Meer dan I love you Dat Vlaamse, altijd en op elke plaats PZC Bolland Bolland Letterkundig Museum geeft jeugd de ruimte Orlando Festival ook in Duitsland Hollands landschap in Thyssen-museum kunst cultuur 18 Bekentenissen van een reactionair VRIJDAG 15 JULI 1994 Ferdi Bolland (38) maakt samen met zijn broer Rob (39) al meer dan twintig jaar beroepshalve muziek. De afgelopen jaren hebben zij zich vooral ontpopt als producers en componisten van andere artiesten. Nu, vinden zij eendrachtig, is het moment aangebroken om als duo Bolland Bolland nadrukkelijk naar buiten te treden. Aan het einde van de zomer verschijnt een splinternieuwe cd onder de titel Pure. Voorafgaand daaraan is zojuist uitgekomen de cd-single 'Love somebody now'. Een via de radio al veelgehoorde compositie, die de naam van de gebroeders Bolland opnieuw in de hitparade kan doen belanden. Al is dat niet de belangrijkste drijfveer. „Een hit is geen doel op zichzelf, we willen gewoon weer zelf muziek maken en bewijzen, dat we de kunst niet hebben verleerd." Ze hebben er heel duidelijk zin in, al zijn Rob en Ferdi Bolland niet van zins met een band langs tochtige zalen of jeugdhonken te trekken. „We spelen met enkele bevriende muzikanten ter promo tie van onze nieuwe cd. En dan zijn het vooral radioprogramma's, waarin we onze opwachting ma ken. Zoals onlangs Leidsekade Li ve van de KRO. Verrukkelijk om te doen. Dat live-element hebben we best een beetje gemist. Maar om nu meteen met een band op tour nee gaan, nee daar zijn we niet op uit. Daarvoor ontbreekt ons ook de tijd. We moeten onze aandacht over veel verschillende projekten verdelen." Rob en Ferdi Bolland hebben de afgelopen maanden liedjes ge schreven voor hun binnenkort in grote delen van Europa en wellicht Amerika uit te brengen cd Pure. De titel verraadt veel van de in houd. Want de Bollands zijn terug gekeerd naar de basis van hun mu ziek: herkenbare zang en eerlijke gitaarpartijen. Ferdi Bolland: „We hebben in onze produkties met an dere artiesten veel gewerkt met synthesizers en andere technische hoogstandjes. Daar zijn we in onze eigen studio voortdurend mee aan het experimenteren, maar voor on szelf stond vast: terug naar onze roots. Terug naar de oorspronke lijkheid van de muziek. Die heb ben we willen vastleggen op Pure." Drie jaar geleden verscheen de laatste cd van Rob en Ferdi Bol land. Voor de nummers, die daarop te horen zijn, lieten de gebroeders zich inspireren door internationale filmmuziek. De meeste tijd inves teerden zij de afgelopen jaren niet in hun eigen muziek, maar in die van andere artiesten. Vanuit hun eigen opnamestudio in Blaricum werken zij energiek aan nieuw en oud talent. Ferdi: „We werken met veel ver schillende artiesten samen en ko men op die manier in aanraking met sterk uiteenlopende muziek stijlen. Van Falco tot Status Quo, van Samantha Fox tot Ian Gil- lan." Gillan, de zanger van de le gendarische rockgroep Deep Pur ple, trad onlangs weer in Neder land op. En Rob en Ferdi Bolland waren van de partij. Ferdi Bolland heeft zich prima geamuseerd. „Er is sprake van een neue Welle met oud-gedienden uit de popmuziek. Groepen, die in de jaren zestig en zeventig een miljoenenpubliek aan zich wisten te binden, komen krachtig terug en boeken opnieuw succes. Het concert van Deep Pur ple in Den Bosch was uitermate in spirerend. Aerosmith is ook zo'n band, die al decennia bestaat en opnieuw een top of the bill act is. Het zijn 50-plussers, die nog altijd hun partijtje meeblazen. En hoe! Trouwens, eerlijk gezegd worden ook wij een jaartje ouder." In 1972 maakten Rob en Ferdi Bol land als pubers hun debuut met het door henzelf geschreven num mer 'Summer of '71'. Destijds tra den ze ermee op in de Vuist van Willem Duys en die introductie naar het grote publiek toe effende het pad naar een ongekende popu lariteit. In korte tijd vestigden de Bollands hun naam en om de ha verklap dook die naam op in de hit parade. Klinkende titels uit die ja ren zijn 'Wait for the sun', 'Mexico', 'I can't say goodbye' en 'The last apache'. Ook in het buitenland wa ren Rob en Ferdi Bolland graag ge ziene gasten. Ze reisden over de he le wereld. Eind jaren zeventig begonnen ze ook voor andere artiesten num mers te schrijven en dat legde hen geen windeieren. Met de Oostenrij ke zanger Falco en zijn 'Rock me Amadeus' vergaarden zij interna tionale roem. Tot op de dag van daag zetten de gebroeders Bolland hun creativiteit en muzikaliteit in voor anderen én op gezette tijden, zoals nu, maken ze even tijd vrij voor zichzelf. „Reizen heeft ons altijd getrokken. Alleen hebben we er de laatste ja ren minder tijd voor gehad. En Rob heeft een gezin. Ja, dan ben je ook wat meer aan huis gebonden. Maar als onze nieuwe cd Pure in ternationaal aanslaat, dan pakken we snel onze koffers weer om ons geesteskind waar dan ook ter we reld te promoten." De zestien nummers op Pure zijn bijna allemaal door Rob en Ferdi geschreven. Op 'Crying in the rain' na. Dit nummer van de Everly Bro thers hebben zij als een eerbetoon aan hun Amerikaanse vakbroe ders opgenomen. „Don en Phil zijn onze jeugdhelden. Hun muziek heeft ons destijds geïnspireerd. Wij vonden dat we zoveel jaar later wel iets mochten terugdoen. Daarom hebben we één nummer van hen opgenomen." Thematiek Wat de thematiek voor hun num mers betreft kiezen Rob en Ferdi Bolland niet louter voor simpele liefdesteksten, maar ook voor on derwerpen met inhoud. Zoals uit het nummer 'Kevorkians ma chine' blijkt, waarin zij verhalen over de omstreden praktijk van de Amerikaanse dokter Jack Kevor kian die terminale patiënten helpt euthanasie te plegen met behulp van een door hemzelf ontworpen machine. Een ander nummer, 'The good die young', beschrijft de gla mour van Hollywood, waarbij jon ge acteurs die opeens wereldbe roemd worden ten onder gaan aan drugs of zelfmoord plegen omdat ze het succes niet aankunnen. Fer di Bolland over de keuze van dit soort onderwerpen voor liedjes: „Teksten moeten een lading heb ben. Ze moeten ergens over gaan. I love you is prachtig, maar wat ons betreft is er meer in het leven, waarover we willen zingen. We hebben geen pretenties in de zin, dat we de wereld willen verbete ren, maar we willen wel enige diep gang in onze teksten aanbrengen. Aan oppervlakkigheid hebben wij een broertje dood." Rob en Ferdi zijn onstuimig in de weer om nieuwe sterren te lance ren. Eigen ontdekkingen, zoals de veelbelovende Nederlandse zange res Goddess, die opereert in het danee-circuit. Van haar komt bin nenkort een door de gebroeders ge produceerde cd uit, waarvoor ook in de Verenigde Staten grote be langstelling bestaat. Een andere artiest, die zij koesteren, is de Nige- riaanse zanger Ahmex. Ook hij be weegt zich in het dance-genre en zijn nieuwe plaat komt binnen af zienbare tijd in maar liefst vijfen dertig landen tegelijk uit. De Bol lands pakken de zaken groots aan. De wereld is hun werkterrein. Dat ondervonden ze tien jaar geleden, toen de Engelse rockgroep Status Quo hun liedje 'You're in the army now' opnam. Het werd een wereld wijd succes. Job Boot Na zijn succesvolle boeken Het Belgisch labyrint. Arm Brussel en enkele voortreffelijke poëziebundels heeft Geert van Istendael (46) zijn columns en stukken, die hij de voorbije jaren her en der heeft gepubliceerd, verzameld in Bekentenissen van een reactionair (uitgeverij Atlas). „Toen bleek dat Het Belgisch labyrint vlot werd verkocht, was dat een signaal om full time schrijver te worden." Hij schrijft in zijn nieuwe boek, een bundeling van stukken die hij de afgelopen ja ren in kranten en tijdschriften bundelde, over de vroegere DDR, Berlijn, architectuur, poëzie, het principe van de vrije markt, het openbaar vervoer en zijn afkeer van de katholieke kerk. Zijn ouders waren rooms, hij is helemaal niets. Is er dan geen en kel religieus gevoel in hem aan wezig? Van Istendael: „Het verlies van mijn geloof in het christendom is een langzaam proces geweest. Het is eigenlijk allemaal begon nen op het gymnasium, toen de leraar godsdienst zei dat twijfel was toegestaan, evenwel op voor waarde dat je naar het ware ge loof terugkeert. Dat vond ik toen geen eerlijke houding, ik vond dat op die manier mijn mond werd gesnoerd. Er zat dus niets anders meer op dan de oude ge waden af te leggen." - Ben je sindsdien een papen vreter geworden? Van Istendael: „Ik vind dat abso luut geen scheldwoord als ik het machtsinstituut kerk in ogen schouw neem. Dat wil evenwel niet zeggen dat ik totaal niet reli gieus ben. Net zoals Hugo Claus heb ik groot respect voor het reli gieuze, als algemene noemer voor al die onbeantwoorde vra gen." - In één van de stukken die je in dit boek hebt gebundeld, schrijf je openlijk dat je vast plakt aan je geboortegrond. Een typisch Vlaams kenmerk? Van Istendael: „Zelfs als ik in New York zou wonen, zou ik on getwijfeld dat Vlaamse blijven meedragen. Ik zie absoluut geen enkele tegenstelling tussen het universele en het aan je geboorte grond gebonden zijn. Beide zijn uiteindelijk complementair en kunnen verrijkend werken." Aanstellerig - De combinatie tussen moraal, economie en de fetisj-gezondheid hindert je buitenmate? Van Istendael: „Dat is zo. Ik heb daarover nogal uitvoerig ge schreven in 'Van leven ga je dood', een stuk waarin ik me af zet tegen de aanstellerige toon van de anti-rookmissionarissen, Ik blijf ervan overtuigd dat au to's veel gevaarlijker zijn voor de gezondheid en het milieu. Ga maar eens na hoeveel duizenden mensen elk jaar sterven door auto-ongevallen. Kortom, er zijn in mijn en uw leven veel ergere dingen dan een sigaartje of een pijp. Vandaar dat de illusie van het zuivere leven het ware leven dood drukt. Het leven kun je nu eenmaal niet beheersen. Met of zonder alcohol, auto's of wapens, met of zonder sigaren, aan het le ven gaat iedereen vroeg of laat kapot." - Waarom ben je ervan over tuigd dal het heilige principe van de vrije markt zulke grote en platte belangen probeert te rechtvaardigen? Van Istendael: „Luister, ik heb er niets op tegen dat er winst wordt gemaakt of dat iemand rijk word, maar waar kun je je momenteel nog onttrekken aan de alomte genwoordige godheid Markt? Al les is tegenwoordig Markt. Dat wijs ik af, want de rigoureuze ma nier waarop dit marktprincipe wordt toegepast leidt tot heel wat ellende bij kleine mensen. Bedrijven moeten kapot, duizen den mensen worden werkloos omdat het principe van de vrije markt moet kunnen spelen. Dat is toch onzin? Dat principe werkt nu eenmaal niet, maar wordt in Ik mocht schrijven wat ik wilde over onderwerpen die ik vrij koos. Toen ik het in een column over een ingrijpend nieuw sociaal pact had, werd mijn tekst door de hoofdredactie geweigerd. Uitein delijk is dat stuk toen in 'De Mor gen' verschenen, nadat het eer der door 'De Standaard' was ge weigerd. Ik was toen woedend. Ja, ik heb toen als een kind gerea geerd omdat ik me soms een jon getje van veertien voel. Overi gens vind ik dat de volwassenen meestal ongelijk hebben." - De Vlaamse pers is nog altijd sterk verzuild? Van Istendael: „Dat is zo. De meeste Vlaamse kranten blijven als spreekbuis van bepaalde be langengroepen fungeren. Dat is in Nederland nauwelijks het ge val. De Nederlandse lezersmarkt is veel groter dan de Vlaamse, de leescultuur is er anders. Toch was ik aangenaam verrast toen uit een recente Amerikaanse stu die bleek dat de Belgische pers de meest vrije ter wereld is." Leesplezier de eerste plaats in stand gehou den door degenen die toegang hebben tot belangrijke beslis singsorganen. Het gaat om poli tici, bedrijfsleiders en Europese commissarissen die elkaar gere geld zien, met elkaar praten en el kaar bewieroken. Die lui zijn en kel op zelfbehoud uit en al even dogmatisch als de vroegere mar xisten. Of ik een alternatief heb? Ja, ik denk datje een beetje tus sen de verschillende stelsels moet rommelen. Een gezonde do sis protectionisme kan tot een betere oplossing leiden." Klein kind - Je werd behoorlijk boos toen één van je columns voor het blad Style werd geweigerd. Hierover schrijf je in je boek dat je je toen als een klem kind hebt aange steld en je belachelijk hebt ge maakt in de ogen van de volwas senen. Zal je het dan nooit leren? Van Istendael: „Ik moet toege ven dat ik toen zeer impulsief heb gereageerd. Een en ander hield namelijk verband met eerder ge maakte afspraken tussen de hoofdredactie van dat blad en mezelf. Style was aanvankelijk een gratis bijvoegsel van Trends, een Vlaams managersweekblad. Toen Style ruim een jaar geleden ook los te koop werd aangebo den, werd me gevraagd elke maand een column te schrijven. -- Het is vooral ergernis die je tot schrijven aanzet? Van Istendael: „Ergernis is niet alleen de motor, ik schrijf even zeer uit bewondering. Een boek dat me talloze uren leesplezier heeft bezorgd zal me bijvoor beeld tot het schrijven van een recensie aanzetten. Een slecht boek daarentegen zwijg ik liever dood." - Wat hoop je uiteindelijk met 'Bekentenissen van een reactio nair' bij de lezer teweeg te breng- nen? Van Istendael: „Ik kan alleen maar hopen dat een heleboel le zers het niet met me eens zullen zijn. Ik heb in dit boek mijn visie op een aantal zaken neergeschre ven. Soms spreek ik mezelf tegen, of zullen de lezers andere argu menten ontwikkelen. Als er over 'Bekentenissen van een reactio nair' wordt gediscussieerd, heb ik al heel wat bereikt. Zeker we ten..." Karei de Leenheer Geert van Istendael, Bekentenissen van een reactionair - uitgeverij Atlas. Het Letterkundig Museum in Den Haag wil voortaan evenveel aandacht geven aan kinderliteratuur als aan litera tuur voor volwassenen. Ken merkend voor deze verande ring is de opening op 8 decem ber van het 'Kinderboekenmu seum'. Dit wordt een grote se- mi-permanente tentoonstel ling op het gebied van kinder en jeugdliteratuur, bestemd voor kinderen tussen de 8 en 13 jaar. Het Kinderboekenmuseum wordt ondergebracht in een ga lerij met kabinetten, elk gewijd aan thema's als 'oud en jong', 'verliefd', 'dood' en 'de Tweede Wereldoorlog'. Naast illustra ties, boeken en handschriften van schrijvers kunnen de be zoekers ook video's kijken. Ver der worden er twee presenta ties gehouden over 'Hoe komt een boek tot stand en 'Het ontstaan van het schrift'. Een 'lappendeken' van lite raire citaten en kunstwerken met als thema 'lezen' zal de huid van de tentoonstelling vormen. Hieraan werken meer dan 60 kinderboek-illustrato ren mee, zoals Annette Fienieg, Wim Hofman en Marit Törnq- vist. In een straatje met een kauwgomballenautomaat kan niet alleen snoep, maar ook een citaat uit een kinderboek wor den getrokken. Hier staat te vens een brievenbus waarin jonge lezers brieven aan hun fa voriete schrijver mogen pos ten. Het Letterkundig Museum zal verder actiever worden op het gebied van de verwerving en het beheer van nalatenschap pen en archieven van kinder boekenschrijvers en -illu stratoren. In het najaar wordt in de foyer van het museum een tentoonstelling gehouden over Anne de Vries. Volgend voor jaar wordt het werk van meis jesboekenillustrator Hans Bor- rebach in de schijnwerpers ge zet. (GPD) Illustratie van Wim Hofman. foto Lex de Meester De Nederlandse landschaps schilderkunst uit de zestiende en zeventiende eeuw staat in okto ber centraal in het museum Thys- sen-Bornemisza in Madrid. Op de expositie zijn onder meer werken te zien van Rembrandt, Salomon van Ruysdael, Jacob van Ruis- dael, Meindert Hobbema, Jan van Goyen, Roelandt Savery, Isaias van de Velde, Gillis van Coninxloo, Hendrik Avercamp, Jan Both, Ael- bert Cuyp, Claes Berchem, Jan As- selijn en Hercules Segers. Het Amsterdamse Rijksmuseum heeft drie kunstwerken aan het Thyssen-museum uitgeleend, twee van Van Goyen en het schil derij De stenen brug van Rem brandt. De ruim 75 Nederlandse land schapsschilderijen zijn afkomstig uit de Thyssen-collectie zelf en een groot aantal Amerikaanse en Eu ropese musea. De Zwitserse baron Hans-Heinrich Thyssen bracht zijn privé-verzameling kunst in 1992 onder in een nieuw opgericht museum in Madrid (met depen dance in Barcelona), dat nu zijn naam draagt. De verzameling schilderijen en kunstvoorwerpen van de baron was de belangrijkste ter wereld in particulier bezit. De expositie in Madrid wordt ge houden onder auspiciën van de Spaanse Centrale Bank. De orga nisatoren menen dat de Hollandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw, met de Spaanse uit hetzelf de tijdperk, de eerste belangrijke breuk is met het klassieke ideaal van de Renaissance. De Hollandse landschapskunst wordt be schouwd als een voorganger van het impressionisme en van de mo derne schilderkunst. Volgens W. Houben, medewerker collectiebeheer van het Rijksmu seum, zijn op de Madrileense expo sitie schilderijen van 'hele hoge kwaliteit' te zien. De Nederlandse landschapsschilderkunst uit de zestiende en zeventiende eeuw geeft een duidelijke ontwikkeling te zien. Houben: „Aan het einde van de zestiende eeuw en begin van de zeventiende eeuw zie je nog veel bijbelse taferelen in de land schappen. Geleidelijk aan laat men het thema religie los. Een gro te groep Nederlandse schilders trekt in de zeventiende eeuw naar Italië en dan zie je typisch Italiaan se landschapsschilderijen. Dat is toch een zeer apart onderdeel van de Nederlandse kunstgeschiede nis." (ANP) Grenzen worden overschreden en nieuwe gebieden worden verkend tijdens de dertiende editie van het Orlando Festival, het in ternationale kamermuziekevene ment dat zondag in het Wijn- grachttheater van Kerkrade be gint. Voor het eerst zullen ook con certen in het Stadttheater van Aken worden gegeven (vijf van de veertien), is er een aparte serie van drie festivalconcerten in Düren en wordt ook het gebied van de vocale kamermuziek ontgonnen. Het kloppend hart van het festival blijft abdij Rolduc. Wat dat laatste betreft is de be proefde Orlando Festival-formule gehandhaafd. Voor de lessen van de amateur-ensembles blijven de musici die 's avonds de concerten geven - met aan het hoofd de leden van het Orlando Kwartet, de spil van het festival - verantwoorde lijk, terwijl voor de masterclasses gerenommeerde docenten werden aangetrokken: in de eerste week violist Eli Goren, violist Shmuel Ashkenasi van het Vermeer Kwar tet en de leden van het vocaal en semble Serenata Lirica uit Mün- chen, in de tweede week Walter Le vin, voormalig eerste violist van het La Salle Quartet. De instrumentale en vocale ka mermuziek van Johannes Brahms krijgt speciale aandacht op het Or lando Festival van dit jaar. Een tweede thema is de Zuideuropes* kamermuziek met werken van Spaanse en Italiaanse compoms- ten. Het openingsconcert wordt zon dagavond gegeven door het Orlan do Kwartet en Serenata Lui®- Het in Nederland gevestigd* strijkkwartet voert het Strijk kwartet nr. 3 van Schnittke en net Strijkkwartet in Bes, opus 67 van Brahms uit, terwijl het vocaal kwartet - begeleid door pia®j* Reinild Mees - de Zigeunerlieoo opus 103 van Brahms en Trinklieder van Dieter Acker (N derlandse première) zal uitvoeren- Jos Frusch foto Roland de Bruin Rob (links) en Ferdi Bolland: We willen bewijzen, dat we de kunst niet verleerd hebben. Geert van Istendael: Overigens vind ik dat de volwassenen meestal ongelijk hebben. foto Klaas Koppe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 18