Parachute voorkomt vliegramp Te veel vrouwen in armoede-val PZC Inkijkoperaties politie aan banden D66-ers neigen naar omvallen 111 lil opinie en achtergrond Duitse professor verwacht veel van nieuwe vinding TH ZATERDAG 12 NOVEMBER 1994 Hoofdcommissaris van het Utrechtse politiekorps J. Wiarda en hoofdofficier R. Berger gaan strikte regels op stellen die er voor moeten zor gen dat 'inkijkoperaties' van de politie voortaan altijd aan het openbaar ministerie wor den gemeld. Ook moet de poli tie in de toekomst toestem ming vragen aan het OM voor dat zij een inkijkoperatie mag beginnen. Donderdag werd bekend dat de Regionale Criminele Inlich tingen Dienst (RCID) Utrecht ten minste vier maal een in kijkoperatie had verzwegen te genover de verantwoordelijke officier van justitie. De ge heime inkijkoperaties kwamen aan het licht tijdens de behan deling van een omvangrijke hasjzaak voor het gerechtshof in Amsterdam. De RCID had in 1992 voor het gerechtelijk onderzoek vier maal ingebroken in loodsen in Muiden en Landsmeer, waar grote partijen drugs lagen op geslagen. Tijdens een van die operaties werd een peilzender aan een vrachtwagen beves tigd. De officier die het onder zoek leidde, was van deze ac ties niet op de hoogte. De ben de werd in mei vorig jaar opge rold tijdens een grootscheepse actie, waaraan ook het intus sen opgeheven Interregionaal Recherche Team (IRT) Noord- Holland/Utrecht deelnam. Het Utrechtse openbare ministerie zei de gang van zaken rond het RCID te betreuren. De persofficier van justitie liet weten dat landelijk geldende regels voor inkijkoperaties noodzakelijk zijn: „Het mag absoluut niet meer gebeuren dat een officier van justitie niet weet welke methodes tijdens een onderzoek zijn toegepast." (ANP) door Maarten de Kever Schinveld, Limburg, 1985. Twee zweefvliegtuigen bot sen in de lucht tegen elkaar. Een van de twee stort neer. Beide in zittenden vinden de dood. De pi loot van het andere toestel kan zijn leven redden met een ha chelijke noodlanding. Ook vo rig jaar stortte in Schinveld een zweefvliegtuig neer met de dood van de piloot als gevolg. Dat er bij dergelijke ongelukken doden vallen, is binnenkort mo gelijk te voorkomen dank zij een vinding van de Fachhochschule in Aken. Onder leiding van prof dr Wolf Röger werd daar een pa rachute ontwikkeld die moet voorkomen dat zweefvliegtui gen zich met een snelheid van ongeveer 400 kilometer per uur in de grond boren. De vinding komt erop neer dat onbestuur bare zweeftoestellen in hun ge heel aan een parachute naar de aarde dalen. Aanleiding tot het onderzoek was een verontrustende conclu sie van het Duitse ministerie van verkeer. Terwijl bij straaljagers tien procent van de ongevallen een dodelijke afloop kent, blijkt dat bij de helft van alle botsin gen tussen zweefvliegtuigen do den zijn te betreuren. Dat ge beurt ondanks het feit dat alle vliegers verplicht een parachute aan boord hebben. Neerstorten Zweefvliegtuigen zoeken stij gende lucht, thermiek, om om hoog te komen. Die is niet overal voorhanden. Daarom zijn er in een gebied met een goede ther miek vaak veel zweefvliegtuig jes in de lucht waardoor de kans op botsingen vrij groot is. Bij een dergelijke botsing bre ken meestal onderdelen af en wordt het vliegtuig onbestuur baar, mede ook omdat er geen Professor Röger ontwikkelde een parachute die levens kan redden bij ongelukken met zweefvliegtuigen. Hij acht het mogelijk zijn vin ding ook voor grotere toestellen geschikt te maken. foto Lex de Meester motor aan boord is. Hoewel zweefvliegtuigen gebouwd zijn om lang in de lucht 'te drijven', werkt die eigenschap averechts als een onderdeel kapot is; dan storten ze juist heel snel neer, meestal binnen tien seconden. „Als piloot heb je vrijwel geen mogelijkheid om het toestel te verlaten, zeker niet als je be denkt datje minstens zes secon den nodig hebt om de glaskap van de cockpit te openen", aldus Röger. Het idee van de parachute is niet nieuw. Al meer dan een jaar ver koopt een Amerikaans bedrijf valschermen voor kleine eenmo- torige vliegtuigjes, Cessna's. Ook voor ultralichte vliegtuigjes zijn parachutes ontwikkeld. Maar omdat zweefvliegtuigen zwaarder en sneller zijn, kunnen die systemen niet in de zweef- vliegsport gebruikt worden. Rö ger en zijn medewerkers ontwik kelden twee systemen. Het 'pilo- tenreddingssysteem' en het 'vliegtuigreddingssysteem'. De achterliggende gedachte is de zelfde: zorg ervoor dat het vlieg tuig tijdens zijn val geremd wordt. Daartoe werd een para chute ontwikkeld die door de pi loot kan worden geactiveerd. Omdat alles zeer snel moet ge beuren, wordt de parachute 'weggeschoten'. Het motortje zorgt er tevens voor dat de para chute en het bijbehorende touw niet in aanraking komen met de staart van het vliegtuig. De pa rachute zit op drie plaatsen vast aan de carrosserie, om te voor komen dat het toestel scheef gaat hangen. Luchtstroming Maar toen kwamen de proble men volgens Röger pas. „Want de vleugels zorgen voor lucht stromingen in het valscherm, met schommelingen als gevolg. Daarom hebben we de para chute bevestigd aan een koord met een lengte van 15 meter, waardoor de windstroming rondom de vleugels niet meer in de parachute komt". Maar toch waren de schommelingen ook toen nog niet helemaal weg. Het bleek dat het vliegtuig het meest stabiel hangt, als het onder een hellingshoek van 25 graden naar beneden komt. Toevalligerwijs is dat ook de meest gunstige hoek waarop het vliegtuig de grond kan raken. Zowel piloot als vliegtuig heeft dan de minste last van de klap. Bij het pilotenreddingssysteem ontvouwt zich eveneens een pa rachute boven het vliegtuig. Op het moment dat het vliegtuig 'hangt', zorgt een mechanisme ervoor dat de piloot uit de cock pit wordt getrokken en aan de parachute naar beneden zeilt. Binnen een halve seconde is de piloot buiten, waardoor het sys- door Jessica Prager-Stein Als je gaat scheiden kom je als vrouw zonder eigen in komen heel snel in de bijstand terecht. Daar denk je bij 't scheiden niet zo bij na. Maar het is een hard gelag, je hebt niets; nul komma nul. Eerst kom je in de RWW, dus moet je proberen werk te vinden. Ik had zeventien jaar geleden in de bejaardenzorg gewerkt, on gediplomeerd. Als ik daarin terug wilde moest ik de oplei ding volgen en gaan stage lo pen. Van voren af aan wèer be ginnen dus. Het ging mis, ik was intussen toch ouder, het werk was zwaar; ik kon het niet meer zo aan als vroeger. Ik kreeg spit en moest er mee stoppen. Na een jaar kom je dan 'vanzelf in de bijstand (ABW)". Een citaat uit een interview met een Zeeuwse bijstands vrouw in de Nieuwsbrief 'Ra- diante' (Vrouw Geloof in West-Brabant en Zeeland). De discussie over armoede is actu- groeiende groep van oudere al leenstaande vrouwen, tweeder de van deze vrouwen is alleen staand geworden na scheiding of overlijden van de partner. Een groot deel van hen leeft al tien, twintig of zelfs meerjaren van een minimum-inkomen. Dat zij via een betaalde baan ooit uit de armoede zullen ko men is voor hen nauwelijks meer te verwachten. De verhoging van loon- en leef- kosten en de eigen bijdragen voor de gezondheidszorg zijn er de oorzaak "van dat veel WAO- vrouwen (200.000 geregistreer- den) onder de bijstandsgrens terecht zijn gekomen. Sommi gen zijn hierdoor afhankelijk van een aanvulling door de ABW. Dan zijn er heel vèel ar beidsongeschikte en/of gehan dicapte vrouwen, die vaak de kans niet hebben gehad om een zelfstandig inkomen te verwer ven omdat zij zich jarenlang ten dienste van de gemeen schap hebben gesteld, bijvoor beeld door zieke familieleden levensbeschouwing TC eel. Dat armoede vooral vrou wen treft blijft in die discussie onvoldoende belicht. Op 18 no vember is er in Goes een vrou wen-studiedag over verarming van vrouwen. Titel van de stu diedag 'Armoede Liefde'. De organisatie is in handen van de Diocesane (oecumenische) Werkgroep Vrouw Geloof voor West-Brabant en Zeeland. Vragen die daar centraal staan zijn: Hoe komt het dat er in ver houding veel meer vrouwen arm zijn dan mannen; wat be tekent het als we zeggen dat vrouwen 'armgemaakt' zijn en welke ideologie zit er achter de armoede van vrouwen? In Ne derland leven ongeveer 700.000 vrouwen in armoede; zij vor men het grootste deel van de een miljoen minima die er in de afgelopen jaren 12 tot 15 pro cent in inkomen op achteruit zijn gegaan (90 procent van de mensen in de bijstand is vrouw). Om welke vrouwen gaat het precies? Welnu, om vrouwen in heel verschillende situaties. Vrouwelijke hoofden van één oudergezinnen; na echtschei ding, verlating of overlijden van de partner vallen vrouwen veelal gedwongen terug op een bijstandsuitkering of wedu- wenuitkering. Dan is er de te verplegen. Nu zijn ze aange wezen op een bijstandsuitke ring. Meewerken Ander verhaal is dat over de vrouwen die in het bedrijf van haar man meewerken. Denk aan het midden- en kleinbe drijf, zoals winkel en horeca en niet te vergeten de boerinnen. In deze bedrijven moet meestal door alle gezinsleden keihard worden gewerkt om een enigs zins redelijk gezinsinkomen te verdienen. De vrouwen maken al gauw werkweken van zestig tot tachtig uur, het huishouden en zorg voor kinderen daarbij inbegrepen. Haar economische en juridische toestand is verre van rooskleurig. Meestal is het bedrijf namelijk officieel eigen dom van de man en als er iets mis gaat, hetzij met het bedrijf, hetzij met het huwelijk dan is de vrouw haar werk kwijt en heeft daarbij geen recht op een werkloosheidsuitkering. Ook na scheiding blijft zij voor het geheel van de schulden hoofde lijk aansprakelijk, als zij mede- ondertekend heeft. Een voort durende confrontatie met ar moede is vaak een direct ge volg. Zwarte en migrantenvrouwen zijn oververtegenwoordigd on der de minimagroepen. Veel Surinaamse en Antilliaanse vrouwen staan er met hun kin deren alleen voor en zijn daar bij werkloos; bij Turkse en Ma rokkaanse vrouwen speelt naast de schrikbarend hoge werkloosheid onder vrouwen het zeer lage gezinsinkomen een rol. Discriminatie, het ver richten van slecht betaalde- en ongeschoolde arbeid en ver plichtingen ten opzichte van familie in het land van her komst zijn hier onder meer de oorzaken van. Zowel Turkse en Marokkaanse als Surinaamse en Antilliaanse vrouwen zijn vaak aangewezen op de slechtst betaalde banen, als schoonmaakwerk, fabrieksar beid, werken in een naaiatelier of wasserette. Welke ideologie zit er achter de armoede van vrouwen? Jaren lang is in ons land het gezin bij na het enige samenlevingsver band geweest, waarin vrouw en man konden samenleven en kinderen voortbrengen. Kerk en maatschappij zetten het ge zin op een voetstuk, met alle nare gevolgen voor mensen die niet trouwden. Het gezin werd omringd met ethische en godsdienstige uit spraken: God heeft het zo ge wild, het gezin is een door de natuur gegeven instituut, het is het beste opvoedingsklimaat voor kinderen. Tevens werd het gezin omringd met wettelij ke maatregelen die de ontast baarheid nog groter maakten. Het gezin is zo tot een prach tige mythe uitgegroeid. De openheid van de laatste ja ren heeft andere kanten van het gezin aan het licht ge bracht (verhalen over geweld en seksueel geweld). Verhalen over echtscheiding maakten tevens duidelijk dat het gezin voor velen helemaal niet de vei lige plek, of de plek waar men zich kon ontplooien, bleek te bieden. Ook vandaag nog is de huwe lijkswetgeving gebaseerd op het gezinsdenken of wel het kostwinnersprincipe. Daar door is het in feite niet mogelijk een relatie gelijkwaardig te re gelen. Dat zie je pas als het fout gaat en het huwelijk stukloopt. Het gezinsinkomen blijkt dan het inkomen van de kostwin ner te zijn en dat is in de Neder landse situatie bijna altijd de man. De man behoudt ook na de scheiding zijn salaris, posi tie en status. Bovendien levert de betaalde arbeid buitenshuis ook recht op een pensioen en recht op een WAO-uitkering bij arbeidsongeschiktheid enzo voorts. De mythe van de huwelijkslief de en het gezin behelsde dat vrouwen de zorgarbeid binnen- en buitenshuis voor haar reke ning namen. Deze onbetaalde arbeid levert geen rechten en salaris op noch enigerlei waar dering. De vrouw moet een be roep doen op de Bijstandswet. Vrouwen staan met hun rug te gen de muur en worden dus 'arm gemaakt'. Ons hele maat schappelijk bestel - belasting, inkomen, woningbouw, studie financiering en het sociale ze kerheidsstelsel - is nog altijd af geleid van de traditionele si tuatie van huwelijk en gezin. Ondanks het feit dat nog maar 40 procent van de huishoudens in de huwelijksvorm leeft. Verarming van vrouwen heeft dus vooral te maken met het ontbreken van een zelfstandige economische en juridische rechtspositie voor vrouwen. De gezinsideologie, het huwelijk en het ontkennen van de eco nomische waarde van verzor gende arbeid spelen hierbij een belangrijke rol. Met liefde ne men veel vrouwen de nodige zorg voor haar naasten op zich, maar uiteindelijk kan dat wel voor haarzelf betekenen dat ze najaren hard werken in armoe de terecht komt. Overheidsbeleid De overheid is ervan overtuigd dat de armoede door een inten sief werkgelegenheidsbeleid kan worden opgelost. Dit be leid helpt grote groepen vrou wen echter niet uit de armoede. Waarom niet? Omdat het krij gen van een betaalde baan sterk afhankelijk is van leef tijd, ras, sekse, opleiding, ge zondheid, arbeidsverleden, het al dan niet hebben van kinde ren en....van voldoende werk gelegenheid. Een combinatie van deze factoren speelt juist (bijstands)vrouwen parten. Ar moede van vrouwen is niet toe vallig en niet zielig, maar zeer onrechtvaardig. Het is nodig dat er maatregelen komen die leiden tot verhoging van de uitkering en tot het af schaffen van beperkende en af hankelijk makende regelge ving in de Bijstandswet. Het is dringend nodig dat er wordt nagedacht over de betekenis van arbeid in een samenleving met steeds minder betaalde werkgelegenheid en zeer onge lijk verdeelde en onbetaalde zorgarbeid. Het is nodig dat er een andere kijk komt op arbeid en inkomen. teem al vanaf een hoogte van honderd meter werkt. Het vlieg tuig, zonder inzittenden, slaat te pletter. Piloten zijn echter niet zo gecharmeerd van deze oplos sing omdat het vliegtuig dan als nog naar beneden stort. Hoewel de Duitser er geen on derzoek naar heeft gedaan, meent hij dat het systeem ook zal werken bij motorvliegtuigen met propelleraandrijving. „In principe kan het systeem nut hebben bij alle vliegtuigen die niet sneller dan 500 kilometer per uur vliegen. Kom je daarbo ven, dan worden de krachten die op de parachute worden uit geoefend te hoog. Zelfs hele ster ke vezels kunnen zo'n parachute niet in bedwang houden. Boven dien bestaat de kans dat door de klap waarmee de parachute zich opent de romp van het vliegtuig openscheurt". Fokker 50 Röger denkt aan toepassings mogelijkheden bij zakenvlieg- tuigen en bij voorbeeld aan de Fokker 50. Deze vliegtuigfabri kant staat echter sceptisch te genover het verhaal. „We krijgen dagelijks telefoontjes van 'uit vinders'. We vragen ze dan om hun verhaal op papier te zetten en dan hoor je meestal niets meer. Maai- het lijkt mij een erg onwaarschijnlijk verhaal", ver telt een woordvoerster van de vliegtuigbouwer. Bij de Fachhochschule in Aken heeft zich al een fabrikant ge meld die het systeem op de markt wil brengen. Het is niet ondenkbaar dat het systeem binnen afzienbare tijd verplicht wordt, aldus zweefvlieg-deskun- dige ir. Luc Boermans van de Technische Universiteit Delft, afdeling lage snelheidsaerody- namica. Hij is, in tegenstelling tot Fokker, erg enthousiast over de uitvinding. door Mirjam van Zuilen De Haagse politiek kent sinds afgelopen week een nieuwe politieke term: neigen. Minister Wijers van economi sche zaken heeft de twijfelach tige eer de bedenker van deze term te zijn. Hij gebruikte het woord in de discussie over de modernisering van Borssele. De bewindsman „neigde naar openhouden van de centrale." Hij benutte het woord om aan te duiden dat hij de Tweede Kamer nog eens goed wilde beluisteren. Daarna zou hij 'het neigen' in een definitief standpunt omzet ten. Zo geschiedde, weten we in middels. Maar het woord 'nei gen' is voorgoed ingevoerd in het politieke jargon. Tijdens het debat van afgelopen woensdag maakten Kamerle den zich vrolijk om de term. De Dikke Van Dale was er zelfs aan te pas gekomen. Ook minister Wijers had nog eens het woor denboek gegrepen. Hij had uit de lange lijst van verklaringen 'hellen naar goedkeuring' ge pikt. De fractie van D66. die het vrese lijk moeilijk had met het bepa len van een standpunt, maakte dankbaar gebruik van de term. Ook woordvoerster Jorritsma 'neigde'. Alleen was haar uitleg blijkbaar niet 'hellen naar goed keuring'. Zij koos juist de andere kant. Zij neigde naar het sluiten van de centrale. Nog een halve dag zou de fractie nodig hebben om te bepalen waar het 'neigen' op uit zou ko men. Op woensdagavond, na ruim drie uur vergaderen, wist ze het: de fractie was 'omgevallen' naar het standpunt dat de ver lenging van de levensduur niet door kon gaan. Dus uiteindelijk sluiting. Minister Wijers wist al direct na het debat waar zijn neiging was uitgekomen: openhouden van Borssele tot 2007. Hij was dus naar de andere kant 'omgeval len'. Woordenboek In de politiek zijn de afgelopen jaren al meer termen uitgevon den om standpunten toe te lich ten of te verhullen. Denk maar eens aan de 'positieve grondhou ding', 'koopkrachtplaatjes', 'af concluderen', 'ombuigen', 'het tijdspad', 'de som der dingen', enzovoorts. Allemaal woorden, die de duidelijkheid van het poli tieke debat niet ten goede ko men. Een belangstellend burger moet zo langzamerhand 1 woordenboek gebruiken omfc debat in Den Haag te volgen. D66 kwamen de nieuwe uitvj dingen maar al te goed van pi Woordvoerster Jorritsma hj het moeilijk om een draai te; ven aan haar standpunt ov Borssele. Voor het debat 'nei de' zij naar het niet willen verle gen van de levensduur van Boi sele van 2004 naar 2007. In h Elektriciteits Plan is die verle ging opgenomen. Dat had es duidelijke achtergrond: omd; de modificatie nodig was, wild de SEP de centrale tot 2007 late draaien om de investering va 470 miljoen gulden terug te vei dienen. Met- die achtergrond! ook de vergunning verstrekt aa de centrale om de modernisi ring uit de voeren. Dat is logisch, omdat de Tweed Kamer en het Kabinet d nieuwe veiligheidseisen hadde, vastgesteld. De sector wild daarop vervolgens best een rat dernisering uitvoeren, waardot de centrale aan de meest stria gente veiligheidseisen zou vol doen. De centrale moest dan wi een verlenging van de Ibvem duur krijgen met drie jaar. Au ders was het geld niet meer terp te verdienen. Tot 2004 Dat wist iedereen. Mevrouw Joi ritsma blijkbaar niet. En dattei wijl zij uit Zeeland komt. Daa jarenlang statenlid is geweesl Naast de directeur van de kern centrale woont en een direk lijntje heeft met de minister vat economische zaken, die immer van dezelfde partij is. Jorritsma houdt bij hoog en laai vol ervan uit te zijn gegaan da de centrale tot 2004 open ka; blijven zonder modernisering Nu zij deze week plotseling var de minister hoorde dat de mo dernisering en de verlenigins van de levensduur onafscheide lijk verbonden zijn, is zij 'omge vallen'. Dan maar sluiting dus. De PvdA kreeg er nog even - ir de persoon van Wim Kok - var langs. Hij had immers als demis- sionair minister en dan nog een» ad interim van economische za ken de kamer voor de vakantie beloofd dat 'over alles nog te praten viel'. Met de verwijzing naar die belofte hoopt Jorritsma iets van de 'schuld' bij haar par tijgenoot. Wijers weg te halen Hij kan er immers niet zoveel aan doen. Alles lag al vast toen hij achter zijn bureau op het mi nisterie plaatsnam. Ze vergeet daarbij even voor het gemak dal Wijers woensdag ook zei dat hij voor modernisering is vanwege de werkgelegenheid in Zeeland. Het is geen duidelijke politiek van D66. De fractie moet zich realiseren dat ze met dit soort 'neigingen' ook zelf wel eens om zou kunnen vallen. Mevrouw Jorritsma. foto Dirk-Jan Gjeltema redactie PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Hoofdredactie: M. P. Dieleman, algemeen hoofdredacteur; C. van der Maas, hoofdredacteur commentaar; A. L. Oosthoek, adjunct-hoofdredacteur. Eindredactie: K. Cijsouw en J. D. van Scheijen. Bureauredactie provincie: M. E. Ernens-Abrahamse; B. Goudswaard; P. C. de Jonge; S. C. Osman; A. W. C. Mullink; M. T. O. van der Vleuten; J. P. van de Sande; J. P. Verbeek, Redactie binnen- en buitenland: M. S. van Reems (chef); G. J. Kers; J. P. H. Noot; C. J. Schets; W. P. Staat. Sportredactie: R. Thannhauser (chef); J. F. D. Bakker; M. H. J. Caldenhoven; E. L. Ramakers; T. J. van den Velde; K. L. de Vries. Redactie bijlagen: A. L. Kroon (chef); J. van Damme; F. P. J. Doeleman; J. A. M. Tabbers; A. Zevenbergen. Vormgeving: A. A. Adriaanse; N. Geelhoed; A. F. Schreurs; W. M. J. Verstuyf. Systeembeheer: C. W. M. Keuning. Nieuwsdienst: M. Antonisse (chef). Algemeen verslaggevers (Vlissingen): N. T. T. Banh; W. A. Bare- man; J. C. M. Cats; W. J. van Dam; A. M. van der Jagt; B. Jansen (plv. chef nieuwsdienst); H. O. Postma; E. J. Rozendaal; M. J. Schrier; A. J. Snel; H. van der Werf; M. van Zuilen (Den Haag). Regio Bevelanden/Noord-Zeeland: F. B. Balkenende (chef); M. van Barneveld; I. M. Dekker; M. A. de Jongh; C. A. Moerland; H. Stegenga. Regio Walcheren (Vlissingen): A. A. van der Sluis (chef); R. Bosboom; Y. Hoekstra; N. J. C. Kluijtmans; C. M. J. Sondervan (ondernemend Zeeland). Regio Zeeuwsch-Vlaanderen (Terneuzen): C. A. M. van Gremberghe (chef); P. I. F. M. Cappetti, J. J. Heijt; R. E. A. Hoonhorst; M. Modde. Correspondenten Geassocieerde Persdiensten (GPD): A. Knol (Brussel); P. de Vries (Brussel); P. G. W. van Nuijsenburg (Bonn); J. W. M. Gertsen (Parijs); C. van Zweeden (Londen); A. Bloemendaal (Tel Aviv); E. J. A. van der Linden (Rome); S. van Rijn (Willemstad); J. A. Geleijnse (Moskou); W. Bunschoten (Paramaribo); J. A. M. de Bruijn (Washington); F. J. M. van der Houdt (Nairobi); R. Hellinga (Johannesburg).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 2