Knappe ruimtereiziger Geen smerige pijpen meer Honda Shuttle maatje groter Fiat Ulysse Informatiedag over werken met auto's Audi met vijf kleppen per cilinder Gemeentegarantie straks niet meer mogelijk! I I I i n i i i i i i i i De markt voor ruimtewagens is een slagveld, met veel gelijksoortige modellen in dezelfde prijsklasse, waarvan een aantal ook nog uit dezelfde fabrieken komt. Is er voldoende groei in de kopersbelangstelling voor Fiat, Peugeot en Citroën ruimtewagens, plus volgend jaar het koppel VW Sharan/ Ford Galaxy? Onderscheiden ze zich genoeg van bestaande soortgenoten (Renault, Chrysler, Mitsubishi), en hoe concurreren modellen uit dezelfde fabriek? Er zitten dus drie interessante kanten aan een test van Fiat's nieuwe Ulysse. Is zo'n ruimtewa gen echt een handige vondst, bie den de nieuwelingen meer dan be staande modellen, en bestaat er zinnig verschil met de Peugeot 806 en Citroën Evasion uit dezelfde (Franse) fabriek. Alleen op zicht beoordeeld zijn de Fiat, Peugeot en Citroen vrijwel identiek in vormgeving en techniek. In elegantie en karaktervolle uitstra ling vormen ze niet direct een grote bedreiging voor de eerste succes volle ruimtewagens Renault Es pace en Chrysler Voyager. De inrichting echter is prakti scher Er kan eindeloos gegoo cheld worden met losse stoelen, de enorme bagageklep en schuifdeu ren achter geven riant toegang Er is volop zitruimte op goed gevorm de stoelen, en goede bewegings- Fiat's laatste en eerste ruimtewagen. De nieuwe Ulysse met op de achtergrond de 600 Multipla uit de jaren vijftig. vrijheid tussen alle zitgelegenhe den door. In standaard versies past achter de vijf stoelen een in drukwekkende vracht bagage. Terwijl de auto van buiten niet lan ger is dan een gewone middenklas ser, alleen hoger en breder. Vlot Die breedte betekent een pro bleempje in de goedkoopste versie, want daarin zijn de buitenspiegels handbediend. Van binnenuit, maar het knopje op het rechter portier zit flink buiten armbereik. De hoogte van de auto brengt een overeenkomstige zitpositie mee met uitstekend verkeersoverzicht, dat je bij overstap in een gewone auto meteen gaat missen. Maar on danks de hoge zit is de neus van de auto niet te overzien, terwijl je door de achterruit over dichtbij- zijnde gewone auto's heen kijkt. Daardoor doet deze ruimtewagen in druk verkeer toch minder hand zaam aan. Op buitenwegen komt hij het best tot zijn recht. Je zit ruim en com fortabel. de motor laat zich nauwe lijks horen en stuwt de auto krach tig vooruit. Daarin verschilt de Fiat van zijn Peugeot-broer. die met de basis-tweeliter zonder tur bo niet al te vlot op gang komt (Ci- troen's Evasion probeerden we nog niet). Fiat lijkt kortere versnel lingen gekozen te hebben, zoals Italiaanse auto's veelal hebben. Dat past hier prima, ook omdat de 89 kW/121 pk sterke motor stil blijft bij hoger toerental. Een ver bruik net aan de goede kant van 1:10 valt dan niet tegen, meegere kend dat deze forse auto aardig wat luchtweerstand ondervindt. Kosten Interessant is verder dat Fiat zijn versie van het gemeenschappelijk model het goedkoopst aanbiedt Zoals we hem reden, in eenvoudig ste uitvoering, komt de Ulysse op 57.350. Bij Citroën kost de instap per 990 meer, bij Peugeot 550 meer. Terwijl Fiat niet spaarde op de uitrusting: elektrisch bediende voorportierramen, een airbag in het stuur, centrale deurvergrende ling. prima afwerking, goed instel bare zitpositie en voldoende berg ruimte voor klein spul. Dit soort ruimtewagens rijdt voor treffelijk en zijn uiterst praktisch voor werk. gezin en vrijetijd/ vakantie tegelijk. Peter Fokker Wie geïnteresseerd is in het werken met auto's, trucks, dieselmotoren, motor fietsen of fietsen kan zich zater dag 12 november in Nieuwe- gein op de hoogte stellen van alle opleidingsmogelijkheden in die sector. Het innovatie- en onderwijscentrum auto- en tweewielerbranche (Innovam) houdt die dag van 10 tot 16 uur een landelijke open dag. De presentatie informeert over de leerlingenwezen-opleidingen (vier dagen werken, één dag le ren). de tientallen technische- en management trainingen en de dagopleidingen MTS-auto- techniek en HTS-autotech- niek. Bezoekers kunnen in de ongevalsimulator van de ANWB een aanrijding meema ken en er zijn tal van andere de monstraties. Veel aandacht wordt besteed aan auto-elektronica. met on der meer demonstraties van Maserati's op de computerge stuurde testbank en van de nieuwste diefstalbeveiliging met behulp van de sateliet. In de Auto van de Toekomst kan kennis worden gemaakt met de sprekende boordcomputer, het achteruitkijkoog, satelietnavi- gatie. de kaart van Nederland op CD-Rom en praktisch ge bruik van zonnecellen. Er kan een blik worden geworpen op en in de Ford Escort RS Cos- worth rallyauto (227 pk) en de Fiat Cinquecento Trofeo Cup rallyauto (899 cc). Met de Golf Eco diesel kan een proefrit wor den gereden, om te ervaren hoe de motor uitschakelt tijdens uitrollen naar stilstand, terwijl de auto toch doorrijdt op de tweede accu. Ook kan worden meegereden op de Trike Wil- mac Threestar. een motorfiets met een 1.300 cc VW motor van 48 pk. De Nederlands kampioen auto technicus Ruud Zwambag ver zorgt demonstraties, evenals de Nederlands kampioen fiets- technicus Erna Lambeck, de eerste vrouwelijke winnaar op de FietsRAI 1994. Voor het eerst in Nederland te zien is de Harley-fiets. een Huntington- strandfiets Custom Lowglide Chopperfiets. met een lengte van 2.50 meter en een zithoogte van 69 cm. Verder zijn de nieuwste ligfietsen te bewon deren: Flevobikes. Flevotrikes. de CC Cycles Moduflex alumi nium ligfiets en de Ace Lieracer ligfiets van wedstrijdrijder Ym- te Sybrandi, maar ook wed- strijdfietsen van Gazelle (ATB- race en tijdritfietsen), Koga Myata (fullpro titanium 18 speed STI) en Cannondale (Delta V 24 speed met voorve ring). Ook wordt een fietskar met zonnepaneel getoond en kan met behulp van de compu ter de beste fiets worden aange meten. Hans Tabbers Het is zeldzaam dat een autofabrikant in één jaar alle wagens vernieuwt, zoals Audi nu doet. Eerst een revolutionair aluminium topmodel A8, dan een vernieuwde 100 als A6, en nu een A4. Die vervangt nog niet de hele 80-serie. In ons land valt het debuut niet meer in dit jaar. Maar het is wel een echt nieuwe auto. De A4 heeft iets van een 80. iets van een A8. met hier en daar een origineel detail in zijn vorm. Een vier- deurs sedan, die weinig groter is dan zijn voorganger. De A4 weegt met meer uitrusting 45 kg minder dan zijn voorganger. Elk nieuw model mag niet meer zwaarder worden dan zijn voorganger. Dat spaart brandstof en dus vervuiling van het milieu met kool dioxide. Audi ontwierp een nieuw, minder streng-hoekig dash board. zonder dat het ten koste gaat van overzichte lijkheid of praktische indeling. De grote primeur van de A4 zit onder de motorkap. Als eerste in grote aan tallen vervaardigde auto heeft hij motoren met vijf kleppen per cilinder. Ze komen uit een nieuwe fabriek in het Hongaarse Györ. Dat geldt uitsluitend de 1,8 liter aggregaten met of zonder turbo. Daarnaast zijn er twee bekende VS-mo- toren en een zuinige viercilinder direct ingespoten diesel. Bovendien zal er nog een vijfcilinder komen. Ook de 1,6 liter basismotor is nieuw, met enkele nok- kenas en acht kleppen. In ons land zal die naar ver wachting het populairst zijn. Pas eind 1995 vervangt Audi de 80 Avant stationcar, Coupé en Cabriolet. De auto zal in Nederland vanaf februari 1995 voor on geveer 50 mille te koop zijn. De A4 biedt achterin wat meer beenruimte, maar nog steeds een bank met korte zitting, en onder het sterk afgeronde dak beperkte hoofdruimte. Het weggedrag kan bij de A4 als toonaangevend voor de middenklasse gelden. Verdwenen is het harde aan spreken van de vering. Richels of ongelijk wegdek worden haast perfect gladgestreken. Toch is de vering zo stevig dat de A4 beperkt helt bij bochten nemen. Minder verrassend zijn de nieuwe motoren. De 1.6 li ter. altijd een onderbemeten stakkerdje geweest in de 80, heeft nu met 75 kW/101 pk voldoende pit. Mits ijve rig wordt geschakeld. Dat is geen straf met Audi's bo terzacht schakelende vijfbak. De nieuwe 1,8 liter (92 kW/125 pk) levert volgens Audi dank zij zijn regiment kleppen meer trekkracht dan hij met vier kleppen per cilinder zou doen. Hij biedt de souplesse die de 1.6 mist, maar blijft ook onder alle omstandigheden goed hoorbaar en loopt niet trillingvrij. In turbo-uitvoering (110 kW/150 pk) blijft de 1.8 motor mooi stil. Prestaties en souplesse zijn een klasse be ter. Audi's kleinste V6 is even sterk als deze zuiniger turbo-viercilinder. Peter Fokker I)e kettingbeschermer Wave. Een prettig fietstochtje kan smerige zwarte vegen op de rechterbroekspijp achterlaten. Hoe meer versnellingen een fiets heeft, des te moeilijker is het om de vette ketting en tandwielen af te schermen. De Nederlandse firma De Woerd maakt kettingbeschermers in vele maten en soorten. De nieuwste ty pen heten Wave en Flyer. Ze zijn bijzonder, omdat ze geschikt zijn voor fietsen met versnellingen zo als ATB's en hybrides. Deze beschermers bedekken dus alle tandwielen aan voor- en ach terzijde van de fiets. De Wave past over drie tandwielen met maxi maal 48 tanden aan de crankzijde. Deze kettingbeschermer is goed te combineren met de bestaande Chain Disc, een volledige bedek king van de grote tandwielen. De Wave kost 30 tot 35 gulden. De Flyer is een beschermrand voor nog kleinere tandwielen aan de crankzijde van de fiets, tot maxi maal 44 tanden. Dan is er nog een Flyer-mini die past op maximaal 33 tanden. Deze past bijvoorbeeld op het Shimano Nexus-systeem. De Flyers komen pas in december in de winkel, de prijzen zijn nog niet bekend. Genoemde kettingbeschermers zijn overigens te klein voor race fietsen, omdat die meestal 52 tan den aan de crankzijde tellen. De Woerd heeft daar stalen randen voor. Theo van der Kaaij Vraag daarom nu inlichtingen over de i Dpi NATIONALE HYPOTHEEKGARANTIE bij de NATIONALE HYPOTHEEKBEURS V. Dl: NATIONALE:" Goes Vlasmarkt4 tel. 01100-51588 Middelburg Lange Geere 153 tel 01180-29828 - j Vlissingen Badhuisstraat 137 tel 01184-13900 HYPOTHEEKBEURS Zierikzee Korte St. Janstr 8 tel. 01110-20124 hypotheek TT De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week gedaald. Wij no teerdendeze week rentedalingen bij Alpha (2 en 5 jaar) en ZA/BMPI5 en 10 jaar) van 0,1% en 0,4%. Het lijkt vreemd dat de rente-aanpassingen nu plaatsvinden aangezien de rente op de kapitaalmarkt enkele weken geleden op een lager niveau lag. Hypotheekrente per 1 november 1994 rentepercentages netto werkelijke afsluit opgave rente bij fiscale gedu sie in constant rende 38% 50% ABNAMRO spaarhvp. 5jr 1.00 8.30 4,61 3.08 spaarhyp. 10 jr 1,00 8.70 4.88 3.30 spaarhvp. 15 jr 1.00 9.00 5.09 3.47 ann. hyp variab 1.00 6.70 4,42 3.57 ann.hyp 5 jr. 1.00 8.10 5.34 4.30 ABP spaarhyp 1,00 8.10 4,50 3.00 spaarhyp. 10 jr 1.00 8.40 4.70 3.16 spaarhyp 15 jr. 1.00 8.70 4,90 3.33 ann.hyp 1.00 7.90 5,21 4.20 ann. hyp. 10 jr. 1.00 8.20 5,41 4.36 Aegon spaarhyp. 1.00 8.20 4.59 3.09 spaarhyp. 15/20 jr 1,00 9.00 5,14 3.53 Amev zorg-vnj-hyp. 1.00 8.30 4,66 3.14 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1.00 9.10 5,20 3,58 Bouwfonds spaarv.hyp. 1.00 8,30 4,65 3,13 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1.00 8.60 4,85 3,29 spaarv.hyp. renterust 1,00 8.50 4.79 3.24 Centraal spaargar.hyp 0.25 8,20 4,51 3,01 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 9.10 5.13 3.51 Centrale spaarhyp. 1.00 8,10 4.46 2.96 Volksbank spaarhvp. 10 jr. 1.00 8.60 4.80 3.23 ann. hvp 2 jr. 1.00 6.80 4.49 3.62 ann. hyp. 5 jr. 1.00 7.90 5.21 4.20 Delta Lloyd hyp.tot.plan 1.00 8,20 4.59 3.08 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1.00 9.00 5.14 3.52 Direktbank besp.dir.hyp 5 jr. 1.00 8.30 4.65 3.13 GWK-bank spaarhyp. 1.00 8.20 4.59 3.08 ann. hyp 1 jr. 1.00 6.70 4.42 3.57 ann.hyp 5 jr. 1.00 8.00 5.28 4.25 Nationale spaarhyp 1.00 8,30 4.66 3.14 Nederlanden spaarhyp 15 jr. 1.00 9,00 5.14 3.52 ING-bank spaarhyp. 1.00 8.30 4.61 3.09 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8.70 4.88 3.31 ann. hyp. Ijr 1.00 6,90 4.55 3.67 ann. hyp 5 jr. 1,00 8,10 5,34 4,30 Postbank spaarhyp. 1.00 8.20 4,57 3.07 spaarhyp. 7 jr. 1.00 8.50 4,78 3.23 spaarhyp. 12 jr 1.00 8,90 5.05 3.46 ann. hyp. 2 jr. 1,00 6,80 4.39 3,54 ann. hyp. 5 jr. 1.00 8.00 5,17 4.16 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1.00 7,50 4.08 2,67 Hp.bank sp.opt. hyp 10 jr 1.00 8,70 4.91 3.33 (adviesrente) ann. hyp. variabel 1.00 6.70 4.42 3.57 an. hyp. 5 jr 1.00 8.10 5.34 4,30 Reaal exact-hyp, 1.00 8,20 4,59 3,08 Hypothek.BV exact-hyp 10 jr. 1.00 8.60 4,86 3.30 VSB Bank spaarhyp 5 jr. 1.00 8.30 4,66 3.14 Westland lage last. 7 jr 1.00 8.40 4.71 3.18 Utrecht lage last. 15 jr. 1.00 8.90 5.05 3.45 Zwolsche za-hyp.plan 1.00 8.10 4.50 3.00 Alg./ing za-hyp.plan 10 jr 1.00 8.50 4,77 3.22 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwn is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Als laatste van de grote Japanse merken komt Honda met een ruimtewagen, deze Shuttle. foto GPD Niemand kan kennelijk meer zonder: ook Honda brengt een ruimtewagen uit. genaamd Shuttle. Ooit was dat een extra ruime Civic, ditmaal zoekt men het een klasse hoge rop. De Shuttle debuteert nu voor Japan en Amerika onder de naam Odyssey, komend voorjaar krijgen we hem in Eu ropa te zien. Halverwege het jaar start de verkoop. De Shuttle komt er kennelijk eerst uitsluitend met een 2,2 li ter motor (110 kW/150 pk) en automatische transmissie. Een schakelpook op de vloer ont breekt, zo ontstaat doorloop ruimte tussen de voorstoelen. Ook de stoelen daarachter staan een stukje uiteen, voor een doorloop naar de tweezits achterbank. Hier is over nage dacht. want de drie zitrijen staan bovendien in hoogte op verschillende niveaus, zodat alle inzittenden ruim zicht rondom hebben. Nog iets moois: de achterbank kan sa mengeklapt in de vloer ver dwijnen, eventueel kunnen de stoelen van de tweede zitrij er uit. Honda's Shuttle sluit zo meer dan de concurrenten van Nis san. Toyota en Mitsubishi aan bij de handige interieurinde ling van Europese ruimtewa gens. We mogen er ook op ver trouwen dat het rijgedrag op hoog niveau zal liggen. Dit is geen verbouwd busje, maar een heel eigen ontwerp. Honda maakte er een ruimtebespa- rende versie van zijn achter wielbevestiging met dubbele draagarmen voor. Het zal niet aan luxe ontbreken, met stan daard minstens één airbag, ABS en centrale vergrende ling. De zwijgt nog over de afmetin gen van de Shuttle. Hij lijkt kleiner dan Europese ruimte wagens, wat de mogelijkheden in het interieur zou beperken. En wat gaat dat moois kosten? Peter Fokker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 32