Navo zoekt naar een toverfluit Mozambique naar stembus PZC File-rijden is aantrekkelijker dan bus en trein Van den Broek moet knokken om Oost-Europa Genootschap werkt aan keurmerk voor 'betere' Sinterklaas opinie en achtergrond Alliantie dreigt verdeeld te raken zonder een duidelijke vijand DONDERDAG 27 OKTOBER 1994 2 door Paul Koopman Even heerste er pure wee moed in de Haagse Ridder zaal, waar gisteren de Atlanti sche Commissies uit 16 landen bijeen waren met koningin Bea trix als eregast. Op het spreek gestoelte de vierkante opperbe velhebber van de Navo, gene raal George Joulwan, met een brok in zijn keel. „Het was een heldere herfstdag in november 1989", schilderde hij. „De Muur viel, een onvergetelijk gezicht. Oostduitsers die overliepen naar de vrijheid, Westduitsers die hen met bloemen ontvingen en huilden. Een Amerikaanse marinier zei me: nu weet ik waarom we hier zijn". Niet lang daarna echter sloeg de vertwijfeling toe. De Navo, opge richt als antwoord op de Sovjet dreiging, was in één klap van zijn vijand beroofd. In septem ber dit jaar verlieten de laatste Russische militairen Duitsland, Estland en Litouwen. En de voormalige Warschaupact-lid- staten staan te popelen om zich bij de Atlantische Verdragsorga nisatie aan te sluiten. Daarmee rijst de vraag of er nog wel werk is voor deze ridder nu de draak is verslagen en de jonkvrouwen van Midden- en Oost-Europa zich dankbaar in zijn armen wil len werpen. Joulwan: „Ik heb nog vaak aan de woorden van die marinier gedacht. Want wat is nü het antwoord op de vraag: waarom zijn we hier?". Drie dagen hebben de 'denk tanks' van de Navo ervoor uitge trokken om een antwoord te zoe ken, in het gezelschap overigens van delegaties uit Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Polen, Roe menië, Rusland, Slowakije en Slovenië, en met bijdragen van de Nederlandse bewindslieden Voorhoeve, Van Mierlo en Kok en van de nieuwe secretaris-ge neraal Willy Claes, die vrijdag optreedt. 'De Navo op koers naar de 21ste eeuw', luidt het wat erg ambitieuze motto van de 40ste vergadering van de Atlan tische Commissies. Ambitieus omdat de verlamming van na 1989 weliswaar is doorbroken, maar inmiddels niet meer dan aarzelende stapjes in het nieuwe naoorlogse tijdperk zijn gezet. Sedert de val van het 'Evil Em pire' zit niet alleen de Navo om wapenfeiten verlegen, maar ook de WEU en VN. De oorlog woedt nog steeds in Afghanistan, So- door Leo Maat Hans van den Broek, Euro pees commissaris voor bui tenlandse politieke betrekkin gen, heeft het zwaar te verdu ren. Zaterdag moet hij knokken voor de inhoud van zijn porte feuille. Dan komt de Europese Commissie in haar nieuwe sa menstelling bijeen in een kas teeltje in het Luxemburgse Sen- ningen. De nieuwe Commissie, zeg maar het dagelijks bestuur van de Eu ropese Unie, treedt op zijn vroegst pas in januari aan. De bijeenkomst van zaterdag is be doeld om alvast de taken onder ling te verdelen. Het verdrag van de Europese Unie schrijft voor dat die taak verdeling „in onderlinge over eenstemming" gebeurt. Dat klinkt heel vriendelijk, maar in de praktijk is het een hard ge vecht om bevoegdheden en sta tus. Bij de taakverdeling heeft de voorzitter een belangrijke stem in het kapittel. Maar ook de ove rige commissarissen laten zich niet onbetuigd. De regeringen in de Europese landen spelen een belangrijke rol achter de scher men, terwijl ook nog de natio nale parlementen en het Euro pees Parlement veel geruis pro duceren. In Brussel gonst het dezer dagen van geruchten over hoe de taak verdeling er komt uit te zien. Eén ding is zeker: Van den Broek moet alles op alles zetten om het gewicht van zijn porte feuille te verdedigen. Tot nu toe moest Van den Broek een soms verbeten competentie strijd voeren met de Britse com missaris Leon Brittan (Buiten landse Handel) en de Spanjaard Manuel Marin (Middellandse Zeegebied, Latijns-Amerika, Ontwikkelingslanden). In de nieuwe commissie komen er alleen maar rivalen bij, die elk een stukje van de wereld willen hebben. Zo wil de Portugees Joao de Deus Pinheiro zich over de ontwikkelingslanden, de zo geheten ACS-landen, ontfer men. De toekomstige Finse commis saris Erkki Liikanen zou belang stelling hebben voor de betrek kingen met de voormalige Sov jetunie, terwijl de Franse ex-pre mier Edith Cresson een meer dan gewone belangstelling aan de dag legt voor de Midden- en Oosteuropese landen. Bovendien zou voorzitter Jac ques Santer zelf ook wat in de melk te brokkelen willen hebben malië is teruggevallen in anar chie, de WEU brengt met pijn en moeite 100 politiemannen op de been in het Bosnische Mostar en de Navo-politiek in Joegoslavië is verzand. Erger: uitgelopen op het eerste interne Atlantische conflict. De VS willen het wa penembargo tegen de Bosnische moslims desnoods eenzijdig op heffen. De Europese bondgeno ten voorspellen hel en verdoe menis als dat gebeurt. Tekenen van aanstaand verval? Eenheid zoek Volgens de Duitse journalist Christoph Bertram, in de Rid derzaal uitgenodigd voor een kritisch verhaal, is deze ver deeldheid geen toeval. De oude op het vlak van de buitenlandse politieke betrekkingen. In dit krachtenveld moet Van den Broek overeind blijven. Scenario Volgens goed ingelichte bron nen in Brussel staat nog niets helemaal vast. Maar waarschijn lijk komt Van den Broek er zon der al te veel kleerscheuren van af. Het meest waarschijnlijke scenario.: Marin moet de ACS-landen af staan aan De Deus Pinheiro. De Finse commissaris Liikanen krijgt het personeelsbeleid. Cresson het wetenschappelijk onderzoek en een deel van het industriebeleid. Wat overblijft, is de eeuwige strijd met Brittan. Van den Broek en Brittan zijn beide erf genamen van de portefeuille van de vorige Nederlandse Euro commissaris. Frans Andriessen. De scheidslijn tussen economi sche en politieke betrekkingen is soms moeilijk te trekken. De finale van de strijd zal zater dag in de zogenoemde Nacht van de lange messen worden ge streden om de zeggenschap ever Midden- en Oosteuropa. Van den Broek lijkt in die strijd te worden gesteund door voorzit ter Santer, een christen-demo cratische clubgenoot. Dat politieke aspect is niet on belangrijk. De christen-demo craten leveren slechts vier van de straks wellicht 21 commissa rissen. Het is Santer er veel aan gelegen zijn partijgenoten met zware portefeuilles te bedelen. De Oostenrijkse christen-demo craat Franz Fischler krijgt een van de zwaarste posten, die van landbouw. De Spaanse christen democraat Marcelino Oreja gaat de belangrijke taak van institu tionele hervormingen, de herzie ning van het verdrag van Maas tricht, op zich nemen. Paars De beslissing van het paarse ka binet-Kok om een christen-de mocraat in de Commissie te handhaven kan nog onverwacht gunstig uitpakken. De lakmoe sproef voor het gewicht van Van den Broek wordt zaterdag geno men. Het gaat er dan om of hij zeggenschap behoudt over Mid den- en Oosteuropa, of hij mag blijven aanzitten bij de vergade ring van Europese staats- en re geringsleiders en of zijn oude wens om zich (zoals Frans An driessen) vice-voorzitter te mo gen noemen alsnog in vervulling gaat.(ANP) Sovjet-dreiging had het bondge nootschap tot een hechte een heid gesmeed, maar nu die drei ging is weggevallen zou de een heid zoek raken. „Dat er veel nieuwe gevaren dreigen is waar. Maar bij elk regionaal conflict zijn wel zestien analyses moge lijk en zestien redenen om niets te doen. Ze blijken eerder een verdelende dan verenigende uit werking te hebben". Anders ge zegd: één grote draak bestrijden ging de Navo met z'n zestien lid staten goed af, maar de vele gif tige slangen die nu op het conti nent rondkruipen brengen de or ganisatie in verwarring. Uiteraard peinst de Navo er na veertig jaren hechte samenwer king niet over zichzelf op te hef fen. Het 'verzekeren' van een vei lige en democratische toekomst voor de Midden- en Oosteuro pese buurstaten heet nu de nieuwe opdracht te zijn. Honga rije, Tsjechië, Roemenië en al die andere landen mogen vol gens het 'Partnership for Peace' ooit onder de Navo-paraplu ko men, volgens Hans van Mierlo zelfs wellicht sneller dan dat zij lid worden van de Europese Unie. In hoeverre Rusland daar bij te vriend kan worden gehou den is weer zo'n benarde vraag. WD'er Gijs de Vries, voorzitter van de Nederlandse Atlantische Commissie: „Er zijn indicaties dat Rusland afstevent op een nieuw autoritair bewind. Ook de Russische buitenlandse politiek wordt steeds assertiever". Gene raal Joulwan viel zelfs even te rug in zijn oude rol. „Onze uitge stoken hand kan een vuist wor den als de Navo wordt uitge daagd". Machteloos Wat de Navo en de VN kunnen betekenen in de Kaukasus, Oez bekistan, Nagorno Karabach en wellicht buitenplaatsen als Ruanda en Burundi is onzeker. De Nederlandse delegatie (Kok, Van Mierlo) kwam gisteren op nieuw met het voorstel een per manente VN-brigade in te stel len om Afrikaanse volkeren moord in de toekomst te voorko men. Van Mierlo vond boven dien dat VN en Navo minder hoog van de toren moet blazen. „Bij veel conflicten staan we machteloos, vooral als conflic ten mede worden veroorzaakt door overbevolking, werkloos heid of schaarste aan hulpbron nen". Bespraken de Atlantische Com missies gisteren in de Ridder zaal de koers van een dolende ridder? Dat zou een al te harde analyse zijn. Maar de 'peptalk' van generaal George Joulwan („We moeten en zullen slagen. Dit is de tijd voor optimisme, niet voor doemdenken") kon niet verhullen dat de Navo in zijn nieuwe rol van slangenbe zweerder nog steeds naarstig op zoek is naar een toverfluit. door Henk Postma Dat de automobilist een rare emotionele binding met zijn voertuig heeft, staat buiten kijf. Uit alle onderzoeken blijkt dat hij de voordelen schrome lijk overschat en zich van geen nadelen bewust is. Maar inscha keling van een psychiater zal het grootste probleem waarmee de meeste autobezitters worste len, de dagelijkse file waarin zij zich onverbeterlijk vastrijden, geen haar langer of korter ma ken. De Gronings hoogleraar ver- keerspsychologie, prof dr. J. Ro- thengatter, stelt dat de ratio nog steeds de doorslag geeft. En die vertelt eenzelfde verhaal als de psyche: dat file-rijden nog steeds aanzienlijk aantrekkelij ker is dan reizen per bus en/of trein. Op de eerste werkdag van deze maand tilde de avondspits het Nederlandse file-record naar 45 stuks: 300 kilometer poets- schoon maar hopeloos klemge reden blik. Het zal niet lang du ren of ook die score wordt voor bijgestreefd. Want file-records sneuvelen met de regelmaat van een op hol geslagen klok. Neder land herbergt inmiddels meer dan 6 miljoen personenauto's en iedere dag komen daar honder den bij. Die moeten en zullen rij den. 'Ook in gevallen dat gebruik van openbaar vervoer efficiënter is. „De auto is het enige verplaats bare territorium waarin je jezelf kunt zijn, waarin je bovendien als nietige mens het gevoel krijgt dat je controle hebt over ontzaglijke krachten", zegt drs. A. Rooijers, coördinator mobili teitsonderzoek van het ver keerskundig studiecentrum van de Groningse universiteit. Hij kan nog wel meer van dat soort irrationele motieven uit de mouw schudden: macht der ge woonte, zucht naar status, ver ondersteld gemak. Maar ook hij erkent dat de auto, ook met ob jectieve maatstaven gemeten, het openbaar vervoer straat lengten achter zich laat. Meer asfalt? Autobezittend Nederland heeft, zichzelf inmiddels al wel zo klem gereden dat de topindustriëlen deze maand alarm sloegen. Met radeloze blik presenteerden ze onthutsende cijfers: het afgelo pen jaar telde Nederland 11.742 files ofwel 20,8 miljoen uur op onthoud over een lengte van 81,2 miljard kilometer. Nog voor de eeuwwisseling is die verkeers chaos de helft groter. Want auto mobilisten trekken zich niets van file-meldingen aan. door Joop van Dalfsen Verscholen in de bossen van het Brabantse Oosterhout volgen het komende weekend 38 Sinterklazen en Zwarte Pie ten in spe de cursus De Goede Sint. Met die reeks lessen hoopt het Sint-Nicolaas Genootschap Nederland een dam op te wer pen tegen de nog steeds toene mende beunhazerij in de bran che. Het genootschap over weegt zelfs om een keurmerk in te voeren voor de „betere" Sin terklaas, aldus bestuurslid Bert Jansen. De tweedaagse opleiding is niet zomaar een praatje voor de vaak. Integendeel, betoogt hij. Op serieuze wijze gaan de aan wezigen in op thema's als de ge schiedenis van Sint en Piet, de pedagogische aanpak en de schmink en kledij. Na afloop neemt de enige echte Sint-Nico- laas het examen af. Hij komt daarvoor, incognito naar mag worden aangenomen, speciaal over uit Spanje. Het genootschap startte zes jaar gelden in het Belgische Sint- Niklaas. „Een groep enthousias te mensen besloot de oorspron kelijke gebruiken en de legende rondom het Nederlandse volks feest nieuw leven in te blazen. Dat was hard nodig. De Goed heiligman dreigde immers volle dig ondergesneeuwd te raken door zowel de commercie als de Kerstman", vertelt het be stuurslid. De zuiderburen startten destijds met het opzetten van een biblio theek waarin ze alle mogelijke geschriften over de goedgeefse bisschop verzamelden. Daar naast was het van meet af aan de bedoeling om ook de viering van het sinterklaasfeest nieuw leven in te blazen. Dat resulteerde in een speciale cursus voor lieden die rond 5 december bereid zijn op te treden als plaatsvervan gend kindervriend. Jansen - in het dagelijks leven le raar aan een basisschool en over enkele weken ook enthousiast „zwartwerker" - kreeg er lucht van en besloot onmiddellijk een Nederlandse tak van het genoot schap op te richten. Inmiddels telt die club 65 enthousiaste le den uit het hele land, onder wie kleinkunstkenner Wim lbo. Meer asfalt dan maar? Dat zal het probleem niet oplossen, w* ten zelfs de meest fervente auto supporters onder de ambtena ren op het ministerie van ver keer. Jaren geleden al rekendj het onderzoeksbureau McKin sey, niet bepaald een vijand van de autolobby, de ambtenaren voor dat iedere uitbreiding van het wegennet een kwart meer autorijders oplevert. Ieder ver keersknelpunt dat uit de wereld wordt geholpen, levert door gaans binnen enkele jaren nieuwe files op, veelal op dezelf de plek. „Daaruit blijkt een enorme la- tente behoefte aan mobiliteit", zegt verkeerspsycholoog Ro- thengatter. Die behoefte is vol gens hem zo groot dat omstre, den politieke stokpaardjes als carpoolstroken, intercitystro ken, rekeningrijden, spitsvigi netten en accijnsverhogingen niet veel gewicht in de schaal leggen. Milieu-minister De Boer vreest dat inmiddels ook, blij kens haar omhelzing van een idee dat moedeloze ambtenaren van verkeer al jarenlang, zij het slechts fluisterend, propageren: het autoverkeer gewoon bewust vast laten lopen. Miskenning Met andere woorden: de wal moet het schip keren. Maar daarmee, protesteert Rothen- gatter, zou de overheid de enor me waarde die de samenleving aan mobiliteit toekent schrome lijk miskennen. Wat hem betreft is er maai' één oplossing: meer wegen en een zeer rigoreuze uit breiding van openbaar vervoer. „Het wordt tijd na te gaan den ken over een metronet voor de Randstad en over goederenver voer via buizen onder de grond Dan pas kun je proberen de men sen 'zo gek' te krijgen dat ze de auto vaker laten staan." Voor zo'n rigoreuze, gigantisch veel geld kostende aanpak ont breekt tot dusver het maat schappelijk en politiek draag vlak, beseft de hoogleraar. Dus blijft de automobilist zich, des noods kankerend, achter de al maar groeiende files aansluiten, Daar zit overigen nog volop rek irf. Vergeleken met de verkeers chaos in en om nabijgelegen me tropolen als Parijs en Londen kampt de Randstad Holland nog slechts met een onbedui dend probleempje. Onderzoekei Rooijen weet dat automobilis ten in en om een stad als Londen niet te beroerd zijn genoegen te nemen met een gemiddelde vaart van minder dan vijf kilo; meter per uur. „Lopen gaat dan nog vlugger." Twee jaar geleden vond voor het eerst ook hier een cursus plaats. Er deden toen ongeveer 25 men sen mee. Het- lukt het bestuurslid niet echt om precies aan te geven wat nu zo boeiend is aan Sinterklaas. „Het hele feest is aantrekkelijk. Het is een echt Nederlands volksfeest met oude tradities. Die willen we terughalen en in waarde herstellen." Het genoot schap richt zich daarbij niet in de laatste plaats tot de commer cie. „We waren vorig jaar erg blij toen een groot warenhuis in Rot terdam op ons verzoek besloot om de kerstspullen zoveel moge lijk uit de etalages te weren tol na 5 december." Jansen heeft niet de illusie dat het genootschap erin slaagt om het kinderfeest helemaal los te weken van de harde commercie „Dat lükt natuurlijk niet meer Maar we kunnen wel proberen iets terug te halen van de oer vorm. Sinterklaas moet het heb ben van simpele gebruiken, het is een feest van verdraagzaam-: heid en van kleine beloningen over en weer." Tot groot verdriet van het ge nootschap lopen er begin de cember nogal wat beunhazen rond die de goede naam en faam van de kindervriend te grabbel dreigen te gooien. Zij raffelen huisbezoeken af en besteden Tiet altijd de nodige zorg aan het uiterlijk. „Het is big business en ;r zijn altijd mensen die er snel' ïoveel mogelijk aan willen over- nouden." In de voetsporen treden van de' Spaanse heilige is volgens Jan sen meer dan „even een uurtje lol trappen". „Je moet dat heel serieus aanpakken. Je werkt im-, mers met kinderen die erin gelo-' ven, die erin vertrouwen. Dat mag je onder geen enkele voor-< waarde beschadigen." Iets minder dan de helft van dej deelnemers aan de cursus is ook, lid van het genootschap. De ove-> rigen komen uit het hele land. Zé hebben zich aangemeld nadat ze; iets over de tweedaagse oplet ding hadden gehoord. En: „Een; kledingverhuurbedrijf meldde meteen tien man aan. Dat ze! voor ons zoden aan de dijk- ANP) door Clemens Ingwersen De Verenigde Naties heb ben met een van de om vangrijkste operaties ooit door de VN uitgevoerd de strijdende partijen in Mozam bique naar de eerste vrije de mocratische verkiezingen ge leid. Vandaag (donderdag) en vrijdag stemmen naar schat ting 6,4 miljoen geregistreer de kiezers voor een president en een 250 leden tellende volksvertegenwoordiging. De VN hebben 9000 militairen, waarnemers, organisatoren en administrateurs gestuurd naar het land, dat na 16 jaar oorlog is verwoest en door droogte is uitgeput. De VN faalden in Somalië, vluchtten uit Ruanda. Zij za gen twee jaar geleden het vre desakkoord en de verkiezin gen in Angola mislukken en weten zich over het algemeen geen raad met zaken als het to meloze geweld in Liberia. Met de verkiezingen in Mozambi que hoopt de internationale organisatie haai' besmeurde blazoen op te poetsen. Het Bevrijdingsfront voor Mogambique (Frelimo.) van president Joaquim Chissano regeert het land sinds de onaf hankelijkheid in 1975. Eindja ren tachtig nam het afstand van het strenge marxisme-le- ninisme. Het begon een poli tieke en voor het hogere partij kader lucratieve economische liberalisering. De felste tegenstanders van Frelimo, het aanvankelijk door Rhodesiërs en Zuidafri kanen gesteunde Nationale Verzet van Mogambique (Re- namo) moest toen nog worden overgehaald de wapens neer te leggen. Onderhandelingen in Kenya en later in Italië leid den in oktober 1992 tot een ak koord. Daarbij werd Renamo, onder leiding van Afonso Dhlakama, verheven van een van de wreedste guerrillabe wegingen in Afrika tot se rieuze politieke stroming. Het kreeg naar schatting tien mil joen dollar om als democrati sche oppositiepartij campag ne te voeren. Om de vrede te dienen hebben de VN vooral voor de 'gewa pende partijen' Frelimo en Re namo diep in de buidel getast. Beide kregen gulle steun in ruil voor de beëindiging van hun 16 jaar lange strijd, de ont manteling van hun strijd krachten en voor hun debuut in de parlementaire politiek. De VN geven sinds het ak koord in 1992 voor een demo cratisch Mogambique naar schatting een miljoen dollar l Een vrouw doet de was voor haar rieten hut in de buurt van Maputo. foto John Parkin/AP liberale ogen dragen die partij en de eerste verantwoordelijk heid voor de totale verwoes ting van het land. Sommige kandidaten zijn er niet in geslaagd zich als partij te registreren. De excentrieke Neves Serrano, oprichter, lei der en waarschijnlijk enig lid van deLiberale Federale Pro gressieve Partij van Mogambi- kaanse Religieuze Gemeen schappen, kon niet het vereis te geboortebewijs overleggen. Daarom zal het altijd een raadsel blijven of zijn partij de 3,8 miljoen stemmen zou heb ben gekregen die Neves voor spelde. Wel wist hij tijdig 68.000 dollar steun van de VN te krijgen om campagne te voeren: een bedrag dat hij nu tot zijn spijt aan andere din gen moet uitgeven. Frelimo Over de uitslag van de verkie zingen. die pas midden no vember wordt verwacht, zijn nauwelijks voorspellingen te doen. De verwachting dat Fre limo een meerderheid behaalt, is gebaseerd op de talrijke oor logsmisdaden die Renamo heeft begaan. Maar het mar xistische Frelimo had ook zijn concentratiekampen. Als de internationale gemeenschap in Renamo een acceptabel al ternatief ziet, waarom dan niet per dag uit. Ook kleine partij en kunnen meedoen dank zij de ongeveer 50.000 dollar steun, die de VN aan elk van de „niet bewapende" partijen heeft gegeven. Daardoor doen naast Frelimo en Renamo nog twaalf partijen en groeperin gen aan de verkiezingen mee. Show Een aantal kleine liberale par tijen is verbitterd over de 'ver kiezingsshow'. De VN hebben die volgens hen uitsluitend op touw gezet voor het eigen imago, waarvan alleen Fre limo en Renamo profiteren. In de Mogambikaanse kiezers? Frelimo heeft zijn aanhang vooral in de steden, maar wordt in het hele land vereen zelvigd met bijna twintig jaar falend regeringsbeleid. Een Braziliaans adviesbureau, een van de vele die geld verdienen aan de onervarenheid van de Mogambikaanse kandidaten met de democratie, waar schuwde Frelimo onlangs dat 'regulos', de dorpshoofden op het platteland, een cruciale rol spelen bij de politieke keuze van de dorpelingen. De regu los waren van 1977 tot 1987 door Frelimo verboden. Zij hebben dat nog steeds niet vergeten. Renamo Renamo kan rekenen op steun in het midden en westen van het land. Het zuiden, met de hoofdstad Maputo, geldt als pro-Frelimo omdat veel pro minenten uit de partij er van daan komen. Wie de meeste steun krijgt in het noorden, vooral in de provincie Nam- pula met 1,3 miljoen kiesge rechtigden, is onbekend. Renamo, dat vreest geen sleu telposities op bestuursposten te kunnen opeisen, heeft her haaldelijk gedreigd de stem busuitslag niet te erkennen. Dinsdag nog zei het dat er he lemaal geen „omstandighe den waren om vrije en eerlijke verkiezingen te houden". Indien Frelimo wint zal vol gens presidentChissano de oppositie geheel buiten de re geringsboot vallen. Chissano wil geen regering van natio nale eenheid. Hij heeft gezegd dat „er geen sprake van kan zijn dat de oppositie in de uit voerende macht deelneemt". Zeker veertig procent van de kiezers weet niet waarop het zal stemmen. De meeste Mogambikanen hopen alleen dat „de verkiezingsvrede", die sinds 1992 in het land heerst, na de verkiezingen niet door ruzie over regeringsposten wordt verscheurd. Na de ver woestingen, een miljoen oor logsslachtoffers en anderhalf miljoen vluchtelingen over de grenzen, van wie een half mil joen nog niet is teruggekeerd, is de bevolking, vooral buiten de steden, hoofdzakelijk bezig voldoende voedsel te vergaren om net in leven te kunnen blij ven. Het land, genoemd naar de ooit door een bloeiende goud handel rijke eiland-stadstaat Mogambique, is waarschijn lijk het armste land ter wereld, met een inkomen van zestig dollar per hoofd van de bevol king per jaar. (ANP) Koningin Beatrix en premier Kok tijdens de eerste zittingsdag van de Navo-bijeenkomst. foto Toussaint Kluiters/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 2