Groene accenten in huis De fleurige vaandrager van het Holland-imago a altèna WONEN PZC Planten voor keuken en woonkamer Belangenorgansatie voor tuinbezitters Expositie besluit Tulp 400 LEOLUX en 35 TerraCottem voor snelle en gezonde plantengroei O Planten in huis zijn vanzelfsprekend. Maar planten hoeven niet alleen in de woonkamer of entree neergezet. Ook minder voor de hand liggende plaatsen als de wc, de badkamer en de keuken bieden ruimte voor het groen. Het is dan wel belangrijk om planten te kiezen die zich thuis voelen in de bijvoorbeeld vochtige atmosfeer van een badkamer. Varens komen daar uitstekend tot hun recht. Ook de keuken biedt tal van mogelijkheden om er groen in te plaatsen. Al is het alleen maar om een kruidenassortiment te kweken om te verwerken bij het koken. En groen komt mooi tot zijn recht in interieurs waarin soberheid en eenvoud de boventoon voeren. Voor de meeste gerechten zijn kruiden nodig. Het is makke lijk om dan naar een zakje ge droogde kruiden te grijpen, maar DONDERDAG 6 OKTOBER 1994 Met smaakvolle planten krijgt de keuken een fris en gezellig groen aanzien. het is veel leuker om zelf kruiden te kweken en met vers groen te werken. Vrijwel alle kruiden zijn als potplanten te koop. En de keu ken krijgt daarmee een fris en groen aangezicht- Kruiden vragen niet meer of min der verzorging dan het doorsnee groen in huis. De plantjes moeten regelmatig water krijgen. Als de stengels een paar centimeter bo ven de aarde in bundels worden af geknipt blijft de plant in goede conditie. Een lichte plaats, op de vensterbank of op het aanrecht, is niet alleen noodzakelijk voor de plant maar geeft ook de meeste sfeer in de keuken. Het is wel be langrijk dat de planten niet op een plaats komen waar de tempera tuur sterk schommelt zoals bij het kookgedeelte of op de koelkast. Klimop Varen en een groep aronskelken brengen een natuurlijk accent aan in sobere en eenvoudige interieurs. foto Perscentrum Woninginrichting De kruidenplanten kunnen het best in een schaal of pot geplaatst worden. In de winter moeten zij be slist in de keuken staan, maar in de lente of zomer, kunnen de kruiden naar de tuin of het balkon. Niet al leen kruiden doen het goed in de keuken, ook planten als de He- dera, ofwel klimop, doen het er pri ma. Dit groene manusje-van-alles kan alle saaie plekjes opfleuren en kan goed langs een kale muur of kastwand worden geleid. Verschil lende draad vormen of rekjes kun nen de plant in vorm krijgen, of houden. Bewust leven komt de laatste tijd ook meer tot uiting in bewust wo nen. Een steeds groter wordende groep mensen zegt duidelijk nee tegen de voortrazende consumptie en overdaad en zoekt een nieuw, natuurlijk evenwicht. We gaan back-to-basic; terug naar de essen tie van de functie. High-tech maakt plaats voor low-tech. Een voud en soberheid zijn troef. Milieu- vriendelij ke produkten en recycle bare materialen verdienen de voorkeur, maar technische inno vatie wordt zeker niet geschuwd. Planten getuigen van het verlan gen naar een natuurlijk evenwicht Planten vormen de natuurlijke ac centen in een interieur waarin so berheid en ruimtelijkheid de bo ventoon vieren. Veel zijn het er niet. maar de planten di er staan zijn bewust gekozen vanwege hun vormen en de sierwaarde van hun bladeren. De planten die in dit soort interieurs bloeien doen dat heel bescheiden, met witte bloe men en bloemen in pasteltinten. De varens Nephrolepis exalta en Asdiantum met een heel fijn blad passen perfect in de wat transpa rante sfeer van een sober interieur. Hetzelfde geldt voor slaapkamer- geluk (Soleirolia soleilïï) met licht groene blaadjes. De Ficus benja- mina en de Ficus retusa (minibo- men met groen en bont blad) vor men de natuurlijke rustpunten. Aronskelk Eenvoudig en juist daardoor zo mooi is Crassula ovata met dikke glimmende blaadjes. Mooi is ook het blad van de aronskelk (Zante- deschia). De aronskelk wordt als snijbloem en kamerplant steeds populairder. In een back-to-basic- interieur kan bijvoorbeeld een groep bijelkaar staan. Het blad van de Spatiphyllum glanst en de bloemen zijn van eenzelfde schoonheid en eenvoud als die van de aronskelk. Ook de Anthurium met bloemen in felle en zachte tin ten sluit goed aan bij deze sobere sfefer. GreenCard is een nieuwe consumentenorganisatie voor tuinbezitters. Zo'n zeven tig procent van de Nederlandse huishoudens heeft een eigen tuin. Tuinieren is voor miljoe nen mensen een hobby, waar ze veel moeite voor doen en van alles van willen weten. Tot me dio dit jaar bestond er geen or ganisatie waar die ruim vier miljoen huishoudens terecht konden voor informatie en be langenbehartiging GreenCard biedt een breed scala aan infor matie en educatieve diensten. De leden beschikken over een pasje waarmee ze toegang heb ben tot alle diensten van de or ganisatie. Voor tuinvragen en - problemen is er de speciale Advieslijn. Tuinexpert Wim Oudshoorn en zijn team beant woorden iedere middag de tuinvragen. Voor ingewikkelde tuinkwesties kan een jurist uit komst bieden. Dat geldt bij voorbeeld voor problemen rond erfafscheiding. bouwver gunningen of vervuilde grond. GreenCard levert op aanvraag ook tuinontwerpen en -ideeën en biedt daarnaast een cursus tuinontwerpen aan. Verder zul len regelmatig educatieve tuin- reizen georganiseerd worden naar bezienswaardigheden op het gebied van tuin en natuur. De organisatie brengt ieder kwartaal een informatiekrant uit. waarin onder meer een overzicht staat van recreatie parken. musea, evenementen en showtuinen. De organisatie werkt samen met de ANWB. VNU. VIP Media en HIC. TerraCottem is een milieuvrien delijk. niet-giftig mengsel van water-absorberende korreltjes, WATERBEDDEN* t optimaal comfort t ontspannen liggen goed uitgeslapen^ diverse mogelijkheden Wilt u de Q Poseidon Aquabedden uitproberen of heeft u er vragen over ^SsKom gerust bij ons binnen HERDER INTERIEUR Noordweg 125 4353 AV SEROOSKERKE W maanaag gesJclen vrqdag koopavond Tel: 01189-3030 vanal Middelburg 2 stoplicht links vanal Vrouwenpolder 1» stoplicht rechts meststoffen en groeistimulatoren. Het nieuwe produkt is een grond- verbeteraar. Een kleine hoeveelheid ervan, ver mengd met (pot)grond maakt een snelle en gezonde plantengroei mogelijk met een minimum aan water en mest. Het is een mengsel van zo'n twintig componenten die samen de groei van de plant sti muleren. Ingrediënten De belangrijkste ingrediënten zijn waterabsorberende polymeren, die tot 200 maal hun eigen gewicht aan water opnemen en dit geleide lijk weer afstaan aan de plant. Daarnaast meststoffen, met een directe en lange-termijnwerking, voldoende voor een jaar. En groei stimulatoren voor een gezond, diep wortelgestel en een stevige plant die minder vatbaar is voor ziekten. Grond of teelaarde die met het pro dukt is bewerkt, slaat regen- of gietwater en de daarin opgeloste voedingstoffen direct op en staat ze daarna geleidelijk weer af aan de plant. Voedselprobleem Het produkt werd in eerste instan tie ontwikkeld om een oplossing te leveren voor het voedselprobleem in extreem droge gebieden, zoals in de Sahel-landen waar het werd gebruikt bij groenteteeltprojec ten. Het is ook toegepast in herbe bossingsprojecten in bijvoorbeeld Burkina Faso ter bestrijding van woestijnvorming. In een tijd van drie jaar werd van een woestijn een bos gemaakt. De waterabsorberende werking van het mengsel duur meer dan tien jaar. TerraCottem is verkrijgbaar bij di verse bloemisterijen en tuincen tra. e tentoonstelling 'De tulp en de kunst, een Overhaal van een symbool' gaat zaterdag 8 iktober in De Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam officieel open. Vijf weken lang rormt die de Grote Finale van 'Tulp 400', de aanifestatie waarmee wordt herdacht dat ons lationale symbool op de kop af vier eeuwen eleden voor het eerst in Nederland in bloei ;\vam. Tweehonderd kunstwerken uit de 16e, l"e en 18e eeuw laten zien hoe de lorspronkelijk uit Klein-Azië afkomstige tulp itgroeide van een felbegeerd object voor de teenrijke elite tot de fleurige vaandrager van et Holland-imago. De getoonde stukken zijn ifkomstig uit binnen- en buitenlandse erzamelingen. In De Nieuwe Kerk is ook een eld bloeiende tulpen te bewonderen, een aicum in deze tijd van het jaar. Gevraagd naar het topstuk van 'De tulp en de kunst, een verhaal van een symbool' aarzelt dr. Sam Segal, één van de samenstellers van de tentoonstelling, geen moment. Zijn keuze valt niet op een van de kapitale schilderijen, kostbare boeken, fraai ingelegde meubelen of schit terende zilveren voorwerpen die De Nieuwe Kerk in een schatkamer verande ren. En ook niet op de kloeke Delfts blauwe tulpenvazen die een broze schoon heid uitstralen. Zelfs niet op een van de Advertentie interieur - design scheldestraat 25-29 vlissingen vele bloemenstillevens - zijn specialisme. De Amsterdamse botanicus kiest voor een simpel blokje hout - krap 22x15 centi meter groot. Op het eerste oog lijkt het wrakhoutje hooguit goed genoeg voor luttele momen ten van stookplezier in de open haard. Of om een wiebelende tafel van z'n mankheid af te helpen. Maar het blijkt het originele houtblokje van de allereerste afbeelding die in Europa van een volledige tulp met bladeren en bol is gemaakt. De gravure werd in 1565 in Venetië gesne den voor een kruidenboekje. Het perehou- ten typografisch juweeltje belandde ruim vier eeuwen later bij een Newyorkse anti quaar. Die stelde het grif beschikbaar voor de expositie in De Nieuwe Kerk. De wetenschapper is ook op zoek naar het originele Venetiaanse boekje, maar de kans het te vinden is uiterst klein. Toch blijft Segal met telefoon en fax de weten schappelijke wereld afstruinen. De sfeer volle studeerkamer annex bibliotheek in zijn 17e-eeuwse grachtenpand in hartje Amsterdam vormt het epicentrum van die speurtocht. De ruimte heeft de afme tingen van een balzaal. Tulpomanie nog wel tweeduizend. Er werd op dezelfde manier gereageerd; de pamfletten van honderd jaar eerder werden gewoon her drukt." Volgens Segal stimuleerde de Tulpoma nie de populariteit van de bolbloem. „Ie dereen wilde ineens tulpen hebben. Je ziet in die tijd grote bestellingen komen van allerlei vorstenhuizen door heel Europa." De tulp verloor haar exclusiviteit toen in de 18e eeuw rondom Haarlem en Leiden een min of meer industrieel-agrarische bollenkwekerij ontstond. Ook de kunst verloor toen haar belangstelling voor de tulp enigszins. In Segals studeerkamer hangen en staan diverse bloemenstillevens - het specialis me van de Amsterdamse wetenschapper. Wat begon als een hobby groeide zelfs uit tot zijn beroep. Tegenwoordig doceert de botanicus kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ook maak te hij diverse tentoonstellingen over bloe men in de kunst; onder meer in Lisse en in Istanbul. Binnenkort volgt Japan en later mogelijk Mexico. Stilleven met tulp uit ongeveer 1670. Zo werden de bloemen overigens niet in een doorsnee huiskamer in de zeventiende eeuw aangetroffen. Tulpen waren vroeger bedoeld als prestige-objecten. foto GPD In 1637 kostte zo'n monumentaal grach tenpand tien mille - even veel als één bol letje van de rood-wit gevlamde tulp Sem per Augustus. Dat astronomische bedrag had overigens niets te maken met liefde voor de bloem, maar wel met ordinaire geldzucht. De tulpebol was een speculatie object geworden. Die collectieve gekte duurde een paar jaar en staat bekend als de Tulpomanie. De expositie in De Nieuwe Kerk toont prenten en pamfletten die de spot drijven met die windhandel. Daarin wordt de tulp ten tonele gevoerd in de persoon van Flo ra. godin van de bloemen, maar tevens be schermvrouwe van de Romeinse prosti- tuées. Een ideaal figuur dus om de licht zinnigheid aan de kaak te stellen. Segal kan niet verklaren hoe een nuchter, hardwerkend en zuinig volk als de Hollan ders zich het hoofd zo op hol liet brengen door een simpel bloemetje. „Ik ken het economisch mechanisme onvoldoende. Maar ik weet wel dat er in bepaalde tijden ook zwaar is gespeculeerd met aandelen. Dat is precies hetzelfde. En in 1737. dus precies honderd jaar na de Tulpomanie, herhaalde de gekte zich met hyacinten. Voor één bol werd toen weliswaar geen tienduizend gulden neergeteld, maar toch Eén van de prenten 'Flora's Mallewagen' van Chrispijn van der Plasse, waarmee de draak werd gestoken met de windhandel in tulpen in de zeventiende eeuw. foto GPD „Veel mensen hebben het idee dat een stil leven saai is. Dat is niet zo. Het zijn de meest filosofische schilderijen van de 17e eeuw. Er zit veel symboliek in." Tuin Segal wijst erop dat de fleurige staaltjes van bloemsierkunst die op de stillevens zijn vereeuwigd in werkelijk in geen en kele 17e-eeuwse huiskamer te vinden wa ren. „Het was in die tijd geen gebruik om bloemen in huis te halen en in een vaas te zetten. Tulpen waren bedoeld als prestige objecten. Een tuin werd niet aangelegd voor de mooiigheid; een tuin was een ver zameling van kostbaarheid buitenshuis - een verlengstuk van de rariteitenkabinet ten en kunstcollecties die binnen te zien waren." In De Nieuwe Kerk zijn dertig bloemen stillevens te zien. Men neemt aan dat veel van die 17e-eeuwse werken een symboli sche betekenis hebben. Net als bijvoor beeld de schedel, de zandloper of een stompje kaars, werd de bloem - en de tulp in het bijzonder - door haar korte duur van haar bloei en haar snel verwelkende schoonheid vergeleken met de algemene vanitas-gedachte dat alles vergankelijk is. Door de Tulpomanie en de pronkzucht werd de tulp ook verbonden met ijdelheid en ledigheid, maar ook met ondeugd en grilligheid. Aan symbolen ^éen gebrek dus. „Doordat de kelk van de tulp recht naar boven staat, wordt ook wel gezegd dat de tulp zich op de hemel richt, op God dus. Een tulp die nog niet helemaal open is gegaan wordt wel gezien als symbool van maag delijkheid en kuisheid. Dat kom je bij voorbeeld tegen in het boek 'Houwelyck' van Cats; een tulp met bijen eromheen - symbool voor het jonge meisje dat zich toont zonder zich te openen. De ijverige bijen krijgen geen kans." Op de tentoonstelling in De Nieuwe Kerk zijn ook duizenden bloeiende tulpen te be wonderen. En dat is heel bijzonder in de tijd waarin de bollen eigenlijk moeten worden gepoot. Om dit unieke schouw spel voor elkaar te boksen hebben de bol- lenkwekers de natuur met behulp van de vrieskist maandenlang ijskoud om de tuin geleid. Segal gaat niet uit zijn bol van dat kunststukje. „Die ijstulpen staan eigen lijk een beetje buiten de tentoonstelling. Het is een stunt." Met dat kunststukje leveren de Neder landse bollenkwekers hun eigen bijdrage aan de kunsttentoonstelling die tot en met 6 november duurt. Dagelijks geopend van 11 tot 17 uur. Toegang; 10.-; CJP. 65+ en kinderen tot 12 jaar 8,50. Cata logus: 25.-. Aad Struijs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 35