Kappa moet klassieke Lancia doen herleven Daihatsu put moed uit nieuwe modellen Opvolger voor de Thema Jawa scooter en driewieler vrije tijd Nieuwe versies van Escort, Golf, Passat en Corsa ZATERDAG 21 JANUARI 1995 32 Lancia koos evenals vorig jaar als stijlvolle omgeving voor een modelintroductie Het Arsenaal in de oude vesting Naarden. Pal naast het etablissement van interieurontwerp-goeroe Jan des Bouvrie, waar eerder de compacte Delta werd voorgesteld, prijkte nu het topmodel Kappa. Daarmee moet Lancia populairder worden dan het in lange tijd geweest is. Directeur Weemaes van Fiat Auto Nederland voorspelt dat er, na een groei met veertig pro cent in 1994. voor het nieuwe jaar een verdubbeling van de verkoop inzit. Er moeten 3300 Lancia's over de toonbank gaan, waaronder 1200 Kappa's. Zulke verkoopaantallen haalde het exclusieve merk in de laatste twintig jaar nooit. Niet na dat in 1980 de Delta verscheen, die Auto van het Jaar werd, ook niet na het debuut van de Thema in 1985. De vervanging van de Thema dooi de Kappa moet dus heel wat te weeg brengen. Nog dit jaar zullen een coupé en stationcar de reeks completeren, en verschijnt een driedeurs Delta. Moeder Fiat ver leende Lancia de eer om een nieuwe motorengeneratie te bren gen. Centraal in de Kappa-serie staan vijfcilinder aggregaten, die ingekort tot viercilinders ook ko mende Fiats zullen aandrijven. Zo herkrijgt Lancia het aureool van de technisch pionier die het merk was voor Fiat de haast fail liete boedel eind jaren zeventig overnam. Kunstmatig, want de nieuwe motoren zijn geen puur Lancia-product, maar ontwikkeld voor en door de hele Fiat Auto groep. Chic en ruim De typenaam Kappa (Griekse k) grijpt terug naar de begintijd van het merk, toen Vincenzo Lancia ongemeen vooruitstrevende au to's construeerde. Het sluit aan bij de als 'klassiek' aangeduide lijn van de nieuwe luxe-sedan. Binnen ademt de Kappa een aparte sfeer van Italiaanse chic, de buitenkant doet afgezien van de keurige Lan- cia-grille wat anoniem aan. In de beschaafd metallic-groene Kappa die we probeerden zijn de ruime zetels overtrokken met blauwgroen alcantara, zo exclusief als leer maar warmer en niet zo Advertentie wJSsÉ&ÈS De nieuwe Kappa moet Lancia evenveel roem brengen als het gelijknamige oudje op de achtergrond, daterend uit de vroege jaren twintig. glad. Het dashboard is uitgevoerd in zwart en grijsachtig beige, met op het middenconsole een hout motief. Dat komt niet zo massief over als egaal zwart en geeft een huiselijke sfeer. De ruimtelijke werking is geen pu re suggestie, ondanks vrijwel gelij ke buitenmaten als de Thema groeide de zitruimte heel duidelijk, vooral achterin. Het stuurwiel (in lengte en hoogte verstelbaar staat wat raar opgesteld, erg schuin om hoog en ver naar binnen stekend. Maai- verder niets dan lof, buiten de beperkte bergruimte voor kleine dingen. Een mooi display op het midden- Het luxe interieur van de Lancia Kappa. Twee airbags zijn standaard. console geeft de stand van de kli maatregeling, tijd en buitentem peratuur aan. Na een druk op de knop rolt er een compleet onder- houdsschema af: controle van be langrijke functies, bandenspan ning, smeer- en koelmiddelsoort, afstand tot de volgende service beurt (variabel, afhankelijk van het gebruik) en nog meer. De verfijning van het rijgedrag valt naast dat moois iets tegen. De be sturing werkt precies in rechte lijn, maar door te sterke bekrachtiging ongevoelig in scherpe bochten. De vering heeft daarentegen een lich telijk sportief karakter, comforta bel maar wat aan de stevige kant. Daarbij valt op dat deze Lancia tóch vrijwel geen kraakjes of ram mels ten beste geeft, dus erg dege lijk aandoet. Dat was weieens an ders. De vijfcilinder motor heeft een ge- dempt-pittige uitlaattoon en loopt rustiger dan Audi's vijfpitters. Ook als het gas flink wordt ingedrukt- blijft hij heel beschaafd draaien. Ondanks de trilling-dempende ba- lansas worden de motortrillingen bij stationair toerental niet vol doende onderdrukt. Dat mag je een auto van 77 mille (Kappa 2.4 20v LX) wel aanrekenen. De goed koopste variant (2.0 20v LE) kost net geen 60 mille, een 2.4 turbodie sel is er vanaf 70 mille. Peter Fokker De Nationale Hypotheekgarantie? De Nationale Hypotheekbeurs! Bel gratis 06-099.56.88 DE NATIONALE® Goes Vlasmarkt4 tel. 01100-51588 I NI L_f Middelburg Lange Geere 153 tel. 01180-29828 n i~~ri i,Vlïssingen Badhuisstraat 137 tel. 01184-13900 HYPOTHEEKBEURS Zierikzee Korte St. Janstr. 8 tel, 01110-20124 hypotheek II Wij noteerden deze week rentestijgingen bij PVF Hypotheken (en a rangementpartners), variërend van 0,2% voor 17 jaar tot 0,9% voor2 jaar. Daarnaast heeft Woonfonds Hypotheken de tarieven voor 5, 7 ei jaar met 0,2% verhoogd. De rente op de kapitaalmarkt vertoont momenteel een dalend verloop, rentepercentages Hypotheekrente pér 17 januari 1995 rente vast gedu rende afsluit provi sie in netto werkelijke opgave rente bij fiscale bank besparing van constant 38% 50% ABN.AMRO spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5jr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1,00 1.00 1,00 1.00 8,30 8,70 9,00 6,70 8,10 4,65 4,92 5,13 4,45 5,37 3,08 3.30 3,47 3,57 4,30 ABP spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr. 1,00 1,00 1.00 1,00 1,00 8,10 8,40 8,70 7,90 8.20 4,54 4.74 4,95 5,24 5,44 3,00 3,16 3,33 4,20 4,36 Aegon spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 15 jr. 1.00 1,00 8,00 8,80 4,50 5,05 2.98 3,41 Amev Levensverz. zorg-vrij-hyp. 5 jr. zorg-vrij-hyp. 15 jr. 1.00 1,00 8,10 8,90 4,56 5,11 3.03 3,47 Bouwfonds Combinatie spaarv.hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5 jr. 10 jr. renterus 1.00 1,00 1,00 8,30 8,70 8,50 4,69 4,97 4,83 3.13 3,35 3,24 Centraal Beheer spaargar.hyp. 5 jr. spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 0,25 8,20 9,10 4,55 5,17 3,01 3,51 Centrale Volksbank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 8,10 8,60 6,80 7,90 4,50 4,85 4,52 5,24 '2,96 3,23 3,62 4,20 Delta Lloyd hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5 jr. 15 jr. 1,00 1,00 8,20 9,00 4.63 5,18 3,08 3,52 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 8,30 4,69 3,13 GWK-bank spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 l 5 1'. r. 1,00 1,00 1,00 8,20 6,70 8,00 4,63 4,45 5,31 3,08 3,57 4,25 Nationale Nederlanden spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 15 jr. 1,00 1,00 8,10 8,80 4,56 5.04 3.03 3,41 ING-bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 0/1 jr 5 jr. 1.00 1.00 1,00 1,00 8,30 8,70 6,90 8,10 4,65 4.93 4,58 5,37 3,09 3.31 3,67 4,30 Postbank spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 5/7 jr. 10/12 jr. 2 jr. 5 jr. 1.00 1,00 1,00 1.00 1,00 8,20 8,50 8,90 6,80 8,00 4,62 4.82 5,10 4,42 5,20 3,07 3,23 3,46 3,54 4,16 Rabo Hp.bank (adviesrente) sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. ann. hyp. ann. hyp. 3 jr. 10 jr. variabel 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 7,50 8,70 6,70 8,10 4,12 4,95 4,45 5,37 2,67 3,33 3,57 4,30 Reaal Hypothek.BV spaar-hyp. spaar-hyp. 5 jr. 10 jr. 1.00 1,00 8,10 8,30 4,56 4,70 3,03 3,14 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 8,30 4,70 3,14 Westland Utrecht lage last. lage last. 7 jr. 15 jr. 1,00 1,00 8,40 8,90 4,75 5,09 3,18 3,45 Zwolsche Alg./ing hyp.-gar-plan 5 jr. hyp.-gar-plan 10 jr. 1,00 1,00 8,10 8,50 4,43 4,71 2,89 3,11 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Voor deze nieuwe driewielige Jawa transportmotor heeft de fabriek nog geen naam bedacht, foto GPD Als Jawa-importeur De Haan uit het Friese Hoorn- sterzwaag zijn zin krijgt, wordt het merk weer een bekende ver schijning op ons vaderlandse wegennet. De importeur doet er in ieder geval alles aan om het merk in het nieuws te houden. En dat lukt aardig de laatste tijd. Want amper is de komst aangekondigd van een nieuwe all-roader (de Jawa Tramp) of er staan alweer twee nieuwe twee- taktmodellen op de transport lijst voor Nederland: de Chetak en een (nog naamloze) driewie lige transportmotor. De nostalgisch ogende Jawa- Chetak is een lichte scooter en roept onmiddellijk herinnerin gen op aan de Vespa's van wel eer. Maar de Chetak wordt aange dreven door een luchtgekoelde eencilinder tweetaktmotor met een cilinderinhoud van 125 cc. De Jawa Chetak Die aandrijfbron levert rond de 6 pk bij 5.200 tpm. Zwaarlijvig is het model in ieder geval niet: 98 kilo schoon aan de haak. De Chetak kost 3.750,- inclusief het derde wiel. Dat derde wiel is standaard ge monteerd op Jawa's tweede nieuwe model, een driewieler. Die oogt op het eerste gezicht net als een omgekeerd gemon teerde bakfiets. Een naam heb ben ze er nog niet voor. Gegeven de omvang van de laadbak gaat het in ieder geval om een fors uit de kluiten gewassen gemotori seerde driewieler. Een echte 'tri- ke' dus die voortgestuwd wordt door het bekende luchtgekoel de tweecilinder tweetaktblok (350 cc) dat al jaren voor 23 pk in de annalen staat. Het model is ontleend aan de 640-serie van Jawa en wordt af fabriek geleverd met vier ver snellingen. geremde achterwie len en een schijfrem in het voor wiel. En een echte 'achteruit' moet van grootstedelijk parkeerwerk kinderspel maken. De driewie lige Jawa kost 5750,- en is van af maart leverbaar in ons land. Ruud Vos Het mag Ford niet verbazen als de klanten langzaam aan niet meer we ten waar ze aan toe zijn bij dat merk. Ten minste het niet geringe deel van het Ford- publiek dat Escort rijdt. Verrassend volgt halverwege het 'modeljaar-' 1995 alweer een facelift. Of het moet een nieuwe strate gie zijn om elke twee en een halfjaar een vernieuwde versie te brengen. Een bollere neus sluit met nogmaals ova- lere belijning aan bij de laatste Ford-mo de. De vorige vernieuwing bracht een uit gebreid verstevigde carrosserie, die het rijgedrag heel duidelijk ten goede kwam. Nu herziet men de wielophanging en het interieur, Dat bevat nieuwe stoelen en een nieuw dashboard. Alle versies behalve de goedkoopste hebben nu standaard be krachtigde besturing, de duurste variant Ghia krijgt een rijkere aankleding. Syncro Volkswagen bouwt het Syncro-gamma uit. Deze op alle wielen aangedreven ver sies van Golf en Passat bieden extra vei ligheid bij gladde wegen. Tot voor kort was slechts één model Golf Syncro over van een vroeger veel uitgebreider keus. Verdeeld over Golf en Passat komen er nu elf Syncro-versies bij, van een 1,8 liter Golf CL Syncro tot aan een Passat VR6 Exclu sive Syncro. Alleen bij de Golf Variant sta tioncar kan nu ook de TDI dieselmotor met Syncro-aandrijving gecombineerd worden. Corsa Opel voegt een superluxe CDX-versie toe aan de serie Corsa's. Net als de Vectra CDX standaard met automatische trans missie, of tegen 'minderprijs' met hand schakeling. Haast alle leverbare Corsa- opties zitten er standaard in, op aircondi tioning, ABS en stoelverwarming na. Twee airbags, lichtmetalen wielen en ste reo-installatie horen er onder meer wel bij. Als krachtbron dient een 1,4 liter zes tienklepper met 66 kW/90 pk. Nieuw is verder dat de sportief getinte Corsa Joy ook in vijfdeurs uitvoering ver schijnt, kennelijk is daar vraag naar. Zo ziet men ook mogelijkheden voor de popu laire Astra stationcar in GSi-uitvoering, al langer leverbaar in Duitsland. De twee liter zestienkleps motor levert 100 kW. De Daihatsu Valéra, de sedan-versie van de Charade. Zoals alle Japanse merken wor stelend met de hoge wissel koers van de yen kan Daihatsu niet tevreden terugkijken op het afgelopen jaar. Het merk werd ex tra getroffen door de sterk terugge vallen verkoop van terreinwagens. Met nieuwe modellen moeten de verkoop opvijzelen. De vervanger voor dé oude Cha rade sedan heet Valéra, om hem als een aparte modelserie te pro fileren, en er is een nieuwe Cuore. Daihatsu zal het gamma later uit breiden met een vierwielaangedre- ven vrijetijdsauto in de stijl van de Toyota Funcruiser. Meer naai' een personenauto dan een klassieke terreinwagen neigend dus, omdat er weinig handel meer zit in die voorheen meestal als voordelige bedrijfswagen verkochte terrein auto's. Prijzen Van de twee nieuwelingen op de RAI verwacht men veel. Het be langrijkst wordt de Valéra, een compacte vierdeurs sedanversie van de ruim een jaar geleden uitge- Peter Fokker brachte drie/vijfdeurs Charade. De met 35 cm verlengde sedan oogt een stuk volwassener dan de voor ganger, die nog gewoon Charade heette. Maar hij blijft een maatje kleiner dan modellen met aparte kofferbak bij andere merken. Daihatsu maakte er een nieuwe 1,5 liter zestienklepper met 66 kW/90 pk voor, waar de Charade keus biedt uit sterk daarmee verwante 1,3 of 1,6 liter motoren. Het model SG kost 26.995,-. De SR van net geen dertig mille biedt alle luxe: elektrisch bedienbare ramen en spiegels, centrale vergrendeling en bekrachtigde besturing. Een be taalbare airbag 1495,-) en een prijzig ABS-remsysteem 4050,-) kunnen er als extra's nog bij. Facelift Bij de Cuore gaat het feitelijk om een uitgebreide facelift. De carros serie is nieuw, technisch blijft alles bij het oude. Een 850 cc driecilin- der motor dus, en een voor de kleinste autoklasse mooie onaf hankelijke wielophanging. Toe name van lengte, wielbasis en hoogte brengen nog meer binnen ruimte, terwijl de oude Cuore wal dat betreft al groot was onder de kleintjes. Er zijn vier versies (Basic, Casual Trendy en Life Style), met prijz® van 15.495,- tot 18.995,-. Nauwe lijks meer dan de oude Cuore kost te, een hele prestatie bij de hui# koers voor de Japanse munt. ft duurste versies kennen vijfdeuR varianten, de goedkoopste vijf deurs auto's van de markt. Vanaf de Casual is ook automatisch transmissie mogelijk. Helaas moet het figuurlijk toch uil de lengte of de breedte komen,® eenvoudigste modellen zijn erg rig aangekleed. Een Cuore Basic moet het zelfs doen met volst# achterhaalde geheel kunstlere' bekleding. Geen mistachterlich geen dimstand op de binnenspie gel, geen hoedenplank, maar zonneklep en geen interval op h ruitewissers. Pas de Trendy 1#' dat alles wel, voor 2000,- mes prijs. Het is de vraag of wonde# veel binnenruimte opweegt tege' zulke jaren-zestig uitrusting. Peter Fokkf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 32