Studenten gevangen in wereldwijd imperium Bijgeloof Reisduwen The Firm reportage ZATERDAG 4 FEBRUARI 1995 2 5 De voormalige sekte-leden van The Firm (vlnr): Annette Binns, Stijn Ariaens en Paul Verbiest. The Firm is een val, een levensgevaarlijk systeem. Onze 'opleiding' bestond uit werken. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Kleding sorteren, gebouwen renoveren, leuren met ansichtkaarten. Nooit vakantie. Geen lessen. Maar urenlange sessies die je afmatten en compleet gestresst maakten. Geen alcohol of drugs, dan lag je er meteen uit. Wèl controle: de kamers werden doorzocht en brieven geopend. De zwakkeren bleven achter en gleden steeds dieper het systeem in. De slachtoffers zijn robots. Gevoelloos, willoos. Overgeleverd aan The Firm. Ze trekken zich nóg de haren uit het hoofd en zijn er, ieder op ei gen manier, door beschadigd. Paul Verbiest uit Vught, Stijn Ariaens uit Rosmalen, Annette Binns uit Londen en Niina Kinnunin uit Hel sinki: vier jonge mensen die zich zo'n anderhalf jaar geleden lieten verleiden door kranteadverten ties. Die beloofden een vierjarige lerarenopleiding in Denemarken mèt een studietrip van een paar maanden in India en na de oplei ding een eenjarige aanstelling als onderwijzer en ontwikkelingswer ker in Afrika. Banen en studies werden opgezegd, spaarcentjes verzameld, ouders vaarwel gekust. Op naar het Deense Tvind. Daar werd het verhaal tijdens het 'kennismakingsweekend' van The Necessary Teacher Training Col lege (de 'lerarenopleiding') nog veel mooier opgedist. „Met koffie, chocoladegebak, ontbijt, lunch, di ners... we hebben later nooit meer zo goed gegeten," herinnert de 21- jarige Paul Verbiest zich. Verge zeld van al die heerlijkheden kwam het verhaal over Tvind. Een groep leraren die in de jaren zeven tig uit 'idealistische overwegingen' de weg naar de Derde Wereld vond en inmiddels een gigantisch con cern heeft opgebouwd. „Natuurlijk werd over de ware structuren en doelen van Tvind niet gepraat," vervolgt Paul. „Toen niet, latei- niet, nooit niet." Voorgelogen De lerarenopleiding voorspelde veel goeds. Een keur aan vakken. Van internationale politiek en eco nomie, Deens, geschiedenis, me diatechnieken tot pedagogiek, kunst en drama, psychologie of 'to do what you think is most right'. Geen woord over het feit dat de op leiding sinds enkele jaren niet meer door het Deense ministerie van onderwijs wordt erkend en een 'Tvind-diploma' geen onderwijs bevoegdheid in Denemarken of daarbuiten oplevert. „We werden voorgelogen," zegt de 27-jarige Ni ina Kinnunin. die bij haar moeder een lening afsloot voor het inschrij ven. „Met dat urenlange gepraat namen ze alle twijfel weg. Met het diploma konden we overal aan de slag, bezworen ze ons. En zo be landde ik in het Tvind-concern: een complex van scholen, die niets meer zijn dan houten, tochtige ba rakken. In mijn groep zaten nog zo'n vijftig andere studenten. Bij na allemaal uit het buitenland. Finland, Zweden, Engeland, IJs land, Duitsland en Nederland." Geen van allen had vooraf naar Tvind geïnformeerd, geen van al len wist dat met het diploma in de toekomst hooguit een baantje op een andere Tvind-school in het verschiet lag. Volgens het Centraal Bureau Fondsenwerving in Am sterdam heeft het concern naast de volwassenenopleidingen en - cursussen op The Necessary Tea ching Training College en acht zo genoemde Travelling Folk High Schools (Denemarken, Noorwegen en de Verenigde Staten) in eigen land nog eens zes 'vrije' scholen voor kinderen, negen middelbare scholen en vier 'universitaire' scholen voor tieners, vijf huishoud scholen, een modevakschool en een zeevaartschool. Verder telt het concern acht opvangscholen voor moeilijk opvoedbare kinderen, waarvan er twee in Engeland zijn gevestigd. „Het personeel op die scholen is niet gekwalificeerd en komt uit de kweekbak van Tvind," bevestigt de woordvoerder van het Deense pai'lementslid Inge Dahl Sörensen (Liberale Partij). „Omdat wij een zeer flexibele wet op het onderwijs hebben, worden bijna alle scholen gesubsidieerd." Dat betekent dat ruim 85 procent van de onderwijs kosten (salarissen, materiaal) op die Tvind-scholen wordt betaald door de Deense overheid. De ge bouwen zijn eigendom van de Tvind-groep en zijn ondergebracht in twee stichtingen: de Stichting Faelleseje en Stichting Estate die via zeer gecompliceerde construc ties ook enorme landgoederen, plantages, boerderijen, fabrieken en onroerend goed over de hele we reld bezitten. Ook daarover is Tvind zwijgzaam. En mocht er onder toekomstige studenten nog twijfel bestaan, dan worden die plooien tijdens dagen lange bijeenkomsten gladgestre ken. „Zingen voor the family of man," zegt Niina. „Van die socia listische strijdliederen, kamera den onder elkaar. Discussies. Be togen. De boodschap kwam er al tijd op neer dat Tvind onze wereld was en de buitenwereld tegen ons was. Ik herinner me dat een Zweedse jongen een keer met kriti sche kranteverhalen aankwam. Daar gaven ze weer een draai aan: de pers, het leger, de regeiïng, ie dereen was tegen Tvind. Ze vertel den ons zelfs dat er spionagevlieg- tuigen over het kamp vlogen. Pa ranoia werd je ervan. Wie toch ei gen denkbeelden naai- buiten bracht, werd voor idioot versleten en geïsoleerd. Tijdens de sessies was altijd wel iemand het pispaal tje. Het was pure geesteüjke mar teling." Anti's De Noorse Anna Ellingsen - oud student van Tvind - noemt dat 'ty pische sekte-maniertjes'. Ellings en maakt deel uit van de Noorse af deling van De Beweging Tegen Tvind die ruim honderd leden (slachtoffers, ouders en vrienden) telt. In Denemarken heeft de ge lijknamige zusterorganisatie zo'n zeventig leden, terwijl Finland en Zweden enkele tientallen anti- Tvind activisten herbergen. Ellingsen legt uit hoe indoctrinatie en manipulatie de rode draad bij Tvind vormen. „Er wordt honderd procent toewijding van studenten verlangd. Heel langzaam worden ze ingepalmd. Door mensen te isoleren, keihard te laten werken, weinig slaap te gunnen en slechte voeding voor te schotelen, neemt hun fysieke en geestelijke weer stand af. Leerlingen die bij Tvind blijven, onderwerpen zich na een jaar of twee aan allerlei regels. De meisjes moeten hun haar kort knippen, iedereen draagt dezelfde kleding. Omdat het instituut al je geld beheert, heb je geen zeggen schap meer. Tvind koopt alles. Zelfs je tandenborstel." De kosten voor de lerarenoplei ding zijn buitensporig hoog. De Duitse oud-student Thomas Bog- gatz vertelt dat hij als startbedrag ruim 7000 gulden moest neertellen. „Onder de noemer common eco nomy gooiden de leerkrachten al ons schoolgeld in één pot. Sommi gen hadden alles in één keer be taald, anderen slechts een deel. Daardoor kwamen we nog 100.000 gulden tekort, zeiden ze. We wer den aan het werk gezet om dat geld te verdienen. Uiteraard bij Tvind- instituten of -bedrijven. Sommi gen moesten het Tvind-hotel in Noorwegen opknappen, anderen renoveerden Tvind-scholen in En geland. Zwaar werk. We hebben la ter uitgerekend dat we met z'n al len in twee weken tijds zeker 200.000 gulden voor Tvind hebben verdiend." Geldstromen De totale kosten voor de opleiding bedragen 70.000 gulden. Om een onduidelijke reden - mogelijk om het traceren van geldstromen te bemoeilijken - konden studenten hun schoolgeld niet contant beta len, maar alleen lenen. „Bij DAPP, de overkoepelende organisatie van de hulporganisaties Humana en UFF van Tvind," vervolgt Tho mas. Terugverdienen, stond in het contract, gebeurde tijdens het laatste jaar in Afrika. „Pas later kwamen we er achter dat we geacht werden om vier jaar lang dag in dag uit te werken. Zo ver diende Tvind dubbel aan ons: je leent geld voor je studie dat je tij dens het Afrika-jaar afbetaalt, en je wordt gedurende de tijd die je geacht wordt te studeren nog eens aan het werk gezet." Niina moest op straat ansichtkaar ten verkopen, in de grote steden van Duitsland. „Altijd landen bui ten Denemarken," licht ze toe, „omdat geen mens daar nogTvind- kaarten wil kopen. Acht stuks voor tien Duitse Marken, onder het mom dat de opbrengst bestemd was voor de hulpprojecten in Afri ka. We kregen instructies om abso luut niet te zeggen dat dat geld voor onze lening bestemd was." De Finse verkocht te weinig kaarten naar de zin van haar Tvind-bege- leiders - „minimaal voor 250 gul den per dag, anders kreeg je vrese lijk op je donder" - en werd gesta tioneerd bij de kledinginzame- lingscentra van UFF en Humana, de 'hulporganisatie' van het Tvind- concern, die is gevestigd in Neder land (Bunnik), Belgié, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Spanje en Scandinavië. Ook Paul werd bij Humana aan het werk gezet. „Ik had nog niet door dat Tvind alleen uit is op geld verdienen. Dus stond ik kisten te timmeren; van die hou ten containers voor de kleding." Stijn diende kleding te sorteren. „Vijftig, zestig uur per week kreeg je te verstouwen," herinnert hij zich. Subsidie Terug in Denemarken wei'den de studenten tot hun stomme verba zing eveneens geacht de handen uit de mouwen te steken. „Als we in al die maanden bij elkaar tien uur les hebben gehad is het veel." vervolgt Stijn. Schoonmaken, ko ken, reparaties, alles kwam voor rekexxing van de studenten. En daaruit blijkt dat Tvind nog eens aan haar slachtoffers verdient. Bo vendien valt te betwijfelen dat met het schoolgeld salarissen van de leerkrachten worden betaald. Vol gens de oud-studenten staan de meeste leerkrachten ingeschreven bij de Travelling Folk High School- instituten. Die worden wél erkend, dus gesubsidieerd door de over heid. Wie daar tijdens de bijeenkomsten over begon, riep collectieve ver- ontwaardiging over zich af. „We hebben vaak gevraagd wat Tvind met al dat geld deed," zegt Anna Binns (24). „Dan kreeg je meteen te horen dat je wantrouwig was. En dan lag je dus weer uit de groep. Voor de sterkeren onder ons was dat op een bepaald moment geen probleem meer. Die wisten toch dat ze ermee zouden stoppen. Maar voor de anderen, mensen die alles voor Tvind hebben opgege ven, die werkloos zijn of geflopt zijn met hun studie, is er geen uit weg meer." Paul Verbiest had nog maar één doel voor ogen: de trip naar India. „Die konden ze me niet door mijn neus boren." Even voor december 1993 reisde het gezelschap af, in vier oude bussen. Uiteraard ver bouwd door de studenten zelf. „Met een gangetje van vijftig kilo meter per uur reisden we via lan den als Duitsland, Roemenië, Tur kije, Iran en Pakistan naar India," vertelt Paul. „Ik geloof dat we er een maand of twee over hebben ge daan. Slapen en eten in de bus. Het was armoe troef en honger lijden als je niet stiekem eigen geld bij je had. Per week kregen we maar een tientje zakgeld. Van ons eigen be taalde schoolgeld, uiteraard." Eenmaal aangekomen pakten Paul. Anna en Stijn hun biezen. Ze trokken op eigen houtje rond door India, belden hun ouders om een vliegticket te betalen en zijn sinds dien nooit meer bij Tvind geweest. „Meer dan de helft van onze groep is uiteindelijk afgehaakt," weet Stijn. „Eén Nederlandse jongen uit onze groep zit nog steeds bij Tvind. Hij heeft er een vriendinnetje dat met alle geweld wil blijven. Nor maal gesproken moedigt Tvind geen relaties aan, maar in dit geval kwam het ze uit en werd het getole reerd. De achterblijvers? Dat zijn veelal dropouts van de maat schappij. Ze vinden bescherming, familie bij Tvind. Al hun zorgen worden overgenomen, net zolang tot ze zelf geen persoonlijkheid meer hebben." Zombie De Beweging Tegen Tvind kent daar de gruwelijkste verhalen over. Zo liet ook Anna Ellingsen goede vrienden achter. Vele jaren later zag de Noorse ze nog eens te rug. „Ze waren aan het werk in Noox-wegen en kwamen even op be zoek. Dat was niet zonder gevaar, want mensen die lang bij Tvind zijn mogen geen contacten hebben met de buitenwereld. Ze staan on der controle en als ze niet op tijd op de dagelijkse bijeenkomsten ko men. worden ze verrot gescholden. Wie weet wat nog meer." Een van Anna's vrienden kwam in Marokko om het leven, toen hij de 'geheime' kledingfabriek van het Tvind-concern in Casablanca be zocht. „Vlak voor zijn dood heb ik hem nog gezien, een zombie was hij geworden," herinnert Anna zich. „Broodmager, zo'n doffe glans in de ogen. Hij vertelde dat hij 's nachts hooguit drie tot vier uur sliep. Ze zeggen dat hij is doodge reden in- het verkeer. Ik houd Tvind daarvoor aansprakelijk: het is hun schuld dat hij in die conditie verkeerde." En er zijn meer vreemde ongeval len. Volgens Anna kwam een van haar leraressen tijdens een project in Afrika om het leven. Op wel heel verdachte manier. De vrouw zou zijn gevallen en vervolgens ver dronken in een wasbak. „Er zijn ook leerkrachten die proberen weg te gaan bij Tvind. Zij worden be dreigd met telefoontjes en brieven. Sommigen zijn door Tvind voor de rechter gesleept om hun verplich tingen na te komen. De leerkrach ten tekenen een levenslang con tract met het concern en staan al hun bezittingen af. Voor zover ik weet heeft Tvind deze processen allemaal verloren. Ze hebben ook niet gewonnen, toen zij mij voor de rechtbank sleepten en beschuldig den van laster." Maat vol Anna staat inmiddels in contact met de Nederlandse ambassade in Oslo en wil verontruste ouders of weggelopen studenten ondersteu nen, „Gisteren nog." besluit ze, „kwam ik op straat een Nederland se jongen tegen, met ansichtkaar ten. Wanhopig was hij. Omdat de groep volgende week naar Mogam- bique reist en nog niet genoeg voor Tvind heeft verdiend. Het is zo on gelooflijk triest. Het gaat maar door." Voor een meerderheid in het Deen se parlement is de maat vol. „Tvind gebruikt de scholen voor big business," aldus de zegsman van Dahl-Sörensen. „Wij hebben de minister van Onderwijs op dracht gegeven een financieel on derzoek naar de schoolstructuur in te stellen. De ondex-wijzers zijn niet opgeleid, de lerarenopleiding is niet erkend. Het instituut hersen spoelt haar leerlingen. Waarom dit allemaal zo lang kon voortduren? Dat is Denemarken, met haar tole rante maatschappij en flexibele wetten." Mogelijk brengt het onderzoek meer aan het licht. Volgens de woordvoerder heeft de Deense po litie enkele jaren geleden ontdekt dat Tvind jonge mannen uit Afri kaanse landen een paramilitaire training heeft gegeven tijdens 'uit wisselingsprojecten'. „De politie constateerde dat bij sommige scholen werd geschoten, maar kon dat niet bewijzen." zegt hij. In Nederland is over de handel en wandel van de Deense opleidin- gentak weinig bekend. Het minis terie van Onderwijs heeft geen in formatie over het instituut. Het Nuffic, een samenwerkingsorgaan voor hoger onderwijs, in Den Haag meldt dat de lerarenopleidingen niet zijn erkend, maar geeft geen waardeoordeel over de studie. De afdeling diplomawaardering van de Informatie Beheer Groep in Groningen heeft zelfs nooit van de opleiding en cursussen gehoord. Oud-studenten in Nederland den ken er hard over daar verandering in te brengen. Paul: „Ik vind dat iedereen moet weten wat er aan de hand is. Wat Tvind met je doet. Hoe het met'mij zit? Ach. ik ben nog steeds mijn weg kwijt. Ik weet niet welke studie ik moet volgen en doe nu maar zo'n beetje alles. Werken voor een uitzendbureau,' een cursus Spaans, snowboarden. Was ik maar in Tenerife gebleven. Daar had ik een goede baan. Nu heb ik niets meer." Jolande van der Graaf Een nieuw warenhuis in Pe king opent zijn deuren offi cieel op 18 mei. Dat. er iveer een winkel bij komt in deze welva rende miljoenenstad, is niet op zienbarend. De datum van de opening is echter bijzonder en heeft alles te maken met de diepgewortelde bijgelovigheid van de Chinezen. I?i het Chinees - waar de maan den voor de dagen worden ge noemd - klinkt '5-1-8' ongeveer hetzelfde als 'ik word rijk'. Voor de eigenaar van de zaak voldoende reden om het ope ningsfeest enkele maanden uit te stellen. Ook 18 september brengt voorspoed omdat '9-1-8' bijna wordt uitgesproken zoals 'iïc zal lang rijk blijven'. Voor velen hier is rijkdom ver garen het enige doel in het le ven. Sinds de omhelzing van het kapitalisme vijftien jaar te rug, is dat streven officieel aan gemoedigd. Het heeft echter een onvermoede terugkeer van eerder verfoeide traditionele gebruiken en bijgeloof teweeg gebracht. De leiders van de communisti sche partij zijn panisch, want de macht van toekomstvoor spellers neemt hand over hand toe en die van de partij ver schrompelt. Zelfs partijleiders in de dorpen verlaten zich voor beslissingen op sterrenwiche laars. Het Volksdagblad heeft als spreekbuis van de partij eeuwenoud bijgeloof zoals .'het koesteren van hel getal acht en het haten van het getal vier' on langs scherp veroordeeld. Het cijfer acht is in het Chinese traditionele denken de grote gelukbrenger. Acht wordt uit gesproken als 'ba' en rijmt op 'fa' dat 'rijk worden' betekent. Chinezen zijn bereid enorme bedragen te betalen om tele foonnummers of nummerpla ten te bemachtigen waarin een of meer achten voorkomen; hoe ineer hoe gelukkiger en na tuurlijk hoe duurder. Het num mer vier daarentegen is ver doemd omdat 'si' hetzelfde klinkt als het Chinese woord voor 'dood'. Een uitzondering bestaat voor '44444' want 'vijf vieren' staat ook voor 'sterf nooit'. De symbolische waarde van getallen beheerst met name in Zuid-China en Hongkong een groot deel van het zakenleven. Er wordt geen enkel risico ge nomen, zoals een buitenlandse bank vorig jaar aan den lijve ondervond. Er moest maanden worden gewacht op de toewij zing van een telefoonnummer ivant er was geen nummer be schikbaar met een acht erin. Zelfs een aanbod om extra te betalen voor een nummer met een vier - uiteraard volop voor radig - werd door de telefoon maatschappij resoluut van de hand geioezen. Deze vreesde het lot te tarten en later verant woordelijk te worden gehou den voor eventuele problemen van de bank. Dat de Chinezen een speciale betekenis geven aan dagelijkse begrippen brengt ook een on wetende buitenlander in een lastig parket als hij een aardig heidje ivil meenemen bij een be zoek aan vrienden of een za kenrelatie. Een bosje met vier bloemen of een doos met vier gebakjes is een dodelijke schande want het wenst de ont vanger het graf in. Ook een klok of een paar schoenen kunnen nooit als ca deautje omdat die woorden ook verwijzen naar 'dood gaan'. in China, waar Jan Mo daal nog steeds relatief arm is, bestaan geschenken nog vaak uit luxe etenswaar, zoals fruit. Je mag iemand echter nooit een kilo peren cadeau doen want 'li' klinkt hetzelfde als 'verlaten'. Het is een slecht voorteken voor een echtpaar, dat kan gaan scheiden of voor een gezin, dat een van de leden kan gaan verliezen. De partij heeft haar 54 miljoen leden nu de dringende op dracht gegeven zich niet meer met dit soort flauwekul op te houden en nog slechts 'weten schappelijk gefundeerde' be slissingen te nemen. Het is een campagne die bij voorbaat Lot mislukken is gedoemd - alleen al omdat meer dan 1 miljard Chinezen geen lid zijn van de partij. Daarenboven is het na tuurlijk onmogelijk een straf te zetten op zoiets als het openen van een warenhuis op 18 mei. og niet zo lang geleden ben ik binnen Brussel ver huisd. Ik heb nu de mooiste winkels van de stad om de hoek en ik woon op loopafstand van de Grote Markt. Er is een buurtcafé met een perfecte keuken, waar de wijn 'au centi metre' ivordt verkocht, ivat ivil zeggen datje net zoveel uit een fles drinkt als je op dat moment zint, waarna de ober met een kundig oog schat hoeveel cen timeters je moet betalen. Maar toch merkte ik na enige tijd, dat ik iets miste: de folders uit mijn vorige gemeente. Thans woon ik in een vrijwel geheel Franstalig deel van Brussel. In mijn vorige ge meente moest men nog de schijn ophouden tweetalig te zijn. Dat deden ze met grote overgave, getuige de folders die ik als Nederlandstalige 'in mijn eigen taal' mocht ontvan gen. Ze bleken niet zelden let terlijk uit het Frans vertaald te zijn door iemand die ivelisivaar een woordenboek kon hante ren, maar het met de Neder landse grammatica niet zo nauw nam. maar ze waren al tijd een bron van vermaak. Zo iverd ik eens gevraagd een expositie te komen bekijken 'inbegrepen in de lokettenzaal op het gelijkvloers tijdens de openingsuren van de admini stratie, ingang gratis'. Een an dere keer kreeg ik een bijna on weerstaanbare oproep om me in de ritmische gymnastiek te storten. De tekst luidde letter lijk: 'Gewoonlijk aanzien als een spektakulaire en veeleisende kompetitiediscipline, kan deze sinds enkele jaren beoefend worden enkel voor het plezier van gummistokken te doen rondvliegen, van een koord nog juist op tijd te grijpen, of van met linten te zwaaien zoda nig dat ze de grond niet meer raken. Opdat het onmogelijke dagelijkse realiteit zou wor den. na een volledige lichaams strekking teneinde een val of een hoepel te raken op het rit me van de muziek. Zonder de stress, vooral bij kompetities, die altijd een beetje de trots en het lichaam raken. Want er zijn veel geroepen, veel ontstem den, veel verdwaalden en uit eindelijk weinig uitverkoren. Ziedaar een bittere overwe ging die de club Gym RS goed begrepen heeft door de vreug de van een techniek te bevoor rechten die alle hindernissen overschrijden, de emotie en de communicatie in een ploegen- iverk doen ontstaan - en niet in- didïvueel - waar iedereen zijn ivoordje kan meepraten'. De allerfijnste folder behelsde echter een uitnodiging voor een beurs voor buitenlanders in Brussel, 'een echt Brussels salon vermits er nergens soort gelijke bestaat'. Op die beurs zouden allerlei verenigingen in de stad proberen 'nieuwe leden aan de boon te recruteren'. 'Op deze manier', luidde de wervende tekst, waarvan de schrijfwijze geheel voor reke ning van de anonieme auteur komt, 'zult u zich naar believen kunnen initiëren tot cricket met Britten, of basesball met Amerikanen, een Italiaans kok bevoegen of nog een Duitse schaakclub vervoegen. Een unieke gelegenheid om van ge woonten, vrije tijd. sport en misschien zelfs van mensen kring te veranderen!' Het zijn zinnen die je een paar maal hardop moet voordragen om hun schoonheid tot volle dige ontplooiing te laten ko men. Zo meldde de folder ook nog dat één van de redenen om de beurs te bezoeken zou kun nen zijn: 'U bent het moe reis duiven te kweken Ik heb nog altijd niet kunnen achterhalen, ivat de auteur hiermee kan hebben bedoeld, maar als ik tegenwoordig al die Franstalige folders in de bus krijg, denk ik wel eens wee moedig: 'Ik ben het moe reisdu iven te kweken'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 25