Einde waterwinning Oranjezon Bedrijfsregistratie allochtonen beladen PZC Geen ontheffing voor oesterraper Loodswezen overweegt aanschaf swath-vaartuig Oosthoek Engineering failliet verklaard Sloe krijgt mogelijk aparte riolering met eigen afvalzuivering Havenschap weigert vijf ton voor service waterstaat te betalen provincie 14 Natuurgebied bij Vrouwenpolder na 1 juli 95 als reserve w*m lezers schrijven DONDERDAG 24 NOVEMBER 1994 van orize verslaggever VROUWENPOLDER - Delta Nutsbedrijven staakt per 1 juli 1995 de waterwinning uit na tuurgebied Oranjezon bij Vrou wenpolder. De watermaat schappij gaat vanaf dat mo ment voor Midden-Zeeland uit sluitend drinkwater uit West- Brabant gebruiken. Het water wingebied in de duinen bij Vrouwenpolder doet vanaf dat moment nog slechts dienst als reserve. Het noodwaterwinge- bied dat nu nog in Biggekerke was. is overbodig geworden. Deltan zal het gebied te koop aanbieden. Bewoners van Domburg, Vrou wenpolder, Kamperland en Oostkapelle hebben nu nog een mengeling van water uit Oranje zon en uit West-Brabant. Het water uit Oranjezon is volgens ir H. J. L. de Kraa, hoofd gas en water van Deltan iets minder van kwaliteit. Het verschil in smaak is verwaarloosbaar; de gemiddelde gebruiker kan dat niet proeven. Volgens De Kraa is de beslissing om Oranjezon als waterwinsta- tion af te stoten pas na lang over wegen genomen. „Het grondwa ter van Oranjezon maakt slechts één procent uit van de totale wa terleverantie in Zeeland, maar het ligt wel op een uitstekende plaats. Zeker in de zomer is de behoefte aan water in dat gebied door alle toeristen groot Toch hebben we door de vergroting van de aanvoercapaciteit uit West-Brabant het water niet meer nodig." Intact De waterwininstallatie in Oran jezon blijft geheel intact. Het ge bied zal dienst gaan doen als noodvoorziening. Alleen in ex treme gevallen, zoals vervuiling van het water uit West-Brabant, zal het drinkwater nog uit Oran jezon opgepompt worden. De Kraa: „Walcheren is en blijft een eiland en de aanvoerlijnen zijn erg lang. We willen altijd drink water kunnen blijven leveren." De beslissing om de waterwin ning te stoppen is volgens De Kraa een mengeling van econo mische factoren en overwegin gen op het gebied van natuurbe houd. „Economisch rendabel wordt Oranjezon nooit. Het is niet zo dat we alleen op grond van een afweging van kosten en baten het besluit hebben geno men. Het grondwaterpeil in Oranjezon zal als gevolg van het staken van de waterwinning stij gen, waardoor de verdroging van het gebied gestopt wordt. Dat is gunstig voor de waarde volle biotopen in de nabijheid van het grondwater." Het natuurgebied Oranjezon bij Vrouwenpolder zal na 1 juli volgend jaar voor de wate: doen. ng nog slechts als noodvoorziening dienst foto Lex de Meester van onze verslaggever TERNEUZEN - Het ingenieurs bureau Oosthoek Engineering BV in Terneuzen is woensdag door de rechtbank in Middel burg failliet verklaard. Bij het bedrijf werken in totaal negen mensen. Bekeken wordt nog of het personeel ontslag wacht, of dat de werknemers mogelijk er gens anders kunnen worden on dergebracht. De Terneuzense advocaat mr R. M. A. Lensen is aangesteld als curator. Oosthoek Engineering ontwerpt en brengt advies uit over techni sche installaties ten behoeve van de industrie. Volgens de ge gevens van de rechtbank zou de in 1987 opgerichte onderneming zich ook bezighouden met het beleggen en beheer van gelden. Directeur A. C. Oosthoek spreekt dat gegeven echter te gen. De verwijzing naar finan ciële activiteiten zijn destijds wel in de oprichtingsnotulen zijn beland, maar volgens hem is er op dat vlak nooit iets onderno men. Het bedrijf heeft te maken met twee hoofdvorderingen van sa men zo'n driehonderdduizend gulden. De problemen zijn vol gens Oosthoek voor een belang rijk deel ontstaan door verliezen als gevolg van de recessie. Hoe wel de orderportefeuille nu weer wat aantrekt, zag de directie geen mogelijkheid meer het gat te dichten. van onze verslaggever MIDDELBURG - Een inwoner van Wal soorden krijgt geen vergunning voor het rapen van oesters in de Oosterschelde. Dat heeft president mr T. Damsteegt van de sector bestuursrecht van de rechtbank in Middelburg woensdag bepaald. De oesterraper kreeg dit jaar geen onthef fing, omdat het ministerie van LNV twij felde of de man voor z'n inkomen daarvan afhankelijk is. Daarop vroeg hij de rechtbank de weige ring van het ministerie te schorsen, omdat hij in zijn broodwinning wordt aangetast. De advocate van de Walsoordenaar pleit te er dinsdag bij de afdeling bestuursrecht van de rechtbank voor de man oesters te laten rapen totdat het bezwaarschrift is afgehandeld. Zij voerde aan dat het hand matig rapen van wilde creuses in de Oos terschelde voor hem een bedrijfsmatige activiteit is, naast de handel in zeeaas. Vooral tegen de Kerst stijgt de vraag naar oesters. Bovendien kreeg hij vorig jaar ook ontheffing. Het ministerie besloot die ontheffing niet te verlengen, omdat in Den Haag sterk wordt betwijfeld of de Wal soordenaar beroepsmatig oesters raapt. De advocate van de man bracht daar te gen in dat het departement zich naast de inkomenstoets heeft gebaseerd op een 'broodnijdbrief van een andere oesterra per, waarin wordt verklaard dat de Wal soordenaar nooit te zien is op de Ooster schelde. Zij bestreed dat laatste. De rech ter bleek dinsdag niet voldoende over tuigd: het ministerie won het pleit. De mo tivatie achter de uitspraak was woensdag nog niet beschikbaar. Hoewel het schor- singsverzoek is afgewezen, zet de oesterra per zijn bezwaarschriftenprocedure voort. van onze verslaggever VLISSINGEN - „Levensge vaarlijk. Men zegt wel: nooit meer oorlog, nou, vergeet 't maar. Ik kan me voorstellen dat een apart registratiesys teem voor buitenlanders ver velende herinneringen op roept bij mensen die de oor log hebben meegemaakt." H. Cosijn, lid van de joodse ge meenschap in Middelburg, reageert verbijsterd op de Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeelname Allochto nen. Bedrijven met meer dan 35 werknemers zijn binnen kort verplicht een apart regi stratiesysteem op te zetten van buitenlanders. Ook de bonden zijn niet bijster en thousiast over de nieuwe wetgeving. FNV-voorman M. Strous: „De vakbeweging zegt niet: wat fantastisch, hier hebben we jaren voor ge vochten." Het aantal werkloze allochto nen is schrikbarend hoog. Van de Nederlanders is 5,4 procent zonder werk; van de Marokkaanse beroepsbevol king heeft maar liefst 36 pro cent geen (betaalde) baan. Een actieplan om binnen vier jaar 60.000 banen voor alloch tonen te creëren, liep op niets uit. Bedrijven leverden geen extra inspanningen, omdat altijd de beste kandidaat werd gekozen, ongeacht diens afkomst. De nieuwe compro- miswet - een initiatief van GroenLinks- werd na veel po litiek gekrakeel in 1993 dooi de Kamer vastgesteld. De Re gistratiekamer, een adviesor gaan voor de privacy-bescher- ming, pleitte voor een zeer zorgvuldige registratie van al lochtonen. Het vreesde dat de gegevens ook gebruikt zou den worden om een cijferma tig verband te leggen tussen bijvoorbeeld etnische af komst en ziekteverzuim of ar beidsprestatie. Geen signaal Nog maar weinig onderne mingen en instellingen in Zee land hebben de uitvoering van de wet al ter hand geno men. Een woordvoerder van Philips-Terneuzen (660 perso neelsleden) zegt nog geen sig naal te hebben ontvangen van werknemers die bezwaar hebben tegen de aparte regi stratie. De wet biedt de moge lijkheid om direct bezwaar aan te tekenen tegen registra tie. „Dan zullen we daar cou- FNV-voorman M. Strous: „Als je niets doet krijg je een tweedeling op de arbeids markt." lant mee omgaan, overeen komstig de wet." Ook Budelpack-Poortvliet verwacht geen noemenswaar dige bezwaren. De invoering van de identificatieplicht, waarbij een kopie van het pas poort moest worden afgege ven, gaf ook geen problemen. „Men vroeg ons wel waar het voor nodig was", aldus de af deling personeelszaken, „maar als we het uitleggen en een toelichting geven zijn de bezwaren weg." Het verpak kingsbedrijf voert overigens een positief toelatingsbeleid. Van de 375 werknemers is on geveer honderd man alloch toon. Deltan Nutsbedrijven wil eerst overleg voeren met col- legabedrijven. „We hebben nogal problemen met de be scherming van de privacy en het legt een extra werkdruk op personeelszaken. De over heid komt maar steeds weer met nieuwe maatregelen. Daar heeft Deltan nogal moeite mee." Niet verplicht Bedrijven zijn niet verplicht arbeidsplaatsen te reserveren voor allochtonen. Wel moeten ze in een intern werkplan maatregelen opsommen om meer buitenlanders aan een baan te helpen. Zeeuwse be drijven moeten 2 procent al lochtonen in dienst hebben Buitenstaanders kunnen in zicht krijgen, alleen het ar beidsbureau kan het werk plan opvragen. Het afzonderlijk registratie systeem, waarin gegevens worden opgenomen over de geboortelanden van alle werknemers en hun ouders, moet goed beschermd wor den. Een kaartenbak in een goed afgeschermde kast vol staat. De gegevens over etni sche afkomst (zonder naams vermelding) moeten in het jaarverslag worden opgeno men dat ter inzage gelegd moet worden bij de Kamer van Koophandel. Iedereen heeft vrij toegang tot die gege vens. Het grote manco van de wet - daarover zijn vriend en het vijand het wel eens - is dat be drijven die niet voldoen aan het percentage geen straf wordt opgelegd. Onderne mingen kunnen alleen publie kelijk aan de schandpaal wor den genageld als de media melding maken van hun pres taties, de zogeheten 'schand paalmethode'. Strous: „In theorie zouden zware sancties mooi zijn, maar de praktijk leert dat het alleen maar leidt tot burgerlijke ongehoor zaamheid." Hij noemt de Wet Arbeid Gehandicapte Werk nemers als schoolvoorbeeld van een mislukte wet. Ook daar stond geen sanctie op. „Van die wet is geen zak te recht gekomen." Onbehoorlijk L. de Jongh, hoofd personeels zaken in Middelburg, erkent dat ouderen die de Tweede Wereldoorlog hebben meege maakt problemen hebben met de registratie. „Een col lega noemde het onbehoor lijk. Hij vroeg zich af of we weer teruggingen naar de ja ren veertig en waar de over heid zich mee bemoeit, hoe nobel het streven ook is om iets te doen aan de achter stand van etnische minderhe den." Cosijn vraagt zich af of de rijksoverheid geen ander systeem had kunnen beden ken dat minder beladen is. „Voor een heleboel mensen is dit tegen het zere been. Zo ide aal vind ik dit niet." FNV-be- stuurder Strous vindt dat de wet op voorhand niet bekriti seerd moet worden. „Doe je niets, dan krijg je een tweede ling op de arbeidsmarkt. Ge- kleurden die geen werk heb ben, niet-gekleurden die wel werk hebben. Zo'n situatie is veel schrikbarender." Het swath-vaartuig van de loodsdienst in Houston. foto R. A. van der Voort van onze verslaggever VLISSINGEN - Voor San Fran cisco staan behoorlijke golven. Een vaartuig van de Ameri kaanse kustwacht stampt en slingert. Ernaast vaart een swalh, de Chabusco, alsof het bladstil is. De hoge zeegang deert haar niet. „Prachtig toch", zegt coördinator projec ten en innovatie R. A. van der Voort van het Nederlands loodswezen. „Het is een promo tiefilm van de fabrikant, maar deze opnames zeggen wel veel over de bijzondere capaciteiten van dit type schip." Het Nederlands loodswezen is op zoek naar schepen die de ver ouderde loodskotters kunnen vervangen. Naar schepen die meer bij deze tijd passen en vooral doelmatiger zijn. „Wij hebben van alles bekeken", ver telt Van der Voort, „hovercrafts, grote catamarans. Uiteindelijk zijn we bij de swath uitgekomen, een Amerikaans produkt." De swath - voluit small water- plane aero twin hull - scoort zo goed, omdat het een erg stabiel schip is. Het vaartuig ligt niet in het water, het ligt erboven. Het drijft op twee torpedo's die twee- ëneenhalve meter diep steken. Golfbewegingen zijn op die diep te minder heftig. De swath vaart daarom met ruw weer, alsof het een rustige zomerdag is. De op varenden zitten altijd goed. Van der Voort heeft voor het Ne derlands loodswezen praktijk onderzoek gedaan in de Verenig de Staten en Canada. Hij heeft twee swaths onder de loep geno men. Eén van de loodsdienst in Houston en één van de Cana dese hydrografische dienst. Er valt volgens Van der Voort nog wel het één en ander te verbete ren. Eén van de motoren van de loodsboot moest al na één jaar worden gereviseerd. De schroe ven zijn huis-tuin-en-keuken- dingetjes. Die kunnen worden verbeterd. En de scheepsbrug is slecht ingericht. Op het schip van de hydrografische dienst in Canada was veel apparatuur bij geplaatst. „Dat moet je dus nooit doen", oordeelt Van dei- Voort, „want dan is het effect van de swath weg. Ze ligt dieper. Dan slaan golven tegen de on derkant en dat geeft vervelende klappen." Niet nieuw Het swath-principe is niet nieuw. Het idee is eind vorige eeuw ontstaan. Grote swath- veerschepen varen op Hawaii en in de Middellandse Zee. Het bij zondere van de Amerikaanse swath-vaartuigen die Van dei- Voort heeft bekeken, is de om vang. De firma Swath Ocean Systems heeft nieuwe technie ken ontwikkeld, waardoor ook kleine swaths kunnen worden gebouwd. Op de huidvorm en van onze verslaggeefster VLISSINGEN - De afvalwater- problematiek in het Sloegebied kan het beste worden opgelost door de aanleg van een apart rioleringssysteem in het gebied dat aansluit op een eigen zuive ringsinstallatie. Op het mo ment ontbreekt in het Sloege bied nog een riolering voor af valwater, wordt sanitair afval water niet doelmatig behan deld en vallen er meerdere, niet verantwoorde lozingen te note ren. Flinke hoeveelheden be- drijfsafvalwater moeten in vrachtwagens naar verderop gelegen waterzuiveringsinstal laties worden vervoerd. Het Waterschap Noord- en Zuid-Be veland en Deltan hebben het ad viesbureau Grontmij/Braven- boer en Scheers opdracht gege ven te onderzoeken welke op lossing het best haalbaar is. Om in de uiterst ongewenste si tuatie verandering te brengen zijn er in principe verschillende mogelijkheden: de aanleg van een rioleringsstelsel waarbij het water per leiding wordt vervoerd naar een bestaande waterzuive ringsinstallatie, rioleren en ter plekke zuiveren of de zaak laten zoals die is en de zuivering per bedrijf in vergunningen beter re gelen. Het adviesbureau conclu deert uit een oriënterend onder zoek dat een gebiedsgerichte be nadering met een integrale pro bleemoplossing de voorkeur ge niet. Met andere woorden: in het hele gebied riolering aanleggen en een zuiveringsinstallatie die de hele produktie van het Sloe gebied aankan met een moge lijkheid tot uitbreiding. Kosten De aanleg van het rioleringssys teem, zonder de aanpassingen van de rioleringen op de bedrij venterreinen, zou vijf miljoen gulden gaan kosten. Voor een m. stallatie die 15.500 vervuilings, eenheden kan zuiveren is een in- vestering van 10 miljoen gulden nodig. Het adviesbureau heeft pi de financiële haalbaarheid cijferd op basis van het belanglui van de bedrijven en van de ex- n ploitant. Die zouden het meest n gebaat zijn bij een centrale zui- vering in Vlissingen-Oostfia Transport naar een bestaande zuivering zou op termijn alleen maar meer geld kosten. Een voorwaarde voor de gekozen sp richting is wel dat rekening wordt gehouden met toekom stige ontwikkelingen in het ra Sloegebied. Met groei in het vuil- ir wateraanbod van Hoechst en Total moet worden gerekend, evenals met de vestiging van nieuwe bedrijven in het Sloege-fci bied. Samenwerking Het waterschap en Deltan heb ben besloten het onderzoekt voort te zetten. Dat zal zich de komende maanden concentre ren op de wijze waarop een sa menwerkingsverband tussen de twee instellingen gestalte moetlui krijgen. Het waterschap exploi- ig teert al zuiveringsinstallaties maar voor Deltan, die gas, elek i[ triciteit, water en radio- en tv signalen distribueert, is zuive ring een nieuwe activiteit. Ook moeten de initiatiefnemers met n de overheden en het bedrijfsle ven zien uit te knobbelen hoe hel te verwachten exploitatieverlies van 5 tot 7 ton per jaar moet wor den gedekt. Als dat alles bekeken is, kan De- gin 1995 een beslissing worden genomen over het wel of niet doorgaan van de operatie. De verwachting is dat in het najaar van 1995 met de bouw kan wor dèn begonnen als het besluitvor mingsproces positief uitpakt. van onze verslaggever TERNEUZEN - Het Haven schap Terneuzen is niet van plan voortaan een half miljoen gulden neer te tellen voor de hand- en spandiensten van Rijkswaterstaat. Tot nu toe be taalde het schap - dat was gere geld in een overeenkomst die twintig jaar geleden werd ge sloten - 100.000 gulden per jaar. Een verhoging met vier ton is voor het havenschap onbe spreekbaar. Rijkswaterstaat Zeeland regelt sinds jaar en dag de nautische zaken voor het havenschap. Daarbij gaat het onder meer om de toewijzing van ligplaatsen, het reguleren van de scheep vaart, het garanderen van de veiligheid en bijvoorbeeld ook de toewijzing van ligplaatsen aan schepen met gevaarlijke stoffen. Voorzitter D. J. Bruinooge van de raad van bestuur van het Ha venschap Terneuzen en die van Vlissingen: „In Vlissingen heb ben wij de havencoördinatie in eigen hand. Dat heeft alles te maken met het feit dat het ha venbekken daar volledig in be heer is van het havenschap zelf. In Terneuzen kennen we een to taal andere situatie. Het Kanaal Gent-Terneuzen is rijksgebied met een eigen rijkshavenmees ter. Die man fungeert, via de overeenkomst, ook als onbezol digd havenmeester van het ha venschap. En daarnaast regelt waterstaat voor ons dus al die nautische zaken. Als je voor die service al jaren 100.000 gulden *i vraagt, gaat het natuurlijk niei aan nu plotsklaps vier ton hogei te gaan zitten. Dan hebben wij zoiets van 'ho, ho.„', even pas op de plaats." Bruinooge schroomt niet df waarschuwende vinger te hef fen. Wordt de zaak niet naar te vredenheid geregeld, dan zal hei havenschap onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om d nautische procedures voortaai in eigen beheer af te handelen. Ir J. W. Damen, waarnemend hoofd infrastructuur en scheei vaart van Rijkswaterstaat Zee land, vindt de reactie van Brui nooge voorbarig. „Destijds, toen we de situatie bij het Directe raat-Generaal Scheepvaart es jj Maritieme Zaken analyseerden kwamen we al tot de conclud 1 dat een vergoeding van een toi op jaarbasis te weinig was. Datk1 toen schriftelijk aan het haven schap gemeld, waar men het on eens was met onze vaststelling Die zaak hangt nog steeds beetje boven de markt." Ir Damen gaat er voorlopi; (voorzichtig) vanuit dat de ver goeding volgend jaar opnieuï aan de orde komt. Het haven schap en waterstaat zijn destijds een opzegtermijn van een jaai overeengekomen. Volgens dfH woordvoerder van waterstaat zou 1995 kunnen worden benul voor overleg. „Dan hebben wi nog de tijd tot 1996. Maar daarna is er nög alle ruimte voor verleid ging. Of er nu al wordt onderhan deld? Nee, nog niet." het besturingsmechanisme van de stabilisatoren onder het schip rust patent. „En het Ame rikaanse bedrijf is heel goed in het bouwen met aluminium", al dus Van der Voort. De enorme stabiliteit van de swath is niet het enige voordeel van dit vaartuig voor het loods wezen. Beloodsingen kunnen di rect plaatsvinden. Nu moet een zeeloods nog vanaf de loodskot- ter in een loodsjol naar een schip worden gebracht. Met een swath hoeft dat niet meer. De zeeloods kan vanaf het swath-vaartuig meteen op een zeeschip over stappen. De loodsdienst kan dan met minder ondersteunend personeel toe. Proef Of het loodswezen met een swath gaat werken op plaatsen waar zeeloodsen aan boord van zeeschepen moeten, zoals bij De Wandelaar voor Westkapelle, wordt begin volgende maand be slist. Alle loodsen mogen dan hun stem laten horen over het concept-vlootplan van het loodswezen Van der Voort ver wacht dat het daarna nog twee jaar duurt voor het eerste swath- vaartuig in dienst kan komen. Bij wijze van proef. „Die proef is niet alleen voor ons van belang. De Belgische en Duitse loods- diensten zitten ook met verou derde loodsboten. Die kijken met argusogen naar ons." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac ties op in de PZC verschenen berichten, artike len of commentaren. Niet voor open brieven, gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. iliiiili Ziekenfonds voor christenen De heer Schipper vond het nodig om te reageren op mijn ingezon den brief inzake bovengenoemd onderwerp (PZC van 19/11). Jammer dat hij deze brief niet goed gelezen heeft. Ik heb name lijk niet geschreven, dat ik voor stander ben van een apart zie kenfonds voor christenen, maar dat ik mij kan indenken, dat er christenen zijn die dit wel zijn. Overigens zijn het niet alleen christenen, die problemen heb ben met de gewijzigde inzichten bij de medische ethiek, waar door mijns inziens thans reeds bepaalde grenzen overschreden worden. Verder wil ik de heer Schipper er op wijzen, dat christenen in vele landen gedurende de afgelopen bijna '2000 jaar aan vervolging zijn blootgesteld, te beginnen met keizer Nero tot in de 20e eeuw in het communistische oostblok en China. Ook thans zijn met name in islamitisch! landen vervolging en discrin» natie aan de orde van de dag, zo als in Iran, Soedan, Syrië, M» rokko, Pakistan enzovoort. Zelf! in een land als Turkije wordl christenen het leven erg mmoei lijk gemaakt. Ik wil beslist niet verhelen, dat in de loop van df eeuwen ook christenen over dt schreef zijn gegaan, ook in oi> derlinge strijd. Naar mijn me ning kunnen echter moórdcont mando's van de IRA of dien! Protestantse tegenhanger nie als christenen worden aange merkt. Een Christen is immer een volgeling van Jezus Christu en deze heeft nooit de gepend! strijd laat staan de onderling" strijd gepredikt. Dit beteken overigens niet, dat christenfl zich niet te weer mogen stellen indien om-echt wordt begaan. G. Engels Wachttoren Middelolm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 14