PZC vssss
faro-claim van vijftig miljoen
Volkswagen komt met nieuwe
versie van fameuze Kever
PZC
Kerstmisparade in Londen
Waterrijke voorstelling in Carré
binnen- en buitenland
Verdachte aanslag op
Scholte vrijgelaten
Horeca wijt verlies van
banen aan drugsimago
ücholieren Suriname
lreigen straatacties
e verscherpen
iamas-extremisten
ermoorden rabbijn
Opnieuw honderden
banen weg bij Fokker
lachtoffers en nabestaanden stellen Martinair verantwoordelijk
MAANDAG 28 NOVEMBER 1994
AMSTERDAM (GPD) - De Am
sterdamse politie heeft gister
middag de man vrijgelaten die
vrijdagmiddag werd aangehou
den in verband met de aanslag
op de kunstenaar Rob Scholte.
Volgens een woordvoerder van
de politie waren er onvoldoen
de gronden om de Amsterdam
mer nog langer vast te houden.
Over de identiteit van de man
wil de woordvoerder zich in het
belang van het onderzoek niet
uitlaten. „Maar hoewel we hem
hebben vrijgelaten, blijft hij on
ze aandacht houden." Aan de
zaak werken sinds donderdag
acht rechercheurs.
Scholte raakte afgelopen don
derdag zijn benen kwijt bij een
aanslag met een handgranaat
die onder zijn auto was beves
tigd. Scholtes 24-jarige vrouw
die naast hem in de auto zat.
bleef bij de aanslag vrijwel onge
deerd.
Ook de mogelijkheid van een
persoonsverwisseling door de
daders wordt volgens de politie
woordvoerder nog onderzocht.
„Er gaan zoveel verhalen, dit is
er een van." aldus de woordvoer
der De Amsterdamse advocaat
O. Hammerstein dacht aanvan
kelijk dat de aanslag met een
handgranaat voor hem was be
doeld.
Hammerstein beschikt over een
zelfde auto als Scholte. een
BMW uit de 5-serie. heeft boven
dien dezelfde twee beginletters
van het kenteken en woont
eveneens in de Amsterdamse
Jordaan De advocaat werd de
afgelopen weken meerder keren
telefonisch met de dood be
dreigd. vermoedelijk in verband
met zijn rol in een grote drugsaf
faire. Hij zou 17.5 miljoen gulden
naar het buitenland hebben ge
sluisd voor de Surinaamse rijst-
handelaar Guptar terwijl hij -
volgens justitie - moet hebben
geweten dat het geld Guptar
niet toebehoorde. Deze zaak-
dient binnenkort, vermoedelijk
wil iemand Hammerstein van
een belastende verklaring af
houden.
DEN HAAG (GPDl - De branche
organisatie Koninklijke Horeca
Nederland wijt het verlies van
4500 banen in de horeca aan het
slechte Nederlandse imago op
het gebied van coffeeshops en
drugs. Volgens Horeca Neder
land zullen wegblijvende bui
tenlandse toeristen de omzetten
en de werkgelegenheid onder
druk zetten.
Het afgelopen jaar daalde het
aantal buitenlandse toeristen in
Nederland met 400000: vijf 5
procent minder dan een jaar eer
der De buitenlandse bezoekers
gaven 435 miljoen gulden min
der uit. De daling van het aantal
buitenlandse toeristen heeft vol
gens de woordvoerder van Ho
reca Nederland. F. Kuperus. di
recte gevolgen voor de werkgele
genheid in de horeca. „De ho
reca is voor 50 procent afhanke
lijk van de bestedingen van bui
tenlandse toeristen Iedere ton
omzetdaling staat in de horeca
gelijk aan het verlies van een ar
beidsplaats. Een omzetdaling
van 435 miljoen betekent dus
een verlies van bijna 4500 ba
nen."
In de Europese ranglijst van zo
genoemde 'must-bestemmin-
gen'. plaatsen die je als toerist
absoluut gezien moet hebben, is
Amsterdam in 1993 van de vier
de naar de zevende plaats gekel
derd. „Een voorbeeld van het
verslechterende imago van Ne
derland door het gedoogbeleid
ten opzichte van drugs", meent
Kuperus. „Een niets vermoe
dende toerist krijgt in een coffee
shop in plaats van koffie de
drugskaart onder de neus ge
schoven. Die toeristen zie je in
ons land dus niet meer terug.
Daarbij komt nog eens dat de
verhalen die ze thuis vertellen
over zulke incidenten nog meer
schade veroorzaken."
Kuperus: „De Zweedse overheid
heeft jongeren bijvoorbeeld via
een brief gewaarschuwd voor de
gevaren van drugs. In de brief,
die aan alle dertien-jarigen is ge
stuurd. noemen de Zweden Ne
derland een land waar je maar
beter niet naar toe kunt gaan.
an onze correspondent
ARAMARIBO - De scholie-
n die in Suriname een 'brood-
istand' hebben ontketend,
eigen hun acties te verscher-
in. Maandag trekken de scho-
iren massaal naar het parle-
ent om te horen of de regering
ireid is eisen voor betere leef-
nstandigheden in te willigen,
s het ultimatum zonder resul-
at verstrijkt, zullen de de-
onslraties in hevigheid toene
en. In een poging de rust te
•rstellen, heeft de minister
in onderwijs besloten dat de
holen voor voortgezet onder
ijs voorlopig nog gesloten
ijven.
e scholierenleiders keuren de
underingen en gewelddadig-
iden van de afgelopen week af.
)e kwaadwilligen die misbruik
illen maken van de situatie zul-
n lelijk op het neus kijken. Wij
'bben de medewerking van de
ilitie". zegt de voorzitter van
t scholierencollectiefDe po-
ie reageert met de mededeling
dat geen toestemming is ge
vraagd voor een demonstratie.
Tegen ordeverstoorders zal hard
worden opgetreden. De agenten
zijn weer in volle sterkte op
straat. Vakbondsacties zijn tij
delijk opgeschort, omdat de on
derhandelingen met de regering
in een stroomversnelling zijn ge
raakt.
De regering werkt een plan uit
om ook aan de eisen van de scho
lieren tegemoet te komen. Presi
dent Venetiaan heeft een beroep
gedaan op 'de echte scholieren,
op de opdrachtgevers van
pseudo-scholieren en hun hand
langers' om de regering de ruim
te te geven. Het is de bedoeling
dat scholieren broodbonnen
krijgen. De actievoerders heb
ben laten weten dat die maatre
gel niet voldoende is: er moet be
taalbaar brood op de plank ko
men voor de gehele bevolking.
Ook voor de overige eisen, zoals
betaalbaar openbaar vervoer,
willen zij een oplossing zien. „Als
dat niet gebeurt, zal de regering
het wel merken", dreigen de
scholieren.
LONDEN - De wereldberoemde Britse acteur Lord Attenborough en twee van zijn kleinkinde
ren zwaaien zondag vanuit een rijtuigje naar het publiek in de Londense wijk West End. Daar
werd voor het eerst een kerstmisparade gehouden. Die viel samen met de eerste zondag waarop
inkopen voor kerstmis konden worden gedaan. Afrp
Afbraakprijzen
supermarkten
leiden tot ontslag
personeel
AMSTERDAM (ANP) - Veel su
permarkten in Nederland vre
zen de al ruim een jaar voortdu
rende prijzenslag in de branche
niet langer te kunnen voorzet
ten zonder ontslagen. De lagere
prijzen zijn niet meer te verre
kenen met een hogere omzet.
Dat blijkt uit een enquête van
het supermarktweekblad Dis-
trifood onder 125 zelfstandige
ondernemers en bedrijfsleiders.
Iets meer dan zestig procent
van de ondervraagde super
marktmanagers overweegt bij
verdere prijsdalingen zijn heil
te zoeken in ontslag van perso
neel.
„Prijsverlagingen en felle voor
deelcampagnes met scherpe af
braakprijzen in 1994 zijn de oor
zaak van de lagere marges
schrijft het blad. „Verdere prijs
verlagingen kunnen volgens
winkeliers niet meer uit de hui
dige marge worden betaald." De
prijzen staan onder druk wegens
de in 1994 verminderde consu
mentenbestedingen. Ook de ver
grijzing van de bevolking zou ne
gatief werken.
De helft van de ondervraagden
signaleert over 1994 een daling
van de brutomarge met soms en
kele procenten. De gemiddelde
marge van supermarkten ligt
rond de 18 procent, zo blijkt uit
de enquête.
in onze correspondent
EL AVIV - Bij een aanslag op
n auto met Israëlische kolo
sten is gisteren de 36-jarige
ibbijn Ami Olami om het le-
tn gekomen. Een andere inzit-
nde raakte licht gewond. De
:tie, even ten zuiden van de
ad Hebron op de Westelijke
ttrdaanoever. werd uitgevoerd
Oor leden van de Izadin al-Kas-
m brigade, de gewapende arm
an de islamitische verzetsbe-
eging Harnas. Het Israëlische
■ger heeft na de aanslag een
antal Palestijnse verdachten
angehouden.
e Israëlische premier Jitschak
abin heeft gisteren opnieuw la-
n blijken dat hij huiverig staat
genover terugtrekking van het
ger uit Palestijnse bevolkings-
intra op de Westoever, zoals Is-
ël de PLO heeft beloofd. In een
ieenkomst van de minister-
ad zei hij dat er diepgaand
'erleg nodig is met de legerlei-
ng voor hij een beslissing kan
imen.
e Israëlische regering is bang
it de stap zal leiden tot mas-
il bloedvergieten tussen mili
tante Palestijnse organisaties
en Israëlische kolonisten. Israël
wil de eerste jaren geen neder
zettingen ontmantelen. Stafchef
generaal Ehud Barak vertelde
het kabinet dat hij een toename
verwacht van het aantal 'zorg
vuldig beraamde terreuracties'.
Harnas, de organisatie achter de
meeste anti-Israëlische aansla
gen van de laatste tijd, heeft za
terdag een vreedzaam verlopen
massabijeenkomst gehouden in
Gaza-stad. Naar schatting
25.000 aanhangers waren in een
oostelijke buitenwijk aanwezig
bij wat officieel was aangekon
digd als een herdenkingsplech
tigheid voor Imad Akel. een van
de commandanten van Izadin al-
Kassem. Akel werd een jaar ge
leden doodgeschoten door Is
raëlische soldaten in burger. De
bijeenkomst trok meer dan drie
maal zoveel belangstellenden
als de grootste pro-Arafat beto
ging van vorige week.
Israel en Jordanië hebben zon
dag diplomatieke betrekkingen
op het niveau van ambassa
deurs aangeknoopt. De stap
volgt op het vredesakkoord dat
de twee landen vorige maand
ondertekenden.
WOLFSBURG (DPA/RTR'ANP)-
Het meest verkochte automo
del ter wereld, de Kever van
Volkswagen, zal ook in de ko
mende eeuw op de weg zijn. Het
Duitse autoconcern bevestigde
in het weekeinde dat een voor
lopig besluit is gevallen om aan
het eind van de jaren negentig
te beginnen met serieproduktie
van een nieuwe versie.
VW presenteerde begin dit- jaar
op een autotentoonstelling in de
Amerikaanse stad Detroit al een
prototype van het nieuwe model
onder de naam „Concept 1". Het
concern heeft sindsdien markt
onderzoek gedaan naar de ver
koopmogelijkheden. Dat lever
de volgens woordvoerder Otto
Ferdinand Wachs een „enthou
siaste respons" op. De directeur
ontwikkeling van VW. Ulrich
Seiffert, verklaarde eerder dat
de nieuwe wagen ook nog winst
gevend zou moeten zijn bij een
produktie van minder dan
100.000 stuks per jaar
De produktie moet in 1998 of
1999 beginnen, vermoedelijk in
Mexico, het enige land waar nu
nog de oude Kever wordt ge
maakt. Bij de afzet zal VW vooral
mikken op de Verenigde Staten.
Canada en landen in Latijns-
Amenka. De auto gaat 12.000 a
13.000 dollar <21.000 a 22.750 gul
den) kosten.
Het nieuwe model is gebaseerd
op de Polo. maar de carrosserie
krijgt de karakteristieke Kever-
stijl. De auto wordt uitgerust
met „de modernste technolo
gie". Over de details daarvan
zijn nog geen besluiten gevallen.
De wagen wordt mogelijk iets
kleiner dan de nu in Mexico ge
bouwde Kever, maar zal meer
ruimte bieden.
De Kever is in 1932 ontworpen
door Ferdinand Porsche Vier
jaar later kwamen de eerste pro
totypes. Sindsdien zijn er over
de hele wereld meer dan 21 mil
joen exemplaren verkocht. In
1974 kwam een eind aan de pro
duktie in de hoofdvestiging van
VW in Wolfsburg en sinds 1978
wordt de auto niet meer ge
maakt in Europa.
VW kwam in het weekeinde ook
op minder positieve wijze in het
nieuws. Topman Ferdinand
Piëch. een kleinzoon van Ferdi
nand Porsche, bleek op de ver
gadering van de raad van com
missarissen van afgelopen vrij
dag scherpe kritiek te hebben
gekregen op zijn dictatoriale be
stuursstijl. ook al viel dat niet op
te maken uit de na afloop uitge
geven officiële verklaring.
Volgens deelnemers aan de bij
eenkomst pakte vooral de voor
zitter van de metaalvakbond IG
Metall, Klaus Zwickel. flink uit.
Hij liet Piëch weten dat diens
manier van optreden het imago
van VW schaadt en demotive-
AMSTERDAM (ANP) - Vlieg
tuigbouwer Fokker zal komend
jaar enkele honderden banen
extra schrappen. Het aantal
kan oplopen tot maximaal vier
honderd, zo verklaarde een
woordvoerder van de onderne
ming zaterdagochtend. De plan
nen worden ingegeven door de
forse concurrentie in de vlieg
tuigindustrie en door het lage
niveau van de dollar, de valuta
waarin Fokker zijn produkten
betaald krijgt. Daardoor blij
ven de marges onder druk
staan, ook al trekt de vraag naar
vliegtuigen aan.
Fokker zegt nog te studeren op
de aanscherping van de inkrim
pingsplannen. „Om welke aan
tallen banen het exact gaat.
wordt begin volgend jaar duide
lijk". aldus de woordvoerder. Te
gelijk zal van invloed zijn, hoe
veel orders Fokker de komende
maanden kan verwachten. Maar
dat er opnieuw banen verloren
gaan. staat vast.
Het is geen nieuwe sanerings
ronde. zo haastte de zegsman
zich te zeggen. De maatregel
valt volgens hem onder de be
staande rationaliseringsplan
nen. Eind 1993 kondigde Fokker
in het kader van die plannen
aan. 2200 arbeidsplaatsen op te
offeren. In de eerste helft van dit
jaar stelde de vliegtuigbouwer
dat aantal bij tot 1900. „omdat
dat ons toen haalbaar bleek".
Achteraf komt Fokker toch weer
uit op 2200 banen of op zelfs nog
meer.
De nieuwe maatregel volgt op de
woensdag aangekondigde sane
ring bij Fokker Special Products
in Hoogeveen. die 'helemaal bui
ten de eerder aangekondigde ra
tionaliseringsplannen staat'. In
Hoogeveen moeten 120 banen
verdwijnen.
Bestuurder P. van Bers van de
Industriebond FNV. die goed
van de ontwikkelingen bij Fok
ker op de hoogte is. zei van niets
te weten. Het nieuws staat
haaks op mededelingen van
Fokker van oktober over het op
voeren van de produktie in 1995
met vier a zeven toestellen, zo
meende hij.
rend werkt op het management.
De topman van het elektrocon-
cern Bosch. Friedrich Schiefer,
zou Piech hebben voorgehou
den dat hij met zijn geringschat
tende opmerkingen over het ma
nagement „een slecht beeld"
Overbrengt. Morrende geluiden
waren ook te horen van de verte
genwoordiger van kleine beleg
gers in de raad van commissaris
sen. ex-minister van economi
sche zaken Otto Graf Lambs-
dorff. aldus de zegslieden.
Alleen de minister-president
van de deelstaat Niedersachsen,
Gerhard Schroder, zou Piëch
krachtig hebben gesteund. Van
de vooratter van de raad van
commissarissen. Klaus Liesen.
heeft Piëch ook het een en ander
te horen gekregen. De twee had
den enkele dagen voor de verga
dering een gesprek onder vier
ogen naar aanleiding van pu
blieke speculaties over de inter
ne kritiek.
Directie: K. Scherphuis.
W F de Pagter en
F van de Velde.
Hoofdredactie:
M P. Dieleman.
algemeen hoofdredacteur.
C van der Maas.
hoofdredacteur commentaar:
A. L Oosthoek.
adju net- hoof dredacte u r
Vlissingen: Oostsouburgse-
weg 10. Postbus 18.
4380 AA Vlissingen
Tel. 01184-84000
Servicepunt: Boekhandel
Bikker. Walstraat 94
Middelburg: Markt 51
4331 LK Middelburg.
Tel. 01180-81000.
Goes: Grote Markt 2.
4461 AJ Goes.
Tel. 01100-31800.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen
Tel. 01150-94457
Hulst: Servicepunt. Boekhandel
Duerinck. Gentsestraat 12.
Tel. 01140-14058
Axel: Nassaustraat 15.
4571 BK Axel. Tel. 01155-68000.
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee
Tel. 01110-15380
Opening kantoren:
Maandag f m vrijdag
van 8 00 tot 17.00 uur
Openingstijd Zierikzee
8.30-17 00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8 00 tot 10.30 uur.
Centrale redactie: Postbus 18.
4380 AA Vlissingen,
Tel. 01184-84000:
Redactiefax: 01184-70102.
's avonds op zondag t/m
vrijdag vanaf 19.00 uur;
in het weekeinde: verwijzing via
de telefonische boodschap op de
kantoren
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden.
zaterdags tot 14 00 uur
op de kantoren door de klacht
in te spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties: tijdens
kantooruren en uitsluitend maan
dag- l m vrijdagavond van 20.30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur:
Tel. 01184-84000
Fax 01184-70100.
Abonnementsprijzen: per
kwartaal 84.50. automatische
afschrijving 83.75. franco per
post 107.50. per maand
29.60. automatische afschrij
ving 29.00:
jaarabonnement 326.50. auto
matische afschrijving 325.00;
jaarabonnement franco per post
415.00. losse nummers maan
dag t/m vrijdag 1,50. zaterdag
2.00 p.st. (alle bedragen inclu
sief 6 piet. btw).
Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC
ab rek. Vlissingen.
Advertentietarieven: 165 cent
per mm; minimumprijs per
advertentie 24.75; ingezonden
mededelingen 2.5 x tarief.
Voor brieven bureau van dit
blad 6,25 meer. Volledige
tarieven met contractprijzen op
aanvraag (alle advertentieprijzen
exclusief 17.5 pet. btw).
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V
Vlissingen.
«STERDAM (GPD) - Marti-
ir draagt de volle verant-
rdelijkheid voor de dood
56 mensen en voor de ver-
oesting van de levens van
0 nderden andere betrokke-
n. Tenminste zeven keer heeft
gezagvoerder of de maat-
happij vóór of tijdens de
ucht aanwijsbare fouten ge-
iakt. Maar ook de verkeers-
ng van de luchthaven van
is mede-verantwoordelijk
or de ramp met de DC-10 op 21
tl cember 1992 in Portugal,
it stellen slachtoffers van de
np en nabestaanden, ver-
igd in de Anthony Ruys Stich-
ig. Zij eisen van Martinair
j] hadevergoeding voor de
ichtoffers en smartegeld voor
nabestaanden voor een be-
van zo'n 50 miljoen gulden.
;inair is echter niet van plan
deze eis te voldoen.
Ufsteren presenteerde voorzit-
Rob Sötemann, op een emo-
nele bijeenkomst in Café Wit-
-een in Amsterdam, het com-
nientaar van de stichting op het
1 idrapport van de Portugese
[l iderzoekscommissie. De stich-
ig wil dat de Portugese onder-
lekers en de Nederlandse Raad
»r de Luchtvaart hun conclu-
:s over de oorzaak van de ramp
rzien. Zowel de Portugezen als
rOf oorc
SP
12.
■lat
ieti ag
lid ir
i3( n
)ud-commissaris
J. Toorenaar
verleden
MSTERDAM (ANP) - In zijn
oonplaats Amsterdam is oud-
ilitiecommissaris G.J. Toore-
ar overleden. Hij is 69 jaar ge-
orden.
spraakmakende speurder
jorenaar werkte van 1952 tot
84 bij de Amsterdamse politie,
jj maakte vooral in de jaren
stig en zeventig carrière. Zijn
atste jaren bij het hoofdstede
ke korps waren minder geek
s'
1980 werd Toorenaar onthe
lt uit zijn functie als hoofd van
recherche en de narcoticabri-
ide. Onderzoek naar vermeen
corruptie bracht geen straf-
ue feiten aan het licht. Wel
irden Toorenaars banden met
(are criminelen in strijd geacht
et de ethiek binnen het korps.
1984 ging Toorenaar met pen-
oen maar zei hij het recherche-
;rk geenzins vaarwel. Hij richt-
een detectivebureautje op.
de Nederlanders wijzen name
lijk elke verantwoordelijkheid
voor de ramp van de hand.
Beestenweer
Uit bestudering van het Portu
gese rapport en uit de opnamen
van de cockpit-voice-recorder.
concludeert de stichting dat er
zowel door de bemanning van
het vliegtuig als door de ver
keersleiding ernstige fouten zijn
gemaakt. „Juristen zullen moe
ten uit maken of er sprake is van
grove nalatigheid in de zin van
de wet", zo stelt Sötemann. „Wel
zal de Anthony Ruys Stichting
haar bevindingen doen toeko
men aan de Haarlemse officier
van justitie en aan de advocaten
van slachtoffers en nabestaan
den."
De stichting heeft inmiddels van
minister Jorritsma van verkeer
en waterstaat de verzekering ge
kregen dat het commentaar
meegenomen wordt in het eind
advies dat de Raad voor de
Luchtvaart haar moet uitbren
gen. Ook voorzitter mr. P. Bies
heuvel van de vaste kamercom
missie van verkeer en water
staat zal bij de behandeling van
de kwestie in de Tweede Kamer
het commentaar betrekken.
De stichting is er heilig van over
tuigd dat Martinair op die be
wuste dag nooit op Faro had mo
gen vliegen. „Faro is een mooi-
weer-vliegveld". aldus Söte
mann. „Martinair wist dat het
die dag bij Faro slecht weer was.
De gezagvoerder zelf heeft tij
dens de vlucht een aantal grove
fouten gemaakt. Zo had hij eer
der moeten besluiten uit te wij
ken naar een andere luchtha
ven." Uit de opnamen van de
cockpit-voice-recorder blijkt
dat de bemanning twintig minu
ten voor de landing sprak van
'beestenweer'. „We hadden een
half uur eerder moeten aanko
men". zo zei de gezagvoerder te
gen zijn co-piloot.
Procedures
De stichting verwijt de gezag
voerder verder dat hij niet de
juiste procedures in acht nam
voor een landing in dit soort
weersomstandigheden. De in
stabiliteit van het vliegtuig tij
dens de daling had aanleiding
moeten zijn om alsnog uit te wij
ken. Toen de gezagvoerder van
de verkeersleiding te horen
kreeg dat de landingsbaan was
overstroomd, had hij opnieuw
een reden om uit te wijken. Dat
deed hij niet.
Het vliegtuig kwam. mede door
toedoen van de bemanning, uit
eindelijk op 150 meter hoogte in
een ongecontroleerde glijvlucht
terecht. Sötemann- „De gezag
voerder greep te laat in. Dat con
cluderen de Portugese onder
zoekers ook. Al met al handelde
de bemanning zeer onprofessio
neel en zette daarmee het leven
van honderden mensen op het
spel".
„In dat licht is Martinair dus vol
ledig aansprakelijk", aldus Sö
temann. „De Portugese onder
zoekscommissie, die goed werk
heeft verricht, weigert echter be
leidsmatige conclusies aan haar
rapport te verbinden. De Neder
landse Raad voor de Luchtvaart
is in zijn commentaar op het
Portugese rapport schromelijk
tekort geschoten. De raad heeft
getracht de betrokkenheid en
verantwoordelijkheid van Mar
tinair op alle mogelijke manie
ren te verhullen."
Tien miljoen
Vast staat, volgens de stichting,
dat de gezagvoerder willen en
wetens is geland in het slechte
weer. „Een grof schandaal", al
dus Sötemann. „En het maakt
niet uit of dat juridisch te verta
len is in grove nalatigheid. „Wij
eisen genoegdoening. Daarom
zou Martinair uit eigen midde
len alle nabestaanden - per
slachtoffer - 168.000 gulden
smartegeld moeten betalen. Dat
is in totaal zo'n 10 miljoen gul
den."
„Elke inzittende van het vlieg
tuig zou bovendien 100.000 gul
den moeten krijgen bovenop de
reeds getroffen schikkingen. Dat
komt neer op nog eens 28 mil
joen gulden. Tot slot moeten
mensen die meer schade hebben
geleden dan het maximaal uit-
keerbare bedrag (250.000 gul
den. red.) verdere compensatie
krijgen. Alles bij elkaar komt
dat neer op zo'n vijftig miljoen
gulden, de helft van de netto
winst van Martinair in het jaar
1992." aldus Sötemann.
Woordvoerder Udo Buys van
Martinair liet gisteren weten 'te
leurgesteld' te zijn in de houding
van de stichting. „Wij vinden dat
Martinair veel gedaan heeft,
meer dan ze zou moeten doen en
we vinden het triest dat deze
claim nu wordt gelegd. Marti
nair gaat er niet op in. omdat wij
niet aansprakelijk zijn. Dat
blijkt duidelijk uit de rappor
ten".
AMSTERDAM - Toneelgroep De Appel gebruikt voor de opvoering van 'De trilogie van een zomerverblijf" 90.000 liter water. De
Amsterdamse première vindt morgen plaats in theater Carré, de try-outs zijn het afgelopen weekeinde gehouden. foto ANP