Noren wantrouwen Europese Unie Snelle opmars chipkaarten PZC Nederland wil één grens van Waddenzee Pleidooi voor weren van scharnierende laadklep veerboten Omvang misdaad in Oost-Europa is nog moeilijk te overzien opinie en achtergrond Meerderheid kiezers wil op eigen benen blijven staan KANTOORMEUBELEN VÜ Van Dooren bv showroom WOENSDAG 30 NOVEMBER 1994 door Kees van der Maas De Noren hebben voet bij stuk gehouden. Voor de tweede keer, net als in 1972, heb ben zij zich via een volksraad pleging in meerderheid tegen toetreding tot de Europese Unie uitgesproken. Opnieuw heeft de keus 'ja' of'nei' de Noorse bevol king intens bezig gehouden. Er is fel campagne gevoerd in de voorbije maanden; de opkomst van de kiezers bij het referen dum was met 88,5 procent uit zonderlijk hoog. Nu de uitslag er eenmaal ligt zal Noorwegen zijn positie moeten bepalen als het enige Scandinavische land dat een eigen weg wil gaan en zich niet met handen en voeten wil binden aan de groeiende Euro-club. Toen gistermorgen zo ongeveer alle stemmen waren geteld moet het even slikken zijn geweest voor de sociaal-democratische premier Gro Harlem Brundt- land (55). De uitslag is namelijk ook een persoonlijke politieke nederlaag voor haar. Ze heeft on vermoeibaar barricades be klommen om de kiezers te be werken dat het ging 'om de toe komst van Noorwegen'. Als aan voerster van de voorstanders van toetreding heeft zij tot ver velens toe gewaarschuwd dat Noorwegen hopeloos zal achter blijven als het niet met de an dere landen meegaat. De buur landen Finland en Zweden had den immers kort geleden óók voor verankering in de Europese Unie gekozen. Denemarken maakt sinds 1972 deel uit van het verenigd Europa. Volstrekt isolement zou het voorland voor Noorwegen worden. De argumentatie heeft niet ge werkt, misschien zelfs averechts gewerkt op een meerderheid van de Noren. Want voor de tweede keer is een referendum over Eu ropa het succes van de agres sieve 'Nei-beweging' geworden. Die vierde feest omdat haar campagne in dit eigenzinnige Vi kingen-land kennelijk een stuk overtuigender is geweest. Leid ster Anne Enger Lahnstein van de anti-campagne, tevens voor zitter van de behoudende Cen trumpartij, sprak van 'een grote dag voor Noorwegen'. Om daar cryptisch aan toe te voegen; „Wij hebben nee tegen de Unie gezegd, maar ja tegen samen werking met heel Europa". Het tekent de sfeer waarin de 4.3 miljoen Noren met alle macht proberen vast te houden aan hun onafhankelijke, gevoelsma tig misschien wel onaantastbare positie, maai- tegelijk toch niet het contact met de buitenwereld willen verliezen. Wie denkt dat de Noorse bevolking het bij deze beslissing niet moeilijk met zich zelf heeft gehad, vergist zich. Het publieke debat is doortrokken geweest van diepe tegenstellin gen en emotionele argumenten. De scheidslijnen liepen door de hele samenleving en door alle politieke partijen heen. De uitslag heeft overigens ook accenten gelegd. In sommige re gio's in het dunbevolkte hoge noorden stemde meer dan 70 procent van de overwegend agrarische bevolking tegen. On derzoek heeft uitgewezen dat de Noorse vrouwen in grote meer derheid het EU-lidmaatschap hebben afgewezen. De voorstan ders oogstten alleen in de hoofd stad Oslo en omgeving succes. In andere steden, zoals Bergen en Stavanger, was er een onver wachte overwinning voor de 'nei- stemmers'. De Noren vertrouwen de Euro pese Unie niet. Ze houden er niet van dat beslissingen ver weg, over hun hoofden heen worden genomen. Ze zijn allergisch voor de Brusselse bureaucratie. Het begrip 'unie' roeptherinnerin- gen op aan de periode toen het land werd gedomineerd door de Zweden; bijna een eeuw lang, tot 1905, heeft die overheersing een grauwsluier over de ingeboren vrijheidsdrang van de Noorse natie getrokken. Boeren en vis sers zagen het al voor zich. Een platteland en een boerenstand, die zouden worden onderworpen aan de regelzucht en de finan ciële krimp van het Europese landbouwbeleid. Een nu nog goed lonende visserijsector, die geen mogelijkheid meer zou hebben om concurrenten uit zuidelijke Europese landen van de 'eigen' visgronden te weren. Trauma's Symboolwerking. versterkt door historische trauma's heeft voor een deel het stemgedrag van veel Noren bepaald. En daarnaast waren er de harde economische feiten van de afge lopen twintig jaar, sinds het vo rige referendum. Noorwegen heeft met zijn opbrengsten uit de olie en het gas. uit de visserij en de houtproduktie een grote voorsprong op alle Europese landen. Voor anti-Europa stem mers groot genoeg om op eigen kracht zelfs een economische malaise te boven te komen. De voorstanders van toetreding hebben geprobeerd deze hou ding als goedkoop en kortzichtig te bestrijden. Ze hebben er keer op keer op gewezen dat het Noorse bedrijfsleven in de toe komst wel eens in een positie kan raken dat het stelselmatig achter het net vist. De industrie .is vergaand afhankelijk van ex port en afzet in landen van de Europese Unie. Wat let inves teerders om straks uit te wijken naar buurland Zweden, dat de overstap wèl heeft gemaakt? Op termijn importeert het zelf geko zen isolement zo de werkloos heid, waarvan Noorwegen op het ogenblik nog niet echt wakker ligt. En dan het gebrek aan in vloed wanneer het land buiten de Europese Unie blijft. Wat blijft er over van de voortrek kersrol op milieugebied, wan neer de Noren daarover straks alleen met zichzelf in discussie zijn? Tot voor kort was het Scan dinavische blok een factor van betekenis in de Europese ver houdingen. Hoe moet het nu ver- De Noorse premier Gro Harlem Brundtland met het gezicht naar een demonstratie van 'nee'-zeggers en de rug naar de buitenwereld. foto Reuter. der wanneer in de naaste toe komst de Noorse stem in het koor van de Scandinavische be langenbehartigers ontbreekt? De rationele argumenten heb ben het bij het referendum afge legd tegen het gevoel dat Noor wegen de Europese Unie niet no dig heeft. Maar dat zou op de lan ge duur toch wel eens een illusie kunnen blijken. In de campagne voorafgaand aan het emotionele moment waarop de kiezers hun stem uitbrachten, is het zwart- wit-oorlogje van 22 jaar geleden nog een keer overgedaan. Alsof er in de tussentijd in Noorwegen én daarbuiten (de wereld waar mee land en volk van de Noren nu en in de toekomst recht streeks hebben te maken) niets is veranderd. Een meerderheid van de Noorse kiezers heeft zich afgezet tegen de contouren van een moderne ontwikkeling en de opbouw van structuren voor sa menwerking die het land op z'n eentje zeker niet kan tegenhou den. Geen drama Zo zal de Europese Unie het zon der Noorwegen moeten doen. De EU telt daarom op 1 januari 1995 niet zestien lidstaten, maar vijf tien. Oostenrijk. Finland en Zweden hebben in referenda 'ja' gezegd tegen toetreding; Noor wegen volhardt in zijn afwijzing. Er was teleurstelling gisteren in Brussel en in de andere lidstaten over de Noorse beslissing, maar een drama werd er niet van ge maakt. Het welvarende Noorwe gen had een belangrijke finan ciële bijdrage kunnen leveren aan de Europese begroting. Die komt immers in de nabije toe komst stevig onder druk te staan wanneer de landen uit Midden- en Oost-Europa willen toetreden en daarbij aanspraak maken op het gelijkheidsbegin sel van de Brusselse subsidie- potten. Dat gedachte voordeel valt nu weg. Het vooruitstrevende Scandina vische blok, bij binnenkomst goed voor nieuwe impulsen aan de Unie, is door de beslissing in Noorwegen enigszins gehandi capt geraakt. Bovendien ont staat aan de noordflank van de nieuw gemodelleerde EU nu een rafelige grens, die tegelijk een psychologisch effect heeft. Ze is er het opzichtige bewijs van dat er óók landen en volken zijn die heel bewust afstand willen be waren tot de groeistuipen van Europa. Leden van de Finse Nationale Raad voor S'cheepvaartonderzoek inspecteren de laadkleppen van een veerboot op de dienst Helsinki /Stockhholm v.v. fotoEPA Nederlandse scheepvaart deskundigen willen een on middellijk verbod voor boegvi zieren op veerboten. Zij beplei ten dat volgende week bij de In ternationale Maritieme Organi satie (IMO) in Londen. Er komt een internationaal team van deskundigen dat nieuwe veilig heidsmaatregelen moet ont wikkelen. Bovenaan de lijst van de Neder landers staat een wereldwijd verbod op de zogenoemde boeg vizieren (scharnierende laadklep op de boeg). Onderzoek heeft uitgewezen dat de ramp met de Estse veerboot Estonia, die in september met ruim 900 opvarenden naar de bodem van de Oostzee verdween, is veroor zaakt door de 'gammele con structie' van het boegvizier. Het vizier dat met hydraulische grendels aan de romp van het schip is bevestigd, krijgt volgens de experts bij zware zeegang zul ke 'enorme opdonders' dat op den duur scheuren metaalmoe heid in de vergrendeling ont staan. Als de kapitein bij zwaar weer te hard met die versleten construc tie blijft doorvaren, slaan de gol ven het boegvizier weg en be zwijkt de oprijklep onder de beu kende watermassa. Daardoor stroomt het autodek vol water en kapseist het schip binnen en kele minuten. De kans dat opva renden de snel zinkende veer boot kunnen verlaten, is vrijwel nihil. Dit desastreuze scenario van water maken en kapseizen is al vele malen eerder vertoond. Zo zonk in 1953 de Princess Vic toria, vijftien jaar later de Wa- hine, in 1987 de Herold of Free Enterprise en beginjaren negen tig de European Gateway. 'Zwemvest' De experts willen dat alle sche pen met boegvizieren op korte termijn worden aangepast en zij deuren krijgen. Die sluiten en openen zich als de vleugels van een vlinder en worden bij zware zeegang juist tegen de rornp van het schip gedrukt. Uitgerekend is dat het laden en lossen van veerboten met vlinderdeuren even snel verloopt als boten met boegvizieren. De rederijen zou den volgens de deskundigen ver der moeten worden verplicht een tweede deur achter de op rijklep te plaatsen. De expert-s stellen verder voor de schepen uit te rusten met een soort 'zwemvest'; een dubbele wand met gescheiden comparti menten langs de zijkanten van de boot. Door eventueel grote schuimblokken in de comparti menten te plaatsen, ontstaat ex tra drijfvermogen en een buffer tegen aanvaringen. Laatste maatregel in het pakket van veiligheidseisen zijn zoge noemde langsc'notten over het autodek. De personenauto's en vrachtwagens rijden in 'tunnels' die voor en achter met deuren worden gesloten. De langschot- ten houden binnenstromend wa ter tegen. Verder voorkomen de schotten dat vrachtwagens om vallen en het schip slagzij maakt. De voorstelde aanpas singen lopen in de miljoenen. door Raymond Peil De opmars van de plastic kaart met een chip ver loopt in Nederland voorspoe diger dan menigeen denkt. In een dinsdag gepubliceerd rapport geeft het Nationaal Chipcard Platform een over zicht van 27 projecten, waar bij een chipkaart in gebruik is. Het grote aantal projecten leidt onontkoombaar tot de conclusie dat de kaart miljoe nen Nederlanders vertrouwd is. De 'smart card' dient uit eenlopende doelen: van auto- telefoneren tot het bewaren van beenmerggegevens. De bekendste is ongetwijfeld de telefoonkaart. Volgens het Platform beschikt ongeveer 20 procent van de Nederlanders over zo'n kaart, die in 8000 te lefooncellen in het hele land kan worden gebruikt. De Ne derlandse kaart is ook bruik baar in Duitsland. Een kaart waar ook grote groei in zit, is die voor het digitale autotelefoonnet GSM. Het Platform vernacht dat het aantal gebruikers dit jaar tot 60.000 toeneemt. De GSM- kaai't is nodig om toegang te krijgen tot het mobiele tele foonnet. Met de pincode kan de gebruiker, desgewenst ook via verschillende telefoons, draadloos bellen. Banken Hoewel de banken pas. on langs besloten vaart te zetten achter de chipkaart als elek tronische beurs, zijn er toch al circa 43.000 klanten en mede werkers die al langer over zo'n ingenieus stukje plastic be schikken. Bij de Rabobank kunnen bedrijven sinds 1989 met de kaart elektronisch bankieren, terwijl Crédit Lyonnais Bank Nederland (CLBN) al sinds 1987 zijn 'Tele- lion-systeem' heeft. Ook betalingen bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), die vooral hogere en la gere overheden bedient, kun nen de klanten via een chip kaart betalingen verrichten. De BankGiroCentrale, die alle betalingen in en naar Neder land verwerkt, heeft voor een aantal kleinere banken een kaart. Bij de Postbank is mo menteel een proef gaande met een 'slimme kaart' voor elek tronisch bankieren. ABN AMRO heeft een chip kaart voor haar medewerkers in gebruik voor betalingen in onder meer het bedrijfsrestau rant. De bedoeling is dat op korte termijn ook klanten van de bank met dit systeem gaan werken. Concurrent ING Bank gebruikt de kaart voor De bekendste chipkaart is de telefoonkaart. computerbollebozen, die via de chipcard vanuit huis storin gen aan geldautomaten kun nen verhelpen. Elektronisch betalen rukt al enige tijd in de supermarkten op. Albert Heijn is bezig met een proef met klantenpassen, de inkoopcombinatie Superu nie (De Boer, Jac. Hermans, Maxis, Nieuwe Weme) doet hetzelfde met haar Primeur Card in Asten. Het Ameri kaanse concern Cargill. dat zich bezighoudt met handel en transport van agrarische bulk goederen (omzet in Neder land; 5,5 miljard gulden), ge bruikt al chipcards voor beta lingen binnen het eigen be drijf. Zorgsector Ziekenhuizen, bloedbanken en ziektekostenvei'zekeraars zijn inmiddels ook doordron gen van de zegeningen, die de chipkaart met zich mee brengt. Zorgverzekeraar DSW heeft zijn klanten een chip kaart gegeven waarmee ze in het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft terecht kunnen. De chip bevat persoonlijke in formatie, medische- en verze- keringsgegevens en dient om medicijnen en de huisarts te betalen. In de Limburgse ge meente Simpelveld wordt de 'slimme kaart' gebruikt bij huisarts en apotheek. Ook in de gemeenten Breda, Dongen, Rotterdam, Wassenaar, Raal- te, Steenbergen en Ooster hout zijn medische dossiers van patiënten toegankelijk via chipkaarten. Bij de bloedbank Groningen- Drenthe zijn, bij wijze van ex periment, de donorkaarten vervangen door een 'personal card'. Deze identificeert de do nor, er staan keuringsgege- vens op en in de toekomst ko men daar wellicht ook been merggegevens bij. De overheid fungeert een beetje als trekpaard bij de in voering van slimme kaarten. Asielzoekerscentra hebben voor nieuwe 'klanten' wier ver zoek in behandeling is. chip cards. Bij het ministerie van economische zaken in Den Haag krijgen de ambtenaren een kaart om het gebouw bin nen te komen en kunnen ze in de kantine hun lunch ermee afrekenen. Een vergelijkbaar project loopt bij de Katholieke Universiteit Brabant. GAK Het Gemeenschappelijk Ad ministratiekantoor (GAK), onder meer belast met het toe foto Cees Zorn/GPD kennen van ww-uitkeringen, is een proef begonnen om werk nemers die vaak van baan wis selen op de kaart te zetten. Dat is veel makkelijker dan ex- werkgevers en uitzendbu reaus af te bellen. Voor de GAK-klanten heeft de Varia bel Werk Pas het voordeel dat uitkeringsaanvragen sneller worden verwerkt. Tot slot wordt de band tussen kaart en vervoer ook steeds nauwer. De Spoorwegen heb ben een proef lopen in Tiel, Utrecht en Maarssen met de reizigerspas, een chipcard die de treinkaartjes vervangt. Voor vrachtwagenchauffeurs kan de kaart de tachograaf gaan vervangen, terwijl Am sterdam chipcards kent voor parkeerautomaten. Het Chipcard Platform, waar bij onder meer de ANWB, PTT. GWK, TNO. Schiphol en Visa International zijn aange sloten, concludeert dat veel experimenten toch nog mis lukken. Toch staat er nog een groot aantal initiatieven op stapel. Wat te denken van een chipkaart voor gokverslaaf den. voor studenten, zieke werknemers, veemarkten en spijbelaars? Het einde is nog lang niet in zicht. Nederland zal Denemarken en Duitsland vandaag tij dens de Waddenconferentie in Leeuwarden voorstellen één grens te bepalen voor de Wad denzee. Als de drie landen de zelfde grenzen aanhouden, kun nen ze samen beter de bescher ming van het natuurgebied aan pakken. Nu hanteren de drie landen nog verschillende grenzen voor de Wadden. Als het aan de Neder landse bewindslieden ligt, komt de grens van de Wadden op drie mijl van de kust. Dertig Nederlandse organisa ties, die zich het lot van de Wad denzee aantrekken, hebben de noodklok geluid over de gevaren die de scheepvaart oplevert voor het natuurgebied. Voorzitter W. Kuiper van de Waddenvereni ging overhandigde minister Van Aartsen (Natuurbeheer) giste ren een pakket eisen om de vei ligheid op de vaarroutes te ver beteren. De bewindsman zei het noodsignaal zeer serieus te ne men. Natuur- en milieuorganisaties hebben dinsdagavond hun scep sis over de afloop van de rege ringsconferentie in Leeuwarden uitgesproken, „Dit is de zevende bijeenkomst sinds 1978 en nog steeds zijn de drie landen het niet eens over de omvang van het natuurgebied. Gezien de sla gen om de arm van minister Van Aartsen is het de vraag of ze daar ook nu wel in slagen", zo zegt een woordvoerder. Meteen na de val van de Muur greep de Russische mafia de macht in de onderwereld van Berlijn. Sindsdien laten bendes uit het voormalige Oostblok hun invloed steeds xoestelijker voelen. In Ne derland waarschuwde de Divisie Recherche Informatie (CRI) al twee jaar geleden voor de oprukkende Oosteuropese misdaad. Dat was een 'schot voor de boeg', erkent CRI-woordvoerder G. H. Woudsma. Hij coördineert een projectgroep die sinds kort informa tie verzamelt over ontwikkeling van de misdaad uit Oost-Europa. „We hebben nog geen helder beeld van de invloed op de Nederlandse samenleving. We proberen nu meer indicaties te krijgen". door Henk Postma Na eerst diverse verkenners in het voormalige Oostblok op pad te hebben gestuurd, sta tioneert de CRI per 1 december een vaste verbindingsman in Polen. Hij wordt de eerste Ne derlandse liaison-officer in Oost-Europa. De politieman moet helpen bij het verzamelen van gegevens over het oprukken van Oosteu ropese criminele bendes naar het westen. Volgens CRI-woord- voerder G.H. Woudsma ont breekt dat inzicht op dit mo ment. Er worden wel arrestaties verricht en bendes opgerold, maar het blijft bij incidenten. Het Interregionaal Recherche Team <IRT) Noord-Oost Neder land is inmiddels ook begonnen met een 'fenomeen-onderzoek'. Dit 'kernteam' gaat na hoe de criminaliteit uit het Oostblok zich manifesteert. Ondertussen schrijdt de Oosteuropese mis daad voort. Juist deze week rolde een recher cheteam van de politie in Twen te een bende op die dure gesto len auto's vanuit Nederland naar Rusland transporteerde. Daarbij werden vier Russen gearresteerd. Meer dan honderd dure auto's zijn teruggevonden. Vorige jaar pakte 'Twente' ook al een bende Joegoslaven die het op dure wagens had voorzien. In het jaarverslag 1993 sprak de CRI enkele maanden geleden nog het vermoeden uit dat de Oosteuropese invloed op auto diefstal beperkt was. De gebeur tenissen tonen aan hoezeer de CRI in het duister tast over de omvang van de misdaad uit Oost-Europa. Prostitutie Prostitutie is een tweede belang rijke pijler van de Oosteuropese criminaliteit. Net als in Duits land groeit het aantal Oosteuro pese prostituées razendsnel in het hele land. Vaak blijken zij ook, soms schrikbarend jonge, slachtoffers van vrouwenhandel te zijn. In Leeuwarden werden begin dit jaar tientallen arresta ties verricht wegens handel in Russische en Poolse vrouwen. Afgaande op de ervaringen van het Bundeskriminalamt belooft de infiltratie in de prostitutie weinig goeds. In Berlijn, en daar na in Frankfurt en Hamburg nesteldennieuwkomersuitOost- Europa zich eerst in de louche wereld rond de prostitutie en de gokhuizen om daarna snel in de drughandel door te dringen. De Oosteuropese machtsgrepen in de Duitse onderwereld veroor zaakten een sterke toename van geweld, liquidaties, wapenhan del, afpersing van zakenlui en chantage van asielzoekers. In Nederland loopt het nog niet zo'n vaart, meldt de CRI. Eén uitzondering moet worden gemaakt; de Joegoslavische bendes die al jarenlang een ge welddadig stempel drukken op de onderwereld, met name in Amsterdam. Volgens de politie waren zij vorig jaar verantwoor delijk voor meer dan twintig li quidaties. In Groningen bleken Joegoslaven recentelijk betrok ken bij vrouwenhandel en be dreiging, in Rotterdam bij roof, afpersing en het onder bedrei ging ronselen van asielzoekers. Toch weigert de CRI te spreken van een stroom van misdadigers uit het voormalige Oostblok, Hooguit zorgen 'hit and run'-ac- ties zo nu en dan voor enige con sternatie. Zo werd een Kauka- siër die in Berlijn aan een liqui datie ontsnapte even later in Amsterdam alsnog vermoord. Wapenhandel Sommige bange verwachtingen zijn tot dusver niet bewaarheid. Twee jaar terug durfde de CRI nog te voorspellen dat de handel in wapens van Oosteuropese makelij fors zou toenemen. Vol gens Woudsma is die verwach ting niet uitgekomen. „Althans we hebben er geen harde bewij zen van", zegt hij. In Duitsland blijken vooral Tsje chen actief in de wapenhandel. Ze voorzien de onderwereld daar royaal van scorpio's (automa tisch wapen waarmee je dwars door een pantserplaat schiet), Kalasjnikov-machinepistolen en springstoffen. Dergelijke wa pens worden ook in Nederland onderschept, maar blijkens de tellingen van de CRI niet ir sterk toegenomen aantallen. De ontwikkelingen in Oost-Eu ropa hebben inmiddels wel enige verandering gebracht ir de aanvoerlijnen van hard drugs. Zo loopt de bevoorrading van West-Europa met cocaine steeds vaker via de zeehavens ir Polen en voormalig Oost-Duits- land. Bijkomend probleem in de poli tionele contacten met Oost-Eu ropa is de onzekerheid over de betrouwbaarheid van politie functionarissen. „Als ik met hel Bundeskriminalamt bel, dan g£ ik er van uit dat het goed zit maar daar kun je in Oost-Eu ropa niet altijd van uit gaan. Dut ben je in verband met de be trouwbaarheid veel meer aange wezen op persoonlijke contac ten". Advertentie ptt telecom Bel en bestel of vraag de folderaan! TEKENINGEN KAST (froothattc/e.fspr-ifze.it - compleet mei machine geheel verstelbaar doorlopend voetpedaal met veercompensatie met plexi linealen - met atleggoot - afmeting 170 x 100 GRATIS THUISBEZORGDEXCL. BTW GEMONTEERD GELEVERD B BI Kantoormeubelen 2.000 m» DEN BOSCH - Kastelelnenkampweg 13 SITTARD - Handelsstraat 23 Ind. terr. De Rietvelden Ind. terr. Bergerweg *ZÏ 073-218771 fax 073-214740 'H' 046-514867 fax 046-523600 Dagelijks open 9.00.18.00 u. Dagelijks open 9.oo-i8J>o u. Vrij. koopavond lot20.00 u. Za. 10.1»-1600 u Do. koopavond lol20.00 u. Za. 10»-16.M u.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 2