Brood heeft geen spijt 1 Geslaagd vuurwerk Spreken met en door de ander Rock 'n Roll Junkie kunst cultuur VRIJDAG 18 NOVEMBER 1994 31 Herman Brood in Rock 'n Roll Junkie: Twee gram speed per dag. doen. Melk drinken. Voor een paar met dat spoor van vernielingen. Ik uur." moet kunnen stijgen in het licht." Over de manier waarop hij zich Herman Brood is geen mens om ontdoet van mensen die hem ja- aan het hart te drukken. Alleen renlang op de podia terzijde had- zijn eigen moeder spreekt in louter den gestaan: „Ik denk dat ik hun hartelijke bewoordingen over carrière niet nog langer in de weg hem, als ze zich herinnert hoe zij Ik kon niet veranderen, dus moesten de anderen maar veranderen! Dit alles omvattende levensmotto van Herman Brood wordt uitgesproken in de documentaire Rock 'n Roll Junkie die over hem gemaakt werd door Eugène van de Bosch, Jan Eilander, Frenk van de Sterre en Ton van de Lee. Het is een portret dat de rock- musicus scherp weet te tekenen in zijn levensloop, karakter en carrière. Brood leeft op twee gram 'speed' per dag maar laat in zijn heldere momenten geen misverstand bestaan over wat hij denkt en doet. Over zijn drugsgebruik: „Als het vergif de overhand krijgt en ik krijg last van spierkrampen, dan ga ik even overdreven gezond wilde staan. Het werd te gezellig. Zoiets!" Over vrouwen: „Ze gaan hard ach teruit als ze ouder worden." Over de talloos velen die hij ooit ernstig teleurstelde: „Ik kan me niet permitteren een schuldgevoel met me mee te slepen. Het zou een hele modderschuit worden. Weg hem als jochie ooit in zijn nakie had zien dansen, in trance op de muziek van Peer Gynt. De docu mentaire Rock 'n Roll Junkie be gint ongeveer met de brieven die zij vanuit de gevangenis ontvan gen mocht. Herman werd een keer gepakt wegens computerdiefstal en een andere keer vanwege een in braak in de Utrechtse Muziekbi bliotheek, waarbij hij probeerde te ontsnappen via een dakraam, zijn enkel brak en als een soort Klein Dumpje een spoor van dubbeltjes en kwartjes door de straat liep te strooien. Allicht wordt er in de film ook om standig stil gestaan bij Herman Brood als musicus en kunstschil der, waarbij het een treffende con clusie is dat hij tegenwoordig beter in staat is in de tweede dan in de eerste hoedanigheid de kost te ver dienen. Er is weinig waarover de fans van 'het fenomeen Brood' door Eilander, Van den Bosch, Van de Sterre en Van de Lee in het on gewisse worden gelaten. Pieter van Lierop Rock 'n Roll Junkie, te zien in Cinema Middelburg. Alhambra VLISSINGEN (01184-18810) Blown Away. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.45 uur, zaterdag en zon dag 14,19 en 21.45 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. The specialist. Vandaag (vrij dag) tot en met zondag 19 en 21.45 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Baby's day out. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. True lies. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 19 en 21.45 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Duimelijntje. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. The Crow. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 21.45 uur, maandag tot en met woensdag 20.00 uur. The Mask. Vandaag (vrijdag) 19, zaterdag en zondag 14 en 19 uur, woensdag 14 uur. Cinema MIDDELBURG (01180-13482) Rock 'n Roll Junkie. Vandaag (vrijdag), zaterdag, zondag en woensdag 20 uur. Die tödliche Maria. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22.30 uur, maandag 20 uur. Het rode korenveld. Dinsdag 19.30 uur. Fresa y chocolate. Donderdag 20 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) Forrest Gump. Vandaag (vrij dag) tot en met zondag 19 en 21.45 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. De Aristokatten. Zondag en woensdag 14 uur. 't Beest GOES (01100-28142) Indochine. Vandaag (vrijdag) 20.30 uur. Trois Couleurs: blanc. Zater dag 20.30 uur. De Koning HULST (01140-12030) Blown Away. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur. zon dag 13.45. 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. The Specialist. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.30 en 22.00 uur. zondag 13.45. 16.15, 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. The Mask. Vandaag (vrijdag) 19.30 en 22 uur. zaterdag 19.30 uur, zondag 13.45, 16.15, en 19 - filmwijzer 1 M M 1 1 1 1 1 1 1 1 uur, dinsdag en woensdag 20 uur. True lies. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.15 en 22 uur, zondag 16, 18.45 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Forrest Gump. Vandaag (vrij dag) 22.00 uur, zaterdag 19.15 en 22 uur, zondag 13.45. 18.45 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. The Shadow. Vandaag (vrijdag) 19.30, zaterdag 22.00 uur. zon dag 13.45,16.15.21.30 uur. maan dag 20.00 uur. Luxor Theater TERNEUZEN (01150-20505) Geen voorstellingen. Porgy Bess TERNEUZEN Temptations of a monk. Woens dag 20.00 uur. Ledel Theater OOSTBURG (01170-52735/ 53377) The Chase. Vandaag (vrijdag) 20 uur, zondag 14.30 en 20 uur. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) The specialist. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 18.45 en 21.30 uur, zondag 16.15, 18.45 en 21.30 uur. maandag en woensdag 20 uur. The Mask. Vandaag (vrijdag) 18.45 en 21.30 uur, zaterdag 14. 18.45 en 21.30 uur. zondag 14. 16.15. 18.45 en 21.30 uur, maan dag en dinsdag 20 uur, woens dag 14 en 20 uur. Baby's day out. Vandaag (vrij dag) 18.45 uur. zaterdag en zon dag 14 en 18.45 uur, woensdag 14 uur. The Chase. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.30 uur, zondag 16.15 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Jungle Jack. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. The Snapper. Dinsdag 20.30. uur. The Wedding Banquet. Donder dag 20.30 uur. Roxy BERGEN OP ZOOM <01640- 33434) Blown Away. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 18.45 en 21.30 uur, zondag 16.30 en 20 uur, maan dag tot en met woensdag 20 uur. Speed. Vandaag (vrijdag) 18.45 uur. zaterdag 16 en 18.45 uur. zondag 16.30 uur. Duimelijntje. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. The Flintstones. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. When a man loves a woman. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.30 uur. zondag tot en met woensdag 20.00 uur. Antwerpen Cartoon's 1 - Priscilla, queen of the desert, dagelijks 16, 20 en 22 uur (extra vrijdag en zaterdag 0.15 uur): Como aqua para cho colate. dagelijks 18 uur (extra vrijdag en zaterdag 00.15 uur). Cartoon's 2 - Clerks, dagelijks 18 en 22 uur (extra vrijdag en zater dag 0.15 uur); La partie d'e- checs, dagelijks 16 uur: Lady bird, ladybird, dagelijks 20 uur (extra zondag 14 uur). Cartoon's 3 - Soleil trompeur. dagelijks 15 en 21.45 uur; Trois couleurs: rouge, dagelijks 18 en 20 uur (extra zondag 14 uur). Calypso 1 - Pulp Fiction, dage lijks 15, 19 en 21 uur. Calypso 2 - Forrest Gump, dage lijks 14,16.30, 19.30 en 22 uur. Calypso 3 - Suite 16. dagelijks 15. 17.30, 20 en 22.15 uur (behal ve dinsdag alleen om 15 en 17.30 uur en woensdag alleen om 20 en 22.15 uur): The Lion King, woensdag en donderdag 14, 16 en 18 uur. Century 1 - Killing Zoe. dage lijks 16, 18, 20 en 22 uur; Baby's day out. dagelijks 14 uur. Century 2 - When a man loves a woman, dagelijks 14 en 19.30 uur; Clear and present danger, dagelijks 16.30 en 22 uur. Century 3-Max. dagelijks 14.16. 18, 20 en 22 uur. Metropolis - Vertoningen dage lijks om 14.30.17.20 en 22.30 uur: Killing Zoe. Blown Away, Pulp Fiction. Forrest Gump. Max. The Shadow. When a man loves a woman. True Lies. Clear and present danger. Suite 16. Speed en The Specialist. Overige ver toningen dagelijks: 14,30 en 17.00 uur: Aristokatten. Beverly Hills Cop III en Baby's Day Out; 14.30 en 20.00 uur: Reality bites; 20.00 en 22.30 uur: Natural born killers. The Specialist. Clear and present danger; 17 en 22.30 uur: Threesome en Four wed dings and a funeral; 20 uur: The Client en Wolf; 14.30 uur: White Fang II en The Flintstones; 14.30. 17 en 20 uur: Max; 22.30 uur: Leon. /n 'The Specialist' speelde Stal lone een explosievendeskun- dige wiens hommen alleen het doelwit troffen en omstanders on gemoeid lieten. Welnu, de maniak die Tommy Lee Jones in Blown Away met veel verve neerzet doet in deskundigheid niet voor hem onder. Hij brouwt zelfs zijn eigen springstof in een koffiezetappa raat. Even vakbekwaam is tegen stander Jeff Bridges, een voorma lige Ierse terrorist die zich bekeer de omdat hij geen onschiddige slachtoffers wilde maken. De over eenkomst met 'The Specialist' wordt steeds treffender. Verschillen zijn er ook. Er is in Blown Away goed gebruik ge maakt van Boston als locatie en van de sfeer van de Ierse gemeen schap aldaar. Met de vrijbuiters van het 'bomb squad' in de hoofd rol is Blown Away een aardige va riatie op het bekende stramien van de gespierde politiefilm. Een ruim assortiment bommen en explosie ven zorgt voor geslaagd vuurwerk en veel opwinding. Wie niet meer eisen stelt en zich niet stoort aan het zeer voorspelbare verhaal zal met Blown Away wel uit de voeten kunnen. Toch is het jammer dat regisseur Stephen Hopkins dit harde realis me nog weer probeert te overtroe ven door overdreven 'spannend' camerawerk en andere opgeklop te effecten. Hoe averechts dat kan uitpakken blijkt bijvoorbeeld wan neer de pas getrouwde Bridges vermoedt dat zijn tegenstander het op vrouw en kind heeft voor zien. Neurotisch zoomt Hopkins in op lichtknopjes, sleutels, oven branders en andere verdachte huishoudelijke voorwerpen die de Bom tot ontploffing zouden kun nen brengen. Het resultaat is eer der komisch dan bedreigend. Ook de speelgoedmanie van de psycho- patische terrorist toch niet afge keken van 'Frauds'?) doet op zijn zachtst gezegd nogal bedacht aan. Een blik op Hopkins' staat van dienst leert dat hij gestart is als horror-filmer ('Nightmare on Elm Street V') en daar heeft hij kenne lijk nog steeds een beetje last van. Opvallend is ook dat mogelijke po litieke associaties die de Ierse ach tergrond op zou kunnen roepen zorgvuldig zijn weggefilterd. Tom my Lee Jonès speelt geen IRA-ter- rorist, maar een dissident die op ei- filmselectie i i i i li i i i i li gen houtje iverkt.. Bommen worden in de Verenigde Staten namelijk niet geplaatst door politieke actie voerders maar door zelfmoorde naars met liefdesverdriet, zo leren we uit deze film. En het demonte ren blijkt vooral neer te komen op de keuze: knip ik de rode of de blauiae draad door. Een vorm van Russisch roulette die we in diverse spitsvondige variaties te zien krij gen. De film is heel nobel opgedra gen aan alle dappere bommenrui- mers die dagelijks hun leven wa gen. Ik heb zo'n vermoeden dat de specialisten zelf bij het zien van Blown Away wél even moeten glimlachen. Leo Bankersen Blown Away, te zien in Alhambra Vlis- singen. De Koning Hulst, Roxy Bergen op Zoom, Metropolis Antwerpen. Jeff Bridges (links) als bekeerde Ierse terrorist in Blown Away, foto GPD Wanneer verandert de persoonlijke uiting in kunst? Wim de Maat legt in zijn doeken een directe beleving- neer, die toch een contemplatief karakter heeft. De Maat bevestigt in een tekst nadrukkelijk de samenhang kunst-persoonlijk leven. Hij heeft het ondermeer over 'Door de hel heen' en over 'Een zielsverhuizing, die tijdens het leven plaatsvond'. Zijn reis door het schilderen, het denken en het voelen heeft een doel: 'Tu es le roi, tuer le roi, tu es le rat, tuer le rat, tuer le Daarop volgt dan de zinsnede: 'Voorbij het ego. Spreken met en door de Ander'. Een ontkenning van het voorgaande? Ik denk dat De Maat in zijn werk verslag doet van het streven het persoonlijke te overstijgen, maar steeds weer op loopt tegen de (bijna) onmogelijk heid daarvan. Vandaar de pijn die in het werk zichtbaar' is. Breng ik die gedachte in verband met wat ik in Bellamy 19 zag, dan kom ik bij voorbeeld uit op een schilderij dat grotendeels bestaat uit een diffuus mat bruinrood, hier en daar verra dend dat er geel en blauw onderlig gen, Het rood staat dichtbij de kleur van opgedroogd bloed. Voor dit niet opgespannen doek, hangt op ooghoogte een diertje: inder daad een rat, dood en witgeschil derd. De verbeelding van het eind- oel. De rat is dood. het 'ik' gelou terd en verdwenen. Rest niets an ders dan een veld van geestelijke pijn. Het moedige van Wim de Maat is dat hij die weg zonder compromis sen volgt. Illusies verdwijnen, er is een leeg niets, Dat lege niets krijgt vorm. Daarin schuilt wel een ge vaar: is wat erover blijft voldoende om in contact te treden met een be schouwer? Ik vond dat soms wel en soms bepaald niet het geval. In de Kloveniersdoelen, waar ook werk van De Maat te zien is, hangt bo ven de bar een landschappelijk ogend doek, waarin een rood veld geleidelijk overgaat in een erboven liggend lichtblauw veld. Hoewel ik er best een symbolische waarde Werk van Wim de Maat in Bellamy 19 Vlissingen. foto Ruben Oreel aan kan toekennen, vind ik het toch geen goed werk. Het mist spanning. Dat geldt ook voor wat ik zelf de 'omgekeerde kruisigin gen' noem: werken met een vaag wit/grijs/blauw veld waarin een omgekeerde T-vorm verschijnt. Gescheurd hart Anders ligt dat bij de werken bo ven en naast de schouw in de con certzaal. Op het grijsblauwe en vaalrose fond zijn twee delen van horens zichtbaar die samen een ge scheurd hart voorstellen. Van- daaruit lopen bloederige striemen rood als vleugels naar boven. Weel de pijn en de onthechting... Terug in Bellamy 19 versterken de op oude cafétafeltjes geplaatste objecten de rol van pijn, dood en seksualiteit in het werk. Ik eindig met een verrassing: de intense, kleurige aquarellen en gouaches, geladen met een intense erotiek. Uit vage vlekken en strepen ko men gestalten tevoorschijn, een vrouw, een stel, opgenomen in een ziedende passie, waarin zich het aardse en geestelijke met elkaar lijken te verbinden. Toch nog maar even op aarde blijven lijkt me in derdaad geen gekke oplossing. Catherine Tatsopoulos-de Maat toont in de Kloveniersdoelen en kele intrigerende fotowerken met als thema de ongrijpbaarheid van de realiteit. Zij plaatst steeds een foto van een man en een vrouw- naast een foto waarop een scha duw van mensen te zien is. De stel len zijn informeel gefotografeerd. Ze zitten of liggen bijvoorbeeld op de bank of zijn aan het eten. Toch vraag ik me af in hoeverre ze een rol spelen, een beeld naar buiten brengen. De ernaast geplaatste fo to versterkt die vraagstelling. Als de rechterfoto vanuit een hoog standpunt is gemaakt, is de linker vanuit een laag standpunt gezien. Een soort omgekeerde projectie van een beeld, dat op zich zowel een projectie van licht als een pro jectie van een imago is. Hoogervorst Het bespreken van de korte ten toonstellingen in GHL is altijd las tig. want ze zijn al weer bijna afge lopen voor ze zijn begonnnen. Om dat er meestal opmerkelijk werk is te zien, ga ik er ook deze keer niet aan voorbij. Exposant Jan Hooger vorst presenteert twee verschillen de benaderingen van zijn verwon dering over de menselijke soort. In minitieuze tekeningen rijgt hij naakte gestalten aan elkaar. Ze zijn academisch getekend, met be wust eigenaardige verhoudingen. Hun activiteiten zijn mij een raad sel. Wel valt mij hun nogal steriele uitstraling op. Met name de man nen, kaal en zonder noemenswaar dig geslachtsdeel, lijken van een tot uitsterven gedoemde soort. Ik krijg sterk het gevoel dat Hooger vorst zomaar wat aan tekent en zie veel liever de kleine olieverfschil derijen. Niet omdat ze zo esthe tisch zijn, maar omdat de wirwar van organische vormen, cirkels en structuren mijn verbeelding meer prikkelt. Nico Out Wim de Maat, Kloveniersdoelen, Mid delburg en Bellamy 19, Vlissingen. tot en met 26 november en 11 december. In de Kloveniersdoelen tevens iverk van Catherine Tatsopoulos-de Maat. Jan Hoogervorst, GHL. Gravenstraat, Middelburg Tot en met aanstaande zondag van 13 tot 17 uur, daamaa één week op afspraak. - exposities i M Vrijheid Om te herdenken dat we vijftig jaar in vrij heid leven, is tot en met 15 december in de hal van het stadhuis van Terneuzen de tentoonstelling Gelijk in een wereld van verschil van de Anne Frank Stichting te bezichtigen. De rode draad is het gelijk heidsbeginsel en discriminatiegebod, zo als vastgelegd in artikel 1 van de grond wet. Deze interactieve expositie, die tij dens kantooruren bezocht kan worden, is bedoeld voor een algemeen publiek, maar richt zich met name tot middelbare scho lieren. Bekenes Janny de Witte-de Regt uit Nisse expo seert tot 19 december haar werk in Galerie Bekenes aan de Dorpsstraat in Kattendij- ke. Zij toont olieverven en aquarellen, met de natuur als inspiratiebron. De galerie is op zaterdag geopend van 14.00 tot 17.00 uur. Passie Het Delta College in Middelburg presen teert tot en met 2 december de tentoon stelling Passie na Arbeid. Aan de hand van foto's, hologrammen, patchwork, luchtfotografie, origamie, bierbrouwen, kleden knopen, enzovoort wordt een beeld geschetst van het leven van mensen die na hun dagtaak laten zien wat hun passie is. De expositie is op dinsdag ge opend van 19.00 tot 21.00 uur en van woensdag tot en met vrijdag tussen 15.00 en 17.00 uur. Iedere woensdag is er vanaf 15.00 uur een rondleiding. Weijerman De Middelburse kunstenaar Lex Weijer man exposeert tot 5 januari zijn lino's en pentekeningen in café Carrousel aan de Vlasmarkt in zijn woonplaats. Tummers Tekeningen van dé in Middelburg woon achtige kunstenaar Hub Tummers han gen tot eind januari in de salon van coif feur Han van de Sande in Middelburg. Dieren in hun natuurlijke omgeving ne men een centrale plaats in in het werk van Tummers, voor wie de natuur als kosmi sche grootheid, overweldigend en myste rieus. een grote inspiratiebron is. Hij han teert verschillende technieken, zoals de pentekening, houtskool, krijtsoorten, houtsnede en aquarel. Te zien tijdens het knippen. Nederhand Werk van de kunstenares Joke Neder- hand-Wijnbergen hangt momenteel in grand hotel Arion aan de Boulevard Ban- kert in Vlissingen. De afbeeldingen kwa men tot stand me behulp van aquarel, oliepastel, crayon en potlood. Veelbelovend In het streekmuseum in IJzendijke ex poseren van morgen (zaterdag) tot en met zaterdag 21 januari zeven veelbelovende Zeeuws-Vlaamse kunstenaars een deel van hun werk, De tentoonstelling met als titel Kunst, een keuze is opgezet in samen werking met de Stichting Hoekspositie. De exposanten zijn Marjolein Bosscher, Muriel Maas. Coen de Koning, Tijl Cle ment, Rianne Lannoye, Sabijn Laterveer en Gerwin Tornij. Ze volgen allen een kunstopleiding. Het streekmuseum is van dinsdag tot en met vrijdag geopend van 10 tot 12 en van 13 tot 17 uur. Op zaterdag is de tentoonstelling te zien tussen 13 tot 17 uur. Watertoren Tot en met 15 januari volgend jaar toont de Watertoren CHK in Oost-Souburg een selectie van vier kunstenaars. De tentoon stelling wordt zondag om 16.00 uur ge opend. Fredy Wolf-Wubben uit Leiden ex poseert op de eerste etage recente beelden en mixed-media met als bindende titel Ri tuele gedenktekens. Schilderijen van Toon Truyens uit Sittard hangen op de tweede etage. Zijn doel is slechts het han teren van schilderkunstige middelen als zodanig, totdat, buiten het eigen wilsver- mogen om. een picturaal beeld ontstaat, waarvan de uiteindelijke interpretatie door de beschouwer vrij is. In het voorma lige waterreservoir exposeren Marian Smit uit Den Haag en Karolien Helweg uit Amsterdam de installatie Andere havens. Drie waternimfen in een regengordijn to nen de bezoeker videobeelden over water en mensen. Het Centrum voor Heden daagse Kunst is geopend van woensdag tot en met zondag tussen 12.00 en 17.00 uur. Dansz De voorstellingen van de Zeeuwse Stich ting Dansz worden begeleid door een ex positie van werk van vijf Zeeuwse kunste naars met als thema dans. Van Jack Wil- lemsen en Anton Beijsens zijn er beeld houwwerken, van Use van Loo en Kees Bruijnes schilderijen en Jack de Man toont foto's. Naast de voorstelling Geen tijd... alle tijd van Dansz is de elf werken omvattende tentoonstelling zaterdag te zien in de Concertzaal in Zierikzee, zon dag in de Stadsschouwburg in Middel burg en zaterdag 26 en zondag 27 novem ber in de Prins van Oranje in Goes. Beeld De tentoonstelling Aspecten in Beeld in Den Hoekzak in Oostburg krijgt van avond (vrijdag), vanaf 19.45 uur, een extra dimensie door de aanwezigheid van het merendeel van de vijf kunstenaars om sa men met belangstellenden de expositie te bekijken, waarbij zij over hun werk kun nen vertellen. Ook wordt deze avond een film over het gieten van bronzen beelden getoond. De expositie van beelden en ob jecten is nog tot en met 5 december te zien op werkdagen tussen 10 en 12 en 13 en 17 uur en op zaterdag tussen 10 en 12 uur. Goldblat Zondag begint in galerie Hannelore Meyaard een tentoonstelling van olieverf schilderijen van David Goldblat. De offi ciële vernissage is overigens pas zondag 27 november om 16.00 en de opening wordt dan verricht door Georges Blau- Turner. Eelco Tamminga zal het geheel muzikaal begeleiden op accordeon. De ga lerie is op vrijdag, zaterdag en zondag ge opend van 14 tot 17 uur. Het overzicht van de lopende exposities is te vinden op pagina 15.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 31