Niet arrogant genoeg om de wereld te veranderen Purple Haze heeft klassieke allure PZC Keith Hancock New age-muziek heeft baat bij een kritisch publiek Studenten spelen muziek op niveau FESTIJ nieuwe MUZIEK kunst cultuur Coen Bais VRIJDAG 18 NOVEMBER 1994 29 Keith Hancock is tegenwoordig kind aan huis in Nederland. De Britse trekharmonicaspeler treedt vaker hier op dan in zijn thuisland. Dat is mede te danken aan de inspanningen van de in Sneek wonende Brit David Tearney, die zijn Nederlandse tournees organiseert. Volgens Tearney is Hancock na de Dubliners de populairste folk-act in ons land. Maar is Keith Hancock eigenlijk wel een 'folkie'? Toch is Hancock niet altijd blij geweest met Nederland. Aan zijn eerste solotournee door de la ge landen, een jaar of zeven gele den, bewaart hij geen goede herin neringen. „Het was een van die tournees die niet goed gingen. Het weer was vreselijk, en er was nogal wat tijd te doden, want ik had niet elke avond een concert. En dat is niet goed, als je alleen in een wild vreemd land bent." Mede dankzij Tearneys bemoeie nissen hoeft Hancock in Neder land tegenwoordig weinig avond en in ledigheid te slijten. Maar ook elders streeft Hancock naar zoveel mogelijk bedrijvigheid. „Ik zou een tournee van 22 dagen doen in Nieuw-Zeeland, en mijn agent daar vroeg hoeveel optredens ik in die tijd kon doen. Vierenveertig, zei ik, als ik elke middag en elke avond kan spelen ben ik blij." Zover kwam het uiteindelijk niet: „Ik geloof dat er in heel Nieuw-Zee- land niet eens 44 zalen zijn." Keith Hancock zit al van jongs af aan in de muziek. „Mijn vader was semi-professioneel banjospeler. Ik heb hem nooit zien optreden, want tegen de tijd dat ik daar oud ge noeg voor was, was hij daar al mee gestopt, maar hij speelde wel veel thuis. En dat heeft veel invloed op me gehad." Motorongeluk Toch duurde het nog even voor hij uiteindelijk de trekharmonica zou oppakken. Als puber concentreer de hij zich op de gitaar. „Ik wou zijn als The Beatles, net als ieder een van mijn generatie. Maar ver der dan Beatle-haar heb ik het Keith Hancock (links) en Lee Collinson: De trekharmonica is een erg handig instrument. foto GP nooit gebracht." Zo langzamer hand raakte de gitaar onder het stof, net als Hancocks muzikale ambities. Maar een tragische ge beurtenis dreef hem weer terug naar de muziek. „Ik woonde destijds met mijn broer aan de Engelse oostkust. Daar kwam hij om het leven bij een motorongeluk. Totaal aangesla gen keerde ik terug naar Manches ter. Daar kwam ik terecht bij een traditionele Morris-dansgroep. Dat was erg goed voor me, in die tijd. Al snel ontdekte ik dat mijn hart niet zozeer bij dansen lag, maar bij de muziek." Vandaar dat hij de melodeon op pakte, of trekharmonica, zoals hij in vlekkeloos Nederlands zegt. Hij trad aanvankelijk op als duo met zijn vrouw, maar na de geboorte van hun kinderen trok die zich te rug om achter de schermen een managementsbureau te gaan run nen. Hancock treedt sindsdien in wisselende configuraties op: solo, met grotere groepen waarin be roemdheden als David Swarbrick, Martin Carthy, Clive Gregson zit ting hebben, of, zoals tijdens zijn huidige toernee, met vast maatje Lee Collinson op gitaar. „Die trekharmonica is een erg han dig instrument, ook bij het song- schrijven", zegt Hancock. Je zou hem met zo'n instrument en zo'n verleden al snel in het folkhoekje stoppen, maar Hancock is daar niet zo zeker van. „In wezen is alle muziek natuurlijk folkmuziek, want zoals Louis Armstrong al zei: ik heb nog nooit een paard muziek horen maken. Maar in Engeland is folk een heel traditionele, ingesla pen beweging. Daar heb ik niet zo veel mee te maken. Als ik mijn songs op gitaar zou schrijven en zingen, zouden het rocksongs zijn." Televisie Een brede blik op het verschijnsel folk, dat kan Hancock wel waarde ren. Hij wijst op het t-shirt dat hij draagt: gekregen bij een Canadees folkfestival, waar ook types als Ry Cooder, Randy Newman en J. J. Cale op de rol stonden. „Die men sen kan je toch niet folk noemen, maai* ach, wat maakt het uit?" Hancocks recente plaat Compas sion kent een aantal songs die hun wortels hebben in Hancocks gelief de bezigheid: televisiekijken. Je zou ze ook politiek kunnen noe men, want Hancock schreef ze niet bij (het Engelse equivalent van) 'All you need is love'. „'The man who pulls the trigger' schreef ik naar aanleiding van een televisie film over een man die in opdracht van de IRA iemand moet dood schieten die een oud-klasgenoot blijkt te zijn. Toch doet hij het. Hoe komt iemand zo ver? Die vraag heb ik geprobeerd uit te werken in die song. 'Funerals today, skips to morrow' schreef ik na een docu mentaire over het oprukkende yuppendom in Londen, die hele wijken opkopen en de oudere be woners wegwerken." Politiek Hancock staat wel bekend als een politiek songschrijver. „Een deel van mijn werk kan je als zodanig omschrijven, ja, maar toch heb ik het moeilijk met zo'n etiket. Ik ben niet arrogant genoeg om te gelo ven dat een songschrijver de we reld kan veranderen. De mensen die naar mijn werk luisteren zijn het in principe toch al met me eens en de anderen die de boel ver knoeien nemen toch geen nota van wat ik zeg. Voor mij is het een ma nier om mijn meningen uit te spre ken, meer eigenlijk niet." Toch staat hij daarmee in een lange folk- traditie: balladezangers die, in de tijd voor kranten en andere media die functie overnamen, de wereld kond deden van de belangrijke ge beurtenissen. In liedvorm. Een goede gewoonte, vindt Hancock. „Misschien moesten ze dat weer in voeren: het zes-uur-nieuws zin gend brengen." Toch een beetje folk dus? Mis schien. Maar als het gesprek komt op neo-folkies als The Pogues en Les Negresses Vertes wordt Han cock grimmig. „Ik hou er niet van als mensen eerst beroemd worden en dan pas hun instrumenten leren bespelen", gromt hij. „En die bands zuipen me te veel. Dronken op het podium staan, daar doe je niemand een plezier mee. Maar ik geef toe: ze hebben veel gedaan voor mijn instrument. Op zowat el ke rockplaat hoor je tegenwoordig een accordeon of harmonica." Jacob Haagsma Concert. Keith Hancock en Lee Collin son, zaterdag 21 uur in Razzmatazz in Oost-Souburg; voorts: 26 november in Martrix in Rotterdam. Coen Bais is de eerste muzikant die in een avondvullend programma met new age muziek een rondreis maakt langs Nederlandse theaters en schouwburgen. Vlissingen kent vanavond (vrijdag) in het Arsenaaltheater de première van dit opvallende evenement. Het Zuidlandtheater in Terneuzen wordt vrijdag 2 december aangedaan. New Age muziek als achter grond thuis, ontspannend en relaxend na een dag intensief werken of healend in een medische praktijk. Maar new age muziek in een theater? Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Volgens Bais wordt het een afwisselend concert, ondersteund door een niet al te uit bundige lichtshow die de sfeer zal benadrukken. In totaal staan ze ven muzikanten op het podium, dus er is afleiding voldoende. Bais bespeelt hoofdzakelijk de vleugel en soms synthesizers, zijn begelei ders de contrabas, saxofoons, per cussie, slagwerk, gitaar. Een twee de toetsenspeler completeert de groep. De Oosterhouter heeft heel bewust gekozen voor muzikanten, die uit verschillende disciplines afkom stig zijn. „Overwegend is dit soort muziek solowerk. Op zich is het al uniek om het met een band te brengen. De kwaliteiten van de be geleiders reiken verder dan wat ze in dit programma aanspreken. Dat surplus aan capaciteit, dat merk je. Die hele energie..." Inhoudelijk wordt het een dwars doorsnede van het volledige oeu vre van Bais. „Tot nu toe heb ik vijf cd's uitgebracht, die in karakter nogal uiteen lopen. Van zeer inge togen pianocomposities en sferi- sche werken tot sterk ritmische, zelfs jazzy stukken. Tijdens de toernee breng ik daar een dwars doorsnede van." Bais voelt wel verwantschap met de gedachten uit de new age filoso fie, maar staat „niettemin met beide benen op de grond." Zijn mu ziek wordt door de critici omschre ven als magisch, sprookjesachtig en op een bepaalde manier medita tief. „Vroeger was ik niet zo geluk kig met dat stempel new age Dat had een lelijke bijsmaak. Nu her ken ik in mijn produkten bewust een aantal punten die new age zijn." Terloops relativeert hij het etiket dat op zijn muziek wordt ge plakt: „Ik ben in de eerste plaats muzikant. Ik ga niet op een zolder kamertje zitten met het idee: zo, nu ga ik eens even new age muziek maken. Sommigen vinden dat ik pure new agemuziek maak. Ande ren totaal niet. In Duitsland plaatst men mijn muziek onder de jazz. soms onder popmuziek." De pianist kent het muzikale we reldje van haver tot gort. Hij begon als popmuzikant, beheerde een op namestudio. maar zat te ver van Hilversum. Uiteindelijk kwam hij daar toch terecht, als producer en later A&R manager Nationaal Produkt. In die functie had hij niet de minsten uit de popmuziekwe reld onder contract: Gerard Jo ling, Fatal Flowers, Fay Lovsky, Normaal, Lois Lane en Bart Pee- ters om maai" een greep te doen. „Ik heb heel wat artiesten en car rières zien komen en gaan." Na drie afmattende jaren begon Bais weer zelf muziek te maken. Inmid dels zes jaar later behoort hij tot het selecte gezelschap new agemu- zikanten uit Nederland, dat hoog staat aangeschreven in het buiten land. „De top is best smal. Het ont breekt vaak aan organisatietalent. Bovendien moetje enige verwant schap met de achterliggende ge dachte vertonen. Specialistische muziek, ja. Maar vergelijk het eens met popmuziek. Wat scoort daar nu van in het buitenland?" Imago Tóch duiken in de genoemde stro ming veelvuldig namen op van ar tiesten die ineens een tweede jeugd zien gloren. Dat doet het imago van de muziek geen goed, vindt ook Bais. „Maar er wordt te veel kritiekloos naar new age mu ziek geluisterd. Mijn grootste be zwaar is dat er te veel nadruk wordt gelegd op het ontspannende en dat het muzikale geen aandacht krijgt. De pure new age muziek is stil blijven staan." New age muziek. Is die niet net zo vergankelijk als de equivalent in het hippie tijdperk? „Ik hoop van niet en verwacht dat ook niet. En kele jaren terug beweerde men al dat new age voorbij was. De omzet cijfers van de grootste distributeur van deze muziek in Nederland ge ven blijk van het tegendeel. Die groeien nog steeds. En neem nu mijn buren. Dat zijn helemaal geen alternatievelingen, geen antropo- sofen of zo, maar ze staan wel posi tief tegenover de muziek die onder de vlag new age valt. Iedereen heeft behoefte aan ontspannende muziek." Marius Roeting Coen Bais New Age Theatertoernee vandaag ivrijdagom 20.30 uur in het Arsenaaltheater Vlissingen, vrijdag 2 december Zuidlandtheater Terneuzen. Voorts selectie) 3 december Beaufort huis Austerlitz, 9 december Casino Den Bosch en 21 december Paradiso Am sterdam. Volgende week vrijdag heeft Middelburg de primeur van een bijzonder en prestigieus klassiek concert. In de Concert en Gehoorzaal voert een om vangrijk symfonie-orkest, be staande uit studenten van de conservatoria in Antwerpen, Maastricht en Tilburg, werken uit van Engelse componisten uit het begin van deze eeuw. Het is voor het vijfde achtereenvolgen de jaar dat de conservatoria van Maastricht en Antwerpen de handen ineen slaan om een groot symfonisch project uit te voeren, Tilburg doet voor het eerst mee. „De uitvoering is van een hoog professioneel niveau", voorspelt dirigent Jan Stulen, tevens artis tiek directeur van het conserva torium in Maastricht. „Het is echt niet zomaar een schoolor- kestje dat daar komt spelen." De samenwerking tussen de Zuidnederlandse en Belgische conservatoria wordt met het jaar nauwer. Behalve symfoniepro jecten staan inmiddels ook geza menlijke uitvoeringen van de harmonie-afdelingen op stapel. De voordelen zijn evident, geeft Stulen aan. Er is een grotere keuze uit het aantal instrumen talisten, waardoor het mogelijk is om veel prestigieuzere uitvoe ringen voor te bereiden. Moeilij kere stukken voor grotere bezet tingen. Tot een jaar of vier geleden kon het Maastrichtse conservato rium slechts met pijn en moeite 'iets symfonisch' op de planken brengen, aldus de dirigent, ter wijl dit jaar voor het eerst audi ties zijn gehouden bij de samen stelling van het orkest dat vol gende week naar Middelburg komt. „Dat is een nieuwe bena dering die ook mogelijk werd om dat Tilburg erbij is gekomen. De studenten moesten eerst proef spelen. Ze moesten er moeite voor doen om zich een plaats in het orkest te verwerven." Met de kwaliteit zit het wel goed, weet Stulen. „Maar dat was de af gelopen jaren ook steeds het ge val. De muziek die we brachten mocht echt gehoord worden, hoor." De kracht van een conser vatoriumorkest is dat de musici zo gemotiveerd zijn. Stulen: „De vitaliteit is daardoor enorm. Wat de studenten misschien nog mis sen aan routine en ervaring Dirigent Jan Stulen: Enorme vitaliteit. wordt dubbel en dwars goedge maakt door hun inzet. Dat tilt de uitvoeringen naar een hoog pro fessioneel niveau." Voorbereiding Om de praktische problemen van de samenwerking tussen studenten uit Antwerpen, Maas tricht en Tilburg te ondervangen is dit keer voor een oefenweek in België gekozen. Dagelijks ko men de studenten bij elkaar om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat het repertoire in te studeren. „Zo kunnen we het re sultaat optimaliseren", zegt Stu len. „We hebben bewust gekozen voor een korte maar zeer inten sieve voorbereiding, liever dan dat het over maanden wordt uit gesmeerd. Als bijvoorbeeld al leen de Maastrichtse delegatie repeteert, dan is het stuk nog in compleet en dat is frustrerend voor de studenten. Vaak horen zij zo'n stuk ook voor het eerst en dan krijgen ze een vertekend beeld. Verder kunnen de studen ten, die vaak andere verplichtin gen hebben, zich ook makkelij ker voor een week vrijmaken." Bij toerbeurt levert een van de conservatoria een dirigent voor het samenwerkingsproject en dit jaar mag Stulen het stokje ter hand nemen. Het orkest be schikt daarmee over een gere nommeerde leider. Behalve alle Nederlandse orkesten dirigeerde hij onder meer gezelschappen uit Brussel. Monte Carlo, Londen, Stockholm en Venetië. Vanaf 1976 is hij verbonden aan de NOS, eerst als chefdirigent van het Promenade Orkest, daarna als chefdirigent van het Radio Symfonie Orkest. Benjamin Britten Het Maastrichtse conservato rium werkt aan een thema rond Engelse componisten en dat heeft ook het programma voor het concert bepaald. De Ameri can Ouverture van Benjamin Britten is het opvallendste stuk dat wordt uitgevoerd. Britten schreef het in 1944 tijdens een verblijf in Amerika, maar het raakte in vergetelheid zonder ooit te zijn uitgevoerd. In de ja ren zestig werd het teruggevon den in de Library of Congress in Washington en aanvankelijk weigerde Britten te geloven dat hij het zelf had gecomponeerd. Stulen typeert het als een 'erg aardig stuk uit Brittens beginpe riode'. Van Vaughan Williams wordt het zeer moeilijke Concert voor Tu ba en Orkest gespeeld. Er is voor gekozen om nu eens af te wijken foto Cockie Donkers van de piano of de viool als solo instrument. Solist is de Maas trichtse tubaspeler Gerard Roo- ker. De beroemde Enigma Varia ties van Edwar Elgar vormen de afsluiting van het concert. Ook ingewikkeld, geeft Stulen aan, maar wat moeilijkheid betreft wel in een week oefenen te be happen. Waarom uitgerekend Middel burg de première 'krijgt van de concertserie, weet de dirigent niet, maar hij is er wel blij om. „Ik ken de zaal. Die heeft een voor treffelijke akoestiek. Daarbij vind ik het wel apart dat we hier mee naar Zeeland komen. Er ont wikkelt zich daar een heel eigen muziekcultuur en dat is iets wat buiten de provincie nog onvol doende bekend is. Ik denk bij voorbeeld aan het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, de con certen in de Grote Kerk van Veere en natuurlijk Nieuwe Mu ziek. Ik wil daar graag een bij drage aan leveren en ik hoop dat dit concert een extra stimulans geeft." Ernst Jan Rozendaal Concert: Synfome-orkest van de con servatoria van Antwerpen, Maas tricht en Tilburg, vrijdag 25 novem ber, concert- en gehoorzaal Middel burg: werken van Benjamin Britten, Vaughan Williams en Edwar Elgar Aanvang 20.15 uur. Het Festival Nieuwe Muziek in Middelburg haalt vandaag (vrijdag, 20.30 uur) met de Engelsman Fred Frith één van de produktiefste 'muziekvernieuwers' van de laatste decennia in huis. Frith schreef in 1991 al eens een strijkkwartet op verzoek van het Middelburgse festival. Nu is hij present met het Guitar Quartet, dat hij drie jaar geleden oprichtte. Fred Frith (Yorkshire, 1949) was in 1968 één van de oprichters van de band Henry Cow. Aanvan kelijk maakte de groep naam als een 'Dada blues band'. Na verloop van tijd ontwikkelde het gezel schap zich tot een stevig rock-col- lectief. dat talrijke platen uit bracht en in alle Europese landen optrad. Met het album Guitar So los maakte de gitarist duidelijk, dat vernieuwing in de muziek hem aan het hart ging. Op de plaat nam hij improvisaties op, die nieuwe mogelijkheden boden voor het ge bruik van de elektrische gitaar. Zo ontwikkelde hij zich als zanger- songschrijver en componist. Hij was als instrumentalist van de par tij in diverse groepen. Sinds kort is hij bassist in John Zorns Naked Ci ty. Verder maakte hij drie albums op basis van gedichten van Chris Cutler, en leverde composities voor groepen als Curlew, Asak Ma- boul en Material. Ook voor thea ter, film en dans zette hij muziek op papier. In het Guitar Quartet heeft Frith muzikanten aan zijn zijde, die net als hij actief zijn als componist. Nick Didkovsky maakte naam op het gebied van de interactieve computermuziek, Mark Howell heeft zijn wortels in de New York Downtown Scene, René Lussier is bekend van zijn compositie 'Tré- sor de laLangue'. Worms Pianist Marcel Worms draagt za terdag (20.30 uur) een steentje bij aan het Mondriaan-thema van het festival. In zijn programma heeft hij jazzy composities opgenomen van onder anderen Scott Joplin, Alexandre Tasman, George An- theil, Guus Janssen, David Little, Anton Webern, Morton Gould. Wil lem Breuker en George Gershwin. Worms studeerde bij Hans Derck- sen aan het Sweelinck Conservato- The Meredian Arts Brassquintet Ensemble. rium in Amsterdam. Na zijn eind examen in 1987 legde hij zich toe op kamermuziek en 20ste-eeuwse pianomuziek. In 1992 en 1993 was hij succesvol met het programma 'de jazz in de 20ste-eeuwse piano muziek'. Momenteel werkt hij aan een door hem georganiseerd ka- mermuziekproject rond de Franse componist Jean Wiéner. Stemkunstenaar Klankdichter en stemkunstenaar Jaap Blonk (1953, Woerden) ver zorgt zondag om 16 uur een Dada- programma in de Kloveniersdoe len. De beroemde Sonate in Urlau- ten (1922) van Kurt Schwitters staat centraal in zijn optreden. Blonk is een graag geziene gast op diverse festivals overal ter wereld. Hij schrijft klankgedichten en an dere teksten en creëert combina ties van vocale en instrumentale partijen. De performance van Schwitters' Ursonate verscheen in 1986 op lp. Momenteel treedt hij ook op methetjazz-septet Splinks. Arts Ensemble Het Meredian Arts Brassquintet Ensemble, dat donderdag 24 no vember in Middelburg te gast is, wordt dikwijls vergeleken met het Kronos Quartet. Hoewel woord voerder Jon Nelson liever geen ver gelijkingen maakt, streeft zijn bla zers-ensemble net als Kronos naar vernieuwing binnen de grenzen van de klassieke muziek. Hij zegt daarover: „Wij willen bereiken dat mensen weer opgewonden raken van muziek uit de Renaissance en de Barok. Muziek uit de Renais sance bevat elementen, die ook in rock en funck gemeengoed zijn. De muziek van Anthony Holborne was eind 16e eeuw op dezelfde ma nier bedoeld om op te dansen als de muziek van James Brown. Als wij Holborne spelen en het gaat goed, dan ontstaat er een soort funky groove." In Middelburg brengt het Ensem ble werk van onder anderen Jimi Hendrix, Frank Zappa en Billy Strayhorn. Vorig jaar maakte Nel son tijdens een bezoek aan Neder land duidelijk, dat de muziek van Hedrix en Zappa wat hem betreft klassiek mag worden genoemd. Want: „Wij hebben de transcrip ties van de solo's van Hendrix heel nauwgezet bestudeerd. 'Purple Haze' was zijn eerste nummer één hit. Toen ik met het arrangement bezig was had ik het gevoel, dat wij met. dit stuk iets nieuws kunnen zeggen. Er is veel ruimte voor im provisatie. Wij hebben het expres siever gemaakt dan tot nu toe ge bruikelijk was. Om dat te bereiken hebben we zijn techniek bestu deerd uit de tijd, dat hij met Little Richard door het zuiden van de Verenigde Staten toerde." Het Festival Nieuwe Muziek loopt tot eind dit jaar. De laatste week van no vember staan het Danel Stringquartet en pianist Gerard Bouwhuis op het pro gramma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 29