Voetbal op de buis: vooral de knikkers Wat de gek er voor over heeft Commerciële zenders drijven de prijzen op BBC betaalt een miljard reportage 27 Alle omroepen voetbal, als ze maar schuiven ZATERDAG 4 FEBRUARI 1995 Barend en Van Dorp bij RTL: mixtur commercie en journalistiek. Voor de uitzendrechten van het Nederlandse profvoetbal betaalt de NOS tot 1 juli 1996 ieder seizoen 17 miljoen gulden aan de KNVB. De publieke omroep zit daarmee, bij wijze van spreken, voor een dubbeltje op de eerste rang. Door de komst van de commerciële zenders zal dat bedrag straks explosief stijgen. Met tenminste honderd procent, zo verwacht Hans Schraders. „Ik denk", voorspelt de media en marketingdeskundige van het bureau Schraders Partners, „dat voor een nieuw TV- contract 35 a 40 miljoen gulden aan de KNVB moet worden betaald." Schraders denkt dat op iets langere ter mijn (drie tot vijfjaar) zelfs een bedrag van 150 miljoen gulden tot de mogelijkhe den behoort. De algemeen secretaris van de mediaraad, Kalkman, deed eerder de zelfde voorspelling. Net als in ons omrin gende landen zal volgens Schraders de match of the day op, bijvoorbeeld, de vrij dagavond, spoedig zijn intrede doen. Pay- perview komt eraan. En verder zullen nieuwe TV-technieken met interactieve mogelijkheden naar zijn oordeel ook enor me extra financiële volumes genereren. Schraders verwacht niet dat de KNVB straks alle TV-rechten van het Nederland se betaalde voetbal aan één zendgemach tigde zal verkopen. „Ik vermoed dat het bekervoetbal naar RTL zal gaan en dat de NOS het competitievoetbal houdt, waar bij RTL het tweede recht krijgt van uit zending. Een andere optie is dat een groot buitenlands inkoopbureau, zoals Bertels mann, de TV-rechten opkoopt. Op dit mo ment is het nog moeilijk te zeggen welke kant het op zal gaan. Wat wel zeker is, is dat er voor de KNVB veel geld te halen valt." Hoe diep RTL dan wel NOS bereid is in de geldbuidel te tasten, wilde men, logischer wijze, bij de publieke omroep noch bij de commerciëlen uit de doeken doen. Ster ker, zowel chef-sport René Oosterman van RTL als persvoorlichter Fred de Vries van de NOS, achtte het uit strategisch oogpunt onverstandig welke uitlating dan ook over het heikele onderwerp te doen. Oosterman: „Het ligt heel gevoelig, vandaar dat wij besloten hebben uiterst voorzichtig te zijn in het geven van infor matie." En De Vries: „De onderhandelin gen, die nog niet zijn begonnen, doen we rechtstreeks met de KNVB en niet via de media." Tijd genoeg". Arie van Eijden stapte een maand geleden voor het eerst als werknemer Zeist binnen. De voormalige directeur van Ajax zou zich gaan storten op commerciële zaken van de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond. En dus ook op het 'TV-voetbal'. De contracten lopen pas na het EK van '96 af. Tijd genoeg om zijn nieuwe werkplek aan te kleden. Dik dertig dagen later leunen de schilderijen en posters verloren tegen de wand. De kamer is leeg, maar de agenda is vol. Overvol. De slag om de miljoenen is al bezig. De slag om de miljoenen tv-kijkers voor de omroepen, de slag om de miljoenen guldens voor de KNVB. Het is duidelijk, in Zeist willen ze niet met de armen over elkaar zitten. De bond wil meer dan de beelden verkopen aan de hoogste bieder. De KNVB ver koopt voetbal, maar wil de regels van het spel zelf vaststellen. En de regie stevig in handen houden. Voorzichtige conclusie: NOS/FilmNet, RTL, misschien Veronica en Endemol, ze kunnen allemaal een stevig stuk van de taart krijgen. Als ze maar stevig schuiven, natuurlijk. Nu betaalt de NOS 17 miljoen en FilmNet 3 miljoen voor de Nederlandse competitie. De bond vangt ook 22 miljoen van het Duitse bedrijf UFA voor 21 thuiswedstrij den van Oranje in driejaar. UFA verkocht de rechten aan RTL. Meer dan veertig mil joen. En straks? Vijftig miljoen? Hon derd? Honderd vijftig miljoen gulden? Grenzen Nee, Arie van Eijden noemt geen bedra gen. „Want we gaan onze positie natuur lijk niet prijsgeven." Dezelfde voorzichtig heid als bij de omroepen. Maar waar wil de KNVB heen? Wat wil de bond met de voet ballers en de beelden? En wat wil 'Zeist' pertinent niet? Daar wil Van Eijden wel op ingaan. Hij markeert alvast de grenzen van het slagveld. Over het belang van het 'voetbal op tv': „Voetbal heeft een gegarandeerde kijk dichtheid. Het scoort veel beter dan welke film of quiz dan ook, hoe goed of slecht de wedstrijd misschien is. Kijk maar naar de jaaroverzichten van de best bekeken tv- programma's. In de top bijna uitsluitend voetbalwedstrijden. Daarmee is het be lang verklaard. Dat gaat heel ver, ja. Ik heb soms de indruk dat sommige zendge machtigden er zelfs hun bestaansrecht aan ontlenen." Over de positie van de KNVB: ,,We moe ten ons eerst afvragen, wat willen we? Via de tv de populariteit van het voetbal ver hogen, positief beinvloeden. En, op de tweede plaats, wat brengt dat op?" Over de aanloop: „Er is nog zo weinig con creet. We hebben absoluut nog geen re kenwerk verricht. Dat is ook zinloos, want vandaag kan het veel minder waard zijn dan morgen. Of meer. Bovendien hangen er nog dikke rookwolken boven omroe pland. Wie zijn eigenlijk de zendgemach tigden? Waar gaat Veronica heen met En demol? Wat doen de publieke omroepen? En de RTL-achtigen? Het is nog niet echt duidelijk hoe de verhoudingen liggen." Over de initiatieven: „Het is natuurlijk niet zo, dat we alleen maar- geld vangen en voor de rest niets doen. We zijn op vele ter reinen bezig. We voeren heel veel gesprek ken. De zaak heeft heel veel kanten. Met alle betrokkenen en dat zijn er nogal wat. Er wordt ook terdege onderzoek gedaan. Hoe is bijvoorbeeld de situatie in het bui tenland? Daar hebben we net een hele grondige analyse van binnengekregen. Nee, nog niet gelezen. Er wordt ook mar- ketingonderzoek gedaan, bijvoorbeeld naar het effect op het amateurvoetbal. We luisteren veel. En dan gaan we soms een dagje het bos in om alle feiten en menin gen op een rij te zetten." Over een mogelijke opdeling: „We zijn nog niet zo ver, maar je zou bepaalde pakket ten kunnen samenstellen. De competitie is een trekker. Daar zou je het vrouwen voetbal aan kunnen koppelen. Het Neder lands elftal samen met het zaalvoetbal. Of de beker verbinden met het jeugdvoetbal. Zo kun je ook meerdere sponsors meer aandacht geven. Dat is een keuze. Je kunt ook alles in één pakket verkopen." Maar dat levert zonder twijfel minder op. Over de nieuwe normen: „De overheid heeft in het verleden heel lang vastgehou den aan strikte regelgeving over commer ciële activiteiten. Die zijn, ook onder druk van de ons omringende landen, losgela ten. We zijn nu eigenlijk met z'n allen op zoek naar de nieuwe normen en waarden. Wat kan wel en wat kan niet? Sponsorna men koppelen aan clubnamen, zoals in het volleybal of basketbal. Dat kan dus niet. Persoonlijk vind ik ook de aanpas singen van shirts ten behoeve van de sponsor niet goed. Je shirt is je identiteit. Geef je je shirt op, dan verlies je je identi teit." Entertainment Over de grens: „Het is heel simpel: met z'n allen brengen we een stuk entertainment. In een samenspel tussen voetbal en com mercie. Maai" het mag nooit zo zijn dat de commercie het spel en de concentratie gaat beïnvloeden. Dan ga je over de schreef, De Champions League? Dat vind ik een voorbeeld van hoe commercie en sport goed samenwerken. Maar we zullen er op toe zien dat het voetbal als sport niet wordt aangetast. Interviews met trainers voor de wedstrijd, een flash in de rust, na afloop? Prima. Maar niet tijdens." Over de vrees van verzadiging: „Natuur lijk zit er ergens een punt van verzadiging. Alleen waai', weet niemand. De grens ligt voor mij op het punt waar de totale be langstelling onder druk komt te staan. Je verkoopt een produkt. Dat verkoopt slechter als je kijkdichtheid afneemt. Of als de tribunes leeg zijn. André van Duin heeft ook publiek nodig dat om zijn mop pen moet lachen. En dan kun je dat live- publiek wel vervangen door een lachma- chine, maai' daar prikken de mensen zó doorheen. Dat moet je dus voorkomen door voetbal voor iedereen aantrekkelijk te houden. Door een grens te trekken. Ie dere dag een wedstrijd rechtstreeks op tv? Nee, dat wordt te gek." Ype Minkema Het begon allemaal om vijfhonderd gulden, in 1951. Nu kosten de bewegende beelden van de voetballer al meer dan veertig miljoen. En volgens de mediadeskundigen moet 'voetbal op tv' in de nabije toekomst minstens honderdvijftig miljoen gulden opleveren. TV-voetbal scoort. Veel beter dan de beste quiz, oneindig beter dan de spannendste films. De commerciële belangen zijn enorm. „Sommige zendgemachtigden ontlenen er blijkbaar hun bestaansrecht aan." Pas na het Europees kampioenschap van '96 lopen de contracten tussen de KNVB en de zendgemachtigden af. Achter de schermen maken de partijen zich nu al op voor de 'Slag om de Miljoenen'. De stellingen zijn betrokken, de tactieken uitgestippeld. Nu is er alleen nog stilte. „We gaan natuurlijk niet onze strategie prijsgeven", heet het. Op deze pagina een beeld van de strijd om de televisierechten, een krachtmeting tussen zendgemachtigden waarin sportiviteit al lang heel erg ver te zoeken is. Met miljoenen zijn in Nederland de prijzen voor uitzend-rechten om hoog gegaan: in het buitenland met tien tallen miljoenen. Wat de NOS betaalt voor competitie-beelden (zeventien mil joen per jaar) zijn peanuts vergeleken bij wat er in Italië, Duitsland en Engeland over tafel gaat. Italië De Italiaanse bond vangt het meeste van allemaal. Het vorig seizoen leverde liefst 212 miljoen gulden op. betaald door de staatsomroep, de RAI. Deze publieke om roep verkocht de beelden overigens weer vrolijk door om aldoende de schade wat te beperken. Telepiu 2 schoof bijvoorbeeld 52 miljoen voor beelden van de Serie A. lokale tv-stations kregen het recht tot uit zending van kleinere wedstrijden als ze de RAI tussen de 360.000 en 480.000 gulden betaalden. Per wedstrijd, wel te verstaan. Engeland ok in Engeland gaat het tegenwoordig om mammoet-bedragen. De 'Premier League' werd in '92 voor de duur van vijf seizoenen binnengehaald door de BBC, die daarvoor in totaal 304 miljoen pond betaalde, een miljard gulden. Dat contract levert elke club uit de hoogste divisie in Engeland derhalve jaarlijks vijf miljoen gulden op. Basisbedrag. Menige club uit de Neder landse eredivisie heeft een totaal-begro ting die bescheidener van omvang is. Duitsland Ook in Duitsland wordt grof betaald, tot aan het vrouwenvoetbal toe, Die krijgen dit seizoen zomaar 20.000 Mark per club overgemaakt. De amateurs in de Oberliga vangen al wat meer: 3,5 miljoen DM to taal. Daarboven is het nog interessanter: voor alle vier de Regional-liga's (de Neder landse hoofdklassen bij de amateurs) wordt liefst 10,5 miljoen DM betaald. Een schijntje uiteraard vergeleken bij wat de Bundesliga waard is: 770 miljoen gulden voor vijf seizoenen. België Alleen in België gaat het om 'Hollandse' bedragen. Daar is overigens de publieke omroep. BRT, al buitenspel gezet, De commerciële zender VTM heeft de rechten van het Belgische competitie-voetbal voor vier jaar gekocht a 24 miljoen gulden per seizoen. Net als bij de NOS verdient VTM wat terug door de rechten van live- wedstrijden door te verkopen aan Film- Net. Bij de BRT is men nu alles kwijt, ook de populairste verslaggevers. Wat resteert is een kwartiertje sport op zaterdagavond met van VTM gekochte samenvattingen die maximaal drie minuten duren, met een totaal van hoogstens zeventien minu ten per uitzending. Kosten: 35.000 franc per minuut, ongeveer 2000 gulden. Tel uit je verlies! Het had gekund en het zou wat ge weest zijn, Nederland-België recht streeks op televisie, november 1951. Oranje met Piet Kraak en Abe Lenstra, Rinus Terlouw. De Rode Duivels met Anoul, Mermans, Mees. Het werd een fas cinerende 6-7, in een bomvolle, met 65.000 toeschouwers gevulde Rotterdamse Kuip. Deze wedstrijd had live op televi sie uitgezonden kunnen worden. Het ging niet door; de KNVB eiste 500 gulden... Het moeten tijden geweest zijn van grote onschuld. Namens de NTS werd door de omroepen met de KNVB onderhandeld door pater Kors, een altoos in witte pij ge hulde Dominicaan. Twee jaar lang was er een repeterend gehannes over het uitzen den van interlands. Technisch was er geen probleem, principieel wel. De voetbal bond bleef geld vragen, steeds weer die 500 gulden. „Dat nooit", sprak pater Kors dan, waarna de onderhandelingen weer een halfjaar konden worden opgeschort. Het zou tot de herfst van '53 duren alvo rens de NTS akkoord ging; 500 gulden, 'er van uitgaande dat dit bedrag in de toe komst niet verhoogd zal worden', aldus de notulen, die ook vermelden dat secretaris penningmeester Lo Brunt van de KNVB dat niet kon garanderen. Dat had Brunt goed gezien, al kon ook hij natuurlijk niet vermoeden dat er ooit nog eens honderden miljoenen betaald zou den worden voor beelden van wat de be langrijkste bijzaak in het leven werd. Wie heeft dat wel voorzien? Ed van Westerloo ook niet. In een mooie bijdrage in het re cent verschenen boek Om 't Spel en de Knikkers; 40 jaar Betaald Voetbal van de publicisten Matty Verkamman en Evert. Vermeer, vergeet Van Westerloo dat overi gens te vermelden. Prijsstijgingen De directeur van de NOS meldde noch tans in '89 ontspannen dat er tot 2000 geen vuiltje aan de lucht was; de NOS zou tot de eeuwwisseling verzekerd zijn van alle topsport. Inmiddels ligt dat heel anders. De wedstrijden van het Nederlands elftal bijvoorbeeld zijn al door RTL afgepikt, zo als het Duitse en Engelse voetbal en ook Wimbledon elders zijn 'ondergebracht'. Voor competitie-voetbal is Van Westerloo ook tamelijk abrupt voor enorme prijsstij gingen gesteld. „De NOS verwierf de com petitierechten voor bedragen die nu ook écht stegen: via 6 miljoen in 1990 en 11,5 miljoen in 1992 naar 17 miljoen per jaar voor de drie seizoenen daarop." Waai' is de tijd gebleven dat het nog vooral spel was, het onderhandelen tussen NOS en KNVB? „De KNVB-delegatie had de gewoonte om de gesprekken met veel fles sen Dimple whisky te besprenkelen, zodat er van ordentelijke onderhandelingen vaak niets terecht kwam", herinnert Van Westerloo zich in Om 't Spel en de Knik kers nog. Sinds de entree der commercië len is het afgelopen met die speeltuin-ak koordjes. Voetbal op televisie is keiharde business geworden, een zaak van vele, ve le miljoenen guldens. Cees Wolzak, ex-directeur van de TROS en ex-directeur betaald voetbal van de KNVB, ging anderhalf jaar geleden nog verder dan die constatering. „Als de tele visierechten naai' RTL gaan, betekent dat het einde van de drie netten. De advèr- teerders zullen mét de voetbalbeelden overstappen naar RTL. Dan moet het kijk en luistergeld omhoog en dat is politiek niet haalbaar." Zo simpel is het inderdaad. En het kan ge beuren, dat de KNVB al vanaf volgend jaar in zee gaat met RTL. Gevoelsmatig was 'Zeist' in het Wolzak-tijdperk nog ver bonden aan de publieke omroepen, maar nood en geld breken wetten. De huidige managers van de KNVB kwalificeren de NOS tegenwoordig liever als 'een gedegen kandidaat'. De eerste voorzetjes vanaf rechts zijn er ook al geweest, bijvoorbeeld toen men de NOS vroeg 'eens wat meer te doen' met het voetbal. Iets leuks, iets gei nigs, iets positiefs! RTL kopt dat soort voorzetjes graag in en kondigde ook al plannen aan: lekkere voorbeschouwingen, lekkere nabeschou wingen, filmen in de kleedkamer! De ster ren Barend en Van Dorp werken bij RTL zo al jaren succesvol meteen subtiele mix ture van commerciële en echte journalis tiek. Veel geneuzel, veel humor, af en toe een gesprek met inhoud, Relatie-journalistiek, schouderklop-jour nalistiek. het is een soort prostitutie in de gedoogzone: het voetbalprimeurtje bij club A wordt bij RTL geruild voor een te levisie-bezoekje bij een kul-evenement dat deze of gene sponsor van club A ge rieft. zo schijnt dat te gaan. Het deugt niet, het mag wel. De NOS blijft intussen, onder chef Kees Jansma, ernstig en betrouw baar. Saai, zal het op sensatie beluste volk onvermijdelijkerwijs gaan vinden. Monster-contract Niet alleen de toekomst van de publieke omroep en de toekomst van de journalis tiek staat - min of meer - op het spel. Wat gebeurt er met de kleinere en kleine clubs? In de eerste divisie voetballen clubs met een begroting die voor de helft door televisiegelden gedekt wordt. Wan neer slaan 'de top-tien' (of top-zestien) toe en krijgen ze het gedaan dat de televisie miljoenen niet langer solidair worden ver deeld? Voorlopig heeft de KNVB het druk met andere vraagstukken, zoals het ontwer pen van een strategie die deze zomer een monster-contract moet opleveren voor de seizoenen '96-'97 en volgende. Nu beurt de KNVB zeventien miljoen, straks 70 mil joen? Welnee, denkt J. Kalkman van de Mediaraad, straks wordt er hier 160 mil joen betaald! Kees Jansma acht dat 'lul koek', maar kenner-intermediair Roy van der Hart is voorzichtiger: „Wat de gek er voor geeft. Het enige dat vaststaat, is dat het fiks omhoog gaat." Het bedrag voor uitzendrechten dus. En het aantal uren voetbal op televisie na tuurlijk. Henri van der Steen Voetbal op de televisie: De KNVB verwacht vanaf 1996 meer dan 150 miljoen gulden op te strijken voor de beeldrechten. foto ANP Ian Wright van Arsenal. de tijd dat er nog gestoeid werd over fotoarchief PZC Oranje-doelman Frans de Munck in actie in beeldrechten van 500 gulden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 27