Tot je Becht moet vooral geld binnenhalen geest zich totaal overgeeft Erkenning voor house Nou ja, vertellen? Tsjechov heerst in Amsterdamse Bos kunst cultuur VRIJDAG 15 JULI 1994 17 In twee jaar tijd bezocht Zutphenaar Marco Barelds (23) ruim honderd house-party's in heel Nederland. Hij maakte er duizenden kleurenfoto's. Gaandeweg ontdekte hij dat er nergens een 'naslagwerk' over liet fenomeen 'House' bestond. Toen maakte hij zelf een foto/ tekstboek dat vanaf deze week inde Nederlandse boekwinkels ligt: House-party, the Answer is uitgegeven door de IValburgpers in Zutphen. In augustus volgt een Belgische uitgave, in oktober is Duitsland aan de beurt. Zomaar een fragment uit House party, the Answer, Nederlands eerste foto/tekstboek op dit ge bied: ,.In de danszaal blaast de mu ziek je bijna omver. Je hebt even tijd nodig om het een en ander te verwerken. Langzaam begint je hoofd op het ritme van de beat mee te deinen, dan gaan je benen mee doen en uiteindelijk, als je geest zich helemaal heeft overgegeven, dansje als in trance en lijkt je ver stand geen invloed meer te hebben op je lichaam. Je bevindt je in een eenheid van vrienden die allemaal het zelfde doen als jij: dansen. Je gaat helemaal uit je dak want je valt toch niet op in de massa." Marco Barelds zelf: „Ik heb alle muziek altijd al mooi gevonden, maar op déze muziek heb ik leren dansen, het danst zo gemakkelijk. Al die andere dansen gaan me veel te langzaam." Warehouseclub House ontstond eind jaren zeven tig in de Warehouseclub in Chi cago. DJ Frankie Knuckles mixte soulmuziek met bekende Euro pese synthesizer-deuntjes, zelf ge maakte computerbreaks en beats (steeds weer herhaalde ritmes). Via Engeland sloeg het 'house-virus' midden jaren tachtig over naar de Europese disotheken. Nu zijn er tientallen soorten House met na men als: Tribal-, Happy-, en Mel- low-house, Amblient, Gabber- house en Hardcore. In Nederland worden elk weekeind massale house-party's georganiseerd die meestal tot in de vroege ochtend duren. Bekende plaatsen van sa menkomst zijn: de Rijnhal in Arn hem, de IJsselhal in Zwolle, de Energiehal en Euromast Rotter dam, Sporthallen Zuid in Amster dam, de ijsbaan in Utrecht, zwem baden in onder meer Eindhoven. In korte tijd is de house-party het drukst bezochte feest van Neder land geworden. Met bussen vol ko men ook bezoekers uit Duitsland, Frankrijk en Engeland op.de rage af. Ze zoeken „het plezier, de sfeer, het dansen en de muziek die ner gens beter klinkt dan op zo'n groot festijn", schrijft Barelds. Met zijn Je kunt een roman lezen omdat het verhaal spannend is. Je kunt een roman lezen omdat de personages je interesseren. Je kunt een roman lezen omdat je in de wereld van de schrijver thuis raakt. Ideaal zou zijn de roman van een eigenzinnige schrijver die over boeiende personages een meeslepende geschiedenis vertelt. Het is meestal behelpen. Ik kies als lezer voor de schrijver, in wiens verbeelding ik graag enige tijd wil leven. Zijn personages krijgen dank zij hem kwaliteit. En het verhaal? Je hebt wel graag houvast aan een verhaal, uit gemakzucht, maar het doet er niet toe of aan het slot alle geraamtes uit de kasten zijn gevallen, alle draadjes vastgeknoopt. Hans Vervoort (1939) zal het hier niet mee eens zijn. In zijn nieuwe roman Zonnige perioden probeert hij karakteristiek van enige mensen, sentiment over ver leden en heden, reisobservaties on dergeschikt te maken aan een ver haal met een ontknoping. We ko men te weten waarom Peter, een man van vijftig, in Florida een vrouw zoekt die hij vijfendertig jaar geleden in Soerabaja voor het laatst heeft gezien. De verklaring verandert niet veel aan het boek. en Peter is van alle personages de minst belangwekkende. Een roman van heimwee en jeugd liefde. De 'ik', Hans Westerlo, is een hard werkende uitgever in Amster dam, die terugdenkt aan zijn kin dertijd en hbs-jaren in Soerabaja. Hij was toen verliefd op het Indi sche meisje Lilian, en zijn vriend Peter overtroefde hem en begon een verhouding met haar. Hans heeft vernomen wat Peter, na zo velejaren, in Florida doet. Hij weet zich informatie te verschaffen, reist naar het motel waarvan Li lian de manager is en na vijfender tig jaar gaan Hans en Lilian glo rieus met elkaar naar bed. Ze is wat ouder geworden in die vijfen dertigjaar, en nog dezelfde... We hebben Soerabaja in 1955, Am sterdam en Florida in 1991, veel en tourage. We hebbende workaholic Hans, een sceptisch en gevoelig man, die heel amusant vertelt over zijn besognes in Nederland en zijn relatie met Max, een mooi geobser veerde manager. In zijn leven speelt Tanja een rol, fotomodel, van een nieuwe generatie die aan heimwee en jeugdliefdes geen boodschap heeft. Hans reist dooi Florida en vertelt daar heel verma kelijk over, op zijn milde, net niel sarcastische manier van karikatu rist. We hebben Peter, en hij blijft vooi mij zo vaag dat ik over hem verdei zwijg. We hebben Lilian, een harte lijke en aantrekkelijke vrouw, jong gebleven. We hebben haar vader, een prachtige oplichter en aanstel ler, die pas aan het slot van de ro man te voorschijn komt en het ge doe van de intrige enigszins goed maakt. We hebben dus veel cou leur locale, enige mensen, een ple zierige verteller en een geschiede- nisje. Columnist Jan Mulder is beroemd als colum nist en hij wordt door een fijnproe ver als Kees Fens hoog geprezen. Hij ging in op het verzoek van De Bezige Bij om een novelle te schrij ven ter viering van het vijftigjarig bestaan: Spreek en Vergissing. Er wordt in verteld over de liefde van Bernard Le Touquet en Maria von Braunschweig in Saksenhenegou- wen. Nou ja, verteld? Le Touquet, een man van vijftig, is verliefd op Maria, kan er niet tegen dat zij in het Frans steeds de verkeerde lid woorden gebruikt, wordt verliefd op een auto, een Maserati, maar zijn diepste passie is die voor woor den. Hij heeft het er vaak over en wordt verbijsterd door nieuwe woorden die hijzelf blijkbaar ook graag vormt: leefbaarheidsvakdi- ploma en luchtverontreinigingsas- bestpak. Jan Mulder (1945) gunt zichzelf zijn invallen, improviseert erop los. schept een wereld van woorden die zo nu en dan lijkt op een wereld van begrippen, dicht Groningen om tot Saksenhenegouwen, citeert uit woordenboeken. Enigszins als Willem Brakman. Een citaat: „Mannen in witte over alls halen emmers geneeskrach tige modder uit de grond en sme ren die rustig uit over de patiënten, onder wie de commissaris der ko ningin van Saksenhenegouwen. Hij is met een delegatie van gede puteerde staten naar Poprat-Ta- try gekomen voor het grote rituele feest. In het kader van het Literair Festival zullen, nadat ze halfnaakt achter een span knollen van Let- terbert naar Poprat-Tatry over de klei zijn getrokken en door de sterkste man van Usquarda ge marteld, twee oude vijanden van de dichter Bertrand Le Touquet le vend geroosterd worden." Alfred Kossmann Hans VervoorL, Zonnige perioden - De Arbeiderspers, Amsterdam!Antwerpen -f27.50. Jan Mulder, Spreek, en Vergissing - De Bezige Bij. Amsterdam - 17,50. Het Openluchttheater in het Amsterdamse Bos wordt deze zomer omgetoverd in 'De Kersentuin', het landgoed van Ljoebow Andrejevna en haar broer Gajew uit Tsjechovs gelijknamige toneelstuk. De Kersentuin is de nieuwe produktie van regisseur Frances Sanders en haar theatergroep Het Amsterdamse Bos. Het gratis openluchtspektakel in juli en augustus trekt jaarlijks bijna 30.000 belangstellenden die van heinde en verre naar de hoofdstad komen. [et Amsterdamse Bos' slaat met dit stuk in artistiek op zicht een andere weg in. „Het dra ma is veel minder evident als ver haaltje aanwezig dan bij voorbeeld vorig jaar bij 'De Feeks' van Sha kespeare het geval was", legt San ders uit. „Dat zit hem dit keer niet in verkleedpartijen, gevechten op leven en dood of andere spectacu laire scènes, maar veel meer in de pijn om afscheid te nemen van oude en bekende waarden, tegen over het verlangen en de vitaliteit die een nieuw perspectief met zich meebrengen." In de amusante liefdeskomedie 'De Feeks' was het belangrijk de toneel karakters uit te vergroten. In Tsjechovs stuk komt het echter aan op uitvergroting van de mo menten waarin de personages de confrontatie over essentiële zaken des levens als liefde, dood, verlan gen en mislukking aangaan. Het verhaal begint met de terug keer van de berooide Ljoebow naar 'De Kersentuin' na een mislukt avontuur in Parijs. Het landgoed zal na de zomer bij opbod worden verkocht om de schulden die zij en haar broer Gajew hebben gemaakt te kunnen betalen. Aspirant-koper Lopachin is verliefd op Ljoebow en zij op haar beurt is verliefd op zijn bewondering. Zoals gewoonlijk bij Tsjechov leidt ook dit verhaal naar een onvermijdelijk dramatisch slot. Ljoebow doet niets om het landgoed te redden en vertrekt op nieuw naar Parijs. Lopachin laat de kersentuin van het landgoed omhakken om daar zomerhuisjes neer te zetten. Nettie Blanken speelt de rol van Ljoebow; voor Lopachin tekent de vaste Amsterdamse Bos-acteur Geert Lageveen. Dorine Niezing (Suusje uit de televisieserie 'In de Vlaamsche Pot') maakt in de rol van Ljoebows dochter Anja haar toneeldebuut. GPD De Kersentuin gaat vandaag vrijdag in première. De voorstelling is tot en met 27 augustus van dinsdag tot en met zaterdag te zien en begint om 21.30 uur. Prits Becht? Die naam breng je sneller in I verband met beeldende kunst dan met architectuur. Toch werd deze week bekendgemaakt dat hij de man wordt, die Plaats mag nemen in de directeurskamer van bet Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam. De kamer waar nu Adri Duivesteijn nog werkt, althans gedurende de "Senblikken dat hij niet in de Tweede Kamer k te vinden. Becht (64), die naam wekt op z'n minst verbazing. Een grote kunstcollectie, moderne kunst, had hij niet ooit iets met het Holland Festival? In architectuur- kringen houden sommigen zich liever op de vlakte over de benoeming. Waarom? De positie van het Architectuurinstituut is in architectuurkringen zelf niet onom streden. „Het is een beetje bedompt we reldje, en daaronder heeft het instituut de laatste jaren te lijden gehad", zegt een in sider. De nieuwe directeur Frits Becht staat in elk geval bekend als een man, die een won derlijk succesvolle relatie onderhoudt niet zozeer met de architectuur, maar wel met kunst. Pas toen hij, beginjaren zestig, het marktonderzoekbureau Intomart goed en wel op poten had gezet en er jaren lang directeur van was geweest, stortte hij zich full time vol overgave op de kunst, zijn grote passie. Terwijl het geld bij bureau Intomart bin nenstroomde als gevolg van het binnen halen van een langlopend contract met de NTS/NOS om kijk- en luisteronderzoeken onder het Nederlandse volk te mogen uit voeren, ontwikkelde Becht zich als een graag gezien verzamelaar. Hij ontplooide initiatieven voor tal van kunstzinnige bij eenkomsten en tentoonstellingen, waar hij voor een uitgelezen kring van liefheb bers werk van nieuw aanstormend talent werd geëxposeerd. Talent, dat dan jaren later inderdaad naam gemaakt bleek te hebben. Zo verging het de Cobra-groep, zo verging het Co Westerik en vele anderen van wie Becht zo slim was de eerste werken aan te schaffen. Kunstminnaar Allengs groeide de succesvolle zakenman Frits Becht uit tot de gevierde kunst- en cultuurminnaar Frits Becht, die vanaf de zijlijn steeds verder opschoof naar het centrum van de vaderlandse kunstkrin gen en zich tenslotte steeds meer met kunst- en cultuurzaken ging bemoeien. Hij werd gevraagd voor advieslichamen, voor besturen en wat al niet. Kunst, litera tuur, dans, theater, alles had de warme be langstelling van Becht. Hij zat in het be stuur van het Nationale Ballet, was voor zitter van de Mickery Workshop, van de Edy de Wilde-lezing en zat in verschillen de adviesraden van bijvoorbeeld het van Abbemuseum in Eindhoven en van het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Eind jaren tachtig werden er wat vraagte kens gezegd bij de glanzende loopbaan die voor Becht in de schone kunsten leek weg gelegd. Tijdens zijn voorzitterschap van Openbaar Kunstbezit begon daar lang zaam maar zeker een financieel tekort ontstaan. Aanvankelijk nog niet eens iets om je zorgen over te maken, want wat is nou 27.000 gulden? Maar eind 1988 was het bedrag tot een lelijke 1,8 miljoen gulden opgelopen. Bij het Holland Festival, waar van Becht ook al voorzitter was. gebeurde hetzelfde: ook al van die vervelende verlie zen De smetten op het blazoen konden niet verhinderen dat Becht gestaag verder Bang, bang, bang tot je uitje dak gaat. foto Marco Barelds ging op zijn pad door de kunst. Hij werd directeur van de Stichting Van Gogh 1990, een positie waarin hij zich als een vis in het water voelde. Als geen ander slaagde hij erin sponsors voor het één jaar durende Van Gogh-evenement te strikken. Het is juist die eigenschap van Becht. die het bestuur van het Nederlands Architec- tuurinsituut zo in hem lijkt te prijzen. „Voor een goed functioneren van het NAi zal in financieel opzicht hoge eisen wor den gesteld", maakte dat bestuur bij de benoeming bekend. „Vaker dan voorheen zullen externe bronnen moeten worden aangeboord om de continuïteit en de ver dere ontwikkeling van het NAi te garan deren." Het NAi heeft op dit moment een omzet van zo'n 9 miljoen gulden. De over heid draagt daar 5,75 miljoen gulden aan bij. „We weten dat we financieel de komende tijd problemen mogen verwachten", zegt scheidend directeur Adri Duivesteijn. in mei gekozen tot Tweede-Kamerlid van de PvdA. „Er staat niet zomaar iemand klaar die geld kan leveren, dus hebben we drin gend iemand nodig die toegang heeft tot die kanalen waarin dat geld kan worden aangeboord. Hij moet de continuïteit ver zorgen." Blijft natuurlijk de vraag: wat heeft Frits Becht met architectuur? Dat is moeilijk. Duivesteijn heeft er weinig problemen mee dat de keuze is gevallen op iemand die niet uit het architectuurwereldje af komstig is. „De mensen die de architec tuur als absolute specialisatie hebben, die kennis is hier al in huis. Hij heeft ervaring met het maken van tentoonstellingen. Tentoonstellingen voor het publiek." Ben Maandag Frits Becht, die afgelopen week tot directeur van het Nederlands Architectuur Instituut in Rotterdam werd benoemd. foto Cees Zorn woord en beeld over house. Vorig jaar had ik opeens een meevaller. Op een compactdisc van platen maatschappij Arcade verscheen een kleurenfoto van mij, zonder dat ik er iets van wist. Mijn naam stond er niet bij. Dat pikte ik na tuurlijk niet, liet het op een rechts- .zaak aankomen. Maar vlak voor het zover was, bood Arcade me een schikking aan. Met dat geld kon ik weer verder." Geheimzinnig Met hulp van zijn kennis Georges Dérop, vormgever van de Zut- phense studio Punktueel, zette Barelds alle 130 kleurenfoto's voor zijn boek digitaal op cd, schreef de tekst en ging op zoek naar een uit gever. Vier bedrijven weigerden: „Ze zeiden het niet rechtstreeks maar ze bedoelden het welhet ver meende illegale aspect, de sfeer van geheimzinnigheid, drugs en seks. paste niet in hun straatje." „Toen ben ik op een middag langs de Walburgpers gelopen. De vol gende dag had ik een prima con tract dat tot nu toe ook voortreffe lijk is uitgevoerd. Het kwam van twee kanten goed uit: de Walburg pers wil zich niet alleen meer op historische werken richten, maar ook 'vernieuwende' onderwerpen op de markt brengen. Dat is hun en mij nu gelukt want dit boek is echt apart. Nergens in biblotheken of waar ook heb ik gebundelde infor matie over house-muziek en house party's kunnen vinden. Ik heb al les van de grond af aan zelf moeten uitzoeken en opbouwen en ik vind dat het me aardig gelukt is." „Ik heb geprobeerd het boek zó te maken, dat al die mensen met tal loze vooroordelen het alleen maar hoeven te lezen om toch een beter idee te krijgen. Tja, en daarna kun nen ze natuurlijk altijd zelf naar een house-party gaan. Ze krijgen er geen spijt van." Niko Hoffer Marco Barelds: House-party, the Ans wermet als ondertitel: 'Mystery, Hys- tery, History', Uitgeverij Walburg Pers, Zutphen, met 130 kleurenfoto's, 39,95. Vredige sfeer „En de mensen die house-party's bezoeken zijn over het algemeen - vanwege die hele vredige sfeer - in een opgewekte stemming. Mensen die naar een kroeg gaan drinken vaak een beste borrel, sommigen worden dronken. Het kost ze veel geld en de volgende dag weten ze nauwelijks wat er gebeurd is. Vechtpartijen zijn daar vaak aan de orde van de dag. Mensen die een house-party bezoeken hebben een hele nacht plezier. Gedronken wordt er weinig, de meesten drin ken fris, eten ijsjes en dat soort din gen en een jaar later kunnen ze nóg vertellen wat ze die nacht beleefd hebben." boek wil hij meer begrip kweken voor de 'hippies van de jaren ne gentig': de vragen van angstige ou ders en verontruste gemeentebe sturen helpen oplossen, de 'vaak negatieve publiciteit' nuanceren, de 'indianenverhalen' bestrijden over het gebruik van drugs, en dan vooral de 'modedrug' XTC. Barelds: „Die associatie met XTC is op zich terecht, maar daarom hoefje niet meteen in paniek te ra ken. De gevaren of ongelukken worden in de pers vaak zwaar over dreven. XTC is niet verslavend, je krijgt er geen bijverschijnselen van. Ik noem het een uithoudings middel dat je gevoelens van dat moment versterkt. Ben je down, dan wordt je er alleen nog maar neerslachtiger van. Ben je vrolijk, dan word je vrolijker." Barelds: „Vrijwel overal waar ho reca is, heb je drugs. Omdat er op house-party's zo ontzettend veel mensen komen die bovendien urenlang büjven dansen, lijkt het gebruik van drugs extremer en in tensiever. Als organisator van die commerciële house-party's kun je dus beter maar zorgen dat mensen die willen gebruiken, weten wat ze gebruiken en wat het effect zal kunnen zijn. Vandaar die safe- House voorlichting." Geld om zijn boek uit te brengen had Barelds de afgelopen jaren niet of nauwelijks. „Maar ik wist dat het moest verschijnen. Overal is er vraag naai' informatie in foto De Boer „Het merendeel gebruikt geen drugs en dat is ook helemaal niet nodig om het feest te doen slagen. Zelf heb ik het ook nog nooit ge had. Maar als ze wel XTC willen ge bruiken, dan is er bij de goed geor ganiseerde house-party's onafhan kelijke voorlichting en controle, plus eventueel begeleiding als het toch mis gaat." Barelds doelt daar mee op het Amsterdamse advies bureau Drugs van August de Loor. Dat bureau is op de erkende house party's aanwezig om voorlichting te geven over XTC en andere drugs die in het uitgaansleven worden gebruikt. House, een plezierig en onschuldig tijdverdrijf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 17