Precies dat tikkeltje romantiek PZC Kerstcircus in het oude Carré Piep-piep-piep: wil je eindelijk met me trouwen? Alle Hanzen samen in een encyclopedie vrije tijd 27 ZATERDAG 17 DECEMBER 1994 Hij leerde het vak in de oorlog. In het café met toneelzaal van zijn vader in Oudkarspel. Daar liet hij artiesten optreden, die maar wat graag kwamen. Niet om het geld maar om het eten. Een halve eeuw geleden is dat nu alweer. Sindsdien was hij de steun en toeverlaat van Wim Kan en Corry Vonk en regelde zijn Nederlands Theaterbureau de zaken en optredens van menig artiest. Een bloeiend bedrijf dat hij samen leidt met zijn zoon Cees en schoonzoon Lucien Dufais. Deze week ging voor de tiende keer in het Amsterdamse Koninklijk Theater Carré hun Wereld Kerstcircus in première. En nog heeft hij zijn grenzen niet bereikt, want hij is ook een van de mensen achter een nieuw groot reizend Nederlands circus dat in het voorjaar de eerste voorstelling geeft: Carré op Tournee. Hij is 76 en geniet nog dagelijks van zijn werk. Een bescheiden heer achter de bühne: Wout van Liempt. Circus in Carré is voor het pu bliek een feest. Je merkt het al aan de kaartverkoop. Bij de kassa stond een man uit Heerenveen. Ik vroeg waarom hij niet daar naar een circus ging. Maar die meneer had als kind circus gezien in Carré en wil dat nu ook/ zijn kinderen la ten ervaren. Het' is dus ook een kwestie van nostalgie. En daarom zijn we blij dat er zo veel kinderen komen. Ons publiek van de toe komst, klanten voor het leven. Het was Van Liempt, die ertoe bij droeg dat in 1979 voor het eerst sinds decennia weer circus in Car ré was te zien. In het theater dat uiteindelijk door circuskoning Os car Carré met die bedoeling was gebouwd. Het is ook de familie Van Liempt, ofwel het Nederlands Theaterbureau, die maakt dat Carré weer de naam is van een rei zend circus. Het begon in 1979, toen Wout van Liempt voor de tweede maal het Russisch Staatcircus naar de Am sterdamse RAI wilde halen. „Maar toen zag ik in die tijd bij de directie van Carré, aan de muur het portret hangen van Karei Wunnink, de vroegere directeur met wie we sa men met Henk van der Meyden al in 1971 het Russisch Staatscircus naai" Nederland had gehaald. Het was net alsof hij me aankeek en te gen me wilde zeggen: Nee Wout, dat mo,et je niet doen in de RAI, dat circus moetje brengen in Car ré. Dat ben je aan dit theater ver plicht." Een dikke tien jaar geleden zag Van Liempt hoe allerlei schouw burgen met veel succes rond de kerstdagen circus brachten. „Dat moeten we ook in Amsterdam kun nen, dacht ik. We zijn gaan praten met de directie van Carré en heb ben toen voor de opbouw van het programma de circusfamilie Knie kunnen strikken. Het bleek te werken. En nu hebben we voor de tiende keer het Wereld Kerstcircus in Carré." Eenheid Dat ze met Fredy Knie jr en zijn fa milie al die jaren zo'n goede sa menwerking zouden hebben had den ze tien geleden niet kunnen denken. „We zochten iemand die de voorstelling zou kunnen regis seren, die zo veel artiesten uit zo veel landen, tot een eenheid zou kunnen vormen. Knie leek dat wel wat. Voor de oorlog trad zijn fami lie al in Nederland met veel plezier op, dus hij kwam graag en heeft nu al voor de tiende keer de leiding." „Knie, dat is circusadel. Familie die het vak kent en met wie het prettig werken is. Fredy heeft ge zag, houdt van dicipline en niveau. Bovendien brengt hij circus dat je gerust diervriendelijk kunt noe men. Knie laat geen nummers zien waarin dieren iets moeten doen wat niet bij hun karakter hoort." Toen vader en zoon Van Liempt het circus begonnen zeiden ze elk jaar een voorstelling te zullen brengen met op zijn minst de win naar van de gouden clown, de be langrijkste onderscheiding in de circuswereld. „Er is wel eens ge dacht: 'Dat houden ze nooit vol'. Maar uiteindelijk halen we onze nummers nu weg bij de grote cir cusfestivals in Parijs en Monte Carlo waar Henk in de jury zit. En Cees zit nu bij het festival van Ro me in de jury. Internationale er kenning voor het Wereld Kerstcir cus." „Dat het elk jaar weer lukt zo'n programma samen te stellen komt niet alleen omdat veel circussen 's winters niet reizen. Belangrijk is ook de naam die Carré in de circus wereld heeft. Artiesten vinden het daar aangenaam werken. Er zijn goede kleedkamers met douches, goed logies en we tonen onze waar dering voor hun inzet. Dat gebeurt elders niet altijd. We krijgen dan ook elk jaar een stuk of vijftig aan meldingen van artiesten die graag in die periode bij ons komen werken." En zo wordt Carré de komende we ken opnieuw bevolkt door een in ternationaal gezelschap: Chine zen, Roemenen, Mexicanen. En... het Nederlandse duo Mini en Maxi, dat debuteert als circusact. Iets waar ze al jaren zin in hadden, maar dat nu mooi past in zo'n jubi leumprogramma. Tournee Komend voorjaar gaat Carré op tournee. Vader en zoon zijn er vol van, al klinkt er in hun verhaal toch ook een gezonde dosis onze kerheid. Want wie begint vandaag de dag nog een nieuw circus, een onderneming waai" bij wijze van spreken alleen maar veel geld bij moet. Toch denkt de familie Van Liempt samen met Stardust Cir cus International en de directie van Theater Carré iets moois, iets succesvols te gaan brengen. Circus met net dat snufje romantiek, dat de bezoeker ervan verwacht, maar nog zo zelden krijgt. Vandaar dat een nieuwe tent is ontworpen, waarin het publiek het comfort van een echt theater moet krijgen. Geen harde banken, maai" stoelen en veel pluche. „Natuurlijk is het een forse inves tering", zegt Cees. „Maar we dur ven het aan omdat we de wereld top laten zien. We geloven in onze opzet: spelen in zo veel mogelijk Nederlandse steden om daar elk jaar terug te komen. Steeds met Paardendressuur is één van de hoog tepunten van het Kerstcircus. een ander programma. Zo ontstaat een traditie, zoals Circus Knie die in Zwitserland heeft. Het komend jaar is dat voor ons nog moeilijk, omdat de tournees van allerlei on dernemingen al vastliggen." Zitplaatsen Maar dat het plan alle kans van slagen heeft, dat weten ze zeker. „De naam Carré leeft nog", zegt Van Liempt senior. „Maar de on derneming staat los van de familie. De naam is ontleend aan het thea ter. Maai" inderdaad, een circus be ginnen is en blijft een gok. Toch moesten we wel. Om met een der gelijk programma geld te verdie nen moetje per dag meer zitplaat sen kunnen verkopen dan de 1500 die theater Carré nu biedt. De tent heeft het dubbele aantal." De risico's: Wout van Liempt her innert zich nog maar al te goed hoe in 1983 de tournee van het Rus sisch Staatscircus de onderne ming een vermogen kostte. „We waren nog maar net begonnen, of boven Korea werd een verkeers vliegtuig neergeschoten. De Rus sen kregen de schuld en het gevolg was dat er niemand meer naar de voorstelling kwam kijken." „Een burgemeester die een paar jaar eerder nog een ontvangst hield voor de artiesten, riep nu zelfs het publiek op thuis te blij ven. En als je dan nagaat, dat latei- de Russen helemaal geen schuld bleken te hebben. Er kwam geen hond en toch moet je dan je ver plichtingen nakomen. Het kostte ons 30.000 gulden per dag, bij el kaar een miljoen." Het paardenspul, daar ligt voor een deel de ziel van het circus. En Oscar Carré was eind vorige eeuw befaamd om zijn dressuur van Friese paarden. Carré nieuwe stijl heeft dus een reputatie hoog te houden. Daarom werd Jasmine Smart met haar paarden aange trokken, telg uit het beroemde Britse circusgeslacht, dat jaren lang een mooie traditie had met het kerstcircus op de Engelse tele visie. Orkest Het samenstellen van de rest van het programma is niet zo'n pro bleem, vindt Cees. „Na tien jaar Wereld Kerstcircus hebben we zo veel goede nummers gezien dat we daar zonder meer een keuze uit kunnen doen. En dan het orkest. Geen geluidsband, maar twaalf muzikanten, net als de komende weken. K^ortom: het wordt een pro gramma, gelijkwaardig aan dat wat we nu in Carré laten zien." Vader vult aan: „Misschien dat we er straks veel geld mee verliezen. Maar dan zijn we in ieder geval ver dronken in helder water. Eerlijk gezegd maken we nooit een voor stelling vanuit een budget. Het programma staat voorop. Als we vlak voor de première nog een goed njimmer erbij kunnen krij gen, dan némen we dat. In wezen zijn we altijd hobbyisten geweest. Dat kan omdat we met alles wat we doen het risico zo veel mogelijk spreiden." Van Liempt ziet het nieuwe circus initiatief niet als de kroon op zijn werk. „Als je hebt gewerkt met Paul Steenbergen, de Wiener Volksoper, The Beatles, de Ita liaanse opera, Wim Kan, Edith Piaf, Robert Stolz, Giuseppe di Stefano, Nurejev en Fonteyn, dan heb je al zo veel kronen. Weet u, als je 76 bent en je kunt nog gezond en met plezier dit werk doen, dan is dat toch eigenlijk de échte kroon op mijn carrière." Hans Visser Het Wereld Kerstcircus staat in Ko ninklijk Theater Carré. Amsterdam, van 22 december tot en met 8 januari, matinee en avondvoorstellingen. Op de zaterdagen 24 en 31 december zijn er geen voorstellingen. Romantisch is anders. Piep- piep-piep-piep! 611. De co de voor 'Ik hou van je'. Of 618: 'Zullen we uitgaan?' Maar niet temin lijkt de buzzer, een spe ciaal soort semafoon, een heuse rage onder jongeren te worden. Japan, de Verenigde Staten en Zweden zijn ons daarin al voorgegaan. Sinds PTT Telecom het fenomeen buzzen op 1 november in Ne derland introduceerde zijn er al enkele duizenden apparaatjes verkocht. Volgens Motorola, één van de fabrikanten van buzzers, is de grens van tien duizend zelfs al overschreden. Een buzzer is in feite een ge wone pieper waarmee het mo gelijk is nummers en cijferco des te ontvangen, maar dan eentje met een hip uiterlijk. PTT Telecom levert ze in vier kleuren, Motorola zelfs in elf. waarvan er sommige pijn aan de ogen doen. Philips en Swatch, fabrikant van trendy horloges, hebben aangekon digd binnenkort met eigen buz zers op de markt te komen. Het belangrijkste verschil is dat je voor een buzzer geen abonnementskosten betaalt, zoals voor een gewone sema foon. Daar staat tegenover dat buzzen aanzienlijk duurder is dan een semafoon-oproep: 1,95 in plaats van 0,75 tij dens kantooruren (8.00-17.00 uur) en 0.75 versus 0,45 daarbuiten en in het weekein de. Een groot bezwaar is dat niet. bezweren de buzz-bazen in koor. „De buzzer is vooral be doeld voor gebruik in vrije tijd. De eerste ervaringen laten ook zien dat er aanzienlijk meer in de avonduren en in het week einde gebuzzt wordt dan over dag", zegt mediavoorlichter Mark Zellenrath van PTT Tele com. En volgens Martin Haan van de firma AVC Telecom, die de Motorola-buzzers impor teert, redeneren veel jongeren als volgt: „Als ik een buzzer koop, hoef ik zelf geen oproep- kosten te betalen. Die zijn voor de beller." Bij elke buzzer behoort een ei gen 06-telefoonnummer. Voor op het visitekaartje, suggereert PTT Telecom. Het nummer staat achter op het apparaatje en kan direct in gebruik geno men worden. Een abonnement duurt zolang de buzzer ge bruikt wordt: in theorie dus le venslang. Alleen als er een jaar lang geen oproep gedaan wordt, vervalt het abonnement automatisch. De Volkswagen onder de buz zers is de Brooklyn 16 van PTT Telecom van 249,-, die alleen de basisfuncties heeft. Wie wat meer te besteden heeft koopt voor 399,- de Bravo Express van Motorola. Die kan langere codes (20 in plaats van 14 cij fers) weergeven, heeft een ge heugen voor vier berichten, be schikt over een ingebouwd klokje dat bijhoudt wanneer een bericht is binnengekomen en kan in plaats van piepen ook trillen (handig op school). De in elf kleuren verkrijgbare Motorola's zien er ook aanzien lijk opwindender uit dan de PTT-modelletjes, die maar in vier kleuren leverbaar zijn. Maar de PTT heeft het er niet bij laten zitten en introduceer de met ongekende reactiesnel heid de afgelopen week een nieuw model: de Brooklyn 19, die net als de concurrentie een ingebouwd klokje en geheu gens heeft en die bovendien voor maar 279,- over de toon bank gaat. Opstapje Volgens Martin Haan van Mo- torola-importeur AVC Tele com is de buzzer een opstapje naar de echte mobiele telefo nie: de zaktelefoon. „Jongeren van 17 tot 24 jaar, onze voor naamste doelgroep, willen be reikbaar zijn voor hun vrien den. Ongeacht waar ze zijn, of het nu thuis of aan het strand of in de disco. Het liefst zouden ze allemaal een eigen pockettele foon willen hebben, maar dat is door de hoge abonnementskos ten voorlopig nog onhaalbaar. De buzzer is dan een aantrek kelijk alternatief. Betaalbaar voor iedereen die een baantje of een krantewijk heeft." De lol van het buzzen zit 'm vooral in het gebruik van cijfer codes, waarmee het mogelijk is allerlei boodschappen uit te wisselen. PTT Telecom levert bij elke buzzer een foldertje met enkele tientallen buzz-co des, variërend van 'Ik zit in de file' (212) en 'Gefeliciteerd' (614) tot 'Het spijt me' (615) of kortaf 'Nee' (122). Door allerlei combi naties te maken is het zelfs mo gelijk complete zinnen door te seinen. 15011703130411 bete kent dan bijvoorbeeld 'Ik zie je vanavond in het café', en 15011305120514 'Neem even pils en sigaretten mee'. The Free Record Shop, één van de winkels waar de buzzers ver kocht worden (want het sluit zo lekker aan bij de doelgroep), komt in januari met een eigen boek om de codecultuur extra luister bij te zetten. Maar het buzzen wordt pas echt span nend als er allerlei persoonlijke codes bedacht worden, waar van alleen zender en ontvanger de betekenis kennen. Zo Hitsen straks de intiemste of zelfs ge heime boodschappen door de ether. 999: Wil je met me trou wen? Of: Ben jij ook 5318537... (de buzzer op z'n kop houden). Alfred Konijnenbelt Eerst was er het Algemeen Hans Blad, een krantje met wetenswaardigheden over aller lei Hanzen, dat Hans Ferrée naar 135 naamgenoten stuurde. Tegen woordig pakt hij het grootser aan; Ferrée stelde onlangs 's werelds eerste Hansyclopedie samen. Een boek met ongeveer 1200 min of meer bekende Hanzen. Van Hans von Aachen, een Duitse schilder die leefde van 1552 tot 1615, tot radionieuwslezer Hans van Zijl: ze zijn allemaal te vinden in dit boek voor 'Hansofie- len'. Hans komt als roepnaam vaak voor in het Nederlandse, Duitse, Deense, Noorse en Zweedse taalge bied. De naam is bijna altijd afge leid van het Hebreeuwse Johannes dat 'Jahweh is genadig' betekent. Maar het is niet alleen een roep naam, ook in de aardrijkskunde is Hans vertegenwoordigd. Hans is een dorpje in het noordoosten van de VS, een meer en riviertje in Au stralië en in eigen land is er het Zeeuwse dorp Hansweert. Niet iedere Hans in het boek is be kend bij het grote publiek. Zegt de naam Hans van den Brand u iets? Hij is stafmedewerker van de Stichting Samenwerkende Koren organisaties. Dan is saxofonist, en vader van Candy, Hans Dulfer toch stukken bekender. Niet allpen Hanzen uit de echte we reld staan in de encyclopedie. Han zen in sprookjes worden zelfs apart vermeld. Ferrée (van beroep 'i- deeënmaker en publicist', zo staat er in de Hansyclopedie te lezen) heeft samen met zijn 'handlanger/ hanslanger' Hans Vleugelers alle Hanzen in sprookjesvertellingen op een rijtje gezet. En dat zijn er meer dan Hans. de broer van Grietje, en ijzeren Hans, Bij de Q, vindt de lezer uitspraken (quotes). ,.Ik moet dagenlang op de kachel zitten om warm te worden, zo koud ben ik van binnen", liet Hans van Z., een drievoudig moor denaar. weten. Ferrée verontschuldigt zich voorin het boek al voor het ontbreken van enkele Hanzen, hij kent ze immers ook niet allemaal, maar aan het eind van ieder hoofdstuk (volgens de letters van het alfabet) is er ruimte om een foto van een niet- beschreven Hans te plakken. Angelique Mulders Het groot wetenswaardighedenboek HANS il29 pagina's) is geschreven door Hans Ferrée met medewerking van Hans Veugelers en kost 24,90 - Uitgeverij De Fontijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 27