Rebellenclub moet achter aansluiten Kwart eeuw Nieuwe Muziek in Zeeland Jubileum Festival Nieuwe Muziek kunst cultuur VRIJDAG 21 OKTOBER 1994 Lange tijd hadden ze iets van een rebellenclub. Tromgeroffel op de piano, zwaar aangezette paukeslagen en straatrumoer dat gecombineerd werd met zoetgevooisde vioolklanken: een nieuwe muzikale wereld werd verkend. Middelburg nam in Nederland het voortouw. Wie dacht ook maar iets aan de hedendaagse klankkleur bij te kunnen dragen, mocht in de Kloveniersdoelen op een warm welkom rekenen. Geoffrey Douglas Madge, Daan Manneke, Willem Breuker, Iannis Xenakis, John Cage, Morton Feldman: zij waren de mannen Dus dit is het laatste échte festival, dat Nieuwe Muziek in Middelburg orga niseert? Directeur Van 't Veer schrikt van de conclusie. Nee, nee, driewerf nee! Het Festival Nieuwe Muziek blijft! Zij het dat er meer nadruk komt op de spreiding van concerten het hele jaar door. En dat er voortaan volstaan zal worden met drie daagse themafestivals. Dus toch: dit najaar heeft Nieuwe Muziek het laatste muziekspektakel op de rol staan, dat qua omvang een festival mag worden genoemd? Weer gebrom, weer protest. Maar dan, na een diepe zucht: „Goed, als je het zo wilt zeggen. Ik kies voor spreiding. Nieuwe Muziek moet van nu af aan het héle jaar aanwezig zijn. Dat is een nieuw beleid, waarover ik erg en thousiast kan worden." Sober Het jubileum wordt deze keer minder groots aangekondigd dan bij eerdere gele genheden. Ad van 't Veer heeft weinig zin opnieuw de musicoloog uit te hangen voor een breed publiek: „Ik heb al zoveel van die dikke brochures gemaakt. En je ziet het volk er zo weinig in lezen, hè. Daarom, ik ben niet meer in de stemming om uit voerige folders te schrijven." De mailing voor het festival, dat donderdag 27 okto ber begint, bestaat uit 5.000 kaartjes, waarop de concerten in telegramstijl wor den vermeld. „Een kwestie van snelheid en economie. Het hoeft ook allemaal niet zo breed. Gewoon, kort en krachtig even zeggen wat er aan de hand is, dat werkt beter." De soberder presentatie mag representa tief worden genoemd voor de stijl, die de Nieuwe Muziek-organisatie met ingang van het jubileumfestival laat zien. Geen trotse vermelding meer van de te maken radio-opnamen, ook de toevoegingen We reld- en Nederlandse première ontbreken in het overzicht van het programma. Na 25 jaar staan de voortrekkers van de heden daagse muziek in Middelburg aan het be gin van een nieuw tijdperk. Windorgel Het centrum - aanvankelijk onder de vleu gels van Jeugd en Muziek, later als aparte stichting - werd opgezet in een tijd, dat he dendaagse muziek weinig ruimte kreeg in Nederland. Op dat nog braak liggende ter rein nam Van 't Veer het voortouw en haalde ontluikende grootheden als Mor ton Feldman, Geoffrey Madge en Willem Breuker naar de Zeeuwse hoofdstad. Hij maakte totaalprogramma's, waarin mu ziek op straat, theater en beeldende kunst vaste onderdelen waren. Het windorgel in Vlissingen is één van de blijvende monu menten, die aan die periode herinneren. Ook de Zeeland Suite van Leo Cuypers (1977) is - zij het minder tastbaar - voor ve len een mijlpaal in de geschiedenis van de hedendaagse muziek geworden. „Toen tertijd", zegt Van 't Veer, „was het alle maal wel heel bijzonder. Daar zou je nu over kunnen mijmeren, hoe mooi Bussotti was. En Xenakis. En alle anderen. Ik ben persoonlijk nooit zo'n voorstander ge weest van terugblikken." Toch krijgt het verleden in de jubileum viering een kans. Aanvankelijk was het de bedoeling meteen aan het begin van het festival een cd te presenteren, waarop een doorsnee van 25 jaar Nieuwe Muziek in Middelburg te horen zou zijn. De cd komt er. alleen wat later dan gepland. Als alles meezit is het eerste exemplaar begin 1995 beschikbaar. Het jubileum, zegt Van 't Veer, duurt tenslotte een heel jaar. In dat opzicht kan er volgens hem geen spra ke zijn van van een te late presentatie. van het eerste uur, die de aanval op het klassieke bolwerk van de eeuwige Mozart en Chopin openden. Vanaf 1969 maakte het Middelburgse podium internationaal naam als centrum, waar de nieuwe muziek een kans kreeg. Spraakmakend, dat is het woord. Het Centrum Nieuwe Muziek in Middelburg maakte onder leiding van directeur Ad van 't Veer tongen los. Lekker rebelleren in een acherafstraatje, zo kijkt hij er aan de vooravond van het 25-jarig jubileum van zijn centrum op terug. Die kwajongenstijd is nu achter de rug. Nieuwe Muziek is, ondanks de steeds weer opduikende subsidieperikelen, een gevestigd instituut geworden. Nationaal kreeg Van 't Veer navolging, toen er her en der vaste podia voor hedendaagse muziek werden opgericht. Na een kwart eeuw op de barricaden breekt er een minder turbulente tijd aan. Middelburg is één van de vele podia geworden en heeft dus geen voortrekkersfunctie meer. Ad van 't Veer staat op een keerpunt: „Ik ben heel tevreden hoor, als Kagel eerst in Amsterdam en Den Haag te horen is. We wilden toch dat de hedendaagse muziek op een breed front zou doordringen? Nou dan." Foto links: 1977. De groep rond Leo Cuupers (uiterst rechts) en Willem Breuker (vooraan met saxofoon) werkt bij het haventje van Paal aan de Zeeland Suite, foto Wim Riemens Foto linksboven: De Middelburgse Klove niersdoelen. Ankerpunt voor het Festival Nieuwe Muziek. foto Wim Riemens Afwisseling Afgezien van de cd-opname besteedt de directeur in zijn festival weinig of geen aandacht aan de afgelopen 25 jaar. Een vleugje Mondriaan met Leo Cuypers, Madge, Kees Wieringa, Marcel Worms en Jaap Blonk. Voor het overige ontbreekt een vaste lijn. Misha Mengelberg, Willem Breuker, Robert Ashley, Fred Frith, Qua- tor Danel, het Median Arts Ensemble en Gerard Bouwhuis staan er, omdat ze er nu eenmaal staan. Van 't Veer zal de eerste zijn, die toegeeft dat zijn festival 'dun' is. Dat het Fonds voor de Podiumkunsten dit jaar geen 60.000 gulden beschikbaar stelde, heeft de mogelijkheden ernstig be perkt. „Toch is er een aangename afwisse ling van improvisatie en serieuze muziek. Ik kijk uit naar Fred Frith, hij is de top van de hedendaagse muzikanten. En met de televisie-opera van Robert Ashley halen we een boeiende Amerikaanse stroming in huis." „Het komt erop neer dat ik gewoon aan sluit bij het Mondriaanjaar en voor de rest gekeken heb, wat er op dit moment op de markt is. Dat laatste is belangrijk, want dat is van nu af aan het beleid van Nieuwe Muziek in Middelburg: aansluiten bij wat er landelijk te doen is. Je mag best van een kleine beleidsverschuiving spreken. Dat is dit jaar begonnen met het verplaatsen van het festival van de zomer naar het na jaar. Het festival zal in de toekomst klei ner worden, zodat we meer ruimte hebben om ook door het jaar heen te programme ren. De subsidiegevers in Den Haag steu nen de podia voor nieuwe muziek in Am sterdam, Rotterdam, Den Haag, Gronin gen, Maastricht en Middelburg. Die aan pak dwingt tot samenwerking. Robert Ashley is op 29 oktober een grote voorstel ling uit Amerika, die uit die samenwer king voortkomt. We gaan meer aansluiten op het circuit, het hele j aar door. Je zal van mij dus niet meer horen: ik heb pas geld beschikbaar tijdens het festival. Dat kan niet meer, omdat je dan in vele gevallen te laat bent, het circuit wacht niet op Mid delburg." Pluspunt „Nee, nee. ik zie dat niet als een verschra ling. Vijfentwintig jaar geleden waren we het enige podium. Nu zijn er veel meer. Kijk je om je heen. dan zie je dat heel dichtbij ook een stad als Gent zeker mee telt. Centrum De Vooruit is daar het hele jaar van de partij met een gevarieerd aan bod." „Je moetje niet vastleggen op een festival. De provincie wil dat eigenlijk wel, dus wat ik zeg ligt nog steeds moeilijk. Maar een festival hoort een écht festival te zijn. En dat kost geld. Je kan niet zeggen: we halen een partij oude dingen uit de sloot en dat is het dan. Ik zie de samenwerking met re podia als een groot pluspunt. Door de han den ineen te slaan kun je meer belangwek kende muziek naar Nederland halen. Dat is van groot belang." Met die nieuwe aanpak wordt met zoveel woorden erkend dat Middelburg niet lan ger koning Eenoog is in het land der blin den. Samenwerking, aansluiten op het landelijk circuit, het idee van een voor trekkersrol wordt daarmee wel erg rigou reus verlaten. Van 't Veer noemt die ge dachte schijn. Binnen de grenzen van het aanbod gaat het hem om het maken van keuzes. Hij voorziet dat er met een afgewo gen selectie nog steeds een programma valt samen te stellen, dat het Middelburg se centrum een eigen gezicht geeft. Thea tergroep Hollandia. die zelden of nooit in Zeeland opduikt, vindt hij een treffend voorbeeld. Met die groep op de planken zou er volgens hem een bepaald boven de middelmaat uitstekende avond kunnen worden neergezet. Stilstand Bovendien past de rustiger aanpak in de tijdgeest. Van 't Veer: „Voor mensen, die geen kennis hebben gemaakt met de klan ken van deze eeuw. zijn er nog voldoende verrassingen te brengen. Iedereen die voor de eerste keer zegt: Kom, ik stap de Kloveniersdoelen eens binnen, komt hoe dan ook in een avontuur terecht. Ander zijds is het inderdaad de vraag, of er bin nen de nieuwe muziek op dit moment nog zoveel vernieuwing is. Er is natuurlijk al heel veel gebeurd. We hebben de periode gehad van de grafische partituren. Daar na werd er toch weer overgestapt naar een idioom, dat je terug kimt vinden bij de groten van deze eeuw. zoals Stockhausen, Xenakis en Philip Glass. Die componis ten hebben veel tot stand gebracht. Zo veel, datje nu zou kunnen zeggen: de ont wikkeling staat verdraaid een beetje stil. Al zie je dat er de laatste tijd een tendens ontstaat, waarin de beweging van de mix media terugkomt. Muziek gecombineerd met film, dans en theater. Een Robert Ashley heeft een heel decor nodig van vi deo's, monitoren en tapes. Ook dat heb ben we in het verleden al eens gehad. Ik herinner maar even aan de studio Madge, die hier met een vrachtwagen vol appara tuur neerstreek." Getob Ad van 't Veer stond aan de wieg van Nieuwe Muziek in Zeeland. Na een kwart eeuw is hij nog altijd de man, die het ge zicht van de organisatie bepaalt. De vraag ligt voor de hand: is het na zo'n lange pe riode niet moeilijk, zelfs onmogelijk om de 'vernieuwing' vast te houden? „Uiter aard". klinkt het instemmend, „heb ik me die vraag ook gesteld. Het is een heel ge tob om wat nieuws te vinden, juist omdat je zoveel hebt gezien en meegemaakt. Je kunt niet steeds zeggen: Louis Andriessen is goed, die laat ik komen. Mindere goden moeten ook een kans krijgen, in de hoop dat ze beter worden. Daarvoor zijn de klei nere concerten, die je in een brede jaarpro grammering kunt opnemen. Zo behoudt het Middelburgse podium zijn uitdagende uitstraliftg. Als ik het voor het zeggen had. dan zou ik steeds Andriessen naar hier ha len. Ik heb dat met Xenakis gedaan, in de tijd dat hij nog niet zo gekend was. Nieuwe grootheden zie ik niet a la minute." „Zoals de zaken er nu voorstaan, denk ik dat Nieuwe Muziek zich in Middelburg tot een gevestigd instituut heeft ontwikkeld. Het beeld van dat rebellerende clubje uit de achtersteeg is voor een groot deel ver dwenen. Dat is niet erg. We zijn duidelijk aanwezig, als het aan mij ligt het hele jaar door. Elke week zal er nieuwe muziek in de Kloveniersdoelen moeten klinken. Dat vind ik een grote uitdaging." Jan van Damme DONDERDAG 27 OKTOBER, 19 UUR: Sjoerd Tamminga bespeelt beiaard Abdij Toren Middelburg. 19.30 uur: Leo Cuypers, piano. Provinciehuis Middelburg. 22.30 uur: Willem Breuker met gasten. VRIJDAG 28 OKTOBER. 20.30 UUR: ICP Orkest onder leiding van Misha Mengelberg. ZATERDAG 29 OKTOBER. 20.30 UUR: eL/Aficionado, televisie-opera van Robert Ash ley. ZONDAG 30 OKTOBER, 16 UUR: Geoffrey Douglas Madge, piano, Mondriaan in New York. ZATERDAG 12 NOVEMBER, 20.30 UUR: Kees Wieringa, piano. Mondriaan en De Stijl. 22.30 uur: Trio Kuiper/Rochester/Jackson. VRIJDAG 18 NOVEMBER, 20.30 UUR: Fred Frith Just Guitars. ZATERDAG 19 NOVEMBER, 20.30 UUR: Marcel Worms, piano. Mondriaan en de jazz. ZONDAG 20 NOVEMBER, 16 UUR: Jaap Blonk. donderdag 24 november20.30 uur: Quator Danel. VRIJDAG 25 NOVEMBER. 20.30 UUR. Meridian Arts Ensemble. ZATERDAG 26 NOVEMBER, 20.30 UUR: Gerard Bouwhuis, piano. (Alle concerten vinden plaats in de Kloveniers doelen in Middelburg, tenzij anders vermeld)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 15