er ook ruim ten in het complex mee verwarmen." De skipiste komt aan een plein van 60 bij 150 meter en maakt deel uit van een groot complex met een doorzichtige overkapping dat de naam Riviaforum heeft gekregen. Daarin komen tevens een bioscoop met 25 zalen, klimwand, hotel, bergrestaurant op 50 meter hoopgte, andere horecabedrijven, verga dercentrum, sportwinkels en kantoren. De totale bouw vergt circa 150 miljoen gulden. Riviaforum is gepland bij de Brienenoordbrug op de grens van Capel le aan den IJssel en Rotterdam. Dat ver klaart waarom ook de Maasstad een stem in het kapittel heeft bij de realisa tie. Het is een grootschalig bouwwerk dat projectontwikkelaar Van Erk „Het hart van de regio" noemt. Architect A. Oosterhuis met zijn echtgenote bij de 3-D computer waarop hij zijn ontwerp maakte. foto GPD Omdat het complex grote aantallen be zoekers trekt komt er een zogenaamd transferium bij. Een 'overstapplein' waar diverse soorten openbaar vervoer. inclusief metro, samenkomen en 2500 parkeerplaatsen zijn voor particuliere auto's. Een team van bouwkundigen van Archi tectenbureau Oosterhuis werkt op beeldschermen de ontwerpen uit tot in details. In de hoek staat nog een 'oud' tekenbord, het laatste exemplaar. Voor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 31