Radio is veel
intiemer dan
tv
Filmcensuur in de lucht
PZC
vrije tijd
31
Eddy Becker
weer achter
de microfoon
Vliegtuigongelukken, sex
en geweld worden geknipt
Oplossing
ZATERDAG 17 DECEMBER 1994
Eddy Becker: „Ik behoor tot de generatie programmamakers die blij is met z'n kijkers en luisteraars."
foto Kastermans
J; T 7 oor hij het wist, zat hij
'|i W begin december achter de
i)i draaitafels bij de Gouwe Ouwe
Zender. Na een loopbaan bij
piraat Veronica, VARA, NCRV
en recent Holland FM is Eddy
Becker - al sinds zijn
carrièrestart bekend als 'de
man met de wekker' - de
ochtend-dj geworden van de
een paar maanden bestaande
commerciële zender. Hij weet
zich omringd door 'gouwe
ouwen' als Will Luikinga, Meta
ide Vries en Stan Haag. „En het
'is echt heel leuk hier", zegt de
47-jarige Becker.
Radio is altijd de grote liefde
geweest van Eddy Becker.
Hoewel hij op tv-gebied zijn sporen
verdiende met NCRV-program-
ma's als Eddy ready go en Kwistig
met muziek en sinds 1980 een eigen
audiovisueel bedrijf runt. „Radio
is mijn basis. Maar bovendien is ra
dio veel intiemer dan tv. Tv-pre-
sentatoren die geen radio-achter
grond hebben, missen toch iets.
Radio is geluid; tv is beeld plus ge
luid. Bij tv wordt het geluid nogal
eens verwaarloosd. Het is - op wat
uitzonderingen na - altijd het on
dergeschoven kindje geweest. Is
het niet zo, Erik?" Erik de Zwart
van Radio 538, dat net als Sk-y Ra
dio, Euro Jazz en de Gouwe Ouwe
Zender onderdak heeft in het Bus-
sumse studiocomplex, knikt in
stemmend terwijl hij een kopje
koffie in de gezamenlijke kantine
haalt.
Als jong broekje trad Eddy Becker
in 1966 in dienst van de piraat Ver
onica. „Ik kreeg het ochtendpro
gramma Ook goedemorgen. Toen
is die kreet 'Eddy Becker, de man
met de wekker' ontstaan. Ik ben er
nooit meer vanaf gekomen. Ook
toen ik bij de NCRV tv-werk deed,
had ik die bijnaam."
En ook nu kan Becker zich met de
i;' bijnaam blijven tooien. Bij de
Gouwe Ouwe Zender, het station
dat louter muziek uit de jaren 50 en
60 draait, neemt hij het program
ma van zeven tot negen 's morgens
voor zijn rekening.
„Door al die ochtendprogramma's
ben ik vanzelf een ochtendmens
geworden. Sinds 1966 is het mijn
handelsmerk en ik voel me er lek
ker bij. En waarom zou je iets dat
lekker zit, willen veranderen? Bij
een middagprogramma heb je een
heel andere sfeer. Die sfeer krijg ik
ook wat moeilijker te pakken."
Veteranen
Eddy Becker magJoi de radiovete
ranen gerekend worden. „Als ik al
die jaren overzie, is er nogal wat
veranderd. Door de komst van
commerciële zenders is de kwali
teit van de Nederlandse radio ver
beterd. Niks geen eenheidsworst,
zoals wel beweerd wordt. Als je als
luisteraar selectief kiest, hoeft de
radio helemaal geen eenheids
worst te zijn. Hetzelfde commen
taar hoor je over commerciële tv,
die zou alleen maai' amusement
brengen. Dat lijkt zo, omdat alle
grote presentatoren nu bij RTL zit
ten. En die zaten eerst bij de pu
blieke zenders. Maar daar viel dat
pretentieloos amusement niet op,
omdat ze daar maar één keer per
maand een grote show hebben.
Het is nu allemaal ingekapseld bij
één station."
„Op radiogebied hebben we dooi
de komst van de commerciële zen
ders meer keus. Dat is goed. Een
monopolie-situatie als voorheen is
slecht, gevaarlijk zelfs. Het is toch
verschrikkelijk dat je gedwongen
wordt te kijken of te luisteren naar
iets, dat van bovenaf opgelegd is.
Nu heb je meer keuze en dus meer
vrijheid. Met alleen publieke zen
ders krijg je zo'n Oostblok-gevoel.
Je kan alleen maar luisteren naar
één zender, bij wijze van spreken.
Het is nu allemaal veel meer ver
snipperd. We hebben nu in Europa
ook op radiogebied het zappen
ontdekt. Je hebt keus uit stations
met zoveel muzieksoorten. Dat is
goed. Niemand luistert van 's mor
gens tot 's avonds naar een en de
zelfde zender."
Over Radio 3 is Eddy Becker niet
te spreken. „Daar luister ik - op een
paar keer de Avondspits na - eigen
lijk al een jaar of drie, vier niet
naar. Ik vind het geen gerichte zen
der. Ik houd van doelgroepen, dan
weet je waar je aan toe bent. Dat
weetje bij de Gouwe Ouwe Zender,
Radio 538 en Sky. Bij Radio 3 is ex-
sprake van uitersten, die gaan niet
samen. Na een houseplaat heb je
opeens Corry De Rekels. Zo jaag
je de tieners weg. En andersom, bij
te veel house, jaag je de dertigers
en veertigers weg."
Cashewnoten
„Bij de Gouwe Ouwe-'Zender weet
je datje gouwe-ouwémuziek krijgt.
De luisteraar bestelt als het ware
iets. Bij Radio 3 is dat niet zo en
dat zal ook nooit zo worden. Een
grote groep luisteraars kiest be
wust voor bepaalde zenders. Kijk,
de één houdt van cashewnoten, de
ander van een mix. Als je van een
mix houdt, zitje goed bij Radio 3.
Maar dan moet je niet schrikken
van Corrie na een houseplaat. Dat
is allemaal prima. Vrijheid blij
heid, maar het kan mij niet beko
ren."
Ondanks het oldies-karakter van
de Gouwe Ouwe Zender, opgezet
voor 35-plussers, stemmen ook
veel jongeren op het station af.
„Dat merkje bij de spelletjes. Die
jongeren luisteren niet de hele dag,
maar een paar uurtjes. Er zijn ge
noeg' twintigers die muziek van de
Beach Boys lekker vinden. Hollies,
Searchers, het is eigenlijk allemaal
tijdloze muziek. Wat dat betreft
ben ik altijd in die muziek geble
ven. Toen ik bij Veronica begon,
stonden die groepen in de hitlij
sten. Ik kan nieuwe muziek waar
deren, daar zitten hele leuke din
gen bij, maar aan de dingen uitje
jeugd blijf je toch herinneringen
houden."
„Dat is niet alleen bij mij zo, maar
ook bij de luisteraars. De achttien
jarigen van nu zullen dat over
twintig jaar ook hebben. Je ouders
en grootouders hadden dat ook.
Het blijft generaties lang."
„Je wilt ook af en toe eens kunnen
wegmijmeren. Dat heeft niets met
leeftijd te maken; je wilt weer even
teruggaan in de tijd."
Werken bij een station dat in de op
bouwfase zit, vindt Eddy Becker
spannend. „Bij Veronica en Hol
land FM heb ik dat destijds ook
meegemaakt. Je helpt een station
van de grond te tillen. Dat is leuk!
Het is leuk om aan iets te bouwen.
Dat piraterige uit de Veronica-tijd
zit er nog in. En Veronica is nu al
weer met een opbouw bezig."
„De publieke omroep is voorname
lijk een ingeslapen geheel. Ze zijn
pas ha de komst van de commer
ciële stations gaan nadenken over
de vraag waarom de kijkers weglo
pen."
Respect
Eddy Becker streeft naar een band
met zijn luisteraars. „Die familie
achtige sfeer van het Veronica-zee-
zendertijdperk zal 't nooit meer
worden. Maai- je kan wel een bin
ding met je luisteraars proberen te
creëren. Zó ben ik als dj opge
groeid: respect voor elkaar en je
luisteraars."
„Het is een fluitje van een cent om
iemand die aan een radiospelletje
meedoet onderuit te halen. Ik heb
dat nog nooit gedaan. Ik behoor
tot de generatie programmama
kers die blij is met z'n kijkers en
luisteraars. Je moet proberen een
soort van vriendschappelijke band
met je luisteraars te creëren. En
vrienden haal je tenslotte ook niet
onderuit. Bij de Gouwe Ouwe Zen
der heerst een leuke sfeer. Dat
maakt dit werk leuk om te doen.
En er is sprake van een gestage
groei van het aantal luisteraars.
Als dat niet zo zou zijn, hield ik er
mee op. Of was ik er niet eens aan
begonnen."
„Als je weinig luisteraars hebt,
geeft dat weinig bevrediging. Als
programmamaker ben je dan met
een minder gemotiveerd. Je hebt
een weerklank en een afspiegeling
nodig. Voor een halfvolle zaal is het
ook minder optreden dan voor een
uitverkocht huisJpaafmee moetje
het vergelijken. Dit werk is alleen
bevredigend als blijkt dat er be
langstelling en interesse zijn."
Roy Touker
Om de lucratieve luchtvaartmarkt
te bedienen, is Hollywoord niets te
dol. In het Amerikaanse filmcentrum
aarzelt men niet pikante scènes uit
films te snijden alvorens ze in het
vliegtuig worden vertoond.
Gewelddadige scènes, erotische
vertoningen en vliegtuigongelukken
zijn taboe in de lucht.
Wij programmeren een avond
vullende film om de passa
giers te amuseren, niet om hen
angst aan te jagen, zegt Joe Hop
kins van de luchtvaartmaatschap
pij United Airlines. Hopkins pro
beert de beslissing te rechtvaardi
gen dat in de film Speed van de Ne
derlandse regisseur Jan de Bont is
geknipt. De explosie door de bot
sing van een autobus met een
vrachtvliegtuig op de landings
baan van een vliegveld wordt de
reizigers onthouden.
Delta Airlines heeft; afgezien van
vertoning van Love Affair, met
Warren Beatty in de hoofdrol. De
maatschappij wilde de eigen gas
ten niet confronteren met een film
scène, waarin een vliegtuig een
noodlanding maakt. „Dat frag
ment was een beetje te heftig voor
onze passagiers", zegt woordvoer
der Bob Brinkman van de lucht
vaartonderneming.
Bloed en geweld worden verban
nen uit videoversies van films die
in vliegtuigen worden vertoond.
Een scène uit de film Troubles
(1991) van de regisseur Wolfgang
Petersen, waarin een bloederig lijk
voorkomt, is op elektronische wij-
Wie in het vliegtuig van de film When Harry met Sally (1989) met Billy
Crystal en Meg Ryan geniet, zal het pikantste fragment moeten missen.
ze opgekalefaterd. Het bloed is
weggeretoucheerd als de reizigers
de scène te zien krijgen. De passa
giers zouden zich wel eens in hun
drankje kunnen verslikken als de
originele beelden worden ver
toond.
Erotische scènes in de lucht bevor
deren ook niet de gemoedsrust van
de vliegtuigpassagier, menen de
maatschappijen. Wie in het vlieg
tuig van de film When Harry met
Sally (1989) van Rob Reiner geniet,
zal het pikantste fragment moeten
missen. Het gesimuleerde orgasme
van de actrice Meg Ryan in ëen res
taurant is alleen in de bioscoop te
zien.
De luchtvaartmaatschappijen
proberen zoveel mogelijk de code
van goede manieren in stand te
houden. Obscene fragmenten, gro
ve uitdrukkingen of vloekwoor
den: in de lucht bestaan ze niet. In
de film Glengarry Glenn Ross
(1992) van James Foley zijn be
paalde dialogen vervangen door
beschaafdere conversatie. De pas
sagiers moeten in bescherming
worden genomen tegen de origi
nele gesprekken: te onbehouwen,
volgens de luchtvaartmaatschap
pijen.
„Op de grond kan het publiek zijn
eigen film kiezen. In een vliegtuig
is dat niet mogelijk", zegt Bill
Grant, die bij Warner Bros verant
woordelijk is voor de filmverkoop.
Een film die in het vliegtuig wordt
vertoond kan een filmmaatschap
pij binnen twee maanden enkele
miljoenen guldens opleveren.
Daarom is Hollywoord de lucht
vaartsector graag ter wille bij het
censureren van films. Deskundi
gen verwachten echter dat de cen
suur in de lucht in de toekomst ver
leden tijd zal zijn. Elke passagiers
krijgt zijn eigen filmschermpje en
kan dat dan naai' believen uit- of
aanzetten.
puzzelen
TTF
I I I I I II
TFF
ASTER
BLOEMBAK
BLOEMBOLLEN
DAGBLOEM
GAZON
A
D
E
T
R
E
1
D
E
G
N
O
K
GLADIOOL
GRASMAAIER
S
E
J
s
1
U
H
N
1
U
T
T
R
HARK
T
L
E
0
T
s
N
1
U
T
N
E
A
HYACINT
E
U
1
V
N
0
Z
A
G
1
1
Z
H
LELIE
R
LENTE
R
N
E
E
T
N
E
L
c
N
G
E
LUPINE
R
N
1
T
N
D
S
A
1
L
J
N
E
MARGRIET
E
T
E
P
T
C
Y
U
A
K
R
E
T
NARCIS
1
E
s
L
U
H
T
D
O
R
E
M
U
ONGEDIERTE
SNEEUWKLOKJE
A
1
1
A
L
L
1
L
K
E
1
E
O
SNOEIEN
A
R
c
N
P
O
K
A
E
T
E
O
B
SNIJBLOEMEN
M
G
R
T
O
W
B
1
H
E
O
L
A
SPROEIER
B
K
TUINHUISJE
s
R
A
L
u
M
L
M
O
1
R
TUINIER
A
A
N
E
E
E
O
N
E
G
P
IJ
N
TUINKABOUTER
R
M
E
0
L
B
G
A
D
O
S
N
1
TUINSLANG
G
N
L
N
E
1
E
O
N
S
L
s
U
TUINSTOEL
TULP
s
B
G
N
A
L
s
N
1
u
T
B
T
VETPLANT
In deze mengelmoes van letters zijn al de genoemde woorden verstopt. Ze zijn te lezen van links naar
rechts, van rechts naar links, van boven naar beneden of omgekeerd of schuin. Sommige letters worden
dubbel gebruikt. Streep alle woorden door. De resterende letters vormen dan regel voor regel van boven
naar beneden nog een woord.
Stuur dit woord UITSLUITEND op een briefkaart naar:
Puzzelredactie PZC
Postbus 466
4380 AL Vlissingen
Uw briefkaart moet uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit zijn. Vermeldt uw naam. adres en woon
plaats.
De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VW-bon van 50.-, tweede, derde en
vierde prijs een VVV-bon van 25,-.
De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC-bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week.
k-z -s—
stroomstoot
p-a—r-u-l-o
onafgebroken-
e-k-ep-k-g
dazen-volkomen
o-ie-a-m-v-
pandj esbaas-a-
-n-d-a-t-t-tilt
hagelslag
-m-l-sy—
gelykenissen
k-n-n-k-e
voorst
o-n-t-
bewyzen
-r-n-n-
De prijswinnaars van het cryptogram van afgelopen zaterdag-
zijn: L. J. Kesteloo, Beneluxlaan 8, Middelburg (VW-bon van
50,); de VVV-bonnen van 25. gaan naar Mw. A. Houmes.
Burg. Baaslaan 9 te Sint Laurens, T. de Nooijer, Kloosterstraat
3 te Vrouwenpolder en P. Schreijenberg, Schuitvlotstraat 4 te
Biggekerke.
De prijzen worden binnenkort toegezonden.
Oplossing
vrijdag 16 december:
wedstrijd
eierdief
retraite
keerpunt
Socrates
tatoeage
evolutie
rarekiek
De woorden op de eerste en der
de verticale regel zijn: WERK
STER en DETECTOR. Het
sleutelwoord luidt: 'DWARS
FLUIT'.
Met ingang van het nieuwe jaar
moet er op brieven tot en met
twintig gram een zegel van een gul
den worden geplakt; een tariefs
verhoging van tien cent. Op 2 ja
nuari komt naar aanleiding daar
van, zoals reeds is aangekondigd,
een standaardvelletje met tien ze
gels van 1 gulden uit. Dit velletje
gaat in navolging van het velletje
'tien voor uw brieven' 'Tien voor
europa' heten.
Tot dusver hebben we aangeno
men dat voor dit velletje de Bea-
trix-zegel van 1 gulden zou worden
gebruikt, maar PTT Post heeft er
een bijzondere zegel voor laten
ontwerpen in de waarde van 100
cent. Op de zegel een vliegende koe
met daar omheen enkele Neder
landse produkten: tulpen, een
klomp en een aangesneden kaas,
alsmede een klein Nederlands
vlaggetje. De vlekken van de koe
worden gevormd door sihouetten
van enkele landen, zoals Neder
land. Italië, Groot-Brittannië en
Frankrijk. Zowel zegel- als beeld
formaat is 36x25 millimeter en de
zegel is uitgevoerd in de kleuren
geel, magenta, cyaan en zwart.
Dat voor de vlekken op de koe sil
houetten van landen zijn gebruikt
is wel een aardige vondst, maar
verder is het ontwerp nogal kinder
lijk en knullig. Nu lijkt de ontwer
per (Berry van Gerwen uit Breda)
iets met vliegend spul te hebben.
Hij heeft namelijk ook de kinder
postzegels van 1990 ontworpen en
alles wat daarop staat is ook in be
weging, o.a. een 'vliegend' paard.
Maar kinderzegels of een zegel die
Europa ingaat is toch een wereld
van verschil.
Blijft... dat PTT Post met deze ze
gel toch meer dan de Nederland
verzamelaar vangt. Wat dacht u
van de thema's Europa, landbouw-
en veeteelt en flora en fauna. Maar
wat ook blijft is dat de Nederland
verzamelaar weer negen gulden
duurder uit is dan wanneer het een
Beatrix-zegel van 1 gulden was ge
bruikt.
postzegels
i i I i
problemen. De zegel die speciaal
op Valentijnsdag zou worden afge
stemd verschijnt nu later in het
jaar. Hij houdt het verrassingsthe
ma, maar Valentijnsdag wordt nu
verder vergeten.
Aland voegde op 7 oktober een 2,00
Fmark-zegel (oplage 650.000 stuks)
toe aan de serie 'kerken op Aland'.
Afgebeeld wordt de Sunds kyrke.
Eerder verschenen: 1988,1,40 Fm.,
kerk van Jomala; 1989,1,50 Fm., de
12de eeuwse kerk van Finström;
1990,1,70 Fm., de St.-Andreaskerk
van Lumparland; 1991. 1.80 Fm.,
de Mattheuskerk van Vardö; 1992,
1,80 Fm„ kerk van Hammarland
en 1993, 1,80 Fm., Maria-Magdale-
nakerk van Sottunga.
Het jaarlijkse velletje 'jul'-zegels
(niet te gebruiken als frankeerze
gels, dertig verschillende motie
ven) verscheen 1 november. Prijs
30 Fm.
Guernsey: 16p, de ferry Trident,
24p, een Handley Page HPR-7 Su
per Dart Herald (postvliegtuig),
35p. de Joey, een passagiersvlieg
tuigje dat de dienst onderhoudt
tussen het eiland, Groot-Brittan
nië en Noord-Frankrijk, 4lp, de fer
ry Bon Marin de Serk en 60p. kaart
van Bail wick of Guernsey. De ze-
gels zitten ook in een velletje.
De zegels van Jersey tonen: 18p. de
vleugelboot Condor 10, 23p, kaart
en Jersey en brievenbus, 35p, een
Vanguard-passagiersvliegtuig,
41p. een passagiersvliegtuig Short
360 en 60p, de ferry Caesarea. Ook
deze zegels zitten in een velletje.
De kerstzegels van Guernsey 1 ok
tober) en Jersey (8 november) zijn
reeds behandeld.
De Kanaaleilanden Guernsey en
Jersey hebben op 1 oktober hun
25-jarige postale onafhankelijk
heid gevierd. Beide gaven vijf ze
gels uit met daarop vliegtuigen,
boten en kaarten. Op de zegels van
De uitgifte van de verrassingspost
zegel van 70 cent (in een velletje
van tien stuks), die voor 31 januari
stond gepland is voor onbepaalde
tijd uitgesteld. Reden: technische
In 't kort - Verenigde Staten: 17
september, acht samenhangend
gedrukte 29c.-zegels met portret
ten van blues- en jazz-zangers en
zangeressen: Bessie Smith (1894-
1937). Muddy Waters (1915-1983),
Billie Holiday (1915-1959), Robert
Johnson (1911-1938), Jimmy Rus
hing (1902-1972), 'Ma' Rainey
(1886-1939), Mildred Bailey (1907-
1951) en Howlin'Wolf (1910-1976); 3
oktober, blok met vier 29c.-zegels
(doorlopende beelden) met als titel
'de wonderen van de zee', o.a. vis
sen. vogels, duikers en schepen; 18
oktober, vel met 20x 29c.-zegels on
der de titel '.Legends of the West':
Annie Oakley, Buffalo Bill, Jim
Bridger. Chief Joseph, Bat Master-
son, Nellie Cashman, John Fré-
mont. Bill Tilgham. Kit Carson,
Bill Picket. Wild Bill Hickok. Gero-
nimo, Charles Goodnight, Sacaga-
wea. Wyat Earp en Jim Bec-
kwourth (op de resterende zegels
o.a. een buffel): 24 oktober, serie
'grote Amerikanen'. 20 c., de na
tuurkundige Virginia Apgar
(1909-1974), portret.
Hero Wit