COURANT
Fouten leiden tot scheepsramp
Onze fromage
is zo foetsjie.
Duyndam dreef uren in ijskoud water
P
filmfestival
4 WEKEN
]|n|cr
Meer dan 800 doden bij ondergang van veerboot Estonia in Oostzee
.39
.19
.99
ch
FEESTGEVIER
SBévier
JK
-l
A
t
1 - -i-
W 1
Ajax geeft AEK geen kans
23 V„, 27
VOOR 14,-
JA,
Vals alarm
over pest
in Berlijn
i 237e jaargang no. 229
Oonderdag 29 september 1994
riLosse nummers 1,50
Af en toe zon
Wolkenveldenin de middag perioden
met zon, droog. Matige ivesten wind,
aan zee vrij krachtig. Maximumtem
peratuur rond achttien graden.
1984 /'ion 1994
HOTEL WESTDUIN
A
Koudekerke (bij Vlissingen)
Tel. 01185-2510 Fax 2776
pagina 2: intact schip zinkt
niet; deuren psd-boten
mogen openblijven; esto-
nia bij bouw in 1980 trend
setter
pagina 3: commentaar
STOCKHOLM - De scheepsramp met de Estonia in de Oostzee, die gisterochtend
aan vrijwel zeker 838 mensen het leven heeft gekost, is naar alle waarschijnlijk
veroorzaakt door een combinatie van motorstoring en slecht uitgevoerde
veiligheidsmaatregelen.
Ooggetuigen hebben verklaard
dat de lading is gaan schuiven
„omdat ze niet was vastgezet,
r Hierdoor was het mogelijk dat
het schip omsloeg. Het schip zou
verder al water hebben gemaakt
voordat het kantelde, omdat een
van de boegdeuren niet goed
was gesloten.
De Estonia was in de nacht van
dinsdag op woensdag op weg
van de Estse hoofdstad Tallinn
naar het Zweedse Stockholm.
Scheepsbouwdeskundigen wij
zen erop dat de Estonia, die zich
op het moment van de ramp in
slecht weer bevond, kwetsbaar
werd nadat er motorstoring op
trad. Het schip verloor daardoor
stabiliteit, hetgeen kan hebben
geleid tot een schuivende la
ding. De Nederlandse vrachtwa
genchauffeur Stefan Duijnman,
die de ramp overleefde, heeft
verklaard dat de bemanning
had verzuimd de lading vast te
zetten zoals is voorgeschreven.
Zweedse veiligheidsinspecteurs
hadden voor de afvaart van de
veerboot uit de Estse hoofdstad
Tallinn al geconstateerd dat het
schip enkele gebreken vertoon
de. Dat betrof onder meer de af
dichting van de boegdeuren die
geplaatst zijn voor het vracht-
ruim. De Zweden stelden vast
dat de afdichting, die speciaal is
bedoeld om water tegen te hou
den bij een ruige zee, onvoldoen-
rURKU/STOCKHOLM (AFP/DPA/RTR/ANP) - Reddingwerkers bekijken bij de plek van de ramp vanuit een helikopter een lege reddingboot. De veerboot Estonia kapseisde
»p ongeveer veertig kilometer van het eiland Utö. Het schip had dinsdagavond de Estlandse hoofdstad Tallinn verlaten en had gisteren om 10.00 uur in Stockholm moeten
arriveren. Ongeveer twintig Finse. Zweedse en Deense helikopters en circa tien schepen namen deel aan de reddingacties. Rond de plaats van het ongeluk dreven zo'n veertig
ege reddingboten van de Estonia en talrijke reddingvesten en onderdelen van het schip. foto EPA
door Sigrid van lersel
TURKU - Tijdens de uren dat de
vrachtwagen
Stefan Duijndam na
'het zinken van de veerboot Es
tonia ronddobberde op een ka-
pot geslagen reddingsboot,
dacht hij dat zijn laatste uur ge-
Advertentie
Morgenavond is er weer een
Cottonclub
m.m.v.
Cartouche
Aanvang 21.00 uur
slagen had. De Alblasserdam-
mer had alleen een reddings
vest aan en verloor in de hoge
golven zelfs zijn onderbroek.
Toch wist Duijndam door te
blijven praten en door het ma
ken van wrijvende bewegingen
in het ijskoude water van de
Oostzee te overleven.
„Het is een gigantisch wonder
dat ik nog leef', zegt hij vanuit
het ziekenhuis in de Finse stad
Turku, waar hij sinds gisteroch
tend met negen andere overle
venden op een zaaltje ligt. „Ik
had eigenlijk de moed laten zak
ken. Ik dacht dat ik helemaal
gek werd".
De 23-jarige Alblasserdammer
vaart elke dinsdag met de veer
boot Estonia vanuit Tallinn, de
hoofdstad van Estland aan de
Finse Golf, naar Stockholm.
Duijndam is in dienst bij het
Katwijkse bedrijf Road Trade
Transport. Hij voerde ditmaal
een 'charter' uit voor het Vrie-
zenveense transportbedrijf Lee
mans. In zijn vrachtwagen zat
verse vis.
Ondanks de voorschriften had
Als u voor minstens 10 - van de Brie Président 60+,
ranse kazen koopt die deze week 100 gram - s
lij ons in de aanbieding zijn,
lebben we een leuke verrassing Chamois d'Or 62+,
oor u: een gratis Fuji fotorolletje 100 gram 3 - .3^9
Lw.v. 6.95)*.
En wilt u meedoen aan onze Port Salut 50+,
btowedstrijd. stuurt u ons dan een 100 gram i -
oto waarop Franse kaas voorkomt.
De leukste inzendingen worden -of de helft in contanten,
leloond met één van de 350 Fuji Aanbiedingen gelden t/m zaterdag
Dtocamera's (t.w.v. 189.-). 1 oktober a.s.
Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten.
Duijndam op de Estonia nog
nooit zijn vrachtwagen hoeven
sjorren met kettingen. Ditmaal
had hij bij de afvaart zijn beden
kingen. „Ik was één van de laat-
sten die aan boord gingen. In de
haven van Tallinn waaide het al
flink. Het was echt van dat vieze
weer. Maar de bemanning zei
dat sjorren niet nodig was. Nou,
je ziet het wel. Als de lading een
maal gaat schuiven is er geen
redden meer aan. Ik denk altijd
dat de bemanningsleden wel we
ten wat ze doen. Dat blijkt dus
van niet".
Harde klap
Duijndam lag op het moment
van de ramp te slapen. „Door
een harde klap werd ik uit bed
geslingerd. Dat kwam hard aan
en ik had een minuut nodig om
bij te komen. Toen was het schip
al dertig graden gekapseisd. Op
de gang waren mensen al aan
het rennen, schreeuwen en hui
len. Er was een hoop paniek.
Omdat het schip zo schuin hing,
kon je bijna niet vooruit komen.
Ik had alleen mijn onderbroek
aan, maar kon later wel een red
dingsvest omdoen. Ik ben naar
de bovenkant van het schip ge
gaan en heb daar net zo lang ge
zeten totdat het schip helemaal
onderging. Daarna werd ik door
een hoge golf gegrepen".
Toen Duijndam weer boven wa
ter kwam, ontdekte hij op enkele
meters afstand een kapotgesla
gen reddingssloep. „Door de ga
ten kon je er niet meer mee va
ren, maarjekonjeernogwelaan
vasthouden. Later kwam er nog
een Zweedse man bij".
Paniek
In de uren die volgden zagen de
twee drenkelingen verschillende
passagiersschepen met zoek
lichten passeren. „Maar de gol
ven waren zo hoog, dat ze ons
nooit konden zien. Op een gege
ven moment was er een schip op
zo'n honderd meter afstand. Ik
heb er over gedacht om er naar
toe te zwemmen, maar ik reali
seerde me dat ik dat met die ho
ge golven nooit zou halen. Toen
dreef een golf ons weer verder
van de boot af en raakte ik hele
maal in paniek. 'Dag allemaal',
dacht ik. Het was pikdonker en
het waaide enorm. Slechter kon
het gewoon niet".
Hoewel Duijndam vrijwel naakt
in het ijskoude water lag, wist hij
gedurende viereneenhalf uur in
leven te blijven. „Ik heb mij
warmgewreven en vingeroefe
ningen gedaan. Toen ik wegzak
te heeft die Zweed mij weer wak
ker geschopt".
Om half vijf uur 's ochtends werd
het duo door een helikopter ge
red. Duijndam raakte buiten
westen. „Na drie uur werd ik
weer wakker in het ziekenhuis.
Ik dacht dat ik droomde, maar
dat was niet zo. Door onderkoe
ling had ik nergens meer ge
voel".
Behalve onderkoelingsver-
schijnselen heeft Duijndam een
heleboel kneuzingen opgelopen.
Ook heeft hij grote hoeveelhe
den zeewater binnengekregen.
de funktioneerde. Een van de be
manningsleden ontdekte niet
lang voordat het schip begon te
kapseisen, dat de achterste
laadklep niet goed gesloten was.
Pogingen de klep alsnog te slui
ten. liepen op niets uit. Of de
kaptein op de hoogte was ge
bracht van de mankementen is
niet bekend.
In het rampgebied gingen red
dingoperaties gisteravond na
zonsondergang nog door, zonder
dat de hulpverleners nog veel
hoop hadden overlevenden te
vinden. In totaal werden in de
uren na de ramp 141 overleven
den uit het water opgevist. Velen
van hen hadden zware onder-
slot zie pagina 2 kolom 1
Duijndam verlaat met onderkoelingsverschijnselen de reddings
helikopter. foto Reuter
Wijsmuller
gevraagd
lichamen
te bergen
IJMUIDEN (GPD) - De
autoriteiten in Estland
hebben het bergingsbe
drijf Wijsmuller uit IJ-
muiden gevraagd de
stoffelijke overschotten
uit de gisteren gezonken
veerboot Estonia te ha
len. Volgens Eldine Ha-
big. woordvoerster van
Wijsmuller in IJmuiden,
gaan de autoriteiten er
van uit dat zich aan
boord nog ruim zeven
honderd lichamen be
vinden. Inmiddels zijn
twee bergingsdeskundi
gen van Wijsmuller naar
Estland afgereisd.
Wijsmuller sluit niet uit
dat besloten moet wor
den de Estonia te ber
gen, hoewel dat vanwege
de kosten niet voor de
hand ligt. „De autoritei
ten geven prioriteit aan
het uit het scheepswrak
halen van de lichamen.
Dus zonder de veerboot
boven water te halen.
Vandaag gaat de Zweed
se marine met behulp
van een onbemande on
derzeeër, voorzien van
op afstand bedienbare
camera's, kijken hoe het
schip erbij ligt. De kans
bestaat dat het nodig
blijkt te zijn het schip bo
ven water te halen, om
de stoffelijke resten te
kunnen bergen", aldus
Habig.
De Estonia ligt op 90 me
ter diepte, wat de ber
ging fors bemoeilijkt.
Wijsmuller is van plan de
benodigde duikspecia-
listen en duiktanks in te
huren van offshorebe-
drijven. In die sector is
men gewend op grote
diepte gas- en olieleidin
gen te inspecteren en te
repareren. Het betreft
geroutineerde en ge
trainde mensen, die de
risico's van het werken
in koud water en op gro
te diepte kunnen over
zien. Óp die diepte ge
bruiken de duikers bij
voorbeeld geen vloei
bare zuurstof, maar he
lium. Ook is de druk zeer
groot. Tijdens de opera
tie zullen de duikers on
der water in druktanks
moeten verblijven.
Het is voor het eerst dat
Wijsmuller voor een der
gelijke klus wordt ge
vraagd. Vandaar dat met
spanning wordt uitge
zien naar de bevindingen
van de onbemande
Zweedse duikboot.
Toch zegt hij het naar omstan
digheden goed te maken. Wel
maakt hij zich grote zorgen over
zijn Nederlandse collega-chauf
feur Tom de Klerk die ook aan
boord was en gisteren nog werd
vermist. De Klerk vervoerde
voor het Bleiswijkse transport
bedrijf Kindt een partij dekbed
den. Toen Duijndam in een tele
foongesprek met zijn moeder z'n
zorgen om De Klerk kenbaar
maakte, zei zij dat hij 'nu maar
even egoïstisch moest zijn'.
Naar verwachting kan Duijn
dam vanavond het ziekenhuis al
verlaten. De Nederlandse consul
in Turku heeft al contact met
hem opgenomen. „Ik hoop dat
hij wat kleren voor me kan rege
len".
Feest op z'n Hollands
Kijk morgen in deze krant
Ajax heeft ook de tweede wedstrijd in de Champions League uitste
kend gespeeld. In Athene werd met 1-2 gewonnen van AEK. Ajax
kwam voor rust tegen alle verhoudingen achter door een doelpunt
van Savevski, maar nog voor rust bracht hitmanen de Amsterdam
mers op gelijke hoogte. Het winnende doelpunt kwam in de tweede
helft van de voet van de jeugdige Patrick Kluivert. Q
■aas
(eenmalig binnen zes maanden)
ik wil:
Binnen- en buitenland: 2,3,4 en 5; Financiën en eco
nomie: 6; Radio en televisie: 7; Sport: 9, 11 en 13;
Provincie: 15 en 17; Filmfestival: 23,24,25,26 en 27.
WÊÊÊÊÊIÊÊÊÊÊÊÊIÊÊÊÊÊÊÊKKÊÊÊÊÊM
BERLIJN (RTR/DPA/AFP) -
Duitse gezondheidsautoriteiten
hebben uitgesloten dat een Ber-
lijnse man die woensdag in het
ziekenhuis is opgenomen aan
longpest lijdt. De man, een reis
leider die twee dagen tevoren
was teruggekeerd uit India, had
last van hoge koorts en hoest
buien, symptomen die op long-
pest kunnen wijzen. Na enkele
onderzoeken bleek dat de man
hoogstwaarschijnlijk bronchi
tis had opgelopen. „Het is 90
procent zeker dat het niet een
geval van longpest is", aldus de
regionale minister van gezond
heidszaken, Peter Luther.
Sinds dinsdag zijn geen nieuwe
sterfgevallen gemeld, nadat de
ziekte op 21 september in Surat
in de deelstaat Gujerat uitbrak.
Daarmee staat het dodental op
47. Zo'n 1300 zieken zijn in hospi
talen opgenomen, de meesten in
Gujerat. In het naburige Maha
rashtra zijn 117 gevallen van
longpest geconstateerd en 216
van builenpest.
De autoriteiten vrezen dat de
ziekte zich verder zal versprei
den doordat zo'n 400.000 mensen
uit Surat voor de epidemie op de
vlucht zijn geslagen. Er is vooral
bezorgdheid over de ontdekking
van zeven pestlijders in Calcut
ta, een van de grootste en sme
rigste steden van India, op 1300
kilometer van Surat.
De buurlanden Bangladesh en
Pakistan hebben woensdag de
toegang tot hun land vanuit In
dia beperkt. Saudi-Arabië
stuurde woensdag een Indiase
Boeing-747 boven Jeddah terug
naar Bombay. Reizigers uit In
dia worden in Duitsland, Frank
rijk, Groot-Brittannië, Spanje,
Italië, Zwitserland en de Ver
enigde Staten onderzocht op
symptomen.
zie ook pagina 3
een proefabonnement van
4 weken voor 14,-
een abonnement. De eerste twee
weken ontvang ik de krant
gratis.
Daarna wil ik betalen:
per maand met automatische
afschrijving a 29,-
J per kwartaal met
automatische afschrijving
a 83,75
Naam:
Voorletters: m/v
Stuur deze bon op in een open
enveloppe, zonder postzegel, naar:
PZC, afdeling abonnementen
Antwoordnummer 123
4380 VB Vlissingen.
Bellen gaat sneller: 01184-84216
De PZC
'n dijk van een krant
3214
000002