Oostburg overtreedt eigen regels Puur en alleen om te prikkelen Freek Boudeling de beste ploeger )eltan onderzoekt [ansen bemesting da irrigatiewater Niet iedereen blij met verkeerscontrole Gs moeten gemeenten bij hun planning meer speelruimte geven Pim Pam Pet Gemeente doet niets tegen permanente bewoning in vakantieparken Vloeibaar ijzer rijst de pan uit PZC zeeland DINSDAG 20 SEPTEMBER 1994 ISTBURG - De gemeente stburg neemt een loopje met ar eigen regels. Hoewel per inent wonen in verschillende iantieparken nadrukkelijk verboden, staat de gemeente vast verblijf oogluikend Omdat de bewoning geen oblemen oplevert en een uit- tingsprocedure tijdrovend gecompliceerd is, wordt vol- ns ingewijden in de praktijk ets tegen de overtredingen dernomen. Oud-wethouder J. omaes (VVD) bevestigt des- vraagd deze aanpak. Hij zegt in'een aantal gevallen' op de ogte te zijn. de voorverkoop van het uwplan Village Scaldia in lofdplaat is 5 van de tot dusver geïnteresseerde kopers mee- deeld dat van permanente be ning van een vakantiebunga- in de gemeente Oostburg i groot probleem wordt ge- onze verslaggever MIDDELBURG - Bij een ongeluk in een giete rij aan de Kleverskerkse- weg in Middelburg is maandagochtend een hoeveelheid vloeibaar ij zer door de werkplaats gestroomd. Het uiterst hete ijzer was in een pan gegoten waar per onge luk water in zat. Door uitzetting van het water stroomde het ijzer uit de pan. Persoonlijke onge lukken deden zich niet voor. De gewaarschuwde brandweer hoefde niet in actie te komen. maakt, erkent Thomaes. De voormalig bestuurder is tegen woordig nauw betrokken bij de verkoop van de 130 recreatiewo ningen in het plan Vossekaai. De gemeenteraad keurde vorige week donderdag de exploitatie overeenkomst met planontwik kelaar René Colthol goed. In dat contract staat letterlijk dat per manente bewoning van Viliage Scaldia niet mag. Volgens Tho maes en verkoopleider A. Sinke is dat ook het uitganspunt. „Wij promoten, entameren en sti muleren het niet." Sinke geeft evenwel aan dat de deur toch op een kier staat. „Als er potentiële kopers zijn die hier wèl perma nent jvillen wonen, dan moeten ze maar met de gemeente gaan praten." Vier belangstellenden hebben dat inmiddels gedaan. Hen is te verstaan gegeven dat definitieve vestiging niet mag. Aan de an dere kant kunnen ze zich zonder moeite als nieuwe bewoner van de gemeente laten inschrijven in het bevolkingsregister. „Dat zijn we verplicht", aldus een woord voerster van de sectie bevolking. „Het adres dat ze opgeven wordt wel getoetst aan de bestem ming, maar het is aan de afde ling VROM en burgemeester en wethouders om te besluiten tot ingrijpen. Dat is niet eenvoudig. Want waar moeten de mensen naar toe in geval van uitzetting? Het is immers hun officiële woonadres." Burgemeester J. Kruize (planologie) wilde maan dag niet reageren op het scha- duwbeleid. oord) en Breskens (Scheldeves- te), waar een zelfde constructie denkbaar is. Met 't Heem, een wijkje even buiten Breskens. gold tot enkele jaren geleden een soortgelijke problematiek. Het aantal permanent bewoonde huizen was daar dermate groot, dat het gemeentebestuur ach teraf besloot het bestemmings plan aan te passen en de kwestie te legaliseren. Vaste bewoning van vakantie huizen wordt van provinciewege tegengegaan om geen leegstand in het reguliere woningbestand in de hand te werken. Recreatie bungalows zijn namelijk zonder enige beperking een geduchte concurrent voor de gemeentelij ke exploitatieplannen. Een be weegreden van een gemeente om inschrijving toch toe te staan, is opwaardering van het aantal inwoners. Het inwonertal is onder meer van belang voor de hoogte van de rijksuitkering. Exploitanten van de parken zien de constante aanwezigheid van een beperkt aantal bewoners als een médhvaarde, geeft Thomaes aan. „Zo zijn er altijd een paar vaste ménsen die een beetje toe zicht houden op de hele handel en wandel. Zie het als een pre ventieve maatregel tegen inbra ken en andere toestanden. Om dat het in beperkte mate ge beurt, ben ik er zeker nooit tegen geweest." Legalisatie Om hoeveel gevallen het gaat, is niet duidelijk. Genoemd worden onder meer locaties in de recrea tieparken Zeebad, Schoneveld en Nieuwvliet-Bad. Naast Vil lage Scaldia staan er nog plan nen op stapel voor grote projec ten in Cadzand-Bad (het kuur- onze verslaggever IDELANDE - Delta Nutsbe- ijven (Deltan) begint volgend ir een onderzoek naarfertiga- bemesting via irrigatiewa- De studie duurt vier jaar én irdt uitgevoerd op het Proef- ition voor de Fruitteelt in Ihelminadorp en op drie Jitteeltbedrijven. Gedepu- trde ing A. M. Dek, voorzitter n de raad van commissaris- an Deltan, maakte dat aandag bekend in Oudelande, aar hij de tweehonderdste af- mier aansloot op het land- (hvwaternet van het nutsbe- Ijf- titan levert nu zoet water aan voldoet voor de bevloeiing 1 boomgaarden en akkers tor de meer verfijnde gewas- n zoals bloemen worden ge lid tt nutsbedrijf wil echter ook tee toepassingen onderzoe- n. zoals het toedienen van Mingsstoffen via het irrigatie- steem. n andere markt voor de afzet het zoete water uit het ommeer, dat door een lange P vanuit het Spuikanaal tot n Borssele wordt gedistri- eerd. is de beregening van Pftvelden en tennisbanen. Pk kan eventueel worden gele ed aan de agro-industrie, die 1 kostbaar drinkwater ge tokt om te spoelen. „Maar de langrijkste doelgroep blijven fruittelers", onderstreepte ik nog eens. zomer ^honderd aansluitingen in is beneden verwachting, 'tan mikte aanvankelijk op t dubbele. Maar een nat 1993 Problemen bij de aanleg door Eurogas-affaire, hebben het 'J^twat vertraagd. Md staf gas-water van Del- drs j. e. Haarlem, denkt titemin dat de droge zomer p goede reclame is geweest w het landbouwwater. jar anderen kampten met ver eng. konden aangesloten 'ittelers rijkelijk bevloeien, wem schat dat de vierhon- Mste aansluiting volgend jaar Wordt gehaald. dat aantal is het zoetwater voor de fruitteelt rendabel. 25 Triljoen gulden kostende jftt is destijds van de grond ®®en met forse subsidie van 'ministerie van LNV. de provincie en de Zuidbe- gemeenten leverden een bijdrage: de rest wordt door de afnemers betaald. Boomgaard De tweehonderdste watermeter werd maandag geplaatst in de boomgaard van de Oudelandse fruitkweker J. Mesu, een kar weitje dat gedeputeerde Dek zelf opknapte. In zijn smetteloze blauwe pak daalde hij af in een door Mesu ge metselde put alwaar hij de meter op de leiding schroefde. Verontwaardiging bij de eigenaar (rechts) van een splinternieuwe Harley Davidson die een bekeuring kreeg omdat de kenteken plaat van zijn motor enkele centimeters te klein bleek. foto Ruben Oreel van onze verslaggeefster VROUWENPOLDER - Niet iedereen was even gelukkig met de grootscheepse ver keerscontrole die maandag werd gehou den op de Veersedam in Vrouwenpolder. Een motorrijder met een spiksplinter nieuwe Harley Davidson kreeg een be keuring van honderd gulden, niet vanwe ge de technische staat van zijn motor of omdat zijn papieren niet in orde waren, maar omdat zijn nummerplaat vijf centi meter te klein was. De politie lette ook op de details en voor een keer niet op de snel heid. De controle was onderdeel van het project Gericht Verkeerstoezicht op Walcheren. De politie hield de inspectie in samenwer king met diverse overheidsdiensten en Veilig Verkeer Nederland. Op de parkeer plaats bij Resto Vrouwenpolder waren vakken ingedeeld waar motorrijders, au tomobilisten en vrachtwagenchauffeurs hun voertuigen moesten opstellen. Tege lijk met de voertuigen werden ook de per sonen en him documenten gecontroleerd. Bij vrachtwagens werden de ladingsdocu menten en de rijtijden onderzocht, even als de inhoud van de brandstoftanks. Re gelmatig nam de douane dieselmonsters om te kijken of chauffeurs de goedkopere diesel voor landbouwvoertuigen hadden getankt. Zelfs de afdeling telecommunica tie. voorheen de radio-controledienst, was aanwezig voor de controle op illegale MC- apparatuur. Het doel van de controle was de algemene veiligheid op de weg te bevorderen. Om dat er zelden dergelijke grootschalige ac ties plaatsvinden, had de politie Walche ren diverse instanties, zoals de douane, fle marechaussee en het Bureau Motorrijtui genbelastingen. uitgenodigd aanwezig te zijn. De laatste keer dat een dergelijke al gemene controle op Walcheren werd ge houden is zeker zes jaar geleden. De controle nam in totaal vier uur in be slag: van 15.00 tot 19.00 uur. Daarbij wer den 1907 voertuigen aan een onderzoek onderworpen. De politie constateerde 174 overtredingen, waaronder 150 gevallen waarin de motorrijtuigenbelasting niet was betaald. Van de vijf chauffeurs die de wïjtijdenwet hadden overtreden, had er een het afgelopen etmaal 21 uur achter het stuur gezeten. Vier motorrijders kregen een bekeuring wegens het voeren van een te kleine kentekenplaat. Ligfietser Moens doet aanval op uurrecord Indurain van onze verslaggever MIDDELBURG - De Neder landse wielrenners uit het profpeloton hebben dit jaar nog geen deuk in een pakje bo ter kunnen rijden, maar de Middelburger Bram Moens durft de uitdaging met 's we relds beste coureur, Miguel In durain, best aan. Op de wieler baan van Bordeaux legde de 30-jarige Bask, viervoudig Tour-winnaar, begin deze maand in één uur een afstand van 53,040 kilometer af. Een fabuleus resultaat volgens de kenners - het oude record van de Schot Graeme Obree werd met 327 meter verbeterd - maar Moens hoopt daar ko mende vrijdag op dezelfde baan toch een kilometertje bo venop te kunnen doen. Alleen een fikse verkoudheid zou roet in het eten kunnen gooien. Geen erkenning Op erkenning van een eventu eel record door de internatio nale wielerbond UCI hoeft Moens evenwel niet te reke nen. Als ontwerper, bouwer en pleitbezorger van ligfietsen zal hij namelijk gebruik maken van het snelste type uit zijn as sortiment. de M5 Low Racer. Het model oogt futuristisch, maar verschilt in opzet weinig van de ligfietsen die al in het begin van deze eeuw werden gebruikt. In 1933 vestigde FranQois Fauré een nieuw werelduure- cord met een dergelijke fiets. De wielerbond erkende aan vankelijk de prestatie, maar herriep na ampel beraad die mijn mindere vermogen in de buurt van de beste renner van de wereld te komen. Indurain zou met mijn fiets in staat moe ten zijn de zestig kilometer te halen." Aan de recordpoging gaat geen intensieve trainingsperiode vooraf. ..Ik heb met de fiets twee keer op de baan van Gent getraind. Voor je conditie hoel je verder niet speciaal op die fiets te rijden. Ik doe drie keer in de week intervaltraining. Dat zit opgesloten in mijn 'rondje Walcheren': speren tus sen de dorpjes en rustig aan in de plaatsjes zelf." Derk Thijs Bram Moens met het snelste en meest futuristisch ogende ligfietstype uit zijn assortiment, de M5 Low Racer:Speren tussen de Walcherse dorpjes en rustig aan in de plaatsjes zelf..." foto Ruben Oreel beslissing omdat Faurés fiets niet aan de richtlijnen zou vol doen. Sindsdien, nu al meer dan zestig jaar, is de ligfiets bij de bondsbonzen in de ban. Moens' poging van vrijdag is dan ook vooral een provocatie. „Het is puur en alleen om te prikkelen, om te laten zien dat er meer onder de zon is. De lig fiets wordt door de UCI com pleet genegeerd. Hein Ver- bruggen, de Nederlandse voor zitter, heeft gezegd dat, als het aan hem ligt. er de eerste hon derd jaar geen ligfietsen in het peloton komen. Dat is echt on zin. want daar gaat het niet om. Het gaat om de diversiteit Het moet net zo gaan als bij de ATB's. Daar waren ze in het be gin ook niet zo voor. Nu is er een aparte ATB-bond en wordt het mountainbiken zelfs een officiële sport bij de Olympi sche Spelen." Aërodynamica De Middelburger, drie weken geleden in het Zwitserse Bern nog Europees kampioen lig fietsen geworden, heeft vooral interesse in de aërodynamica van een fiets. „Wat ik leuk vind is het ontwerpen van een zo'n effectief mogelijk voertuig." Bewezen is dat tien procent van de weerstand wordt be paald door de fiets en negentig procent door de berijder. Een verbetering van de positie van de berijder is dus effectiever dan aanpassingen aan de fiets. Door de lig- in een zithouding te veranderen vermindert het frontaal oppervlak aanzienlijk, waardoor de ligfietser met de zelfde energie een grotere af stand kan afleggen. Moens: ..Het lijkt me geweldig om met In het 'voorprogramma' van Moens' aanval op Indurains re cord komt stadsgenoot Derk Thijs in actie, afgelopen week einde nog royaal winnaar van de 'Human Power Race' tussen Parijs en Amsterdam. Op een ligfiets die wordt aangedreven met een roeibeweging legde hij de 548 kilometer in iets meer dan 18.5 uur af. In Bordeaux rijdt hij op een tweewielige 'handbike'. die alleen met de handen wordt voortbewogen. De fiets hebben Moens en Thijs speciaal ontwikkeld voor men sen met een beenhandicap. Moens: „We willen aantonen datje ook met alleen je handen tot. een aansprekende fiets- snelheid, zo'n 36 kilometer per uur, kunt komen. Dat haal je alleen maar dankzij de liggen de houding. Het is bedoeld als een morele ondersteuning voor gehandicapten, om te laten zien dat ze niet bij de pakken hoeven neer te zitten." Nationaal kampioen 2-schaar wentelploegen Freek Boudeling (22): „Mocht ik naar het WK in Kenya gaan, dan wordt het nog flink oefe- nen-foto Willem Mieras van onze verslaggever ANNA JACOBAPOLDER - De 22-jarige Freek Boudeling uit Anna Jacobapolder heeft bij de Nationale Ploegkampioen- schappen in Zeewolde (Flevo land) de eerste prijs in de wacht gesleept in de categorie 2- schaar wentelploegen. De wed strijden werden het afgelopen weekeinde gehouden. Freeks prestatie geeft hem de kans in november '95 door de Ploegver- eniging Nederland te worden uitgezonden naar het WK-ploe- gen in Kenya. Of hij meegaat, betwijfelt Freek nog. „Zoiets kan wel een paar weken duren. En we hebben hier een boeren bedrijf. hé. Dat wordt toch moeilijk, zo lang weg." In de 2-schaar-categorie vielen meer Zeeuwen in de prijzen. P. Ooms uit Oud-Vossemeer werd tweede en J. Crucq uit Arnemui- den eindigde op een derde plaats. Verder werden vanuit Zeewolde geen prijzen meegeno men naar Zeeland. Aan de kam pioenschappen deden ruim zes tig mensen mee, in zes catego rieën. Verrast De 22-jarige was zeer verrast door zijn eerste plaats. Voor de derde keer deed hij mee aan de nationale kampioenschappen, maar nog nooit was hij bij die wedstrijden in de prijzen geval len. Dat gebeurde wel bij de Zeeuwse kampioenschappen, die hij vorig jaar won en bij de kampioenschappen van Tholen en Sint-Philipsland, waar hij twee jaar geleden tweede werd. Mocht hij besluiten om volgend jaar toch naar Kenya af te rei zen, dan wordt het nog flink oefe nen, denkt Freek. „Dit jaar was het WK bijvoorbeeld in Nieuw- Zeeland. Daar hebben ze toch heel andere grond dan hier, lijkt me En dat zal in Kenya ook wel zo zijn." van onze verslaggever SCHOONDIJKE - Het zou de provincie volgens de Oostburge burgemeester J. Kruize sieren wanneer minder star met de wensen en behoeften van ge meenten wordt omgegaan. Als de gemeenten tot in details plannen uitwerken, moet de provincie die niet zonder duide lijke tegenargumenten verwer pen omdat het ontwerp tegen de uitgezette koers zou indruisen. Een zekere mate van flexibiliteit is noodzakelijk om een goede ei gen huishouding te kunnen blij ven voeren, aldus Kruize. Hij zei dat maandagavond op een bij eenkomst van het CDA West- Zeeuwsch-Vlaanderen in zaal Wijffels in Schoondijke. Cen traal stond het gevoerde beleid voor de ruimtelijke ordening in de provincie. Kruize gaf gedeputeerde L. Ne- derhoed-Zijlstra (CDA, planolo gie), één van de forumleden, een duidelijke boodschap mee naar huis: neem de eigen inbreng van de gemeenten op het gebied van de ruimtelijke ordening serieu zer en laat ruimte open voor goed beargumenteerde aanpas singen. De PvdA-burgemeester haakte in op het betoog dat de gedeputeerde eerder die avond hield. Daarin nam ze alvast een voorschot op de aanpassing van het uit 1988 daterende streek plan. Nederhoed liet doorsche meren dat de herziene versie (waartoe vrijdag een aanzet is gegeven) niet voor alle belang hebbenden even bevredigend zal uitvallen. In relatie tot het kleine-kernen- beleid merkte:de gedeputeerde .op dat niet langer koste wat het 'kost geprobeerd moet worden om in ieder dorp een basisschool te behouden. „Als we denken dat zoiets in alle Zeeuwse ge meenten lukt. dan houden we el kaar voor de gek. We zullen keu zes moeten maken. Streven naar duurzaamheid en kwaliteit." Een scherpere afbakening van prioriteiten geldt volgens Neder hoed ook in het algemeen op het gebied van ruimtelijk ordening. „Zeeland is geen Randstad. Er kan mijns inziens veel, maar niet alles. De ruimte is ook hier een schaars goed. op land èn water" De Oostburgse burgemeester voelde zich uitgedaagd door de uitlatingen van de gedeputeer de. De academische werkelijk heid van de provincie strookt duidelijk niet altijd met de prak tijk van alledag, aldus Kruize. Hij nam het door Oostburg ge wenste experiment met hoeve toerisme als voorbeeld. Een ini tiatief waartoe toenmalig re creatiegedeputeerde G. de Vries- Hommes zo'n drie jaar geleden een voorzet gaf. Oostburg stond klaar om de bal in te koppen, maar zag onverwachts een muur van dagelijks-provinciebestuur- ders voor zich opdoemen. Kruize: „Flexibiliteit U zegt het maar." Yolanda en Karen, tioee bij dehante vriendinnen uit groep 5. spelen graag in hun vrije tijd het aloude spelletje Pim Pam Pet. Kaartjes klaar en draaien maar met het schijfje. Vragen als: Noem een land met als beginletter wor den moeiteloos beantwoord. Maar onlangs zat er een las tige bij. De schijf gaf de let ter J aan en de vraag luid de: ..Noem een bekende per soon uit de geschiedenis." Daar zaten ze toch even mee. Tot één van hen gede cideerd zei:.,De juf van onze klas!" Haar moeder hoorde het antivoord verbaasd aan. ..De juf? Hoe kom je daar nu bij?" „Nou. dat is toch duidelijk? Ze is geboren in de oorlog, zegt ze. en de oorlog is toch geschiedenis? Dus is zij van de geschiedenis en bekend is ze toch ook?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 9