Kappa moet klassieke
Lancia doen herleven
Daihatsu put moed
uit nieuwe modellen
Opvolger
voor de
Thema
Jawa scooter en driewieler
vrije tijd
Nieuwe versies
van Escort, Golf,
Passat en Corsa
ZATERDAG 21 JANUARI 1995 32
Lancia koos evenals vorig
jaar als stijlvolle omgeving
voor een modelintroductie Het
Arsenaal in de oude vesting
Naarden. Pal naast het
etablissement van
interieurontwerp-goeroe Jan
des Bouvrie, waar eerder de
compacte Delta werd
voorgesteld, prijkte nu het
topmodel Kappa. Daarmee
moet Lancia populairder
worden dan het in lange tijd
geweest is.
Directeur Weemaes van Fiat
Auto Nederland voorspelt dat
er, na een groei met veertig pro
cent in 1994. voor het nieuwe jaar
een verdubbeling van de verkoop
inzit. Er moeten 3300 Lancia's over
de toonbank gaan, waaronder 1200
Kappa's. Zulke verkoopaantallen
haalde het exclusieve merk in de
laatste twintig jaar nooit. Niet na
dat in 1980 de Delta verscheen, die
Auto van het Jaar werd, ook niet
na het debuut van de Thema in
1985.
De vervanging van de Thema dooi
de Kappa moet dus heel wat te
weeg brengen. Nog dit jaar zullen
een coupé en stationcar de reeks
completeren, en verschijnt een
driedeurs Delta. Moeder Fiat ver
leende Lancia de eer om een
nieuwe motorengeneratie te bren
gen. Centraal in de Kappa-serie
staan vijfcilinder aggregaten, die
ingekort tot viercilinders ook ko
mende Fiats zullen aandrijven.
Zo herkrijgt Lancia het aureool
van de technisch pionier die het
merk was voor Fiat de haast fail
liete boedel eind jaren zeventig
overnam. Kunstmatig, want de
nieuwe motoren zijn geen puur
Lancia-product, maar ontwikkeld
voor en door de hele Fiat Auto
groep.
Chic en ruim
De typenaam Kappa (Griekse k)
grijpt terug naar de begintijd van
het merk, toen Vincenzo Lancia
ongemeen vooruitstrevende au
to's construeerde. Het sluit aan bij
de als 'klassiek' aangeduide lijn
van de nieuwe luxe-sedan. Binnen
ademt de Kappa een aparte sfeer
van Italiaanse chic, de buitenkant
doet afgezien van de keurige Lan-
cia-grille wat anoniem aan.
In de beschaafd metallic-groene
Kappa die we probeerden zijn de
ruime zetels overtrokken met
blauwgroen alcantara, zo exclusief
als leer maar warmer en niet zo
Advertentie
wJSsÉ&ÈS
De nieuwe Kappa moet Lancia evenveel roem brengen als het gelijknamige oudje op de achtergrond, daterend uit de vroege jaren twintig.
glad. Het dashboard is uitgevoerd
in zwart en grijsachtig beige, met
op het middenconsole een hout
motief. Dat komt niet zo massief
over als egaal zwart en geeft een
huiselijke sfeer.
De ruimtelijke werking is geen pu
re suggestie, ondanks vrijwel gelij
ke buitenmaten als de Thema
groeide de zitruimte heel duidelijk,
vooral achterin. Het stuurwiel (in
lengte en hoogte verstelbaar staat
wat raar opgesteld, erg schuin om
hoog en ver naar binnen stekend.
Maai- verder niets dan lof, buiten
de beperkte bergruimte voor
kleine dingen.
Een mooi display op het midden-
Het luxe interieur van de Lancia Kappa. Twee airbags zijn standaard.
console geeft de stand van de kli
maatregeling, tijd en buitentem
peratuur aan. Na een druk op de
knop rolt er een compleet onder-
houdsschema af: controle van be
langrijke functies, bandenspan
ning, smeer- en koelmiddelsoort,
afstand tot de volgende service
beurt (variabel, afhankelijk van
het gebruik) en nog meer.
De verfijning van het rijgedrag valt
naast dat moois iets tegen. De be
sturing werkt precies in rechte lijn,
maar door te sterke bekrachtiging
ongevoelig in scherpe bochten. De
vering heeft daarentegen een lich
telijk sportief karakter, comforta
bel maar wat aan de stevige kant.
Daarbij valt op dat deze Lancia
tóch vrijwel geen kraakjes of ram
mels ten beste geeft, dus erg dege
lijk aandoet. Dat was weieens an
ders.
De vijfcilinder motor heeft een ge-
dempt-pittige uitlaattoon en loopt
rustiger dan Audi's vijfpitters. Ook
als het gas flink wordt ingedrukt-
blijft hij heel beschaafd draaien.
Ondanks de trilling-dempende ba-
lansas worden de motortrillingen
bij stationair toerental niet vol
doende onderdrukt. Dat mag je
een auto van 77 mille (Kappa 2.4
20v LX) wel aanrekenen. De goed
koopste variant (2.0 20v LE) kost
net geen 60 mille, een 2.4 turbodie
sel is er vanaf 70 mille.
Peter Fokker
De Nationale Hypotheekgarantie?
De Nationale Hypotheekbeurs!
Bel gratis 06-099.56.88
DE NATIONALE® Goes Vlasmarkt4 tel. 01100-51588
I NI L_f Middelburg Lange Geere 153 tel. 01180-29828
n i~~ri i,Vlïssingen Badhuisstraat 137 tel. 01184-13900
HYPOTHEEKBEURS Zierikzee Korte St. Janstr. 8 tel, 01110-20124
hypotheek
II
Wij noteerden deze week rentestijgingen bij PVF Hypotheken (en a
rangementpartners), variërend van 0,2% voor 17 jaar tot 0,9% voor2
jaar. Daarnaast heeft Woonfonds Hypotheken de tarieven voor 5, 7 ei
jaar met 0,2% verhoogd.
De rente op de kapitaalmarkt vertoont momenteel een dalend verloop,
rentepercentages
Hypotheekrente
pér
17 januari 1995
rente
vast
gedu
rende
afsluit
provi
sie in
netto werkelijke
opgave rente bij fiscale
bank besparing van
constant
38% 50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5jr
10 jr.
15 jr.
variab.
5 jr.
1,00
1,00
1.00
1,00
1.00
8,30
8,70
9,00
6,70
8,10
4,65
4,92
5,13
4,45
5,37
3,08
3.30
3,47
3,57
4,30
ABP
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
15 jr.
5 jr.
10 jr.
1,00
1,00
1.00
1,00
1,00
8,10
8,40
8,70
7,90
8.20
4,54
4.74
4,95
5,24
5,44
3,00
3,16
3,33
4,20
4,36
Aegon
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
15 jr.
1.00
1,00
8,00
8,80
4,50
5,05
2.98
3,41
Amev
Levensverz.
zorg-vrij-hyp. 5 jr.
zorg-vrij-hyp. 15 jr.
1.00
1,00
8,10
8,90
4,56
5,11
3.03
3,47
Bouwfonds
Combinatie
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
5 jr.
10 jr.
renterus
1.00
1,00
1,00
8,30
8,70
8,50
4,69
4,97
4,83
3.13
3,35
3,24
Centraal
Beheer
spaargar.hyp. 5 jr.
spaargar.hyp. 15 jr.
0,25
0,25
8,20
9,10
4,55
5,17
3,01
3,51
Centrale
Volksbank
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
8,10
8,60
6,80
7,90
4,50
4,85
4,52
5,24
'2,96
3,23
3,62
4,20
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
hyp.tot.plan
5 jr.
15 jr.
1,00
1,00
8,20
9,00
4.63
5,18
3,08
3,52
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
8,30
4,69
3,13
GWK-bank
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5
l
5
1'.
r.
1,00
1,00
1,00
8,20
6,70
8,00
4,63
4,45
5,31
3,08
3,57
4,25
Nationale
Nederlanden
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
15 jr.
1,00
1,00
8,10
8,80
4,56
5.04
3.03
3,41
ING-bank
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
0/1 jr
5 jr.
1.00
1.00
1,00
1,00
8,30
8,70
6,90
8,10
4,65
4.93
4,58
5,37
3,09
3.31
3,67
4,30
Postbank
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
5/7 jr.
10/12 jr.
2 jr.
5 jr.
1.00
1,00
1,00
1.00
1,00
8,20
8,50
8,90
6,80
8,00
4,62
4.82
5,10
4,42
5,20
3,07
3,23
3,46
3,54
4,16
Rabo
Hp.bank
(adviesrente)
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
3 jr.
10 jr.
variabel
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
7,50
8,70
6,70
8,10
4,12
4,95
4,45
5,37
2,67
3,33
3,57
4,30
Reaal
Hypothek.BV
spaar-hyp.
spaar-hyp.
5 jr.
10 jr.
1.00
1,00
8,10
8,30
4,56
4,70
3,03
3,14
VSB Bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
8,30
4,70
3,14
Westland
Utrecht
lage last.
lage last.
7 jr.
15 jr.
1,00
1,00
8,40
8,90
4,75
5,09
3,18
3,45
Zwolsche
Alg./ing
hyp.-gar-plan 5 jr.
hyp.-gar-plan 10 jr.
1,00
1,00
8,10
8,50
4,43
4,71
2,89
3,11
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Voor deze nieuwe driewielige Jawa transportmotor heeft de fabriek nog geen naam bedacht, foto GPD
Als Jawa-importeur De
Haan uit het Friese Hoorn-
sterzwaag zijn zin krijgt, wordt
het merk weer een bekende ver
schijning op ons vaderlandse
wegennet. De importeur doet er
in ieder geval alles aan om het
merk in het nieuws te houden.
En dat lukt aardig de laatste
tijd. Want amper is de komst
aangekondigd van een nieuwe
all-roader (de Jawa Tramp) of er
staan alweer twee nieuwe twee-
taktmodellen op de transport
lijst voor Nederland: de Chetak
en een (nog naamloze) driewie
lige transportmotor.
De nostalgisch ogende Jawa-
Chetak is een lichte scooter en
roept onmiddellijk herinnerin
gen op aan de Vespa's van wel
eer.
Maar de Chetak wordt aange
dreven door een luchtgekoelde
eencilinder tweetaktmotor met
een cilinderinhoud van 125 cc.
De Jawa Chetak
Die aandrijfbron levert rond de
6 pk bij 5.200 tpm. Zwaarlijvig is
het model in ieder geval niet: 98
kilo schoon aan de haak. De
Chetak kost 3.750,- inclusief
het derde wiel.
Dat derde wiel is standaard ge
monteerd op Jawa's tweede
nieuwe model, een driewieler.
Die oogt op het eerste gezicht
net als een omgekeerd gemon
teerde bakfiets. Een naam heb
ben ze er nog niet voor. Gegeven
de omvang van de laadbak gaat
het in ieder geval om een fors uit
de kluiten gewassen gemotori
seerde driewieler. Een echte 'tri-
ke' dus die voortgestuwd wordt
door het bekende luchtgekoel
de tweecilinder tweetaktblok
(350 cc) dat al jaren voor 23 pk in
de annalen staat.
Het model is ontleend aan de
640-serie van Jawa en wordt af
fabriek geleverd met vier ver
snellingen. geremde achterwie
len en een schijfrem in het voor
wiel.
En een echte 'achteruit' moet
van grootstedelijk parkeerwerk
kinderspel maken. De driewie
lige Jawa kost 5750,- en is van
af maart leverbaar in ons land.
Ruud Vos
Het mag Ford niet verbazen als de
klanten langzaam aan niet meer we
ten waar ze aan toe zijn bij dat merk. Ten
minste het niet geringe deel van het Ford-
publiek dat Escort rijdt. Verrassend volgt
halverwege het 'modeljaar-' 1995 alweer
een facelift. Of het moet een nieuwe strate
gie zijn om elke twee en een halfjaar een
vernieuwde versie te brengen.
Een bollere neus sluit met nogmaals ova-
lere belijning aan bij de laatste Ford-mo
de. De vorige vernieuwing bracht een uit
gebreid verstevigde carrosserie, die het
rijgedrag heel duidelijk ten goede kwam.
Nu herziet men de wielophanging en het
interieur, Dat bevat nieuwe stoelen en een
nieuw dashboard. Alle versies behalve de
goedkoopste hebben nu standaard be
krachtigde besturing, de duurste variant
Ghia krijgt een rijkere aankleding.
Syncro
Volkswagen bouwt het Syncro-gamma
uit. Deze op alle wielen aangedreven ver
sies van Golf en Passat bieden extra vei
ligheid bij gladde wegen. Tot voor kort
was slechts één model Golf Syncro over
van een vroeger veel uitgebreider keus.
Verdeeld over Golf en Passat komen er nu
elf Syncro-versies bij, van een 1,8 liter Golf
CL Syncro tot aan een Passat VR6 Exclu
sive Syncro. Alleen bij de Golf Variant sta
tioncar kan nu ook de TDI dieselmotor
met Syncro-aandrijving gecombineerd
worden.
Corsa
Opel voegt een superluxe CDX-versie toe
aan de serie Corsa's. Net als de Vectra
CDX standaard met automatische trans
missie, of tegen 'minderprijs' met hand
schakeling. Haast alle leverbare Corsa-
opties zitten er standaard in, op aircondi
tioning, ABS en stoelverwarming na.
Twee airbags, lichtmetalen wielen en ste
reo-installatie horen er onder meer wel bij.
Als krachtbron dient een 1,4 liter zes
tienklepper met 66 kW/90 pk.
Nieuw is verder dat de sportief getinte
Corsa Joy ook in vijfdeurs uitvoering ver
schijnt, kennelijk is daar vraag naar. Zo
ziet men ook mogelijkheden voor de popu
laire Astra stationcar in GSi-uitvoering,
al langer leverbaar in Duitsland. De twee
liter zestienkleps motor levert 100 kW.
De Daihatsu Valéra, de sedan-versie van de Charade.
Zoals alle Japanse merken wor
stelend met de hoge wissel
koers van de yen kan Daihatsu
niet tevreden terugkijken op het
afgelopen jaar. Het merk werd ex
tra getroffen door de sterk terugge
vallen verkoop van terreinwagens.
Met nieuwe modellen moeten de
verkoop opvijzelen.
De vervanger voor dé oude Cha
rade sedan heet Valéra, om hem
als een aparte modelserie te pro
fileren, en er is een nieuwe Cuore.
Daihatsu zal het gamma later uit
breiden met een vierwielaangedre-
ven vrijetijdsauto in de stijl van de
Toyota Funcruiser. Meer naai' een
personenauto dan een klassieke
terreinwagen neigend dus, omdat
er weinig handel meer zit in die
voorheen meestal als voordelige
bedrijfswagen verkochte terrein
auto's.
Prijzen
Van de twee nieuwelingen op de
RAI verwacht men veel. Het be
langrijkst wordt de Valéra, een
compacte vierdeurs sedanversie
van de ruim een jaar geleden uitge-
Peter Fokker brachte drie/vijfdeurs Charade. De
met 35 cm verlengde sedan oogt
een stuk volwassener dan de voor
ganger, die nog gewoon Charade
heette. Maar hij blijft een maatje
kleiner dan modellen met aparte
kofferbak bij andere merken.
Daihatsu maakte er een nieuwe 1,5
liter zestienklepper met 66 kW/90
pk voor, waar de Charade keus
biedt uit sterk daarmee verwante
1,3 of 1,6 liter motoren. Het model
SG kost 26.995,-. De SR van net
geen dertig mille biedt alle luxe:
elektrisch bedienbare ramen en
spiegels, centrale vergrendeling en
bekrachtigde besturing. Een be
taalbare airbag 1495,-) en een
prijzig ABS-remsysteem 4050,-)
kunnen er als extra's nog bij.
Facelift
Bij de Cuore gaat het feitelijk om
een uitgebreide facelift. De carros
serie is nieuw, technisch blijft alles
bij het oude. Een 850 cc driecilin-
der motor dus, en een voor de
kleinste autoklasse mooie onaf
hankelijke wielophanging. Toe
name van lengte, wielbasis en
hoogte brengen nog meer binnen
ruimte, terwijl de oude Cuore wal
dat betreft al groot was onder de
kleintjes.
Er zijn vier versies (Basic, Casual
Trendy en Life Style), met prijz®
van 15.495,- tot 18.995,-. Nauwe
lijks meer dan de oude Cuore kost
te, een hele prestatie bij de hui#
koers voor de Japanse munt. ft
duurste versies kennen vijfdeuR
varianten, de goedkoopste vijf
deurs auto's van de markt. Vanaf
de Casual is ook automatisch
transmissie mogelijk.
Helaas moet het figuurlijk toch uil
de lengte of de breedte komen,®
eenvoudigste modellen zijn erg
rig aangekleed. Een Cuore Basic
moet het zelfs doen met volst#
achterhaalde geheel kunstlere'
bekleding. Geen mistachterlich
geen dimstand op de binnenspie
gel, geen hoedenplank, maar
zonneklep en geen interval op h
ruitewissers. Pas de Trendy 1#'
dat alles wel, voor 2000,- mes
prijs. Het is de vraag of wonde#
veel binnenruimte opweegt tege'
zulke jaren-zestig uitrusting.
Peter Fokkf