Het gevecht van een generaal Kind slaan in een drukke winkelstraat PZC PZC opinie en achtergrond Achter die 4.000 banen gaan maagzweren en frustraties schuil Reorganisatie Zeeuwse A politie is een klucht \c i) ZATERDAG 5 NOVEMBER 1994 Het mes moet opnieuw in het leger en aan de generaal de opdracht de miljoenen te vin den Als voorzitter van de Task Force-bczuinigingsgroep moest de nieuwbakken plaatsvervan gend chef defensiestaf M. Schou ten een 'doelmatig' leger op po ten zetten. Uiteindelijk heeft hij met zijn medegeneraals en kolo nels in een Noordioijks hotel 450 miljoen gulden bijeen gesprok keld. Het legermuziekkorps zal voortaan een toontje lager moe ten spelen. door Peter de Knegt Het zou ongeloofwaardig zijn geweest als we weer een paar bataljons hadden ge schrapt, enkele fregatten aan de ketting hadden gelegd en aan de tanks en vliegtuigen waren ge komen. Dan hadden we de hoek stenen van de Prioriteitennota (waarin de ombouw is geregeld van de krijgsmacht naar een kleiner, vrijwillig leger, dat zich toelegt op internationale vredestaken) geraakt. Daar kon niets meer af. Maar als we nu de operationele eenheden over eind kunnen houden, ben ik toch een gelukkig mens, al staat dat in schril contrast met de 4000 banen die opnieuw moeten verdwijnen. Daar gaat een ge weldig brok aan sociale ellende, frustraties en maagzweren ach ter schuil. Schouten zat nog maar koud in Den Haag of hij viel met zijn neus in de boter. Doordat de chef defensiestaf Van der Vlis niet kon leven met de nieuwe bezui- nigingsgolf en zijn pet aan de kapstok hing, moest legercom mandant Schouten op stel en sprong zijn spullen pakken in Apeldoorn Van Breemen werd de nieuwe baas en Schouten werd zijn plaatsvervanger. ..Toen ik hier kwam. kon ik ge lijk aan de slag met de Task For ce". Schouten had in Apeldoorn zijn legerkorps al zien afnemen van 32 000 naar 18.000 soldaten en nu moest hij samen met de plaats vervangend secretaris-generaal Hulshof opnieuw gaan snijden in de krijgsmacht. ..Ik ken aan den lijve de persoonlijke drama's die mensen door de bezuinigingen overkomen. Dan realiseer je je verrekte goed dat 4000 man niet alleen een bedrag is datje bezui- Plaatsvervangend chef defensiestad luitenant generaal M. Schouten verwacht dat hij tot aan het eind van zijn militaire loopbaan zal worden achtervolgd door de bezuinigingsoperatie, waarin hij een grote rol speelde. foto Jeroen Toirkens/GPD nigt, maar dat het gaat om even vele gezinnen en levens daarach ter. Ik ben blij dat het gros van de inkrimping zonder gedwon gen ontslagen kan. Als je echter een sergeant gevangenisbe waarder maakt, dan is die welis waar niet ontslagen, maar de man had wel andere aspiraties toen hij in het leger kwam". Hekken De jaarlijkse bezuiniging op de krijgsmacht van 914 miljoen gul den die minister Voorhoeve moet ophoesten, werd door de Task Force-bezuinigingsgroep bij lange na niet gehaald Wel worden door het samenvoegen van opleidingen, onderhoud van materieel, logistiek, geneeskun dige verzorging en andere dien sten vele honderden miljoenen binnengehaald. Ook zal bezui nigd worden op onder meer de centrale staven, automatise ring. militaire muziek, gebou wen en inlichtingendienst. ..De hekken tussen de verschil lende krijgsmachtdelen hebben we neergegooid, maar je kunt natuurlijk niet van vijftien man van de Task Force verwachten dat die zo'n monstrueuze reorga nisatie van het leger weieens zul len aanpakken. De totale bezui niging halen was onmogelijk. Je kunt nooit tegen de Task Force zeggen, bezuinig maar 750 mil joen gulden op doelmatigheid. Je kunt niet alleen naar de pro blemen tijdens deze kabinetspe riode kijken en daarna Gods wa ter maar over Gods akker laten stromen. Je moet kunnen terug komen op zo'n opdracht". „We hebben een grondige ver kenning gedaan, inschattingen gemaakt en alles opgeteld. We denken dat we daarmee in het jaar 2000 structureel ongeveer 450 miljoen gulden kunnen be zuinigen. In de eerste jaren ha len we dat bedrag nog niet en zal een deel van het geld gehaald moet worden door aanschaf uit te stellen van bij voorbeeld wa pensystemen Naast de doelmatigheidsopera tie van generaal Schouten is nog een paar honderd miljoen gul den gevonden door uitstel van de aanschaf van helikopters voor de Luchtmobiele Brigade, uitstel van de bouw van fregat ten en vertraging van het bo demsaneringsplan. Minister Voorhoeve blijft echter zitten met een tekort van 250 miljoen gulden doordat het uitstel van de investeringen op een gegeven moment wel op zijn bord te rechtkomt. Naast de door de Task Force ge haalde bezuinigingen, wil de mi nister van Defensie het liefst af stel van de miljoenenbezuinigin gen en die anders wegschuiven naar de herijkingsdiscussie over het buitenlandse beleid volgend voorjaar. Dan zal ook duidelijk worden waar de 4000 banen gaan verdwijnen. „Dat weten we over een halfjaar. Er wordt nu onderzocht waar de samenvoegingen komen en de ontslagen vallen. Het is naast de grote bezuinigingen toch ook een grabbelend voortgaan op subveldjes, maar tien keer vijf miljoen is ook vijftig miljoen". Oud ijzer Tien september kwam de Task Force-groep voor het eerst bij el kaar. Van alle krijgsmachton derdelen waren topmensen naar Den Haag afgevaardigd die in groepjes van drie de verschillen de werkvelden van het leger on der vuur namen. „We hadden de opdracht zonder last of rugge spraak aan de slag te gaan. In het begin dacht ik dat iedereen met zijn eigen kleur uniform zou komen, maar ik ben verbaasd dat de mensen nauwelijks naar hun achterban hebben gekeken. Als dat wel gebeurde, stak ik de vinger in de lucht en riep 'ho ho, zo zit de wereld niet in elkaar'." „Het waren soms verhitte dis cussies. maar we hebben de club bij elkaar kunnen houden en er is niemand boos weggelopen. We hebben alleen naar doelmatig heid gekeken. Op korte termijn lijkt het aardig investeringen uit te stellen, maar dat wordt je dood, dan besta je over vijfjaar niet meer. dan eindig je met per soneel en een uitrusting met oud- ijzerwaarde". Aan alle mogelijke bezuinigin gen binnen de krijgsmacht hing de Task Force prijskaartjes. „We hebben gesnuffeld, bedragen in gevuld en bij alles gezegd 'het kan minder, maar hoeveel is dat nou?' Bij de bewaking van objec ten hebben we gekeken naar de verschillende normen van de krijgsmachtonderdelen. Die lie pen nogal uiteen. We hebben de laagst verantwoorde bewa kingsnorm gepakt en daar be zuinig je weer mee. Uiteindelijk hebben we in een tweedaagse sessie de knopen doorgehakt". „Ik ben nu vijftig jaar en hoop in het leger ook 55 te worden. Dat is heel dicht bij het jaar 2000 en ik weet donders goed dat ik altijd achtervolgd zal worden door de ze bezuinigingsoperatie. Ik weet in ieder geval dat ik naar eer en geweten de verkenning heb ge maakt en datje als minister van defensie je handen in het vuur kunt steken voor een bedrijf dat straks gezond is". door Ger Wolters De rechten van kinderen zijn sinds 20 november 1989 vastgelegd in het Verdrag voor de Rechten van het Kind. Sindsdien is de 20ste novem ber de Internationale Dag voor de Rechten van het Kind. De Nederlandse regering zou vorig jaar rond die tijd het ver drag ratificeren. Dat is nog niet gebeurd. Als alles goed gaat zal dat dit jaar wel plaatsvinden. Iemand uit de jeugdbescher ming daagde mij onlangs uit om te zeggen wat er zou gebeu ren in de volgende situatie: Er loopt iemand, een vader of een moeder, met een huilend kind aan de hand door een drukke winkelstraat. Het kind krijst hartverscheurend en is helemaal overstuur. Na een paar waarschuwingen om nou eens eindelijk op te houden, krijgt het kind midden op straat een paar tikken van de volwassene De vraag was of de omstanders de ouder daar op zouden aan spreken of zelfs zouden ingrij pen. Mijn gesprekspartner stel de dat de kans groot is dat ie dereen in de drukke winkel straat zich afzijdig zal houden. Eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet of ik wel de moed en het lef zou opbrengen om me er mee te bemoeien. De uitdager ging nog een stap je verder en vroeg mij wat er zou gebeuren als de eigenaar van een aangelijnde hond in diezelfde straat zijn hond hard handig zou aanpakken. Volgens hem zou de begeleider van de hond een aanmerkelijk grotere kans maken op een ver manende interventie van het winkelende publiek. Geschiedenis Waarmee hij maar wilde stellen dat een huisdier op meer be scherming tegen lichamelijk geweld en zelfs tegen mishan deling kan rekenen dan een kind. Een overdreven voorbeeld en een overtrokken stelling? Hij wilde daarmee in ieder ge val duidelijk maken dat het met zo vanzelfsprekend is dat kinderen goed behandeld wor den en rechten hebben. Kinderen hebben echter wel degelijk rechten. Het Verdrag voor de Rechten van het Kind zal zoals gezegd naar verwach ting dit jaar door Nederland worden geratificeerd. Daar is een lange, vreemde ge schiedenis aan vooraf gegaan. De landen van de Verenigde Naties hebben al in 1948 de Ver klaring van de Rechten van de Mens aanvaard. Vreemd ge noeg was het blijkbaar nodig om in 1959 nog een aparte Ver klaring van de Rechten van het Kind te aanvaarden. Een beetje vreemd lijkt dat. want kinderen zijn toch immers ook mensen? Dertig jaar later werd de Ver klaring gevolgd door een Ver drag, dat Nederland in 1990 heeft ondertekend Een dergelijk verdrag moet echter ook ingepast worden in de Nederlandse wetgeving en daar is het parlement nog mee bezig. Voorgesteld is om enkele arti kelen niet voor Nederland van toepassing te verklaren. Het betreft, hier artikelen in de sfeer van de sociale zekerheid en het kinderstrafrecht. Inhoudelijk is er een aantal za ken te onderscheiden. In de algemene beginselen van het Verdrag worden rechten omschreven betreffende non discriminatie. het belang van het kind. realisatie van rechten van het kind. de rol van ouders, het recht op leven en ontwikke ling. recht op naam en nationa liteit. recht op identiteit. Kinderhandel Kinderen krijgen in het ver drag ook het recht op voorzie ningen. zoals voeding, gezond heidszorg. onderwijs, speelmo- gelijkheden en sociale zeker heid toegekend Het kind heeft recht op be scherming tegen discriminatie, mishandeling, verwaarlozing, marteling, handel in kinderen, kinderarbeid, seksueel mis bruik en drugsmisbruik. Een kind heeft ook recht op participatie, vrijheid van me ningsuiting, in het bijzonder als het gaat over zaken die kin deren en hun omgeving aan gaan, vrijheid van godsdienst en recht op informatie. In het verdrag staat nog een stuk over het recht op bijzon dere zorg voor kinderen met een geestelijke of lichamelijke handicap, kinderen zonder fa milie, adoptiekinderen, kinde ren in kindertehuizen, kinde ren in gevangenissen, kinderen die in contact komen met poli tie en justitie, vluchtelingen kinderen. kinderen uit minder heidsgroepen en kinderen die slachtoffer zijn geworden van gewapende conflicten. Je kunt in verdragen zoveel re gelen als je wilt, maar dat is na tuurlijk nog geen garantie dat de mooie theorie in de dagelijk se praktijk gerealiseerd zal worden. Papier is nog steeds heel geduldig. Opvoeding Ouders zijn als eersten verant woordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Daarbij kunnen ouders een grondrecht van het kind beperken. Het verdrag erkent de ouderlijke verantwoordelijkheden welis waar. maar stelt ook dat ou ders rekening moeten houden met het feit dat de vermogens van een kind zich ontwikkelen. Kinderen worden steeds mon diger. Een kind is helaas niet altijd automatisch veilig bij de ouders. Ouders schenden soms de rechten van hun kinderen. De opvoeding en aanpak van kinderen beschouwen we door gaans als een strikt particu liere aangelegenheid. In onze maatschappij is de privésfeer altijd afgeschermd geweest te gen de inmening van de staat. In die sfeer past ook de opvat ting dat de manier waarop ou ders hun kind opvoeden hun ei gen zaak is en dat niemand daar iets mee te maken heeft, ook de staat niet. Een paar jaar geleden voerde België een vrij harde campagne tegen kinder mishandeling. Het betrof zeer realistische posters, maar vooral de tekst riep veel weer stand op. Het publiek werd namelijk op geroepen om zich er wèl mee te bemoeien als iemand in de om geving merkt dat een kind mis handeld wordt. Hulpverlening Als het fout gaat zijn er geluk kig mogelijkheden om hulp te verlenen en eventueel in te grij pen. Er zijn in Nederland instel lingen die zich bezighouden met jeugdhulpverlening, jeugdbescherming en jeugdge zondheidszorg. Die zijn niet allemaal even po pulair bij het volwassen pu bliek. Instellingen worden er regelmatig van beschuldigd dat ze 'zomaar' kinderen van ouders afpakken of dat ze altijd maar de kant van het kind kie zen. Als een kind in een crisissi tuatie tijdelijk op een rustig en veilig pleegadres wordt onder gebracht kan de hulpverlening rekenen op heftige reacties. In het verdrag is heel veel vast gelegd. maar het individuele klachtrecht van kinderen is nog niet goed geregeld. Als rechten van volwassenen geschonden worden hebben zij de mogelijkheid dat zelf aan de kaak te stellen. Kinderen krijgen in het ver drag wel heel veel rechten toe gekend, maar hebben niet de mogelijkheid om zelfstandig voor die rechten op te komen. Een eigen rechtsingang is noodzakelijk en de beste waar borg datje als kind zelfstandig voor je rechten kunt opkomen. Het is daarnaast belangrijk te erkennen dat kinderen nooit ons bezit kunnen zijn. Ze zijn aan onze zorgen toevertrouwd Als we ze al 'hebben', hebben we ze slechts te leen. van onze verslaggever René Schrier De reorganisatie bij de poli tie in Zeeland heeft al heel wat in beweging gebracht. Het gestelde doel is nog lang niet be reikt. Het reorganisatieproces werkt verlammend op het func tioneren van de politie. Het lijkt erop alsof alleen de crimi neel er garen bij heeft gespon nen. Immers het percentage op geloste misdrijven is drastisch ingezakt. Andere schade die de reorganisatie heeft opgeleverd is een deuk in het politionele imago, minder dienstverlening aan de burger, problemen en frustraties tussen politiemen sen onderling en een verlies aan deskundigheid en specialismen in Zeeland. Tijdens de voorbereiding van de reorganisatie kwamen deze knelpunten al bovendrijven. Vanuit de politie waren geluiden te horen dat het op een aantal fronten de verkeerde kant op zou gaan. De leiding deed die signalen af met de mededeling dat het allemaal wel in orde zou komen als de nieuwe organisatie eenmaal draaide (1 april dit jaar» en Zeeland het leukste politie korps van Nederland binnen zijn grenzen zou krijgen. Het kan niet ontkend worden dat reorganisaties de eigen schap hebben dat het een en an der geslachtofferd wordt. Maar wie nu beweert dat Zeeland daaraan het leukste politie korps van Nederland heeft over gehouden, bezit wel een heel bi zar gevoel voor humor. De enige die lacht, is de crimineel met Zeeland als werkterrein. De politieleiding heeft, naar aanleiding van de tegenvallende resultaten, onlangs besloten een deel van de reorganisatie weer terug te draaien. Zo wordt over wogen de driedeling van Zee land in politiedistricten aan te passen en weer terug te vallen op kleinere werkeenheden. De lij nen blijken namelijk te lang om efficiënt te kunnen werken. Verder wordt voorzichtig ge werkt aan het weer terugbren gen van oude specialismen en deskundigheid. Links en rechts in Zeeland is immers de roep te horen om diensten als de veldpo litie. de verkeersafdeling en des kundige politiemensen op het gebied van seksueel geweld en incest. Geen vetpot Opmerkelijk is dat een van de re sultaten van de doorgevoerde reorganisatie een schrijnend ge brek aan geld blijkt te zijn. Vóór de reorganisatie was het even eens geen vetpot bij de politie. Ook toen al moest er regelmatig bezuinigd worden. Maar er werd in ieder geval zonder al te veel gezeur politiewerk afgeleverd. Nu is Zeeland ineens een zoge naamde krimpregio. worden er diensten en specialismen afge schaft en kan er niks meer. De nieuwste klucht in de Zeeuw se politiegeschiedenis speelt zich op het water af. Als een du veltje uit een doosje komt er plotseling een nieuwe taak voor de Zeeuwse regiopolitie op het land bij. Ze moet zich onver wacht bezig gaan houden met toezicht op het water van recrea tievaart. illegale pierenstekers, kreeften- en oesterstropers, de duiksport en het bewaken van het natuurgebied Oosterschel- de. De enige hulpmiddelen die de re giopolitie daarvoor heeft zijn au to's, motoren, fietsen en een paar goede ogen. Van varend materieel is geen sprake, omdat het nooit de bedoeling was dat de 'landgroepen' zich met het water zouden bemoeien. Daar was de voormalige rijkspolitie te water voor. tegenwoordig het Korps Landelijke Politie Dien sten. divisie mobiliteit. Als het ging om het betrappen van een illegale oester- of kreeftenstro i per werd er wel eens samengejPC werkt, maar met een hele strikti scheiding van taken. Het wal niet de bedoeling dat de landfiAl groepen natte voeten kregen. |et Landrotten Dat de 'landrotten' nu toch ht water worden opgejaagd is !®ot danken aan een opzetje van dfflng voormalige ministers van Bir.jp d nenlandse Zaken en Justitie. Din d eerste heeft alle taken aan de rtjagt giokorpsen toebedeeld en de anïïër der heeft precies vastgesteld wal 'zijn' politiemensen, onder wij de waterpolitie, moeten ga< doen. In de praktijk komen afspraken er op neer dat de wi terpolitie zich officieel nog w» bezig mag houden met toezichfjn op de beroepsvaart, maar nief meer op de recreatievaart. De medewerkers van de voorma lige rijkspolitie te water maak ten kennis met een ervaring dij veel van hun collega's op hq land ook al hadden opgedai werk dat tot dan toe als belang rijk werd ervaren mocht nii meer worden gedaan. Het gevi ontstond dat wat in een reekj van jaren was opgebouwd, één keer werd weggegooid. Di was allemaal het gevolg va kleine lettertjes onder een aatl tal van de vele notities die tij^ dens het reorganisatieproce^ zijn geproduceerd. j,jPU Dat ze iets aan het water mi ton doen klonk de regiopolii dan ook wel vaag bekend in oren, maar het was toch nog ni^ej; zo vanzelfsprekend plotsklaps massaal zwemvi ten, reddingboeien, varend terieel en andere nautische ken werden aangeschaft. Alli in het district Oosterschei bekken sloten regiopolitie waterpolitie laan :ane/l nU eekl kingsovereenkomst. Het zou nnpj tuurlijk ook te zot zijn om los lopen dat de regiopolitie hets (EN ter op wordt gestuurd. Zeker i oofc lang de zaken op het land n< jhei lang niet lopen zoals ze zoudi je moeten lopen. Daar komt bij dSeeui de waterpolitie maar wat grai ireu het volledige takenpakket i ij w het water wil uitvoeren en da t hu ook het materieel voor heeft, urge Aan de zijlijn iar Opmerkelijk in dit geheel is rol van de Zeeuwse burgemef w ters. Al eerder kon worden g t constateerd dat die, ook al zj ze verantwoordelijk voor de po j\ tie in hun gemeenten, zeer n drukkelijk aan de zijlijn wensi ri te blijven staan. Toen de Zeeuw I, se politiemensen midden in i reorganisatie klagend over i ,r(ja gang van zaken over elkaar he ach vielen, hoorde je de burgemei ,ej ters niet. En ook nu weer in i m lf kwestie van het toezicht op b Ja. water hebben ze zitten slape wr{j Het was hen niet opgevallen djje, ook op het water de taken c exa nieuw verdeeld zijn. Ze hebt* kennelijk niet de moeite ge%erS( men om de kleine lettertjes ini t de politienota's te lezen. Pas in et en c recente gezamenlijke vergao ring over de politie werd hen a ,n[), onder de neus gewreven. gen joch Het is het gebruikelijke beeld a e] het om de Zeeuwse politie gas )or(j Iedereen vindt de politie reu otie: belangrijk, zeker in het eigi dorp. maar het mag niks koste} De politie moet zelf maar uita ken hoe ze dat oplost en woi niet geacht daar de verantwof delijke bestuurders, in dit g de burgemeesters, mee lastig vallen. ta r* uo: volY redactie lil I I I I II ilI I ITFr PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Hoofdredactie: M. P. Dieleman, algemeen hoofdredacteur; C. van der Maas, hoofdredacteur commentaar; A. L. Oosthoek, adjunct-hoofdredacteur. Eindredactie: K. Cijsouw en J. D. van Scheijen. Bureauredactie provincie: M. E. Ernens-Abrahamse; B. Goudswaard; P. C. de Jonge; S. C. Osman; A. W. C. Mullink; M. T. O. van der Vleuten; J. P. van de Sande; J. P. Verbeek. Redactie binnen- en buitenland: M. S. van Reems (chef); G. J. Kers; J. P. H. Noot; C. J. Schets; W. P. Staat. Sportredactie: R. Thannhauser (chef); J. F. D. Bakker; M. H. J. Caldenhoven; E. L. Ramakers: T. J. van den Velde; K. L. de Vries. Redactie bijlagen: A. L. Kroon (chef); J. van Damme; F. P. J. Doeleman; J. A. M. Tabbers; A. Zevenbergen. Vormgeving: A. A. Adriaanse; N. Geelhoed: A. F. Schreurs; W. M. J. Verstuyf. Systeembeheer: C. W. M. Keuning. Nieuwsdienst: M. Antonisse (chef). Algemeen verslaggevers (Vlissingen): N. T. T Banh, W. A Bare- man; J. C. M. Cats; W. J. van Dam; A. M. van der Jagt: B. Jansen (plv. chef nieuwsdienst); H O. Postma: E J. Rozendaal: M. J. Schrier; A. J. Snel; H. van der Werf; M. van Zuilen (Den Haag). Regio Bevelanden/Noord-Zeeland: F. B. Balkenende (chef); M. van Bameveld; I. M. Dekker; M. A. de Jongh; C. A. Moerland; H. Stegenga. Regio Walcheren (Vlissingen): A. A. van der Sluis (chef); R. Bosboom; Y. Hoekstra; N. J. C. Kluijtmans; C. M- J. Sondervan (ondernemend Zeeland). Regio Zeeuwsch-Vlaanderen (Terneuzen): C. A. M. van Gremberghe (chef); P. I. F. M. Cappetti, J. J. Heijt; R. E. A. Hoonhorst; M. Modde. Correspondenten Geassocieerde Persdiensten (GPD): A. Knol (Brussel); P. de Vries (Brussel); P. G. W. van Nuijsenburg (Bonn); J. W. M. Gertsen (Parijs); C. van Zweeden (Londen); A. Bloemendaal (Tel Aviv); E. J. A. van der Linden (Rome); S. van Rijn (Willemstad); J. A. Geleijnse (Moskou); W. Bunschoten (Paramaribo): J. A. M. de Bruijn (Washington); F. J. M. van der Houdt (Nairobi); R. Hellinga (Johannesburg) lph: det igro ïrtpl Alp i eei lord itze; 'aar iijnd he ners: au E rzoe: vii Dllan ig b< on orde ian. et o ten ui in men ten 1 aatse t.isi am t 'gen; lor vi ograr file I huic 'kern izenc trein men. mille sch c Klere Vei me nsog min{

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 2