Grote voeten zoeken schoeisel PZC Stichting stelt popprijzen in 'Amateurs wel degelijk betrokken bij onderzoeken Oud-Valkenisse' Bezitters auto met grijs kenteken in rit naar Den Haag NCB: Zeeland is te klein voor een eigen landbouwfederatie Provincie wacht op uitgewerkt plan Zeeuwse NS-lijn provincie 13 Overeenkomst tracé WOV wekt verbazing in statencommissie CDA wil herkansing voor gastuinbouw op Schouwen-Duiveland DINSDAG 22 NOVEMBER 1994 door Mieke van der Jagt GOES - De Nederlandse bevolking wordt steeds groter. Betere voeding, nauwkeurige medische begeleiding en wellicht een zwakke vorm van biologische selectie, hebben de ge middelde lengte van de Nederlanders doen toenemen. Dat proces is al een paar eeuwen aan de gang, maar een probleem is het pas geworden nadat kleermakers en schoenmakers waren uitgestorven. Nu iedereen, ook de reuzen onder ons, is aangewezen op confectie en en massa gefabriceerd schoeisel, komen lange mensen in de problemen. Met de confectie valt het nog enigs zins mee. Fabrikanten van spijker broeken bijvoorbeeld, maken tegen woordig broeken met een lengtemaat van 38. Twintig jaar geleden moest je er nog als de kippen bij zijn om uit een nieuwe collectie een maat 34 te kun nen vissen, zodat de hoog-water-ellen- de nog een beetje beperkt bleef. Een branche die zich in het algemeen helemaal niets aan de opvallende maatschappelijke ontwikkeling gele gen laat liggen, is die van de schoenen. Langere mensen hebben grotere voe ten, maar die logica is tot verreweg de - meeste schoenfabrikanten nog niet doorgedrongen. De bulk van het I schoenenaanbod voor kinderen, da- I mes en heren is begrensd op dezelfde I maten als pakweg vijftig jaar geleden: I kinderschoenen van 22 tot 36, dames- I schoenen van 36 tot 42 en herenschoe- I nen van 40 tot 48. Een jongetje van acht met maat 39. een vrouw met maat 44 die ook weieens een leuke pump wil en een man die op maat vijf tig door het leven gaat, zullen speciale winkels moeten zoeken en de praktijk leert dat daar een lantaarntje voor no dig is. Boten „Waar heb je die oorlogsbodems laten bouwen? „Jij betaalt zeker wel extra wegenbelasting" en „Nieuwe schoe nen? Moet je twee flessen champagne halen, kun je ze dopen." Wie op grote voet leeft, heeft het allemaal al eens gehoord maar van alle problemen is het geestige commentaar het minste. Want niet alleen zijn de speciaalzaken voor grote voeten moeilijk te vinden, ze weten er ook van prijzen. Eveline de Munnik, dochter van schoenhersteller L. M. de Munnik in het Goese Sint Adriaanstraatje, be gon vier jaar geleden boven de zaak van haar vader een schoenwinkel spe ciaal voor grote maten. „De behoefte kwam uit de praktijk naar voren, ver telt vader De Munnik. Mensen met grote voeten, dames en heren, lieten hun schoenen oplappen tot het echt niet meer kon. En allemaal vertelden ze erbij hoe moeilijk het was om aan Een maatje 38 tussen een paar pumps, maatje 45. passend schoeisel te komen." Eveline, toen negentien en net van school, zag een gat in de markt en sprong erin. Dat ze volgende maand de verkoop staakt, is vooral te wijten aan een mis rekening. Ze wilde het beter doen dan andere speciaalzaken. Utrecht Tot vier jaar geleden waren alle grote voeten in Zuid-Nederland aangewe zen op de zaak van de Gezusters Her mans in Utrecht. Daar kon het gebeu ren dat je een elegante naaldhak in maat 45 zat te passen naast Willie Al- berti, die er een kindermaatje heren schoen betrok. Vrouwen konden nog weieens wat krijgen in de Amsterdam se of Antwerpse travestietenwinkels, maar dan moesten ze wel op zoek zijn foto Pieter Honhoff naar iets uitbundigs. Eén zaak in Bre da heeft ook altijd enkele modellen in grote maten in voorraad. De markt voor Eveline de Munnik leek dus rede lijk royaal. Op de fabrieksprijzen, die iets hoger zijn dan gemiddeld omdat alleen fabrikanten van kwaliteits schoenen ook grote maten maken en omdat de inkoopprijs gemiddeld tien tot twintig gulden hoger ligt, bereken de ze een gebruikelijke winstmarge. Daarop liep het uiteindelijk mis. „We hadden, net als die andere spe ciaalzaken, meer winst moeten bere kenen. Het eerste jaar draaiden we heel goed, want heel veel mensen die nooit schoenen hadden kunnen ko pen, haalden de schade in. Het tweede jaar zakte de verkoop wat in en veel beter is het daarna niet meer gewor den." De Munnik becijfert dat het in komen van zijn dochter uit de ver koop steeds twintig procent onder het minimumloon bleef. „Toen ze op zich zelf ging wonen was dat niet meer ge noeg. Omdat er geen schot in zat, raakte ze het ook beu en zocht een leuke baan. Nu verkopen we de voor raad uit en aan het eind van de maand is het afgelopen. Jammer, we hadden eerder moeten beseffen dat bij een be perkte markt je winst niet uit de kwantiteit kan komen." Vaste klanten Veel vaste klanten, onder wie ook tra vestieten en transsexuelen, hebben De Munnik al min of meer wanhopig opgebeld of hij er nou echt niet zelf mee door kan gaan. „Die zien zich al weer de trein naar Utrecht nemen. Maar ik ben schoenhersteller en ik heb werk genoeg. Het inkopen van schoenen vergt tijd en inzicht in het modebeeld. Ik heb geen van beide." De verkoopafdeling, die inmiddels naar de begane grond achter de schoenmakerij is verhuisd, gebruikt De Munnik liever als opslagruimte dan er zelf een grote-maten-zaak in draaiende te houden. Toch gloort er nog een beetje hoop voor de veelgeplaagde zielepieten, die nu weer de wijde wereld moeten in trekken om niet barrevoets te hoeven gaan. „Ik heb nog een klein ijzertje in het vuur bij een fabrikant in de Langs traat. Die exploiteert een schoenen hal met damesschoenen van maat 33 tot en met maat 45. Als hij interesse heeft, kan hij bij mij zijn grote maten neerzetten. Ik verkoop ze dan wel." Assortiment Wat ook De Munnik niet begrijpt, is dat gewone schoenenhandelaren niet de grote maten in hun assortiment voeren, die beschikbaar zijn. „Ze heb ben de ruimte, de etalages en de ver koopsters. Het moet toch weinig kos ten om wat grote paren in voorraad te hebben." Volgens De Munnik is het maar ten dele een kwestie van moeilij ke verkrijgbaarheid. „De goed Neder landse en Duitse merken maken ook grote maten in een beperkte oplage. Italiaanse fabrikanten en schoenfa brikanten die op de goedkopere mas samarkt mikken, zie ik nog niet zo snel grotere schoenen maken. Voor dat er een grotere maat van een be paald model op de plank staat, moe ten schoenfabrikanten investeren in aparte snijmallen, leesten en stans- messen. Dat kost per maat, per model algauw een ton. Als je er van zo'n mo del in die grote maat maar honderd kunt verkopen is de verhouding prijs- kwaliteit wel heel erg zoek." fin onze verslaggever PHILIPPINE - Er is geen zicht ipde vorming van één Zeeuwse landbouworganisatie. Een fede- ratievorm waarin de drie land bouworganisaties deelnemen, al over de provinciegrens heengaan. Dat zei voorzitter J. A. IJsebaert van de kring Zee land van de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond (NCB) maandag tijdens de najaars- hringvergadering. Volgens IJs ebaert is Zeeland te kleinscha lig voor een eigen federatie. De hosten zouden te hoog oplopen. meende dat de gewestelijke organisaties bereid moeten zijn bun werkgebieden aan te passen en waar nodig op te splitsen om te komen tot werkbare eenhe den van twee en maximaal drie provincies. Voorlopig zag hij niet meer mogelijkheden dan de vorming van een samenwer kingsverband, waarbij ieder lid blijft van de eigen organisatie. de georganiseerde land bouw in Zeeland er op langere termijn moet uitzien, wordt een keuze van de betrokkenen, be toogde hij. Voorzitter ir A. J. Latijnhouwers van de NCB hield maandag avond in Philippine een inlei ding waarin hij aanduidde dat de klassieke land- en tuinbouw en de klassieke landbouworga nisaties aan een grondige her structurering toe zijn. Hij meen de dat wel veel van het oude be houden moet blijven, maar dat in de toekomst 'een vernieuwen de, open en creatieve houding van de ondernemers en bestuur ders nodig zal zijn'. Latijnhou wers liep in zijn inleiding een reeks actualiteiten in de land bouw na, waarbij hij onder meer aangaf dat de kwaliteit van pro- dukten en verbetering van het imago van de landbouw priori teit moeten krijgen. Hij hield zijn gehoor voor dat zich een in gewikkeld sociaal-economisch en maatschappelijk overgansg- proces voltrekt, waarover een open discussie moet worden ge voerd. Bezinning Pastor X. van der Spank, de geestelijk adviseur van de NCB, stelde in een lezing dat bij het denken over federatievorming een bezinning op de identiteit hoort. Hij signaleerde dat Zuid- Nederland een duidelijk aandeel heeft geleverd in de mogelijk heid voor de vorming van een paars kabinet. Dat kan zijns in ziens te maken hebben met ver zet tegen oude structuren, maar hij meende dat het ook kan wij zen op opportunisme: het an dere is iets nieuws en heeft altijd een streepje voor op het oude. Volgens Van der Spank heeft het nog meer te maken met een in haalmanoeuvre. Hij stelde dat gezocht wordt naar een nieuwe invulling van waarden en nor men. het religieuze. gn onze verslaggever MIDDELBURG - Voor het eerst wllen in Zeeland in december Prijzen worden toegekend aan Popmusici en bands die in het Mgelopen jaar een opmerkelij ke prestatie hebben geleverd, be instelling van de popprijzen 'seen initiatief van de Stichting Popmuziek Zeeland. Er zijn We categorieën waarin een trofee valt te verdienen: de prijs Vi»n het Zeeuwse poppubliek, de beste cd of demo van 1994 en de beste popgroep van bet jaar. be uitreiking vindt woensdag 28 december plaats in café Schut tershof in Middelburg. Tijdens dje feestavond zal de grootste pand van Zeeland optreden, een [sessieband bestaande uit pop muzikanten van verschillende groepen uit alle delen van de provincie. De Zeeuwse popprijzen zijn be doeld als steuntje in de rug voor de muzikanten in Zeeland die het vaak zonder al te grote be kendheid of publiciteit moeten stellen. Het doorslaggevende criterium voor toekenning van de prijs is de opmerkelijkheid van een act. Een commissie van de SPZ maakt op 2 december voor elke categorie vier nominaties be kend. Dat gebeurt in de Stads- danszaal in Middelburg, tijdens een optreden van de band Swindle. Tot 23 november zijn bij de SPZ stemformulieren ver krijgbaar voor de publieksprijs. De SPZ is gevestigd in het ge bouw van de stichting VMC-Zee- land aan de Roozenburglaan in Middelburg, De restanten van een geraamte in de klei van Oud-Valkenisse. Provinciaal archeoloog verwerpt klachten foto Dirk-Jan Gjeltema van onze verslaggever WAARDE - Amateur-archeo logen zijn nauw betrokken bij het in kaart brengen van het verdronken dorp Oud-Valke- nisse bij Waarde. Provinciaal archeoloog R. M. van Heerin- gen verwerpt de beschuldi ging dat onvoldoende gebruik wordt gemaakt van hun dien sten. Enkele amateurs menen dat zij ten onrechte niet mo gen deelnemen aan het onder zoek. Zij vinden dat de Rijks dienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB) zo veel mogelijk bonafide ama teurs moet inschakelen om te voorkomen dat informatie verloren gaat. Het dorp dreigt namelijk weer weg te spoelen. De restanten van Valkenisse kwamen vorig jaar langzaam bloot te liggen, mogelijk door stroomveranderingen in de Westerschelde. De provinciaal archeoloog spreekt tegen dat nog nauwelijks onderzoek is verricht „We hebben juist twee fantastische campagnes achter de rug. We zijn weke lijks actief en houden de erosie nauwlettend in de gaten." Van Heeringen zegt in het geheel niets te hebben tegen amateur archeologen. Integendeel, zonder hun inzet is hij nergens. Amateurs verenigd in de Zeeuwse afdeling van de Ar cheologische Werkgemeen schap Nederland (AWNi ver zetten veel werk. „Iedereen die bij Waarde archeologie wil be drijven, kan zich daarbij aan sluiten en meedoen." De provinciaal archeoloog wijst erop dat mensen die op eigen houtje graven verkeerd bezig zijn. Zonder toestem ming bewust spitten naar ar cheologische monumenten is immeij wet verboden. „Alleen de ROB heeft op dat punt be voegdheid." Particuliere schatgravers riskeren overi gens ook een boete omdat zij door beschermd natuurgebied moeten. Van Heeringen: „Maar elke week dat wij daar komen treffen we nog grote ga ten aan van schatgravers. Dat verstoort het onderzoek." Amateur-archeoloog J. van der Sneppen uit Zierikzee. niet aangesloten bij de AWN, vindt het huidige onderzoek te ma ger. „Er is alleen wat spora disch veldonderzoek gedaan. Onvoldoende als je bedenkt dat het dorp straks weer weg spoelt. Een schat aan informa tie dreigt verloren te gaan." Van der Sneppen zegt dat er acht of tien amateur-archeolo gen zijn die goed kunnen mee helpen. maar nu worden bui tengesloten. Zij zijn geen lid van de AWN en sporen voor werpen op met behulp van me taal-detectoren. Echt geen schatrovers. volgens Van der Sneppen. „Ze zouden toch kunnen meedoen onder lei ding van de ROB en de provin ciaal archeoloog?" De officiële onderzoekers zijn echter niet in de eerste plaats op zoek naar waardevolle voorwerpen. Hoofddoel is het in kaart bren gen van de structuren van Oud-Valkenisse. Ook de AWN distantieert zich van de uit spraken van de niet bij het on derzoek betrokken amateur archeologen. van onze verslaggever MIDDELBURG - De overeen komst die de provincie en de ge meente Borsele hebben geslo ten over het wegtracé voor de Westerschelde Oever Verbin ding (WOV), heeft maandag alom verbazing gewekt in de statencommissie waterstaat en verkeer. „Hebben wij daar zo lang over moeten doen?", vroeg J. J. van Ginkel (RPF/GPV) zich af. „Hel wegtracé is eerder ver slechterd dan verbeterd." De provincie en de gemeente Borsele hebben ongeveer twee jaar met elkaar over het wegtra cé van de WOV gesoebat. Het Borselse gemeentebestuur wei gerde in eerste instantie te pra ten. Na een uitspraak van de Kroon gingen de provincie en de gemeente Borsele met elkaar in gesprek. Borsele legde een eisen pakket ter waarde van 340 mil joen neer. In de afgesloten over eenkomst is sprake van wijzigin gen a 10 miljoen gulden Het bedrag sprak de meeste sta tenleden in de statencommissie waterstaat en verkeer wel aan. maar de inhoud niet. „Er gaat veel meer landbouwgrond verlo ren", oordeelde M. J. Goud (SGP). Van Ginkel gooide het over een andere boeg: „Het weg tracé loopt dichter langs de noordkant van Borsele. Ik zie het voordeel niet in." Toch kon den de voorstanders van de WOV met het convenant leven, omdat de overeenkomst een re sultaat is van het overleg met Borsele, Tegenstanders van de WOV (GroenLinks en CDA'er P J. Everaert) zagen niets in het akkoord. SGP'er Goud wilde na het zoe noffer richting gemeente Bor sele 'een kusje voor Temeuzen'. Om kosten te sparen krijgt de Westerschelde Oever Verbin ding daar geen rechtstreekse aansluiting op de bestaande hoofdwegenstructuur. Gedepu teerde J. I. Hennekeij gaf Goud enige hoop: „Het infrastructuur plan van de Nationale Haven- raad - volgend jaar te verschij nen - kan daarin misschien een rol spelen." van onze verslaggever MIDDELBURG - Gedeputeerde J. I. Hennekeij verwacht dat de Nederlandse Spoorwegen meer tijd nodig hebben voor de uit werking van het omstreden plan voor de Zeeuwse lijn. „Het lijkt mij sterk dat de NS 1 sep tember 1995 kunnen halen", zei hij maandag in de statencom missie waterstaat en verkeer. „Het plan moet nog worden uit gewerkt." De statenleden matigden zich nog geen oordeel aan Het wach ten is op het uitgewerkte NS- plan. Tijdens de vergadering van de statencommissie werd wel duidelijk dat niet één fractie sluiting van de vier kleine NS- stations toejuicht. Provinciale staten hebben vorig jaar al in een motie vastgelegd dat NS- stations niet dicht mogen. Hennekeij wees erop dat er één verschil is met de discussie van november vorig jaar: toen was er geen sprake van een geïnte greerd vervoersconcept, van trein-, bus- en taxidiensten die 'naadloos' op ekaar moeten aan sluiten. Vorig jaar leefde wel de gedachte de stoptrein door snel le busverbindingen te vervan gen. Hennekeij stond daar inder tijd niet afwijzend tegenover. van onze verslaggeefster ZONNEMAIRE - De provincie zou opnieuw moeten bekijken of grootschalige glastuinbouw op Schouwen-Duiveland moge lijk is. Dit was eén van de con clusies die provinciale CDA-po- litici maandag trokken tijdens een werkbezoek aan het eiland. De eerste vijftien CDA-kandida- ten op de ontwerplijst voor de komende statenverkiezingen deden verschillende plaatsen aan. Zo bezochten ze aan het ein de van de dag een glastuinbouw bedrijf in Sirjansland. Reden voor dit bezoek was dat veel kas- eigenaren op Schouwen-Duive land graag zouden willen uit breiden. De provincie wil echter alleen grootschalige glastuin bouw toestaan in enkele Zuidbe- velandse gemeenten. Een en ander staat in de nota 'Landelijke Gebieden', die pro vinciale staten op 16 december zullen bespreken. Dit stuk vorm de de rode draad voor het bezoek van de provinciale CDA-polit.ici aan Schouwen-Duiveland. Het gezelschap bracht ook een bezoek aan recreatiehoeve Vil- letta in Zonnemaire. Gedepu teerde L. Nederhoed-Zijlstra (ruimtelijke ordening) bestem pelde deze tot appartementen complex verbouwde boeren schuur als 'plattelandstoerisme in optima forma". De gepotdek- selde schuur die uiterlijk bijna geheel intact is gelaten, her bergt enkele moderne apparte menten die aan vakantiegan gers worden verhuurd. Tijdens een discussie in de ver bouwde boerderij lieten de CDA'ers weten voorstander te zijn van kleinschalig toerisme in de plattelandsgebieden. Neder hoed-Zijlstra zei echter dat de politiek ook de landbouw niet uit het oog moet verliezen. „Wij moeten onze best doen om ook de agrariërs die er nu nog zijn een goede boterham te garande ren." Eerder die middag maakten de CDA-politici een rondvaart over het Grevelingenmeer. Het gezel schap liet na afloop van de boot tocht weten dat het vreest voor het natuurbehoud, wanneer het Rijk zich terugtrekt uit het re creatieschap. Wanneer de lande lijke overheid straks wellicht niet meer meebestuurt, wil ze namelijk ook niet meer betalen, van onze verslaggever VLISSINGEN - Zeeuwse bezit ters van een auto met een zoge naamd grijs kenteken verzame len zich volgende week maan dag op het Miro-parkeerterrein in Vlissingen om vervolgens in colonne naar Den Haag te rij den. Dat gebeurt in het kader van een landelijke actie tegen aanscherping van de eisen waaraan auto's moeten voldoen om fiscaal als een bestelauto te worden aangemerkt. Die scherpere eisen houden on der meer in dat er een afschei ding tussen passagiersgedeelte en laadruimte dient te zijn aan gebracht. Bezitters van een auto met een grijs kenteken lopen de kans dat ze een forse naheffing motorrijtuigenbelasting moeten betalen, wanneer deze afschei ding ontbreekt of wanneer er maar het kleinste gaatje in wordt aangetroffen. Als de aan passing niet is uitgevoerd voor 1 januari 1995. worden tot dusver op een grijs kenteken rijdende auto's verondersteld een geel kenteken te hebben. En dat be tekent een forse verhoging van de motorrijtuigenbelasting. Sommige busjes, terreinwagens, personenauto's en stationcars zijn moeilijk om te bouwen. Laat De Vlissinger A. Landman is ini tiatiefnemer van de actie in Zee land. Hij betaalt nu per drie maanden 185 gulden wegenbe lasting. Na 1 januari moet hij eens in het kwartaal bijna 900 gulden overmaken. Hij erkent dat de houders van een grijs ken teken aan de late kant zijn met hun actie. De nieuwe regels zijn per 1 januari 1994 van kracht ge worden. Landman: „We hopen de landelijke politiek toch nog op betere gedachten te bren gen." Landman heeft nog geen idee hoeveel Zeeuwse automobilis ten met een grijs kenteken aan de actie meedoen. Het is de be doeling dat de Zeeuwse colonne via de Oosterscheldekering en de Brouwersdam naar Zuid-Hol land rijdt, om zich daar aan te sluiten bij een grotere stoet ac tievoerders. In Den Haag zullen ze staatssecretaris W. Vermeend van Financiën een petitie aan bieden De Zeeuwen vertrekken om 10.00 uur uit Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 13