Brood heeft geen spijt
1
Geslaagd vuurwerk
Spreken met en
door de ander
Rock 'n Roll Junkie
kunst cultuur VRIJDAG 18 NOVEMBER 1994 31
Herman Brood in Rock 'n Roll Junkie: Twee gram speed per dag.
doen. Melk drinken. Voor een paar met dat spoor van vernielingen. Ik
uur." moet kunnen stijgen in het licht."
Over de manier waarop hij zich Herman Brood is geen mens om
ontdoet van mensen die hem ja- aan het hart te drukken. Alleen
renlang op de podia terzijde had- zijn eigen moeder spreekt in louter
den gestaan: „Ik denk dat ik hun hartelijke bewoordingen over
carrière niet nog langer in de weg hem, als ze zich herinnert hoe zij
Ik kon niet veranderen, dus
moesten de anderen maar
veranderen! Dit alles
omvattende levensmotto van
Herman Brood wordt
uitgesproken in de documentaire
Rock 'n Roll Junkie die over hem
gemaakt werd door Eugène van
de Bosch, Jan Eilander, Frenk
van de Sterre en Ton van de Lee.
Het is een portret dat de rock-
musicus scherp weet te tekenen
in zijn levensloop, karakter en
carrière. Brood leeft op twee
gram 'speed' per dag maar laat in
zijn heldere momenten geen
misverstand bestaan over wat
hij denkt en doet.
Over zijn drugsgebruik: „Als
het vergif de overhand krijgt
en ik krijg last van spierkrampen,
dan ga ik even overdreven gezond
wilde staan. Het werd te gezellig.
Zoiets!"
Over vrouwen: „Ze gaan hard ach
teruit als ze ouder worden."
Over de talloos velen die hij ooit
ernstig teleurstelde: „Ik kan me
niet permitteren een schuldgevoel
met me mee te slepen. Het zou een
hele modderschuit worden. Weg
hem als jochie ooit in zijn nakie
had zien dansen, in trance op de
muziek van Peer Gynt. De docu
mentaire Rock 'n Roll Junkie be
gint ongeveer met de brieven die
zij vanuit de gevangenis ontvan
gen mocht. Herman werd een keer
gepakt wegens computerdiefstal
en een andere keer vanwege een in
braak in de Utrechtse Muziekbi
bliotheek, waarbij hij probeerde te
ontsnappen via een dakraam, zijn
enkel brak en als een soort Klein
Dumpje een spoor van dubbeltjes
en kwartjes door de straat liep te
strooien.
Allicht wordt er in de film ook om
standig stil gestaan bij Herman
Brood als musicus en kunstschil
der, waarbij het een treffende con
clusie is dat hij tegenwoordig beter
in staat is in de tweede dan in de
eerste hoedanigheid de kost te ver
dienen. Er is weinig waarover de
fans van 'het fenomeen Brood'
door Eilander, Van den Bosch, Van
de Sterre en Van de Lee in het on
gewisse worden gelaten.
Pieter van Lierop
Rock 'n Roll Junkie, te zien in Cinema
Middelburg.
Alhambra
VLISSINGEN (01184-18810)
Blown Away. Vandaag (vrijdag)
19 en 21.45 uur, zaterdag en zon
dag 14,19 en 21.45 uur, maandag
en dinsdag 20 uur, woensdag 14
en 20 uur.
The specialist. Vandaag (vrij
dag) tot en met zondag 19 en
21.45 uur, maandag tot en met
woensdag 20 uur.
Baby's day out. Zaterdag, zon
dag en woensdag 14 uur.
True lies. Vandaag (vrijdag) tot
en met zondag 19 en 21.45 uur,
maandag tot en met woensdag
20 uur.
Duimelijntje. Zaterdag, zondag
en woensdag 14 uur.
The Crow. Vandaag (vrijdag),
zaterdag en zondag 21.45 uur,
maandag tot en met woensdag
20.00 uur.
The Mask. Vandaag (vrijdag) 19,
zaterdag en zondag 14 en 19 uur,
woensdag 14 uur.
Cinema
MIDDELBURG (01180-13482)
Rock 'n Roll Junkie. Vandaag
(vrijdag), zaterdag, zondag en
woensdag 20 uur.
Die tödliche Maria. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 22.30 uur,
maandag 20 uur.
Het rode korenveld. Dinsdag
19.30 uur.
Fresa y chocolate. Donderdag
20 uur.
Grand Theater
GOES (01100-15165)
Forrest Gump. Vandaag (vrij
dag) tot en met zondag 19 en
21.45 uur, maandag tot en met
woensdag 20 uur.
De Aristokatten. Zondag en
woensdag 14 uur.
't Beest
GOES (01100-28142)
Indochine. Vandaag (vrijdag)
20.30 uur.
Trois Couleurs: blanc. Zater
dag 20.30 uur.
De Koning
HULST (01140-12030)
Blown Away. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 19.30 en 22 uur. zon
dag 13.45. 16.15, 19 en 21.30 uur.
maandag tot en met woensdag
20 uur.
The Specialist. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 19.30 en 22.00
uur. zondag 13.45. 16.15, 19 en
21.30 uur, maandag tot en met
woensdag 20 uur.
The Mask. Vandaag (vrijdag)
19.30 en 22 uur. zaterdag 19.30
uur, zondag 13.45, 16.15, en 19
- filmwijzer
1 M M 1 1 1 1 1 1 1 1
uur, dinsdag en woensdag 20
uur.
True lies. Vandaag (vrijdag) en
zaterdag 19.15 en 22 uur, zondag
16, 18.45 en 21.30 uur, maandag
tot en met woensdag 20 uur.
Forrest Gump. Vandaag (vrij
dag) 22.00 uur, zaterdag 19.15 en
22 uur, zondag 13.45. 18.45 en
21.30 uur. maandag tot en met
woensdag 20 uur.
The Shadow. Vandaag (vrijdag)
19.30, zaterdag 22.00 uur. zon
dag 13.45,16.15.21.30 uur. maan
dag 20.00 uur.
Luxor Theater
TERNEUZEN (01150-20505)
Geen voorstellingen.
Porgy Bess
TERNEUZEN
Temptations of a monk. Woens
dag 20.00 uur.
Ledel Theater
OOSTBURG (01170-52735/
53377)
The Chase. Vandaag (vrijdag) 20
uur, zondag 14.30 en 20 uur.
Cinemactueel
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
The specialist. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 18.45 en 21.30
uur, zondag 16.15, 18.45 en 21.30
uur. maandag en woensdag 20
uur.
The Mask. Vandaag (vrijdag)
18.45 en 21.30 uur, zaterdag 14.
18.45 en 21.30 uur. zondag 14.
16.15. 18.45 en 21.30 uur, maan
dag en dinsdag 20 uur, woens
dag 14 en 20 uur.
Baby's day out. Vandaag (vrij
dag) 18.45 uur. zaterdag en zon
dag 14 en 18.45 uur, woensdag 14
uur.
The Chase. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 21.30 uur, zondag
16.15 en 21.30 uur, maandag tot
en met woensdag 20 uur.
Jungle Jack. Zaterdag, zondag
en woensdag 14 uur.
The Snapper. Dinsdag 20.30.
uur.
The Wedding Banquet. Donder
dag 20.30 uur.
Roxy
BERGEN OP ZOOM <01640-
33434)
Blown Away. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 18.45 en 21.30 uur,
zondag 16.30 en 20 uur, maan
dag tot en met woensdag 20 uur.
Speed. Vandaag (vrijdag) 18.45
uur. zaterdag 16 en 18.45 uur.
zondag 16.30 uur.
Duimelijntje. Zaterdag, zondag
en woensdag 14 uur.
The Flintstones. Zaterdag, zon
dag en woensdag 14 uur.
When a man loves a woman.
Vandaag (vrijdag) en zaterdag
21.30 uur. zondag tot en met
woensdag 20.00 uur.
Antwerpen
Cartoon's 1 - Priscilla, queen of
the desert, dagelijks 16, 20 en 22
uur (extra vrijdag en zaterdag
0.15 uur): Como aqua para cho
colate. dagelijks 18 uur (extra
vrijdag en zaterdag 00.15 uur).
Cartoon's 2 - Clerks, dagelijks 18
en 22 uur (extra vrijdag en zater
dag 0.15 uur); La partie d'e-
checs, dagelijks 16 uur: Lady
bird, ladybird, dagelijks 20 uur
(extra zondag 14 uur).
Cartoon's 3 - Soleil trompeur.
dagelijks 15 en 21.45 uur; Trois
couleurs: rouge, dagelijks 18 en
20 uur (extra zondag 14 uur).
Calypso 1 - Pulp Fiction, dage
lijks 15, 19 en 21 uur.
Calypso 2 - Forrest Gump, dage
lijks 14,16.30, 19.30 en 22 uur.
Calypso 3 - Suite 16. dagelijks
15. 17.30, 20 en 22.15 uur (behal
ve dinsdag alleen om 15 en 17.30
uur en woensdag alleen om 20 en
22.15 uur): The Lion King,
woensdag en donderdag 14, 16
en 18 uur.
Century 1 - Killing Zoe. dage
lijks 16, 18, 20 en 22 uur; Baby's
day out. dagelijks 14 uur.
Century 2 - When a man loves a
woman, dagelijks 14 en 19.30
uur; Clear and present danger,
dagelijks 16.30 en 22 uur.
Century 3-Max. dagelijks 14.16.
18, 20 en 22 uur.
Metropolis - Vertoningen dage
lijks om 14.30.17.20 en 22.30 uur:
Killing Zoe. Blown Away, Pulp
Fiction. Forrest Gump. Max.
The Shadow. When a man loves
a woman. True Lies. Clear and
present danger. Suite 16. Speed
en The Specialist. Overige ver
toningen dagelijks: 14,30 en
17.00 uur: Aristokatten. Beverly
Hills Cop III en Baby's Day Out;
14.30 en 20.00 uur: Reality bites;
20.00 en 22.30 uur: Natural born
killers. The Specialist. Clear
and present danger; 17 en 22.30
uur: Threesome en Four wed
dings and a funeral; 20 uur: The
Client en Wolf; 14.30 uur: White
Fang II en The Flintstones;
14.30. 17 en 20 uur: Max; 22.30
uur: Leon.
/n 'The Specialist' speelde Stal
lone een explosievendeskun-
dige wiens hommen alleen het
doelwit troffen en omstanders on
gemoeid lieten. Welnu, de maniak
die Tommy Lee Jones in Blown
Away met veel verve neerzet doet
in deskundigheid niet voor hem
onder. Hij brouwt zelfs zijn eigen
springstof in een koffiezetappa
raat. Even vakbekwaam is tegen
stander Jeff Bridges, een voorma
lige Ierse terrorist die zich bekeer
de omdat hij geen onschiddige
slachtoffers wilde maken. De over
eenkomst met 'The Specialist'
wordt steeds treffender.
Verschillen zijn er ook. Er is in
Blown Away goed gebruik ge
maakt van Boston als locatie en
van de sfeer van de Ierse gemeen
schap aldaar. Met de vrijbuiters
van het 'bomb squad' in de hoofd
rol is Blown Away een aardige va
riatie op het bekende stramien van
de gespierde politiefilm. Een ruim
assortiment bommen en explosie
ven zorgt voor geslaagd vuurwerk
en veel opwinding. Wie niet meer
eisen stelt en zich niet stoort aan
het zeer voorspelbare verhaal zal
met Blown Away wel uit de voeten
kunnen.
Toch is het jammer dat regisseur
Stephen Hopkins dit harde realis
me nog weer probeert te overtroe
ven door overdreven 'spannend'
camerawerk en andere opgeklop
te effecten. Hoe averechts dat kan
uitpakken blijkt bijvoorbeeld wan
neer de pas getrouwde Bridges
vermoedt dat zijn tegenstander
het op vrouw en kind heeft voor
zien. Neurotisch zoomt Hopkins in
op lichtknopjes, sleutels, oven
branders en andere verdachte
huishoudelijke voorwerpen die de
Bom tot ontploffing zouden kun
nen brengen. Het resultaat is eer
der komisch dan bedreigend. Ook
de speelgoedmanie van de psycho-
patische terrorist toch niet afge
keken van 'Frauds'?) doet op zijn
zachtst gezegd nogal bedacht aan.
Een blik op Hopkins' staat van
dienst leert dat hij gestart is als
horror-filmer ('Nightmare on Elm
Street V') en daar heeft hij kenne
lijk nog steeds een beetje last van.
Opvallend is ook dat mogelijke po
litieke associaties die de Ierse ach
tergrond op zou kunnen roepen
zorgvuldig zijn weggefilterd. Tom
my Lee Jonès speelt geen IRA-ter-
rorist, maar een dissident die op ei-
filmselectie
i i i i li i i i i li
gen houtje iverkt.. Bommen worden
in de Verenigde Staten namelijk
niet geplaatst door politieke actie
voerders maar door zelfmoorde
naars met liefdesverdriet, zo leren
we uit deze film. En het demonte
ren blijkt vooral neer te komen op
de keuze: knip ik de rode of de
blauiae draad door. Een vorm van
Russisch roulette die we in diverse
spitsvondige variaties te zien krij
gen. De film is heel nobel opgedra
gen aan alle dappere bommenrui-
mers die dagelijks hun leven wa
gen. Ik heb zo'n vermoeden dat de
specialisten zelf bij het zien van
Blown Away wél even moeten
glimlachen.
Leo Bankersen
Blown Away, te zien in Alhambra Vlis-
singen. De Koning Hulst, Roxy Bergen
op Zoom, Metropolis Antwerpen.
Jeff Bridges (links) als bekeerde Ierse terrorist in Blown Away, foto GPD
Wanneer verandert de persoonlijke
uiting in kunst? Wim de Maat legt
in zijn doeken een directe beleving-
neer, die toch een contemplatief
karakter heeft. De Maat bevestigt in
een tekst nadrukkelijk de samenhang
kunst-persoonlijk leven. Hij heeft het
ondermeer over 'Door de hel heen' en
over 'Een zielsverhuizing, die tijdens
het leven plaatsvond'. Zijn reis door
het schilderen, het denken en het
voelen heeft een doel: 'Tu es le roi, tuer
le roi, tu es le rat, tuer le rat, tuer le
Daarop volgt dan de zinsnede:
'Voorbij het ego. Spreken met
en door de Ander'. Een ontkenning
van het voorgaande? Ik denk dat
De Maat in zijn werk verslag doet
van het streven het persoonlijke te
overstijgen, maar steeds weer op
loopt tegen de (bijna) onmogelijk
heid daarvan. Vandaar de pijn die
in het werk zichtbaar' is. Breng ik
die gedachte in verband met wat ik
in Bellamy 19 zag, dan kom ik bij
voorbeeld uit op een schilderij dat
grotendeels bestaat uit een diffuus
mat bruinrood, hier en daar verra
dend dat er geel en blauw onderlig
gen, Het rood staat dichtbij de
kleur van opgedroogd bloed. Voor
dit niet opgespannen doek, hangt
op ooghoogte een diertje: inder
daad een rat, dood en witgeschil
derd. De verbeelding van het eind-
oel. De rat is dood. het 'ik' gelou
terd en verdwenen. Rest niets an
ders dan een veld van geestelijke
pijn.
Het moedige van Wim de Maat is
dat hij die weg zonder compromis
sen volgt. Illusies verdwijnen, er is
een leeg niets, Dat lege niets krijgt
vorm. Daarin schuilt wel een ge
vaar: is wat erover blijft voldoende
om in contact te treden met een be
schouwer? Ik vond dat soms wel en
soms bepaald niet het geval. In de
Kloveniersdoelen, waar ook werk
van De Maat te zien is, hangt bo
ven de bar een landschappelijk
ogend doek, waarin een rood veld
geleidelijk overgaat in een erboven
liggend lichtblauw veld. Hoewel ik
er best een symbolische waarde
Werk van Wim de Maat in Bellamy 19 Vlissingen.
foto Ruben Oreel
aan kan toekennen, vind ik het
toch geen goed werk. Het mist
spanning. Dat geldt ook voor wat
ik zelf de 'omgekeerde kruisigin
gen' noem: werken met een vaag
wit/grijs/blauw veld waarin een
omgekeerde T-vorm verschijnt.
Gescheurd hart
Anders ligt dat bij de werken bo
ven en naast de schouw in de con
certzaal. Op het grijsblauwe en
vaalrose fond zijn twee delen van
horens zichtbaar die samen een ge
scheurd hart voorstellen. Van-
daaruit lopen bloederige striemen
rood als vleugels naar boven. Weel
de pijn en de onthechting...
Terug in Bellamy 19 versterken de
op oude cafétafeltjes geplaatste
objecten de rol van pijn, dood en
seksualiteit in het werk. Ik eindig
met een verrassing: de intense,
kleurige aquarellen en gouaches,
geladen met een intense erotiek.
Uit vage vlekken en strepen ko
men gestalten tevoorschijn, een
vrouw, een stel, opgenomen in een
ziedende passie, waarin zich het
aardse en geestelijke met elkaar
lijken te verbinden. Toch nog maar
even op aarde blijven lijkt me in
derdaad geen gekke oplossing.
Catherine Tatsopoulos-de Maat
toont in de Kloveniersdoelen en
kele intrigerende fotowerken met
als thema de ongrijpbaarheid van
de realiteit. Zij plaatst steeds een
foto van een man en een vrouw-
naast een foto waarop een scha
duw van mensen te zien is. De stel
len zijn informeel gefotografeerd.
Ze zitten of liggen bijvoorbeeld op
de bank of zijn aan het eten. Toch
vraag ik me af in hoeverre ze een
rol spelen, een beeld naar buiten
brengen. De ernaast geplaatste fo
to versterkt die vraagstelling. Als
de rechterfoto vanuit een hoog
standpunt is gemaakt, is de linker
vanuit een laag standpunt gezien.
Een soort omgekeerde projectie
van een beeld, dat op zich zowel
een projectie van licht als een pro
jectie van een imago is.
Hoogervorst
Het bespreken van de korte ten
toonstellingen in GHL is altijd las
tig. want ze zijn al weer bijna afge
lopen voor ze zijn begonnnen. Om
dat er meestal opmerkelijk werk is
te zien, ga ik er ook deze keer niet
aan voorbij. Exposant Jan Hooger
vorst presenteert twee verschillen
de benaderingen van zijn verwon
dering over de menselijke soort. In
minitieuze tekeningen rijgt hij
naakte gestalten aan elkaar. Ze
zijn academisch getekend, met be
wust eigenaardige verhoudingen.
Hun activiteiten zijn mij een raad
sel. Wel valt mij hun nogal steriele
uitstraling op. Met name de man
nen, kaal en zonder noemenswaar
dig geslachtsdeel, lijken van een
tot uitsterven gedoemde soort. Ik
krijg sterk het gevoel dat Hooger
vorst zomaar wat aan tekent en zie
veel liever de kleine olieverfschil
derijen. Niet omdat ze zo esthe
tisch zijn, maar omdat de wirwar
van organische vormen, cirkels en
structuren mijn verbeelding meer
prikkelt.
Nico Out
Wim de Maat, Kloveniersdoelen, Mid
delburg en Bellamy 19, Vlissingen. tot
en met 26 november en 11 december. In
de Kloveniersdoelen tevens iverk van
Catherine Tatsopoulos-de Maat.
Jan Hoogervorst, GHL. Gravenstraat,
Middelburg Tot en met aanstaande
zondag van 13 tot 17 uur, daamaa één
week op afspraak.
- exposities
i M
Vrijheid
Om te herdenken dat we vijftig jaar in vrij
heid leven, is tot en met 15 december in de
hal van het stadhuis van Terneuzen de
tentoonstelling Gelijk in een wereld van
verschil van de Anne Frank Stichting te
bezichtigen. De rode draad is het gelijk
heidsbeginsel en discriminatiegebod, zo
als vastgelegd in artikel 1 van de grond
wet. Deze interactieve expositie, die tij
dens kantooruren bezocht kan worden, is
bedoeld voor een algemeen publiek, maar
richt zich met name tot middelbare scho
lieren.
Bekenes
Janny de Witte-de Regt uit Nisse expo
seert tot 19 december haar werk in Galerie
Bekenes aan de Dorpsstraat in Kattendij-
ke. Zij toont olieverven en aquarellen, met
de natuur als inspiratiebron. De galerie is
op zaterdag geopend van 14.00 tot 17.00
uur.
Passie
Het Delta College in Middelburg presen
teert tot en met 2 december de tentoon
stelling Passie na Arbeid. Aan de hand
van foto's, hologrammen, patchwork,
luchtfotografie, origamie, bierbrouwen,
kleden knopen, enzovoort wordt een
beeld geschetst van het leven van mensen
die na hun dagtaak laten zien wat hun
passie is. De expositie is op dinsdag ge
opend van 19.00 tot 21.00 uur en van
woensdag tot en met vrijdag tussen 15.00
en 17.00 uur. Iedere woensdag is er vanaf
15.00 uur een rondleiding.
Weijerman
De Middelburse kunstenaar Lex Weijer
man exposeert tot 5 januari zijn lino's en
pentekeningen in café Carrousel aan de
Vlasmarkt in zijn woonplaats.
Tummers
Tekeningen van dé in Middelburg woon
achtige kunstenaar Hub Tummers han
gen tot eind januari in de salon van coif
feur Han van de Sande in Middelburg.
Dieren in hun natuurlijke omgeving ne
men een centrale plaats in in het werk van
Tummers, voor wie de natuur als kosmi
sche grootheid, overweldigend en myste
rieus. een grote inspiratiebron is. Hij han
teert verschillende technieken, zoals de
pentekening, houtskool, krijtsoorten,
houtsnede en aquarel. Te zien tijdens het
knippen.
Nederhand
Werk van de kunstenares Joke Neder-
hand-Wijnbergen hangt momenteel in
grand hotel Arion aan de Boulevard Ban-
kert in Vlissingen. De afbeeldingen kwa
men tot stand me behulp van aquarel,
oliepastel, crayon en potlood.
Veelbelovend
In het streekmuseum in IJzendijke ex
poseren van morgen (zaterdag) tot en met
zaterdag 21 januari zeven veelbelovende
Zeeuws-Vlaamse kunstenaars een deel
van hun werk, De tentoonstelling met als
titel Kunst, een keuze is opgezet in samen
werking met de Stichting Hoekspositie.
De exposanten zijn Marjolein Bosscher,
Muriel Maas. Coen de Koning, Tijl Cle
ment, Rianne Lannoye, Sabijn Laterveer
en Gerwin Tornij. Ze volgen allen een
kunstopleiding. Het streekmuseum is van
dinsdag tot en met vrijdag geopend van 10
tot 12 en van 13 tot 17 uur. Op zaterdag is
de tentoonstelling te zien tussen 13 tot 17
uur.
Watertoren
Tot en met 15 januari volgend jaar toont
de Watertoren CHK in Oost-Souburg een
selectie van vier kunstenaars. De tentoon
stelling wordt zondag om 16.00 uur ge
opend. Fredy Wolf-Wubben uit Leiden ex
poseert op de eerste etage recente beelden
en mixed-media met als bindende titel Ri
tuele gedenktekens. Schilderijen van
Toon Truyens uit Sittard hangen op de
tweede etage. Zijn doel is slechts het han
teren van schilderkunstige middelen als
zodanig, totdat, buiten het eigen wilsver-
mogen om. een picturaal beeld ontstaat,
waarvan de uiteindelijke interpretatie
door de beschouwer vrij is. In het voorma
lige waterreservoir exposeren Marian
Smit uit Den Haag en Karolien Helweg uit
Amsterdam de installatie Andere havens.
Drie waternimfen in een regengordijn to
nen de bezoeker videobeelden over water
en mensen. Het Centrum voor Heden
daagse Kunst is geopend van woensdag
tot en met zondag tussen 12.00 en 17.00
uur.
Dansz
De voorstellingen van de Zeeuwse Stich
ting Dansz worden begeleid door een ex
positie van werk van vijf Zeeuwse kunste
naars met als thema dans. Van Jack Wil-
lemsen en Anton Beijsens zijn er beeld
houwwerken, van Use van Loo en Kees
Bruijnes schilderijen en Jack de Man
toont foto's. Naast de voorstelling Geen
tijd... alle tijd van Dansz is de elf werken
omvattende tentoonstelling zaterdag te
zien in de Concertzaal in Zierikzee, zon
dag in de Stadsschouwburg in Middel
burg en zaterdag 26 en zondag 27 novem
ber in de Prins van Oranje in Goes.
Beeld
De tentoonstelling Aspecten in Beeld in
Den Hoekzak in Oostburg krijgt van
avond (vrijdag), vanaf 19.45 uur, een extra
dimensie door de aanwezigheid van het
merendeel van de vijf kunstenaars om sa
men met belangstellenden de expositie te
bekijken, waarbij zij over hun werk kun
nen vertellen. Ook wordt deze avond een
film over het gieten van bronzen beelden
getoond. De expositie van beelden en ob
jecten is nog tot en met 5 december te zien
op werkdagen tussen 10 en 12 en 13 en 17
uur en op zaterdag tussen 10 en 12 uur.
Goldblat
Zondag begint in galerie Hannelore
Meyaard een tentoonstelling van olieverf
schilderijen van David Goldblat. De offi
ciële vernissage is overigens pas zondag
27 november om 16.00 en de opening
wordt dan verricht door Georges Blau-
Turner. Eelco Tamminga zal het geheel
muzikaal begeleiden op accordeon. De ga
lerie is op vrijdag, zaterdag en zondag ge
opend van 14 tot 17 uur.
Het overzicht van de lopende exposities
is te vinden op pagina 15.