Aangenaam moordverhaal The Beverly Hillbillies tonen perfecte timing Voorzichtig baant het licht zich een weg PZC kunst cultuur Manhattan Murder Mystery VRIJDAG 15 JULI 1994 21 De nieuwste film van Woody Allen, Manhattan murder mystery, zal zeker niet gaan gelden als een van zijn topstukken, maar je kunt er wel zo'n twee uur plezier aan beleven. Allen zelf stond kennelijk ook een vrij eenvoudige film voor ogen, gezien het feit dat hij er een samen met Marshall Brickman geschreven scenario voor uit een bureaulade haalde, dat hij aanvankelijk te licht bevond. Het kan te maken hebben met de voetangels en klemmen die op zijn cinematografische weg zijn gekomen sinds Mia Farrow hem de oorlog verklaarde. Alle vertrouw de Allen-elementen zijn weer aan wezig: Manhattan, hobbelige rela ties, een film in een film ('Doublé indemnity' van Billy Wilder) en be kende gezichten, zoals van Diane Keaton en (eerder aanwezig in Al len's 'Crimes and misdemeanors') Anjelica Huston en Alan Alda. De vier bewegen zich in de hogere regionen van het literaire wereldje in de New Yorkse West Side. Larry (Allen), redacteur bij een uitgeve rij, is in de ogen van zijn, ooit ook in het uitgeversvak werkzame vrouw Carol (Keaton) een grijs muisje ge worden. Zij hunkert naar avon tuur. De bevriende schrijver Ted (Alda) is pas gescheiden. Omdat Larry vindt dat Ted wel erg veel belangstelling voor Carol heeft, probeert hij hem te koppelen aan de weinig succesvolle, maar cha rismatische schrijfster Marcia (Huston). Dat de twee betrokken paren res pectievelijk bij elkaar blijven en komen, heeft niets van doen met Larry's koppelpraktijken. Carol krijgt haar avontuur en dat brengt allen nader tot elkaar. Op een avond staan Larry en Carol met hun buren in de lift en die nodigen hen uit nog even iets te komen drinken. De volgende dag blijkt de buurvrouw te zijn overleden. Hart stilstand, heet de doodsoorzaak te zijn. Maar Carol vertrouwt het zaakje niet, omdat ze, tijdens een visite, op zoek naar koffiefilters in het keukenkastje van de buurman een urn met as ziet staan, terwijl de buurman het net nog over de be grafenis van zijn vrouw had. Ze be sluit bij de buurman in te sluipen en treft dan nog meer verdachte omstandigheden aan. Perfecte misdaad Larry vind Carols bemoeienissen onverantwoordelijk, maar moet wel meedoen, omdat Ted in het zaakje een steeds loyalere assis tent van Carol wordt. Met haar theorieën over de perfecte mis daad raakt ook Marcia bij het stel letje amateur-detectives betrok ken. Keaton zet Carol als een nuchtere, zelfbewuste vrouw neer, die het dankzij haar gevoel voor humor uithoudt naast de neuroot Larry, door Allen als vanouds met veel verbale stroomversnellingen ge speeld. Ook Alda kan 'zichzelf zijn als een wat tragische cynicus en Huston is niet onbekend met filmselectie IIIIIIIITTT enigszins excentrieke types ('The Adam's Family'), zodat ook zij in deze film weer aardig uit de verf weet te komen. Manhattan Murder Mystery is on derhoudend. meer niet. Dat er een moord wordt gepleegd achter een bioscoopdoek waarop een moord wordt geprojecteerd is geen ver rassing meer na een film van Allen als 'The purple rose of Cairo', waar in een acteur in en uit een film stapt alsof het lijn 4 is. En het ner veuze camerawerk, vooral als het viertal om een cafétafel verzameld zit, is ook niet nieuw. Waar we mee te maken hebben is hopelijk een tussendoortje, want Allen moet ondanks zijn privé-perikelen toch nog steeds in staat zijn het publiek op wat voor wijze dan ook te verba zen. Rijk van Rotterdam Manhattan Murder Mystery, te zien in Cinema Middelburg. Het wordt steeds moeilijker om een oude televisieserie te noe men, die in de afgelopen jaren nog niet tot film is bewerkt. Deze week is The Beverly Hillbillies aan de beurt. In deze serie verhuisde een boerenfamilie naar het sjieke Be verly Hills om zo elke week de vreemde aspecten van het grote stadsleven te illustreren aan de hand van het eenvoudige voor beeld dat de boeren gaven. De boertjes van buiten konden in Be verly Hills gaan wonen, omdat ze rijk geworden waren door de olie die in hun achtertuin was gevon den. In de filmversie krijgt de familie Clampett een miljard dollar voor die olie. Dat geld vormt de plot van het verhaaltje dat verzonnen is om de verzameling grappen die ver zonnen zijn bij elkaar te houden. De bankdirecteur verandert van wege dat miljard in een kruiperig wezen dat het de Clampetts zo goed mogelijk naar de zin wil ma ken en een van zijn onderknuppels probeert op alle mogelijke manie ren dat miljard op zijn geheime Zwitserse bankrekening te laten bijschrijven. De Clampetts onder tussen hebben nauwelijks aan dacht voor het geld, omdat ze de grootste moeite hebben met de grote stadsmanieren. Dochter Elly May werd te jongensachtig bevon den door vader Jed en daarom werd het besluit genomen om haar te leren een vrouw te zijn in Bever ly Hills. Oma Granny en neef Jeth- ro gingen mee om voldoende men sen te hebben voor komische si tuaties. Casting De casting is in dit geval nog be langrijker dan anders. Zijn de ge kozen acteurs leuk genoeg om het eenvoudige televisieplot te doen vergeten? Dat is hier het geval. Jim Varney is met zijn goede stem als vader Jed het rustige middel punt van de familie. Erika Eleniak hoeft als Elly May niet meer te doen dan mooi te zijn en af en toe met een beer te worstelen om te la ten zien dat haar vader haar als een jongen heeft opgevoed. Cloris Leachman zorgt voor het hilari sche en hysterische onevenwicht in de familie als Granny. Diedrich Bader is de alleseter Jethro, waar van het ontbreken van elk verstan delijk vermogen steeds wordt uit gelegd als boerenslimheid. Deze mensen doen het naar vermogen goed in de rollen die ze toebedeeld zijn. De altijd betrouwbare Dab- ney Coleman als de kruiperige bankdirecteur zou de show hebben gestolen als niet ook Lily Tomlin meedeed als zijn assistente Miss Hathaway. De sfeer is door de regie van Sphee- ris gemoedelijk, de grappen zijn van een aanvaardbaar niveau en de timing waarmee ze in beeld ge bracht worden is perfect. Piet van de Merwe The Beverly Hillbillies, te zien in De Ko ning Hulst, Luxor Theater Terneuzen, Ledel Theater Oostburg, Roxy Bergen op Zoom, Metropolis Antwerpen. The Beverly Hillbillies: Aanvaardbare grappen. Het lyrisch abstracte schilde ren is geen nieuws meer. De schilderijen van Jenny Verplanke kunnen echter de toets van het moderne verleden doorstaan. In galerie Marquante, aan de Nieuw- straat in Oostburg, zijn negen werken van de Belgische kunste nares te zien. Haar olieverven en gouaches ontstaan geïmprovi seerd. Vlekken en vegen groeien uit tot composities waarin crème, grijsblauw en warm bruin worden afgewisseld met zwarte partijen. De kleurvelden komen tot leven doordat Verplanke er na de eerste opzet aan verder schildert, zodat er allerlei nuances en structuren in te zien zijn. Omdat zij vanuit het materiaal werkt en daar goed mee om weet te gaan, blijft de verras sing bestaan. Breekbare lijnen, ze kunnen rood zijn of wit, brengen extra span ning. Het werk van Verplanke oogt mooi, maar is meer dan dat. De eeuwige tegenstelling licht-donker staat voor hoop en wanhoop, liefde en angst. Voorzichtig baant het licht zich een weg door haar we reld. Hoop overheerst. Naast het werk van Verplanke zijn vlotte, pretentieloze aquarellen en een enkel schilderij te zien van ga leriehoudster José van Zuilekom. Klaprozen en andere bloemen uit haar tuin, vereenvoudigd en direct geschilderd. De houtobjecten van Jan Goosen zijn technisch sterk: golvende en kronkelende vormen, zoals een vlam die door een ope ning een weg zoekt naar omhoog. Soms vind ik bepaalde ingrepen te willekeurig. En thematisch zweeft Goosen nog tussen nadrukkelijk verwijzen en puur abstract. Een keuze en een verdieping lijkt op zijn plaats. Degelijk werk van vier keramisten completeert de juli-ex- positie. Met name de handgevorm- de raku-potten van Luuk de Jong vallen op door schitterende gla- zuurcombinaties in hemelsblauw en goud. Ik zie ze als een hommage aan de keramiek van onze vroegste voorouders. Zomerexpositie Galerie Marquante in Oostburg. Het zomeraanbod in het Zeeuwse is groot en vaak op een breed pu bliek gericht. Dat geldt zeker voor beeldhouwer/schilder Jits Bakker, die in de Grote Kerk te Veere me nig bezoeker het genot der herken ning zal geven: Een jonge moeder die haar kind optilt, een stoet paar den, liefdesparen in innige ver strengeling, sporters en veel vrou welijk schoon. Geen verrassende onderwerpen, maai- kwaliteit zit hem natuurlijk vooral in visie en vorm. Jits Bakker is een veelzijdig man, die met een grote vaardig heid zijn onderwerpen treffend weet weer te geven. Maai- hij houdt mij teveel van effect. Hij heeft twee benaderingen in zijn sculptuur: een deel van de werken is vlot van karakter met een ruw geboetseerd oppervlak, een deel is juist glad, rond en gepolijst. In de laatste ca tegorie valt op dat Bakker stilerin gen aanbrengt die mij irriteren. De billen van een langgerekte schone krijgen plotseling een min of meer vierkante vorm, die geen extra spanning brengt en niets toevoegt aan de uitdrukking van de gestal te. Stelselmatig worden ook alle openingen in de soepel verstren gelde paren opgevuld, wat hen juist van spanning berooft. En de van een levendiger oppervlak voorziene figuren zijn erg voorspel baar. Bakker zet de buitenkant raak neer, maar kan mij niet overtuigen van het doorleefde innerlijk van foto Charles Strijd zijn vitale levensgenieters. In som mige kleine beeldjes is het avon tuur van de directe weergave wel behouden. Van beeldjes als Stier of Leesbankje zouden er meer mogen zijn. Bakkers schilderijen, expres sief opgezette landschappen in heldere kleuren zien er vaak goed uit. Maar waar hij de verf pasteus gaat opbrengen, verschijnen vis sersvloten zonder ziel, die blijven steken in kitscherig gebruik van paletmes. In de afdeling grafiek konden slechts enkele kleine naakten mij overtuigen. Gevoel Elly Mes heeft zich na haar ver vroegd pensioen als lerares teke nen volledig op haar eigen beel dend werk gericht. In De Bewaer- schole, Burgh-Haamstede, blijkt dat haar sterkste kant ligt in haar gevoel voor het materiaal. Waar zij vandaar uit haar abstracte onder waterwereld schept, houden haar composities het oog geboeid en kun je met haar meedromen. Gaat zij met lijnen en kleur haar vlek- kenwereld te zeer van extra's voor zien, dan verliest de compositie sa menhang. Haar Mandala's, cirkel vormen die voorzichtig oplichten vanuit een blauw of bruin fond, zouden van mij spannender mo gen. Als Mes in dezelfde techniek Moeder en kind maakt, blijft de voorstelling hangen in stilering. In haar recentste werk laat zij de figu ren meer vanuit het - in dit geval pasteuze - schilderen ontstaan. Die aanpak biedt mogelijkheden, mits Mes in staat blijft af te stem men op wat de verf biedt, zonder zich erin te verliezen. Experimenten Ook Roelof Roth is zich pas op la tere leeftijd op zijn artistieke ont wikkeling gaan richten. In galerie Noordhavenpoort pakt hij flink uit. Roth weet nog te weinig wat hij wil en verliest zich in uiteenlopen de experimenten, die het atelier ei genlijk nog niet moeten verlaten. De handeling van zijn thema's - vooral liefde, angst en relaties - mist een overtuigende visie op vorm en materiaal. Slechts in een enkel werkje, zoals Zij zijn eikaars gelijken weet Roth het beeld - twee naakte vrouwen - te laden met innerlijke kracht door een subtiele versbehandeling. Nico Out Jenny Verplanke en anderen, Mar quante, Oostburg. Tot en met 31 juli. Jits Bakker, Grote Kerk, Veere. Tot en met 24 juli. Elly Mes, Bewaerschole, Burgh-Haam stede. Tot en met 23 juli. Roelof Roth, Noordhavenpoort, Zierik- zee. Tot en met 21 juli. Markiezenhof De schilder Joop Mijsbergen expo seert vanaf morgen, zaterdag in het Markiezenhof in zijn geboorte stad Bergen op Zoom. De oudste werken op deze overzichtstentoon stelling zijn twee tekeningen van zijn studentenkot, die hij vervaar digde op ongeveer twintigjarige leeftijd en twee gouaches, met zicht op de Sint Pauleskerk in Ant werpen. Verder religieuze tekenin gen en olieverven, aquarellen uit de periode waarin hij bewaker was in de haven van Rotterdam, zelf portretten, landschappen en geën gageerde werken. De opening is vandaag, vrijdag, om 20.15 uur. met een inleiding van de oud-di recteur van de Koninklijke Acade mie voor Schone Kunsten te Ant werpen, graficus G. Gaudaan. Te zien tot en met 4 september, dins dag t/m zondag 11-17 uur. Gale Richel Wopje van de Kamp-Docter uit Terneuzen exposeert vanaf don derdag 21 juli aquarellen in Gale Richel in Aardenburg en Marijke Kok toont haar nieuwste collectie poppen vanaf die datum. De werken zijn te zien tot en met 2 ok tober. De Aardenburgse galerie houdt bovendien dit weekeinde, 16 en 17 juli, een expositie in de open lucht van exotica, die eerder bin nenshuis is getoond. Te zien zijn schilderijen van André Naval uit Haiti, houtsnijwerk van Ervin Ni chols uit Jamaica, miniaturen van A. Praats uit Jamaica en batik uit Zuid-Afrika. Openingstijden: alle dagen behalve op woensdag van 14- 17 uur. Hondekoppen Jacqueline Glerum uit Middel burg exposeert hondekoppen ge tekend met pastelkrijt, en stille vens in aquarel en getekend met grafietstift in de Middelburgse ex positieruimte Multi Colour. Te be zichtigen tot en met 6 augustus, dinsdag t/m zaterdag van 10-17 uur. Briefke Marjan Kwaaitaal toont tot en met vrijdag 26 augustus olieverfschil derijen in galerie Het Gouden Briefke in Middelburg. Tot die da tum zijn er ook poppen en mario netten van Anette Arzoni en hand- bedrukte stoffen en kimono's van Annemoon Mulder te zien. De gale rie is dagelijks geopend van 10 tot 18 uur, op donderdag tot 21 uur en zaterdag tot 17 uur. Eizs Acht leden van werkgroep Eizs to nen werk met als thema zwart-wit in hun galerie in Ellewoutsdijk. Er zijn aquarellen, zijdeschilderingen en cementen tuinschalen te zien,, maar ook is er textiel, patchwork en kleding. Te bezichtigen t/m 13 augustus: iedere zaterdag 11-17 uur. Kruiningen Bep van Hoorn exposeert aquarel len, zoals landschappen, boerderij en en portretten, in het gemeente huis te Kruiningen. Te zien tot 30 september tijdens kantooruren, maandag t/m vrijdag 9-16 uur. Het overzicht van de lopende exposi ties is te vinden op pagina 13 Alhambra VLISSINGEN (01184-18810) Striking distance. Zaterdag 21.30 uur. My father the hero. Vandaag (vrij dag) 19 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maan dag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Police Academy: A mission to Moscow. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maandag en dins dag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Intersection. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Naked Gun 33 1/3. Vandaag (vrij dag) 19 en 21.30 uur, zaterdag 14 en 19 uur, zondag 14. 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. De Aristokatten. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. Cinema Ledel Theater OOSTBURG (01170-52735/53377) Beverly Hillbillies. Maandag 14 uur. Naked Gun 33 1/3. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 20 uur, zondag 14.30 en 20 uur. Babar. Zaterdag en dinsdag 14.30 uur. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (01640-54886) Les Visiteurs. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 14, 18.45 en 21.30 uur, zondag 14.16.15,18.45 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur. De Aristokatten. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 14 uur, zondag 14 en 16.15 uur, maandag tot en met woensdag 14 uur. Police Academy: A mission to Moscow. Vandaag (vrijdag) en za terdag 14, 18.45 en 21.30 uur, zon dag 14, 16.15, 18.45 en 21.30 uur, maandg tot en met woensdag 14 en 20 uur. The Pelican Brief. Vandaag (vrij dag) tot en met zondag 18.45 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Roxy MIDDELBURG (01180-13482) The joy luck club. Vandaag (vrij dag) 20 uur, zaterdag 22.30 uur. The cook, the thief... Vandaag (vrijdag) 22.30 uur. Mad dog and glory. Zaterdag 20 uur. Unforgiven. Zondag en woensdag 20 uur. Manhattan murder mystery. Maandag 20 uur. Dances with wolves. Dinsdag 20 uur. Die Blechtrommel'. Donderdag 20 uur. Hof Domburg DOMBURG (01188-3210) Baloe ziet ze vliegen. Vandaag (vrijdag) 19 uur. Sleepless in Seatle. Vandaag (vrij dag) 21 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) Naked gun 33 1/3. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19 en 21.30 uur, zondag 14, 19 en 21.30 uur, maan dag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. De Koning HULST (01140-12030) Beverly Hillbillies. Vandaag (vrij dag) 14, 19.30 en 22 uur, zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 16.15,19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 19 en 21.30 uur, woensdag 14, 19 en 21.30 uur. The Getaway. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 16.15,19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 19 en 21.30 uur. Intersection. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur. zondag tot en met woensdag 19 en 21.30 uur. Police Academy: A mission to Moscow. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19.30 uur, zondag 16.15 en 19 uur, maandag en dinsdag 19 uur, woensdag 14 en 19 uur. Blink. Vandaag (vrijdag) en zater dag 22 uur, zondag tot en met dins dag 21.30 uur. Ace Ventura. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 16.15,19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 14. 19 en 21.30 uur. De Aristokatten. Vandaag (vrij dag) 14 uur, zondag 16,15 uur, maandag tot en met woensdag 14 uur. Luxor Theater TERNEUZEN (01150-20505) Beverly Hillbillies. Dinsdag 14 uur. Naked gun 33 1/3. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19 uur. Philadelphia. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.30 uur, zondag 20 uur. De Aristokatten. Zaterdag 14 uur. BERGEN OP ZOOM (01640-33434) The Beverly Hillbillies. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 14, 18.45 en 21.30 uur, zondag 14, 16.30 en 20 uur, maandag tot en met woens dag 14 en 20 uur. The Conciërge. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.30 uur, zondag 16.30 en 20 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Naked Gun 33 1/3. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 14 en 18.45 uur. zondag en maandag 14 uur. Free Willy. Dinsdag en woensdag 14 uur. Antwerpen Cartoon's 1 - The damned, dagel. 15.30 uur; Much ado about no thing, vandaag (vrijdag) 20 en 22.15 uur; Blue velvet, zaterdag 20 en 22.15 uur; The misfits, zondag 20 en 22.15 uur; Shadows, maandag 20 uur; Faustrecht der Freiheit, dins dag 20 en 22.15 uur; Just friends, woensdag 20 en 22.15 uur; Salo, de 120 dagen van Sodom, vandaag (vrijdag) en zaterdag 0.15 uur. Car toon's 2 - Reservoir dogs, dagel. 18 uur, vandaag (vrijdag) en zaterdag 18 en 0.15 uur; Duck Soup, dagel. 16, 20 en 22 uur, maandag 16 en 20 uur. Cartoon's 3 - Sunset boulevard, da gel. 15.30 uur; Die Sehnsucht der Veronika Voss, dagel. 18 uur; Me- tisse, vandaag (vrijdag) en zater dag 0.15 uur, woensdag 20 en 22.15 uur; Tout le monde n'a pas eu la chanche d'avoir des parents com munistes, vandaag (vrijdag) 20 en 22.15 uur; Les gens normaux n'ont rien d'exceptionel, zaterdag en dinsdag 20 en 22.15 uur; La nais- sance de l'amour, zondag 20 en 22.15 uur; Tout qa, pour c;a, maan dag 20 uur. Calypso 1 - Four weddings and a funeral ^dagel. 14,16.30,20 en 22.15 uur. Calypso 2 - Ace Ventura, dagel. 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Calypso 3 - The getaway, dagel. 14, 16.30,19.30 en 22 uur. Century 1 - Casque-blue, dagel. 14, 16,18, 20 en 22 uur. Century 2 - De aristokatten, dagel. 14, 16 en 18 uur; Short cuts, dagel. 20 uur. Century 3 - Duimelijntje, dagel. 14 en 16 uur; Close my eyes, dagel. 18 en 22.15 uur; Como agua para cho colate, dagel. 20 uur. Metropolis - vertoningen dagel. om 14.30, 17, 20 en 22,30 uur: Rapa Nui, Philadelphia, Beverly Hillbil lies, Getting even with dad, Four weddings and a funeral, The geta way, Blink, On deadly ground, Ge- ronimo, Police Academy 7, Inter section, Wrestling Ernest Heming way, The Pelican Brief, Naked Gun 3, Ace Ventura, My father the hero, Dream lover; overige verto ningen dagel.: De Aristokatten. 14.30, 17 en 20 uur; Thumbelina, Free Willy en My girl II, 14.30 en 17 uur; Shadowlands, Monolith en Aristocats 20 en 22.30 uur; Hudsue- ker Proxy en Schindler's list, 20 uur; In the name of the father, 22.30 uur. Diane Keaton en Woody Allen in Manhattan Murder Mystery.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 21