Een luxueuze Amerikaan
&3L-X, 'Tm m
Volvo met 'rugzak'
Autovisie jaarboek
Chevy Blazer
naar Europa
Stijlvolle Maserati Quattroporte
Alle motoren 95
Twee coupéstudies
van Ford Mondeo
BMW brengt dynamische 328i
Enquête fietsersbond
Bakker Bomber Boxer
Gemeentegarantie
straks niet meer mogelijk!
vrije tijd ZATERDAG 12 NOVEMBER 1994 32
Vraag daarom nu inlichtingen over de j Dpi
NATIONALE HYPOTHEEKGARANTIE bi| de OfrOQQfi I
NATIONALE HYPOTHEEKBEURS ^66.88
Dl: NATIONALE1"'1 Goes Vlasmarkt4 tel 01100-51588
r LJ Middelburg Lange Geere 153 tel 01180-29828
|__rv'iVlissingen Badhuisstraat 137 tel.01184-13900
HYPOTHEEKBEl RS Zierikzee Korte St. Janstr. 8 tel. 01110-20124
hypotheek
In vervolg op vorige week noteerden wij deze week renteverlagingen
bij de geldverstrekkers, die een arrangement met Mees Pierson (BMP)
hebben. Deze geldverstrekkers zijn Legal en General, NOG en Royal Ne
derland, waarbij de verlagingen 0,5% (2 jaar) en 0,1% (5 en 10 jaar) bedra
gen. De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week licht opgelopen.
rentepercentages
Hypotheekrente netto werkelijke
per rente afsluit opgave rente bij fiscale
8 november 1994 vast provi- bank besparing van
gedu
rende
sie in
constant
38%
50%
ABN.AMRO
spaarhyp,
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr
10 jr.
15 jr.
variab.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
8,30
8,70
9,00
6,70
8,10
4,61
4,88
5,09
4,42
5,34
3,08
3,30
3,47
3,57
4,30
ABP
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp
ann. hyp.
5
10
15
5
10
r.
r.
r.
r.
r,
1,00
1.00
1,00
1,00
1,00
8,10
8,40
8,70
7,90
8,20
4,50
4,70
4,90
5,21
5,41
3,00
3,16
3,33
4,20
4,36
Aegon
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
15/20 jr.
1,00
1,00
8,20
9,00
4,59
5,14
3,09
3,53
Amev
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
15/20 jr.
1,00
1,00
8,30
9,10
4,66
5,20
3,14
3,58
Bouwfonds
Combinatie
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
5 jr.
10 jr.
renterust
1,00
1,00
1,00
8,30
8,60
8,50
4,65
4,85
4.79
3,13
3,29
3,24
Centraal
Beheer
spaai'gar.hyp. 5 jr.
spaargar.hyp. 15 jr.
0,25
0,25
8,20
9,10
4,51
5,13
3,01
3,51
Centrale
Volksbank
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
8,10
8,60
6,80
7,90
4,46
4,80
4,49
5,21
2,96
3,23
3,62
4,20
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
hyp.tot.plan
5 jr.
15/20 jr.
1,00
1,00
8,20
9,00
4,59
5,14
3,08
3,52
Direktbank
besp.dii'.hyp.
5 jr.
1,00
8,30
4,65
3,13
GWK-bank
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5
1
5
r.
r.
r.
1,00
1,00
1,00
8,20
6,70
8,00
4,59
4,42
5,28
3.08
3,57
4,25
Nationale
Nederlanden
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
15 jr.
1,00
1,00
8,30
9,00
4,66
5,14
3,14
3.52
ING-bank
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5
10
1
5
r.
r.
1,00
1,00
1,00
1,00
8,30
8,70
6,90
8,10
4,61
4,88
4,55
5,34
3,09
3,31
3,67
4,30
Postbank
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5
7
12
2'
5'
r.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
8,20
8,50
8,90
6,80
8,00
4,57
4,78
5,05
4,39
5,17
3,07
3,23
3,46
3,54
4.16
Rabo
Hp.bank
(adviesrente)
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp.
ann. hyp.
an. hyp.
3 jr.
10 jr.
variabel
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
7,50
8,70
6,70
8,10
4,08
4,91
4,42
5,34
2,67
3,33
3,57
4,30
Reaal
Hypothek.BV
exact-hyp.
exact-hyp.
5 jr.
10 jr.
1,00
1,00
8.20
8,60
4,59
4,86
3,08
3,30
VSB Bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
8,30
4,66
3,14
Westland
Utrecht
lage last,
lage last.
7 jr.*
15 jr.
1,00
1,00
8,40
8,90
4,71
5,05
3,18
3,45
Zwolsche
Alg./ing
za-hyp.plan
za-hyp.plan
5 jr.
10 jr.
1.00
1.00
8,10
8,50
4,50
4,77
2,89
3.11
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr, bij een aantal instellin
gen enigszins af.
getipt
1 1 1 1
Chevrolet bracht eerder dit jaar
op de Amerikaanse thuis
markt een geheel herziene Blazer,
die vanaf begin volgend jaar ook
hier leverbaar wordt. Het moet een
van de speerpunt-modellen zijn
waarmee General Motors zijn
Amerikaanse producten ook in
Europa laat scoren.
Nog altijd gelden de klassen van
luxe terreinwagens en ruimtewa
gens als de enige groeimarkten in
de autoverkoop. Daar wil GM met
Amerikaanse modellen een graan
tje meepikken in Europa, met de
Blazer en de ruimtewagen Pontiac
Trans Sport. De zwaar bevochten
personenautomarkt laat men vrij
wel geheel over aan de dochters
Saab en Opel. Het schijnt overi
gens dat de Trans Sport in een Eu
ropese versie als Opel gebracht zal
worden.
Naar de actuele mode kreeg de
Blazer een vriendelijk gerond ui
terlijk. en meer binnenruimte
dankzij een groter koetswerk. Er
worden zowel korte driedeurs als
lange vijfdeurs versies gebouwd,
vooralsnog komen alleen de laat
ste naar Europa. Tegenover het vo
rige model is de nieuwe Blazer
veertien centimeter langer en ze
ven centimeter hoger. Hoewel het
afzonderlijke chassis nieuw ont
worpen zou zijn blijft de wielbasis
ongewijzigd.
auto
i 11 ii 11 ii i 11
Ook in technisch opzicht sloeg
Chevrolet geen nieuwe wegen in,
maar verbeterde het bestaande.
De geheel gietijzeren 4,3 liter V6
motor levert 142 kW/193 pk, 23 kW
meer dan voorheen. Hij gaat verge
zeld van een nieuwe, electronisch
gestuurde viertraps automaat of
handgeschakelde vijfbak. Kiezen
Europese en Japanse aanbieders
nu meest voor permanente vier-
wielaandrijving, Chevrolet houdt
het op (electrisch) inschakelbare
4x4 tractie. Tevens handhaaft men
onafhankelijke torsievering voor
en een starre as aan bladveren ach
ter, nu met variabele stugheid van
de bladveerpakketten.
Onveranderd krijgt de Blazer alle
Amerikaanse luxe mee. Niet alleen
ABS, maar ook airconditioning,
airbag in het stuur en cruise con
trol. Aan de Europese vraag naar
nuttige zaken beantwoordt een in
ongelijke delen neerklapbare ach
terbank en horizontaal gedeelde
achterklep. Daarin verzinkt de ruit
nu niet meer electrisch in het
neerklapbaar onderstuk, hij klapt
apart omhoog. Handig gevonden:
het afdekscherm boven de bagage
ruimte rolt van opzij af, zodat je er
makkelijker bijkunt dan bij het ge
bruikelijke van voor naar achter
rollende scherm.
Peter Fokker
Een zich razendsnel opblazende zak in de rugleuning van de voor-
stoelen moet in Volvo's voortaan ook zijdelings letsel bij aanrijdin
gen minimaliseren.
De zogeheten airbags zijn in combinatie met de zijdelingse verstevigin
gen in de portieren vaak van groot belang. Bij ongelukken wordt veelal
de zijkant (ook) zwaar geraakt. En dat levert meestal ernstige verwondin
gen op.
De airbag in de rugleuning van de Volvo 850 kost 950,- en heeft een
inhoud van 12 liter. De rugleuning is een betere plaats dan het portier
omdat de airbag met de verschoven stoel steeds de juiste positie houdt.
Een gewichtig exemplaar van wederom 528 dichtbedrukte pagina's.
Het is steeds weer een genoegen om een nieuw Autovisie Jaarboek
onder ogen te krijgen. De degelijkheid waarmee dit overzichtelijke na
slagwerk wordt gemaakt is zondermeer frappant. Een geweldige massa
gegevens en steeds weer actueler dan wie ook en dat maar voor een prijs
van ruim drie tientjes.
Zoals menige Amerikaanse
tv-serie laat zien zijn forse
pickups en terreinwagens in de
VS heel populair voor
particulier gebruik. De
meestverkochte auto van
Amerika vinden we in die
klasse, niet onder de gewone
personenauto's. Met name ten
gerieve van stadse 'asfalt-
cowboys' kwamen een jaar of
tien geleden compacter en
handzamer modellen naast de
weinig fijnbesnaarde grote
jongens voor het echte
buitenleven. Die kleiner en
comfortabeler auto's zoals de
Chevrolet Blazer S (naast de
grote Blazer K) konden tevens
veel beter met Europese en
Japanse luxe-terreinwagens
De nieuwe BMW 328i heeft een sportief dyna
mische karakter door de 2.8 ltr motor en flink
wat toename van het koppel bij weinig toeren. De
Beierse firma nam de aloude 2.5 ltr zescilinder
onderhanden om deze multiklepper naar 2793 cc
op te schroeven. Was het kleinere blok nog van
gietijzer, ditmaal voldoet enkel aluminium. Het
weegt minder en zorgt voor een mooiere loop.
De BMW 328i, die over twee maanden als sedan,
coupé en cabrio te koop is, is vergeleken met de
325i bijna één seconde sneller op de sprint naar 100
km/u. Hij kan echter ook kalm aan zijn werk doen.
dan kom je ook in de buurt van het gunstiger ge
middelde van 1:11,8. Meteen vermogen van 193 pk
en een van 245 Nm/4200 tr naar 280 Nm/3950 tr toe
genomen koppel weten de cijferaars dat hier een
rustige toerenmotor staat.
BMW levert de 328i sedan vanaf f86.750,- en de
meest luxe versie is de cabrio Executive van
f 112.950,-. Standaard hebben de auto's twee air
bags, ABS, elektrisch bediening van sloten, voor
ste zijruiten en buitenspiegels, hoogteverstelling
linkerstoel, lichtmetalen wielen en mistlampen
voor en achter. foto G PD
Autovisie levert ook dit jaar weer het bewijs dat ze naast een prima auto
blad tevens een betrouwbaar jaarboek kunnen maken. Met het Jaarboek
'95 koop je een naslagwerk waarin testen staan uit het veertiendaagse
blad Autovisie, honderden pagina's haast pijnlijk nauwkeurige techni
sche gegevens van alle hier te koop zijnde (terrein)auto's en een banden
overzicht. Verder veel aardige verhalen onder meer over de Aston Martin
DB7, een journalist aan de lopende band bij Nissan en Ferrari historie.
Het Autovisie Jaarboek '95 is een uitgave van Bonaventura en kost
f32,50.
Pal na de onlangs gehouden MotoRAI 94 beschrijft auteur A. Rijks in
het eerste motorjaarboek voor 1995 Alle motoren 95 in kort bestek
vrijwel het complete leveringsspectrum van motormodellen die volgend
jaar op de Nederlandse markt gebracht zullen worden.
Niet minder dan 174 nieuwe motormodellen passeren in handzaam for
maat de revue. Bij ieder model is een foto geplaatst, worden de techni
sche gegevens vermeld en - voor zover bekend - het aan het stuur hangen
de prijskaartje meegedeeld. Uiteraard maakte Rijks zelf ook uitgebreide
proefritten. De oude rot in het vak stelde voor het tiende achtereenvol
gende jaar voor uitgeverij De Alk een motorjaarboek samen. Interessant
is het helder geschreven verhaal over radiale kleppentechniek. Het 208
pagina's tellende boekwerk kost f 17,90 en ligt vanaf deze week in de
boekwinkels.
A. Rijks, Alle motoren 95, De Alk Alkmaar 1994. 208 rijk geïll. pag. Prijs
17,90. ISBN 90 6013 541 5.
Wellicht omdat Ford traditioneel marktleider is in Groot Briltan-
nië gunde men de autoshow van Birmingham een primeur. Kort
nadat in Parijs het serieuze nieuws debuteerde, de nieuwe Scorpio en
komende ruimtewagen Galaxy, had men voor Birmingham twee uitda
gende coupéstudies. Fritz Mayhew, directeur van Ford's Europees ont-
werpcentrum, liet doorschemeren dat een productiemodel tot de moge
lijkheden behoort.
De studies Vivace en Arioso zijn een product van de Italiaanse Ghia-stu-
dio, al lang een volle dochter van Ford. Als basis dient voor beiden een
standaard bodemgroep van de Mondeo V6. Beiden hebben daarop een
aluminium kooiconstructie, bekleed met kunststof beplating. De Arioso
is een semi-cabriolet, het glazen dak en de achterruit kunnen wegschui
ven onder de bagageklep. De wat grotere Vivace is een pure coupé met
vast dak.
Mayhew verklaart dat het Ford ernst is met het aanbieden van opwin
dende auto's met sterk eigen karakter, en dat deze Ghia-studies een
voorproefje geven welke vorm dat kan krijgen. Het geeft te denken. Uiter
lijk sluiten deze coupés aardig aan bij andere Fords. De bolle vormen
herinneren sterk aan het eerder getoonde ultracompacte prototype Ka.
Daarvan is nu bekend dat het binnen twee jaar tot een productiemodel
moet uitgroeien. En bij het debuut van de gedurfde Scorpio zei men dat
Ford serieus de gevestigde orde in vormgeving wil doorbreken.
Verder is bekend dat Ford al geruime tijd werkt aan ontwikkeling van
aluminium structuren voor de carrosserie. Dat zou bij een exclusief pro
ductiemodel als een coupé op Mondeo-basis mooi uitgeprobeerd kunnen
worden. Wil Ford bovendien geen weerwoord bieden aan een Opel Cali-
bra en Tigra. Coupé Fiat en Alfa Romeo GTV/Spider? Het blijft raden,
voor hetzelfde geld zijn de Ghia-studies zoals eerder slechts publieks
trekkers, om te testen of men een bepaalde vormgevingsstijl waardeert.
Meer dan de helft van de leden van de fietsersbond ENFB wil graag
voorrang van rechts in het verkeer. Als tweede op de verlanglijst
staat de wens tot afsluiting van natuurgebieden voor auto's, en als der
de stellen de leden de invoering van autovrije dagen voor.
Dat zijn de belangrijkste gegevens die een enquête onder de leden heeft
opgeleverd. Gevraagd naar de overlast in het verkeer zegt 70 procent van
de leden het gedrag van automobilisten het ergste te vinden. Opvallend
gegeven is hierbij dat de meeste ENFB-leden zeggen naast één of meer
fietsen ook zelf een auto te bezitten. Van de leden heeft 46 procent grote
moeite met de ondergeschikte positie van de fietser ten opzichte van de
auto.
Andere ergernissen zijn verkeerslichten die voor fietsers langdurig op
rood staan, diefstal van fietsen en de slechte kwaliteit of ontbreken van
fietspaden.
Maserati Quattroporte, kost <vel een paar dui
ten, maar menig liefhebber heeft die er wel
voor over. Met de recent nieuw vormgegeven
ruimzittende 455 cm. lange auto zet het merk een
traditie in stijl voort. De luxe sedan wordt in ons
land aangeboden met een 2.8 ltr V6 voorzien van
twee turbo's. Dat smakelijk lichtmetalen 'blokje'
levert 287 pk, goed voor een niet onaanzienlijk
koppel van 413 Nm bij slechts 3500 tr.
De fabrikant uit Modena zorgt uiteraard voor een
verfijnd onderstel waarop een uitgebalanceerd
toch nog compacte carrosserie is gezet. De achter
zijde heeft jammer genoeg wat Mercedes trekjes.
wel apart is de schuin oplopende lijn van de ach-
terwielkasten. Ontwerper Marcello Gandini zet
voor de verwende en superieur professionals een
bijzondere Quattroporte neer.
Uiteraard is in deze klasse een prijs van f 175.000,-
geen al te groot bezwaar. Dan moet echter wel al
les inclusief zijn, daar zorgt de importeur van Ma
serati voor. Alarm, drie jaar garantie met gratis
halen/brengen, airco, lederen bekleding, ABS, air
bags, viertraps automaat, CD-speler en afleve-
ringskosten, het wordt allemaal geboden. Ook een
top van 255 km/u en van 0-100 km/u in 5.9 seconden
zal wel aanspreken. f oto G PD
Framebouwer Nico Bakker uit Heerhugowaard introduceerde on
langs z'n jongste geesteskind: de Bakker Bomber Boxer. Nico Bak
ker borduurde bij zijn Bomberproject voort op een BMW vierklepsbo-
xer, de R 1100 RS. Hoewel deze BMW van huis uit al een sportief imago
heeft en bovendien stak stuurt, kon het volgens Bakker toch nog beter.
En de gebruikelijke daad bij het woord voegend, ontwierp hij de Bom
ber Boxer. Duidelijk is dat het accent bij deze motor verschoven is van
sportief toeren naar snel en strak stuurwerk.
De lichtgewicht boxer kan op verschillende manieren worden verwor
ven. Levert een koper zelf een complete BMW R 1100 RS minus het rij
wielgedeelte aan, dan kan hij zich voor f. 13.310 gulden eigenaar noemen
van de triple B. Wie de hand weet te leggen op een motorblok, de elektri
sche bedrading en de cardanaandrijving, is voor f. 23.265 het heertje. Wie
echter geen (schade) BMW R 1100 RS in onderdelen voorhanden heeft,
kan een complete motor bestellen. In dat geval laten kopers ongeveer
veertigduizend gulden achter in Bakker's edelsmederij. foto GPD