Oostburg overtreedt eigen regels
Puur en alleen om te prikkelen
Freek Boudeling
de beste ploeger
)eltan onderzoekt
[ansen bemesting
da irrigatiewater
Niet iedereen blij met verkeerscontrole
Gs moeten gemeenten
bij hun planning meer
speelruimte geven
Pim Pam Pet
Gemeente doet niets tegen permanente bewoning in vakantieparken
Vloeibaar
ijzer rijst
de pan uit
PZC
zeeland
DINSDAG 20 SEPTEMBER 1994
ISTBURG - De gemeente
stburg neemt een loopje met
ar eigen regels. Hoewel per
inent wonen in verschillende
iantieparken nadrukkelijk
verboden, staat de gemeente
vast verblijf oogluikend
Omdat de bewoning geen
oblemen oplevert en een uit-
tingsprocedure tijdrovend
gecompliceerd is, wordt vol-
ns ingewijden in de praktijk
ets tegen de overtredingen
dernomen. Oud-wethouder J.
omaes (VVD) bevestigt des-
vraagd deze aanpak. Hij zegt
in'een aantal gevallen' op de
ogte te zijn.
de voorverkoop van het
uwplan Village Scaldia in
lofdplaat is 5 van de tot dusver
geïnteresseerde kopers mee-
deeld dat van permanente be
ning van een vakantiebunga-
in de gemeente Oostburg
i groot probleem wordt ge-
onze verslaggever
MIDDELBURG - Bij
een ongeluk in een giete
rij aan de Kleverskerkse-
weg in Middelburg is
maandagochtend een
hoeveelheid vloeibaar ij
zer door de werkplaats
gestroomd. Het uiterst
hete ijzer was in een pan
gegoten waar per onge
luk water in zat. Door
uitzetting van het water
stroomde het ijzer uit de
pan. Persoonlijke onge
lukken deden zich niet
voor. De gewaarschuwde
brandweer hoefde niet in
actie te komen.
maakt, erkent Thomaes. De
voormalig bestuurder is tegen
woordig nauw betrokken bij de
verkoop van de 130 recreatiewo
ningen in het plan Vossekaai.
De gemeenteraad keurde vorige
week donderdag de exploitatie
overeenkomst met planontwik
kelaar René Colthol goed. In dat
contract staat letterlijk dat per
manente bewoning van Viliage
Scaldia niet mag. Volgens Tho
maes en verkoopleider A. Sinke
is dat ook het uitganspunt. „Wij
promoten, entameren en sti
muleren het niet." Sinke geeft
evenwel aan dat de deur toch op
een kier staat. „Als er potentiële
kopers zijn die hier wèl perma
nent jvillen wonen, dan moeten
ze maar met de gemeente gaan
praten."
Vier belangstellenden hebben
dat inmiddels gedaan. Hen is te
verstaan gegeven dat definitieve
vestiging niet mag. Aan de an
dere kant kunnen ze zich zonder
moeite als nieuwe bewoner van
de gemeente laten inschrijven in
het bevolkingsregister. „Dat zijn
we verplicht", aldus een woord
voerster van de sectie bevolking.
„Het adres dat ze opgeven wordt
wel getoetst aan de bestem
ming, maar het is aan de afde
ling VROM en burgemeester en
wethouders om te besluiten tot
ingrijpen. Dat is niet eenvoudig.
Want waar moeten de mensen
naar toe in geval van uitzetting?
Het is immers hun officiële
woonadres." Burgemeester J.
Kruize (planologie) wilde maan
dag niet reageren op het scha-
duwbeleid.
oord) en Breskens (Scheldeves-
te), waar een zelfde constructie
denkbaar is. Met 't Heem, een
wijkje even buiten Breskens.
gold tot enkele jaren geleden een
soortgelijke problematiek. Het
aantal permanent bewoonde
huizen was daar dermate groot,
dat het gemeentebestuur ach
teraf besloot het bestemmings
plan aan te passen en de kwestie
te legaliseren.
Vaste bewoning van vakantie
huizen wordt van provinciewege
tegengegaan om geen leegstand
in het reguliere woningbestand
in de hand te werken. Recreatie
bungalows zijn namelijk zonder
enige beperking een geduchte
concurrent voor de gemeentelij
ke exploitatieplannen. Een be
weegreden van een gemeente
om inschrijving toch toe te
staan, is opwaardering van het
aantal inwoners. Het inwonertal
is onder meer van belang voor de
hoogte van de rijksuitkering.
Exploitanten van de parken zien
de constante aanwezigheid van
een beperkt aantal bewoners als
een médhvaarde, geeft Thomaes
aan. „Zo zijn er altijd een paar
vaste ménsen die een beetje toe
zicht houden op de hele handel
en wandel. Zie het als een pre
ventieve maatregel tegen inbra
ken en andere toestanden. Om
dat het in beperkte mate ge
beurt, ben ik er zeker nooit tegen
geweest."
Legalisatie
Om hoeveel gevallen het gaat, is
niet duidelijk. Genoemd worden
onder meer locaties in de recrea
tieparken Zeebad, Schoneveld
en Nieuwvliet-Bad. Naast Vil
lage Scaldia staan er nog plan
nen op stapel voor grote projec
ten in Cadzand-Bad (het kuur-
onze verslaggever
IDELANDE - Delta Nutsbe-
ijven (Deltan) begint volgend
ir een onderzoek naarfertiga-
bemesting via irrigatiewa-
De studie duurt vier jaar én
irdt uitgevoerd op het Proef-
ition voor de Fruitteelt in
Ihelminadorp en op drie
Jitteeltbedrijven. Gedepu-
trde ing A. M. Dek, voorzitter
n de raad van commissaris-
an Deltan, maakte dat
aandag bekend in Oudelande,
aar hij de tweehonderdste af-
mier aansloot op het land-
(hvwaternet van het nutsbe-
Ijf-
titan levert nu zoet water aan
voldoet voor de bevloeiing
1 boomgaarden en akkers
tor de meer verfijnde gewas-
n zoals bloemen worden ge
lid
tt nutsbedrijf wil echter ook
tee toepassingen onderzoe-
n. zoals het toedienen van
Mingsstoffen via het irrigatie-
steem.
n andere markt voor de afzet
het zoete water uit het
ommeer, dat door een lange
P vanuit het Spuikanaal tot
n Borssele wordt gedistri-
eerd. is de beregening van
Pftvelden en tennisbanen.
Pk kan eventueel worden gele
ed aan de agro-industrie, die
1 kostbaar drinkwater ge
tokt om te spoelen. „Maar de
langrijkste doelgroep blijven
fruittelers", onderstreepte
ik nog eens.
zomer
^honderd aansluitingen in
is beneden verwachting,
'tan mikte aanvankelijk op
t dubbele. Maar een nat 1993
Problemen bij de aanleg door
Eurogas-affaire, hebben het
'J^twat vertraagd.
Md staf gas-water van Del-
drs j. e. Haarlem, denkt
titemin dat de droge zomer
p goede reclame is geweest
w het landbouwwater.
jar anderen kampten met ver
eng. konden aangesloten
'ittelers rijkelijk bevloeien,
wem schat dat de vierhon-
Mste aansluiting volgend jaar
Wordt gehaald.
dat aantal is het zoetwater
voor de fruitteelt rendabel.
25 Triljoen gulden kostende
jftt is destijds van de grond
®®en met forse subsidie van
'ministerie van LNV.
de provincie en de Zuidbe-
gemeenten leverden
een bijdrage: de rest wordt door
de afnemers betaald.
Boomgaard
De tweehonderdste watermeter
werd maandag geplaatst in de
boomgaard van de Oudelandse
fruitkweker J. Mesu, een kar
weitje dat gedeputeerde Dek zelf
opknapte.
In zijn smetteloze blauwe pak
daalde hij af in een door Mesu ge
metselde put alwaar hij de meter
op de leiding schroefde.
Verontwaardiging bij de eigenaar (rechts) van een splinternieuwe Harley Davidson die een bekeuring kreeg omdat de kenteken
plaat van zijn motor enkele centimeters te klein bleek. foto Ruben Oreel
van onze verslaggeefster
VROUWENPOLDER - Niet iedereen was
even gelukkig met de grootscheepse ver
keerscontrole die maandag werd gehou
den op de Veersedam in Vrouwenpolder.
Een motorrijder met een spiksplinter
nieuwe Harley Davidson kreeg een be
keuring van honderd gulden, niet vanwe
ge de technische staat van zijn motor of
omdat zijn papieren niet in orde waren,
maar omdat zijn nummerplaat vijf centi
meter te klein was. De politie lette ook op
de details en voor een keer niet op de snel
heid.
De controle was onderdeel van het project
Gericht Verkeerstoezicht op Walcheren.
De politie hield de inspectie in samenwer
king met diverse overheidsdiensten en
Veilig Verkeer Nederland. Op de parkeer
plaats bij Resto Vrouwenpolder waren
vakken ingedeeld waar motorrijders, au
tomobilisten en vrachtwagenchauffeurs
hun voertuigen moesten opstellen. Tege
lijk met de voertuigen werden ook de per
sonen en him documenten gecontroleerd.
Bij vrachtwagens werden de ladingsdocu
menten en de rijtijden onderzocht, even
als de inhoud van de brandstoftanks. Re
gelmatig nam de douane dieselmonsters
om te kijken of chauffeurs de goedkopere
diesel voor landbouwvoertuigen hadden
getankt. Zelfs de afdeling telecommunica
tie. voorheen de radio-controledienst, was
aanwezig voor de controle op illegale MC-
apparatuur.
Het doel van de controle was de algemene
veiligheid op de weg te bevorderen. Om
dat er zelden dergelijke grootschalige ac
ties plaatsvinden, had de politie Walche
ren diverse instanties, zoals de douane, fle
marechaussee en het Bureau Motorrijtui
genbelastingen. uitgenodigd aanwezig te
zijn. De laatste keer dat een dergelijke al
gemene controle op Walcheren werd ge
houden is zeker zes jaar geleden.
De controle nam in totaal vier uur in be
slag: van 15.00 tot 19.00 uur. Daarbij wer
den 1907 voertuigen aan een onderzoek
onderworpen. De politie constateerde 174
overtredingen, waaronder 150 gevallen
waarin de motorrijtuigenbelasting niet
was betaald. Van de vijf chauffeurs die de
wïjtijdenwet hadden overtreden, had er
een het afgelopen etmaal 21 uur achter het
stuur gezeten. Vier motorrijders kregen
een bekeuring wegens het voeren van een
te kleine kentekenplaat.
Ligfietser Moens doet aanval op uurrecord Indurain
van onze verslaggever
MIDDELBURG - De Neder
landse wielrenners uit het
profpeloton hebben dit jaar
nog geen deuk in een pakje bo
ter kunnen rijden, maar de
Middelburger Bram Moens
durft de uitdaging met 's we
relds beste coureur, Miguel In
durain, best aan. Op de wieler
baan van Bordeaux legde de
30-jarige Bask, viervoudig
Tour-winnaar, begin deze
maand in één uur een afstand
van 53,040 kilometer af. Een
fabuleus resultaat volgens de
kenners - het oude record van
de Schot Graeme Obree werd
met 327 meter verbeterd -
maar Moens hoopt daar ko
mende vrijdag op dezelfde
baan toch een kilometertje bo
venop te kunnen doen. Alleen
een fikse verkoudheid zou roet
in het eten kunnen gooien.
Geen erkenning
Op erkenning van een eventu
eel record door de internatio
nale wielerbond UCI hoeft
Moens evenwel niet te reke
nen. Als ontwerper, bouwer en
pleitbezorger van ligfietsen zal
hij namelijk gebruik maken
van het snelste type uit zijn as
sortiment. de M5 Low Racer.
Het model oogt futuristisch,
maar verschilt in opzet weinig
van de ligfietsen die al in het
begin van deze eeuw werden
gebruikt.
In 1933 vestigde FranQois
Fauré een nieuw werelduure-
cord met een dergelijke fiets.
De wielerbond erkende aan
vankelijk de prestatie, maar
herriep na ampel beraad die
mijn mindere vermogen in de
buurt van de beste renner van
de wereld te komen. Indurain
zou met mijn fiets in staat moe
ten zijn de zestig kilometer te
halen."
Aan de recordpoging gaat geen
intensieve trainingsperiode
vooraf. ..Ik heb met de fiets
twee keer op de baan van Gent
getraind. Voor je conditie hoel
je verder niet speciaal op die
fiets te rijden. Ik doe drie keer
in de week intervaltraining.
Dat zit opgesloten in mijn
'rondje Walcheren': speren tus
sen de dorpjes en rustig aan in
de plaatsjes zelf."
Derk Thijs
Bram Moens met het snelste en meest futuristisch ogende ligfietstype uit zijn assortiment, de M5
Low Racer:Speren tussen de Walcherse dorpjes en rustig aan in de plaatsjes zelf..."
foto Ruben Oreel
beslissing omdat Faurés fiets
niet aan de richtlijnen zou vol
doen. Sindsdien, nu al meer
dan zestig jaar, is de ligfiets bij
de bondsbonzen in de ban.
Moens' poging van vrijdag is
dan ook vooral een provocatie.
„Het is puur en alleen om te
prikkelen, om te laten zien dat
er meer onder de zon is. De lig
fiets wordt door de UCI com
pleet genegeerd. Hein Ver-
bruggen, de Nederlandse voor
zitter, heeft gezegd dat, als het
aan hem ligt. er de eerste hon
derd jaar geen ligfietsen in het
peloton komen. Dat is echt on
zin. want daar gaat het niet
om. Het gaat om de diversiteit
Het moet net zo gaan als bij de
ATB's. Daar waren ze in het be
gin ook niet zo voor. Nu is er
een aparte ATB-bond en wordt
het mountainbiken zelfs een
officiële sport bij de Olympi
sche Spelen."
Aërodynamica
De Middelburger, drie weken
geleden in het Zwitserse Bern
nog Europees kampioen lig
fietsen geworden, heeft vooral
interesse in de aërodynamica
van een fiets. „Wat ik leuk vind
is het ontwerpen van een zo'n
effectief mogelijk voertuig."
Bewezen is dat tien procent
van de weerstand wordt be
paald door de fiets en negentig
procent door de berijder. Een
verbetering van de positie van
de berijder is dus effectiever
dan aanpassingen aan de fiets.
Door de lig- in een zithouding
te veranderen vermindert het
frontaal oppervlak aanzienlijk,
waardoor de ligfietser met de
zelfde energie een grotere af
stand kan afleggen. Moens:
..Het lijkt me geweldig om met
In het 'voorprogramma' van
Moens' aanval op Indurains re
cord komt stadsgenoot Derk
Thijs in actie, afgelopen week
einde nog royaal winnaar van
de 'Human Power Race' tussen
Parijs en Amsterdam. Op een
ligfiets die wordt aangedreven
met een roeibeweging legde hij
de 548 kilometer in iets meer
dan 18.5 uur af. In Bordeaux
rijdt hij op een tweewielige
'handbike'. die alleen met de
handen wordt voortbewogen.
De fiets hebben Moens en Thijs
speciaal ontwikkeld voor men
sen met een beenhandicap.
Moens: „We willen aantonen
datje ook met alleen je handen
tot. een aansprekende fiets-
snelheid, zo'n 36 kilometer per
uur, kunt komen. Dat haal je
alleen maar dankzij de liggen
de houding. Het is bedoeld als
een morele ondersteuning voor
gehandicapten, om te laten
zien dat ze niet bij de pakken
hoeven neer te zitten."
Nationaal kampioen 2-schaar wentelploegen Freek Boudeling (22):
„Mocht ik naar het WK in Kenya gaan, dan wordt het nog flink oefe-
nen-foto Willem Mieras
van onze verslaggever
ANNA JACOBAPOLDER - De
22-jarige Freek Boudeling uit
Anna Jacobapolder heeft bij de
Nationale Ploegkampioen-
schappen in Zeewolde (Flevo
land) de eerste prijs in de wacht
gesleept in de categorie 2-
schaar wentelploegen. De wed
strijden werden het afgelopen
weekeinde gehouden. Freeks
prestatie geeft hem de kans in
november '95 door de Ploegver-
eniging Nederland te worden
uitgezonden naar het WK-ploe-
gen in Kenya. Of hij meegaat,
betwijfelt Freek nog. „Zoiets
kan wel een paar weken duren.
En we hebben hier een boeren
bedrijf. hé. Dat wordt toch
moeilijk, zo lang weg."
In de 2-schaar-categorie vielen
meer Zeeuwen in de prijzen. P.
Ooms uit Oud-Vossemeer werd
tweede en J. Crucq uit Arnemui-
den eindigde op een derde
plaats. Verder werden vanuit
Zeewolde geen prijzen meegeno
men naar Zeeland. Aan de kam
pioenschappen deden ruim zes
tig mensen mee, in zes catego
rieën.
Verrast
De 22-jarige was zeer verrast
door zijn eerste plaats. Voor de
derde keer deed hij mee aan de
nationale kampioenschappen,
maar nog nooit was hij bij die
wedstrijden in de prijzen geval
len. Dat gebeurde wel bij de
Zeeuwse kampioenschappen,
die hij vorig jaar won en bij de
kampioenschappen van Tholen
en Sint-Philipsland, waar hij
twee jaar geleden tweede werd.
Mocht hij besluiten om volgend
jaar toch naar Kenya af te rei
zen, dan wordt het nog flink oefe
nen, denkt Freek. „Dit jaar was
het WK bijvoorbeeld in Nieuw-
Zeeland. Daar hebben ze toch
heel andere grond dan hier, lijkt
me En dat zal in Kenya ook wel
zo zijn."
van onze verslaggever
SCHOONDIJKE - Het zou de
provincie volgens de Oostburge
burgemeester J. Kruize sieren
wanneer minder star met de
wensen en behoeften van ge
meenten wordt omgegaan. Als
de gemeenten tot in details
plannen uitwerken, moet de
provincie die niet zonder duide
lijke tegenargumenten verwer
pen omdat het ontwerp tegen de
uitgezette koers zou indruisen.
Een zekere mate van flexibiliteit
is noodzakelijk om een goede ei
gen huishouding te kunnen blij
ven voeren, aldus Kruize. Hij zei
dat maandagavond op een bij
eenkomst van het CDA West-
Zeeuwsch-Vlaanderen in zaal
Wijffels in Schoondijke. Cen
traal stond het gevoerde beleid
voor de ruimtelijke ordening in
de provincie.
Kruize gaf gedeputeerde L. Ne-
derhoed-Zijlstra (CDA, planolo
gie), één van de forumleden, een
duidelijke boodschap mee naar
huis: neem de eigen inbreng van
de gemeenten op het gebied van
de ruimtelijke ordening serieu
zer en laat ruimte open voor
goed beargumenteerde aanpas
singen. De PvdA-burgemeester
haakte in op het betoog dat de
gedeputeerde eerder die avond
hield. Daarin nam ze alvast een
voorschot op de aanpassing van
het uit 1988 daterende streek
plan. Nederhoed liet doorsche
meren dat de herziene versie
(waartoe vrijdag een aanzet is
gegeven) niet voor alle belang
hebbenden even bevredigend
zal uitvallen.
In relatie tot het kleine-kernen-
beleid merkte:de gedeputeerde
.op dat niet langer koste wat het
'kost geprobeerd moet worden
om in ieder dorp een basisschool
te behouden. „Als we denken
dat zoiets in alle Zeeuwse ge
meenten lukt. dan houden we el
kaar voor de gek. We zullen keu
zes moeten maken. Streven naar
duurzaamheid en kwaliteit."
Een scherpere afbakening van
prioriteiten geldt volgens Neder
hoed ook in het algemeen op het
gebied van ruimtelijk ordening.
„Zeeland is geen Randstad. Er
kan mijns inziens veel, maar niet
alles. De ruimte is ook hier een
schaars goed. op land èn water"
De Oostburgse burgemeester
voelde zich uitgedaagd door de
uitlatingen van de gedeputeer
de. De academische werkelijk
heid van de provincie strookt
duidelijk niet altijd met de prak
tijk van alledag, aldus Kruize.
Hij nam het door Oostburg ge
wenste experiment met hoeve
toerisme als voorbeeld. Een ini
tiatief waartoe toenmalig re
creatiegedeputeerde G. de Vries-
Hommes zo'n drie jaar geleden
een voorzet gaf. Oostburg stond
klaar om de bal in te koppen,
maar zag onverwachts een muur
van dagelijks-provinciebestuur-
ders voor zich opdoemen.
Kruize: „Flexibiliteit U zegt
het maar."
Yolanda en Karen, tioee bij
dehante vriendinnen uit
groep 5. spelen graag in hun
vrije tijd het aloude spelletje
Pim Pam Pet.
Kaartjes klaar en draaien
maar met het schijfje.
Vragen als: Noem een land
met als beginletter wor
den moeiteloos beantwoord.
Maar onlangs zat er een las
tige bij. De schijf gaf de let
ter J aan en de vraag luid
de: ..Noem een bekende per
soon uit de geschiedenis."
Daar zaten ze toch even
mee. Tot één van hen gede
cideerd zei:.,De juf van onze
klas!"
Haar moeder hoorde het
antivoord verbaasd aan.
..De juf? Hoe kom je daar nu
bij?"
„Nou. dat is toch duidelijk?
Ze is geboren in de oorlog,
zegt ze. en de oorlog is toch
geschiedenis? Dus is zij van
de geschiedenis en bekend
is ze toch ook?"