Knappe ruimtereiziger
Geen smerige
pijpen meer
Honda Shuttle
maatje groter
Fiat Ulysse
Informatiedag over
werken met auto's
Audi met vijf kleppen per cilinder
Gemeentegarantie
straks niet meer mogelijk!
I I I i n i i i i i i i i
De markt voor
ruimtewagens is een
slagveld, met veel
gelijksoortige modellen in
dezelfde prijsklasse, waarvan
een aantal ook nog uit dezelfde
fabrieken komt. Is er
voldoende groei in de
kopersbelangstelling voor Fiat,
Peugeot en Citroën
ruimtewagens, plus volgend
jaar het koppel VW Sharan/
Ford Galaxy? Onderscheiden
ze zich genoeg van bestaande
soortgenoten (Renault,
Chrysler, Mitsubishi), en hoe
concurreren modellen uit
dezelfde fabriek?
Er zitten dus drie interessante
kanten aan een test van Fiat's
nieuwe Ulysse. Is zo'n ruimtewa
gen echt een handige vondst, bie
den de nieuwelingen meer dan be
staande modellen, en bestaat er
zinnig verschil met de Peugeot 806
en Citroën Evasion uit dezelfde
(Franse) fabriek. Alleen op zicht
beoordeeld zijn de Fiat, Peugeot
en Citroen vrijwel identiek in
vormgeving en techniek. In
elegantie en karaktervolle uitstra
ling vormen ze niet direct een grote
bedreiging voor de eerste succes
volle ruimtewagens Renault Es
pace en Chrysler Voyager.
De inrichting echter is prakti
scher Er kan eindeloos gegoo
cheld worden met losse stoelen, de
enorme bagageklep en schuifdeu
ren achter geven riant toegang Er
is volop zitruimte op goed gevorm
de stoelen, en goede bewegings-
Fiat's laatste en eerste ruimtewagen. De nieuwe Ulysse met op de achtergrond de 600 Multipla uit de jaren vijftig.
vrijheid tussen alle zitgelegenhe
den door. In standaard versies
past achter de vijf stoelen een in
drukwekkende vracht bagage.
Terwijl de auto van buiten niet lan
ger is dan een gewone middenklas
ser, alleen hoger en breder.
Vlot
Die breedte betekent een pro
bleempje in de goedkoopste versie,
want daarin zijn de buitenspiegels
handbediend. Van binnenuit,
maar het knopje op het rechter
portier zit flink buiten armbereik.
De hoogte van de auto brengt een
overeenkomstige zitpositie mee
met uitstekend verkeersoverzicht,
dat je bij overstap in een gewone
auto meteen gaat missen. Maar on
danks de hoge zit is de neus van de
auto niet te overzien, terwijl je
door de achterruit over dichtbij-
zijnde gewone auto's heen kijkt.
Daardoor doet deze ruimtewagen
in druk verkeer toch minder hand
zaam aan.
Op buitenwegen komt hij het best
tot zijn recht. Je zit ruim en com
fortabel. de motor laat zich nauwe
lijks horen en stuwt de auto krach
tig vooruit. Daarin verschilt de
Fiat van zijn Peugeot-broer. die
met de basis-tweeliter zonder tur
bo niet al te vlot op gang komt (Ci-
troen's Evasion probeerden we
nog niet). Fiat lijkt kortere versnel
lingen gekozen te hebben, zoals
Italiaanse auto's veelal hebben.
Dat past hier prima, ook omdat de
89 kW/121 pk sterke motor stil
blijft bij hoger toerental. Een ver
bruik net aan de goede kant van
1:10 valt dan niet tegen, meegere
kend dat deze forse auto aardig
wat luchtweerstand ondervindt.
Kosten
Interessant is verder dat Fiat zijn
versie van het gemeenschappelijk
model het goedkoopst aanbiedt
Zoals we hem reden, in eenvoudig
ste uitvoering, komt de Ulysse op
57.350. Bij Citroën kost de instap
per 990 meer, bij Peugeot 550
meer. Terwijl Fiat niet spaarde op
de uitrusting: elektrisch bediende
voorportierramen, een airbag in
het stuur, centrale deurvergrende
ling. prima afwerking, goed instel
bare zitpositie en voldoende berg
ruimte voor klein spul.
Dit soort ruimtewagens rijdt voor
treffelijk en zijn uiterst praktisch
voor werk. gezin en vrijetijd/
vakantie tegelijk.
Peter Fokker
Wie geïnteresseerd is in het
werken met auto's,
trucks, dieselmotoren, motor
fietsen of fietsen kan zich zater
dag 12 november in Nieuwe-
gein op de hoogte stellen van
alle opleidingsmogelijkheden
in die sector. Het innovatie- en
onderwijscentrum auto- en
tweewielerbranche (Innovam)
houdt die dag van 10 tot 16 uur
een landelijke open dag. De
presentatie informeert over de
leerlingenwezen-opleidingen
(vier dagen werken, één dag le
ren). de tientallen technische-
en management trainingen en
de dagopleidingen MTS-auto-
techniek en HTS-autotech-
niek. Bezoekers kunnen in de
ongevalsimulator van de
ANWB een aanrijding meema
ken en er zijn tal van andere de
monstraties.
Veel aandacht wordt besteed
aan auto-elektronica. met on
der meer demonstraties van
Maserati's op de computerge
stuurde testbank en van de
nieuwste diefstalbeveiliging
met behulp van de sateliet. In
de Auto van de Toekomst kan
kennis worden gemaakt met de
sprekende boordcomputer, het
achteruitkijkoog, satelietnavi-
gatie. de kaart van Nederland
op CD-Rom en praktisch ge
bruik van zonnecellen. Er kan
een blik worden geworpen op
en in de Ford Escort RS Cos-
worth rallyauto (227 pk) en de
Fiat Cinquecento Trofeo Cup
rallyauto (899 cc). Met de Golf
Eco diesel kan een proefrit wor
den gereden, om te ervaren hoe
de motor uitschakelt tijdens
uitrollen naar stilstand, terwijl
de auto toch doorrijdt op de
tweede accu. Ook kan worden
meegereden op de Trike Wil-
mac Threestar. een motorfiets
met een 1.300 cc VW motor van
48 pk.
De Nederlands kampioen auto
technicus Ruud Zwambag ver
zorgt demonstraties, evenals
de Nederlands kampioen fiets-
technicus Erna Lambeck, de
eerste vrouwelijke winnaar op
de FietsRAI 1994. Voor het
eerst in Nederland te zien is de
Harley-fiets. een Huntington-
strandfiets Custom Lowglide
Chopperfiets. met een lengte
van 2.50 meter en een zithoogte
van 69 cm. Verder zijn de
nieuwste ligfietsen te bewon
deren: Flevobikes. Flevotrikes.
de CC Cycles Moduflex alumi
nium ligfiets en de Ace Lieracer
ligfiets van wedstrijdrijder Ym-
te Sybrandi, maar ook wed-
strijdfietsen van Gazelle (ATB-
race en tijdritfietsen), Koga
Myata (fullpro titanium 18
speed STI) en Cannondale
(Delta V 24 speed met voorve
ring). Ook wordt een fietskar
met zonnepaneel getoond en
kan met behulp van de compu
ter de beste fiets worden aange
meten.
Hans Tabbers
Het is zeldzaam dat een autofabrikant in één jaar
alle wagens vernieuwt, zoals Audi nu doet. Eerst
een revolutionair aluminium topmodel A8, dan een
vernieuwde 100 als A6, en nu een A4. Die vervangt nog
niet de hele 80-serie. In ons land valt het debuut niet
meer in dit jaar. Maar het is wel een echt nieuwe auto.
De A4 heeft iets van een 80. iets van een A8. met hier
en daar een origineel detail in zijn vorm. Een vier-
deurs sedan, die weinig groter is dan zijn voorganger.
De A4 weegt met meer uitrusting 45 kg minder dan
zijn voorganger. Elk nieuw model mag niet meer
zwaarder worden dan zijn voorganger. Dat spaart
brandstof en dus vervuiling van het milieu met kool
dioxide.
Audi ontwierp een nieuw, minder streng-hoekig dash
board. zonder dat het ten koste gaat van overzichte
lijkheid of praktische indeling. De grote primeur van
de A4 zit onder de motorkap. Als eerste in grote aan
tallen vervaardigde auto heeft hij motoren met vijf
kleppen per cilinder. Ze komen uit een nieuwe fabriek
in het Hongaarse Györ.
Dat geldt uitsluitend de 1,8 liter aggregaten met of
zonder turbo. Daarnaast zijn er twee bekende VS-mo-
toren en een zuinige viercilinder direct ingespoten
diesel. Bovendien zal er nog een vijfcilinder komen.
Ook de 1,6 liter basismotor is nieuw, met enkele nok-
kenas en acht kleppen. In ons land zal die naar ver
wachting het populairst zijn. Pas eind 1995 vervangt
Audi de 80 Avant stationcar, Coupé en Cabriolet.
De auto zal in Nederland vanaf februari 1995 voor on
geveer 50 mille te koop zijn.
De A4 biedt achterin wat meer beenruimte, maar nog
steeds een bank met korte zitting, en onder het sterk
afgeronde dak beperkte hoofdruimte.
Het weggedrag kan bij de A4 als toonaangevend voor
de middenklasse gelden. Verdwenen is het harde aan
spreken van de vering. Richels of ongelijk wegdek
worden haast perfect gladgestreken. Toch is de vering
zo stevig dat de A4 beperkt helt bij bochten nemen.
Minder verrassend zijn de nieuwe motoren. De 1.6 li
ter. altijd een onderbemeten stakkerdje geweest in de
80, heeft nu met 75 kW/101 pk voldoende pit. Mits ijve
rig wordt geschakeld. Dat is geen straf met Audi's bo
terzacht schakelende vijfbak. De nieuwe 1,8 liter (92
kW/125 pk) levert volgens Audi dank zij zijn regiment
kleppen meer trekkracht dan hij met vier kleppen per
cilinder zou doen. Hij biedt de souplesse die de 1.6
mist, maar blijft ook onder alle omstandigheden goed
hoorbaar en loopt niet trillingvrij.
In turbo-uitvoering (110 kW/150 pk) blijft de 1.8 motor
mooi stil. Prestaties en souplesse zijn een klasse be
ter. Audi's kleinste V6 is even sterk als deze zuiniger
turbo-viercilinder.
Peter Fokker
I)e kettingbeschermer Wave.
Een prettig fietstochtje kan
smerige zwarte vegen op de
rechterbroekspijp achterlaten.
Hoe meer versnellingen een fiets
heeft, des te moeilijker is het om de
vette ketting en tandwielen af te
schermen.
De Nederlandse firma De Woerd
maakt kettingbeschermers in vele
maten en soorten. De nieuwste ty
pen heten Wave en Flyer. Ze zijn
bijzonder, omdat ze geschikt zijn
voor fietsen met versnellingen zo
als ATB's en hybrides.
Deze beschermers bedekken dus
alle tandwielen aan voor- en ach
terzijde van de fiets. De Wave past
over drie tandwielen met maxi
maal 48 tanden aan de crankzijde.
Deze kettingbeschermer is goed te
combineren met de bestaande
Chain Disc, een volledige bedek
king van de grote tandwielen. De
Wave kost 30 tot 35 gulden.
De Flyer is een beschermrand voor
nog kleinere tandwielen aan de
crankzijde van de fiets, tot maxi
maal 44 tanden. Dan is er nog een
Flyer-mini die past op maximaal
33 tanden. Deze past bijvoorbeeld
op het Shimano Nexus-systeem.
De Flyers komen pas in december
in de winkel, de prijzen zijn nog
niet bekend.
Genoemde kettingbeschermers
zijn overigens te klein voor race
fietsen, omdat die meestal 52 tan
den aan de crankzijde tellen. De
Woerd heeft daar stalen randen
voor.
Theo van der Kaaij
Vraag daarom nu inlichtingen over de i Dpi
NATIONALE HYPOTHEEKGARANTIE bij de
NATIONALE HYPOTHEEKBEURS
V.
Dl: NATIONALE:" Goes Vlasmarkt4 tel. 01100-51588
Middelburg Lange Geere 153 tel 01180-29828
- j Vlissingen Badhuisstraat 137 tel 01184-13900
HYPOTHEEKBEURS Zierikzee Korte St. Janstr 8 tel. 01110-20124
hypotheek
TT
De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week gedaald. Wij no
teerdendeze week rentedalingen bij Alpha (2 en 5 jaar) en ZA/BMPI5
en 10 jaar) van 0,1% en 0,4%. Het lijkt vreemd dat de rente-aanpassingen
nu plaatsvinden aangezien de rente op de kapitaalmarkt enkele weken
geleden op een lager niveau lag.
Hypotheekrente
per
1 november 1994
rentepercentages
netto werkelijke
afsluit opgave rente bij fiscale
gedu
sie in
constant
rende
38%
50%
ABNAMRO
spaarhvp.
5jr
1.00
8.30
4,61
3.08
spaarhyp.
10 jr
1,00
8.70
4.88
3.30
spaarhvp.
15 jr
1.00
9.00
5.09
3.47
ann. hyp
variab
1.00
6.70
4,42
3.57
ann.hyp
5 jr.
1.00
8.10
5.34
4.30
ABP
spaarhyp
1,00
8.10
4,50
3.00
spaarhyp.
10 jr
1.00
8.40
4.70
3.16
spaarhyp
15 jr.
1.00
8.70
4,90
3.33
ann.hyp
1.00
7.90
5,21
4.20
ann. hyp.
10 jr.
1.00
8.20
5,41
4.36
Aegon
spaarhyp.
1.00
8.20
4.59
3.09
spaarhyp.
15/20 jr
1,00
9.00
5,14
3.53
Amev
zorg-vnj-hyp.
1.00
8.30
4,66
3.14
Levensverz.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
1.00
9.10
5,20
3,58
Bouwfonds
spaarv.hyp.
1.00
8,30
4,65
3,13
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1.00
8.60
4,85
3,29
spaarv.hyp.
renterust
1,00
8.50
4.79
3.24
Centraal
spaargar.hyp
0.25
8,20
4,51
3,01
Beheer
spaargar.hyp. 15 jr.
0,25
9.10
5.13
3.51
Centrale
spaarhyp.
1.00
8,10
4.46
2.96
Volksbank
spaarhvp.
10 jr.
1.00
8.60
4.80
3.23
ann. hvp
2 jr.
1.00
6.80
4.49
3.62
ann. hyp.
5 jr.
1.00
7.90
5.21
4.20
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
1.00
8,20
4.59
3.08
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1.00
9.00
5.14
3.52
Direktbank
besp.dir.hyp
5 jr.
1.00
8.30
4.65
3.13
GWK-bank
spaarhyp.
1.00
8.20
4.59
3.08
ann. hyp
1 jr.
1.00
6.70
4.42
3.57
ann.hyp
5 jr.
1.00
8.00
5.28
4.25
Nationale
spaarhyp
1.00
8,30
4.66
3.14
Nederlanden
spaarhyp
15 jr.
1.00
9,00
5.14
3.52
ING-bank
spaarhyp.
1.00
8.30
4.61
3.09
spaarhyp.
10 jr.
1,00
8.70
4.88
3.31
ann. hyp.
Ijr
1.00
6,90
4.55
3.67
ann. hyp
5 jr.
1,00
8,10
5,34
4,30
Postbank
spaarhyp.
1.00
8.20
4,57
3.07
spaarhyp.
7 jr.
1.00
8.50
4,78
3.23
spaarhyp.
12 jr
1.00
8,90
5.05
3.46
ann. hyp.
2 jr.
1,00
6,80
4.39
3,54
ann. hyp.
5 jr.
1.00
8.00
5,17
4.16
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1.00
7,50
4.08
2,67
Hp.bank
sp.opt. hyp
10 jr
1.00
8,70
4.91
3.33
(adviesrente)
ann. hyp.
variabel
1.00
6.70
4.42
3.57
an. hyp.
5 jr
1.00
8.10
5.34
4,30
Reaal
exact-hyp,
1.00
8,20
4,59
3,08
Hypothek.BV
exact-hyp
10 jr.
1.00
8.60
4,86
3.30
VSB Bank
spaarhyp
5 jr.
1.00
8.30
4,66
3.14
Westland
lage last.
7 jr
1.00
8.40
4.71
3.18
Utrecht
lage last.
15 jr.
1.00
8.90
5.05
3.45
Zwolsche
za-hyp.plan
1.00
8.10
4.50
3.00
Alg./ing
za-hyp.plan
10 jr
1.00
8.50
4,77
3.22
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwn is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Als laatste van de grote Japanse merken komt Honda met een
ruimtewagen, deze Shuttle. foto GPD
Niemand kan kennelijk
meer zonder: ook Honda
brengt een ruimtewagen uit.
genaamd Shuttle. Ooit was dat
een extra ruime Civic, ditmaal
zoekt men het een klasse hoge
rop. De Shuttle debuteert nu
voor Japan en Amerika onder
de naam Odyssey, komend
voorjaar krijgen we hem in Eu
ropa te zien. Halverwege het
jaar start de verkoop.
De Shuttle komt er kennelijk
eerst uitsluitend met een 2,2 li
ter motor (110 kW/150 pk) en
automatische transmissie. Een
schakelpook op de vloer ont
breekt, zo ontstaat doorloop
ruimte tussen de voorstoelen.
Ook de stoelen daarachter
staan een stukje uiteen, voor
een doorloop naar de tweezits
achterbank. Hier is over nage
dacht. want de drie zitrijen
staan bovendien in hoogte op
verschillende niveaus, zodat
alle inzittenden ruim zicht
rondom hebben. Nog iets
moois: de achterbank kan sa
mengeklapt in de vloer ver
dwijnen, eventueel kunnen de
stoelen van de tweede zitrij er
uit.
Honda's Shuttle sluit zo meer
dan de concurrenten van Nis
san. Toyota en Mitsubishi aan
bij de handige interieurinde
ling van Europese ruimtewa
gens. We mogen er ook op ver
trouwen dat het rijgedrag op
hoog niveau zal liggen. Dit is
geen verbouwd busje, maar een
heel eigen ontwerp. Honda
maakte er een ruimtebespa-
rende versie van zijn achter
wielbevestiging met dubbele
draagarmen voor. Het zal niet
aan luxe ontbreken, met stan
daard minstens één airbag,
ABS en centrale vergrende
ling.
De zwijgt nog over de afmetin
gen van de Shuttle. Hij lijkt
kleiner dan Europese ruimte
wagens, wat de mogelijkheden
in het interieur zou beperken.
En wat gaat dat moois kosten?
Peter Fokker