Kampeer en Caravan RAI PZC Meer ruimtewinst caravans Vouwcaravan voor achter de fiets Meer aandacht tenten en accessoires Tijden en prijzen 'Tent op wielen' te koop op bestelling Uitgebreid aanbod aan activiteiten Meer leefruimte in de Shadow Cruiser 25,5 varia Verbeterde wegligging door veiliger onderstellen Kipcaravan toont tien modellen Sun-Line DINSDAG 22 NOVEMBER 1994 Eind november is het weer tijd om vooruit te kijken naar de vakantie op de Kampeer en Caravan RAI in Amsterdam. Subtiel maar veelzeggend is de aangepaste benaming van dit voorheen Caravan en Camping RAI geheten evenement. Het nu eerst genoemde kamperen krijgt meer aandacht, in de vorm van tenten, accessoires en stands met toeristische informatie. Daarvoor is ook meer ruimte, alle RAI-hallen worden nu benut. De sfeer zal mede bepaald wor den door goede verkoopver wachtingen voor het komend jaar. Verder is er veel nieuws te presen teren en bedacht de RAI aardige bijkomende evenementen. Zo zal tv-kok Joop Braakhekke een 'kooktheater' verzorgen, dat laat zien hoe je ook op één pitje een bij zonder maal kunt bereiden. Sa mengevat is de trend bij het nieuws dat meer ruimte, comfort en fantasierijke afwerking wordt geboden, of het nu gaat om tenten, vouwcaravans, toercaravans of kampeerauto's. Tijdens de persconferentie voor deze kampeershow legde men de nadruk op andere zaken. De voor zitter van de RAI-afdeling Cara vans citeerde uit een onderzoek dat kampeerders trouw zijn aan deze vakantiesoort. Ze kampeer den veelal als kind al met hun ou ders. Dit 'eens kampeerder, altijd kampeerder' valt naai' twéé kan ten uit te leggen. Er is een vaste klantenkring voor de branche, maar ook het probleem hoe nieuwe klanten te winnen die nooit eerder kampeerden. De RAI vreest het regeringsvoor nemen om de aftrekbaarheid van consumptief krediet te beperken, wat de caravanverkoop zeker zal schaden. Wel is men blij met de ko mende registratieplicht voor cara vans. Men hoopt al komend jaar met nieuwe caravans te kunnen beginnen, hoewel pas in 1997 alle caravans geregistreerd moeten zijn. Het zal helpen diefstal van ca ravans te bestrijden, liefst zou men het nog koppelen aan een perio dieke keuring. Met caravan-onder- houd blijkt het hier te lande niet best gesteld te zijn. Huiselijker Kampeervoertuigen volgen dezelf de trends als auto's: groter, ronder, luxer en daardoor zwaarder. Mo biel kamperen wordt steeds min der improviseren, daar de geboden slaap- en loopruimte toeneemt. Een kleurige en speelse inrichting maakt caravans en campers steeds huiselijker. Na de buiten kant krijgt het interieur nu meer ronde vormen. Ook bij niet al te grote en dure caravans, zoals de nieuwe er) erg mooie Beyerland Silver Stream (4,5 en 5 meter ver sies, vanaf circa 18 mille). Een opvallend ronde toekomstvi sie laat camperfabrikant Hymer zien, die de controversiële indus trieel ontwerper Colani een ge stroomlijnd vissekom-front liet maken op een C-klasse kampee rauto. Met de mededeling dat het niet voor productie bedoeld is. Wel te koop zijn oprukkende Ameri kaanse producten. Winnebago richt meer op Europa, toont de ba sis voor de Rialta camper: een VW De Kampeer en Caravan RAI wordt van vrijdag 25 tot en met woensdag 30 november gehouden in alle hallen van het RAI- complex. De tentoonstelling is geopend van 10 tot 18 uur. Alleen op vrijdag kan men tot 21 uur terecht. De tentoonstelling omvat toer- en stacaravans, vouwwagens, kampeerauto's, tenten, voortenten, kanipeerartikelen, accessoi res en toeristische informatie. Driehonderd exposanten tonen er hun produkten. De toegangs prijs is f 15 per persoon. Kinderen van 4 tot en met 11 jaar, als mede houders van Pas 65 en vooraf aangemeld groepsbezoek (mi nimaal 20 personen) betalen f7,50. Voor treinreizigers geldt het zogenoemde RAIL Idee, dat korting geeft op treinkaartje en entreeprijs. Voor kinderen van 2 tot 12 jaar is er een speciaal kinderprogram ma in de Zuidhal stand 225. T4 Transporter, die heel wat eco nomischer zal lopen dan een Ame rikaanse basis-auto. Helemaal ty pisch Amerikaans is de Shadow Cruiser oplegger om achterop een pickup te hangen. Enorm ruim, mooi aangekleed en relatief niet duur: deze kruising tussen staca ravan en camper is er vanaf zestig mille. Verder staat de techniek natuur lijk niet stil. Bij caravanmerk Knaus is het electronisch anti-slin gersysteem LEAS te zien, dat door middel van bewegingssensors sneller kan reageren dan een me chanisch systeem (prijs: ca. f. 1500). Importeur Cactus Neder land toont het Colani droogtoilet, dat werkt met droge korrels in plaats van spoelwater en dus geen vuilwatertank nodig heeft. Nog iets vernuftigs is de vierpersoons fietsvouwcaravan van De Leeuw. Hij weegt 28 kg, klapt makkelijk uit als een parasol, maar is met 5292 niet echt goedkoop. Peter Fokker Hoewel er in Nederland verschillende tentoonstellingen van kampeermiddelen worden gehouden blijft de Kampeer en Caravan RAI de belangrijkste. Het moderne en andermaal sterk uitgebreide RAI-complex aan het Europaplein in Amsterdam stelt vrijwel geen ruimtelijke limieten meer aan welke expositie dan ook. Bij uitstek ruimtevretende kampeermiddelen als caravans, sta caravans en (bungalow)tenten vinden er voldoende plek. Op de Kampeer en Caravan RAI is wederom een veelheid aan caravans en tenten te bewonderen. Daarbij valt een duidelijke trend op: de toercaravans zijn hoger en ruimer geworden. Comfort wordt in belangrijke mate afgewogen aan de hand van de beschikbare ruimte. Van daar dat de caravanbouwers tot het inzicht zijn gekomen dat sta- hoogte dan ook echte sta-hoogte moet zijn. Dus geen 1,82 meter, maai' 1,95 meter of zelfs twee hele meters. En dat zien we derhalve vrijwel overal. Zitgroepen met een breedte van 1,40 meter zijn regel geworden en ook een bedlengte van twee meter is vereist. De mogelijkheden van ons huisje op wielen blijven natuurlijk be perkt. De grootste rem vormt het gewicht en de toegelaten maxima le belading. Als gevolg van de langere dissels en de moderne onderstellen kan het totale gewicht worden be perkt. Dat is nodig want in de nieuwe caravans komt steeds meer gewicht in de vorm van gas flessen, schoonwatertank en ac cessoires in speciaal daarvoor ge maakte en van buitenaf bereik bare bergruimten terecht. Dat be tekent meer inwendige ruimte, die de eigenaar tijdens de reis zal be nutten voor andere zaken. Van daar de eis het eigen ledig gewicht te verkleinen ten gunste van het totale gewicht. Onderstellen Door de toepassing van staal torsie assen of rubbergeveerde (Euro)as- sen, naven, veren en schokdem pers is meer laadvermogen verkre gen bij een vermindering van het eigen gewicht van de wagens. Dat vraagt overigens ook meer van de banden. Vandaar dat caravans bouwers nu banden monteren met een hoger draagvermogen. Ook het gebruik van het zogenoemde 'breedspoor-chassis' neemt toe. Deze chassisconstructie zorgt voor een laag zwaartepunt, waardoor een belangrijk betere wegligging ontstaat. Bij de duurdere caravans zien we de toepassing van schijfremmen en elektronische remsystemen. Een zonder meer prettige ontwik keling vormen de handiger ge plaatste uitdraaipoten, zodat men niet meer op zijn knieen liggend met de slinger lukraak onder de ca ravan hoeft te prikken tot men de uitdraaischroef te pakken heeft. Meer ruimte en stahoogte in caravans en campers, is de trend op de Kampeer en Caravan RAI. Hier het interieur van de nieuwe Eifel- land450TU/TK. fotoGPD De steunen, attributen waarvan tijdens het kamperen vaak veel ge vraagd wordt, zijn de laatste jaren een stuk sterker uitgevoerd. Het opvallendst aan de caravan is traditiegetrouw de keuze van het interieur, waarbij de klem-stelling de laatste tijd steeds belangrijker wordt. In feite volgen de caravan bouwers daarin de trend van de woninginrichting. Lichte hout soorten ziet men dit jaar volop en de bekleding heeft frisse kleuren gekregen. De meeste merken bie den keus uit verschillende hout(fi- neer) soorten als eiken, beuken en eisen. Maar ook de grijs-witte kleur van het meubilair blijft in zwang. Een nieuwe styling is het omlijsten van de ramen met grijze of donkere kaders. Kampeerauto's Is bij de caravans meer ruimte de duidelijke trend, bij de kampeer auto's is dat al niet anders. In deze sector zien we hoe snel de fabrikan ten hebben geanticipeerd op de nieuwe bestelwagens van Fiat en Peugeot, vanouds de grootste leve ranciers van camperchassis. De nieuwe Fiat Ducato en de Peugeot Jumper vormen voor veel camper- merken de basis. Maar ook Volks wagen blaast met zijn Transporter zijn partijtje mee. Door het Nederlandse belas tingklimaat blijft de kampeerauto zich in ons land ophouden in de marge van de economie. Toch is het aanbod op de RAI-tentoonstel- ling groot. Er is sprake van twee ty pen; de half-geïntegreerde cabine en het zogenoemde alkoof-model. Het aanbod van beide typen ont loopt elkaar in aantallen niet veel. De opbouwlengte is iets toegeno men, tegelijk met de stahoogte, die nu veelal 1,98 meter bedraagt bij een breedte van 2,12 meter. Het ziet er naar uit dat de oplegger versie, ook wel „fifth-wheel" ge noemd, zich definitief in het assor timent heeft gevestigd. Sinds de ADAC in Duitsland een botsproef bij dertig kilometer per uur heeft uitgevoerd met een kam peerauto, is er heel wat aan de vei ligheid gedaan. De dramatische re sultaten van de botsproef, twee jaar geleden, zijn bij onze Ooster buren als een bom ingeslagen. De bestuurder kreeg zo ongeveer het gehele interieur, inclusief de koel kast, in zijn nek en de kinderen vlo gen door de voorruit van de alkoof naar buiten. In werkelijkheid wa ren de slachtoffers natuurlijk pop pen, maar de boodschap miste zijn uitwerking niet. Vooral de in Duitsland geprodu ceerde campers hebben nu alle maal autogordels op de achterban ken, driepuntsgordels op de bank in de rijrichting en heupgordels op de zitplaatsen achter de bestuur der. Het raam in de alkoof is verdwe nen. Daarvoor in de plaats zijn nu zij-ramen gemonteerd. Het meubi lair is bovendien steviger veran kerd, Nol van Bennekom De tent op wielen is geen vouwcaravan, maar een echte tent. foto GPD Het bedrijf ESGE Rolling Shelters introduceert de Tent op wielen. Het eerste model uit de serie heeft de naam meegekre gen van Jaguar. ESGE Rolling Shelters is een jong kleinschalig bedrijf, dat tenten op wielen ontwerpt, handmatig assembleert en op de markt brengt. De benodigde onderdelen worden door diverse gespeciali seerde bedrijven geproduceerd. Tijdens de RAI zal het tweede prototype worden getoond. Dit is productierijp en kan uitsluitend op bestelling worden geleverd met een levertijd van maximaal zes maanden. Er zijn twee beste- lopties, de basisuitvoering, of deze uitvoering vermeerderd met een luifel van 1,75 meter, twee bagagepunten en een reservewiel. De wagen, die een leeg gewicht heeft van tweehonderd kilo en een laadvermogen van ook zo'n tweehonderd kilo, bestaat uit verzinkt plaatstaal en is 'racing-green' gespoten. De voor- en achterpane len en de bodem zijn van betonplex. Het tentframe is van roestvrij- staal, de as is een rubbergeveerde torsie-as met een draagvermo gen van vierhonderd kilo. De katoenen tent, die binnen enkele minuten is op te zetten, heeft afsluitbare ventilatiestrips langs de gehele lengte van de tent. Het bed is 1,40 x 2 meter en bestaat uit twee matrassen van acht centi meter dik polyether. De Kampeer en Caravan RAI brengt dit jaar voor welk wat wils. Het aanbod van de tentoonstelling is extra aantrekke lijk voor diegenen die alvast in de stemming willen komen voor de volgende kampeervakanties. Er zijn 300 exposanten. Honderd deelnemers geven suggesties voor de volgende kampeer- vakantie. De ANWB heeft een paviljoen waar buitenlandse cam pings zich presenteren. Ook de Nederlandse kampeerbestemmin- gen stellen zich voor in een paviljoen. Een nieuwe activiteit is het kooktheater. Televisiekok Joop Braakhekke geeft een paar maal per dag een kookshow onder het motto 'Koken op de camping'. In het paviljoen de 'Actie Alpen' wanen bezoekers zich met bergen, dennebomen, kunstsneeuw en een blokhut al op wintersport. Voor de echte durfal staat er een klimwand opgesteld. Bezoekers kunnen voorts met al hun vragen over onderhoud terecht in het technische paviljoen. Bovendien vindt hier de wedstrijd 'Camptechnicus van het jaar' plaats. Voor kinderen van twee of twaalf jaar is een speciaal kinderpro gramma opgezet. Bij de kinderbalie van Recreatiecentra Neder land kunnen ze een juniorpaspoort ophalen waarmee ze terecht kunnen op de speelplaats. Bovendien kunnen ze zich laten schminken en er wordt voorgelezen. In het Recreatie Plaza kunnen leveranciers van accessoires zich gezamenlijk presenteren. Tot slot zijn er modeshows van de nieuwste vrijetijdskleding. Kipcaravan BV, Nederlands grootste caravanbouwer, introdu ceert tijdens de Kampeer en Caravan Rai de Sun-Line. Het betreft een complete serie in tien verschillende uitvoeringen. De prijzen van de nieuwe serie caravans variëren van 19.900 gulden tot 23.900 gulden. De nieuwe caravans houden het, voor Kip inmiddels, kenmerken de uiterlijk met het opvallend aërodynamisch voorfront. Nieuw is dat alle Kip-caravans, dus ook de Sun-Line, voor twee dissel- bakkleppen hebben, inplaats van een grote. Verder zijn alle mo dellen voorzien van een kluisje om kostbaarheden in op te bergen. Kip introduceert de Sun-Line als caravan voor het gezin, maar ook: „Voor echtparen waarvan de kinderen al het huis uit zijn." De prijzen liggen voor de gemiddelde caravans in de middenklasse. Kip heeft dit jaar een nieuwe produktie-methode ingevoerd. Hier door is een kostenreductie bereikt door een sterk doorgevoerde standaardisatie. Inplaats van dertien opbouwlengten zijn er nu nog maar zes chassislengten. Kip heeft nu vier modellen 1994. Drie in de Kompakt serie, tien in de Sun-Line, elf in de Grey-Line en elf in de Hy-Line. Verdwenen zijn de KK 32EK en de ECU-Line/De Luxe modellen. Per 1 oktober is, door een groot aantal liefhebbers de Kip Caravan Club (KCC) opgericht. Volgens de directie van Kip telt deze club inmiddels tweehonderd leden. Kip Caravans zijn te vinden op stand A 707 Cor van Mulligen Met de Sun-Line presenteert Kipcaravan bv een nieuwe reeks van hoge kwaliteit. foto GPD De vouwcaravan voor achter de fiets, zoals die op de noviteitenshow werd getoond. fotoGPD De fietsvouwcaravan is een uitvinding van mevrouw De Leeuw uit Zaandam, die haar produkt dan ook 'De Leeuw Fietsvouwcaravan' heeft genoemd. Enigszins verbaasd, maar zeer gevleid was ze toen de RAI haar vroeg naar de begin deze maand gehouden noviteitenshow te komen. Dat leverde haar meteen al flinke publiciteit op. De fietsvouwcaravan is een echte novi teit, briljant in zijn eenvoud boven dien. Wat weinigen weten, is dat er heel wat door een fiets mag worden getrokken, ook al lijkt de aanhan- ger wat al te breed voor het rijwiel pad. De aanhanger, waar de parasol tent in past, is 140 centimeter lang, 60 centimeter breed en 50 centime ter hoog. Die breedte blijft overi gens ver onder wat er feitelijk ach ter een fiets is toegestaan. Onder het deksel van de vouwcaravan, te gebruiken als tafelblad, bevindt zich een eenpersoons bed. Een tweede bed is leverbaar. Aan de rechterkant, achter een zijklep is een (berm)keuken ondergebracht, compleet met tweepits kooktoe- stel, met beveiliging en een goot steen met stromend water door middel van eem pompje De vouwcaravan biedt voorts plaats aan de lichtgewicht Ten Ca- te-tent, die als een parasol wordt uitgezet. De stok van de parasol kan aan de kar bevestigd worden, maar dat hoeft niet per se. Verder vindt men in de wagen een uitneembare koelbox, een pannen- kastje, en een vak voor beddegoed, watertank enz. Het vloeroppervlak van de tent be draagt 350 x 350 centimeter en de tenthoogte is twee meter. De 185 1 centimeter hoge luifel van 150 x 185 centimeter kan worden uitge breid als tent, waardoor verbazend veel inwendige ruimte ontstaat. Mevrouw De Leeuw beschikt op dit moment nog over prototypen, maar heeft al verschillende bestel lingen genoteerd. De prijs is 5292,- Nol van Bennekom Beslist niet de minste trekker op de RAI is de nieuwe Sha dow Cruiser 25,5 feet rear bath. De importeur J.M.R. b.v. uit Ridder kerk van het Amerikaanse merk Shadowcruiser introduceert het nieuwe type fifthwheel naast de al bekende opzet-units Sky Cruiser en American Cruiser. De nieuwe kampeer/oplegger is qua indeling niet vergelijkbaar met de bekende typen van 21,24 en 27 feet. Zo is de badruimte achterin geplaatst. Hierdoor is een ruimere keuken en meer leefruimte ont- staan. Tijdens de beurs wordt de 25,5 ge toond met een Opel Campo Crew' cab 3.1 TD. Deze is verhoogd en verlengd en voldoet zodoende vol ledig aan de nieuwe eisen voor het. grijs kenteken. De combinatie biedt naast vier tot vijf zitplaatsen in de trekker ook even zoveel slaapplaatsen in de oplegger. De kampeerauto van Luigi Colani heeft niet alleen een opvallende voorruit en grote, modern uitgevoerde buitenspiegels, de camper is ook uitge rust met een droogtoilet, dat een vuilwatertank overbodig maakt. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 6