Einde waterwinning Oranjezon Bedrijfsregistratie allochtonen beladen Geen ontheffing voor oesterraper Loodswezen overweegt aanschaf swath-vaartuig Bijna 150 kruisingen in West-Z-Vlaanderen onveilig voor fietser Oosthoek Engineering failliet verklaard Havenschap weigert vijf ton voor service waterstaat te betalen provincie 14 Natuurgebied bij Vrouwenpolder na 1 juli '95 als reserve lezers schrijven DONDERDAG 24 NOVEMBER 1994 van onze verslaggever VROUWENPOLDER - Delta Nutsbedrijven staakt per 1 juli 1995 de waterwinning uit na tuurgebied Oranjezon bij Vrou wenpolder. De watermaat schappij gaat vanaf dat mo ment voor Midden-Zeeland uit sluitend drinkwater uit West- Brabant gebruiken. Het water wingebied in de duinen bij Vrouwenpolder doet vanaf dat moment nog slechts dienst als reserve. Het noodwaterwinge- bied dat nu nog in Biggekerke was, is overbodig geworden. Deltan zal het gebied te koop aanbieden. Bewoners van Domburg, Vrou wenpolder. Kamperland en Oostkapelle hebben nu nog een mengeling van water uit Oranje zon en uit West-Brabant. Het water uit Oranjezon is volgens ir H. J. L. de Kraa, hoofd gas en water van Deltan iets minder van kwaliteit. Het verschil in smaak is verwaarloosbaar; de gemiddelde gebruiker kan dat niet proeven. Volgens De Kraa is de beslissing om Oranjezon als waterwinsta- tion af te stoten pas na lang over wegen genomen. „Het grondwa ter van Oranjezon maakt slechts één procent uit van de totale wa terleverantie in Zeeland, maar het ligt wel op een uitstekende plaats. Zeker in de zomer is de behoefte aan water in dat gebied door alle toeristen groot. Toch hebben we door de vergroting van de aanvoereapaciteit uit West-Brabant het water niet meer nodig." Intact De waterwininstallatie in Oran jezon blijft geheel intact. Het ge bied zal dienst gaan doen als noodvoorziening. Alleen in ex treme gevallen, zoals vervuiling van het water uit West-Brabant, zal het drinkwater nog uit Oran jezon opgepompt worden. De Kraa: „Walcheren is en blijft een eiland en de aanvoerlijnen zijn erg lang. We willen altijd drink water kunnen blijven leveren." De beslissing om de waterwin ning te stoppen is volgens De Kraa een mengeling van econo mische factoren en overwegin gen op het gebied van natuurbe houd. „Economisch rendabel wordt Oranjezon nooit. Het is niet zo dat we alleen op grond van een afweging van kosten en baten het besluit hebben geno men. Het grondwaterpeil in Oranjezon zal als gevolg van het staken van de waterwinning stij gen, waardoor de verdroging van het gebied gestopt wordt. Dat is gunstig voor de waarde volle biotopen ia de nabijheid van het grondwater." Het natuurgebied Oranjezon bij Vrouwenpolder zal i doen. i 1 juli volgend jaar voor de waterwinning nog slechts als noodvoorziening dienst foto Lex de Meester van onze verslaggever TERNEUZEN - Het ingenieurs bureau Oosthoek Engineering BV in Terneuzen is woensdag door de rechtbank in Middel burg failliet verklaard. Bij het bedrijf werken in totaal negen mensen. Bekeken wordt nog of het personeel ontslag wacht, of dat de werknemers mogelijk er gens anders kunnen worden on dergebracht. De Terneuzense advocaat mr R. M. A. Lensen is aangesteld als curator. Oosthoek Engineering ontwerpt en brengt advies uit over techni sche installaties ten behoeve van de industrie. Volgens de ge gevens van de rechtbank zou de in 1987 opgerichte onderneming zich ook bezighouden met het beleggen en beheer van gelden. Directeur A. C. Oosthoek spreekt dat gegeven echter te gen. De verwijzing naar finan ciële activiteiten zijn destijds wel in de oprichtingsnotulen zijn beland, maar volgens hem is er op dat vlak nooit iets onderno men. Het bedrijf heeft te maken met twee hoofdvorderingen van sa men zo'n driehonderdduizend gulden. De problemen zijn vol gens Oosthoek voor een belang rijk deel ontstaan door verliezen als gevolg van de recessie. Hoe wel de orderportefeuille nu weer wat aantrekt, zag de directie geen mogelijkheid meer het gat te dichten. van onze verslaggever MIDDELBURG - Een inwoner van Wal soorden krijgt geen vergunning voor het rapen van oesters in de Oosterschelde. Dat heeft president mr T. Damsteegt van de sector bestuursrecht van de rechtbank in Middelburg woensdag bepaald. De oesterraper kreeg dit jaar geen onthef fing. omdat het ministerie van LNV twij felde of de man voor z'n inkomen daarvan afhankelijk is. Daarop vroeg hij de rechtbank de weige ring van het ministerie te schorsen, omdat hij in zijn broodwinning wordt aangetast. De advocate van de Walsoordenaar pleit te er dinsdag bij de afdeling bestuursrecht van de rechtbank voor de man oesters te laten rapen totdat het bezwaarschrift is afgehandeld. Zij voerde aan dat het hand matig rapen van wilde creuses in de Oos terschelde voor hem een bedrijfsmatige activiteit is, naast de handel in zeeaas. Vooral tegen de Kerst stijgt de vraag naar oesters. Bovendien kreeg hij vorig jaar ook ontheffing. Het ministerie besloot die ontheffing niet te verlengen, omdat in Den Haag sterk wordt betwijfeld of de Wal soordenaar beroepsmatig oesters raapt. De advocate van de man bracht daar te gen in dat het departement zich naast de inkomenstoets heeft gebaseerd op een 'broodnijdbrief van een andere oesterra per. waarin wordt verklaard dat de Wal soordenaar nooit te zien is op de Ooster schelde. Zij bestreed dat laatste. De rech ter bleek dinsdag niet voldoende over tuigd: het ministerie won het pleit. De mo tivatie achter de uitspraak was woensdag nog niet beschikbaar. Hoewel het schor- singsverzoek is afgewezen, zet de oesterra per zijn bezwaarschriftenprocedure voort. van onze verslaggever VLISSINGEN - „Levensge vaarlijk. Men zegt wel: nooit meer oorlog, nou, vergeet 't maar. Ik kan me voorstellen dat een apart registratiesys teem voor buitenlanders ver velende herinneringen op roept bij mensen die de oor log hebben meegemaakt." H. Cosijn, lid van de joodse ge meenschap in Middelburg, reageert verbijsterd op de Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeelname Allochto nen. Bedrijven met meer dan 35 werknemers zijn binnen kort verplicht een apart regi stratiesysteem op te zetten van buitenlanders. Ook de bonden zijn niet bijster en thousiast over de nieuwe wetgeving. FNV-voorman M. Strous: „De vakbeweging zegt niet: wat fantastisch, hier hebben we jaren voor ge vochten." Het aantal werkloze allochto nen is schrikbarend hoog. Van de Nederlanders is 5,4 procent zonder werk; van de Marokkaanse beroepsbevol king heeft maar liefst 36 pro cent geen (betaalde) baan. Een actieplan om binnen vier jaar 60.000 banen voor alloch tonen te creëren, liep op niets uit. Bedrijven leverden geen extra inspanningen, omdat altijd de beste kandidaat werd gekozen, ongeacht diens afkomst. De nieuwe compro- miswet - een initiatief van GroenLinks - werd na veel po litiek gekrakeel in 1993 door de Kamer vastgesteld. De Re gistratiekamer, een adviesor gaan voor de privacy-bescher- ming, pleitte voor een zeer zorgvuldige registratie van al lochtonen. Het vreesde dat de gegevens ook gebruikt zou den worden om een cijferma tig verband te leggen tussen bijvoorbeeld etnische af komst en ziekteverzuim of ar beidsprestatie. Geen signaal Nog maar weinig onderne mingen en instellingen in Zee land hebben de uitvoering van de wet al ter hand geno men. Een woordvoerder van Philips-Terneuzen (660 perso neelsleden) zegt nog geen sig naal te hebben ontvangen van werknemers die bezwaar hebben tegen de aparte regi stratie. De wet biedt de moge lijkheid om direct bezwaar aan te tekenen tegen registra tie. „Dan zullen we daar cou- FNV-voorman M. Strous: „Als je niets doet krijg je een tweedeling op de arbeids markt." lant mee omgaan, overeen komstig de wet." Ook Budelpack-Poortvliet verwacht geen noemenswaar dige bezwaren. De invoering van de identificatieplicht, waarbij een kopie van het pas poort moest worden afgege ven, gaf ook geen problemen. „Men vroeg ons wel waar het voor nodig was", aldus de af deling personeelszaken, „maar als we het uitleggen en een toelichting geven zijn de bezwaren weg." Het verpak kingsbedrijf voert overigens een positief toelatingsbeleid. Van de 375 werknemers is on geveer honderd man alloch toon. Deltan Nutsbedrijven wil eerst overleg voeren met col- legabedrijven. „We hebben nogal problemen met de be scherming van de privacy en het legt een extra werkdruk op personeelszaken. De over heid komt maar steeds weer met nieuwe maatregelen. Daar heeft Deltan nogal moeite mee." Niet verplicht Bedrijven zijn niet verplicht arbeidsplaatsen te reserveren voor allochtonen. Wel moeten ze in een intern werkplan maatregelen opsommen om meer buitenlanders aan een baan te helpen. Zeeuwse be drijven moeten 2 procent al lochtonen in dienst hebben. Buitenstaanders kunnen in zicht krijgen, alleen het ar beidsbureau kan het werk plan opvragen. Het afzonderlijk registratie systeem, waarin gegevens worden opgenomen over de geboortelanden van alle werknemers en hun ouders, moet goed beschermd wor den. Een kaartenbak in een goed afgeschermde kast vol staat. De gegevens over etni sche afkomst (zonder naams vermelding) moeten in het jaarverslag worden opgeno men dat ter inzage gelegd moet worden bij de Kamer van Koophandel. Iedereen heeft vrij toegang tot die gege vens. Het grote manco van de wet - daarover zijn vriend en het vijand het wel eens - is dat be drijven die niet voldoen aan het percentage geen straf wordt opgelegd. Onderne mingen kunnen alleen publie kelijk aan de schandpaal wor den genageld als de media melding maken van hun pres taties, de zogeheten 'schand- paalmethode'. Strous: „In theorie zouden zware sancties mooi zijn, maar de praktijk leert dat het alleen maar leidt tot burgerlijke ongehoor zaamheid." Hij noemt de Wet Arbeid Gehandicapte Werk nemers als schoolvoorbeeld van een mislukte wet. Ook daar stond geen sanctie op. „Van die wet is geen zak te recht gekomen." Onbehoorlijk L. de Jongh, hoofd personeels zaken in Middelburg, erkent dat ouderen die de Tweede Wereldoorlog hebben meege maakt problemen hebben met de registratie. „Een col lega noemde het onbehoor lijk. Hij vroeg zich af of we weer teruggingen naar de ja ren veertig en waar de over heid zich mee bemoeit, hoe nobel het streven ook is om iets te doen aan de achter stand van etnische minderhe den." Cosijn vraagt zich af of de rijksoverheid geen ander systeem had kunnen beden ken dat minder beladen is. „Voor een heleboel mensen is dit tegen het zere been. Zo ide aal vind ik dit niet." FNV-be- stuurder Strous vindt dat de wet op voorhand niet bekriti seerd moet worden. „Doe je niets, dan krijg je een tweede ling op de arbeidsmarkt. Ge- kleurden die geen werk heb ben, niet-gekleurden die wel werk hebben. Zo'n situatie is veel schrikbarender." Het swath-vaartuig van de loodsdienst in Houston. foto R. A. van der Voort van onze verslaggever VLISSINGEN - Voor San Fran cisco staan behoorlijke golven. Een vaartuig van de Ameri kaanse kustwacht stampt en slingert. Ernaast vaart een swath, de Chabusco, alsof het bladstil is. De hoge zeegang deert haar niet. „Prachtig toch", zegt coordinator projec ten en innovatie R. A. van der Voort van het Nederlands loodswezen. „Het is een promo tiefilm van de fabrikant, maar deze opnames zeggen wel veel over de bijzondere capaciteiten van dit type schip." Het Nederlands loodswezen is op zoek naar schepen die de ver ouderde loodskotters kunnen vervangen. Naar schepen die meer bij deze tijd passen en vooral doelmatiger zijn. „Wij hebben van alles bekeken", ver telt Van der Voort, „hovercrafts, grote catamarans. Uiteindelijk zijn we bij de swath uitgekomen, een Amerikaans produkt." De swath - voluit small icater- plane aero twin hull - scoort zo goed, omdat het een erg stabiel schip is. Het vaartuig ligt niet in het water, het ligt erboven. Het drijft op twee torpedo's die twee- èneenhalve meter diep steken. Golfbewegingen zijn op die diep te minder heftig. De swath vaart daarom met ruw weer, alsof het een rustige zomerdag is. De op varenden zitten altijd goed. Van der Voort heeft voor het Ne derlands loodswezen praktijk onderzoek gedaan in de Verenig de Staten en Canada. Hij heeft twee swaths onder de loep geno men. Eén van de loodsdienst in Houston en één van de Cana dese hydrografische dienst. Er valt volgens Van der Voort nog wel het één en ander te verbete ren. Eén van de motoren van de loodsboot moest al na één jaar worden gereviseerd. De schroe ven zijn huis-tuin-en-keuken- dingetjes. Die kunnen worden verbeterd. En de scheepsbrug is slecht ingericht. Op het schip van de hydrografische dienst in Canada was veel apparatuur bij geplaatst. „Dat moet je dus nooit doen", oordeelt Van der Voort, „want dan is het effect van de swath weg. Ze ligt dieper. Dan slaan golven teeen de on derkant en dat geeft vervelende klappen." Niet nieuw Het, swath-principe is niet nieuw. Het idee is eind vorige eeuw ontstaan. Grote swath- veerschepen varen op Hawaii en in de Middellandse Zee. Het bij zondere van de Amerikaanse swath-vaartuigen die Van der Voort heeft bekeken, is de om vang. De firma Swath Ocean Systems heeft nieuwe technie ken ontwikkeld, waardoor ook kleine swaths kunnen worden gebouwd. Op de huidvorm en van onze verslaggever OOSTBURG - West-Zeeuwsch- Vlaanderen zit vol kruispunten die fietsers gevaarlijk vinden. Scholieren uit de hoogste groe pen van het basisonderwijs en uit het voortgezet onderwijs hebben er bijna 150 aangegeven in een vragenlijst die zij hebben gekregen van de fietsersbond ENFB. In de bebouwde kom, verspreid over bijna alle West-Zeeuws- Vlaamse kernen, bevinden zich ruim honderd gevaarlijke krui singen. Buiten de bebouwde kom hebben de scholieren nog eens 37 kruisingen en/of wegen aangegeven die volgens hen niet deugen. Aan de enquête hebben 463 scholieren meegedaan. De ENFB heeft speciaal scholieren aangeschreven, omdat ze vaak fietsen en zodoende veel kennis hebben van de verkeerssituatie in hun omgeving. Hun ervarin gen kunnen van pas komen bij de uitwerking van het groot schalige verkeersveiligheidspro- ject duurzaam veilig voor West- Zeeuwsch-Vlaanderen. Extra aandacht De uitvoering van dit landelijke proefproject kost naar verwach ting 200 miljoen gulden. De fiet ser moet in dat kader extra aan dacht krijgen, vindt de ENFB. Alle enquêteresultaten worden direct naar het adviesbureau Diepens en Okkema uit Delft doorgestuurd. Dat bureau werkt het fietsgedeelte van het project duurzaam veilig uit en moet daar begin december mee klaar zijn. Rond de jaarwisseling moet het project op papier klaar zijn, waarna het onder meer wordt voorgelegd aan de rijksoverheid. Provincie, gemeenten en watef schap Het Vrije van Sluis hope voor de uitvoering op ruim rijkssubsidies. Dow sponsort Zuidlandtheater met 75 mille van onze verslaggever TERNEUZEN - Chemiegigan Dow Chemical in Terneuzei voelt zich geroepen om ook ii 1995 het Zuidlandtheater in di Scheldestad financieel ovei eind te houden. Dow heeft voo: volgend jaar 75.000 guldei sponsorgeld uitgetrokken Tweederde wordt aangewen! voor theatervoorstellingen ei activiteiten. Eenderde is be stemd voor het Festival vji Zeeuwsch-Vlaanderen. In eerste instantie vreesde di theaterleiding dat Dow het m« in de sponsorgelden zou zetten Dow-topman M. Westerlaket had het voorbije jaar wat kanttij keningen bij de jaarlijkse finan ciële injectie geplaatst. De twjj fels werden ingegeven door d forse tegenvallers waarmee hel concern de laatste twee jaar ti maken had. De Dow-leiding heeft, nu he weer wat beter gaat met het be drijf, het sponsorcontract me thet theater verlengd. Inmiddels heeft directeur Mergler zo'n 89.000 gulden aai sponsorgelden binnen voor he volgende seizoen. Ze verwach medio maart ongeveer een to aan bedrijfssteun binnen te het ben. In 1994 legde het bedrijfsle ven in de regio 94 mille op tafe voor theateractiviteiten. van onze verslaggever TERNEUZEN - Het Haven schap Terneuzen is niet van plan voortaan een half miljoen gulden neer te tellen voor de hand- en spandiensten van Rijkswaterstaat. Tot nu toe be taalde het schap - dat was gere geld in een overeenkomst die twintig jaar geleden werd ge sloten - 100.000 gulden per jaar. Een verhoging met vier ton is voor het havenschap onbe spreekbaar. Rijkswaterstaat Zeeland regelt sinds jaar en dag de nautische zaken voor het havenschap. Daarbij gaat het onder meer om de toewijzing van ligplaatsen, het reguleren van de scheep vaart, het garanderen van de veiligheid en bijvoorbeeld ook de toewijzing van ligplaatsen aan schepen met gevaarlijke stoffen. Voorzitter D. J. Bruinooge van de raad van bestuur van het Ha venschap Terneuzen en die van Vlissingen: „In Vlissingen heb ben wij de havencoórdinatie in eigen hand. Dat heeft alles te maken met het feit dat het ha venbekken daar volledig in be heer is van het havenschap zelf. In Terneuzen kennen we een to taal andere situatie. Het Kanaal Gent-Terneuzen is rijksgebied met een eigen rijkshavenmees ter. Die man fungeert, via de overeenkomst, ook als onbezol digd havenmeester van het ha venschap. En daarnaast regelt waterstaat voor ons dus al die nautische zaken. Als je voor di service al jaren 100.000 guide vraagt, gaat het natuurlijk nie aan nu plotsklaps vier ton hogi te gaan zitten. Dan hebben ffl zoiets van 'ho, ho...', even ee pas op de plaats." Bruinooge schroomt niet waarschuwende vinger te he fen. Wordt de zaak niet naar t vredenheid geregeld, dan zal hi havenschap onderzoeken welk mogelijkheden er zijn om nautische procedures voortaa in eigen beheer af te handelen Ir J. W. Damen, waarnemen hoofd infrastructuur en scheel vaart van Rijkswaterstaat Zei land, vindt de reactie van Bru nooge voorbarig. „Destijds, toe we de situatie bij het Direct! raat-Generaal Scheepvaart e Maritieme Zaken analyseerdei kwamen we al tot de conclus dat een vergoeding van een to op jaarbasis te weinig was. Dat toen schriftelijk aan het have! schap gemeld, waar men het oi eens was met onze vaststellini Die zaak hangt nog steeds ei beetje boven de markt." Ir Damen gaat er voorlopi (voorzichtig) vanuit dat de ve goeding volgend jaar opnieu aan de orde komt. Het havei schap en waterstaat zijn destiji een opzegtermijn van een jai overeengekomen. Volgens woordvoerder van waterstai zou 1995 kunnen worden bem voor overleg. „Dan hebben nog de tijd tot 1996. Maar daam is er nog alle ruimte voor verlei ging. Of er nu al wordt onderhal deld? Nee, nog niet." het besturingsmechanisme van de stabilisatoren onder het schip rust patent. „En het Ame rikaanse bedrijf is heel goed in het bouwen met aluminium", al dus Van der Voort. De enorme stabiliteit van de swath is niet het enige voordeel van dit vaartuig voor het loods wezen. Beloodsingen kunnen di rect plaatsvinden. Nu moet een zeeloods nog vanaf de loodskot- ter in een loodsjol naar een schip worden gebracht. Met een swath hoeft dat niet meer. De zeeloods kan vanaf het swath-vaartuig meteen op een zeeschip over stappen. De loodsdienst kan dan met minder ondersteunend personeel toe. Proef Of het loodswezen met een swath gaat werken op plaatsen waar zeeloodsen aan boord van zeeschepen moeten, zoals bij De Wandelaar voor Westkapelle, wordt begin volgende maand be slist. Alle loodsen mogen dan hun stem laten horen over het concept-vlootplan van het loodswezen. Van der Voort ver wacht dat het daarna nog twee jaar duurt voor het eerste swath- vaartuig in dienst kan komen. Bij wijze van proef. „Die proef is niet alleen voor ons van belang. De Belgische en Duitse loods- diensten zitten ook met verou derde loodsboten. Die kijken met argusogen naar ons." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac ties op in de PZC verschenen berichten, artike len of commentaren. Niet voor open brieven, gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno men. Bijdragen mogen niet langer zijn daii 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. i i i i i i r I I I I I Ziekenfonds voor christenen De heer Schipper vond het nodig om te reageren op mijn ingezon den brief inzake bovengenoemd onderwerp (PZC van 19/11). Jammer dat hij deze brief niet goed gelezen heeft. Ik heb name lijk niet geschreven, dat ik voor stander ben van een apart zie kenfonds voor christenen, maar dat ik mij kan indenken, dat er christenen zijn die dit wel zijn. Overigens zijn het niet alleen christenen, die problemen heb ben met de gewijzigde inzichten bij de medische ethiek, waar door mijns inziens thans reeds bepaalde grenzen overschreden worden. Verder wil ik de heer Schipper er op wijzen, dat christenen in vele landen gedurende de afgelopen bijna 2000 jaar aan vervolging zijn blootgesteld, te beginnen met keizer Nero tot in de 20e eeuw in het communistische oostblok en China. Ook thans zijn met name in islamitiscli landen vervolging en discrin natie aan de orde van de dag, als in Iran, Soedan, Syrië, M rokko, Pakistan enzovoort. Ze! in een land als Turkije wori christenen het leven erg mmd lijk gemaakt. Ik wil beslist ni verhelen, dat in de loop van eeuwen ook christenen overi schreef zijn gegaan, ook in o derlinge strijd. Naai' mijn m ning kunnen echter moordcoi mando's van de IRA of diet Protestantse tegenhanger ni als christenen worden aang merkt. Een Christen is imme een volgeling van Jezus Christi en deze heeft nooit de gepeni strijd laat staan de onderlinj strijd gepredikt. Dit betekei overigens niet, dat christen! zich niet te weer mogen stelle indien onrecht wordt begaan. G. Engel WachttoreTi MiddelW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 30