pzc Verdestrueert en geheel teniet' Plaatsnaam en vreemde eend in de bijt Mosselrock-nieuwe-stijl was een schot in de roos Zomeruniversiteit, de zevende editie Total Loss-festival mikt op de jeugdige verkeersdeelnemer provincie Heeft Gapinge zijn naam ontleend aan een gaperHeeft IJzendijke iets met ijs te makenWie was die heilige Laurens naar wie dat Walcherse dorp is genoemd? Sommige plaatsnamen hebben een duidelijke betekenis. Andere zijn lastig of zelfs helemaal niet te verklaren. In deze rubriek PLAATSNAAM nemen Lo van Dnel en Ad Steketee de namen van Zeeuwse plaatsen en wateren onder de loep. oj loor Ad Steketee dj Sn Lo van Priel e horizon is in bijna alle richtingen zichtbaar, lechts op enkele plaatsen on- [Jjerbroken door het silhouet f(| an oude steden, Zierikzee, liolen, Bergen op Zoom. Of oor de machtige sluiswerken fan het Schelde-Rijnkanaal. het zuiden hangt boven de loeltorens van de kerncentra- e bij Doel een witte wolk. )p het verdronken land van 1-Beveland is bijna niets neer dat boven de zand- en nodderplaten uitsteekt. Wel .jl taan hier en daar takken, die D: is baken dienen of als afschei- d ing van oester- of mosselper- l„ telen. Als je op zo'n plaat loopt it nj laag water, komt de vette lei tussen je tenen door. Soms ol ie je een paar bakstenen van v en wat ongewoon formaat, ui lude Zeeuwse moppen, ach- ergebleven als getuigen van le vroegere bewoning. Boven hoofd krijsen de meeuwen, lichtbij in het water fourage- m en een paar eenden. fergane glorie s )e omtrek van Zuid-Beveland ag er in de middeleeuwen heel aiders uit dan nu. Een groot ten noorden van het malle stuk tussen Yerseke en Rilland was in die tijd een wei arend deel van Zeeland, met srote dorpen als Lodijke, Du- enee en Nieukercke. En aan le toen nog smalle Schelde"tus sen Beveland en Tholen de itad Reimerswaal, een van de lelangrijkste Zeeuwse steden. Waarschijnlijk ontstaan aan iet eind van de twaalfde eeuw srerd de nederzetting in de vol lende eeuwen steeds belangrij- ;eren kreeg in 1375 stadsrech- en. Reimerswaal was toen een handelscentrum en een uit- voerhaven van wol, graan en rout Maar wat welhaast een listorische constante in Zee and is, ging ook aan oostelijk Zuid-Beveland niet voorbij: iranden en overstromingen in een niet te stuiten reeks brach ten in de zestiende eeuw de on dergang nabij. Vooral de stormvloeden van 1530 en de decennia daarna waren fataal voor vele dorpen en eigenlijk ook voor Reimerswaal, dat als klein eiland overbleef aan de noordkant van het uitgestrek te gebied. De meeste inwoners hadden inmiddels een andere woonplaats gezocht en de wei nige vissers die nog in de zeer vervallen stad woonden kon den er nog tot 1630 blijven. Maar toen in het Reimerswaal- se poldertje een groot aantal Spaanse krijgsgevangenen werd gelegerd, vertrokken ook zij. Toen viel definitief het doek voor de eens zo welvarende stad. Een deel van het verloren gega- ne terrein, vooral in de omge ving van Rilland, werd in de volgende eeuwen opnieuw in een zeer gebruikelijk woord. Familienamen als Van dei- Weel, Van Weele, zijn in deze streek bepaald niet zeldzaam. Ook in sommige straatnamen komt de term voor, zoals in de Middelburgse Kromme Weele. Het woord 'waal' voor kolk, komt niet bijzonder vaak voor, maar er zijn toch wel voorbeel den van. Op de Zuidhollandse eilanden zijn de toponiemen Klaaswaal en Zwartewaal ont staan bij plassen of kolken in het landschap. De plaatsnaam Reimerswaal bevat het bovengenoemde 'waal' als kolk. voorafgegaan door een persoonsnaam, die in de middeleeuwen ook voor komt als Reimar, een verkor ting van Reginmar. Andere va rianten van het toponiem zijn Romers waal, Rommerswaal en Remmerswaal. Op een moderne atlas staat tussen Yerseke en de Brabant se wal: Verdronken land van Zuid-Beveland. Wat vage lijn tjes markeren de zand- en slik- platen. Op enkele oudere kaar ten zijn nog de namen aangege ven van vroegere dorpen of van de voormalige stad Reimers waal. Op een van die kaarten wordt het grootste deel van het verdwenen land bedekt door een lijstje met een 'Verklaringe der Teekens'. Bij het inmiddels tot kleiplaat met wat restanten van fundamenten gereduceer de Reimerswaal staat de noti tie: 'Nu verdestrueert en geheel teniet'. En zo is het. Maar mis schien zien de mossel- en oes terkwekers uit Yerseke daar wel de zonnige kanten van. gedijkt. Pas door de aanleg van de spoorlijn over het Kreekrak aan het eind van de vorige eeuw werd het verdronken land aan de zuidzijde geheel af gesloten. En in onze tijd is de menselijke greep op het gebied verder versterkt door de aanleg van de Oesterdam tussen het Kreekrak en Tholen. Kolk In de waternaamkunde komen we de naam 'waal' tegen. In de eerste plaats is het de naam van de grote rivier die langs Nijmegen loopt en bij Gorkum ineens Merwede heet, maar daarnaast bestaan er ook klei nere 'walen'. De grote Waal be tekent 'bochtige stroom'. De kleine 'waal' heeft met de ne venvormen 'weel' en 'wiel' be trekking op diepe plassen ach ter een dijk, die daar na een doorbraak zijn ontstaan door een kolking, een wieling van het water. In Zeeland is 'weel' Herre Stegenga rgens verscholen op de zol der van het gemeentehuis ierikzee, verstopt achter ou- ftetse en stoffige attributen, in op een kast vier oude tcpsmodellen onder een In de lap textiel is een tje gemaakt waar de topjes de mast doorheen prikken, is het enige deel van de tpen dat voor het blote oog Ibaar is. De witte doeken melden een met viltstift ge reven registratiecode. Met imer 1255 is iets bijzonders ide hand. groep zeevaartdeskundigen in onlangs een kijkje nemen ie zolder, die dienst doet als lagruimte van het Maritiem seum en Stadhuismuseum bestempelde dit exemplaar een pontonniersschokker uniek'. Het bijbehorende for- Üer vermeldt kortweg: 'Van lelijk belang. Primitief. Grof iel'. De deskundigen zijn res- ateurs die werken voor Ma in museum 'Prins Hendrik' totterdam. Beheerder Minke Meerten had ze opgetrom meld om de scheepsmodellen op waarde te schatten en iets meer te weten te komen over de ach tergrond en historie. De Rotterdammers toonden zich enthousiast over de ponton niersschokker. Het zou hier een zeer zeldzaam model betreffen. „Hij wordt ook wel torpedisten- schokker genoemd. Het schip werd in de vorige eeuw voor mili taire doeleinden gebruikt. De schepen werden gemaakt bij re derij Smit in Kinderdijk, zeer be kend destijds. Er zijn er weinig van in omloop gebracht, laat staan dat er veel schaalmodel len van zijn gebouwd." Het mo del heeft geen plaatsje in het Ma ritiem Museum omdat het geen affiniteit heeft met de vissers vloot van Zierikzee, licht Van Meerten toe. „Dit type militaire schepen heeft nooit in deze regio gevaren. Het model past niet in het verhaal, het is een vreemde eend in de bijt." Echt mooi is het model niet. De schokker is van sobere makelij en steekt weinig gedetailleerd in elkaar. Ook begint de ouderdom een woordje mee te spreken. De tuigage vergaat en de zeilen ver tonen gaten. „Het heeft nodig een schoonmaakbeurt nodig en een nieuwe verflaag", meent Van Meerten. Het ontbreekt haar verder aan informatie over het model. Dit draagt bij aan de mysterieuze sfeer die de schok ker omringt. Van Meerten: „Ik denk dat het een schenking is geweest. Het is zeker al tien jaar in ons bezit. De herkomst is me onduidelijk." Subsidie De kans dat de schokker voor Zierikzee behouden blijft, acht ze klein. „Ik probeer subsidie los te krijgen voor een schoonmaak beurt. Hierbij moet ik het regio naal belang kunnen aantonen voor Zierikzee. Dat wordt dus een hele klus." Van Meerten overweegt een ruil met een an der museum. Mieke Stemerdink in actie tijd eden van de Gigantjes. foto Willem Mieras door Herre Stegenga De nieuwe opzet van Mos selrock heeft zaterdag zijn uitwerking niet gemist. Volgens Evelien Goedege- buure van het organisatieco mité hebben zo'n vier- tot vijfduizend mensen een kijk je genomen op het festival terrein bij de haven in Yerse ke. Een aantal waar het comi té dik tevreden mee is. „We zorgen voor een zo breed mo gelijk programma. Behalve de echte festivalgangers zijn ook veel dagjesmensen aan wezig." Het programma telde naast vijf Zeeuwse bands de hoofdacts Livin' Blues en De Gigantjes. Om de mensen zo lang moge lijk 'vast' te houden op het ter rein. staan dit jaar kraampjes opgesteld waai- onder meer cd's en t-shirts worden ver kocht. In de ombouwpauzes tussen de optredens worden modeshows en jazzdance-de- monstraties gehouden. ..We willen tot een completer festi val uitgroeien", licht Goede- gebuure toe. „Naast het mu ziekprogramma moet er méér te doen zijn." Maar natuurlijk vormt mu ziek de hoofdmoot. De eerste hoofdact De Gigantjes staat rond half drie 's middags al ge programmeerd. „Ze hadden een misboeking gemaakt", al dus Goedegebuure. „We had den ze ook liever wat later op de speellijst." Het blijkt inder daad te vroeg voor de band rond zangeres Mieke Stemer dink. Weliswaar is het optre den gedegen, maar de vonk wil niet overslaan. Tot over maat van ramp begint de vlootschouw halverwege het optreden, waardoor veel men sen het voor gezien houden. De Gigantjes laten zich hier door niet uit het veld slaan. Ze beschikken over voldoende routine om een aardige show weg te geven. Blikvangster is uiteraard de pikant uitgedos te zangeres Mieke, maar saxo fonist Rob Kruisman houdt het zaakje draaiende. Grap pen makend en gekke bekken trekkend spoort hij de muzi kanten aan tot steeds meer enthousiasme. De rhythm blues uit de jaren veertig en vijftig staat garant voor een vrolijke show, maar was op een later tijdstip beter tot haar recht gekomen. Aan ervaring geen gebrek bij Livin' Blues. Het professiona lisme druipt af van dit door de wol geverfde viertal. Reeds in de jaren zeventig tourde deze band het land rond wat een set oplevert die staat als een huis. De muzikanten voelen elkaar blindelings aan en je hoeft ze ook niet te vertellen hoe het geluid het beste staat afgesteld. Genieten dus. De basis van de nummers be staat uit een eenvoudig blues- of rock-'n-roll-schema maar de invulling is steeds weer ori gineel. Zo weet zanger/saxofo nist Niko Christiansen de nummers een passend sfeer tje mee te geven door een keur aan percussieve instrumen ten tevoorschijn te toveren. De sambaballen geven 'Who's doin' that voodoo on me' ('dat wordt nogal veel beoefend hier in Yerseke'), en 'I'm a voodoo-dancer' een macaber tintje. Met zijn merkwaardige sprongen en bezwerende ge baren lijkt Christiansen het publiek van een kwelling te willen verlossen. De volle maan, die bijna loodrecht bo ven het podium staat, zorgt voor het juiste decor. In het breed uitgesponnen bluesnummer 'Welcome to Skid Row', krijgt gitarist 'Lucky Luke' Fenderboy vrij spel. Met het puntje van zijn tong tussen de tanden staat hij te wachten tot hij weer een gevoelige of felle solo kan afle veren. Zijn beheerste spel werkt keer op keer naar een climax toe. Aan spanning geen gebrek dus. De solide rit me-sectie van bassist Frans Bush en drummer El 'Ham mer' Smith zorgt verder voor een stevige basis. Livin' Blues bewijst in Yerseke dat blues, de groepsnaam zegt het al. nog altijd springlevend is. MAANDAG 22 AUGUSTUS 1994 door Ernst Jan Rozendaal Het aantal deelnemers ligt iets lager dan een jaar gele den, maar als de vooruitzichten niet bedriegen wordt ook 1994 een topjaar voor de Zeeuwse Zomeruniversiteit. „Vorig jaar was de deelname echt uitzon derlijk", zegt coördinator P. van Eek. „Maar met ruim twee honderd aanmeldingen is de ge middelde bezetting dit keer per dag bijna hetzelfde als vorig jaar. Dat ziet er dus heel gunstig uit." Vandaag begint de zevende edi tie van de Zomeruniversiteit, die een week lang overdag in het Vlissingse Hotel Britannia bi vakkeert en 's avonds een pro gramma verzorgt in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. „De Zomeruniversiteit is een instel ling die tot doel heeft om door kennisuitwisseling en menings vorming de mondigheid van de burger te vergroten", definieert Van Eek. „Plat gezegd: een plat form waar allerhande indivi duen en groepen, leken en geïn teresseerden. met elkaar en hoogleraren over maatschappe lijke onderwerpen kunnen pra ten." Er is een gevarieerd lijstje met onderwerpen samengesteld. Twee dagen wordt er gepraat over de positie van ouderen in de samenleving; de rivier de Schel de speelt een prominente rol in drie verschillende bijeenkom sten; er wordt gediscussieerd over landbouw, veeteelt en land schap; de medezeggenschap in de regio komt aan bod en er is aandacht voor de ruimtelijke or- deningsproblematiek van kleine gemeenten. Een bijeenkomst over het Zeeuwse licht in de beeldende kunst sluit aan bij het Mondriaanjaar Het avondprogramma in de Zeeuwse Bibliotheek is voor ie dere geïnteresseerde gratis toe gankelijk Maandag en donder dag staan debatten gepland on der de titels 'Ruimte voor asiel zoekers' en 'De agrarische vrouw in een veranderend platteland'; woensdag wordt de filmdocu mentaire 'Het Zeeuwse licht' van Jetske Spanjer en Carolien Hissink vertoond. door Mieke van der Jagt Sinds het Regionaal Orgaan voor de Verkeerveiligheid Zeeland (ROVZ) in de popmu ziek is gedoken om een jonger publiek te bereiken, zijn de con tacten met 16- tot 25-jarigen nog nooit zo innig geweest. Regel matig rinkelt bij het ROVZ de telefoon voor de vraag waar het Total Loss-bandje, een cassette met twintig Zeeuwse popgroe pen, te koop is. De jongeren moeten echter steeds worden teleurgesteld: het bandje, waar op tussen de nummers door ook verkeersveilige boodschappen klinken, is niet te koop. Het wordt tijdens politiecontroles aan jongeren meegegeven. Maar, geen nood, zaterdag 27 september houdt het ROVZ een Total Loss-festival in sporthal 't Zwaantje in Terneuzen. Om dat bij te wonen, hoeft niemand eerst door de politie te worden gecontroleerd. Belangstellen den moeten alleen haast maken want de brandweer stelt een li miet van 2.000 bezoekers. Voor het Total Loss-festival ko men tien van de twintig bands die op de cassette hebben ge speeld naar Terneuzen. Het fes tival begint om 13.00 uur met de rock van September '80. The Fags beklimmen daarna het po dium met ongecompliceerde rock 'n roll. Eye tot Eye. Gringo, Kam je haar en Mindlink volgen elkaar daarna op en ook Butcher for President geeft acte de pre sence. The Ropers en Crash Boogie leiden de show vervol gens naar het sluitstuk dat Para lysis voor zijn rekening neemt. De laatste klanken klinken on geveer om 24.00 uur. Bewustwording Tijdens het festival wordt een hoek van de sporthal als infor matiestand ingericht, waarbij de bewustmaking van jongeren voorop staat. In met name Zeeuwsch-Vlaanderen vallen veel verkeersslachtoffers onder jongeren. De oorzaken zijn niet zelden overmoed, drank, oner varenheid en te hard rijden. In de informatiestand worden on der meer schokkende foto's van ongelukken in Zeeuwsch-Vlaan deren getoond. De ROVZ wil de bezoekers niet met de haren bij de informatie over verkeersvei ligheid slepen maar doet zeker een poging het contact wat te verdiepen. Tijdens het concert is gewoon bier te koop maar het ROVZ wil de jongeren zover krij gen dat ze niet met een of meer glazen teveel op aan het verkeer deelnemen. Daarom voert de po litie tijdens het festival ook - in formatieve - alcoholcontroles uit. Omdat de ROVZ geld in het eve nement heeft gestoken, kan de toegangsprijs worden beperkt tot vijf gulden of honderd Belgi sche francs. foto Willem Mieras Tirju.b.roort Romerswal eind 17-e eeuw uit de Visscher Romankaart. Reimerswaal in de zestiende eeuw (uit de Cronyk van Smallegange) ffvatrice Minke van Meerten toont het zeldzame model van de pontonniersschokker uit de collec- 'tohet Maritiem Museum in Zierikzee. foto Pieter Honhoff Coördinator P. van Eek. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 19