Tal van noviteiten in
de compacte Vision A
Groene zeep en bedden van karton
n
PZC
Mini-
Mercedes
voor een
maxi-prijs
Stijlvolle spiegels
vrije tijd
29
Milieuhuis
Zwolle
Rood favoriete autokleur
ZATERDAG 17 DECEMBER 1994
H eel even deed het
studiemodel Vision A
onlangs Nederland aan bij zijn
omzwervingen rond de wereld.
Sinds het debuut, ruim een jaar
geleden, is een begeleider uit
het ontwikkelingsteam met dit
protype haast continu op reis.
Nooit heeft het publiek de
geboorte van een nieuwe auto
zo openbaar kunnen volgen, al
helemaal niet bij Mercedes.
Halverwege 1997 begint de pro
ductie van de Vision A van
Mercedes in de fabriek te Rastatt,
die nu alleen de E-serie maakt. Het
schema voor de ontwikkeling van
de totaal nieuwe A-klasse beslaat
55 maanden. Aan de voorloper Vi
sion A die najaar 1993 onthuld
werd was dus anderhalf jaar ge
werkt. Nooit eerder werkte Merce
des met voorwielaandrijving'. Voor
hen is het al nieuw om een wielop
hanging te maken zoals voorwiel
aandrijvers van andere merken al
lang hebben. De A-klasse krijgt
heel gewoon veerpoten en dwar-
sannen aan de voorwielen, en een
torsie-as met langsarmen achter
aan zoals Opel bijvoorbeeld al voor
de eerste Corsa gebruikte. Verder
moeten er compleet nieuwe moto
ren komen, en koos men een vol
strekt van het gebruikelijke afwij
kend carrosserieontwerp.
De geplande productie is 200.000
stuks per jaar, met een richtprijs
tussen 40 en 45 mille. De fabriek in
Rastatt moet veel meer gaan pro
duceren, tegen veel lagere kosten
per auto. De nieuwste organisatie
methoden worden er ingevoerd,
naar het voorbeeld van Japanse fa
brieken. Inclusief grote betrokken
heid van toeleveranciers, die al in
de huidige ontwikkelingsfase hün
steentje moeten bijdragen.
Overdonderd door de noviteiten
die de Vision A'herbergt, zie je de
elementaire revolutie haast over
het hoofd. Dat is de compacte
In de tweede helft van '97 verschijnt de nieuwe Mercedes op straat.
bouw die hem bijzonder milie-
vriendelijk maakt. Licht, zuinig en
weinig ruimte innemend. Maar is
het publiek er straks klaar voor,
om veertig mille neer te tellen voor
een autootje dat korter is dan een
Fiat Panda?
Het nu rondtoerend prototype
heeft een electromotor, waarvan
Mercedes best inziet dat het geen
bestseller kan worden. Centraal
komen versies met benzine- en die
selmotoren te staan. Eerst dacht
men aan driecilinders met 1,2 liter
inhoud. Heel compact, maar een
driepitter vergt speciale maatrege
len om hem gelijkmatig te laten lo
pen. Het worden toch viercilinders
in de productieversie, er is sprake
van varianten met 1,4 en 1,6 liter
inhoud.
Inspuiting
De benzinemotor zou gemiddeld
vijf-komma-nogwat liter per 100
km verbruiken, dus beter dan 1:15.
De diesel moet met twee liter min
der toekunnen, circa 1:25. Kort ge
leden onthulde Mercedes dat die
diesel directe inspuiting met hoge
druk krijgt, iets volledig nieuws.
Nu zitten de motoren pas in de eer
ste proeffase, als ééncilinder om
het verbrandingsproces te testen.
Een compleet werkende viercilin-
der motor bestaat nog niet.
De Vision A waarmee we lijfelijk
kennis maakten, heeft een alumi
nium carrosserie. Het productie
model krijgt evenwel een buiten
kant van staalplaat en kunststof,
verder zullen aluminium en mag
nesium onderdelen toegepast wor
den. Zo denkt Mercedes de auto
niet zwaarder te maken, maar wel
goedkoper in productie en makke
lijker te recyclen. Kortom, alleen
de vormgeving van het prototype
zegt iets omtrent het komend se
riemodel.
Dat is niet teleurstellend. Het is
opmerkelijk hoe ruim je in de Vi
sion A kunt zitten, alsof hij van
binnen langer is dan van buiten.
Veel bagageruimte blijft dan niet
over, maar de afzonderlijke stoelen
achterin kunnen een decimeter in
de lengte verschuiven, opklappen
of geheel verwijderd worden. Het
geheim zit in de hoge vloer. De
wielophanging past er geheel on
der, de motor ligt haast op zijn zij
half onder de bodem. Daardoor
kon het neusje van de auto heel
kort blijven. Bij de electro-versie
zit er nog wat bagageruimte in,
doch dat zullen versies met ver
brandingsmotor niet hebben.
Bescherming
De hoge vloer brengt heel goede
botsbescherming aan alle kanten,
wat het ontbreken van lange kreu-
kelzones voor- en achteraan com
penseert. Omdat men hoog zit zijn
er op schouderhoogte kussens in
de ramen uitgespaard, want bij
een aanrijding opzij zullen de rui
ten vaak sneuvelen. Wat botsvei-
ligheid zoal meebrengt blijkt extra
in de electro-versie, met nikkel-na-
triumchloride accu's die viermaal
zoveel energie kunnen opslaan als
gewone loodaccu's. Natrium-zwa-
vel accu's leken ook toekomst te
hebben, maar bleken bij botsproe-
ven van andere merken onveilig.
Enthousiast werd verteld over de
hoge accuspanning (550 Volt),
waarmee Mercedes gewicht spaart
en betere prestaties bereikt dan
andere electro-auto's bieden. De
accu's moeten 100.000 km mee
kunnen en zo de bedrijfskosten
draaglijk houden. Maar ze zijn nog
te duur. Electro-auto's komen pas
als je met een gewone auto een
drukke stad niet inmag. in ver
band met de luchtkwaliteit. Doch
een Mercedes A met verbrandings
motor belooft al sensationeel ge
noeg te worden.
Peter Fokker
Heel goed natuurlijk dat we
de aardappelschillen en de
plastic verpakkingen in aparte
bakken gooien. En dat batterijen
en chemisch afval niet in de
gewone vuilnisbak moeten, glas
in de glasbak hoort en er voor de
(on)gelezen kranten behalve de
kattebak ook nog een aparte
afvalcontainer is. We weten het
allemaal zo langzamerhand, de
meesten van ons handelen er ook
naar. Maar is het genoeg om ons
milieu weer leefbaarder te
maken? Waarschijnlijk niet. Dat
vergt ook aanpassing van gedrag
en vooral ook meer kennis van
milieubewust leven.
We hoeven echt niet allemaal
in de milieuwijk Ecolonia te
wonen om milieubewust te leven
en te wonen. Hele simpele kleine
dingen kunnen al een grote bij
drage leveren aan een beter mi
lieu: tuinieren zonder bestrij
dingsmiddelen bij voorbeeld of
ander materiaalgebruik in huis
en bij de schoonmaak. Het kan
allemaal, maar je moet wel even
weten hoe.
Om onder andere die vraag te
beantwoorden is het Milieuhuis
in Zwolle ingericht. Op de kop af
drie jaar geleden heeft de organi
satie Natuur Milieu Overijssel
als initiatiefnemer de deuren van
het Milieuhuis geopend voor in
dividuele bezoekers, maar vooral
ook voor groepen, die informatie
en een rondleiding krijgen. Deze
organisatie gaf voorheen voor
lichting en educatie op scholen
en er werden lezingen over het
milieu gehouden. Toen bleek dat
de mensen best wisten dat ze
thuis niet zo milieubewust bezig
waren, maar eigenlijk niet zo
goed wisten wat ze dan wél moes
ten doen. Men bedacht toen dat
het beter zou zijn de milieuvoor
lichting in de praktijk te laten
zien, vandaar dit project.
Het Milieuhuis, tot stand geko
men met onder andere subsidies -
van de gemeente Zwolle, de pro
vincie Overijssel, het ministerie
van VROM en sponsors uit het
bedrijfsleven, onderscheidt zich
op het eerste gezicht in niets van
een gewoon huis. Het staat mid
den in een woonwijk in Zwolle en
omvat feitelijk twee woningen
die met elkaar zijn verbonden.
Een gedeelte daarvan is inge
richt als informatie- en ont
vangstruimte, het huis ernaast is
ingericht als woonhuis, inclusief
tuin.
Doorsnee
Hier is duidelijk te zien hoe er mi
lieubewust kan worden geleefd.
Aan de rondleiding gaat-een vi
deo en een inleidend praatje
vooraf door een van de achttien
vrijwilligers van het Milieuhuis.
Maar in tegenstelling tot de
meeste groepsgewijze rondlei
dingen kan een ieder hier zelf
standig in huis rondlopen. Je
krijgt een walkman met daarin
een bandje, waarop de gefingeer
de familie des huizes, een door
snee gezin van vader, moeder,
zoon en dochter, je hun huis laat
zien.
De bank in de zitkamer heeft bij
voorbeeld een vulling zonder
cfk's, de vloer is gelakt met lak op
waterbasis en er staan rotan
stoeltjes. De salontafel is van
glas, evenals de eettafel met
daarop een ontbijt uitgestald, be
staande uit scharreleieren, ecolo
gische produkten en melk in
lichtgewicht flessen met statie
geld.
In de hal en de keuken ligt kurk
op de vloer, de raamjaloezieën
zijn van hout en het afval wordt
zo veel mogelijk gescheiden. Het
gezin houdt het huis schoon met
soda, groene zeep en heet water.
Daar zijn echt geen citroenfrisse
middelen met allerlei chemische
toevoegingen voor nodig. En met
een normale gootsteenplopper in
huis hoeft geen zuur in de afvoer
te worden gegooid om de boel te
ontstoppen.
Het toilet heeft een waterbespa
rende keuzeknop dat zes liter in
plaats van negen liter per spoe
ling produceert en om vieze
luchtjes te verwijderen kan de
spuitbus achterwege worden ge
laten: strijk maar eens een zwa-
velvrije lucifer af en de geur is
snel verdwenen.
Ook de kinderen in het gezin
doen milieubewust mee. De zoon
slaapt in een bed van karton en
zijn bureau is gemaakt van een
tweedehands houten blad met
houten kistjes eronder. Hij
maakt z'n huiswerk op
kringlooppapier en vult zijn pen
nen zelf bij als de inkt op is.
Dochterlief slaapt op een cfk-
vrije matras in een bed van in
lands hout. Ze gebruikt de 'kee
per', een rubberen tampon die
steeds weer te gebruiken is, en
heeft een doodgewone opdraai-
wekker. Daar wordt je ook wel er
van.
Het water in huis wordt ver
warmd door de zon door middel
van een zonneboiler en een wa-
Het Milieuhuis onderscheidt zich op het eerste gezicht in niets van
een gewoon huis. foto GPD
terbesparende douchekop in de
badkamer draagt een steentje
bij. Ook hier milievriendelïjke
schoonmaakmiddelen, een ener
giezuinige wasmaschine en moe
der gebruikt dierproefvrije cos
metica in navulbare flessen.
Hoewel in dit Milieuhuis alles is
gedaan om het zo milieuvriende
lijk mogelijk uit te voeren, zijn er
toch een aantal zaken waar je een
vraagteken bij kunt zetten. Er is
bij voorbeeld tropisch hardhout
verwerkt in de kozijnen en niet
overal is dubbelglas aange
bracht. Maar Jolande Zijlstra,
projectmanager van het Milieu
huis heeft daar wel een verkla
ring voor.
„We hebben er bewust voor geko
zen om dit niet te veranderen. De
anderen woningen hier zijn ook
zo gebouwd en daar wilden we
niet van afwijken. Bovendien
komt het nog erg vaak voor dat
woningen gebouwd worden waar
toch milieu-onvriendelijk mate
riaal in wordt verwerkt. Het gaat
er namelijk om de mensen te la
ten zien dat je ondanks dit soort
nadelen voor het milieu toch in je
eigen huis heel veel aan milieu
kunt doen. Het is een van de drie
criteria van dit project: zo milieu
bewust mogelijk, maar verkrijg
baar én betaalbaar. Het moet zo
dicht mogelijk bij de consument
staan. We hebben dan ook geen
extreme keuzes gedaan. Er is bij
voorbeeld geen composttoilet
hier in huis, maar we hebben er
wel informatie over", aldus Zijl
stra.
Het Milieuhuis heeft vooral een
voorlichtings- en voorbeeldfunc
tie. Volgens Zijstra is het geens
zins de bedoeling om met een op
gestoken vingertje mensen te
gaan vertellen wat ze fout doen.
„Het gaat erom dat we voorbeel
den aandragen hoe mensen be
wuster met hun omgeving kun
nen omgaan."
Per jaar komen er zo'n tweedui
zend mensen het Milieuhuis be
zoeken. Dat lijkt misschien niet
veel, maar is volgens Zijlstra toch
aanzienlijk voor een educatief
project als dit.
„Behalve individuele bezoekers
komen hier vooral vrouwengroe
pen van allerlei soort", vertelt ze.
„Die hebben bijna altijd wel eens
het milieu als thema. Ook scho-
lengroepen van verzorgende op
leidingen, studies milieukunde
en milieommunicatie komen hier
over de vloer. De meeste vragen
die we krijgen gaan over de zon
neboiler. de tuinschutting van
wilgeteen en de 'keeper', die stee
vast veel hilariteit opwekt."
In het Milieuhuis is allerhande
informatie te verkrijgen in de
vorm van folders, het inkijken
van literatuur en je kunt mon
sters meenemen van milieuvrien
delijke producten. Zo staat er bij
voorbeeld wasverzachter, eigen
lijk slecht voor het milieu, maar
al je het dan toch graag wilt ge
bruiken, neem dan de minst on
vriendelijke. Hetzelfde geldt voor
bij voorbeeld babyverzorgings
producten. waarschijnlijk ook
veiliger voor het kind zelf.
Bij een Milieuhuis hoor natuur
lijk de Milieutuin. Milieubewust
zijn uit zich hier op verschillende
manieren. In eerste instantie
worden natuurlijk geen chemi
sche bestrijdingsmiddelen ge
bruikt, er staat een compostvat
waar het groente- entuinaval in
wordt verwerkt en een regenton
vangt het regenwater op voor de
beplanting, het bijvullen van de
vijver en voor schoonmaakdoel-
einden.
De wilgetenenschutting is popu
lair. De wilgetakken en -tenen
waarmee die in elkaar gevloch
ten is, wortelt vanzelf weer in
vochtige grond zodat een soort
levende groene schutting ont
staat. Verder is in de tuin zoveel
mogelijk inheemse beplanting
aangebracht omdat die zich in
ons klimaat het beste thuisvoe-
len en die allerlei insecten en
vlinders aantrekken. Ook aan de
vogels is gedacht. Door nestel
mogelijkheden aan te brengen
kunnen ook zij bij de schutting of
onder de dakgoot een warm nest
je bouwen.
Het Milieuhuis is te bezoeken op
dinsdag en woensdag voor groe
pen, donderdagmorgen voor de
individuele bezoeker en de mid
dag voor groepsbezoek, en vrij
dagmiddag voor individuele be
zoekers. Verder iedere eerste za
terdag van de maand voor ieder
een. De openingstijden zijn van
10 tot 12 uur 's morgens en van 2
tot 4 uur 's middags.
Het Milieuhuis. Zwanenburgh-
straat 47 in wolle. Voor meer in
formatie tel.038-217166.
Heieen de Bruijn
De Nationale Hypotheekgarantie?
De Nationale Hypotheekbeurs!
Bel gratis 06-099.66.88
DE NATIONALE® Goes Vlasmarkt4 tel, 01100-51588
|"~5^|vC_r~v' Middelburg Lange Geere 153 tel, 01180-29828
I tx'i J Vlissingen Badhuisstraat 137 tel, 01184-13900
HYPOTHEEKBEURS Zierikzee Korte St. Janstr. 8 tel. 01110-20124
Dat er enige ruimte voor hypotheekrenteverlagingen bestaat blijkt
uit het feit dat deze week Hooge Huys/G'o (10 jaar) en Reaal de rente
tarieven hebben verlaagd.
De rente op de kapitaalmarkt vertoont momenteel een grillig verloop.
Hypotheekrente
rentepercentages
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
13 december 1994
vast
provi
bank
besparing
van
gedu
sie in
constant
rende
38':..
50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
5 jr
1,00
8.30
4,61
3,08
spaarhyp.
10 jr.
1.00
8.70
4.88
3.30
spaarhyp.
15 jr.
1.00
9,00
5.09
variab.
1.00
6.70
4,42
3.57
ann. hyp.
5 jr.
1.00
8.10
5,34
4,30
ABP
spaarhyp.
1.00
8.10
4,50
3.00
spaarhyp.
10 jr.
1.00
8.40
4,70
3,16
spaarhyp.
15 jr.
1.00
8.70
4,90
3.33
ann. hyp
5 jr.
1.00
7.90
5.21
4,20
ann. hyp.
10 jr.
1.00
8.20
5.41
4.36
Aegon
spaarhyp.
5 jr.
1.00
8.20
4.59
3.09
3.53
spaarhyp.
15/20 jr.
1.00
9,00
Amev
zorg-vrij-hyp.
1.00
8,30
4.66
3.14
Levens verz.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
1.00
9.10
5.20
3,58
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1.00
8,30
4.65
3.13
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1.00
8,70
4,92
spaarv.hyp.
renterus
1.00
8,50
Centraal
spaargar.hyp
5 jr.
0.25
8,20
4.51
3,01
Beheer
spaargar.hyp. 15 jr.
0,25
5,13
Centrale
spaarhyp.
5jr.
1.00
8.10
4.46
2,96
Volksbank
spaarhyp.
10 jr
1.00
8.60
ann. hyp.
1.00
6.80
ann. hyp.
5 jr.
1.00
7.90
5,21
4.20
Delta Lloyd
hvp.tot.plan
1.00
8.20
4.59
3,08
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1.00
9.00
5,14
3.52
Direktbank
besp.dir hyp.
5. jr.
1,00
8,30
4.65
3.13
GWK-bank
spaarhyp.
1.00
8.20
4.59
3.08
ann. hyp,
1 jr
1.00
6.70
4.42
3.57
ann. hyp.
5 jr.
1,00
8.00
5.28
4.25
Nationale
spaarhyp.
5
r.
1,00
8.30
4.66
3.14
Nederlanden
spaarhyp.
I5.il'.
1,00
9.00
5.14
3.52
ING-bank
spaarhyp.
5
r.
1,00
8.30
4.61
3.09
spaarhyp.
10
r.
1.00
8.70
4.88
3,31
ann hyp.
1
IS
1.00
6.90
4.55
3,67
ann. hyp.
b
r.
1.00
8.10
5.34
4,30
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1.00
8.20
4,57
3.07
spaarhyp.
7
r.
1.00
8.50
4.78
3.23
spaarhvp.
12
r.
1.00
8.90
5.05
3,46
ann. hyp.
1,00
6.80
4.39
3.54
ann. hyp
5 jr.
1.00
8.00
5.17
4.16
Rabo
sp opt. hyp.
3 jr.
1.00
7.50
4.08
2.67
Hp,bank
sp.opt. hyp.
10 jr,
1,00
8.70
4.91
3.33
adviesrente i
ann. hyp.
variabel
1.00
6.70
4,42
3.57
ann. hyp.
3.
r.
1,00
8.10
5.34
4.30
Reaal
spaar-hyp.
5 jr.
1,00
8,10
4.52
'3.03
Hypothek.BV
spaar-hyp.
10 jr.
1,00
8,30
4.66
3.14
VSB Bank
spaarhyp.
5 jr.
LOO
8,30
4.66
3.14
lage last.
7 jr
1.00
8.40
4.71
3.18
Utrecht
lage last.
15 jr.
1.00
8.90
5.05
3.45
Zvvolsche
hyp.-gar-plan
1.00
8,10
4.39
2,89
Alg./ing
hyp.-gar-plan 10 jr.
1.00
8.50
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd
De vermelde tarieven hebben betrekking' op standaard hypotheken met.
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (mvri is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.- Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Wanneer we de spiegel raadple
gen om onszelf te bekijken,
zien we graag een mooi lijstje rond
het glas. Aan stijlvolle spiegels is
tegenwoordig keus te over. Hans-
grohe, fabrikant van badkamer-
garnituren. komt met een exclu
sieve spiegelcollectie. De spiegels
zijnroyaal van formaat'. 45 of 55 cm
breed en 90 cm hoog. Hierdoor
wordt een beperkte ruimte optisch
vergroot. Niet alleen een pluspunt
in een krappe badkamer maar
vooral in het toilet.
De spiegels zijn prachtig uitge
voerd, hebben facetgeslepen zij
randen en naar keuze een afgeron
de bovenzijde, dan wel een puntig
toelopende. In combinatie met de
spiegels worden glazen planchets
in verschillende maten en diverse
soorten halogeenlampen geleverd.
De spiegelframes zijn verkrijgbaar
in diverse kleuren en/of combina
ties.
Voor deze collectie kunt u terecht
bij de sanitairvakhandel. De mon
tage is uiterst eenvoudig zel^ te
doen omdat als hulpmiddel een
montageraam wordt meegeleverd.
De verschillende spiegels kunnen
met daarbij passende accessoires
en kranen worden gecombineerd.
Behalve in badkamer en toilet
kunnen de spiegels ook heel goed
worden toegepast in de hal, de
woon- en de slaapkamer ffoto GPD).
Het Centraal Bureau voor Sta
tistiek houdt van alles bij, zo
ook welke kleuren de nieuw ver
kochte auto's in ons land hebben.
Dat vermeldt een recente uitgave
van de autobranche-vereniging
RAI. Een overzicht toont dat de
kleurvoorkeur momenteel heel an
ders is dan twaalf jaar geleden.
Eén ding bleef gelijk, rood is de fa
voriete kleur. In 1982 werden ech
ter haast even veel auto's in blauw
en groen besteld. Nu ligt rood rui
mer voor als eerste keus. met grijs
en blauw daarachter bijna gelijkop
als tweede. Dan volgt wit, een
klem- die in 1982 helemaal niet po
pulair was, terwijl grijs toen ook
maar half zoveel scoorde als nu.
Groen daalde juist met de helft in
populariteit tegenover 1982.
Modekleuren zijn er duidelijk uit
te halen. In 1982 was bruin 'in', nu
niet meer (van 11 naar 3 procent-
gezakt). Dat geldt ook voor geel. in
1982 haast tienmaal zo vaak geko
zen als nu. Zwart past beter in de
huidige mode: 6 procent nu, net
geen 1 procent twaalf jaar geleden.
Maar geel lijkt terug te komen.
Sportieve auto's, van Seat Ibiza
GTi via Opel Astra Sport/GSi tot
aan BMW M3. bieden het als
nieuwste kleur.
Overzicht kleur en percentages
1982/1994: Rood 15,8/22.1: Grijs 9,8
/19,2; Blauw 15,5/18,9; Wit 4,8/16,1;
Groen 15,4/8.6; Zwart 0,9/6; Beige
8.2/3,8; Bruin 11/3,1; Geel 9,6/1.