Transferium in Renesse kansrijk Geen school kan meer heen om taalonderwijs aan allochtonen PZC fcrit bekent serie nbraken caravans Sluipend vertrek plattelandsbus Geslaagde proef 'vakantie-dialyse' in Port Zélande Boeren en tuinders omarmen federatie provincie 15 Plan superparkeerplaatskrijgt steun Rijkswaterstaat Problemen rond adoptie centraal op symposium Comité Bevrijding Walcheren vraagt om massaal vlagvertoon lezers schrijven DONDERDAG 27 OKTOBER 1994 van onze verslaggeefster RENESSE - Rijkswaterstaat slaat positief tegenover de aan leg van een transferium - een parkeerplaats met faciliteiten - jan de rand van Renesse en wil Set initiatief financieel steu nen. Om welk bedrag het gaat. Son projectleider ing P. Rie- pens woensdag niet meedelen, last staat wel dat realisatie tan een transferium miljoenen pst. In Nederland zijn de afge lopen maanden uit de 240 aan meldingen vijftien 'pilot-loca- lies' geselecteerd. Daarvan is Renesse de enige recreatie plaats en is daarmee trendset- ler voor de hele Nederlandse lust. Het belangrijkste doel van het jransferium is de leefbaarheid ran de kern Renesse te vergro- ien. Het doorgaande verkeer vordt daarom om het centrum Seengeleid en opgevangen bij [et transferium. Door het ver- Hinderde autoverkeer wordt ien bijdrage geleverd aan de ver- ieersveiligheid. Tevens moet net de aanleg van de 'superpar- feerplaats' een einde komen het op grote schaal illegaal parkeren in Renesse. Jverstap [et transferium, dat plaats ïoet kunnen bieden aan onge- eer negenhonderd auto's. ;ordt aangelegd op de hoek tandweg-Hogezoom. Opzet is lat bezoekers daar een overstap naken op een ander vervoer- niddel, bijvoorbeeld de bus, de fiets of een 'trein op rubberban den'. Om het parkeerterrein aantrekkelijk te maken, zullen er diverse voorzieningen worden geboden, zoals een recreatief mi lieucentrum, een souvenirwin kel. sanitaire voorzieningen, een kinderspeelplaats, een snack bar. een fietsverhuurbedrijf, een geldautomaat of wisselkantoor en een bureau toeristenslachtof ferhulp. Voorts zullen er infor matieborden worden geplaatst over openbaar-vervoersmoge- lijkheden, activiteiten, weers vooruitzichten, evenementen en overnachtingsmogelijkheden. Het Westerschouwse initiatief kreeg steun van rijkswaterstaat onder meer vanwege de goede aansluiting op het gemeentelijk mobiliteitsscenario. Voorts zou den een groot aantal verkeers knelpunten effectief kunnen worden aangepakt. Daarnaast voldoet het Renesser transfe rium aan de gestelde kwaliteits eisen met betrekking tot inrich ting en comfort en is uit het haal baarheidsonderzoek gebleken dat de economische effecten voor de ondernemers positief zijn. De komende twee maanden zal worden onderzocht hoe het transferium concreet moet wor den ingericht. Daarbij zal tevens komen vast te staan wie precies wat gaat betalen. Ook zullen maatregelen worden getroffen om de kwaliteit van het transfe rium in de toekomst te waarbor gen. Als alles naar wens ver loopt, kan begin 1996 de eerste spa de grond in. 11DDELBURG - 'Hechting en mthechting'. Dat is het thema het symposium dat morgen rijdag) in de Zeeuwse Biblio- leek te Middelburg wordt ge- ouden over de adoptïeproble- latiek. Tijdens de studiebij- enkomst worden diverse inlei- ingen gehouden, ileiders zijn: prof dr R. Hoks- ergen (hoogleraar adoptie aan Universiteit Utrecht), dr F. ïffer (onderzoeker aan het doptiecentrum Utrecht), dr H. ersluis - den Bierman (psyo- ïologe/onderzoekster), L. Sib- ing- Willlems (landelijk coordi nator bij de Stichting Werk groep Adoptie Nazorg) en drs T. Bakker van Zeil (psychothera peut Riagg Zuid-Holland Noord). Het symposium wordt georgani seerd door de werkgroep ZWIN. Deze werkgroep organiseert met enige regelmaat nascholings-ac- tiviteiten voor (jeugd)hulpverle- ners. ZWIN heeft dit jaar voor de adoptieproblematiek gekozen omdat de hulpverlening in toe nemende mate wordt geconfron teerd met problemen die uit adoptie voortvloeien. Het sym posium begint om 9.00 uur en wordt rond 17.30 uur afgesloten. onze verslaggever - Als het aan het Bevrijding Walcheren ijl, gaat op 'zaterdag 5 novem- er in alle gemeenten op het ei- ind de vlag uit. Op die dag is et vijftig jaar geleden dat Wal keren werd bevrijd. De geval- worden herdacht door de om 8.30 uur halfstok Het is de bedoeling kt na de herdenkingsceremo- Se de vlag in top wordt gehe- jet Comité Bevrijding Walche- (n, waarin alle gemeenten deel- emen, heeft voor deze bijzon- Ere verjaardag van de bevrij- een centrale herdenking Het comité wil gebeurtenis onderstrepen een massaal vlagvertoon de inwoners en bedrijven, plgens het protocol mag de lag een half uur na zonsopgang uten gehangen worden. Om tidelijkheid te scheppen, is er- jor gekozen om de vlag om 8.30 halfstok te hangen ter nage- aan de gevallenen. tijdstip waarop de vlag ter kring van de bevrijding in top mag worden, verschilt ir gemeente. In Arnemuiden ag de driekleur het eerst in P, namelijk na de kransleg- ng bij de oorlogsmonumenten )de Sloedam om 9.15 uur. Domburg volgt een half uur later na de herdenkingsceremonie op de boulevard Van Schagen, waarbij de ambassadeurs van België en Noorwegen aanwezig zijn. Deze laatste legt samen met afgevaardigden van de verschil lende legeronderdelen en de En gelse mariniers een krans bij het landingsmonument op de dijk in Westkapelle. De vlag kan daar om 11.10 uur gehesen worden. Voor alle andere gemeenten op Walcheren geldt het tijdstip van 16 uur. Omstreeks die tijd vindt aan de Commandoweg in Vlis- singen de centrale herdenking plaats. Na het in acht nemen van één minuut stilte wordt in aan wezigheid van koningin Beatrix en een groep oud-strijders een krans gelegd bij het landingsmo nument. Parade Eerder die middag komt het ge zelschap bijeen in de Sint-Ja- cobskerk in Vlissingen. Op het programma staan dan onder meer een optreden van het West- kapels Dameskoor en het Schel- deloodsenkoor. Vervolgens trek ken de oud-strijders in een pa rade door de binnenstad naar de Commandoweg. Aan de herdenking komt sym bolisch een einde met het bin nenhalen van de vlaggen om 17.15 uur. verslaggever - Een 28-jarige Brit nder vaste woon- of verblijf- heeft woensdag bekend tientallen caravans aan de fst-Zeeuws-Vlaamse kust te bben ingebroken. De man is eerder deze week aange- uden toen hij op een camping nde Slrijdersdijk in Cadzand übeerde in te breken. De man niet in het bezit van identi- en is in afwach- van zijn uilwijzing naar in verzekerde gesteld door de Eemdelingenpolitïe. 128-jarige Brit kwam begin au- Stus via Schiphol Nederland enen en reisde na een kort ver- in Amsterdam door naar ftiwvliet. Daar brak hij in ver caravans in om aan eten te komen. Vervolgens kwam hij in Halsteren terecht, waar hij door de politie op heter daad werd betrapt bij een in braak in een caravan. Na zijn vrijlating eind septem ber reisde de man weer naar de gemeente Oostburg. In die we ken daarna brak hij in tientallen caravans in en het geld dat hij stal maakte hij op in Amster dam. Uiteindelijk liep hij op 22 oktober tegen de lamp bij een in braak in een caravan in Cad zand. De man werd dinsdag voorgeleid aan de rech ter-com missaris in Middelburg en in overleg met de officier van justi tie werd de verdachte overge dragen aan de vreemdelingen politie. Hij zal door de Koninklij ke Marine in Hoek van Holland op de boot naar Groot-Brittan- nië worden gezet. De achteruitgang van het streekvervoer is - ook in Zeeland - een sluipend proces, waarteg eerstand wordt geboden, foto Willem Mieras van onze verslaggever ZIERIKZEE - Het streekvervoer op het platteland holt de laatste drie jaar ach teruit. Veel plattelandskernen zullen het over tien a twintig jaar zonder busver binding moeten stellen, als die ontwikke ling doorzet. Medewerker drs C. Vos van streek vervoerbedrijf West-Nederland komt tot die sombere conclusie in een studie naar de ontwikkeling van het streekvervoer op het platteland. Vos studeerde onlangs aan de Rijksuni versiteit Utrecht af. Hij heeft de dienstre gelingen van alle streekvervoerbedrijven van 1989/1990 en 1992/1993 naast elkaar gelegd. Het is in die driejaar hard gegaan, onder druk van bezuinigingen van de rijksoverheid. Het gemiddeld aantal bus- ritten per kern is op werkdagen met ruim 7 procent afgenomen en in het weekeinde met ruim 10 procent. De achteruitgang is - ook in Zeeland - een sluipend proces. Er wordt niet meedogen loos in diensten geschrapt, maar het gaat tergend langzaam. De vroegste bus ver dwijnt. de allerlaatste ook. Het aantal passagiers daalt. Een nieuwe inkrimping is onvermijdelijk, enzovoort. Dit heeft tot gevolg dat er nauwelijks weerstand wordt geboden, stelt Vos. Protesten blijven vaak ook uit. omdat de groep gebruikers van het streekvervoer op het platteland al klein is. Slechts 3.5 procent van de plattelandsbewoners is aangewezen op busverbindingen. Als een streekvervoerbedrijf een rit schrapt, heb ben velen ook een uitwijkmogelijkheid. Vos haalt het motto aan 'beter een goede buur met een auto dan een vriend zonder auto'. Isolement Een beperkt aantal plattelandsbewoners komt door het afkalvende streekvervoer min of meer in de problemen. Dat geldt volgens Vos met, name voor ouderen, huis)vrouwen. scholieren, gehandicapten en bewoners met een uitkering of mini mumloon. Zij gaan op andere tijden of minder vaak reizen, zoeken andere activi teiten of laten leuke uitjes schieten. Som migen raken in een isolement. De overheid komt zichzelf op den duur te gen als de achteruitgang van het streek vervoer doorzet, verwacht Vos. Hij voor spelt een toename van het (tweede) auto bezit en het autogebruik. Vos denkt dat de huidige kleinschalige vormen van openbaar vervoer, zoals de te- letaxi, een alternatief kunnen bieden, als zij tenminste niet veel duurder zijn dan de streekbus. De bereikbaarheid van platte landsgebieden voor iedereen staat bij Vos voorop. De overheid moet daarom volgens hem een minimaal niveau van openbaar ver voer op het platteland vaststellen en ga randeren, ook financieel. Drs F. W. Spliethoff, projectmanager NT2 (links) en drs R. J. Ensing, inspecteur basisonderwijs in Zeeuwsch-Vlaanderen en Bergen op Zoom. tijdens de conferentie Taalv'aardig' op weg in Zeeland, in de Prins van Oranje in Goes. foto Willem Mieras van onze verslaggever GOES - Alle Zeeuwse scholen moeten voorbereid zijn op het geven van onderwijs aan al lochtone leerlingen. Onder zoeken en prognoses wijzen uit dat het aantal leerlingen van buitenlandse afkomst blijft groeien. Ze gaan niet meer alleen in grote steden naar school, maar gespreid over de hele provincie omdat elke Zeeuwse gemeente wo ningen afstaat in het kader van de Regeling Opvang Asielzoekers iROA). „Geen enkele school kan straks meer zeggen: wat overkomt ons nu?", aldus drs F. W. Spliet hoff, projectmanager NT2 bij het katholiek pedagogisch centrum in Den Bosch. „Ieder een kan nu al op die situatie anticiperen. Daarvoor zitten we hier." Spliethoff is organisator van de conferentie Taalv'aardig' op weg in Zeeland, die woens dag plaatsvond in de Prins van Oranje in Goes. Vertegen woordigers van scholen uit ba sis-, speciaal en voortgezet on derwijs wisselden daar van ge dachten over het project Ne derlands als tweede taal (NT2) dat erop gericht is allochtone leerlingen met intensief taal onderwijs te helpen bij de inte gratie in de Nederlandse sa menleving. Materialen De conferentie in Goes was de zesde provinciale bijeenkomst in een landelijke reeks van zes tien. ..De afgelopen vijf jaar zijn veel materialen ontwik keld op het gebied van NT2". verklaart Spliethoff. ..De meeste daarvan in opdracht van locaties en instituten bui ten Zeeland. We reizen nu als het ware met de trein door Ne derland om de nieuwe infor matie en het materiaal rond NT2 naar de scholen toe te brengen. Het geven van voor lichting is het ene doel van de conferentie, kijken wat scho len zelf hebben ontwikkeld het andere." Zeeuwse scholen zijn de laat ste jaren steeds meer gaan sa menwerken op het gebied van het taalonderwijs voor alloch tone leerlingen, stelt drs R. J Ensing. inspecteur voor het basisonderwijs in Zeeuwsch- Vlaanderen en Bergen op Zoom. Daarnaast is de sprei ding van het aantal scholen die door allochtone leerlingen worden bezocht steeds groter Een goede ontwikkeling, meent Ensing. omdat zo een scheiding tussen 'zwarte' en 'witte' scholen wordt tegenge gaan. Hij noemt Terneuzen als voorbeeld, waar een groot aan tal scholen van verschillende grondslag leerlingen uit het asielzoekerscentrum heeft op genomen. Alibi Zeeland kent steeds minder zogenaamde 'alibischolen', onderwijsinstellingen die me nen niets aan de opvang van allochtone leerlingen te hoe ven doen omdat dat al op an dere scholen gebeurt. Binnen het schoolsysteem bestaat hetzelfde verschijnsel als een leerkracht die taak op zijn schouders krijgt. „Dat kan niet eigenlijk niet meer", aldus Spliethoff. „Leerkrachten en scholen moeten de handen in een slaan en de verantwoorde lijkheid voor allochtone leer lingen spreiden." Onderwijsambtenaar A. Feij- tel van de provincie Zeeland wijst erop dat NT2 ten allen tij de gericht moet zijn op inte gratie. Na een intensieve stoomcursus moeten alloch tone leerlingen de taal aanle ren temidden van Nederland se leerlingen. Uiteindelijk moeten de verschillen in taal onderwijs tussen Nederlandse en allochtone leerlingen zo veel mogelijk wegvallen. En sing: ..Het is belangrijk om te kijken hoe de materialen in el kaar zijn te vlechten. NT1 en NT2 moeten opgaan in een geïntegreerde methode." Een groot voordeel is dat voor het Nederlandse basisonder wijs vorig jaar kerndoelen zijn geformuleerd. Nu vaststaat wat leerlingen moeten weten als ze van school af komen, is het makkelijker om adequate lesmethoden te ontwikkelen, ook voor NT2. Spliethoff: .Want als een school erop uit is de kerndoelen te halen dan moet dat natuurlijk net zo goed met de allochtone leer lingen die ze hebben." DORDRECHT (ANP) - Sinds april zijn in het bungalowpark Port Zélande 162 nierpatienten gedialyseerd. Morgen, vrijdag, ondergaat de laatste patient van het seizoen een behande ling. Volgens het Drechtsteden Ziekenhuis in Dordrecht, dat het initiatief voor het vakantie- dialysecentrum heeft genomen, is het experiment geslaagd. Vanaf volgend jaar april zal het centrum dan ook het hele jaar open zijn. Er komt meer capaci teit. De patiënten brengen met hun familie of vrienden een vakantie door in Zeeland. Ze kunnen hun behandeling ondergaan in het dialysecentrum op het terrein van het bungalowpark. De ziek tekostenverzekeraars vergoe den de behandeling. De patiën ten betalen zelf de vakantie. Volgens G. van der Knokke, maatschappelijk werker op de dialyse-afdeling van het Drecht steden Ziekenhuis, zijn de pa tiënten zo enthousiast dat ze vrijwel allemaal hebben beslo ten om volgend jaar terug te ko men. Dialyse-apparatuur neemt de functie over van niet of niet goed werkende nieren. De patiënten zitten gemiddeld drie keer per week enkele uren aan het appa raat gekluisterd. Een vakantie in Nederland was daardoor vrij wel onmogelijk Het is moeilijk om een dialyseplaats te vinden in een ziekenhuis in een van de vakantiegebieden. Als dat wel lukt geeft de ziekenhuisomge ving ook geen echt vakantiege voel. Het project met het dialysecen trum in Zeeland duurt twee jaar De Nierstichting Nederland, de overheid en de verzekeraars steunen het. Als de twee jaar om zijn. wordt bekeken of het cen trum een permanente voorzie ning voor nierpatiënten kan worden. HAARLEM (ANP) - De ledenra den van de Christelijke Boeren- en Tuindersbond (CBTB) en de Westelijke Land- en Tuinbouw organisatie (WLTO) hebben woensdag in respectievelijk Delfgauw en Haarlem besloten tot een federatieve samenwer king. Die gaat de belangen van bijna 21.000 boeren en tuinders behartigen. De federatie, die Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie zal heten, wordt op 1 januari 1995 operationeel. Er zijn agra riërs uit Noord- en Zuid-Hol land. Zeeland en westelijk Noord-Brabant in vertegen woordigd. De belangrijkste drijf veer achter de federatievorming is het streven naar efficiency, het krachtiger presenteren van één standpunt en het beperken van tal van advies- en bestuursorga nen. Ook de gestage terugloop van het aantal agrariërs dat lid is, landelijk geraamd op circa 2,5 procent per jaar, speelt een rol. De WLTO besloot unaniem tot de federatie, bij de CBTB stem den 280 leden tegen en 1020 voor. De CBTB treedt feitelijk toe tot de WLTO. die ruim driejaar ge leden ontstond uit een fusie van de Hollandse Maatschappij van Landbouw en de Katholieke Land- en Tuinbouwbond. Ook elders in Nederland overwegen agrarische belangenorganisa ties fusies. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac- ties op in de PZC verschenen berichten, artilce- - Ien of commentaren. Niet voor open brieven. - gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno- men. Bijdragen mogep niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht - voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. 1 1 1 1 1 1 1 M 1 1 1 1 1 1 t+T Drugsbeleid Niet alleen de verslaafde is dood ziek van de drugs, maar de ge middelde Nederlander is dat vol gens mij ook aan het worden. Volgens mij is de enige mogelijk heid drugs legaal te maken door deze te verkopen op aangewezen plaatsen tegen een betaalbare prijs. Het zou de burger goed doen om eindelijk eens af te zijn van de criminaliteit die het ge bruik nu met zich mee brengt. In één klap zoouden we hiervan verlost zijn. Plaats drugs onder de tabak- en alcoholwet, is mijn idee, en als iemand zin heeft om zijn leven te verwoesten, geef hem dan zijn eigen keus. Een belachelijk idee van de rege ring is om zware drugsverslaaf den gratis harddrugs te gaan verstrekken omdat ze toch niet meer van deze verslaving afko men. Zou de verstokte sigarettenro ker nu ook gratis sigaretten krij gen en de verstokte alcoholmis bruiker een fles jonge klare per dag? Wat dat beleid aangaat, zet ik een paar vraagtekens. In Den Haag lijken ze soms knettergek. Het gaat er op lijken dat een ver slaafde meer rechten heeft dan de gedupeerde burgers. J.J. Minnaard P. Louwersestraat 24 Oost-Souburg Wederopbouw Middelburg herdenkt herbouw: PZC 19/2/94. Met foto: hofje On der den Toren, 'voorbeeld van de wederopbouwperiode in Middel burg.' De manifestatie '45-'95 belooft nogal wat. In juli en najaar 1995 staan on der meer activiteiten van de Middelburgse architect De Ko ning op het. programma. Verder een zitting van de Academie voor de Bouwkunst en lezingen over literatuur die aansluiten bij begrippen als wederopbouw, restauratie en renovatie. En ver der, niet te geloven, nog een prestatie van een boekje over monumenten in Middelburg. En dat. terwijl de overheid, de gemeente Middelburg van plan is een karakteristiek stukje we deropbouw te slopen, juist als men een halve eeuw wederop bouw gaat herdenken! Moet men het zo zien. dat de ac tiviteiten van de heer De Koning in het kader van de herdenking inhouden het verwederopbou- wen van het hofje? Misschien dat de zitting van de Academie voor de bouwkunst haar licht hierover kan laten schijnen en wat zal een lezing over het be grip (literair) 'wederopbouw slopen" voor nieuws brengen? En eindelijk in het boekje over jonge monumenten in Middel burg een zwarte pagina, vermel dend: „helaas, kortelings ging een jong monument ter ziele, het hofje 'Onder den Toren'. 78.1% van de burgers van Mid delburg is in rouw gedompeld. Wel. overheid, bestuurders van Middelburg, laat u dit gebeu ren? Gaat u verder met vervalsing van de geschiedschrijving? J. Plumecocq Onder den Toren 1319 Middelburg Nee tegen plannen NS De verontwaardiging na het openbaar worden van de plan nen van de NS met Zeeland on derschrijf ik geheel. Ik wil nog een argument aanvoeren: de reismogelijkheden voor oude ren. Vuistregel is immers: pro beer je als vutter of gepension- neerde te vestigen in een plaats waar een NS-station is. Het rei zen per auto is voor veel ouderen een ramp vanwege de drukte en stress op de wegen. Ons geval als voorbeeld: wij zijn in Zeeland gaan wonen. Ideaal. Trein. Treintaxi. Ondanks problemen met lopen hoeven we er niet van af te zien onze kinderen en klein kinderen te bezoeken en ver plichtingen in den lande na te komen. Hoeven? Hoefden!, als Zeeland geen 'nee' zegt tegen de NS. Overstappen in Roosendaal is rampzalig wanneer je slecht ter been bent. We zullen onze be zoeken aan de kinderen in Am sterdam wel kunnen vergeten Verhoudingsgewijs groeit de groep ouderen in Nederland sterk, en daarmee de mensen die graag gebruik zouden maken van de trein. Je vraagt je af: waar is de NS mee bezig?! In Zeeland ligt de spoorbaan er. staan de stations er. en wat wil men? De reizigers duperen! Beter ware het er nog een station bij te bou wen bij de Veerhaven in Krui- ningen, zodat ook de Zeeuws- Vlamingen van de NS gebruik kunnen maken. Maar wacht... Zeeuwsch-Vlaanderen krijgt ook iets: een goederenspoorweg. Groen licht voor een hoge-snel- heidslijn (prestige-object, zeker geen prioriteit voor de doorsnee reiziger). Miljoenen voor goede renvervoer in Zeeuwsch-Vlaan deren. Is het dan alleen nog het geld dat telt en heerst?! J. de Jong Van Kleffenslaan 109 Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 29