Een luxueuze Amerikaan &3L-X, 'Tm m Volvo met 'rugzak' Autovisie jaarboek Chevy Blazer naar Europa Stijlvolle Maserati Quattroporte Alle motoren 95 Twee coupéstudies van Ford Mondeo BMW brengt dynamische 328i Enquête fietsersbond Bakker Bomber Boxer Gemeentegarantie straks niet meer mogelijk! vrije tijd ZATERDAG 12 NOVEMBER 1994 32 Vraag daarom nu inlichtingen over de j Dpi NATIONALE HYPOTHEEKGARANTIE bi| de OfrOQQfi I NATIONALE HYPOTHEEKBEURS ^66.88 Dl: NATIONALE1"'1 Goes Vlasmarkt4 tel 01100-51588 r LJ Middelburg Lange Geere 153 tel 01180-29828 |__rv'iVlissingen Badhuisstraat 137 tel.01184-13900 HYPOTHEEKBEl RS Zierikzee Korte St. Janstr. 8 tel. 01110-20124 hypotheek In vervolg op vorige week noteerden wij deze week renteverlagingen bij de geldverstrekkers, die een arrangement met Mees Pierson (BMP) hebben. Deze geldverstrekkers zijn Legal en General, NOG en Royal Ne derland, waarbij de verlagingen 0,5% (2 jaar) en 0,1% (5 en 10 jaar) bedra gen. De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week licht opgelopen. rentepercentages Hypotheekrente netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 8 november 1994 vast provi- bank besparing van gedu rende sie in constant 38% 50% ABN.AMRO spaarhyp, spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 8,30 8,70 9,00 6,70 8,10 4,61 4,88 5,09 4,42 5,34 3,08 3,30 3,47 3,57 4,30 ABP spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp ann. hyp. 5 10 15 5 10 r. r. r. r. r, 1,00 1.00 1,00 1,00 1,00 8,10 8,40 8,70 7,90 8,20 4,50 4,70 4,90 5,21 5,41 3,00 3,16 3,33 4,20 4,36 Aegon spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 8,20 9,00 4,59 5,14 3,09 3,53 Amev Levensverz. zorg-vrij-hyp. zorg-vrij-hyp. 5 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 8,30 9,10 4,66 5,20 3,14 3,58 Bouwfonds Combinatie spaarv.hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5 jr. 10 jr. renterust 1,00 1,00 1,00 8,30 8,60 8,50 4,65 4,85 4.79 3,13 3,29 3,24 Centraal Beheer spaai'gar.hyp. 5 jr. spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 0,25 8,20 9,10 4,51 5,13 3,01 3,51 Centrale Volksbank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 8,10 8,60 6,80 7,90 4,46 4,80 4,49 5,21 2,96 3,23 3,62 4,20 Delta Lloyd hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 8,20 9,00 4,59 5,14 3,08 3,52 Direktbank besp.dii'.hyp. 5 jr. 1,00 8,30 4,65 3,13 GWK-bank spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 1 5 r. r. r. 1,00 1,00 1,00 8,20 6,70 8,00 4,59 4,42 5,28 3.08 3,57 4,25 Nationale Nederlanden spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 15 jr. 1,00 1,00 8,30 9,00 4,66 5,14 3,14 3.52 ING-bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 10 1 5 r. r. 1,00 1,00 1,00 1,00 8,30 8,70 6,90 8,10 4,61 4,88 4,55 5,34 3,09 3,31 3,67 4,30 Postbank spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 7 12 2' 5' r. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 8,20 8,50 8,90 6,80 8,00 4,57 4,78 5,05 4,39 5,17 3,07 3,23 3,46 3,54 4.16 Rabo Hp.bank (adviesrente) sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. ann. hyp. an. hyp. 3 jr. 10 jr. variabel 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 7,50 8,70 6,70 8,10 4,08 4,91 4,42 5,34 2,67 3,33 3,57 4,30 Reaal Hypothek.BV exact-hyp. exact-hyp. 5 jr. 10 jr. 1,00 1,00 8.20 8,60 4,59 4,86 3,08 3,30 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 8,30 4,66 3,14 Westland Utrecht lage last, lage last. 7 jr.* 15 jr. 1,00 1,00 8,40 8,90 4,71 5,05 3,18 3,45 Zwolsche Alg./ing za-hyp.plan za-hyp.plan 5 jr. 10 jr. 1.00 1.00 8,10 8,50 4,50 4,77 2,89 3.11 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr, bij een aantal instellin gen enigszins af. getipt 1 1 1 1 Chevrolet bracht eerder dit jaar op de Amerikaanse thuis markt een geheel herziene Blazer, die vanaf begin volgend jaar ook hier leverbaar wordt. Het moet een van de speerpunt-modellen zijn waarmee General Motors zijn Amerikaanse producten ook in Europa laat scoren. Nog altijd gelden de klassen van luxe terreinwagens en ruimtewa gens als de enige groeimarkten in de autoverkoop. Daar wil GM met Amerikaanse modellen een graan tje meepikken in Europa, met de Blazer en de ruimtewagen Pontiac Trans Sport. De zwaar bevochten personenautomarkt laat men vrij wel geheel over aan de dochters Saab en Opel. Het schijnt overi gens dat de Trans Sport in een Eu ropese versie als Opel gebracht zal worden. Naar de actuele mode kreeg de Blazer een vriendelijk gerond ui terlijk. en meer binnenruimte dankzij een groter koetswerk. Er worden zowel korte driedeurs als lange vijfdeurs versies gebouwd, vooralsnog komen alleen de laat ste naar Europa. Tegenover het vo rige model is de nieuwe Blazer veertien centimeter langer en ze ven centimeter hoger. Hoewel het afzonderlijke chassis nieuw ont worpen zou zijn blijft de wielbasis ongewijzigd. auto i 11 ii 11 ii i 11 Ook in technisch opzicht sloeg Chevrolet geen nieuwe wegen in, maar verbeterde het bestaande. De geheel gietijzeren 4,3 liter V6 motor levert 142 kW/193 pk, 23 kW meer dan voorheen. Hij gaat verge zeld van een nieuwe, electronisch gestuurde viertraps automaat of handgeschakelde vijfbak. Kiezen Europese en Japanse aanbieders nu meest voor permanente vier- wielaandrijving, Chevrolet houdt het op (electrisch) inschakelbare 4x4 tractie. Tevens handhaaft men onafhankelijke torsievering voor en een starre as aan bladveren ach ter, nu met variabele stugheid van de bladveerpakketten. Onveranderd krijgt de Blazer alle Amerikaanse luxe mee. Niet alleen ABS, maar ook airconditioning, airbag in het stuur en cruise con trol. Aan de Europese vraag naar nuttige zaken beantwoordt een in ongelijke delen neerklapbare ach terbank en horizontaal gedeelde achterklep. Daarin verzinkt de ruit nu niet meer electrisch in het neerklapbaar onderstuk, hij klapt apart omhoog. Handig gevonden: het afdekscherm boven de bagage ruimte rolt van opzij af, zodat je er makkelijker bijkunt dan bij het ge bruikelijke van voor naar achter rollende scherm. Peter Fokker Een zich razendsnel opblazende zak in de rugleuning van de voor- stoelen moet in Volvo's voortaan ook zijdelings letsel bij aanrijdin gen minimaliseren. De zogeheten airbags zijn in combinatie met de zijdelingse verstevigin gen in de portieren vaak van groot belang. Bij ongelukken wordt veelal de zijkant (ook) zwaar geraakt. En dat levert meestal ernstige verwondin gen op. De airbag in de rugleuning van de Volvo 850 kost 950,- en heeft een inhoud van 12 liter. De rugleuning is een betere plaats dan het portier omdat de airbag met de verschoven stoel steeds de juiste positie houdt. Een gewichtig exemplaar van wederom 528 dichtbedrukte pagina's. Het is steeds weer een genoegen om een nieuw Autovisie Jaarboek onder ogen te krijgen. De degelijkheid waarmee dit overzichtelijke na slagwerk wordt gemaakt is zondermeer frappant. Een geweldige massa gegevens en steeds weer actueler dan wie ook en dat maar voor een prijs van ruim drie tientjes. Zoals menige Amerikaanse tv-serie laat zien zijn forse pickups en terreinwagens in de VS heel populair voor particulier gebruik. De meestverkochte auto van Amerika vinden we in die klasse, niet onder de gewone personenauto's. Met name ten gerieve van stadse 'asfalt- cowboys' kwamen een jaar of tien geleden compacter en handzamer modellen naast de weinig fijnbesnaarde grote jongens voor het echte buitenleven. Die kleiner en comfortabeler auto's zoals de Chevrolet Blazer S (naast de grote Blazer K) konden tevens veel beter met Europese en Japanse luxe-terreinwagens De nieuwe BMW 328i heeft een sportief dyna mische karakter door de 2.8 ltr motor en flink wat toename van het koppel bij weinig toeren. De Beierse firma nam de aloude 2.5 ltr zescilinder onderhanden om deze multiklepper naar 2793 cc op te schroeven. Was het kleinere blok nog van gietijzer, ditmaal voldoet enkel aluminium. Het weegt minder en zorgt voor een mooiere loop. De BMW 328i, die over twee maanden als sedan, coupé en cabrio te koop is, is vergeleken met de 325i bijna één seconde sneller op de sprint naar 100 km/u. Hij kan echter ook kalm aan zijn werk doen. dan kom je ook in de buurt van het gunstiger ge middelde van 1:11,8. Meteen vermogen van 193 pk en een van 245 Nm/4200 tr naar 280 Nm/3950 tr toe genomen koppel weten de cijferaars dat hier een rustige toerenmotor staat. BMW levert de 328i sedan vanaf f86.750,- en de meest luxe versie is de cabrio Executive van f 112.950,-. Standaard hebben de auto's twee air bags, ABS, elektrisch bediening van sloten, voor ste zijruiten en buitenspiegels, hoogteverstelling linkerstoel, lichtmetalen wielen en mistlampen voor en achter. foto G PD Autovisie levert ook dit jaar weer het bewijs dat ze naast een prima auto blad tevens een betrouwbaar jaarboek kunnen maken. Met het Jaarboek '95 koop je een naslagwerk waarin testen staan uit het veertiendaagse blad Autovisie, honderden pagina's haast pijnlijk nauwkeurige techni sche gegevens van alle hier te koop zijnde (terrein)auto's en een banden overzicht. Verder veel aardige verhalen onder meer over de Aston Martin DB7, een journalist aan de lopende band bij Nissan en Ferrari historie. Het Autovisie Jaarboek '95 is een uitgave van Bonaventura en kost f32,50. Pal na de onlangs gehouden MotoRAI 94 beschrijft auteur A. Rijks in het eerste motorjaarboek voor 1995 Alle motoren 95 in kort bestek vrijwel het complete leveringsspectrum van motormodellen die volgend jaar op de Nederlandse markt gebracht zullen worden. Niet minder dan 174 nieuwe motormodellen passeren in handzaam for maat de revue. Bij ieder model is een foto geplaatst, worden de techni sche gegevens vermeld en - voor zover bekend - het aan het stuur hangen de prijskaartje meegedeeld. Uiteraard maakte Rijks zelf ook uitgebreide proefritten. De oude rot in het vak stelde voor het tiende achtereenvol gende jaar voor uitgeverij De Alk een motorjaarboek samen. Interessant is het helder geschreven verhaal over radiale kleppentechniek. Het 208 pagina's tellende boekwerk kost f 17,90 en ligt vanaf deze week in de boekwinkels. A. Rijks, Alle motoren 95, De Alk Alkmaar 1994. 208 rijk geïll. pag. Prijs 17,90. ISBN 90 6013 541 5. Wellicht omdat Ford traditioneel marktleider is in Groot Briltan- nië gunde men de autoshow van Birmingham een primeur. Kort nadat in Parijs het serieuze nieuws debuteerde, de nieuwe Scorpio en komende ruimtewagen Galaxy, had men voor Birmingham twee uitda gende coupéstudies. Fritz Mayhew, directeur van Ford's Europees ont- werpcentrum, liet doorschemeren dat een productiemodel tot de moge lijkheden behoort. De studies Vivace en Arioso zijn een product van de Italiaanse Ghia-stu- dio, al lang een volle dochter van Ford. Als basis dient voor beiden een standaard bodemgroep van de Mondeo V6. Beiden hebben daarop een aluminium kooiconstructie, bekleed met kunststof beplating. De Arioso is een semi-cabriolet, het glazen dak en de achterruit kunnen wegschui ven onder de bagageklep. De wat grotere Vivace is een pure coupé met vast dak. Mayhew verklaart dat het Ford ernst is met het aanbieden van opwin dende auto's met sterk eigen karakter, en dat deze Ghia-studies een voorproefje geven welke vorm dat kan krijgen. Het geeft te denken. Uiter lijk sluiten deze coupés aardig aan bij andere Fords. De bolle vormen herinneren sterk aan het eerder getoonde ultracompacte prototype Ka. Daarvan is nu bekend dat het binnen twee jaar tot een productiemodel moet uitgroeien. En bij het debuut van de gedurfde Scorpio zei men dat Ford serieus de gevestigde orde in vormgeving wil doorbreken. Verder is bekend dat Ford al geruime tijd werkt aan ontwikkeling van aluminium structuren voor de carrosserie. Dat zou bij een exclusief pro ductiemodel als een coupé op Mondeo-basis mooi uitgeprobeerd kunnen worden. Wil Ford bovendien geen weerwoord bieden aan een Opel Cali- bra en Tigra. Coupé Fiat en Alfa Romeo GTV/Spider? Het blijft raden, voor hetzelfde geld zijn de Ghia-studies zoals eerder slechts publieks trekkers, om te testen of men een bepaalde vormgevingsstijl waardeert. Meer dan de helft van de leden van de fietsersbond ENFB wil graag voorrang van rechts in het verkeer. Als tweede op de verlanglijst staat de wens tot afsluiting van natuurgebieden voor auto's, en als der de stellen de leden de invoering van autovrije dagen voor. Dat zijn de belangrijkste gegevens die een enquête onder de leden heeft opgeleverd. Gevraagd naar de overlast in het verkeer zegt 70 procent van de leden het gedrag van automobilisten het ergste te vinden. Opvallend gegeven is hierbij dat de meeste ENFB-leden zeggen naast één of meer fietsen ook zelf een auto te bezitten. Van de leden heeft 46 procent grote moeite met de ondergeschikte positie van de fietser ten opzichte van de auto. Andere ergernissen zijn verkeerslichten die voor fietsers langdurig op rood staan, diefstal van fietsen en de slechte kwaliteit of ontbreken van fietspaden. Maserati Quattroporte, kost <vel een paar dui ten, maar menig liefhebber heeft die er wel voor over. Met de recent nieuw vormgegeven ruimzittende 455 cm. lange auto zet het merk een traditie in stijl voort. De luxe sedan wordt in ons land aangeboden met een 2.8 ltr V6 voorzien van twee turbo's. Dat smakelijk lichtmetalen 'blokje' levert 287 pk, goed voor een niet onaanzienlijk koppel van 413 Nm bij slechts 3500 tr. De fabrikant uit Modena zorgt uiteraard voor een verfijnd onderstel waarop een uitgebalanceerd toch nog compacte carrosserie is gezet. De achter zijde heeft jammer genoeg wat Mercedes trekjes. wel apart is de schuin oplopende lijn van de ach- terwielkasten. Ontwerper Marcello Gandini zet voor de verwende en superieur professionals een bijzondere Quattroporte neer. Uiteraard is in deze klasse een prijs van f 175.000,- geen al te groot bezwaar. Dan moet echter wel al les inclusief zijn, daar zorgt de importeur van Ma serati voor. Alarm, drie jaar garantie met gratis halen/brengen, airco, lederen bekleding, ABS, air bags, viertraps automaat, CD-speler en afleve- ringskosten, het wordt allemaal geboden. Ook een top van 255 km/u en van 0-100 km/u in 5.9 seconden zal wel aanspreken. f oto G PD Framebouwer Nico Bakker uit Heerhugowaard introduceerde on langs z'n jongste geesteskind: de Bakker Bomber Boxer. Nico Bak ker borduurde bij zijn Bomberproject voort op een BMW vierklepsbo- xer, de R 1100 RS. Hoewel deze BMW van huis uit al een sportief imago heeft en bovendien stak stuurt, kon het volgens Bakker toch nog beter. En de gebruikelijke daad bij het woord voegend, ontwierp hij de Bom ber Boxer. Duidelijk is dat het accent bij deze motor verschoven is van sportief toeren naar snel en strak stuurwerk. De lichtgewicht boxer kan op verschillende manieren worden verwor ven. Levert een koper zelf een complete BMW R 1100 RS minus het rij wielgedeelte aan, dan kan hij zich voor f. 13.310 gulden eigenaar noemen van de triple B. Wie de hand weet te leggen op een motorblok, de elektri sche bedrading en de cardanaandrijving, is voor f. 23.265 het heertje. Wie echter geen (schade) BMW R 1100 RS in onderdelen voorhanden heeft, kan een complete motor bestellen. In dat geval laten kopers ongeveer veertigduizend gulden achter in Bakker's edelsmederij. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 32