Een toeristenstad aan de grens Nederlandse piano werken oortreffelijk gebracht Nu 7,6% rente op uw spaar geld. tui 1 m i ♦m nm Plaatsnaam Bank Gerard Slob heeft een huis vol torren provincie Iff* HW tulu Een druk dagje voor imker Poppendamme week 48 Baby Bruce: gezellige band zonder pretenties MAANDAG 28 NOVEMBER 1994 ~f reeft Gapinge zijn naam ontleend aan een Gaper? Heeft IJzendijke iets met ijs te maken? Wie X was de heilige Laurens naar wie dat Walcherse dorp is genoemd? Sommige plaatsnamen heb- in een duidelijke betekenis. Andere zijn lastig of zelfs helemaal niet te verklaren. In deze rubriek LAATSNAAM nemen Lo van Driel en Ad Steketee de namen van Zeeuwse plaatsen en wateren nder de loep. door Ad Steketee en Lo van Driel Je kunt Sluis haast niet mis sen als je naar de Vlaamse kust wilt of naar Brugge. Nog steeds is het stadje een soort voorhaven van het Belgische achterland, net als eeuwen ge leden. Dat wil niet zeggen dat de plaats alleen maar een sluisfunctie vervult voor pas santen. De vele Belgische be zoekers bijvoorbeeld, die hier het begrip 'grensoverschrij dend dagtoerisme' inhoud ge ven, zien Sluis kennelijk als een 'Ollands' kopersparadijs, waar men voor alles terecht kan. Maar naast commerciële activiteiten zijn er ook andere. Als er zelfs een Huelgas-en- semble in Sluis kan optreden, blijkt dat men prijs stelt op culturele evenementen van hoog niveau. Sluis is een stad, officieel al vanaf 1290. De plaats ligt in de Zwinstreek en haar geschiede nis is ook die van de omgeving, van Brugge tot aan de zee. Brugge, de voornaamste stad in de Zwinstreek, is ontstaan op het fundament van een Ro meins castellum (legerplaats). In de middeleeuwen groeide de nederzetting uit tot een welva rende handelsstad met een goede verbinding naai' de Noordzee, via het Zwin. Aan de monding van het Zwin lag de stad Sint Anna ter Muiden. Nu een miniatuurstadje op het platteland, maar nog vóór Sluis een welvarende plaats, met stadsrechten sinds 1241. Lamminsvliet Niet ver van Sint Anna, aan de overkant van het brede Zwin, is in dezelfde tijd Sluis ontstaan. Het heette toen Lammensvliet of Lamminsvliet en ook wel Gravure van Sluis uit de 17e eeuw. Lambertsvliet. Over wie Lam men, Lammin of Lambert was die in dit toponiem voorkomt, lopen de opvattingen nogal uit een. Men heeft gemeend, dat er in de vliet die op het Zwin uit kwam door een zekere Lam bert een uitwateringssluis is gegraven. Zijn naam zou dan verbonden zijn aan de daar ontstane nederzetting. Ande ren vermoeden dat met Lam bert de Heer van het naburige Aardenburg werd bedoeld. Er wordt ook gedacht aan een bis schop Lambertus. Deze wordt op het oude stadszegel van Lammensvliet afgebeeld, geze ten in een schip en voorzien van een mijter en een staf. Bo vendien heeft hij een aureool, wat hem tot een heilige stem pelt. Een Sinterklaasverhaal? Hoe het ook zij, de naam Lam minsvliet is de oudste aandui ding voor Sluis. Deze laatste naam komt reeds voor in 1309, toen de Vlaamse steden aan de Franse koning Philippe IV le Bel een brief zonden waarin zij om vrede verzochten. Bij de on dertekenaars was ook een 'clerc' van de stad 'Lammins vliet, qu'on apelle l'Ecluse' (Lammensvliet, dat Sluis wordt genoemd). In het begin van de veertiende eeuw worden dus de beide na men gebruikt. Na die tijd komt nog uitsluitend de naam Sluis voor. Sluis dankt zijn opkomst aan zijn ligging bij het Zwin, het vaarwater van de zee naar Brugge. Er moet hier een tol huis zijn geweest, waarbij later de nederzetting Lamminsvliet /Sluis is ontstaan. Deze gun stige positie werd echter de oorzaak van langdurige twis ten met Brugge, dat Sluis de economische voordelen niet gunde. Sluis is tijdens een van de oorlogen zelfs door de Brug gelingen verbrand. Tot in de vijftiende eeuw kon Sluis groeien en bloeien. De stad was lid van de Vlaamse Hanze van Londen en dreef handel met alle belangrijke steden van Europa. Maar na die tijd stokte de welvaarts groei. gedeeltelijk doordat het economische stelsel uit die tijd niet meer zo geschikt was voor een zich uitbreidende handel. Het gildewezen en het stapel recht (een monopolie voor de goederenhandel) belemmer den de ontplooiing van het eco nomische verkeer. Daarbij kwam dat het Zwin steeds on dieper werd door een proces van natuurlijke verlanding. Ook de neergang van Brugge zelf is hieraan te wijten. On danks de pogingen om de wa terweg open te houden, was het Zwin op den duur niet te red den en het werd ten slotte inge polderd. op een deel bij Cad- zand na. Oorlogen Ook vele oorlogen hebben in de volgende eeuwen de streek en de stad geteisterd. Het met ves tingwerken omringde Sluis werd achtereenvolgens bele gerd door Spanjaarden. Geu zen, Fransen, Belgische op standelingen, Duitsers en Geallieerden. En aangezien de middelen tot vernietiging steeds krachtiger werden, is de stad in de loop van de eeuwen flink gehavend, met als treu rige climax de schade in de Tweede Wereldoorlog. Toen in de herfst van 1944 de bevrijding gevierd kon worden, was er in Sluis niet zo veel meer te vie ren. De plaats was in een puin hoop veranderd. Na de oorlog is Sluis weer opge bouwd. Het aardige Belfort steekt weer boven de bomen en huizen uit. De wereldhandel is geen inkomstenbron meer, maar het toerisme compen seert wel wat. In het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal van Van Dale, de bekende Sluisse taalkundige, staat dat een sluis de communicatie in twee richtingen mogelijk maakt. Dat is misschien ook wel goed voor de twee steden van de nieuwe gemeente in wording. Sluis en Aardenburg. ■mmhmhhhi DDELBURG, Kloveniers- ilen rard Bouwhuis, piano. Neder- dse Pianomuziek: werken van Baaren. De Leeuw, Van Sioee- Mengelberg, Andriessen, Pijper, Dornselaer en Zuidam or Leen de Broekert 'at is normaal? Het was normaal - en nu hebben het over de eerste helft van negentiende eeuw - dat een mist in het openbaar uitslui- id eigentijdse muziek ten ge- re bracht. Het concertreper- re van Chopin, Liszt en Clara humann bestond vrijwel uit- itend uit actuele muziek. Het voeren van een sonate van ethoven werd al beschouwd een gewaagde regressieve ad, om over Mozart en Bach maar te zwijgen. In onze tijd is de houding ten op zichte van eigentijdse muziek radicaal anders. Een pianist die het in z'n hoofd haalt om aan 't eind van zijn recital een stuk van Stockhausen of Messiaen te spe len, geldt als een zonderlinge nieuwlichter, die nog een gevaar is voor de kassa bovendien. Het is daarom geen overbodige luxe. dat er organisaties zijn - zoals de Stichting Nieuwe Muziek Zee land - die een podium bieden voor muziek, die in het 'normale' concertbedrijf onderbelicht wordt. Zo richt pianist Gerard Bouwhuis in een drietal recitals de schijnwerper op pianomuziek van eigen bodem. Daar het eerste programma als titel droeg: 'Rondom Louis An driessen'. lag het voor de hand de avond te openen met een stuk van de leraar van Andriessen, Kees van Baaren, de componis ten-maker bij uitstek. Omdat een bondig stukje als 'Zelfportret' in het brein van de De CVB Bank geeft op haar Top Spaarre kening (jaarrente) 7,6% rente, voor 7 jaar vast. Voor 3 jaar vast is dat 6,3%. De mini mum inleg is 1.000,-, de maximum inleg bedraagt 500.000,-. Deze aanbiedingen gelden van 28 novem ber t/m 18 decemher 1994 (rentewijzigingen voorbehouden). Raadpleeg de Gouden Gids of bel gratis 06 - 0411 voor de dichtstbij zijnde CVB-vestiging. CVB BANK. UW IDEE VAM EEM BAMK. luisteraar snel vervluchtigt, liet Bouwhuis het als een soort ref rein enkele malen in het pro gramma terugkeren, een conso lideringsmethode. die in som mige gevalen wellicht navolging verdient. Het was verhelderend om zowel van Andriessen als ook van Misha Mengelberg een vroeg werk en een recent werk te beluisteren. Zowel het onbe kommerde getimmer van An- driessens 'Registers' (1963) als de noten-arme meligheid van Three Pianopieces' van Mengel berg bleken bij een hernieuwde kennismaking veel van hun ac tuele glans te hebben verloren. Het gloednieuwe 'Left and right' van Mengelberg is een onder houdend geschreven étude. De technische clou van het stuk zit 'm in het feit. dat de opeenvol gende tonen niet door de vingers afzonderlijk, maar door elkaar afwisselende handen worden ge speeld. Bouwhuis roffelde het werk virtuoos en spannend uit de toetsen. De expressionistische 'Nacht- stücke' (naar teksten van Georg Trakl) van Hans van Sweeden vormden naar mijn indruk het expressieve hoogtepunt van het concert. Verwoord in een voor het compositiejaar 1958) behou dend idioom heeft de componist een indringend muzikaal equi valent geschapen van Trakls poëzie. In zijn vertolking van de Sonate (1930) van Willem Pijper belichtte Bouwhuis voortreffe lijk de ritmische vitaliteit van deze muziek. In het middendeel vond hij innigheid en poëzie. De 'Proeve van Stijlkunst' van Van Dornselaer vond ik eerder cu rieus dan boeiend. Je kunt deze muziek wellicht het beste verge lijken met kleurenstudies. die schilders soms vervaardigen. Maar welke kunstenaar acht nu dergelijke probeersels interes sant genoeg om ze te exposeren? 'Spank' van Rob Zuidam is on getwijfeld één van de meest ge slaagde, boeiendste pianostuk ken die de laatste jarep in ons land zijn geschreven. Als een soort 'Allegro Barbaro après la lettre' trekt deze omvangrijke, virtuoze toccata aan de luiste raar voorbij, waarbij de ritmi sche ruggegraat - ontleend aan onder andere de Cubaanse salsa- muziek - het geheel schraagt en stuwt. Gerard Bouwhuis gaf het over rompelend. flamboyante stuk perfect gestalte. De volgende aflevering van Bouwhuis' Nederlandse trilogie is op 21 januari 1995. Aanbevo len! Een deel van de collectie kevers van Gerard Slob in Kruiningen. foto Willem Mieras door Frank Balkenende Kevers verzamelt hij. Geen brilletjes of ovaaltjes, maar insekten. Geteld heeft hij ze nooit, maar zijn ladenkasten bevatten zeker tienduizenden geprepareerde zespoters. De 61- jarige Gerard Slob uit Kruinin gen, vuttend medewerker van Staatsbosbeheer, determineert al zowat een half mensenleven. Hij praat over slakkenloopke- vers en poppenrovers, vrienden van de boer. en coloradokevers. die de landbouwer kan missen als kiespijn. Over boktorren en knaagkevers, de schrik van mo numentenzorg. En lijkenrui- mers, mestkruiers en schalle bijters. „Alleen al in Nederland bestaan vierduizend verschil lende soorten." Op de grootste slaapkamer van zijn huurwoning in Kruiningen hangt de penetrante geur van creosoot. Met dat conserverings middel houdt Slob de gewiekste 'museumkever' buiten deur. want die zou zijn collectie zon der schroom oppeuzelen. Vangen Gerard Slob had al vroeg be langstelling voor de natuur. In de oorlogsjaren begon het met- vlinders vangen, maar de torren rukten op toen hij later met een doorgewinterde 'keverman' op stap ging. Oogsten doet hij met een sleepnetje. Een zwieper door de vegetatie en de beugel met linnenzak zit vol insekten. Voor door Yoyce Banh Voor imkerij Poppen damme in het Walcher se gehucht Poppendamme wordt donderdag 1 decem ber een drukke dag. Het on langs vernieuwde en uitge breide bezoekerscentrum wordt in gebruik genomen en er worden twee tentoon stellingen officieel geopend. 'Water over Walcheren' gaat over de inundatie van Wal cheren in 1944 en 'Christmas Fair', is een tentoonstelling over verschillende ambach ten. De exposities duren van 1 tot en met 24 december. Eigenaar Piet de Meester van de imkerij is verheugd over het feit dat bij de uit breiding rekening kon wor den gehouden met de toe gankelijkheid voor lichame lijk gehandicapten. Het be zoekerscentrum werd on langs genomineerd voor de Zeeuwse Prijs voor Integra tie Gehandicapten. ..Het educatief centrum en de bioscoop van de imkerij zijn door de aanpassingen ook toegankelijk voor min- dervaliden. In het centrum is tevens een ringleiding voor slechthorenden aange bracht. De teksten bij de ten toonstellingen worden in grote letters aangebracht voor slechtzienden, Overal in het gebouw en in de win kel zijn drempels wegge werkt". aldus De Meester De imkerij trekt jaarlijks zo veel belangstelling dat uit- Piet de Meester. breidmg wel op zijn plaats was. „Elk jaar kwamen wel 75.000 mensen naar de ten toonstellingen. Het bezoe kerscentrum was te klein ge worden voor zoveel men sen". licht De Meester toe Anderhalf jaar geleden be gon de imkerij aan de uit breiding en aanpassingen. bomen en grote struiken han teert hij een zogeheten klop- trechter. Even aan de takken schudden en de buit is binnen. Met een pincet selecteert hij de insekten. De uitverkoren exem plaren gaan in een flesje met in azijn-ether gedompelde papiers nippers. „Ze gaan dan. dacht ik. op humane wijze dood. En dat- spul voorkomt lijkstuip, anders zijn ze niet meer te prepareren." Determineren Wat trekt hem in de kever? „Tja, omdat er zoveel soorten zijn met heel verschillende functies, leer je het ecosysteem kennen. Ke vers zijn specialisten. Snuittor- ren en haantjes zijn bijvoorbeeld plantgebonden. strontkevers zitten in de..." Slob verzamelt 'palearctisch'. een klimaatzone die Europa omvat en tot diep in Azië doorloopt. In dat gebied zwerven al meer dan twintigdui zend soorten. Hoe houdt hij die kevers, die soms verdacht veel op elkaar lijken, uit elkaar? „De familie is meestal wel vast te stellen, de soort is moeilijker. De enige mogelijkheid is het ge slachtsdeel te determineren, want daarin zit dan het ver schil." Kevers zijn doorgaans nuttig, zegt Slob. Aaskevers ruimen lij ken, bottenkevers knekels, de slakkenloopkever pulkt met z'n spitse snuit slakkehuizen leeg en poppenrovers vangen rupsen om daarin hun eitjes te leggen. Kenmerkend zijn een stevige kaakpartij en de soms prachtig gevormde dekschilden, al moe ten sommige soorten het met een halfje stellen. Tot slot heeft Slob nog een con- sumententip. Sla geen open haardhout in huis op, want daar in kan de boktor zich ophouden. En die houthapper lust best een Louis XVI. door Ernst Jan Rozendaal De Walcherse band Baby Bruce noemt zich niet ver nieuwend, maar wel eigenzin nig. „Als je onze muziek hoort kun je die meteen in een be paald hokje, een categorie, of een geëtiketteerd gedeelte van de popmuziek plaatsen", zegt drummer Jan Koopman. „Dat van de stevige poprock. Maar we hanteren dat niet als een ab soluut criterium en daarom kun je ons eigenzinnig noemen. Als een nummer niet in onze stijl past en we vinden het toch mooi, een reggae-deuntje bij voorbeeld, dan spelen we het gewoon." Onlangs verscheen de eerste demo van Baby Bruce. De groep bestaat nu een jaar of twee. Oprichter is zanger/gita rist Leen Vogelaar. Na jaren covers te hebben gespeeld, wilde hij wel weer eens zelf iets com poneren. Hij zette een adverten tie in de krant voor een zangeres en van de meisjes die reageerden bleef uiteindelijk Carolien Siere- veld over. Zonder ervaring in de pop, vertelt Koopman, maar ze doet het in zijn ogen fantastisch. „Ze hééft het gewoon. Heel grap pig eigenlijk. Ze begon op haar 26ste, terwijl de meeste zange ressen als ze vijftien of zestien zijn in een achtergrondkoortje beginnen. Zij kwam uit het niets, maar op het podium bleek dat ze meteen goed contact had met het publiek." Pakkend Langzaam kreeg de band vorm. toen bassist Joop Kristalijn toe trad en hij Koopman in zijn kiel zog meenam. „Gitaar, bas en drums vonden we nog wat kaal", zegt hij. „We gingen daarom op zoek naar een tweede gitarist. Dat werd Jan Piet de Klerk Het moest per se een gitaarband blij ven. We wilden kijken of we in staat waren met een simpele be zetting dynamische popmuziek te brengen. We hebben niet al te veel pretenties. We zijn gewoon een gezellige rockband, met goede muzikanten. We hoeven geen vernieuwende muziek te maken. Pakkend en swingend, dat zijn de enige criteria." Optreden is voor Baby Bruce het belangrijkste en daarvoor is dan ook de demo gemaakt. Koopman: ..Zaaleigenaren vra gen toch vaak: 'Wat spelen jullie Het is natuurlijk best wel aardig om in de studio te werken, maar het leuke van pop muziek vind ik het optreden. Sa men muziek maken, de interac tie die iets creëert, proberen dat magische eruit te krijgen. Dat willen we overbrengen op het publiek, dat is machtig. En of het nou op een groot podium is of in een kroegje met je rug tegen de bar gedrukt, dat maakt niet uit. Het blijft leuk en dat vinden we allemaal." Eigen nummers Baby Bruce heeft alleen eigen nummers op het repertoire, op één uitzondering na, een compo sitie van Katharina and the Wa ves. Koopman vindt het moei lijk om invloeden te noemen. „Leen en ik zijn rond de veertig. We zijn allebei in de jaren zestig begonnen muziek te maken. Daar liggen onze roots en dat is goed te merken aan de nummers die we maken. In het begin had den we nog wat meer covers op het repertoire staan, van Lenny Kravitz en Midnight Oil bijvoor beeld. Maar langzamerhand zijn die vervangen door eigen liedjes en tot onze eigen verrassing ble ken we best wel goeie muziek te maken. En dat vindt het publiek ook, want het slaat altijd aan." „Wanneer iets een goed nummer is Als het krachtig en kort is en er continu een zekere spanning in zit. Die creëer je door het aan brengen van variatie. Op de juis te momenten gebeuren de juiste dingen. Natuurlijk is dat een beetje clichématig. Een rock nummer heeft een kop en een staart, een aantal coupletten, een herkenbaar refrein en een solo. Zo ziet dat er grofweg uit." Oerritmes „Herkenningspunten zijn be langrijk in de popmuziek, omdat het publiek lekker in het ritme en het nummer wil zitten. Je kunt er wel een beetje mee spe len door soms juist iets niet te doen als iemand het wel ver wacht. maar niet te vaak De popmuziek sluit uiteindelijk aan op oerritmes uit Afrika en daar moetje niet te veel van afwijken. Het moet dansbaar en herken baar zijn. Wij maken tenslotte muziek omdat we mensen willen entertainen. Ze moeten zich er lekker bij voelen." De Walcherse poprock-band Baby Bruce. foto RobZwigtman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 7