PZC vssss faro-claim van vijftig miljoen Volkswagen komt met nieuwe versie van fameuze Kever PZC Kerstmisparade in Londen Waterrijke voorstelling in Carré binnen- en buitenland Verdachte aanslag op Scholte vrijgelaten Horeca wijt verlies van banen aan drugsimago ücholieren Suriname lreigen straatacties e verscherpen iamas-extremisten ermoorden rabbijn Opnieuw honderden banen weg bij Fokker lachtoffers en nabestaanden stellen Martinair verantwoordelijk MAANDAG 28 NOVEMBER 1994 AMSTERDAM (GPD) - De Am sterdamse politie heeft gister middag de man vrijgelaten die vrijdagmiddag werd aangehou den in verband met de aanslag op de kunstenaar Rob Scholte. Volgens een woordvoerder van de politie waren er onvoldoen de gronden om de Amsterdam mer nog langer vast te houden. Over de identiteit van de man wil de woordvoerder zich in het belang van het onderzoek niet uitlaten. „Maar hoewel we hem hebben vrijgelaten, blijft hij on ze aandacht houden." Aan de zaak werken sinds donderdag acht rechercheurs. Scholte raakte afgelopen don derdag zijn benen kwijt bij een aanslag met een handgranaat die onder zijn auto was beves tigd. Scholtes 24-jarige vrouw die naast hem in de auto zat. bleef bij de aanslag vrijwel onge deerd. Ook de mogelijkheid van een persoonsverwisseling door de daders wordt volgens de politie woordvoerder nog onderzocht. „Er gaan zoveel verhalen, dit is er een van." aldus de woordvoer der De Amsterdamse advocaat O. Hammerstein dacht aanvan kelijk dat de aanslag met een handgranaat voor hem was be doeld. Hammerstein beschikt over een zelfde auto als Scholte. een BMW uit de 5-serie. heeft boven dien dezelfde twee beginletters van het kenteken en woont eveneens in de Amsterdamse Jordaan De advocaat werd de afgelopen weken meerder keren telefonisch met de dood be dreigd. vermoedelijk in verband met zijn rol in een grote drugsaf faire. Hij zou 17.5 miljoen gulden naar het buitenland hebben ge sluisd voor de Surinaamse rijst- handelaar Guptar terwijl hij - volgens justitie - moet hebben geweten dat het geld Guptar niet toebehoorde. Deze zaak- dient binnenkort, vermoedelijk wil iemand Hammerstein van een belastende verklaring af houden. DEN HAAG (GPDl - De branche organisatie Koninklijke Horeca Nederland wijt het verlies van 4500 banen in de horeca aan het slechte Nederlandse imago op het gebied van coffeeshops en drugs. Volgens Horeca Neder land zullen wegblijvende bui tenlandse toeristen de omzetten en de werkgelegenheid onder druk zetten. Het afgelopen jaar daalde het aantal buitenlandse toeristen in Nederland met 400000: vijf 5 procent minder dan een jaar eer der De buitenlandse bezoekers gaven 435 miljoen gulden min der uit. De daling van het aantal buitenlandse toeristen heeft vol gens de woordvoerder van Ho reca Nederland. F. Kuperus. di recte gevolgen voor de werkgele genheid in de horeca. „De ho reca is voor 50 procent afhanke lijk van de bestedingen van bui tenlandse toeristen Iedere ton omzetdaling staat in de horeca gelijk aan het verlies van een ar beidsplaats. Een omzetdaling van 435 miljoen betekent dus een verlies van bijna 4500 ba nen." In de Europese ranglijst van zo genoemde 'must-bestemmin- gen'. plaatsen die je als toerist absoluut gezien moet hebben, is Amsterdam in 1993 van de vier de naar de zevende plaats gekel derd. „Een voorbeeld van het verslechterende imago van Ne derland door het gedoogbeleid ten opzichte van drugs", meent Kuperus. „Een niets vermoe dende toerist krijgt in een coffee shop in plaats van koffie de drugskaart onder de neus ge schoven. Die toeristen zie je in ons land dus niet meer terug. Daarbij komt nog eens dat de verhalen die ze thuis vertellen over zulke incidenten nog meer schade veroorzaken." Kuperus: „De Zweedse overheid heeft jongeren bijvoorbeeld via een brief gewaarschuwd voor de gevaren van drugs. In de brief, die aan alle dertien-jarigen is ge stuurd. noemen de Zweden Ne derland een land waar je maar beter niet naar toe kunt gaan. an onze correspondent ARAMARIBO - De scholie- n die in Suriname een 'brood- istand' hebben ontketend, eigen hun acties te verscher- in. Maandag trekken de scho- iren massaal naar het parle- ent om te horen of de regering ireid is eisen voor betere leef- nstandigheden in te willigen, s het ultimatum zonder resul- at verstrijkt, zullen de de- onslraties in hevigheid toene en. In een poging de rust te •rstellen, heeft de minister in onderwijs besloten dat de holen voor voortgezet onder ijs voorlopig nog gesloten ijven. e scholierenleiders keuren de underingen en gewelddadig- iden van de afgelopen week af. )e kwaadwilligen die misbruik illen maken van de situatie zul- n lelijk op het neus kijken. Wij 'bben de medewerking van de ilitie". zegt de voorzitter van t scholierencollectiefDe po- ie reageert met de mededeling dat geen toestemming is ge vraagd voor een demonstratie. Tegen ordeverstoorders zal hard worden opgetreden. De agenten zijn weer in volle sterkte op straat. Vakbondsacties zijn tij delijk opgeschort, omdat de on derhandelingen met de regering in een stroomversnelling zijn ge raakt. De regering werkt een plan uit om ook aan de eisen van de scho lieren tegemoet te komen. Presi dent Venetiaan heeft een beroep gedaan op 'de echte scholieren, op de opdrachtgevers van pseudo-scholieren en hun hand langers' om de regering de ruim te te geven. Het is de bedoeling dat scholieren broodbonnen krijgen. De actievoerders heb ben laten weten dat die maatre gel niet voldoende is: er moet be taalbaar brood op de plank ko men voor de gehele bevolking. Ook voor de overige eisen, zoals betaalbaar openbaar vervoer, willen zij een oplossing zien. „Als dat niet gebeurt, zal de regering het wel merken", dreigen de scholieren. LONDEN - De wereldberoemde Britse acteur Lord Attenborough en twee van zijn kleinkinde ren zwaaien zondag vanuit een rijtuigje naar het publiek in de Londense wijk West End. Daar werd voor het eerst een kerstmisparade gehouden. Die viel samen met de eerste zondag waarop inkopen voor kerstmis konden worden gedaan. Afrp Afbraakprijzen supermarkten leiden tot ontslag personeel AMSTERDAM (ANP) - Veel su permarkten in Nederland vre zen de al ruim een jaar voortdu rende prijzenslag in de branche niet langer te kunnen voorzet ten zonder ontslagen. De lagere prijzen zijn niet meer te verre kenen met een hogere omzet. Dat blijkt uit een enquête van het supermarktweekblad Dis- trifood onder 125 zelfstandige ondernemers en bedrijfsleiders. Iets meer dan zestig procent van de ondervraagde super marktmanagers overweegt bij verdere prijsdalingen zijn heil te zoeken in ontslag van perso neel. „Prijsverlagingen en felle voor deelcampagnes met scherpe af braakprijzen in 1994 zijn de oor zaak van de lagere marges schrijft het blad. „Verdere prijs verlagingen kunnen volgens winkeliers niet meer uit de hui dige marge worden betaald." De prijzen staan onder druk wegens de in 1994 verminderde consu mentenbestedingen. Ook de ver grijzing van de bevolking zou ne gatief werken. De helft van de ondervraagden signaleert over 1994 een daling van de brutomarge met soms en kele procenten. De gemiddelde marge van supermarkten ligt rond de 18 procent, zo blijkt uit de enquête. in onze correspondent EL AVIV - Bij een aanslag op n auto met Israëlische kolo sten is gisteren de 36-jarige ibbijn Ami Olami om het le- tn gekomen. Een andere inzit- nde raakte licht gewond. De :tie, even ten zuiden van de ad Hebron op de Westelijke ttrdaanoever. werd uitgevoerd Oor leden van de Izadin al-Kas- m brigade, de gewapende arm an de islamitische verzetsbe- eging Harnas. Het Israëlische ■ger heeft na de aanslag een antal Palestijnse verdachten angehouden. e Israëlische premier Jitschak abin heeft gisteren opnieuw la- n blijken dat hij huiverig staat genover terugtrekking van het ger uit Palestijnse bevolkings- intra op de Westoever, zoals Is- ël de PLO heeft beloofd. In een ieenkomst van de minister- ad zei hij dat er diepgaand 'erleg nodig is met de legerlei- ng voor hij een beslissing kan imen. e Israëlische regering is bang it de stap zal leiden tot mas- il bloedvergieten tussen mili tante Palestijnse organisaties en Israëlische kolonisten. Israël wil de eerste jaren geen neder zettingen ontmantelen. Stafchef generaal Ehud Barak vertelde het kabinet dat hij een toename verwacht van het aantal 'zorg vuldig beraamde terreuracties'. Harnas, de organisatie achter de meeste anti-Israëlische aansla gen van de laatste tijd, heeft za terdag een vreedzaam verlopen massabijeenkomst gehouden in Gaza-stad. Naar schatting 25.000 aanhangers waren in een oostelijke buitenwijk aanwezig bij wat officieel was aangekon digd als een herdenkingsplech tigheid voor Imad Akel. een van de commandanten van Izadin al- Kassem. Akel werd een jaar ge leden doodgeschoten door Is raëlische soldaten in burger. De bijeenkomst trok meer dan drie maal zoveel belangstellenden als de grootste pro-Arafat beto ging van vorige week. Israel en Jordanië hebben zon dag diplomatieke betrekkingen op het niveau van ambassa deurs aangeknoopt. De stap volgt op het vredesakkoord dat de twee landen vorige maand ondertekenden. WOLFSBURG (DPA/RTR'ANP)- Het meest verkochte automo del ter wereld, de Kever van Volkswagen, zal ook in de ko mende eeuw op de weg zijn. Het Duitse autoconcern bevestigde in het weekeinde dat een voor lopig besluit is gevallen om aan het eind van de jaren negentig te beginnen met serieproduktie van een nieuwe versie. VW presenteerde begin dit- jaar op een autotentoonstelling in de Amerikaanse stad Detroit al een prototype van het nieuwe model onder de naam „Concept 1". Het concern heeft sindsdien markt onderzoek gedaan naar de ver koopmogelijkheden. Dat lever de volgens woordvoerder Otto Ferdinand Wachs een „enthou siaste respons" op. De directeur ontwikkeling van VW. Ulrich Seiffert, verklaarde eerder dat de nieuwe wagen ook nog winst gevend zou moeten zijn bij een produktie van minder dan 100.000 stuks per jaar De produktie moet in 1998 of 1999 beginnen, vermoedelijk in Mexico, het enige land waar nu nog de oude Kever wordt ge maakt. Bij de afzet zal VW vooral mikken op de Verenigde Staten. Canada en landen in Latijns- Amenka. De auto gaat 12.000 a 13.000 dollar <21.000 a 22.750 gul den) kosten. Het nieuwe model is gebaseerd op de Polo. maar de carrosserie krijgt de karakteristieke Kever- stijl. De auto wordt uitgerust met „de modernste technolo gie". Over de details daarvan zijn nog geen besluiten gevallen. De wagen wordt mogelijk iets kleiner dan de nu in Mexico ge bouwde Kever, maar zal meer ruimte bieden. De Kever is in 1932 ontworpen door Ferdinand Porsche Vier jaar later kwamen de eerste pro totypes. Sindsdien zijn er over de hele wereld meer dan 21 mil joen exemplaren verkocht. In 1974 kwam een eind aan de pro duktie in de hoofdvestiging van VW in Wolfsburg en sinds 1978 wordt de auto niet meer ge maakt in Europa. VW kwam in het weekeinde ook op minder positieve wijze in het nieuws. Topman Ferdinand Piëch. een kleinzoon van Ferdi nand Porsche, bleek op de ver gadering van de raad van com missarissen van afgelopen vrij dag scherpe kritiek te hebben gekregen op zijn dictatoriale be stuursstijl. ook al viel dat niet op te maken uit de na afloop uitge geven officiële verklaring. Volgens deelnemers aan de bij eenkomst pakte vooral de voor zitter van de metaalvakbond IG Metall, Klaus Zwickel. flink uit. Hij liet Piëch weten dat diens manier van optreden het imago van VW schaadt en demotive- AMSTERDAM (ANP) - Vlieg tuigbouwer Fokker zal komend jaar enkele honderden banen extra schrappen. Het aantal kan oplopen tot maximaal vier honderd, zo verklaarde een woordvoerder van de onderne ming zaterdagochtend. De plan nen worden ingegeven door de forse concurrentie in de vlieg tuigindustrie en door het lage niveau van de dollar, de valuta waarin Fokker zijn produkten betaald krijgt. Daardoor blij ven de marges onder druk staan, ook al trekt de vraag naar vliegtuigen aan. Fokker zegt nog te studeren op de aanscherping van de inkrim pingsplannen. „Om welke aan tallen banen het exact gaat. wordt begin volgend jaar duide lijk". aldus de woordvoerder. Te gelijk zal van invloed zijn, hoe veel orders Fokker de komende maanden kan verwachten. Maar dat er opnieuw banen verloren gaan. staat vast. Het is geen nieuwe sanerings ronde. zo haastte de zegsman zich te zeggen. De maatregel valt volgens hem onder de be staande rationaliseringsplan nen. Eind 1993 kondigde Fokker in het kader van die plannen aan. 2200 arbeidsplaatsen op te offeren. In de eerste helft van dit jaar stelde de vliegtuigbouwer dat aantal bij tot 1900. „omdat dat ons toen haalbaar bleek". Achteraf komt Fokker toch weer uit op 2200 banen of op zelfs nog meer. De nieuwe maatregel volgt op de woensdag aangekondigde sane ring bij Fokker Special Products in Hoogeveen. die 'helemaal bui ten de eerder aangekondigde ra tionaliseringsplannen staat'. In Hoogeveen moeten 120 banen verdwijnen. Bestuurder P. van Bers van de Industriebond FNV. die goed van de ontwikkelingen bij Fok ker op de hoogte is. zei van niets te weten. Het nieuws staat haaks op mededelingen van Fokker van oktober over het op voeren van de produktie in 1995 met vier a zeven toestellen, zo meende hij. rend werkt op het management. De topman van het elektrocon- cern Bosch. Friedrich Schiefer, zou Piech hebben voorgehou den dat hij met zijn geringschat tende opmerkingen over het ma nagement „een slecht beeld" Overbrengt. Morrende geluiden waren ook te horen van de verte genwoordiger van kleine beleg gers in de raad van commissaris sen. ex-minister van economi sche zaken Otto Graf Lambs- dorff. aldus de zegslieden. Alleen de minister-president van de deelstaat Niedersachsen, Gerhard Schroder, zou Piëch krachtig hebben gesteund. Van de vooratter van de raad van commissarissen. Klaus Liesen. heeft Piëch ook het een en ander te horen gekregen. De twee had den enkele dagen voor de verga dering een gesprek onder vier ogen naar aanleiding van pu blieke speculaties over de inter ne kritiek. Directie: K. Scherphuis. W F de Pagter en F van de Velde. Hoofdredactie: M P. Dieleman. algemeen hoofdredacteur. C van der Maas. hoofdredacteur commentaar: A. L Oosthoek. adju net- hoof dredacte u r Vlissingen: Oostsouburgse- weg 10. Postbus 18. 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000 Servicepunt: Boekhandel Bikker. Walstraat 94 Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg. Tel. 01180-81000. Goes: Grote Markt 2. 4461 AJ Goes. Tel. 01100-31800. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen Tel. 01150-94457 Hulst: Servicepunt. Boekhandel Duerinck. Gentsestraat 12. Tel. 01140-14058 Axel: Nassaustraat 15. 4571 BK Axel. Tel. 01155-68000. Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. 01110-15380 Opening kantoren: Maandag f m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Openingstijd Zierikzee 8.30-17 00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10.30 uur. Centrale redactie: Postbus 18. 4380 AA Vlissingen, Tel. 01184-84000: Redactiefax: 01184-70102. 's avonds op zondag t/m vrijdag vanaf 19.00 uur; in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden. zaterdags tot 14 00 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maan dag- l m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. 01184-84000 Fax 01184-70100. Abonnementsprijzen: per kwartaal 84.50. automatische afschrijving 83.75. franco per post 107.50. per maand 29.60. automatische afschrij ving 29.00: jaarabonnement 326.50. auto matische afschrijving 325.00; jaarabonnement franco per post 415.00. losse nummers maan dag t/m vrijdag 1,50. zaterdag 2.00 p.st. (alle bedragen inclu sief 6 piet. btw). Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 165 cent per mm; minimumprijs per advertentie 24.75; ingezonden mededelingen 2.5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad 6,25 meer. Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17.5 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V Vlissingen. «STERDAM (GPD) - Marti- ir draagt de volle verant- rdelijkheid voor de dood 56 mensen en voor de ver- oesting van de levens van 0 nderden andere betrokke- n. Tenminste zeven keer heeft gezagvoerder of de maat- happij vóór of tijdens de ucht aanwijsbare fouten ge- iakt. Maar ook de verkeers- ng van de luchthaven van is mede-verantwoordelijk or de ramp met de DC-10 op 21 tl cember 1992 in Portugal, it stellen slachtoffers van de np en nabestaanden, ver- igd in de Anthony Ruys Stich- ig. Zij eisen van Martinair j] hadevergoeding voor de ichtoffers en smartegeld voor nabestaanden voor een be- van zo'n 50 miljoen gulden. ;inair is echter niet van plan deze eis te voldoen. Ufsteren presenteerde voorzit- Rob Sötemann, op een emo- nele bijeenkomst in Café Wit- -een in Amsterdam, het com- nientaar van de stichting op het 1 idrapport van de Portugese [l iderzoekscommissie. De stich- ig wil dat de Portugese onder- lekers en de Nederlandse Raad »r de Luchtvaart hun conclu- :s over de oorzaak van de ramp rzien. Zowel de Portugezen als rOf oorc SP 12. ■lat ieti ag lid ir i3( n )ud-commissaris J. Toorenaar verleden MSTERDAM (ANP) - In zijn oonplaats Amsterdam is oud- ilitiecommissaris G.J. Toore- ar overleden. Hij is 69 jaar ge- orden. spraakmakende speurder jorenaar werkte van 1952 tot 84 bij de Amsterdamse politie, jj maakte vooral in de jaren stig en zeventig carrière. Zijn atste jaren bij het hoofdstede ke korps waren minder geek s' 1980 werd Toorenaar onthe lt uit zijn functie als hoofd van recherche en de narcoticabri- ide. Onderzoek naar vermeen corruptie bracht geen straf- ue feiten aan het licht. Wel irden Toorenaars banden met (are criminelen in strijd geacht et de ethiek binnen het korps. 1984 ging Toorenaar met pen- oen maar zei hij het recherche- ;rk geenzins vaarwel. Hij richt- een detectivebureautje op. de Nederlanders wijzen name lijk elke verantwoordelijkheid voor de ramp van de hand. Beestenweer Uit bestudering van het Portu gese rapport en uit de opnamen van de cockpit-voice-recorder. concludeert de stichting dat er zowel door de bemanning van het vliegtuig als door de ver keersleiding ernstige fouten zijn gemaakt. „Juristen zullen moe ten uit maken of er sprake is van grove nalatigheid in de zin van de wet", zo stelt Sötemann. „Wel zal de Anthony Ruys Stichting haar bevindingen doen toeko men aan de Haarlemse officier van justitie en aan de advocaten van slachtoffers en nabestaan den." De stichting heeft inmiddels van minister Jorritsma van verkeer en waterstaat de verzekering ge kregen dat het commentaar meegenomen wordt in het eind advies dat de Raad voor de Luchtvaart haar moet uitbren gen. Ook voorzitter mr. P. Bies heuvel van de vaste kamercom missie van verkeer en water staat zal bij de behandeling van de kwestie in de Tweede Kamer het commentaar betrekken. De stichting is er heilig van over tuigd dat Martinair op die be wuste dag nooit op Faro had mo gen vliegen. „Faro is een mooi- weer-vliegveld". aldus Söte mann. „Martinair wist dat het die dag bij Faro slecht weer was. De gezagvoerder zelf heeft tij dens de vlucht een aantal grove fouten gemaakt. Zo had hij eer der moeten besluiten uit te wij ken naar een andere luchtha ven." Uit de opnamen van de cockpit-voice-recorder blijkt dat de bemanning twintig minu ten voor de landing sprak van 'beestenweer'. „We hadden een half uur eerder moeten aanko men". zo zei de gezagvoerder te gen zijn co-piloot. Procedures De stichting verwijt de gezag voerder verder dat hij niet de juiste procedures in acht nam voor een landing in dit soort weersomstandigheden. De in stabiliteit van het vliegtuig tij dens de daling had aanleiding moeten zijn om alsnog uit te wij ken. Toen de gezagvoerder van de verkeersleiding te horen kreeg dat de landingsbaan was overstroomd, had hij opnieuw een reden om uit te wijken. Dat deed hij niet. Het vliegtuig kwam. mede door toedoen van de bemanning, uit eindelijk op 150 meter hoogte in een ongecontroleerde glijvlucht terecht. Sötemann- „De gezag voerder greep te laat in. Dat con cluderen de Portugese onder zoekers ook. Al met al handelde de bemanning zeer onprofessio neel en zette daarmee het leven van honderden mensen op het spel". „In dat licht is Martinair dus vol ledig aansprakelijk", aldus Sö temann. „De Portugese onder zoekscommissie, die goed werk heeft verricht, weigert echter be leidsmatige conclusies aan haar rapport te verbinden. De Neder landse Raad voor de Luchtvaart is in zijn commentaar op het Portugese rapport schromelijk tekort geschoten. De raad heeft getracht de betrokkenheid en verantwoordelijkheid van Mar tinair op alle mogelijke manie ren te verhullen." Tien miljoen Vast staat, volgens de stichting, dat de gezagvoerder willen en wetens is geland in het slechte weer. „Een grof schandaal", al dus Sötemann. „En het maakt niet uit of dat juridisch te verta len is in grove nalatigheid. „Wij eisen genoegdoening. Daarom zou Martinair uit eigen midde len alle nabestaanden - per slachtoffer - 168.000 gulden smartegeld moeten betalen. Dat is in totaal zo'n 10 miljoen gul den." „Elke inzittende van het vlieg tuig zou bovendien 100.000 gul den moeten krijgen bovenop de reeds getroffen schikkingen. Dat komt neer op nog eens 28 mil joen gulden. Tot slot moeten mensen die meer schade hebben geleden dan het maximaal uit- keerbare bedrag (250.000 gul den. red.) verdere compensatie krijgen. Alles bij elkaar komt dat neer op zo'n vijftig miljoen gulden, de helft van de netto winst van Martinair in het jaar 1992." aldus Sötemann. Woordvoerder Udo Buys van Martinair liet gisteren weten 'te leurgesteld' te zijn in de houding van de stichting. „Wij vinden dat Martinair veel gedaan heeft, meer dan ze zou moeten doen en we vinden het triest dat deze claim nu wordt gelegd. Marti nair gaat er niet op in. omdat wij niet aansprakelijk zijn. Dat blijkt duidelijk uit de rappor ten". AMSTERDAM - Toneelgroep De Appel gebruikt voor de opvoering van 'De trilogie van een zomerverblijf" 90.000 liter water. De Amsterdamse première vindt morgen plaats in theater Carré, de try-outs zijn het afgelopen weekeinde gehouden. foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 3