COURANT Fouten leiden tot scheepsramp Onze fromage is zo foetsjie. Duyndam dreef uren in ijskoud water P filmfestival 4 WEKEN ]|n|cr Meer dan 800 doden bij ondergang van veerboot Estonia in Oostzee .39 .19 .99 ch FEESTGEVIER SBévier JK -l A t 1 - -i- W 1 Ajax geeft AEK geen kans 23 V„, 27 VOOR 14,- JA, Vals alarm over pest in Berlijn i 237e jaargang no. 229 Oonderdag 29 september 1994 riLosse nummers 1,50 Af en toe zon Wolkenveldenin de middag perioden met zon, droog. Matige ivesten wind, aan zee vrij krachtig. Maximumtem peratuur rond achttien graden. 1984 /'ion 1994 HOTEL WESTDUIN A Koudekerke (bij Vlissingen) Tel. 01185-2510 Fax 2776 pagina 2: intact schip zinkt niet; deuren psd-boten mogen openblijven; esto- nia bij bouw in 1980 trend setter pagina 3: commentaar STOCKHOLM - De scheepsramp met de Estonia in de Oostzee, die gisterochtend aan vrijwel zeker 838 mensen het leven heeft gekost, is naar alle waarschijnlijk veroorzaakt door een combinatie van motorstoring en slecht uitgevoerde veiligheidsmaatregelen. Ooggetuigen hebben verklaard dat de lading is gaan schuiven „omdat ze niet was vastgezet, r Hierdoor was het mogelijk dat het schip omsloeg. Het schip zou verder al water hebben gemaakt voordat het kantelde, omdat een van de boegdeuren niet goed was gesloten. De Estonia was in de nacht van dinsdag op woensdag op weg van de Estse hoofdstad Tallinn naar het Zweedse Stockholm. Scheepsbouwdeskundigen wij zen erop dat de Estonia, die zich op het moment van de ramp in slecht weer bevond, kwetsbaar werd nadat er motorstoring op trad. Het schip verloor daardoor stabiliteit, hetgeen kan hebben geleid tot een schuivende la ding. De Nederlandse vrachtwa genchauffeur Stefan Duijnman, die de ramp overleefde, heeft verklaard dat de bemanning had verzuimd de lading vast te zetten zoals is voorgeschreven. Zweedse veiligheidsinspecteurs hadden voor de afvaart van de veerboot uit de Estse hoofdstad Tallinn al geconstateerd dat het schip enkele gebreken vertoon de. Dat betrof onder meer de af dichting van de boegdeuren die geplaatst zijn voor het vracht- ruim. De Zweden stelden vast dat de afdichting, die speciaal is bedoeld om water tegen te hou den bij een ruige zee, onvoldoen- rURKU/STOCKHOLM (AFP/DPA/RTR/ANP) - Reddingwerkers bekijken bij de plek van de ramp vanuit een helikopter een lege reddingboot. De veerboot Estonia kapseisde »p ongeveer veertig kilometer van het eiland Utö. Het schip had dinsdagavond de Estlandse hoofdstad Tallinn verlaten en had gisteren om 10.00 uur in Stockholm moeten arriveren. Ongeveer twintig Finse. Zweedse en Deense helikopters en circa tien schepen namen deel aan de reddingacties. Rond de plaats van het ongeluk dreven zo'n veertig ege reddingboten van de Estonia en talrijke reddingvesten en onderdelen van het schip. foto EPA door Sigrid van lersel TURKU - Tijdens de uren dat de vrachtwagen Stefan Duijndam na 'het zinken van de veerboot Es tonia ronddobberde op een ka- pot geslagen reddingsboot, dacht hij dat zijn laatste uur ge- Advertentie Morgenavond is er weer een Cottonclub m.m.v. Cartouche Aanvang 21.00 uur slagen had. De Alblasserdam- mer had alleen een reddings vest aan en verloor in de hoge golven zelfs zijn onderbroek. Toch wist Duijndam door te blijven praten en door het ma ken van wrijvende bewegingen in het ijskoude water van de Oostzee te overleven. „Het is een gigantisch wonder dat ik nog leef', zegt hij vanuit het ziekenhuis in de Finse stad Turku, waar hij sinds gisteroch tend met negen andere overle venden op een zaaltje ligt. „Ik had eigenlijk de moed laten zak ken. Ik dacht dat ik helemaal gek werd". De 23-jarige Alblasserdammer vaart elke dinsdag met de veer boot Estonia vanuit Tallinn, de hoofdstad van Estland aan de Finse Golf, naar Stockholm. Duijndam is in dienst bij het Katwijkse bedrijf Road Trade Transport. Hij voerde ditmaal een 'charter' uit voor het Vrie- zenveense transportbedrijf Lee mans. In zijn vrachtwagen zat verse vis. Ondanks de voorschriften had Als u voor minstens 10 - van de Brie Président 60+, ranse kazen koopt die deze week 100 gram - s lij ons in de aanbieding zijn, lebben we een leuke verrassing Chamois d'Or 62+, oor u: een gratis Fuji fotorolletje 100 gram 3 - .3^9 Lw.v. 6.95)*. En wilt u meedoen aan onze Port Salut 50+, btowedstrijd. stuurt u ons dan een 100 gram i - oto waarop Franse kaas voorkomt. De leukste inzendingen worden -of de helft in contanten, leloond met één van de 350 Fuji Aanbiedingen gelden t/m zaterdag Dtocamera's (t.w.v. 189.-). 1 oktober a.s. Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. Duijndam op de Estonia nog nooit zijn vrachtwagen hoeven sjorren met kettingen. Ditmaal had hij bij de afvaart zijn beden kingen. „Ik was één van de laat- sten die aan boord gingen. In de haven van Tallinn waaide het al flink. Het was echt van dat vieze weer. Maar de bemanning zei dat sjorren niet nodig was. Nou, je ziet het wel. Als de lading een maal gaat schuiven is er geen redden meer aan. Ik denk altijd dat de bemanningsleden wel we ten wat ze doen. Dat blijkt dus van niet". Harde klap Duijndam lag op het moment van de ramp te slapen. „Door een harde klap werd ik uit bed geslingerd. Dat kwam hard aan en ik had een minuut nodig om bij te komen. Toen was het schip al dertig graden gekapseisd. Op de gang waren mensen al aan het rennen, schreeuwen en hui len. Er was een hoop paniek. Omdat het schip zo schuin hing, kon je bijna niet vooruit komen. Ik had alleen mijn onderbroek aan, maar kon later wel een red dingsvest omdoen. Ik ben naar de bovenkant van het schip ge gaan en heb daar net zo lang ge zeten totdat het schip helemaal onderging. Daarna werd ik door een hoge golf gegrepen". Toen Duijndam weer boven wa ter kwam, ontdekte hij op enkele meters afstand een kapotgesla gen reddingssloep. „Door de ga ten kon je er niet meer mee va ren, maarjekonjeernogwelaan vasthouden. Later kwam er nog een Zweedse man bij". Paniek In de uren die volgden zagen de twee drenkelingen verschillende passagiersschepen met zoek lichten passeren. „Maar de gol ven waren zo hoog, dat ze ons nooit konden zien. Op een gege ven moment was er een schip op zo'n honderd meter afstand. Ik heb er over gedacht om er naar toe te zwemmen, maar ik reali seerde me dat ik dat met die ho ge golven nooit zou halen. Toen dreef een golf ons weer verder van de boot af en raakte ik hele maal in paniek. 'Dag allemaal', dacht ik. Het was pikdonker en het waaide enorm. Slechter kon het gewoon niet". Hoewel Duijndam vrijwel naakt in het ijskoude water lag, wist hij gedurende viereneenhalf uur in leven te blijven. „Ik heb mij warmgewreven en vingeroefe ningen gedaan. Toen ik wegzak te heeft die Zweed mij weer wak ker geschopt". Om half vijf uur 's ochtends werd het duo door een helikopter ge red. Duijndam raakte buiten westen. „Na drie uur werd ik weer wakker in het ziekenhuis. Ik dacht dat ik droomde, maar dat was niet zo. Door onderkoe ling had ik nergens meer ge voel". Behalve onderkoelingsver- schijnselen heeft Duijndam een heleboel kneuzingen opgelopen. Ook heeft hij grote hoeveelhe den zeewater binnengekregen. de funktioneerde. Een van de be manningsleden ontdekte niet lang voordat het schip begon te kapseisen, dat de achterste laadklep niet goed gesloten was. Pogingen de klep alsnog te slui ten. liepen op niets uit. Of de kaptein op de hoogte was ge bracht van de mankementen is niet bekend. In het rampgebied gingen red dingoperaties gisteravond na zonsondergang nog door, zonder dat de hulpverleners nog veel hoop hadden overlevenden te vinden. In totaal werden in de uren na de ramp 141 overleven den uit het water opgevist. Velen van hen hadden zware onder- slot zie pagina 2 kolom 1 Duijndam verlaat met onderkoelingsverschijnselen de reddings helikopter. foto Reuter Wijsmuller gevraagd lichamen te bergen IJMUIDEN (GPD) - De autoriteiten in Estland hebben het bergingsbe drijf Wijsmuller uit IJ- muiden gevraagd de stoffelijke overschotten uit de gisteren gezonken veerboot Estonia te ha len. Volgens Eldine Ha- big. woordvoerster van Wijsmuller in IJmuiden, gaan de autoriteiten er van uit dat zich aan boord nog ruim zeven honderd lichamen be vinden. Inmiddels zijn twee bergingsdeskundi gen van Wijsmuller naar Estland afgereisd. Wijsmuller sluit niet uit dat besloten moet wor den de Estonia te ber gen, hoewel dat vanwege de kosten niet voor de hand ligt. „De autoritei ten geven prioriteit aan het uit het scheepswrak halen van de lichamen. Dus zonder de veerboot boven water te halen. Vandaag gaat de Zweed se marine met behulp van een onbemande on derzeeër, voorzien van op afstand bedienbare camera's, kijken hoe het schip erbij ligt. De kans bestaat dat het nodig blijkt te zijn het schip bo ven water te halen, om de stoffelijke resten te kunnen bergen", aldus Habig. De Estonia ligt op 90 me ter diepte, wat de ber ging fors bemoeilijkt. Wijsmuller is van plan de benodigde duikspecia- listen en duiktanks in te huren van offshorebe- drijven. In die sector is men gewend op grote diepte gas- en olieleidin gen te inspecteren en te repareren. Het betreft geroutineerde en ge trainde mensen, die de risico's van het werken in koud water en op gro te diepte kunnen over zien. Óp die diepte ge bruiken de duikers bij voorbeeld geen vloei bare zuurstof, maar he lium. Ook is de druk zeer groot. Tijdens de opera tie zullen de duikers on der water in druktanks moeten verblijven. Het is voor het eerst dat Wijsmuller voor een der gelijke klus wordt ge vraagd. Vandaar dat met spanning wordt uitge zien naar de bevindingen van de onbemande Zweedse duikboot. Toch zegt hij het naar omstan digheden goed te maken. Wel maakt hij zich grote zorgen over zijn Nederlandse collega-chauf feur Tom de Klerk die ook aan boord was en gisteren nog werd vermist. De Klerk vervoerde voor het Bleiswijkse transport bedrijf Kindt een partij dekbed den. Toen Duijndam in een tele foongesprek met zijn moeder z'n zorgen om De Klerk kenbaar maakte, zei zij dat hij 'nu maar even egoïstisch moest zijn'. Naar verwachting kan Duijn dam vanavond het ziekenhuis al verlaten. De Nederlandse consul in Turku heeft al contact met hem opgenomen. „Ik hoop dat hij wat kleren voor me kan rege len". Feest op z'n Hollands Kijk morgen in deze krant Ajax heeft ook de tweede wedstrijd in de Champions League uitste kend gespeeld. In Athene werd met 1-2 gewonnen van AEK. Ajax kwam voor rust tegen alle verhoudingen achter door een doelpunt van Savevski, maar nog voor rust bracht hitmanen de Amsterdam mers op gelijke hoogte. Het winnende doelpunt kwam in de tweede helft van de voet van de jeugdige Patrick Kluivert. Q ■aas (eenmalig binnen zes maanden) ik wil: Binnen- en buitenland: 2,3,4 en 5; Financiën en eco nomie: 6; Radio en televisie: 7; Sport: 9, 11 en 13; Provincie: 15 en 17; Filmfestival: 23,24,25,26 en 27. WÊÊÊÊÊIÊÊÊÊÊÊÊIÊÊÊÊÊÊÊKKÊÊÊÊÊM BERLIJN (RTR/DPA/AFP) - Duitse gezondheidsautoriteiten hebben uitgesloten dat een Ber- lijnse man die woensdag in het ziekenhuis is opgenomen aan longpest lijdt. De man, een reis leider die twee dagen tevoren was teruggekeerd uit India, had last van hoge koorts en hoest buien, symptomen die op long- pest kunnen wijzen. Na enkele onderzoeken bleek dat de man hoogstwaarschijnlijk bronchi tis had opgelopen. „Het is 90 procent zeker dat het niet een geval van longpest is", aldus de regionale minister van gezond heidszaken, Peter Luther. Sinds dinsdag zijn geen nieuwe sterfgevallen gemeld, nadat de ziekte op 21 september in Surat in de deelstaat Gujerat uitbrak. Daarmee staat het dodental op 47. Zo'n 1300 zieken zijn in hospi talen opgenomen, de meesten in Gujerat. In het naburige Maha rashtra zijn 117 gevallen van longpest geconstateerd en 216 van builenpest. De autoriteiten vrezen dat de ziekte zich verder zal versprei den doordat zo'n 400.000 mensen uit Surat voor de epidemie op de vlucht zijn geslagen. Er is vooral bezorgdheid over de ontdekking van zeven pestlijders in Calcut ta, een van de grootste en sme rigste steden van India, op 1300 kilometer van Surat. De buurlanden Bangladesh en Pakistan hebben woensdag de toegang tot hun land vanuit In dia beperkt. Saudi-Arabië stuurde woensdag een Indiase Boeing-747 boven Jeddah terug naar Bombay. Reizigers uit In dia worden in Duitsland, Frank rijk, Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Zwitserland en de Ver enigde Staten onderzocht op symptomen. zie ook pagina 3 een proefabonnement van 4 weken voor 14,- een abonnement. De eerste twee weken ontvang ik de krant gratis. Daarna wil ik betalen: per maand met automatische afschrijving a 29,- J per kwartaal met automatische afschrijving a 83,75 Naam: Voorletters: m/v Stuur deze bon op in een open enveloppe, zonder postzegel, naar: PZC, afdeling abonnementen Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen. Bellen gaat sneller: 01184-84216 De PZC 'n dijk van een krant 3214 000002

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 1