Tal van noviteiten in de compacte Vision A Groene zeep en bedden van karton n PZC Mini- Mercedes voor een maxi-prijs Stijlvolle spiegels vrije tijd 29 Milieuhuis Zwolle Rood favoriete autokleur ZATERDAG 17 DECEMBER 1994 H eel even deed het studiemodel Vision A onlangs Nederland aan bij zijn omzwervingen rond de wereld. Sinds het debuut, ruim een jaar geleden, is een begeleider uit het ontwikkelingsteam met dit protype haast continu op reis. Nooit heeft het publiek de geboorte van een nieuwe auto zo openbaar kunnen volgen, al helemaal niet bij Mercedes. Halverwege 1997 begint de pro ductie van de Vision A van Mercedes in de fabriek te Rastatt, die nu alleen de E-serie maakt. Het schema voor de ontwikkeling van de totaal nieuwe A-klasse beslaat 55 maanden. Aan de voorloper Vi sion A die najaar 1993 onthuld werd was dus anderhalf jaar ge werkt. Nooit eerder werkte Merce des met voorwielaandrijving'. Voor hen is het al nieuw om een wielop hanging te maken zoals voorwiel aandrijvers van andere merken al lang hebben. De A-klasse krijgt heel gewoon veerpoten en dwar- sannen aan de voorwielen, en een torsie-as met langsarmen achter aan zoals Opel bijvoorbeeld al voor de eerste Corsa gebruikte. Verder moeten er compleet nieuwe moto ren komen, en koos men een vol strekt van het gebruikelijke afwij kend carrosserieontwerp. De geplande productie is 200.000 stuks per jaar, met een richtprijs tussen 40 en 45 mille. De fabriek in Rastatt moet veel meer gaan pro duceren, tegen veel lagere kosten per auto. De nieuwste organisatie methoden worden er ingevoerd, naar het voorbeeld van Japanse fa brieken. Inclusief grote betrokken heid van toeleveranciers, die al in de huidige ontwikkelingsfase hün steentje moeten bijdragen. Overdonderd door de noviteiten die de Vision A'herbergt, zie je de elementaire revolutie haast over het hoofd. Dat is de compacte In de tweede helft van '97 verschijnt de nieuwe Mercedes op straat. bouw die hem bijzonder milie- vriendelijk maakt. Licht, zuinig en weinig ruimte innemend. Maar is het publiek er straks klaar voor, om veertig mille neer te tellen voor een autootje dat korter is dan een Fiat Panda? Het nu rondtoerend prototype heeft een electromotor, waarvan Mercedes best inziet dat het geen bestseller kan worden. Centraal komen versies met benzine- en die selmotoren te staan. Eerst dacht men aan driecilinders met 1,2 liter inhoud. Heel compact, maar een driepitter vergt speciale maatrege len om hem gelijkmatig te laten lo pen. Het worden toch viercilinders in de productieversie, er is sprake van varianten met 1,4 en 1,6 liter inhoud. Inspuiting De benzinemotor zou gemiddeld vijf-komma-nogwat liter per 100 km verbruiken, dus beter dan 1:15. De diesel moet met twee liter min der toekunnen, circa 1:25. Kort ge leden onthulde Mercedes dat die diesel directe inspuiting met hoge druk krijgt, iets volledig nieuws. Nu zitten de motoren pas in de eer ste proeffase, als ééncilinder om het verbrandingsproces te testen. Een compleet werkende viercilin- der motor bestaat nog niet. De Vision A waarmee we lijfelijk kennis maakten, heeft een alumi nium carrosserie. Het productie model krijgt evenwel een buiten kant van staalplaat en kunststof, verder zullen aluminium en mag nesium onderdelen toegepast wor den. Zo denkt Mercedes de auto niet zwaarder te maken, maar wel goedkoper in productie en makke lijker te recyclen. Kortom, alleen de vormgeving van het prototype zegt iets omtrent het komend se riemodel. Dat is niet teleurstellend. Het is opmerkelijk hoe ruim je in de Vi sion A kunt zitten, alsof hij van binnen langer is dan van buiten. Veel bagageruimte blijft dan niet over, maar de afzonderlijke stoelen achterin kunnen een decimeter in de lengte verschuiven, opklappen of geheel verwijderd worden. Het geheim zit in de hoge vloer. De wielophanging past er geheel on der, de motor ligt haast op zijn zij half onder de bodem. Daardoor kon het neusje van de auto heel kort blijven. Bij de electro-versie zit er nog wat bagageruimte in, doch dat zullen versies met ver brandingsmotor niet hebben. Bescherming De hoge vloer brengt heel goede botsbescherming aan alle kanten, wat het ontbreken van lange kreu- kelzones voor- en achteraan com penseert. Omdat men hoog zit zijn er op schouderhoogte kussens in de ramen uitgespaard, want bij een aanrijding opzij zullen de rui ten vaak sneuvelen. Wat botsvei- ligheid zoal meebrengt blijkt extra in de electro-versie, met nikkel-na- triumchloride accu's die viermaal zoveel energie kunnen opslaan als gewone loodaccu's. Natrium-zwa- vel accu's leken ook toekomst te hebben, maar bleken bij botsproe- ven van andere merken onveilig. Enthousiast werd verteld over de hoge accuspanning (550 Volt), waarmee Mercedes gewicht spaart en betere prestaties bereikt dan andere electro-auto's bieden. De accu's moeten 100.000 km mee kunnen en zo de bedrijfskosten draaglijk houden. Maar ze zijn nog te duur. Electro-auto's komen pas als je met een gewone auto een drukke stad niet inmag. in ver band met de luchtkwaliteit. Doch een Mercedes A met verbrandings motor belooft al sensationeel ge noeg te worden. Peter Fokker Heel goed natuurlijk dat we de aardappelschillen en de plastic verpakkingen in aparte bakken gooien. En dat batterijen en chemisch afval niet in de gewone vuilnisbak moeten, glas in de glasbak hoort en er voor de (on)gelezen kranten behalve de kattebak ook nog een aparte afvalcontainer is. We weten het allemaal zo langzamerhand, de meesten van ons handelen er ook naar. Maar is het genoeg om ons milieu weer leefbaarder te maken? Waarschijnlijk niet. Dat vergt ook aanpassing van gedrag en vooral ook meer kennis van milieubewust leven. We hoeven echt niet allemaal in de milieuwijk Ecolonia te wonen om milieubewust te leven en te wonen. Hele simpele kleine dingen kunnen al een grote bij drage leveren aan een beter mi lieu: tuinieren zonder bestrij dingsmiddelen bij voorbeeld of ander materiaalgebruik in huis en bij de schoonmaak. Het kan allemaal, maar je moet wel even weten hoe. Om onder andere die vraag te beantwoorden is het Milieuhuis in Zwolle ingericht. Op de kop af drie jaar geleden heeft de organi satie Natuur Milieu Overijssel als initiatiefnemer de deuren van het Milieuhuis geopend voor in dividuele bezoekers, maar vooral ook voor groepen, die informatie en een rondleiding krijgen. Deze organisatie gaf voorheen voor lichting en educatie op scholen en er werden lezingen over het milieu gehouden. Toen bleek dat de mensen best wisten dat ze thuis niet zo milieubewust bezig waren, maar eigenlijk niet zo goed wisten wat ze dan wél moes ten doen. Men bedacht toen dat het beter zou zijn de milieuvoor lichting in de praktijk te laten zien, vandaar dit project. Het Milieuhuis, tot stand geko men met onder andere subsidies - van de gemeente Zwolle, de pro vincie Overijssel, het ministerie van VROM en sponsors uit het bedrijfsleven, onderscheidt zich op het eerste gezicht in niets van een gewoon huis. Het staat mid den in een woonwijk in Zwolle en omvat feitelijk twee woningen die met elkaar zijn verbonden. Een gedeelte daarvan is inge richt als informatie- en ont vangstruimte, het huis ernaast is ingericht als woonhuis, inclusief tuin. Doorsnee Hier is duidelijk te zien hoe er mi lieubewust kan worden geleefd. Aan de rondleiding gaat-een vi deo en een inleidend praatje vooraf door een van de achttien vrijwilligers van het Milieuhuis. Maar in tegenstelling tot de meeste groepsgewijze rondlei dingen kan een ieder hier zelf standig in huis rondlopen. Je krijgt een walkman met daarin een bandje, waarop de gefingeer de familie des huizes, een door snee gezin van vader, moeder, zoon en dochter, je hun huis laat zien. De bank in de zitkamer heeft bij voorbeeld een vulling zonder cfk's, de vloer is gelakt met lak op waterbasis en er staan rotan stoeltjes. De salontafel is van glas, evenals de eettafel met daarop een ontbijt uitgestald, be staande uit scharreleieren, ecolo gische produkten en melk in lichtgewicht flessen met statie geld. In de hal en de keuken ligt kurk op de vloer, de raamjaloezieën zijn van hout en het afval wordt zo veel mogelijk gescheiden. Het gezin houdt het huis schoon met soda, groene zeep en heet water. Daar zijn echt geen citroenfrisse middelen met allerlei chemische toevoegingen voor nodig. En met een normale gootsteenplopper in huis hoeft geen zuur in de afvoer te worden gegooid om de boel te ontstoppen. Het toilet heeft een waterbespa rende keuzeknop dat zes liter in plaats van negen liter per spoe ling produceert en om vieze luchtjes te verwijderen kan de spuitbus achterwege worden ge laten: strijk maar eens een zwa- velvrije lucifer af en de geur is snel verdwenen. Ook de kinderen in het gezin doen milieubewust mee. De zoon slaapt in een bed van karton en zijn bureau is gemaakt van een tweedehands houten blad met houten kistjes eronder. Hij maakt z'n huiswerk op kringlooppapier en vult zijn pen nen zelf bij als de inkt op is. Dochterlief slaapt op een cfk- vrije matras in een bed van in lands hout. Ze gebruikt de 'kee per', een rubberen tampon die steeds weer te gebruiken is, en heeft een doodgewone opdraai- wekker. Daar wordt je ook wel er van. Het water in huis wordt ver warmd door de zon door middel van een zonneboiler en een wa- Het Milieuhuis onderscheidt zich op het eerste gezicht in niets van een gewoon huis. foto GPD terbesparende douchekop in de badkamer draagt een steentje bij. Ook hier milievriendelïjke schoonmaakmiddelen, een ener giezuinige wasmaschine en moe der gebruikt dierproefvrije cos metica in navulbare flessen. Hoewel in dit Milieuhuis alles is gedaan om het zo milieuvriende lijk mogelijk uit te voeren, zijn er toch een aantal zaken waar je een vraagteken bij kunt zetten. Er is bij voorbeeld tropisch hardhout verwerkt in de kozijnen en niet overal is dubbelglas aange bracht. Maar Jolande Zijlstra, projectmanager van het Milieu huis heeft daar wel een verkla ring voor. „We hebben er bewust voor geko zen om dit niet te veranderen. De anderen woningen hier zijn ook zo gebouwd en daar wilden we niet van afwijken. Bovendien komt het nog erg vaak voor dat woningen gebouwd worden waar toch milieu-onvriendelijk mate riaal in wordt verwerkt. Het gaat er namelijk om de mensen te la ten zien dat je ondanks dit soort nadelen voor het milieu toch in je eigen huis heel veel aan milieu kunt doen. Het is een van de drie criteria van dit project: zo milieu bewust mogelijk, maar verkrijg baar én betaalbaar. Het moet zo dicht mogelijk bij de consument staan. We hebben dan ook geen extreme keuzes gedaan. Er is bij voorbeeld geen composttoilet hier in huis, maar we hebben er wel informatie over", aldus Zijl stra. Het Milieuhuis heeft vooral een voorlichtings- en voorbeeldfunc tie. Volgens Zijstra is het geens zins de bedoeling om met een op gestoken vingertje mensen te gaan vertellen wat ze fout doen. „Het gaat erom dat we voorbeel den aandragen hoe mensen be wuster met hun omgeving kun nen omgaan." Per jaar komen er zo'n tweedui zend mensen het Milieuhuis be zoeken. Dat lijkt misschien niet veel, maar is volgens Zijlstra toch aanzienlijk voor een educatief project als dit. „Behalve individuele bezoekers komen hier vooral vrouwengroe pen van allerlei soort", vertelt ze. „Die hebben bijna altijd wel eens het milieu als thema. Ook scho- lengroepen van verzorgende op leidingen, studies milieukunde en milieommunicatie komen hier over de vloer. De meeste vragen die we krijgen gaan over de zon neboiler. de tuinschutting van wilgeteen en de 'keeper', die stee vast veel hilariteit opwekt." In het Milieuhuis is allerhande informatie te verkrijgen in de vorm van folders, het inkijken van literatuur en je kunt mon sters meenemen van milieuvrien delijke producten. Zo staat er bij voorbeeld wasverzachter, eigen lijk slecht voor het milieu, maar al je het dan toch graag wilt ge bruiken, neem dan de minst on vriendelijke. Hetzelfde geldt voor bij voorbeeld babyverzorgings producten. waarschijnlijk ook veiliger voor het kind zelf. Bij een Milieuhuis hoor natuur lijk de Milieutuin. Milieubewust zijn uit zich hier op verschillende manieren. In eerste instantie worden natuurlijk geen chemi sche bestrijdingsmiddelen ge bruikt, er staat een compostvat waar het groente- entuinaval in wordt verwerkt en een regenton vangt het regenwater op voor de beplanting, het bijvullen van de vijver en voor schoonmaakdoel- einden. De wilgetenenschutting is popu lair. De wilgetakken en -tenen waarmee die in elkaar gevloch ten is, wortelt vanzelf weer in vochtige grond zodat een soort levende groene schutting ont staat. Verder is in de tuin zoveel mogelijk inheemse beplanting aangebracht omdat die zich in ons klimaat het beste thuisvoe- len en die allerlei insecten en vlinders aantrekken. Ook aan de vogels is gedacht. Door nestel mogelijkheden aan te brengen kunnen ook zij bij de schutting of onder de dakgoot een warm nest je bouwen. Het Milieuhuis is te bezoeken op dinsdag en woensdag voor groe pen, donderdagmorgen voor de individuele bezoeker en de mid dag voor groepsbezoek, en vrij dagmiddag voor individuele be zoekers. Verder iedere eerste za terdag van de maand voor ieder een. De openingstijden zijn van 10 tot 12 uur 's morgens en van 2 tot 4 uur 's middags. Het Milieuhuis. Zwanenburgh- straat 47 in wolle. Voor meer in formatie tel.038-217166. Heieen de Bruijn De Nationale Hypotheekgarantie? De Nationale Hypotheekbeurs! Bel gratis 06-099.66.88 DE NATIONALE® Goes Vlasmarkt4 tel, 01100-51588 |"~5^|vC_r~v' Middelburg Lange Geere 153 tel, 01180-29828 I tx'i J Vlissingen Badhuisstraat 137 tel, 01184-13900 HYPOTHEEKBEURS Zierikzee Korte St. Janstr. 8 tel. 01110-20124 Dat er enige ruimte voor hypotheekrenteverlagingen bestaat blijkt uit het feit dat deze week Hooge Huys/G'o (10 jaar) en Reaal de rente tarieven hebben verlaagd. De rente op de kapitaalmarkt vertoont momenteel een grillig verloop. Hypotheekrente rentepercentages per rente afsluit opgave rente bij fiscale 13 december 1994 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 38':.. 50% ABN.AMRO spaarhyp. 5 jr 1,00 8.30 4,61 3,08 spaarhyp. 10 jr. 1.00 8.70 4.88 3.30 spaarhyp. 15 jr. 1.00 9,00 5.09 variab. 1.00 6.70 4,42 3.57 ann. hyp. 5 jr. 1.00 8.10 5,34 4,30 ABP spaarhyp. 1.00 8.10 4,50 3.00 spaarhyp. 10 jr. 1.00 8.40 4,70 3,16 spaarhyp. 15 jr. 1.00 8.70 4,90 3.33 ann. hyp 5 jr. 1.00 7.90 5.21 4,20 ann. hyp. 10 jr. 1.00 8.20 5.41 4.36 Aegon spaarhyp. 5 jr. 1.00 8.20 4.59 3.09 3.53 spaarhyp. 15/20 jr. 1.00 9,00 Amev zorg-vrij-hyp. 1.00 8,30 4.66 3.14 Levens verz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1.00 9.10 5.20 3,58 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1.00 8,30 4.65 3.13 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1.00 8,70 4,92 spaarv.hyp. renterus 1.00 8,50 Centraal spaargar.hyp 5 jr. 0.25 8,20 4.51 3,01 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 5,13 Centrale spaarhyp. 5jr. 1.00 8.10 4.46 2,96 Volksbank spaarhyp. 10 jr 1.00 8.60 ann. hyp. 1.00 6.80 ann. hyp. 5 jr. 1.00 7.90 5,21 4.20 Delta Lloyd hvp.tot.plan 1.00 8.20 4.59 3,08 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1.00 9.00 5,14 3.52 Direktbank besp.dir hyp. 5. jr. 1,00 8,30 4.65 3.13 GWK-bank spaarhyp. 1.00 8.20 4.59 3.08 ann. hyp, 1 jr 1.00 6.70 4.42 3.57 ann. hyp. 5 jr. 1,00 8.00 5.28 4.25 Nationale spaarhyp. 5 r. 1,00 8.30 4.66 3.14 Nederlanden spaarhyp. I5.il'. 1,00 9.00 5.14 3.52 ING-bank spaarhyp. 5 r. 1,00 8.30 4.61 3.09 spaarhyp. 10 r. 1.00 8.70 4.88 3,31 ann hyp. 1 IS 1.00 6.90 4.55 3,67 ann. hyp. b r. 1.00 8.10 5.34 4,30 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1.00 8.20 4,57 3.07 spaarhyp. 7 r. 1.00 8.50 4.78 3.23 spaarhvp. 12 r. 1.00 8.90 5.05 3,46 ann. hyp. 1,00 6.80 4.39 3.54 ann. hyp 5 jr. 1.00 8.00 5.17 4.16 Rabo sp opt. hyp. 3 jr. 1.00 7.50 4.08 2.67 Hp,bank sp.opt. hyp. 10 jr, 1,00 8.70 4.91 3.33 adviesrente i ann. hyp. variabel 1.00 6.70 4,42 3.57 ann. hyp. 3. r. 1,00 8.10 5.34 4.30 Reaal spaar-hyp. 5 jr. 1,00 8,10 4.52 '3.03 Hypothek.BV spaar-hyp. 10 jr. 1,00 8,30 4.66 3.14 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. LOO 8,30 4.66 3.14 lage last. 7 jr 1.00 8.40 4.71 3.18 Utrecht lage last. 15 jr. 1.00 8.90 5.05 3.45 Zvvolsche hyp.-gar-plan 1.00 8,10 4.39 2,89 Alg./ing hyp.-gar-plan 10 jr. 1.00 8.50 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd De vermelde tarieven hebben betrekking' op standaard hypotheken met. gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (mvri is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.- Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Wanneer we de spiegel raadple gen om onszelf te bekijken, zien we graag een mooi lijstje rond het glas. Aan stijlvolle spiegels is tegenwoordig keus te over. Hans- grohe, fabrikant van badkamer- garnituren. komt met een exclu sieve spiegelcollectie. De spiegels zijnroyaal van formaat'. 45 of 55 cm breed en 90 cm hoog. Hierdoor wordt een beperkte ruimte optisch vergroot. Niet alleen een pluspunt in een krappe badkamer maar vooral in het toilet. De spiegels zijn prachtig uitge voerd, hebben facetgeslepen zij randen en naar keuze een afgeron de bovenzijde, dan wel een puntig toelopende. In combinatie met de spiegels worden glazen planchets in verschillende maten en diverse soorten halogeenlampen geleverd. De spiegelframes zijn verkrijgbaar in diverse kleuren en/of combina ties. Voor deze collectie kunt u terecht bij de sanitairvakhandel. De mon tage is uiterst eenvoudig zel^ te doen omdat als hulpmiddel een montageraam wordt meegeleverd. De verschillende spiegels kunnen met daarbij passende accessoires en kranen worden gecombineerd. Behalve in badkamer en toilet kunnen de spiegels ook heel goed worden toegepast in de hal, de woon- en de slaapkamer ffoto GPD). Het Centraal Bureau voor Sta tistiek houdt van alles bij, zo ook welke kleuren de nieuw ver kochte auto's in ons land hebben. Dat vermeldt een recente uitgave van de autobranche-vereniging RAI. Een overzicht toont dat de kleurvoorkeur momenteel heel an ders is dan twaalf jaar geleden. Eén ding bleef gelijk, rood is de fa voriete kleur. In 1982 werden ech ter haast even veel auto's in blauw en groen besteld. Nu ligt rood rui mer voor als eerste keus. met grijs en blauw daarachter bijna gelijkop als tweede. Dan volgt wit, een klem- die in 1982 helemaal niet po pulair was, terwijl grijs toen ook maar half zoveel scoorde als nu. Groen daalde juist met de helft in populariteit tegenover 1982. Modekleuren zijn er duidelijk uit te halen. In 1982 was bruin 'in', nu niet meer (van 11 naar 3 procent- gezakt). Dat geldt ook voor geel. in 1982 haast tienmaal zo vaak geko zen als nu. Zwart past beter in de huidige mode: 6 procent nu, net geen 1 procent twaalf jaar geleden. Maar geel lijkt terug te komen. Sportieve auto's, van Seat Ibiza GTi via Opel Astra Sport/GSi tot aan BMW M3. bieden het als nieuwste kleur. Overzicht kleur en percentages 1982/1994: Rood 15,8/22.1: Grijs 9,8 /19,2; Blauw 15,5/18,9; Wit 4,8/16,1; Groen 15,4/8.6; Zwart 0,9/6; Beige 8.2/3,8; Bruin 11/3,1; Geel 9,6/1.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 29