Kampeer en Caravan RAI
PZC
Meer ruimtewinst caravans
Vouwcaravan voor
achter de fiets
Meer
aandacht
tenten en
accessoires
Tijden en prijzen
'Tent op wielen' te
koop op bestelling
Uitgebreid aanbod
aan activiteiten
Meer leefruimte in de
Shadow Cruiser 25,5
varia
Verbeterde
wegligging
door veiliger
onderstellen
Kipcaravan toont tien
modellen Sun-Line
DINSDAG 22 NOVEMBER 1994
Eind november is het weer
tijd om vooruit te kijken
naar de vakantie op de
Kampeer en Caravan RAI in
Amsterdam. Subtiel maar
veelzeggend is de aangepaste
benaming van dit voorheen
Caravan en Camping RAI
geheten evenement. Het nu
eerst genoemde kamperen
krijgt meer aandacht, in de
vorm van tenten, accessoires
en stands met toeristische
informatie. Daarvoor is ook
meer ruimte, alle RAI-hallen
worden nu benut.
De sfeer zal mede bepaald wor
den door goede verkoopver
wachtingen voor het komend jaar.
Verder is er veel nieuws te presen
teren en bedacht de RAI aardige
bijkomende evenementen. Zo zal
tv-kok Joop Braakhekke een
'kooktheater' verzorgen, dat laat
zien hoe je ook op één pitje een bij
zonder maal kunt bereiden. Sa
mengevat is de trend bij het
nieuws dat meer ruimte, comfort
en fantasierijke afwerking wordt
geboden, of het nu gaat om tenten,
vouwcaravans, toercaravans of
kampeerauto's.
Tijdens de persconferentie voor
deze kampeershow legde men de
nadruk op andere zaken. De voor
zitter van de RAI-afdeling Cara
vans citeerde uit een onderzoek
dat kampeerders trouw zijn aan
deze vakantiesoort. Ze kampeer
den veelal als kind al met hun ou
ders. Dit 'eens kampeerder, altijd
kampeerder' valt naai' twéé kan
ten uit te leggen. Er is een vaste
klantenkring voor de branche,
maar ook het probleem hoe nieuwe
klanten te winnen die nooit eerder
kampeerden.
De RAI vreest het regeringsvoor
nemen om de aftrekbaarheid van
consumptief krediet te beperken,
wat de caravanverkoop zeker zal
schaden. Wel is men blij met de ko
mende registratieplicht voor cara
vans. Men hoopt al komend jaar
met nieuwe caravans te kunnen
beginnen, hoewel pas in 1997 alle
caravans geregistreerd moeten
zijn. Het zal helpen diefstal van ca
ravans te bestrijden, liefst zou men
het nog koppelen aan een perio
dieke keuring. Met caravan-onder-
houd blijkt het hier te lande niet
best gesteld te zijn.
Huiselijker
Kampeervoertuigen volgen dezelf
de trends als auto's: groter, ronder,
luxer en daardoor zwaarder. Mo
biel kamperen wordt steeds min
der improviseren, daar de geboden
slaap- en loopruimte toeneemt.
Een kleurige en speelse inrichting
maakt caravans en campers
steeds huiselijker. Na de buiten
kant krijgt het interieur nu meer
ronde vormen. Ook bij niet al te
grote en dure caravans, zoals de
nieuwe er) erg mooie Beyerland
Silver Stream (4,5 en 5 meter ver
sies, vanaf circa 18 mille).
Een opvallend ronde toekomstvi
sie laat camperfabrikant Hymer
zien, die de controversiële indus
trieel ontwerper Colani een ge
stroomlijnd vissekom-front liet
maken op een C-klasse kampee
rauto. Met de mededeling dat het
niet voor productie bedoeld is. Wel
te koop zijn oprukkende Ameri
kaanse producten. Winnebago
richt meer op Europa, toont de ba
sis voor de Rialta camper: een VW
De Kampeer en Caravan RAI wordt van vrijdag 25 tot en met
woensdag 30 november gehouden in alle hallen van het RAI-
complex. De tentoonstelling is geopend van 10 tot 18 uur. Alleen
op vrijdag kan men tot 21 uur terecht.
De tentoonstelling omvat toer- en stacaravans, vouwwagens,
kampeerauto's, tenten, voortenten, kanipeerartikelen, accessoi
res en toeristische informatie.
Driehonderd exposanten tonen er hun produkten. De toegangs
prijs is f 15 per persoon. Kinderen van 4 tot en met 11 jaar, als
mede houders van Pas 65 en vooraf aangemeld groepsbezoek (mi
nimaal 20 personen) betalen f7,50.
Voor treinreizigers geldt het zogenoemde RAIL Idee, dat korting
geeft op treinkaartje en entreeprijs.
Voor kinderen van 2 tot 12 jaar is er een speciaal kinderprogram
ma in de Zuidhal stand 225.
T4 Transporter, die heel wat eco
nomischer zal lopen dan een Ame
rikaanse basis-auto. Helemaal ty
pisch Amerikaans is de Shadow
Cruiser oplegger om achterop een
pickup te hangen. Enorm ruim,
mooi aangekleed en relatief niet
duur: deze kruising tussen staca
ravan en camper is er vanaf zestig
mille.
Verder staat de techniek natuur
lijk niet stil. Bij caravanmerk
Knaus is het electronisch anti-slin
gersysteem LEAS te zien, dat door
middel van bewegingssensors
sneller kan reageren dan een me
chanisch systeem (prijs: ca. f.
1500). Importeur Cactus Neder
land toont het Colani droogtoilet,
dat werkt met droge korrels in
plaats van spoelwater en dus geen
vuilwatertank nodig heeft. Nog
iets vernuftigs is de vierpersoons
fietsvouwcaravan van De Leeuw.
Hij weegt 28 kg, klapt makkelijk
uit als een parasol, maar is met
5292 niet echt goedkoop.
Peter Fokker
Hoewel er in Nederland
verschillende tentoonstellingen
van kampeermiddelen worden
gehouden blijft de Kampeer en
Caravan RAI de belangrijkste. Het
moderne en andermaal sterk
uitgebreide RAI-complex aan het
Europaplein in Amsterdam stelt
vrijwel geen ruimtelijke limieten meer
aan welke expositie dan ook. Bij
uitstek ruimtevretende
kampeermiddelen als caravans, sta
caravans en (bungalow)tenten vinden
er voldoende plek. Op de Kampeer en
Caravan RAI is wederom een veelheid
aan caravans en tenten te bewonderen.
Daarbij valt een duidelijke trend op: de
toercaravans zijn hoger en ruimer
geworden.
Comfort wordt in belangrijke
mate afgewogen aan de hand
van de beschikbare ruimte. Van
daar dat de caravanbouwers tot
het inzicht zijn gekomen dat sta-
hoogte dan ook echte sta-hoogte
moet zijn. Dus geen 1,82 meter,
maai' 1,95 meter of zelfs twee hele
meters. En dat zien we derhalve
vrijwel overal. Zitgroepen met een
breedte van 1,40 meter zijn regel
geworden en ook een bedlengte
van twee meter is vereist.
De mogelijkheden van ons huisje
op wielen blijven natuurlijk be
perkt. De grootste rem vormt het
gewicht en de toegelaten maxima
le belading.
Als gevolg van de langere dissels
en de moderne onderstellen kan
het totale gewicht worden be
perkt. Dat is nodig want in de
nieuwe caravans komt steeds
meer gewicht in de vorm van gas
flessen, schoonwatertank en ac
cessoires in speciaal daarvoor ge
maakte en van buitenaf bereik
bare bergruimten terecht. Dat be
tekent meer inwendige ruimte, die
de eigenaar tijdens de reis zal be
nutten voor andere zaken. Van
daar de eis het eigen ledig gewicht
te verkleinen ten gunste van het
totale gewicht.
Onderstellen
Door de toepassing van staal torsie
assen of rubbergeveerde (Euro)as-
sen, naven, veren en schokdem
pers is meer laadvermogen verkre
gen bij een vermindering van het
eigen gewicht van de wagens.
Dat vraagt overigens ook meer van
de banden. Vandaar dat caravans
bouwers nu banden monteren met
een hoger draagvermogen. Ook
het gebruik van het zogenoemde
'breedspoor-chassis' neemt toe.
Deze chassisconstructie zorgt voor
een laag zwaartepunt, waardoor
een belangrijk betere wegligging
ontstaat.
Bij de duurdere caravans zien we
de toepassing van schijfremmen
en elektronische remsystemen.
Een zonder meer prettige ontwik
keling vormen de handiger ge
plaatste uitdraaipoten, zodat men
niet meer op zijn knieen liggend
met de slinger lukraak onder de ca
ravan hoeft te prikken tot men de
uitdraaischroef te pakken heeft.
Meer ruimte en stahoogte in caravans en campers, is de trend op de
Kampeer en Caravan RAI. Hier het interieur van de nieuwe Eifel-
land450TU/TK. fotoGPD
De steunen, attributen waarvan
tijdens het kamperen vaak veel ge
vraagd wordt, zijn de laatste jaren
een stuk sterker uitgevoerd.
Het opvallendst aan de caravan is
traditiegetrouw de keuze van het
interieur, waarbij de klem-stelling
de laatste tijd steeds belangrijker
wordt. In feite volgen de caravan
bouwers daarin de trend van de
woninginrichting. Lichte hout
soorten ziet men dit jaar volop en
de bekleding heeft frisse kleuren
gekregen. De meeste merken bie
den keus uit verschillende hout(fi-
neer) soorten als eiken, beuken en
eisen. Maar ook de grijs-witte kleur
van het meubilair blijft in zwang.
Een nieuwe styling is het omlijsten
van de ramen met grijze of donkere
kaders.
Kampeerauto's
Is bij de caravans meer ruimte de
duidelijke trend, bij de kampeer
auto's is dat al niet anders. In deze
sector zien we hoe snel de fabrikan
ten hebben geanticipeerd op de
nieuwe bestelwagens van Fiat en
Peugeot, vanouds de grootste leve
ranciers van camperchassis. De
nieuwe Fiat Ducato en de Peugeot
Jumper vormen voor veel camper-
merken de basis. Maar ook Volks
wagen blaast met zijn Transporter
zijn partijtje mee.
Door het Nederlandse belas
tingklimaat blijft de kampeerauto
zich in ons land ophouden in de
marge van de economie. Toch is
het aanbod op de RAI-tentoonstel-
ling groot. Er is sprake van twee ty
pen; de half-geïntegreerde cabine
en het zogenoemde alkoof-model.
Het aanbod van beide typen ont
loopt elkaar in aantallen niet veel.
De opbouwlengte is iets toegeno
men, tegelijk met de stahoogte, die
nu veelal 1,98 meter bedraagt bij
een breedte van 2,12 meter.
Het ziet er naar uit dat de oplegger
versie, ook wel „fifth-wheel" ge
noemd, zich definitief in het assor
timent heeft gevestigd.
Sinds de ADAC in Duitsland een
botsproef bij dertig kilometer per
uur heeft uitgevoerd met een kam
peerauto, is er heel wat aan de vei
ligheid gedaan. De dramatische re
sultaten van de botsproef, twee
jaar geleden, zijn bij onze Ooster
buren als een bom ingeslagen. De
bestuurder kreeg zo ongeveer het
gehele interieur, inclusief de koel
kast, in zijn nek en de kinderen vlo
gen door de voorruit van de alkoof
naar buiten. In werkelijkheid wa
ren de slachtoffers natuurlijk pop
pen, maar de boodschap miste zijn
uitwerking niet.
Vooral de in Duitsland geprodu
ceerde campers hebben nu alle
maal autogordels op de achterban
ken, driepuntsgordels op de bank
in de rijrichting en heupgordels op
de zitplaatsen achter de bestuur
der.
Het raam in de alkoof is verdwe
nen. Daarvoor in de plaats zijn nu
zij-ramen gemonteerd. Het meubi
lair is bovendien steviger veran
kerd,
Nol van Bennekom
De tent op wielen is geen vouwcaravan, maar een echte tent.
foto GPD
Het bedrijf ESGE Rolling Shelters introduceert de Tent op
wielen. Het eerste model uit de serie heeft de naam meegekre
gen van Jaguar.
ESGE Rolling Shelters is een jong kleinschalig bedrijf, dat tenten
op wielen ontwerpt, handmatig assembleert en op de markt
brengt. De benodigde onderdelen worden door diverse gespeciali
seerde bedrijven geproduceerd.
Tijdens de RAI zal het tweede prototype worden getoond. Dit is
productierijp en kan uitsluitend op bestelling worden geleverd
met een levertijd van maximaal zes maanden. Er zijn twee beste-
lopties, de basisuitvoering, of deze uitvoering vermeerderd met
een luifel van 1,75 meter, twee bagagepunten en een reservewiel.
De wagen, die een leeg gewicht heeft van tweehonderd kilo en een
laadvermogen van ook zo'n tweehonderd kilo, bestaat uit verzinkt
plaatstaal en is 'racing-green' gespoten. De voor- en achterpane
len en de bodem zijn van betonplex. Het tentframe is van roestvrij-
staal, de as is een rubbergeveerde torsie-as met een draagvermo
gen van vierhonderd kilo.
De katoenen tent, die binnen enkele minuten is op te zetten, heeft
afsluitbare ventilatiestrips langs de gehele lengte van de tent. Het
bed is 1,40 x 2 meter en bestaat uit twee matrassen van acht centi
meter dik polyether.
De Kampeer en Caravan RAI brengt dit jaar voor welk wat
wils. Het aanbod van de tentoonstelling is extra aantrekke
lijk voor diegenen die alvast in de stemming willen komen voor de
volgende kampeervakanties. Er zijn 300 exposanten.
Honderd deelnemers geven suggesties voor de volgende kampeer-
vakantie. De ANWB heeft een paviljoen waar buitenlandse cam
pings zich presenteren. Ook de Nederlandse kampeerbestemmin-
gen stellen zich voor in een paviljoen.
Een nieuwe activiteit is het kooktheater. Televisiekok Joop
Braakhekke geeft een paar maal per dag een kookshow onder het
motto 'Koken op de camping'. In het paviljoen de 'Actie Alpen'
wanen bezoekers zich met bergen, dennebomen, kunstsneeuw en
een blokhut al op wintersport. Voor de echte durfal staat er een
klimwand opgesteld. Bezoekers kunnen voorts met al hun vragen
over onderhoud terecht in het technische paviljoen. Bovendien
vindt hier de wedstrijd 'Camptechnicus van het jaar' plaats.
Voor kinderen van twee of twaalf jaar is een speciaal kinderpro
gramma opgezet. Bij de kinderbalie van Recreatiecentra Neder
land kunnen ze een juniorpaspoort ophalen waarmee ze terecht
kunnen op de speelplaats. Bovendien kunnen ze zich laten
schminken en er wordt voorgelezen.
In het Recreatie Plaza kunnen leveranciers van accessoires zich
gezamenlijk presenteren.
Tot slot zijn er modeshows van de nieuwste vrijetijdskleding.
Kipcaravan BV, Nederlands grootste caravanbouwer, introdu
ceert tijdens de Kampeer en Caravan Rai de Sun-Line. Het
betreft een complete serie in tien verschillende uitvoeringen. De
prijzen van de nieuwe serie caravans variëren van 19.900 gulden
tot 23.900 gulden.
De nieuwe caravans houden het, voor Kip inmiddels, kenmerken
de uiterlijk met het opvallend aërodynamisch voorfront. Nieuw is
dat alle Kip-caravans, dus ook de Sun-Line, voor twee dissel-
bakkleppen hebben, inplaats van een grote. Verder zijn alle mo
dellen voorzien van een kluisje om kostbaarheden in op te bergen.
Kip introduceert de Sun-Line als caravan voor het gezin, maar
ook: „Voor echtparen waarvan de kinderen al het huis uit zijn." De
prijzen liggen voor de gemiddelde caravans in de middenklasse.
Kip heeft dit jaar een nieuwe produktie-methode ingevoerd. Hier
door is een kostenreductie bereikt door een sterk doorgevoerde
standaardisatie. Inplaats van dertien opbouwlengten zijn er nu
nog maar zes chassislengten.
Kip heeft nu vier modellen 1994. Drie in de Kompakt serie, tien in
de Sun-Line, elf in de Grey-Line en elf in de Hy-Line. Verdwenen
zijn de KK 32EK en de ECU-Line/De Luxe modellen.
Per 1 oktober is, door een groot aantal liefhebbers de Kip Caravan
Club (KCC) opgericht. Volgens de directie van Kip telt deze club
inmiddels tweehonderd leden. Kip Caravans zijn te vinden op
stand A 707
Cor van Mulligen
Met de Sun-Line presenteert Kipcaravan bv een nieuwe reeks
van hoge kwaliteit. foto GPD
De vouwcaravan voor achter de fiets, zoals die op de noviteitenshow
werd getoond. fotoGPD
De fietsvouwcaravan is een
uitvinding van mevrouw De
Leeuw uit Zaandam, die haar produkt
dan ook 'De Leeuw Fietsvouwcaravan'
heeft genoemd. Enigszins verbaasd,
maar zeer gevleid was ze toen de RAI
haar vroeg naar de begin deze maand
gehouden noviteitenshow te komen.
Dat leverde haar meteen al flinke
publiciteit op.
De fietsvouwcaravan is een
echte novi
teit, briljant in zijn eenvoud boven
dien. Wat weinigen weten, is dat er
heel wat door een fiets mag worden
getrokken, ook al lijkt de aanhan-
ger wat al te breed voor het rijwiel
pad.
De aanhanger, waar de parasol
tent in past, is 140 centimeter lang,
60 centimeter breed en 50 centime
ter hoog. Die breedte blijft overi
gens ver onder wat er feitelijk ach
ter een fiets is toegestaan. Onder
het deksel van de vouwcaravan, te
gebruiken als tafelblad, bevindt
zich een eenpersoons bed. Een
tweede bed is leverbaar. Aan de
rechterkant, achter een zijklep is
een (berm)keuken ondergebracht,
compleet met tweepits kooktoe-
stel, met beveiliging en een goot
steen met stromend water door
middel van eem pompje
De vouwcaravan biedt voorts
plaats aan de lichtgewicht Ten Ca-
te-tent, die als een parasol wordt
uitgezet. De stok van de parasol
kan aan de kar bevestigd worden,
maar dat hoeft niet per se.
Verder vindt men in de wagen een
uitneembare koelbox, een pannen-
kastje, en een vak voor beddegoed,
watertank enz.
Het vloeroppervlak van de tent be
draagt 350 x 350 centimeter en de
tenthoogte is twee meter. De 185
1 centimeter hoge luifel van 150 x
185 centimeter kan worden uitge
breid als tent, waardoor verbazend
veel inwendige ruimte ontstaat.
Mevrouw De Leeuw beschikt op
dit moment nog over prototypen,
maar heeft al verschillende bestel
lingen genoteerd. De prijs is 5292,-
Nol van Bennekom
Beslist niet de minste trekker
op de RAI is de nieuwe Sha
dow Cruiser 25,5 feet rear bath. De
importeur J.M.R. b.v. uit Ridder
kerk van het Amerikaanse merk
Shadowcruiser introduceert het
nieuwe type fifthwheel naast de al
bekende opzet-units Sky Cruiser
en American Cruiser.
De nieuwe kampeer/oplegger is
qua indeling niet vergelijkbaar
met de bekende typen van 21,24 en
27 feet. Zo is de badruimte achterin
geplaatst. Hierdoor is een ruimere
keuken en meer leefruimte ont-
staan.
Tijdens de beurs wordt de 25,5 ge
toond met een Opel Campo Crew'
cab 3.1 TD. Deze is verhoogd en
verlengd en voldoet zodoende vol
ledig aan de nieuwe eisen voor het.
grijs kenteken. De combinatie
biedt naast vier tot vijf zitplaatsen
in de trekker ook even zoveel
slaapplaatsen in de oplegger.
De kampeerauto van Luigi Colani heeft niet alleen een opvallende voorruit en grote, modern uitgevoerde buitenspiegels, de camper is ook uitge
rust met een droogtoilet, dat een vuilwatertank overbodig maakt. foto GPD