in
Renesse
kansrijk
rransferium
Geen school kan meer heen om
taalonderwijs aan allochtonen
PZC
fcrit bekent serie
nbraken caravans
Geslaagde proef
'vakantie-dialyse'
in Port Zélande
Boeren en tuinders
omarmen federatie
Sluipend vertrek plattelandsbus
provincie
lan superparkeerplaatskrijgt steun Rijkswaterstaat
'roblemen rond adoptie
entraal op symposium
omité Bevrijding
Valcheren vraagt om
lassaal vlagvertoon
lezers schrijven
[DDELBURG - 'Hechting en
(hechting'. Dat is het thema
nhet symposium dat morgen
rijdag) in de Zeeuwse Biblio-
pek te Middelburg wordt ge
ilden over de adopticproble-
iliek. Tijdens de studiebij-
nkomst worden diverse inlei
den gehouden.
eiders zijn: prof dr R. Hoks-
rgen (hoogleraar adoptie aan
Universiteit Utrecht), dr F.
(fer (onderzoeker aan het
loptiecentrum Utrecht), dr H.
rsluis - den Bierman (psyo-
ologe/onderzoekster). L. Sib-
ig- Willlems (landelijk coórdi-
tor bij de Stichting Werk
groep Adoptie Nazorg) en drs T.
Bakker van Zeil (psychothera
peut Riagg Zuid-Holland
Noord).
Het symposium wordt georgani
seerd door de werkgroep ZWIN.
Deze werkgroep organiseert met
enige regelmaat nascholings-ac-
tiviteiten voor (jeugd)hulpverle-
ners. ZWIN heeft dit jaar voor de
adoptieproblematiek gekozen
omdat de hulpverlening in toe
nemende mate wordt geconfron
teerd met problemen die uit
adoptie voortvloeien. Het sym
posium begint om 9.00 uur en
wordt rond 17.30 uur afgesloten.
onze verslaggever
1SSINGEN - Als het aan het
mité. Bevrijding Walcheren
I, gaat op zaterdag 5 novem-
in alle gemeenten op het ei
nd de vlag uit. Op die dag is
vijftig jaar geleden dat Wal-
eren werd bevrijd. De geval-
en worden herdacht door de
ekleur om 8.30 uur halfstok
hangen. Het is de bedoeling
na de herdenkingsceremo-
de vlag in top wordt gehe-
t Comité Bevrijding Walche-
i, waarin alle gemeenten deel-
jmen, heeft voor deze bijzon-
je verjaardag van de bevrij-
pg een centrale herdenking
prganiseerd. Het comité wil
fee gebeurtenis onderstrepen
fet een massaal vlagvertoon
pde inwoners en bedrijven.
Igens het protocol mag de
pg een half uur na zonsopgang
gehangen worden. Om
te scheppen, is er-
gekozen om de vlag om 8.30
halfstok te hangen ter nage-
aan de gevallenen.
tijdstip waarop de vlag ter
van de bevrijding in top
iiesen mag worden, verschilt
gemeente. In Arnemuiden
de driekleur het eerst in
p, namelijk na de kransleg-
)g bij de oorlogsmonumenten
de Sloedam om 9.15 uur.
Domburg volgt een half uur latei-
na de herdenkingsceremonie op
de boulevard Van Schagen,
waarbij de ambassadeurs van
Belgie en Noorwegen aanwezig
zijn. Deze laatste legt samen met
afgevaardigden van de verschil
lende legeronderdelen en de En
gelse mariniers een krans bij het
landingsmonument op de dijk in
Westkapelle. De vlag kan daar
om 11.10 uur gehesen worden.
Voor alle andere gemeenten op
Walcheren geldt het tijdstip van
16 uur. Omstreeks die tijd vindt
aan de Commandoweg in Vlis-
singen de centrale herdenking
plaats. Na het in acht nemen van
één minuut stilte wordt in aan
wezigheid van koningin Beatrix
en een groep oud-strijders een
krans gelegd bij het landingsmo
nument.
Parade
Eerder die middag komt het ge
zelschap bijeen in de Sint-Ja-
cobskerk in Vlissingen. Op het
programma staan dan onder
meer een optreden van het West-
kapels Dameskoor en het Schel-
deloodsenkoor. Vervolgens trek
ken de oud-strijders in een pa
rade door de binnenstad naar de
Commandoweg.
Aan de herdenking komt sym
bolisch een einde met het bin
nenhalen van de vlaggen om
17.15 uur.
inonze verslaggever
- Een 28-jarige Brit
vaste woon- of verblijf-
heeft woensdag bekend
tientallen caravans aan de
sl-Zeeuws-Vlaamse kust te
bben ingebroken. De man
b eerder deze week aange-
uden toen hij op een camping
ade Strijdersdijk in Cadzand
•beerde in te breken. De man
niet in het bezit van identi-
tspapieren en is in afwach-
van zijn uitwijzing naar
oot-Brittannie in verzekerde
gesteld door de
Brit kwam begin au-
via Schiphol Nederland
en reisde na een kort ver-
in Amsterdam door naar
euwvliet. Daar brak hij in ver
caravans in om aan
eten te komen. Vervolgens
kwam hij in Halsteren terecht,
waar hij door de politie op heter
daad werd betrapt bij een in
braak in een caravan.
Na zijn vrijlating eind septem
ber reisde de man weer naar de
gemeente Oostburg. In die we
ken daarna brak hij in tientallen
caravans in en het geld dat hij
stal maakte hij op in Amster
dam. Uiteindelijk liep hij op 22
oktober tegen de lamp bij een in
braak in een caravan in Cad
zand. De man werd dinsdag
voorgeleid aan de rechter-com-
missaris in Middelburg en in
overleg met de officier van justi
tie werd de verdachte overge
dragen aan de vreemdelingen
politie. Hij zal door de Koninklij
ke Marine in Hoek van Holland
op de boot naar Groot-Brittan-
nië worden gezet.
Drs F. W. Spliethoff. projectmanager NT2 (links) en drs R. J. Ensing, inspecteur basisonderwijs in Zeeuwsch-Vlaanderen en Bergen
op Zoom, tijdens de conferentie Taalv'aardig' op weg in Zeeland, in de Prins van Oranje in Goes. foto Willem Mieras
van onze verslaggever
GOES - Alle Zeeuwse scholen
moeten voorbereid zijn op het
geven van onderwijs aan al
lochtone leerlingen. Onder
zoeken en prognoses wijzen
uit dat het aantal leerlingen
van buitenlandse afkomst
blijft groeien. Ze gaan niet
meer alleen in grote steden
naar school, maar gespreid
over de hele provincie omdat
elke Zeeuwse gemeente wo
ningen afslaat in het kader
van de Regeling Opvang
Asielzoekers (ROA). „Geen
enkele school kan straks meer
zeggen: wat overkomt ons
nu?", aldus drs F. W. Spliet
hoff. projectmanager NT2 bij
het katholiek pedagogisch
centrum in Den Bosch. „Ieder
een kan nu al op die situatie
anticiperen. Daarvoor zitten
we hier."
Spliethoff is organisator van
de conferentie Taalvaardig'
op weg in Zeeland, die woens
dag plaatsvond in de Prins
van Oranje in Goes. Vertegen
woordigers van scholen uit ba
sis-, speciaal en voortgezet on
derwijs wisselden daar van ge
dachten over het project Ne
derlands als tweede taal (NT2i
dat erop gericht is allochtone
leerlingen met intensief taal
onderwijs te helpen bij de inte
gratie in de Nederlandse sa
menleving.
Materialen
De conferentie in Goes was de
zesde provinciale bijeenkomst
in een landelijke reeks van zes
tien. „De afgelopen vijf jaar
zijn veel materialen ontwik
keld op het gebied van NT2",
verklaart Spliethoff. „De
meeste daarvan in opdracht
van locaties en instituten bui
ten Zeeland. We reizen nu als
het ware met de trein door Ne
derland om de nieuwe infor
matie en het materiaal rond
NT2 naar de scholen toe te
brengen Het geven vain voor
lichting is het ene doel van de
conferentie, kijken wat scho
len zelf hebben ontwikkeld het
andere."
Zeeuwse scholen zijn de laat
ste jaren steeds meer gaan sa
menwerken op het gebied van
het taalonderwijs voor alloch
tone leerlingen, stelt drs R. J.
Ensing, inspecteur voor het
basisonderwijs in Zeeuwsch-
Vlaanderen en Bergen op
Zoom. Daarnaast is de sprei
ding van het aantal scholen
die door allochtone leerlingen
worden bezocht steeds groter.
Een goede ontwikkeling,
meent Ensing. omdat zo een
scheiding tussen 'zwarte' en
'witte' scholen wordt tegenge
gaan. Hij noemt Terneuzen als
voorbeeld, waar een groot aan
tal scholen van verschillende
grondslag leerlingen uit het
asielzoekerscentrum heeft op
genomen.
Alibi
Zeeland kent steeds minder
zogenaamde alibischolen'.
onderwijsinstellingen die me
nen niets aan de opvang van
allochtone leerlingen te hoe
ven doen omdat dat al op an
dere scholen gebeurt Binnen
het schoolsysteem bestaat
hetzelfde verschijnsel als een
leerkracht die taak op zijn
schouders krijgt. „Dat kan
niet eigenlijk niet meer", aldus
Spliethoff. „Leerkrachten en
scholen moeten de handen in
een slaan en de verantwoorde
lijkheid voor allochtone leer
lingen spreiden."
Onderwijsambtenaar A. Feij-
tel van de provincie Zeeland
wijst erop dat NT2 ten allen tij
de gericht moet zijn op inte
gratie. Na een intensieve
stoomcursus moeten alloch
tone leerlingen de taal aanle
ren temidden van Nederland
se leerlingen. Uiteindelijk
moeten de verschillen in taal
onderwijs tussen Nederlandse
en allochtone leerlingen zo
veel mogelijk wegvallen. En
sing: „Het is belangrijk om te
kijken hoe de materialen in el
kaar zijn te vlechten. NT1 en
NT2 moeten opgaan in een
geïntegreerde methode."
Een groot voordeel is dat voor
liet Nederlandse basisonder
wijs vorig jaar kerndoelen zijn
geformuleerd. Nu vaststaat
wat leerlingen moeten weten
als ze van school af komen, is
het makkelijker om adequate
lesmethoden te ontwikkelen,
ook voor NT2. Spliethoff'
„Want als een school erop uit
is de kerndoelen te halen dan
moet dat natuurlijk net zo
goed met de allochtone leer
lingen die ze hebben."
DONDERDAG 27 OKTOBER 1994 "j 5
DORDRECHT (ANP) - Sinds
april zijn in het bungalowpark
Port Zélande 162 nierpatiënten
gedialyseerd. Morgen, vrijdag,
ondergaat de laatste patiënt
van hel seizoen een behande
ling. Volgens het Drechtsteden
Ziekenhuis in Dordrecht, dat
het initiatief voor het vakantie-
dialysecentrum heeft genomen,
is het experiment geslaagd.
Vanaf volgend jaar april zal het
centrum dan ook het hele jaar
open zijn. Er komt meer capaci
teit.
De patiënten brengen met hun
familie of vrienden een vakantie
door in Zeeland. Ze kunnen hun
behandeling ondergaan in het
dialysecentrum op het terrein
van het bungalowpark. De ziek
tekostenverzekeraars vergoe
den de behandeling. De patiën
ten betalen zelf de vakantie.
Volgens G. van der Knokke.
maatschappelijk werker op de
dialyse-afdeling van het Drecht
steden Ziekenhuis, zijn de pa
tiënten zo enthousiast dat ze
vrijwel allemaal hebben beslo
ten om volgend jaar terug te ko
men.
Dialyse-apparatuur neemt de
functie over van niet of niet goed
werkende nieren. De patiënten
zitten gemiddeld drie keer per
week enkele uren aan het appa
raat gekluisterd. Een vakantie
in Nederland was daardoor vrij
wel onmogelijk. Het is moeilijk
om een dialyseplaats te vinden
in een ziekenhuis in een van de
vakantiegebieden Als dat wel
lukt geeft de ziekenhuisomge
ving ook geen echt vakantiege
voel.
Het project met het dialysecen
trum in Zeeland duurt twee jaar.
De Nierstichting Nederland, de
overheid en de verzekeraars
steunen het. Als de twee jaar om
zijn. wordt bekeken of het cen
trum een permanente voorzie
ning voor nierpatiënten kan
worden.
HAARLEM (ANP) - De ledenra
den van de Christelijke Boeren-
en Tuindersbond (CBTB) en de
Westelijke Land- en Tuinbouw
organisatie (WLTOl hebben
woensdag in respectievelijk
Delfgauw en Haarlem besloten
tot een federatieve samenwer
king. Die gaat de belangen van
bijna 21.000 boeren en tuinders
behartigen.
De federatie, die Westelijke
Land- en Tuinbouworganisatie
zal heten, wordt op 1 januari
1995 operationeel. Er zijn agra
riërs uit Noord- en Zuid-Hol
land. Zeeland en westelijk
Noord-Brabant in vertegen
woordigd. De belangrijkste drijf
veer achter de federatievorming
is het streven naar efficiency, het
krachtiger presenteren van één
standpunt en het beperken van
tal van advies- en bestuursorga
nen. Ook de gestage terugloop
van het aantal agrariërs dat lid
is. landelijk geraamd op circa 2.5
procent per jaar. speelt een rol.
De WLTO besloot unaniem tot
de federatie, bij de CBTB stem
den 280 leden tegen en 1020 voor.
De CBTB treedt feitelijk toe tot
de WLTO. die ruim driejaar ge
leden ontstond uit een fusie van
de Hollandse Maatschappij van
Landbouw en de Katholieke
Land- en Tuinbouwbond. Ook
elders in Nederland overwegen
agrarische belangenorganisa
ties fusies.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac
ties op in de PZC verschenen berichten, artike
len of commentaren. Niet voor open brieven,
gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen
of stukken zonder duidelijke opgave van adres
en woonplaats worden niet in behandeling geno
men. Bijdragen mogep niet langer zijn dan 250
woorden. De redactie behoudt zich het recht
voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde
brieven wordt niet gecorrespondeerd.
I I I I I l M I M I I I I I I I M I I I I I i II
Drugsbeleid
Niet alleen de verslaafde is dood
ziek van de drugs, maar de ge
middelde Nederlander is dat vol
gens mij ook aan het worden.
Volgens mij is de enige mogelijk
heid drugs legaal te maken door
deze te verkopen op aangewezen
plaatsen tegen een betaalbare
prijs. Het zou de burger goed
doen om eindelijk eens af te zijn
van de criminaliteit die het ge
bruik nu met zich mee brengt. In
één klap zoouden we hiervan
verlost zijn. Plaats drugs onder
de tabak- en alcoholwet. is mijn
idee. en als iemand zin heeft om
zijn leven te verwoesten, geef
hem dan zijn eigen keus.
Een belachelijk idee van de rege
ring is om zware drugsverslaaf
den gratis harddrugs te gaan
verstrekken omdat ze toch niet
meer van deze verslaving afko
men.
Zou de verstokte sigarettenro
ker nu ook gratis sigaretten krij
gen en de verstokte alcoholmis
bruiker een fles jonge klare per
dag? Wat dat beleid aangaat, zet
ik een paar vraagtekens. In Den
Haag lijken ze soms knettergek.
Het gaat er op lijken dat een ver
slaafde meer rechten heeft dan
de gedupeerde burgers.
J.J. Minnaard
P. Louiversesiraat 24
Oost-Souburg
Wederopbouw
Middelburg herdenkt herboüw:
PZC 19/2/94. Met foto: hofje On
der den Toren, 'voorbeeld van de
wederopbouwperiode in Middel
burg.'
De manifestatie '45-95 belooft
nogal wat.
In juli en najaar 1995 staan on
der meer activiteiten van de
Middelburgse architect De Ko
ning op het programma. Verder
een zitting van de Academie
voor de Bouwkunst en lezingen
over literatuur die aansluiten bij
begrippen als wederopbouw,
restauratie en renovatie. En ver
der, niet te geloven, nog een
prestatie van een boekje over
monumenten in Middelburg.
En dat. terwijl de overheid, de
gemeente Middelburg van plan
is een karakteristiek stukje we
deropbouw te slopen, juist als
men een halve eeuw wederop
bouw gaat herdenken!
Moet men het zo zien. dat de ac
tiviteiten van de heer De Koning
in het kader van de herdenking
inhouden het verwederopbou-
wen van het hofje? Misschien
dat de zitting van de Academie
voor de bouwkunst haar licht
hierover kan laten schijnen en
wat zal een lezing over het be
grip (literair) 'wederopbouw
slopen" voor nieuws brengen?
En eindelijk in het boekje over
jonge monumenten in Middel
burg een zwarte pagina, vermel
dend. „helaas, kortelings ging
een jong monument ter ziele, het
hofje 'Onder den Toren'.
78.1% van de burgers van Mid
delburg is in rouw gedompeld.
Wel. overheid, bestuurders van
Middelburg, laat u dit gebeu
ren?
Gaat u verder met vervalsing
van de geschiedschrijving''
J. Plumecocq
Onder den Toren 1319
Middelburg
Nee tegen
plannen NS
De verontwaardiging na het
openbaar worden van de plan
nen van de NS met Zeeland on
derschrijf ik geheel. Ik wil nog
een argument aanvoeren: de
reismogelijkheden voor oude
ren. Vuistregel is immers: pro
beer je als vutter of gepension-
neerde te vestigen in een plaats
waar een NS-station is. Het rei
zen per auto is voor veel ouderen
een ramp vanwege de drukte en
stress op de wegen. Ons geval als
voorbeeld: wij zijn in Zeeland
gaan wonen. Ideaal. Trein.
Treintaxi. Ondanks problemen
met lopen hoeven we er niet van
af te zien onze kinderen en klein
kinderen te bezoeken en ver
plichtingen in den lande na te
komen. Hoeven? Hoefden!, als
Zeeland geen 'nee' zegt tegen de
NS Overstappen in Roosendaal
is rampzalig wanneer je slecht
ter been bent. We zullen onze be
zoeken aan de kinderen in Am
sterdam wel kunnen vergeten.
Verhoudingsgewijs groeit de
groep ouderen in Nederland
sterk, en daarmee de mensen die
graag gebruik zouden maken
van de trein. Je vraagt je af: waar
is de NS mee bezig?! In Zeeland
ligt de spoorbaan er, staan de
stations er. en wat wil men? De
reizigers duperen! Beter ware
het er nog een station bij te bou
wen bij de Veerhaven in Krui-
ningen. zodat ook de Zeeuws-
Vlamingen van de NS gebruik
kunnen maken. Maar wacht...
Zeeuwsch-Vlaanderen krijgt
ook iets: een goederenspoorweg.
Groen licht voor een hoge-snel-
heidslijn prestige-object, zeker
geen prioriteit voor de doorsnee
reiziger). Miljoenen voor goede
renvervoer in Zeeuwsch-Vlaan
deren Is het dan alleen nog het
geld dat telt en heerst?!
J. de Jong
Van Klejfenslaan 109
Middelburg
van onze verslaggever
ZIERIKZEE - Het streekvervoer op het
platteland holt de laatste drie jaar ach
teruit. Veel plattelandskernen zullen het
over tien a twintig jaar zonder busver
binding moeten stellen, als die ontwikke
ling doorzet. Medewerker drs C. Vos van
streekvervoerbedrijf West-Nederland
komt tot die sombere conclusie in een
studie naar de ontwikkeling van het
streekvervoer op het platteland.
Vos studeerde onlangs aan de Rijksuni
versiteit Utrecht af. Hij heeft de dienstre
gelingen van alle streekvervoerbedrijven
van 1989/1990 en 1992/1993 naast elkaar
gelegd. Het is in die driejaar hard gegaan,
onder druk van bezuinigingen van de
rijksoverheid. Het gemiddeld aantal bus-
ritten per kern is op werkdagen met ruim 7
procent afgenomen en in het weekeinde
met ruim 10 procent.
De achteruitgang is - ook in Zeeland - een
sluipend proces. Er wordt niet meedogen
loos in diensten geschrapt, maar het gaat
tergend langzaam. De vroegste bus ver
dwijnt. de allerlaatste ook. Het aantal
passagiers daalt. Een nieuwe inkrimping
is onvermijdelijk, enzovoort. Dit heeft tot
gevolg dat er nauwelijks weerstand wordt
geboden, stelt Vos.
Protesten blijven vaak ook uit. omdat de
groep gebruikers van het streekvervoer
op het platteland al klein is. Slechts 3.5
procent van de plattelandsbewoners is
aangewezen op busverbindingen. Als een
streekvervoerbedrijf een rit schrapt, heb
ben velen ook een uitwijkmogelijkheid.
Vos haalt het motto aan 'beter een goede
buur met een auto dan een vriend zonder
auto'.
Isolement
Een beperkt aantal plattelandsbewohers
komt door het afkalvende streekvervoer
min of meer in de problemen. Dat geldt
volgens Vos met name voor ouderen,
(huisivrouwen. scholieren, gehandicapten
en bewoners met een uitkering of mini
mumloon. Zij gaan op andere tijden of
minder vaak reizen, zoeken andere activi
teiten of laten leuke uitjes schieten. Som
migen raken in een isolement.
De overheid komt zichzelf op den duur te
gen als de achteruitgang van het streek
vervoer doorzet, verwacht Vos. Hij voor
spelt een toename van het (tweede) auto
bezit en het autogebruik.
Vos denkt dat de huidige kleinschalige
vormen van openbaar vervoer, zoals de te-
letaxi, een alternatief kunnen bieden, als
zij tenminste niet veel duurder zijn dan de
streekbus. De bereikbaarheid van platte
landsgebieden voor iedereen staat bij Vos
voorop.
De overheid moet daarom volgens hem
een minimaal niveau van openbaar ver
voer op het platteland vaststellen en ga
randeren. ook financieel.
n onze verslaggeefster
INESSE - Rijkswaterstaat
iat positief tegenover de aan-
van een transferium - een
rkeerplaats met faciliteiten -
d de rand van Renesse en wil
initiatief financieel sleu-
n. Om welk bedrag het gaat.
n projectleider ing P. Rie-
■ns woensdag niet meedelen,
st staat wel dal realisatie
n een transferium miljoenen
it. In Nederland zijn de afge
ven maanden uit de 240 aan-
ldingen vijftien 'pilot-loca-
i' geselecteerd. Daarvan is
nesse de enige recreatie-
lats en is daarmee trendset-
i voor de hele Nederlandse
it.
belangrijkste doel van het
msferium is de leefbaarheid
de kern Renesse te vergro
te Het doorgaande verkeer
rdt daarom om het centrum
ingeleid en opgevangen bij
transferium. Door het ver
luierde autoverkeer wordt
i bijdrage geleverd aan de ver-
rsveiligheid. Tevens moet
t de aanleg van de 'superpar-
srplaats' een einde komen
n het op grote schaal illegaal
rkeren in Renesse.
verstap
it transferium, dat plaats
iet kunnen bieden aan onge-
er negenhonderd auto's,
irdt aangelegd op de hoek
indweg-Hogezoom. Opzet is
(bezoekers daar een overstap
iken op een ander vervoer-
ddel. bijvoorbeeld de bus, de
fiets of een 'trein op rubberban
den'. Om het parkeerterrein
aantrekkelijk te maken, zullen
er diverse voorzieningen worden
geboden, zoals een recreatief mi
lieucentrum, een souvenirwin
kel, sanitaire voorzieningen, een
kinderspeelplaats, een snack
bar. een fietsverhuurbedrijf, een
geldautomaat of wisselkantoor
en een bureau toeristenslachtof
ferhulp. Voorts zullen er infor
matieborden worden geplaatst
over openbaar-vervoersmoge-
lijkheden. activiteiten, weers
vooruitzichten. evenementen en
overnachtingsmogelijkheden.
Het Westerschouwse initiatief
kreeg steun van rijkswaterstaat
onder meer vanwege de goede
aansluiting op het gemeentelijk
mobiliteitsscenario. Voorts zou
den een groot aantal verkeers
knelpunten effectief kunnen
worden aangepakt. Daarnaast
voldoet het Renesser transfe
rium aan de gestelde kwaliteits
eisen met betrekking tot inrich
ting en comfort en is uit het haal
baarheidsonderzoek gebleken
dat de economische effecten
voor de ondernemers positief
zijn.
De komende twee maanden zal
worden onderzocht hoe het
transferium concreet moet wor
den ingericht. Daarbij zal tevens
komen vast te staan wie precies
wat gaat betalen. Ook zullen
maatregelen worden getroffen
om de kwaliteit van het transfe
rium in de toekomst te waarbor
gen. Als alles naar wens ver
loopt. kan begin 1996 de eerste
spa de grond in.
De achteruitgang van het streekvervoer is - ook in Zeeland - een sluipend proces, waartegen nauwelijks weerstand word t geboden.
foto Willem Mieras