Einde waterwinning Oranjezon
Bedrijfsregistratie
allochtonen beladen
Geen ontheffing voor oesterraper
Loodswezen overweegt
aanschaf swath-vaartuig
Bijna 150 kruisingen
in West-Z-Vlaanderen
onveilig voor fietser
Oosthoek Engineering
failliet verklaard
Havenschap weigert
vijf ton voor service
waterstaat te betalen
provincie
14
Natuurgebied bij Vrouwenpolder na 1 juli '95 als reserve
lezers schrijven
DONDERDAG 24 NOVEMBER 1994
van onze verslaggever
VROUWENPOLDER - Delta
Nutsbedrijven staakt per 1 juli
1995 de waterwinning uit na
tuurgebied Oranjezon bij Vrou
wenpolder. De watermaat
schappij gaat vanaf dat mo
ment voor Midden-Zeeland uit
sluitend drinkwater uit West-
Brabant gebruiken. Het water
wingebied in de duinen bij
Vrouwenpolder doet vanaf dat
moment nog slechts dienst als
reserve. Het noodwaterwinge-
bied dat nu nog in Biggekerke
was, is overbodig geworden.
Deltan zal het gebied te koop
aanbieden.
Bewoners van Domburg, Vrou
wenpolder. Kamperland en
Oostkapelle hebben nu nog een
mengeling van water uit Oranje
zon en uit West-Brabant. Het
water uit Oranjezon is volgens ir
H. J. L. de Kraa, hoofd gas en
water van Deltan iets minder
van kwaliteit. Het verschil in
smaak is verwaarloosbaar; de
gemiddelde gebruiker kan dat
niet proeven.
Volgens De Kraa is de beslissing
om Oranjezon als waterwinsta-
tion af te stoten pas na lang over
wegen genomen. „Het grondwa
ter van Oranjezon maakt slechts
één procent uit van de totale wa
terleverantie in Zeeland, maar
het ligt wel op een uitstekende
plaats. Zeker in de zomer is de
behoefte aan water in dat gebied
door alle toeristen groot. Toch
hebben we door de vergroting
van de aanvoereapaciteit uit
West-Brabant het water niet
meer nodig."
Intact
De waterwininstallatie in Oran
jezon blijft geheel intact. Het ge
bied zal dienst gaan doen als
noodvoorziening. Alleen in ex
treme gevallen, zoals vervuiling
van het water uit West-Brabant,
zal het drinkwater nog uit Oran
jezon opgepompt worden. De
Kraa: „Walcheren is en blijft een
eiland en de aanvoerlijnen zijn
erg lang. We willen altijd drink
water kunnen blijven leveren."
De beslissing om de waterwin
ning te stoppen is volgens De
Kraa een mengeling van econo
mische factoren en overwegin
gen op het gebied van natuurbe
houd. „Economisch rendabel
wordt Oranjezon nooit. Het is
niet zo dat we alleen op grond
van een afweging van kosten en
baten het besluit hebben geno
men. Het grondwaterpeil in
Oranjezon zal als gevolg van het
staken van de waterwinning stij
gen, waardoor de verdroging
van het gebied gestopt wordt.
Dat is gunstig voor de waarde
volle biotopen ia de nabijheid
van het grondwater."
Het natuurgebied Oranjezon bij Vrouwenpolder zal i
doen.
i 1 juli volgend jaar voor de waterwinning nog slechts als noodvoorziening dienst
foto Lex de Meester
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Het ingenieurs
bureau Oosthoek Engineering
BV in Terneuzen is woensdag
door de rechtbank in Middel
burg failliet verklaard. Bij het
bedrijf werken in totaal negen
mensen. Bekeken wordt nog of
het personeel ontslag wacht, of
dat de werknemers mogelijk er
gens anders kunnen worden on
dergebracht. De Terneuzense
advocaat mr R. M. A. Lensen is
aangesteld als curator.
Oosthoek Engineering ontwerpt
en brengt advies uit over techni
sche installaties ten behoeve
van de industrie. Volgens de ge
gevens van de rechtbank zou de
in 1987 opgerichte onderneming
zich ook bezighouden met het
beleggen en beheer van gelden.
Directeur A. C. Oosthoek
spreekt dat gegeven echter te
gen. De verwijzing naar finan
ciële activiteiten zijn destijds
wel in de oprichtingsnotulen zijn
beland, maar volgens hem is er
op dat vlak nooit iets onderno
men.
Het bedrijf heeft te maken met
twee hoofdvorderingen van sa
men zo'n driehonderdduizend
gulden. De problemen zijn vol
gens Oosthoek voor een belang
rijk deel ontstaan door verliezen
als gevolg van de recessie. Hoe
wel de orderportefeuille nu weer
wat aantrekt, zag de directie
geen mogelijkheid meer het gat
te dichten.
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Een inwoner van Wal
soorden krijgt geen vergunning voor het
rapen van oesters in de Oosterschelde.
Dat heeft president mr T. Damsteegt van
de sector bestuursrecht van de rechtbank
in Middelburg woensdag bepaald. De
oesterraper kreeg dit jaar geen onthef
fing. omdat het ministerie van LNV twij
felde of de man voor z'n inkomen daarvan
afhankelijk is.
Daarop vroeg hij de rechtbank de weige
ring van het ministerie te schorsen, omdat
hij in zijn broodwinning wordt aangetast.
De advocate van de Walsoordenaar pleit
te er dinsdag bij de afdeling bestuursrecht
van de rechtbank voor de man oesters te
laten rapen totdat het bezwaarschrift is
afgehandeld. Zij voerde aan dat het hand
matig rapen van wilde creuses in de Oos
terschelde voor hem een bedrijfsmatige
activiteit is, naast de handel in zeeaas.
Vooral tegen de Kerst stijgt de vraag naar
oesters. Bovendien kreeg hij vorig jaar
ook ontheffing. Het ministerie besloot die
ontheffing niet te verlengen, omdat in Den
Haag sterk wordt betwijfeld of de Wal
soordenaar beroepsmatig oesters raapt.
De advocate van de man bracht daar te
gen in dat het departement zich naast de
inkomenstoets heeft gebaseerd op een
'broodnijdbrief van een andere oesterra
per. waarin wordt verklaard dat de Wal
soordenaar nooit te zien is op de Ooster
schelde. Zij bestreed dat laatste. De rech
ter bleek dinsdag niet voldoende over
tuigd: het ministerie won het pleit. De mo
tivatie achter de uitspraak was woensdag
nog niet beschikbaar. Hoewel het schor-
singsverzoek is afgewezen, zet de oesterra
per zijn bezwaarschriftenprocedure voort.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - „Levensge
vaarlijk. Men zegt wel: nooit
meer oorlog, nou, vergeet 't
maar. Ik kan me voorstellen
dat een apart registratiesys
teem voor buitenlanders ver
velende herinneringen op
roept bij mensen die de oor
log hebben meegemaakt." H.
Cosijn, lid van de joodse ge
meenschap in Middelburg,
reageert verbijsterd op de
Wet Bevordering Evenredige
Arbeidsdeelname Allochto
nen. Bedrijven met meer dan
35 werknemers zijn binnen
kort verplicht een apart regi
stratiesysteem op te zetten
van buitenlanders. Ook de
bonden zijn niet bijster en
thousiast over de nieuwe
wetgeving. FNV-voorman M.
Strous: „De vakbeweging
zegt niet: wat fantastisch,
hier hebben we jaren voor ge
vochten."
Het aantal werkloze allochto
nen is schrikbarend hoog.
Van de Nederlanders is 5,4
procent zonder werk; van de
Marokkaanse beroepsbevol
king heeft maar liefst 36 pro
cent geen (betaalde) baan.
Een actieplan om binnen vier
jaar 60.000 banen voor alloch
tonen te creëren, liep op niets
uit. Bedrijven leverden geen
extra inspanningen, omdat
altijd de beste kandidaat
werd gekozen, ongeacht diens
afkomst. De nieuwe compro-
miswet - een initiatief van
GroenLinks - werd na veel po
litiek gekrakeel in 1993 door
de Kamer vastgesteld. De Re
gistratiekamer, een adviesor
gaan voor de privacy-bescher-
ming, pleitte voor een zeer
zorgvuldige registratie van al
lochtonen. Het vreesde dat de
gegevens ook gebruikt zou
den worden om een cijferma
tig verband te leggen tussen
bijvoorbeeld etnische af
komst en ziekteverzuim of ar
beidsprestatie.
Geen signaal
Nog maar weinig onderne
mingen en instellingen in Zee
land hebben de uitvoering
van de wet al ter hand geno
men. Een woordvoerder van
Philips-Terneuzen (660 perso
neelsleden) zegt nog geen sig
naal te hebben ontvangen
van werknemers die bezwaar
hebben tegen de aparte regi
stratie. De wet biedt de moge
lijkheid om direct bezwaar
aan te tekenen tegen registra
tie. „Dan zullen we daar cou-
FNV-voorman M. Strous:
„Als je niets doet krijg je een
tweedeling op de arbeids
markt."
lant mee omgaan, overeen
komstig de wet."
Ook Budelpack-Poortvliet
verwacht geen noemenswaar
dige bezwaren. De invoering
van de identificatieplicht,
waarbij een kopie van het pas
poort moest worden afgege
ven, gaf ook geen problemen.
„Men vroeg ons wel waar het
voor nodig was", aldus de af
deling personeelszaken,
„maar als we het uitleggen en
een toelichting geven zijn de
bezwaren weg." Het verpak
kingsbedrijf voert overigens
een positief toelatingsbeleid.
Van de 375 werknemers is on
geveer honderd man alloch
toon.
Deltan Nutsbedrijven wil
eerst overleg voeren met col-
legabedrijven. „We hebben
nogal problemen met de be
scherming van de privacy en
het legt een extra werkdruk
op personeelszaken. De over
heid komt maar steeds weer
met nieuwe maatregelen.
Daar heeft Deltan nogal
moeite mee."
Niet verplicht
Bedrijven zijn niet verplicht
arbeidsplaatsen te reserveren
voor allochtonen. Wel moeten
ze in een intern werkplan
maatregelen opsommen om
meer buitenlanders aan een
baan te helpen. Zeeuwse be
drijven moeten 2 procent al
lochtonen in dienst hebben.
Buitenstaanders kunnen in
zicht krijgen, alleen het ar
beidsbureau kan het werk
plan opvragen.
Het afzonderlijk registratie
systeem, waarin gegevens
worden opgenomen over de
geboortelanden van alle
werknemers en hun ouders,
moet goed beschermd wor
den. Een kaartenbak in een
goed afgeschermde kast vol
staat. De gegevens over etni
sche afkomst (zonder naams
vermelding) moeten in het
jaarverslag worden opgeno
men dat ter inzage gelegd
moet worden bij de Kamer
van Koophandel. Iedereen
heeft vrij toegang tot die gege
vens.
Het grote manco van de wet -
daarover zijn vriend en het
vijand het wel eens - is dat be
drijven die niet voldoen aan
het percentage geen straf
wordt opgelegd. Onderne
mingen kunnen alleen publie
kelijk aan de schandpaal wor
den genageld als de media
melding maken van hun pres
taties, de zogeheten 'schand-
paalmethode'. Strous: „In
theorie zouden zware sancties
mooi zijn, maar de praktijk
leert dat het alleen maar leidt
tot burgerlijke ongehoor
zaamheid." Hij noemt de Wet
Arbeid Gehandicapte Werk
nemers als schoolvoorbeeld
van een mislukte wet. Ook
daar stond geen sanctie op.
„Van die wet is geen zak te
recht gekomen."
Onbehoorlijk
L. de Jongh, hoofd personeels
zaken in Middelburg, erkent
dat ouderen die de Tweede
Wereldoorlog hebben meege
maakt problemen hebben
met de registratie. „Een col
lega noemde het onbehoor
lijk. Hij vroeg zich af of we
weer teruggingen naar de ja
ren veertig en waar de over
heid zich mee bemoeit, hoe
nobel het streven ook is om
iets te doen aan de achter
stand van etnische minderhe
den." Cosijn vraagt zich af of
de rijksoverheid geen ander
systeem had kunnen beden
ken dat minder beladen is.
„Voor een heleboel mensen is
dit tegen het zere been. Zo ide
aal vind ik dit niet." FNV-be-
stuurder Strous vindt dat de
wet op voorhand niet bekriti
seerd moet worden. „Doe je
niets, dan krijg je een tweede
ling op de arbeidsmarkt. Ge-
kleurden die geen werk heb
ben, niet-gekleurden die wel
werk hebben. Zo'n situatie is
veel schrikbarender."
Het swath-vaartuig van de loodsdienst in Houston.
foto R. A. van der Voort
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Voor San Fran
cisco staan behoorlijke golven.
Een vaartuig van de Ameri
kaanse kustwacht stampt en
slingert. Ernaast vaart een
swath, de Chabusco, alsof het
bladstil is. De hoge zeegang
deert haar niet. „Prachtig
toch", zegt coordinator projec
ten en innovatie R. A. van der
Voort van het Nederlands
loodswezen. „Het is een promo
tiefilm van de fabrikant, maar
deze opnames zeggen wel veel
over de bijzondere capaciteiten
van dit type schip."
Het Nederlands loodswezen is
op zoek naar schepen die de ver
ouderde loodskotters kunnen
vervangen. Naar schepen die
meer bij deze tijd passen en
vooral doelmatiger zijn. „Wij
hebben van alles bekeken", ver
telt Van der Voort, „hovercrafts,
grote catamarans. Uiteindelijk
zijn we bij de swath uitgekomen,
een Amerikaans produkt."
De swath - voluit small icater-
plane aero twin hull - scoort zo
goed, omdat het een erg stabiel
schip is. Het vaartuig ligt niet in
het water, het ligt erboven. Het
drijft op twee torpedo's die twee-
èneenhalve meter diep steken.
Golfbewegingen zijn op die diep
te minder heftig. De swath vaart
daarom met ruw weer, alsof het
een rustige zomerdag is. De op
varenden zitten altijd goed.
Van der Voort heeft voor het Ne
derlands loodswezen praktijk
onderzoek gedaan in de Verenig
de Staten en Canada. Hij heeft
twee swaths onder de loep geno
men. Eén van de loodsdienst in
Houston en één van de Cana
dese hydrografische dienst. Er
valt volgens Van der Voort nog
wel het één en ander te verbete
ren. Eén van de motoren van de
loodsboot moest al na één jaar
worden gereviseerd. De schroe
ven zijn huis-tuin-en-keuken-
dingetjes. Die kunnen worden
verbeterd. En de scheepsbrug is
slecht ingericht. Op het schip
van de hydrografische dienst in
Canada was veel apparatuur bij
geplaatst. „Dat moet je dus
nooit doen", oordeelt Van der
Voort, „want dan is het effect
van de swath weg. Ze ligt dieper.
Dan slaan golven teeen de on
derkant en dat geeft vervelende
klappen."
Niet nieuw
Het, swath-principe is niet
nieuw. Het idee is eind vorige
eeuw ontstaan. Grote swath-
veerschepen varen op Hawaii en
in de Middellandse Zee. Het bij
zondere van de Amerikaanse
swath-vaartuigen die Van der
Voort heeft bekeken, is de om
vang. De firma Swath Ocean
Systems heeft nieuwe technie
ken ontwikkeld, waardoor ook
kleine swaths kunnen worden
gebouwd. Op de huidvorm en
van onze verslaggever
OOSTBURG - West-Zeeuwsch-
Vlaanderen zit vol kruispunten
die fietsers gevaarlijk vinden.
Scholieren uit de hoogste groe
pen van het basisonderwijs en
uit het voortgezet onderwijs
hebben er bijna 150 aangegeven
in een vragenlijst die zij hebben
gekregen van de fietsersbond
ENFB.
In de bebouwde kom, verspreid
over bijna alle West-Zeeuws-
Vlaamse kernen, bevinden zich
ruim honderd gevaarlijke krui
singen. Buiten de bebouwde
kom hebben de scholieren nog
eens 37 kruisingen en/of wegen
aangegeven die volgens hen niet
deugen.
Aan de enquête hebben 463
scholieren meegedaan. De
ENFB heeft speciaal scholieren
aangeschreven, omdat ze vaak
fietsen en zodoende veel kennis
hebben van de verkeerssituatie
in hun omgeving. Hun ervarin
gen kunnen van pas komen bij
de uitwerking van het groot
schalige verkeersveiligheidspro-
ject duurzaam veilig voor West-
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Extra aandacht
De uitvoering van dit landelijke
proefproject kost naar verwach
ting 200 miljoen gulden. De fiet
ser moet in dat kader extra aan
dacht krijgen, vindt de ENFB.
Alle enquêteresultaten worden
direct naar het adviesbureau
Diepens en Okkema uit Delft
doorgestuurd. Dat bureau werkt
het fietsgedeelte van het project
duurzaam veilig uit en moet
daar begin december mee klaar
zijn.
Rond de jaarwisseling moet het
project op papier klaar zijn,
waarna het onder meer wordt
voorgelegd aan de rijksoverheid.
Provincie, gemeenten en watef
schap Het Vrije van Sluis hope
voor de uitvoering op ruim
rijkssubsidies.
Dow sponsort
Zuidlandtheater
met 75 mille
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Chemiegigan
Dow Chemical in Terneuzei
voelt zich geroepen om ook ii
1995 het Zuidlandtheater in di
Scheldestad financieel ovei
eind te houden. Dow heeft voo:
volgend jaar 75.000 guldei
sponsorgeld uitgetrokken
Tweederde wordt aangewen!
voor theatervoorstellingen ei
activiteiten. Eenderde is be
stemd voor het Festival vji
Zeeuwsch-Vlaanderen.
In eerste instantie vreesde di
theaterleiding dat Dow het m«
in de sponsorgelden zou zetten
Dow-topman M. Westerlaket
had het voorbije jaar wat kanttij
keningen bij de jaarlijkse finan
ciële injectie geplaatst. De twjj
fels werden ingegeven door d
forse tegenvallers waarmee hel
concern de laatste twee jaar ti
maken had.
De Dow-leiding heeft, nu he
weer wat beter gaat met het be
drijf, het sponsorcontract me
thet theater verlengd.
Inmiddels heeft directeur
Mergler zo'n 89.000 gulden aai
sponsorgelden binnen voor he
volgende seizoen. Ze verwach
medio maart ongeveer een to
aan bedrijfssteun binnen te het
ben. In 1994 legde het bedrijfsle
ven in de regio 94 mille op tafe
voor theateractiviteiten.
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Het Haven
schap Terneuzen is niet van
plan voortaan een half miljoen
gulden neer te tellen voor de
hand- en spandiensten van
Rijkswaterstaat. Tot nu toe be
taalde het schap - dat was gere
geld in een overeenkomst die
twintig jaar geleden werd ge
sloten - 100.000 gulden per jaar.
Een verhoging met vier ton is
voor het havenschap onbe
spreekbaar.
Rijkswaterstaat Zeeland regelt
sinds jaar en dag de nautische
zaken voor het havenschap.
Daarbij gaat het onder meer om
de toewijzing van ligplaatsen,
het reguleren van de scheep
vaart, het garanderen van de
veiligheid en bijvoorbeeld ook
de toewijzing van ligplaatsen
aan schepen met gevaarlijke
stoffen.
Voorzitter D. J. Bruinooge van
de raad van bestuur van het Ha
venschap Terneuzen en die van
Vlissingen: „In Vlissingen heb
ben wij de havencoórdinatie in
eigen hand. Dat heeft alles te
maken met het feit dat het ha
venbekken daar volledig in be
heer is van het havenschap zelf.
In Terneuzen kennen we een to
taal andere situatie. Het Kanaal
Gent-Terneuzen is rijksgebied
met een eigen rijkshavenmees
ter. Die man fungeert, via de
overeenkomst, ook als onbezol
digd havenmeester van het ha
venschap. En daarnaast regelt
waterstaat voor ons dus al die
nautische zaken. Als je voor di
service al jaren 100.000 guide
vraagt, gaat het natuurlijk nie
aan nu plotsklaps vier ton hogi
te gaan zitten. Dan hebben ffl
zoiets van 'ho, ho...', even ee
pas op de plaats."
Bruinooge schroomt niet
waarschuwende vinger te he
fen. Wordt de zaak niet naar t
vredenheid geregeld, dan zal hi
havenschap onderzoeken welk
mogelijkheden er zijn om
nautische procedures voortaa
in eigen beheer af te handelen
Ir J. W. Damen, waarnemen
hoofd infrastructuur en scheel
vaart van Rijkswaterstaat Zei
land, vindt de reactie van Bru
nooge voorbarig. „Destijds, toe
we de situatie bij het Direct!
raat-Generaal Scheepvaart e
Maritieme Zaken analyseerdei
kwamen we al tot de conclus
dat een vergoeding van een to
op jaarbasis te weinig was. Dat
toen schriftelijk aan het have!
schap gemeld, waar men het oi
eens was met onze vaststellini
Die zaak hangt nog steeds ei
beetje boven de markt."
Ir Damen gaat er voorlopi
(voorzichtig) vanuit dat de ve
goeding volgend jaar opnieu
aan de orde komt. Het havei
schap en waterstaat zijn destiji
een opzegtermijn van een jai
overeengekomen. Volgens
woordvoerder van waterstai
zou 1995 kunnen worden bem
voor overleg. „Dan hebben
nog de tijd tot 1996. Maar daam
is er nog alle ruimte voor verlei
ging. Of er nu al wordt onderhal
deld? Nee, nog niet."
het besturingsmechanisme van
de stabilisatoren onder het
schip rust patent. „En het Ame
rikaanse bedrijf is heel goed in
het bouwen met aluminium", al
dus Van der Voort.
De enorme stabiliteit van de
swath is niet het enige voordeel
van dit vaartuig voor het loods
wezen. Beloodsingen kunnen di
rect plaatsvinden. Nu moet een
zeeloods nog vanaf de loodskot-
ter in een loodsjol naar een schip
worden gebracht. Met een swath
hoeft dat niet meer. De zeeloods
kan vanaf het swath-vaartuig
meteen op een zeeschip over
stappen. De loodsdienst kan
dan met minder ondersteunend
personeel toe.
Proef
Of het loodswezen met een
swath gaat werken op plaatsen
waar zeeloodsen aan boord van
zeeschepen moeten, zoals bij De
Wandelaar voor Westkapelle,
wordt begin volgende maand be
slist. Alle loodsen mogen dan
hun stem laten horen over het
concept-vlootplan van het
loodswezen. Van der Voort ver
wacht dat het daarna nog twee
jaar duurt voor het eerste swath-
vaartuig in dienst kan komen.
Bij wijze van proef. „Die proef is
niet alleen voor ons van belang.
De Belgische en Duitse loods-
diensten zitten ook met verou
derde loodsboten. Die kijken
met argusogen naar ons."
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac
ties op in de PZC verschenen berichten, artike
len of commentaren. Niet voor open brieven,
gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen
of stukken zonder duidelijke opgave van adres
en woonplaats worden niet in behandeling geno
men. Bijdragen mogen niet langer zijn daii 250
woorden. De redactie behoudt zich het recht
voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde
brieven wordt niet gecorrespondeerd.
i i i i i i r
I I I I I
Ziekenfonds voor christenen
De heer Schipper vond het nodig
om te reageren op mijn ingezon
den brief inzake bovengenoemd
onderwerp (PZC van 19/11).
Jammer dat hij deze brief niet
goed gelezen heeft. Ik heb name
lijk niet geschreven, dat ik voor
stander ben van een apart zie
kenfonds voor christenen, maar
dat ik mij kan indenken, dat er
christenen zijn die dit wel zijn.
Overigens zijn het niet alleen
christenen, die problemen heb
ben met de gewijzigde inzichten
bij de medische ethiek, waar
door mijns inziens thans reeds
bepaalde grenzen overschreden
worden.
Verder wil ik de heer Schipper er
op wijzen, dat christenen in vele
landen gedurende de afgelopen
bijna 2000 jaar aan vervolging
zijn blootgesteld, te beginnen
met keizer Nero tot in de 20e
eeuw in het communistische
oostblok en China. Ook thans
zijn met name in islamitiscli
landen vervolging en discrin
natie aan de orde van de dag,
als in Iran, Soedan, Syrië, M
rokko, Pakistan enzovoort. Ze!
in een land als Turkije wori
christenen het leven erg mmd
lijk gemaakt. Ik wil beslist ni
verhelen, dat in de loop van
eeuwen ook christenen overi
schreef zijn gegaan, ook in o
derlinge strijd. Naai' mijn m
ning kunnen echter moordcoi
mando's van de IRA of diet
Protestantse tegenhanger ni
als christenen worden aang
merkt. Een Christen is imme
een volgeling van Jezus Christi
en deze heeft nooit de gepeni
strijd laat staan de onderlinj
strijd gepredikt. Dit betekei
overigens niet, dat christen!
zich niet te weer mogen stelle
indien onrecht wordt begaan.
G. Engel
WachttoreTi
MiddelW