Goethe was een neurotisch genie Gebroeders Flint spelen De Overval mhat aorDDl tp nliivPii 11CL ^di CCl IC Uil I VC11 K^r=drooo^n^ Als een boertje in het hart van de Jordaan. Met een gleufhoed op en klompen aan en een ongeschoren gezicht. Zo zit Felix Strategier in alle rust op het zonovergoten terrasje van een café op de Noordermarkt in Amsterdam. Zijn hoofddeksel lijkt veel op de hoed die hij en de andere medespelers droegen tijdens de veelgeprezen vertolking van 'Jongens waren we', naar Nescio. Samen met Stef van den Eijnden is Felix Strategier de oprichter van De Gebroeders Flint. Het gezelschap bestaat onderhand vijftien jaar en kan terugzien op een aantal roemruchte produkties. 'Music Hall' naar Paul van Ostayen is zelfs bekroond met de Mimeprijs 1993. De Gebroeders Flint zijn tevens graag geziene vertolkers van buiten-voorstellingen in de zomermaanden. Ook nu weer reist de groep met een vrachtwagen stad en land en buitenland af met De Overval. De voorstelling is te zien tijdens het Vlissingse Straatfestival en in Sint Anna ter Muiden. De buitenvoorstelling De Overval is een 'Felliniaans theaterspektakel', waarin de toeschouwers soms letter lijk worden overvallen door gemak kelijk herkenbare gebeurtenissen, die in de komische uitvergroting een slapstick-achtige en daardoor hilari sche uitwerking hebben. Kijkers wor den bijvoorbeeld onverwachts met zachte dwang uitgenodigd deel te ne men aan de sessies van een swingen de geluksprediker. Een muzikale op tocht van mensen in uitmonsterin gen die hun beroep of hobby aange ven wringt zich door de menigte naar het decorloze speelvlak. Het blijkt een burleske begrafenis te zijn van een overleden visje. De Overval is een aaneenrijging van dergelijke kolde rieke voorvallen, zoals de ijdele en daardoor finaal mislukkende show van een majorettekorps en de circu sact met een supergeile flamengo. Wim Meuwissen is gevraagd voor de regie, omdat „hij heel goed is in ti ming. Hij is ook erg vasthoudend, want soms kost het moeite ons in het gareel te houden wanneer we al te en thousiast blijven dollen en impro viseren. Als je niet oppast gaat zo'n voorstelling wel drie uur duren. En zo lang houd je het publiek bij een straatvoorstelling niet vast." Pretentieloos Vanaf het prille begin heeft De Ge broeders Flint bewust het publiek opgezocht met wat Felix Strategier noemt: „Pretentieloze bui ten voor stellingen in de vorm van volksver maak. Wat Tender momenteel doet, dat deden we jaren geleden al: kleine happenings van zo'n tien minuten op straat, op stations, op terrasjes. Voor ons plezier om te kijken hoe mensen daarop reageren. Dat is uitgegroeid tot die luchtige, zomerse straatvoor stellingen. Daarnaast hebben we ook altijd intiemere, literaire binnen- voorstellingen gemaakt." De sporen van De Gebroeders Flint zijn te traceren tot de middelbare schooltijd van Felix Strategier en Stef van den Eijnden. „Samen heb ben we in Amersfoort op het Con- stantijn College gezeten. Het Krem lin noemden ze dat. Het heet nu Onze Lieve Vrouwe ter Eem. Ik woonde in Utrecht en Stef in Soest. Mijn ouders vonden het een degelijke en goede katholieke school en daarom moest ik elke dag twintig kilometer heen en terug fietsen." „We waren een klas met overwegend slechte leerlingen, maar de meesten zijn toch door het eindexamen ge rold. Er was een grote saamhorigheid en we maakten veel lol met elkaar. Bizarre en Sjef van Oekel-achtige hu mor verzonnen we in allerlei acts en in schoolkrantjes. We deden veel wat de schoolleiding verboden had, zoals een kerstboom in de klas plaatsen." Vanaf die tijd tot op heden is de vriendschap tussen hem en Stef blij ven bloeien. In 1979 vormden ze het accordeontrio De Gebroeders Flint. Met hun theatrale liederenprogram- ma's traden ze zowel in cafés als voor de radio op. De naam heeft niets met De Flintstones te maken. „Het is ge woon een fantasienaam. Het slaat een beetje op onze eerste acts met twee broers." Felix Strategier bespeelt nog andere muziekinstrumenten, waaronder fluit. Hij heeft een muziekopleiding op het Haagse conservatorium afge rond. „Ik heb toen ook een paar jaar bij bewegingstheater Bewth ge werkt: overdags studeren op het con servatorium en 's avonds spelen als muzikant en acteur." Beiaardier Maar hij is ook gediplomeerd beiaar dier. „Een paar keer in de week reisde ik naar Amersfoort, naar de beiaard school. Op het carillon boven op het Belgenmonument, vlak bij die school waar ik op gezeten heb, moest ik oefe nen. 'Het Zwarte Licht' van Harry Mulisch heeft me extra gestimuleerd om beiaardier te worden. In dat boek kwam zo iemand voor. Door zijn klokkenspel kreeg hij de hele stad in zijn greep. Dat sprak me aan." In de praktijk viel het echter tegen. „Je zat zo geïsoleerd in die toren; ik miste het direct contact met de men- serLvoor wie ik speelde. Ik heb die op leiding wel afgemaakt. Ik zet wel door als ik aan iets begin. Zo ben ik ook opgevoed. Met De Gebroeders Flint hebben we een paar jaar flink naast de pot gepiest met subsidies en zo. Anderen hebben uit ellende al lang het bijltje erbij neergegooid, maar dat ligt dus niet in onze aard. We hebben drie jaar het hoofd boven water gehouden met tv-optredens en met gastrollen bij diverse gezel schappen." „Toen ik voor beiaardier studeerde, was ik een jaar of twintig. Stef en ik woonden indertijd buiten. We had den een bouwvallig buitenhuisje in bezit genomen. Totdat we eruit ge smeten werden, genoten we daar van de natuur. We maakten lange wande lingen of fietstochten, verslonden het ene boek na het andere. We lazen Beckett, James Joyce. We ontwikkel den allerlei denkbeelden over thea termaken. Dat was eind jaren zestig, begin zeventig." „Ik woon reuze naar1 mijn zin in de Jordaan, maar mijn droom is nog al tijd een huis midden in de natuur, ver van de Randstad. Het zal wel altijd een illusie blijven, want mijn werk is hier en ik heb een pesthekel aan die verstopte snelwegen. Daarom trok ken we vroeger met die twee woonwa gens rond. Na maximaal dertig kilo meter streek je in een andere stad neer en gaf je daar opnieuw voorstel lingen. Sinds enkele jaren kan ook dat niet meer, moeten we de ene avond in Gent zijn, de andere in Al phen aan de Rijn, of zoiets. Daarom hebben we nu die vrachtwagen." Rondzwerven met zelfgemaakte voorstellingen en lekker gek doen met het publiek werden door hem en Als het inderdaad waar is dat Boude- wijn Büch 'ruim 100 meter Goetheli- teratuur bezit', zoals hij eens heeft ge schreven, wat moet een hedendaagse on derzoeker dan nog met de grootste Duit se schrijver die ooit heeft geleefd? Het proefschrift over Goethe waarmee de Duitser R. J. Kaus (53) maandag in Groningen promoveerde in de Letteren, voegt toch nog iets toe aan de giganti sche berg publikaties die er over de grootste Duitse dichter tot. op heden is verschenen. Kaus gaf zijn proefschrift de titel mee: Anmerkungen zu Goethe, eine psychoanalytische Untersuching iiber Goethe als Reprasentant deutscher Kul- tur. Hij analyseerde de tot nu toe verschenen psychoanalytische literatuur over Jo- hann-Wilhelm von Goethe (1749-1832) en dan speciaal de psychoanalyse die Freud nog gehanteerd zou hebben. De opvat tingen en methodiek zijn sinds Freud wel wat eigentijdser geworden, maar het ging Kaus ook niet om dé waarheid om trent Goethe te vinden, maai- om na te gaan hoe de klassieke psychoanalyse met Goethe is omgegaan en welke con clusies je daaruit kunt trekken. En dat leverde enkele ontdekkingen op. Dat Kraus van Freud is uitgegaan, ligt voor de hand. In de maand juli van 1930. toen Freud begon te beseffen dat een No belprijs er voor hem niet meer in zat, werd de uitvinder van de psychoanalyse verrast met de zogenaamde Goetheprijs van de stad Frankfurt (evenals Goethe is ook R. J. Kaus in Frankfurt geboren). Door verschillende auteurs is in de loop van de tijd al gewezen op Freuds identifi catie met Goethe. Bovendien voelde Freud zich schatplichtig aan de schrijver van Faust, Wilhelm Meister, Iphigenia en Dichtung und Wahrheitomdat het Goe the was geweest die het begrip onderbe wustzijn in de moderne betekenis voor het eerst hanteerde. En dat betekent dat Goethe, in zijn opstel 'An die Natur' aan de wieg heeft gestaan van de psychoana lyse. Onderbewustzijn Kaus gaat uit van Freuds opvatting dat taal, het woord, het vervoermiddel is tus sen het onbewuste en het bewuste. Goe the was wat dat betreft een dankbaar voorbeeld, hij is de eerste schrijver ge weest bij wie de taal de toegang tot het onderbewustzijn is. Hij kan in specifieke zin als 'dichter van het onbewuste' be schouwd worden, zoals Kaus het stelt. Met andere woorden: zijn oeuvre is een overvloedige bron voor wie wil weten wie de Goethe was achter de zichtbare Goe the, hoe we zijn werk moeten kunnen le zen. Volgens zijn leerling Hans Sachs heeft Freud ooit gezegd dat het 143-de- lige oeuvre van Goethe 'één grote poging tot zelfverhulling was.' Een verhulling waarvan? In zijn hoofdstuk over Goethe en vrou wen gaat Kaus uitvoerig in op de inces tueuze aard van Goethes relatie met zijn zuster Cornelia en de vanzelfsprekende invloed daarvan op alle relaties met vrouwen later in zijn leven. Volgens Kaus, en hier komt de promovendus in conflict met menige Goethekenner, was Goethe zijn leven lang niet in staat een sexuele relatie aan te gaan met een part ner van zijn eigen niveau. Je zou kunnen zeggen: tussen Goethe en zijn partners stond een incestueuze barrière veroor zaakt door de binding die hij vanouds met zijn zuster had. Homosexualiteit Om daaruit te ontsnappen zou Goethe, tot aan zijn relatie met Charlotte von Stein, die in 1775 begon, uitsluitend ho- mosexuele contacten hebben gehad, vol gens Kaus. Hoewel de homosexualiteit bij Goethe, al dan niet van bisexuele aard, al veel langer bekend was - in 1901 verscheen er in Berlijn al een artikel in een medisch tijdschrift dat zich vragen daarover stelde - pretendeert Kaus dat hij in zijn proefschrift de eerste is die de aantoonbaar homosexuele contacten van Goethe in Rome onthult. „Een door biografen tot nu toe verdrongen feit", stelt Kraus, die opmerkt dat er in dat verband twee brieven van Goethe aan zijn geliefde Charlotte Stein uit de zoge naamde 'Weimarer Ausgabe' ontbreken. Goethe zinspeelde daarin vanuit Rome duidelijk (en enthousiast) over zijn ho mosexuele verhoudingen aldaar. De grote schrijver was, als iemand die in zijn tijd al als een god werd beschouwd en dus een zware rol te vervullen had. be last met schuldgevoelens en onopgeloste oedipale conflicten. Zijn driftleven klop te, soms tot zijn wanhoop, te pas en te onpas aan zijn angstvallig gesloten deu ren. „Der grössten Menschen hangen im mer mit ihrem Jahrhundert durch eine Swachheit zusammen", schreef hij, op zichzelf doelend. Het grootste levende goddelijke genie zijn en dan lastiggeval len worden door traumatiserende erva ringen in de kindertijd en 'gewoonmen- selijke' zaken als sexualiteit, lust en ver langen... De vraag is of Goethes geniale creativi teit gebaseerd is op een neurose, of zat de neurose het genie dwars? Kaus vat deze vraag samen in het laatste hoofdstuk over neurotische en niet-neurotische creativiteit. Zijn conclusie is niet nieuw, maar geldt ook voor Goethe, namelijk dat de neurose in het algemeen de creati viteit in de weg zit, maar soms toch ook een creatieve oplossing zoekt. Eric Bos kunst cultuur VRIJDAG 15 JULI 1994 Ook van de zijde van een van de ■■vvi "th n °Tö v|3 dochters van Nescio was er een blij- C y vier spelers elk een authentieke an sichtkaart met het handschrift van Nescio erop. Bewondering is er even zeer in de eigen familie. „Mijn vader is helaas overleden. Mijn moeder vindt het enig wat we doen. Als haar ge zondheid het toelaat, gaat ze altijd naar onze voorstelling kijken." Al worden de buiten-voorstellingen als slopend ervaren, gezien hun plan- nen zijn De Gebroeders Flint het spe len nog lang niet moe. Voor volgend jaar is de zaalproduktie 'La Mamma' gepland, een muziektheatervoorstel ling waarin op basis van teksten van onder andere Peskens, Elsschot en Johnny van Doorn de moeder cen traal staat. Het al jaren beoogde lokatie-projekt 'Niemandsland' naar de roman 'Ver geten Straat' van Louis Paul Boon wordt volgend jaar zomer naar alle waarschijnlijkheid verwezenlijkt. Door de aanleg van een spoorweg raakt een straat volkomen geïsoleerd met alle vreemde gevolgen van dien. Dat is het kerngegeven van 'Nie mandsland'. Buiten Amsterdam wordt er ook nog gezocht naar ge schikte lokaties in twee steden. „In Groningen hebben we een lijntje uit hangen. In Utrecht zou het ook per fect kunnen, als de gemeente tenmin ste ook financieel mee wil werken." Max Smith De Overval door de Gebroeders Flint: dinsdag 19 juli, Gent Braunplein; vrijdag 5 augustus, Vlissmgen Straatfestival Schel- depleinzaterdag 6 augustus, St-Arma ter Muiden Markt. Voorts (selectie): vrijdag 22 en zaterdag 23 juli Amsterdam Noord, Over het Y Festival, MS van Riemsdijk- weg; vrijdag 29 en zaterdag 30 juli Amster dam. Openluchtheater Vondelparkdon derdag 11 en vrijdag 12 augustus, Amster- dam De Parade Martin Luther King Park; zondag 18 september, Amsterdam Plein Muziektheater; woensdag 21 september, Rotterdam Europees Congres Jonge Ar chitecten. klasgenoot Stef van den Eijnden, die later een mime-opleiding volgde, al in hun jeugd als ideaal gekoesterd. „De eerste vijfjaar was het sukkelen. We speelden de sterren van de hemel, alleen kwam er geen hond naar kij ken. Toen was ik echt ongelukkig. Maar ja, toch doorzetten." Hoe reageerden zijn ouders toen hij de daad bij het woord voegde om rondreizend artiest te worden met een onzekere toekomst? Hij glim lacht veelbetekenend. „Ja. hoe rea geerden ze toen? Ik was altijd al een buitenbeentje van de familie. Als mu sicus en componist en als organist van de kathedraal in Utrecht had mijn vader een zekere achting in die stad. Zoals het gaat bij zoveel jonge ren heb ik me daar danig tegen afge zet." „Voordat we met De Gebroeders Flint met twee woonwagens rond trokken, heb ik al zwerftochten on dernomen naar onder meer Italië. Ik heb daar ook als muzikant in een nachtclub opgetreden. Later dacht ik dat ik toch een vak moest leren. Daarom besloot ik naar het conser vatorium te gaan. Heb ik mijn vader tevens tevreden gesteld." Johann-YVilhelm von Goethe (1749-1832). foto archief PZC Populair De zorg nodeloos ge- bleken. De Gebroeders Flint zijn zend populair, bezitten het theatertje De Rode BB# meer dan en zeker wat de binnenvoorstellingen betreft in artistiek opzicht respect. HDt. .y De faam van hun voorstellingen voert de groep tot ver buiten Neder land: er zijn buitenlandse tournees De Gebroeders Flint, met Felix Strategier (links met hoed), Stef van den Eijnden (centraal met helm), Jan Floor (rechts met trommel), Gerda van geweest tot aan Japan toe. Tijdens der Veen (rechts met bontjas) en Fran Waller-Zeper (midden met witte helm). foto Maria van der Woude het vraaggesprek wordt Felix Strate gier door menige passant gegroet. Een voorbij fietsende man stopt om A te vragen of er van'Jongens Waren mT' /\riT O 1 We' een cd-opname komt. Wanneer fij M»— de vraag ontkennend wordt beant- M M. Imv/kJ W llkJ lllv/Vl M. M, M. woord, fietst hij zichtbaar teleurge steld verder. Scène uit De overval. foto Kors van Bennekom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 15