Giresun floreert met leven in dienst van de hazelnoot 'f Feestelijk geknars langs de Vlaamse kust Gezondheid in de dop Tramlijn De Panne Knokke i PZC ZATERDAG 12 NOVEMBER 1994 vrije tijd De lokale krant in de stad Giresun aan de Turkse Zwarte-Zeekust ruimt op de voorpagina plaats in voor een bericht over hazelnoten. De plaatselijke radio heeft er dagelijks een praatprogramma over. Het leven van de kustbewoners draait om hazelnoten, want ze zijn 's werelds grootste producent. Eten doen ze noten echter zelden. De hazelnotestruik groeit niet overal. Hij gedijt het beste op een hoogte van 750 tot 1800 meter in de omgeving van Gi resun aan de Turkse Zwarte-Zeekust. Het enige wat de mensen hier zelden doen, is de noot opeten. Ze geven er weinig om. „Dom", vindt Okkash Kiroglu, directeur van Turkije's grootste hazelnotenbewer- kingsfabriek en -exporteur Fiskobirlik. Want volgens hem is de hazelnoot zo'n beetje het gezondste wat een mens kan eten. In zijn bruine, smakeloze kantoor in een grauw gebouw staat een kast met alle maal vakjes, waarin achter glas de ver schillende kwaliteiten hazelnoot te be wonderen zijn. Aan de muur hangt een enorme afbeel ding, uit koper geslagen, van uiteraard een hazelnoot. „Een handjevol hazelnoten per dag vermindert het risico vah een hartaanval met vijftig procent. Aange toond door wetenschappelijk onderzoek in Amerika. Iedere moeder zou haar kind een zakje hazelnoten mee naar school moeten geven. Want dat ontwikkelt de spieren, de hersenen, botten en tanden, het is veel beter dan melk", betoogt hij en thousiast. In een boekje dat hij overhandigt, staat het allemaal op een rijtje. De hazelnoot heeft een zeldzaam hoog gehalte aan on verzadigde vetzuren, die het cholesterol gehalte in het bloed omlaag brengen en onontbeerlijk zijn tijdens de groei. Naast koolhydraten, eiwitten en mineralen als calcium, zink, fosfor, potassium en mag nesium, bevat de hazelnoot grote hoeveel heden vitaminen B, nodig voor de ontwik keling van gezond bloed en de 'mentale gezondheid', en een massa vitamine E. Die bevordert het functioneren van het hart, de spieren en het voortplantingssys- teem, speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en voorkomt bovendien kanker. Voortaan hazelnootpasta op de boterham dus. Chocolade-industrie Turkije levert, afhankelijk van de oogst, tussen de 65 en 75 procent van de driehon derd miljoen kilo hazelnoten die wereld wijd, maar met name in Europa, worden geconsumeerd. Daarvan wordt tachtig procent in de chocolade-industrie ver werkt. Het in 1938 van staatswege opge richte Fiskobirlik is een unie van inmid dels 62 coöperaties, waarbij 230.000 kwe kers zijn aangesloten. Fiskobirlik koopt wat de leden bieden voor een door de regering vastgestelde bo demprijs. Daarnaast kunnen de leden hun produkt verkopen aan particuliere han delaren die een hogere prijs betalen. Het doel van de organisatie is dan ook in de eerste plaats ondersteuning van de kleine ondernemer. De fabriek, even buiten de stad, werd eind 1981 geopend. De noten worden in de schil gesorteerd op drie grootten. Snel draaiende molenste nen, afgesteld op de desbetreffende maat, kraken de noten, waarna deze door zeven nogmaals op grootte geselecteerd wor den. Dan worden ze door twee grote bor stels ontdaan van hun vliesjes. Een elek tronisch oog haalt daarna in ijzingwek kend tempo de noten eruit die niet hele maal schoongepoetst zijn. De noten rikke- tikken in het rond. De schachten zijn bekleed met een spe ciaal materiaal, veelal hout, om beschadi ging van de noten te voorkomen. Temid den van deze oorverdovende machines zit een groepje dames aan een lopende band, Turkse vrouwen in de omgeving van Giresun selecteren de hazelnoten Turkije levert, afhankelijk van de oogst, tussen de 65 en 75 procent van de driehon derd miljoen kilo hazelnoten die wereldwijd, maar met name in Europa, worden geconsumeerd. li*"' "V -T- waarop de ontvliesde noten liggen. Zij moeten met de hand de beschadigde, aan het electronisch oog ontsnapte noten er uit pikken. Die worden verwerkt tot schil fers, gruis, of puree. Men vindt het sorte ren 'vrouwenwerk', de mannen sjouwen met de zware juten zakken vol noten, of de vaten met pasta. „Maai1 we hebben een crèche en een eigen dokter, waar alle zevenhonderd werkne mers gratis naartoe kunnen", roept Erden Gocmen boven het geraas uit. Hij is de technisch ingenieur van de fabriek. „Dit is de meest milieuvriendelijkste fabriek ter wereld", beweert hij. „Er wordt niets weg gegooid. De vliesjes verkopen we aan de veevoederindustrie, de doppen koopt ie dereen om de kachel mee te stoken. Kijk toch eens naar onze tuin", wijst hij naar de bananebomen, die in dit relatief koude klimaat echter geen vruchten dragen. „De bevolking komt hier voor de deur zwem men in de zee, er is absoluut geen vervui ling", voegt hij er trots aan toe. Giresun, deels gelegen op een uitstekende punt in een baai die omringd wordt door De verwerkingsfabriek in Giresun bergen, is een van de weinige steden aan de oostelijke kust van de Zwarte Zee die er niet sjofel uitzien. Elders straalt de armoe de van de appartementsgebouwen, die vaak muren hebben van maar één steen dik. Aanstrijken met cement is te duur, zo dat de lelijke grote bakstenen met hun ribbels het beeld bepalen van wat ook een boulevard langs het water zou kunnen zijn. Het uitbundige groen, dat net als het wa ter zelfs uit de rotsen komt, kan de have loosheid maar moeilijk verhullen. Maar Giresun zelf ziet er verzorgd uit. De stra ten zijn schoon, er zijn winkels gevuld met duur, import speelgoed. En er wordt ge bouwd bij de vleet. „Ja, er zit hier veel zwart geld", meent Atay Gungor. Hij is de speciale adviseur van de minister van toe risme en zelf afkomstig uit deze streek. Hij heeft bovendien onderzoek gedaan naar het verband tussen de 'hazelnotenpoli- tiek' en migratie. In de afgelopen twintig jaar is 38 procent van de bevolking weggetrokken, maar vooral de laatste vier jaar stromen de dor pen leeg. Sinds 1964 koopt de staat de ha zelnoten van de boeren op, ongeacht of er wel of geen markt voor is. De boeren wer den aangemoedigd over te schakelen van bijvoorbeeld aardappelen, uien of zonne bloemen op hazelnoten. Zelfs hele bossen moesten wijken voor de hazelnotestruik. Dit leidde, hoe kan het anders, tot overproduktie, waardoor de regering ieder jaar een lagere bodemprijs bood. Voor met name de kleine kwekers werd het arbeidsintensieve werk (want op de steile lapjes grond moet het wieden, be mesten en plukken met de hand gedaan worden), gecombineerd met een hoge in flatie, zo onrendabel dat ze noodgedwon gen naar andere bronnen van inkomsten gingen zoeken. Veel van hen trokken naar Istanbul. „Maar daar kunnen ze ook nauwelijks rondkomen. Ze hebben vaak niet eens geld om terug naar hier te komen als er iemand trouwt, of doodgaat", zegt Gun gor. „Ik weet zeker dat ze daar ongelukkig zijn en graag terug willen komen, als ze hier maar wat zouden kunnen verdienen." Toerisme Hijzelf ziet wel toekomst in het toerisme (hij is dan ook in Giresun voor een promo tiecampagne). met name op de zomerwei den. Die hebben veel weg van Alpenwei den. In de zomer kan er gewandeld wor den in de prachtige natuur, in de winter geskied. Tot zijn spijt heeft politiek An kara daar echter geen enkele belangstel ling Voor. Wel voor hazelnoten, want het land verdient per jaar zo'n 500 miljoen dol lar aan de export. Dit jaar heeft de regering voor het eerst de' bodemprijs geïndexeerd aan de dollar, zo dat de kwekers zelfs profiteren van de ho ge geldontwaarding. Wetend dat de prijs (1.5 dollar per kilo onbewerkte noten) om gerekend In Turkse lira automatisch zal stijgen, houden ze hun voorraden dan ook achter. Dit jaar was de oogst overvloedig, maar vorig jaar was het schaarste die de prijs voor een kilo hazelnoten in de dop omhoog deed schieten van 15.000 naar 100.000 lh-a, waardoor ook de wereldprijs niet meer daalde zoals voorheen, maar steeg van 280 tot 540 dollar voor 100 kilo hapklare noten van doorsnee kwaliteit. „Eindelijk zijn we wijs geworden", vindt Hurshit Bozbag, eigenaar van een parti culiere bewerkingsfabriek en exporteur. Hij doelt op het feit dat de leveranciers eindelijk het mechanisme van vraag en aanbod ontdekt hebben. Als er maar wei nig op de markt is. gaat de prijs vanzelf omhoog. „Nu al, een maand na de oogst, is de wereldprijs van 270 dollar per 100 kilo gestegen tot 325", zegt hij opgewekt. Gevaarlijk Maar niet iedereen is hier zo gelukkig mee. Door de economische saneringsmaatrege len die premier Ciller in april afkondigde, zijn de beurs en de geldmarkt niet meer zo winstgevend als vroeger. Waarnemers sig naleren dat een groep investeerders zich de laatste weken toelegt op droog voedsel, dat lang bewaard kan worden: graan, bo nen en hazelnoten. Volgens Memduh Ha- cioglu, ex-voorzitter van de Kamer van In dustrie in Istanbul en eigenaar van een chocoladefabriek, is dit zelfs een gevaarlij ke ontwikkeling. „Ze proberen een kunstmatige schaarste te scheppen, waar ze dan uiteraard veel geld aan zullen verdienen. De tussenhan delaren verkopen het graan voor bijna het dubbele van wat ze aan de boeren betalen. Dat wordt alleen maar meer. Maar in een land waai- het merendeel van de bevolking brood moet eten om hun magen te vullen, is spelen met de graanprijs vragen om pro blemen," Ook de hazelnoten die hij nodig heeft voor de chocola zijn al 75 procent in prijs geste gen. De meeste gaarden zijn oud. de bo men dringend aan vervanging toe. Ver wacht wordt dat de oogst de komende ja ren beduidend minder zal zijn. Hazelno ten kunnen in de dop twee jaar worden be waard, maar de kans is groot dat er binnen afzienbare tijd werkelijk schaarste on- staat. Want slechts weinig kwekers heb ben totnutoe geïnvesteerd in hun gaar den. Alleen een hogere opbrengst kan die trend keren, maar daar moet de consu ment voor betalen. Jessica Lutz Voorbij Middelkerke ging het gebolder langzaam over in gesuis. Wat liep die tram hard. Tachtig kilometer per uur zeker. Het was een stralende herfstochtend. Buiten blikkerde de zee als cellofaan in het schelle licht en langs de vloedlijn stonden stille vissers in overhemd naar hun hengels te turen. Had-ie nu zichzelf maar achter de spiegelende ruit kunnen zien zitten. Genietend van dat onverwachte moment waarop plotseling alles op z'n plaats schoof. „Het is hier schoon hè?", zei de man schuin tegenover hem. Hij knikte en merkte dat de betovering verbroken was. De tram die De Panne met Knokke verbindt is spierwit. Behalve als hij is geadopteerd door Milka of een bedrijf dat Trudo heet. Dan is-ie kakelbont en schiet hij als een getatoueerde slang door dorp jes, steden, duintjes en polders. Het 67 ki lometer lange traject legt hij af in twee uur en twee minuten. Echt mooi is de route zelden. Een Babylon van flatgebouwen, spichtige duintjes en beschilderde muren waarachter snackbars huizen met namen als FrietShop, Frietje Patat en Frietdom. Maar toch... De man hield van de Vlaamse kust om haar sfeer, die hem deed terugverlangen naar de warme wereld van zijn jeugd. Toen het op de Hollandse boulevards nog naar zout rook en je vanuit Alkmaar met de tram naar het strand kon reizen. Zali ger nagedachtenis. Eerst door de wijde polder naar Bergen en vandaar met een over de rails roffelende locomotief, dwars door de duinen naar Bergen aan Zee. Bel- lo, zoals het prachtig gillende treintje werd genoemd verdween; de langs 't Bel gische strand schommelende tram bleef. Yvan Bellaert: „Maar het was wel op het nippertje." Bellaert 'doet marketing' voor de Vlaam se Vervoermaatschappij 'De Lijn' en de tram is zijn oogappel. Hij was erbij toen het witte monster zich in het begin van de jaren tachtig zieltogend naar z'n einde leek te slepen. Geen passagiers, geen ren dement. De auto aan de macht. Totdat er in een ultieme poging nieuwe voertuigen werden aangeschaft en er 's zomers op de meeste haltes om de zeven minuten kon worden ingestapt in plaats van om het half uur. De wederopstanding van een feestelijk knarsend fenomeen met in de maanden juli en augustus wel dertig duizend passagiers per dag. Zeventig Die kunnen zag de man in zijn dienstre geling in- en uitstappen op zeventig hal tes. Met als mooiste, die van De Haan. dat nog Coq-sur-Mer heette in een tijd dat de haute volé uit Bruxelles zich in eigen land vermaakte. De man, die nu ruim een uur in de tram had gezeten, stapte er uit maakte een rondje om het wachthokje. Vertederende Jugendsstil uit de Belle Epoque met daar tegenover een restau rant dat De Torre heette. Een uithang bord beloofde 'alle goeie dingen van het leven' zijnde 'Appelbeignets tot 20.00 uur'. Een tram voor lekkerbekken, bedacht de man. Eerder, in Nieuwpoort, was hij door middel van een aanplakbiljet al uitgeno digd voor een 'fameus' kopje frambozen- soep. De Haan, vond de man, had de grandeur die de rest van de kust miste. Hij wandel de licht van hoofd en met een lied op de lippen langs welwaartswitte villa's, dronk een Wiener mélange op de Dijk en kuierde na een uurtje tevreden terug naar het wachthokje. Daar nam hij de tram. om even verderop na volop te hebben geno ten van het tot de torens van het nevelige Brugge doorrollende landschap op nieuw uit te stappen in Blankenberge. Dat kende hij nog van lang geleden. De nauwe, enigszins oplopende straatjes vlak achter de boulevard waren nauwelijks veranderd; 'de lustige vélodrome' bij de pier evenmin. Nog steeds diezelfde merk waardig gevormde fietsen waarmee over een klein houten baantje met hoge boch ten kon worden gecirkeld. Ooit had hij zich hier een bloedlip gevallen omdat de kromme trappers onder zijn voeten waren weggeslagen. De tram was comfortabeler, bedacht hij teruglopend. „Komt u uit Holland?", vroeg de conducteur toen hij instapte voor het laatste, minst leuke rukje naar Knokke. „Ja", antwoordde de man een tikje verward omdat hij niet begreep waaraan dat te merken viel. „Rijdt er bij u ook zo'n tram langs de kust?", vervolgde de conducteur. De man keek even om en zei: „Nee". Om daar na een korte stilte met spijtige stem aan toe te voegen: „He laas niet". Rob Van den Dobbelsteen De mooiste halte is die van De Haan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 31