De stoppers, ze zijn er nog IÖCOLIJN PZC Verhuizing woonwagens in beeld O Kunstproject in 'kale bet on grotten6 Provincie eist geld Kijk voor opruimen krotwoonwagens Wachttijden veren kosten vervoerders jaarlijkse 14 miljoen provincie 15 lezers schrijven STOP: OVERVAL - BRAND - INBRAAK ZATERDAG 12 NOVEMBER 1994 van onze verslaggeefster Mirjam van Zuilen Geen spandoeken, geen rumoer tij dens de pleidooien van voorstanders van kernenergie. Het was héééél erg rustig afgelopen week in de Tweede Kamer toen de kamerleden met de verantwoordelijk minister van eco nomische zaken van gedachten wis selden over de toekomst van de kern centrale Borssele. Als stille getuige van het toch nog aanwezige verzet lag een boekwerkje 'Afrekenen met Borssele' van Greenpeace op een ta feltje. Maar de 'stoppers' van toen zijn er nog. Dat we daar niets van merken, betekent nog niet dat ze in driedelig pak achter een bureau hebben plaats genomen en het dossier 'kernenergie' voorgoed hebben gesloten. Zo'n twaalf tot dertien jaar geleden was het schering en inslag. De kern centrale Borssele lag regelmatig on der vuur. Iedereen kent de foto's nog van actievoerders, die zich niet zo maai- lieten verwijderen. De PZC kop te in 1987 'Actie Borssele: zestig ge wonden', 'Meer geweld dan verwacht'. Het actieweekend dat toen rond de centrale plaatsvond was ter gelegen heid van de herdenking van de ramp bij Tsjernobyl. Een aantal autonomen verpestte de actie toen danig. De ac tiegroep Stop Borssele hield het rus tig. Actievoerder Harry van Drunen zei toen over de autonomen in deze krant. „We hebben als Stop Borssele geweld altijd afgewezen en ook nooit toegepast. We kunnen het wel begrij pen dat er een groep is die zegt: ons geduld is uitgeput". De actiegroep liet het geweld oogluikend toe. Stil De afgelopen jaren lijkt het stil rond Borssele. Maar Harry van Drunen is nog steeds actievoerder. De actie groep Stop Borssele bestaat nog. „Neen, we denken niet aan opheffen." Er wordt nog volop achter de scher men gewerkt aan 'Borssele'. „Neen, nee. We hebben zeker niet het moede hoofd neergelegd. Er wordt nog volop gelobbyd. Vooral door Greenpeace. Wij zijn daar zijdelings bij betrokken. Bij Greenpeace zit veel meer know how." Dat de actievoerders - er is een kern van zo'n twaalf actieve leden - niet meer op straat hun standpunt uitdra gen, komt volgens Van Drunen omdat het pleit tegen kernenergie eigenlijk al is gewonnen. Althans onder de be volking. Hij wijst op de opiniepeilin gen van de afgelopen jaren waaruit blijkt dat het merendeel van de Ne derlandse bevolking tegen kernener- is. „Er ligt dus nu een mening. Daaraan hoeven we niets meer te doen." En de politiek dan Afgelopen week is in het parlement de discussie over de kerncentrale weer opgelaaid. Ka merleden liepen met rode vlekken in het gezicht zenuwachtig koppen te tellen. Wie is tegen Wie is voor De actievoerder van toen blijft sceptisch: „Het is puur dankzij de veranderende politieke samenstelling in de Tweede Kamer. De politiek hangt nu eenmaal van compromissen aan elkaar-. Al zou volgende week worden besloten dat de centrale dicht moet, dan zijn we er nog niet. Er is nog altijd een proefreac tor in Petten en een centrale in Dode- waard." Bij elkaar Om op deze toekomst in te kunnen spelen komen de twaalf actieve leden van de werkgroep nog altijd regelma tig bij elkaar. De berichtgeving in de pers wordt nauwkeurig bijgehouden. Er wordt gekeken wat er in de ge meente Borsele gebeurt en hoe de pro vincie omgaat met de centrale. Ook heeft de actiegroep nog regelmatig contact met andere organisaties, die via de rechter actievoeren tegen Bors sele. „Dat is meer hun stijl. Wij sluiten ons daar vaak bij aan". Gaan de actievoerders van weleer nog de straat op „Ik sluit dat niet uit. Als iedereen nou vindt dat de centrale dicht moet en het blijkt dat de poli tiek de komende tijd toch niets doet, dan moet het misschien weer Vieren de 'stoppers' een feestje als hun toe komstdroom uitkomt, als de centrale de deuren moet sluiten Van Drunen moet even denken: „Ach, misschien dat enkele leden een klein persoonlijk feestje vieren." Voor Carla van den Bos uit Wagenin- gen komt de oplaaiende discussie ever Borssele als een verrassing. Ook zij was een van de actievoerders van het eerste uur. Zij zat in de 'Persgroep Borssele'. Dag en nacht was ze betrok ken bij de felle strijd rond de centrale. De laatste vier jaar niet meer. Carla ziet nog wel eens wat vrienden 'uit die tijd'. „Zij zijn wel doorgegaan. Maar dat komt vooral omdat ze bij het Do cumentatie Centrum Kernenergie in Amsterdam werken." Dood Carla stapte uit het actiewezen omdat naar haar idee de discussie 'dood was'. „De oude centrales gingen niet dicht. Er kwamen geen nieuwe bij. Eigenlijk vond ik het niet meer zo interessant." Toen zij bij haar ontbijt een krantje opsloeg en las dat er weer discussie was over Borssele maakte haar hart toch een sprongetje. En hoe zit het met haar feestvreugde als Borssele dan eindelijk dicht gaat „Ja, dat is voor mij toch wel een reden tot feest." van onze verslaggever piIDDELBURG - Een huis in Isanbouw met als enig teken van leven kunst. Dat is de droom van Middelburger Leen. van Duivendijk, lid van de Zeeuwse Kunstkring, een vereniging [voor Zeeuwse beroepskunste naars. In de bouwvakvakantie van 1995 gaat zijn wens waar schijnlijk in vervulling. „Hui len op bouwterreinen zijn kale, Irosteloze en lege betongrotten. Het kunst krijgen ze als het wa- leeen ziel." Binnenkort krijgen verschillende projectontwikke- en makelaars een brief met de vraag of ze willen mee werken aan de bijzondere expo sitie. Wanneer het idee bij de Zeeuwse Kunstkring is ontstaan, blijft in iet vage. „Het idee was er ge- toon, het speelt al jaren door mijn hoofd. Ik denk dat het een kwestie van brainstormen is ge weest", legt Van Duivendijk uit. Beeldend kunstenaresse Mar keet Leydekker, fotograaf Schuit en schilder Van Duivendijk hebben uiteindelijk oesloten om van woorden daden te maken. Zij richtten het kunst project Te Kijk op. Het plan: „We zoeken in Middel burg of Vlissingen een kale nieuwbouwwijk met tien a vijf tien woningen die bijna klaar ajn. Wij exposeren dan in elk buis een schilderij, een foto of ten object. Door de voorwerpen verlichten, ontstaat er een rervreemding. Als enig teken 'an leven vindt men kunst in de lege huizen", vertelt Van Dui vendijk. De expositie zal van buitenaf, goed te zien zijn. Van daar de naam Te Kijk. De pe riode van de bouwvakvakantie is bewust gekozen. De huizen staan dan leeg en bouwvakkers hebben geen last van het pro ject. Ondersteunen Op dit moment zijn de make laars en projectontwikkelaars nog niet benaderd. „Volgende week gaan we ze aanschrijven." Van Duivendijk rekent op veel belangstelling. „De makelaars en kunstenaars kunnen elkaar ondersteunen. De makelaar krijgt meer mensen rond z'n wo ningen en naamsbekendheid. De kunstenaar kan op een origi nele manier exposeren." Over het soort kunstwerken wordt nog flink nagedacht. Van Duivendijk schildert veel met grijstinten. Hij denkt aan een schilderij met vier zeegezichten, maai-: „Wel anders dan anders." De twee andere kunstenaars zit ten nog in hun experimentele fa se. De kunstwerken worden spe ciaal voor het project gemaakt. „We gaan niet naar zolder om een paar oude kunstwerken uit te zoeken." Van Duivendijk benadrukt dat het niet om een elitair kunstpro ject gaat. „Het is weer eens iets anders dan kunst in een mu seum." De leden van de Zeeuwse Kunstkring willen het project toegankelijk maken voor ieder een. „Geen intellectueel gewau wel dus." van onze verslaggever MIDDELBURG - Het Zeeuwse provinciebestuur wil dat staatssecretaris Tommei IVROM) een declaratie van het IVoonwagenschap Midden- en Hoord-Zeeland verzilvert. Het pat om een bedrag van 144.000 lulden dat het schap nodig had voor de ontruiming van enkele 'egale krotstandplaatsen op het Vlissingse woonwagencentrum De Windhoek. De declaratie dateert van vóór ie overheveling van de 'Rege- ing geldelijke steun opheffing ïotstandplaatsen' van het Rijk naar de provincie Zeeland. Die overheveling vond plaats op 1 ja nuari 1994, maar de provincie beweert dat zij er tijdens die overdracht niet van op de hoog te is gebracht dat er nog geldelij ke afspraken tussen het woon wagenschap en het Rijk beston den over De Windhoek. Het provinciebestuur weigert het geldbedrag van 144.000 gul den te betalen. Gedeputeerde staten wijzen staatssecretaris Tommei erop dat zij, omdat zij niet op de hoogte waren van de afspraak, ook geen rekening hebben gehouden met de kos tenpost van 144.000 gulden. Alleen de kosten voor de nog op te heffen standplaatsen op het woonwagencentrum De Rape in Hulst zijn ingecalculeerd. Voor De Windhoek heeft de provincie geen geld beschikbaar. van onze verslaggever VLISSINGEN - De fotografe Irma Uytdehaage toont een foto van een man die vanaf de bank glimlachend in de lens kijkt, alsof hij is betrapt tij dens zijn dutje. „Wat eigenlijk het meest opvalt aan de foto's is dat er vooral overeenkom sten zijn tussen woonwagen kampbewoners en gewone burgers." Uytdehaage maakte in opdracht van de Zeeuwse Raad voor Volksgezondheid, Maatschappelijke ontwikke ling en Cultuur (VMC) een fo to-expositie van de verhui zing van de bewoners en hun wagens van woonwagen kamp De Windhoek in Vlissin gen naar drie kleinere kam pen elders in de gemeente. Een selectie daaruit wordt in boekvorm aangeboden aan de bewoners van de wijken waar de nieuwe kampen zijn verre zen. De expositie wordt op 18 november geopend in het ge bouw Vredenhoflaan 50 in Vlissingen. De verhuizing van De Wind hoek naar de drie kleinere woonwagencentra aan de Zuidbeekseweg, Zaaihoekweg en in Tuindorp past in het de centralisatiebeleid dat de overheid al sinds 1977 na streeft. Volgens P. Th. La- mens, consulent woonwagen- werk bij het VMC, zorgden de grote centra zoals die vanaf eind jaren zestig werden ge vormd er voor dat de bewoners in een isolement kwamen. „Het beleid is er nu op gericht de mensen een plaats te geven op lokaties in de bebouwde kom. Op die manier kunnen ze gebruik maken van de voorzie ningen in de wijk en komen woonwagenbewoners en bur gers weer dichter bij elkaar." Dat de buurtbewoners daar vaak anders over dachten, bleek tijdens voorlichtingsbij eenkomsten. „De mensen had den allemaal het beste voor met de woonwagenbewoners, zolang ze maar niet bij hen in de buurt kwamen." Het boekje met daarin de fo to's moet een brug slaan tus sen de buurt en de nieuwe be woners. De Middelburgse fotografe Ir ma Uytdehaage nam de op dracht voor de fotoreportage graag aan. „Ik heb een fascina tie voor mensen die buiten beeld blijven. Ik was benieuwd wat er waar was van de voor oordelen, ik wilde een eigen mening vormen." Om zich te kunnen verdiepen in de gemeenschap bracht ze er veel tijd door. „Om een goed beeld te kunnen geven, is het belangrijk dat de mensen je vertrouwen. Ik ben vanaf het begin zeer gastvrij onthaald, dat was echt hartverwarmend. Uiteindelijk kreeg ik alle ruim te." Uytdehaage maakt vooral ge bruik van portretten. „De op dracht was de verhuizing, maar ik kon mijn eigen visie geven. Zo ontstond een serie 'technische' foto's, over de ver huizing zelf, en een reeks 'men selijke' foto's. Die portretten zijn juist voor een kennisma kingbelangrijk." Op één van de foto's staart een vrouw treurig langs de ca mera. „Deze vrouw zat erg in met de verhuizing. Het is ook niet niks, je hele huis wordt op gepakt en ergens anders neer gezet." Het verplaatsen van de wa gens was een hele krachttoer. De grootste behuizingen wer den in de lengte in tweeën ge deeld om vervoer mogelijk te maken. De foto's tonen man nen die met verbeten gezich ten aan een wagen sjorren. „Het werk kostte heel veel kracht, maar op andere foto's zie je hoe zorgvuldig ze om gaan met de kwetsbare spul len." In drieën De bewoners zijn overigens niet allemaal even gelukkig met de verhuizing. „Het is een hechte gemeenschap die nu in drieën wordt opgedeeld. Voor al de ouderen zijn ongelukkig. Ze missen de aanloop van de kinderen. Voor de meesten had het niet gehoeven." De tentoonstelling, die tachtig foto's omvat, is vanaf 21 no vember te zien in de hal van het stadhuis in Vlissingen. van onze verslaggeefster VLISSINGEN - De wachttijden bij de Westerscheldeveren kos ten de Zeeuwse transportonder nemers jaarlijks 14 miljoen gul den. De ondernemersvereni ging Transport en Logistiek Ne derland heeft dat becijferd na een enquête onder de Zeeuwse leden. Per vrachtwagen worden de kos ten van de wachttijden uitgere kend op 7.000 gulden per jaar. In de rekensommen zijn ook de kosten van omrij kilometers meegenomen - als het al te gor tig wordt besluiten chauffeurs vaak via België te rijden. De wachtijden bij het veer Vlis- singen-Breskens zijn het grootst. Op het Vlissingse veer- plein wachten de vrachtwagens gemiddeld 34 minuten en in Brenskens maar liefst 46 minu ten. Transport en Logistiek hield de enquête naar aanleiding van de recente beperkingen in de capa citeit van de veerdiensten. De maatregel om op de Prinses Margriet alleen nog lege vracht wagens te laden, schaadt de Zeeuwse transportondernemers nog eens extra. De uitkomsten van de enquête zijn gestuurd naar de Provin ciale Stoombootdiensten (PSD) en aan gedeputeerde staten. De gegevens zullen tevens worden gebruikt in de tariefonderhan delingen. Advertentie Zeeland in Beeld '95 Kalender met foto's van Lex de Meester en Ruben Oreel Hét mooiste Zeelandkado NU IN DE WINKEL Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac- ties op in de PZC verschenen berichten, artike- - len of commentaren. Niet voor open brieven. - gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht - voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde - brieven wordt niet gecorrespondeerd. 111111111 li 11 li 1111 -i 1111 ii 11 Asielzoekers Ik ben erg verbaasd dat een land als Nederland, dat tegen het na zisme en fascisme heeft gevoch ten, vandaag de dag zelf wetten uitvoert die daaraan doen den ken. Uit naam van alle vluchte lingen wijs ik de concentratie kampen af, waar Nederland de 9000 asielzoekers wil opsluiten die door justitie als illegalen worden beschouwd en vanwaar de vluchtelingen naar het land van herkomst worden gedepor teerd. In die landen staat de vluchtelingen een directe dood te wachten, door toedoen van de daar heersende regimes of an ders een indirecte dood wegens de door oorlog en andere oorza ken aanwezige misère in die lan den. Waarom veroordeelt Holland nog steeds het nazisme, als het zelf wetten uitvoert die aan het nazisme ontsproten zijn? Vroe ger werden de joden als inferieur beschouwd, vandaag de dag zijn het de vluchtelingen. Vooral de vluchtelingen uit Afrika. Waarom gaan asielzoekers op de vlucht? Het wordt tijd dat de Westerse wereld erkent dat er in de realiteit geen verschil mag worden gemaakt tussen poli tieke en economische vluchte lingen. Het is duidelijk dat de economische problemen in Afri ka de politieke problemen heb ben versterkt. Talloze regimes voeren een imperialistische poli tiek in samenwerking met de Westerse landen, En het zijn die landen die economische proble men naar Afrika hebben ge bracht. Het is daarom dat ik alle mensen het gevoel voor liefde, rechtvaar digheid en mededogen vraag stelling te nemen tegen de anti democratische, racistische wet van de Nederlandse regering. Zafoe Komlci Nutepe Peter van Anrooijlaan 3 Terneuzen Formule I-race Gaarne wil ik reageren op het ar tikel uit de PZC van 8 november over de groté prijs formule 1 van Japan. In dit artikel staat ver meld dat het sinds 1974 twee maal is voorgekomen dat de we reldtitelstrijd pas in de laatste race van het seizoen werd be slist, voor het laatst in 1981. Dit is echter onjuist. Sinds 1974 is het zo'n zes maal voorgekomen dat de nieuwe wereldkampioen pas in de laatste race bekend werd. Bijvoorbeeld in 1976 toen, Niki Lauda aan de laatste race. de Japanse grote prijs begon met 3 punten voorsprong op Ja mes Hunt. Lauda viel uit terwijl Hunt door zijn derde plaats ge noeg punten scoorde en de we reldtitel behaalde. Aan het be gin van de slotrace van 1986, de Australische grote prijs, hadden Nelson Piquet. Alain Prost en Nigel Mansell nog kans op de we- reldtitel. Mansell had 7 punten voorsprong op Prost en Piquet. Alles wees er op dat Mansell de nieuwe wereldkampioen werd totdat er in de 63ste ronde een eind aan zijn race kwam door een klapband. Prost won de race en daarmee de wereldtitel. Ook in 1980 en 1984 werd de wereldti telstrijd pas in de laatste race beslist. E. Provoost Schnitvlotstraat 37 Biggekerke Zeeland proeftuin NS Wat broeiden ze allemaal uit in het NS-nest te Utrecht? Niet veel goeds voor ons Zeeuwse land. Stoptreinen eruit, Inter- city voor de Randstad eruit (je moet overstappen in Roosen- daal). Waarom al die ongemak ken voor Zeeland? Krijgen we weer de oude toestanden terug van vroeger? Lange wachttij den, slechte aansluitingen. Waarom Zeeland als proeftuin? Er is toch beloofd dat de nieuwe dubbeldekker in januari 1995 zou gaan rijden als Intercity Vlissingen-Amsterdam. Waar blijft de betrouwbaarheid van de NS-directie. Laat de heer Den Besten zelf maar eens al die on gemakken meemaken, mis- schien is hij dan gelijk genezen van al die domme veranderin gen. De NS heeft nog veel te le ren, vooral beter op tijd rijden. Er is altijd wel het een of ander gezeur. NS, let op uw zaak. dit is geen reclame voor de trein in 1995. P. van Bélzeri Leliestraat 78 Goes Bemoeizucht In een ingezonden stuk dat stond in de PZC van 8 november jongstleden geeft de heer K. W. A. de Regt uit Veere zijn mening over de zaak Horjus-Van Eersel. Waar haalt mijnheer De Regt het lef c.q. de brutaliteit van daan om zich te bemoeien met een zaak die hem absoluut niet aangaat? De kwestie Horjus-Van Eersel speelt alleen in de Hervormde Gemeente van Goes; daar hoeft iemand uit Veere zich niet mee te bemoeien. Het getuigt overi gens ook niet van veel fatsoen om een predikant via een krant- een trap na te geven. Laat mijnheer De Regt maar ge nieten als Van Eersel op het ca rillon in Veere speelt. Verder wil ik hem deze raad geven: „Bezint eer gij begint met het schrijven van ingezonden stukken in de krant." Mevrouw J. M. Dootjes Lijnbaan 26 Goes beveiliging 24-uurs meldkamer-service Erkend Uneto Beveiligings installateur 00K KLUISJES EN KLUIZEN VOLGENS EUR0/VDS VERZEKERINGSNORM OOK INBOUW KOM KIJKEN IN ONZE SHOWROOM Inbraak •Toegangscontrole •Winkeldiefstal Technisch alarm Brand T.V.-bewaking •Overval •Terreinbeveiliging 01100-13720 ~e™4gE Actie tegen de kerncentrale in Borssele in 1987. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 43