Wij bouwen wagens
rondom de mens
Babymarkt is lucratief
Stadsauto
Arola
voor
iedereen
BEL GRATIS: 06-0996688
vrije tijd zaterdag9juli 1994 33
op eenzame
hoogte...
Alto is volwassen geworden
Fabrikanten
dringen
om gunst
ouders
...voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124
hypotheek
De eerste 6 maanden van het jaar is de rente op de kapitaalmarkt fors
gestegen. Hierdoor zijn de hypotheekrentetarieven verhoogd. De
rente voor de langere perioden is sterker gestegen dan de rente voor de 5-
jaars periode. De rente voor de zeer korte rentevaste perioden is de afge
lopen maanden niet of nauwelijks gestegen.
N.B. I.v.m. het gewijzigde laagste belastingpercentage wijken de bere
kende nwr percentages af van vorige week.
Op de wegwerpluiermarkt gaat
jaarlijks 410 miljoen gulden om.
Het marktaandeel van Proctor
Gamble is 48 procent. Mölnlycke
heeft met Libero 10 procent van
de markt in handen, nieuwkomer
Kimberly Clark (Huggies Pull-
Ups) is goed voor 7 procent. De
concurrentie op de Europese
markt is hevig. Zo hevig dat
Mölnlycke zich volgens het.
Zweedse dagblad Dagens Nyhe-
ter wil terugtrekken uit een aan
tal landen.
Wegwerpluier
Hoewel katoen verreweg het
goedkoopst en milieuvriende
lijkst is, kiest 99 procent van de
ouders toch voor wegwerpluiers
omdat die handiger zijn en het
vocht beter opnemen. „De men
sen zijn gewoon gemakzuchtig en
lui", meent directeur Hans Jon
ker van luierservice Culotte.
„Het afval van ons kindje valt wel
mee, denken ze, maar ze vergeten
dat er nog zeshonderdduizend
zijn."
Culotte levert schone, katoenen
inlegluiers bij de deur af en
neemt de smerige mee. Het ver
huurbedrijf met vestigingen in
heel Nederland moet opboksen
tegen de luierfabrikanten, die
met miljoenen guldens absorbe
rende reclamecampagnes naar
de gunst van de prille papa's en
mama's dingen.
'Geef je ze van katoen of geef je ze
van Pampers', adverteert het
concern Procter Gamble in de
invloedrijke bladen 'Kinderen'
(oplage 150.000) en 'Ouders van
nu' (160.000 lezers). In drie jaar
tijds heeft Culotte met de groot
ste moeite een klantenkring van
enkele duizenden huishoudens
opgebouwd.
„We groeien langzaam tegen de
verdrukking in", zegt Jonkers.
„Alleen als de mensen écht mi
lieuvriendelijk denken, kiezen ze
voor ons." Zijn hoop is gevestigd
op een volledig biologisch af
breekbare wegwerpluier, die Cu
lotte momenteel met een fabri
kant aan het ontwikkelen is.
Fred Nicolai
Advertentie
DE NATIONALE
Inrnt.
HYPOTHEEKBEURS
Hypotheekrente
per rente
5 juli 1994 vast
gedu
rende
rentepercentages
netto werkelijke
afsluit opgave rente bij fiscale
provi- bank besparing van
sie in constant
38,25% 50%
ABN.AMRO spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
1,00
8,00
4.40
2,92
10 jr.
1,00
8,40
4,67
3,14
15 jr.
1.00
8,80
4.95
3,36
variab.
1,00
6,50
4,29
3,46
5 jr.
1,00
7.80
5.14
4,14
spaarhyp.
1,00
7,70
4,23
2,79
spaarhyp.
10 jr.
1,00
8.10
4.50
3,00
spaarhyp
15 jr.
1,00
8,50
4,77
3,22
ann. hyp
1.00
7,50
4,95
3,99
ann. hyp.
10 jr.
1,00
7,90
5,21
4,20
Aegon spaarhyp. 5 jr. 1.00 8,00 4,46 2,98
spaarhyp 15/20 jr. 1,00 8,80 5,00 3,41
Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1.00 8,00 4,45 2,97
Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,00 8,90 5,07 3,47
Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1.00 8,00 4,45 2,97
Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 8.50 4,79 3,24
spaarv.hyp. renterust 1.00 8.20 4,58 3,08
Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0.25 7,90 4,34 2,89
Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0.25 8.80 4,95 3,37
Centrale spaarhyp, 5 jr. 1,00 7,80 4,25 2,78
Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1.00 8.20 4,53 3,01
ann. hyp. 2 jr. 1,00 6,50 4,29 3,46
ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,60 5,01 4,04
Delta Lloyd hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 7,90 4,39 2,92
hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,00 8.80 5,00 3,41
Direktbank besp dir.hyp 5 jr. 1,00 7,90 4,38 2,92
GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7.90 4,39 2,92
ann. hyp. ljr. 1,00 6,40 4,23 3.41
ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,70 5,08 4,09
Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 8.00 4,45 2,97
Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1.00 8,80 5,00 3.41
spaarhyp. 5 jr.
spaarhyp. 10 jr.
ann. hyp, ljr
ann. hyp. 5 jr.
1,00
8,00
4.41
2,93
1,00
8.40
4,68
3,14
1,00
6,40
4,23
3.41
1,00
7.80
5,14
4,14
spaarhyp.
5
r.
1,00
7,90
4.37
2.91
spaarhyp.
7
r.
1,00
8,20
4,57
3,07
spaarhyp.
12
v.
1,00
8,60
4,85
3.29
ann. hyp.
2
r.
1,00
6.40
4,14
3,33
ann. hyp.
b
r.
1,00
7.70
4.98
4,00
Rabo sp.opt. hyp. 3 jr.
Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr.
sp.opt. hyp. stabiel
(adviesrente) ann. hyp. variabel
ann. hyp. 5 jr.
1,00
7,20
3,88
2,51
1,00
8,40
4.70
3,17
1,00
8,50
4,77
3,22
1,00
6,30
4.16
3,36
1,00
7,80
5,14
4,14
Reaal exact-hyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,79 2.45
Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1,00 7,80 4.32 2.87
VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 8,00 4,46 2.98
Westland lage last. 7 jr.* 1,00 8,00 4,44 2,97
Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 8,60 4,85 3,29
Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 7,80 4.29 2.84
Alg./ing za-hyp.plan 10 jr. 1,00 8,20 4.57 3,06
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
T"\ e nieuwe Alto van Suzuki komt niet uit Japan maar uit India, ivaar
U goedkoper geproduceerd kan worden. Toch wordt de nieuwe Alto
een flink stuk duurder dan de oude, die nog ?ninstens ticeejaar leverbaar
blijft. Het nieuwe model werd zoveel volwassener dat de hogere prijs ge
rechtvaardigd is, toont de eerste rij-indruk. Als de ijzeren ivaardevast-
heid die de oude Alto kent behouden blijft weegt een f2500 hogere aan
schafprijs ook minder zwaar.
De auto iverd liefst twintig centimeter langer en acht centimeter breder.
Genoeg om zowel voor- als achterin volwaardige zitruimte te bieden.
Daarbij blijft nog een bagagevak van ruim 200 liter inhoud over, alleszins
toereikend voor weekendbagage of ivekelijkse boodschappeninkoop.
Een van drie naar vier cilinders en van 0,8 naar 1,0 liter vergrote motor
laat de nieuwe Alto goed meekomen op de snelweg. Verbazend is hoe
prachtig rustig hij daarbij loopt, ook als voor zo rap mogelijk inhalen een
hoog toerental wordt gebruikt. Om het af te maken valt het veercomfort
alles mee en stuurt de Alto bij normaal tempo niet nerveus, zoals vele heel
lichte en kleine auto's doen.
De stoelen zijn wat klein, maar er zitten tenminste forse beklede hoofd
steunen op die hoog genoeg reiken. Het dashboard is simpel maar netjes
en omvat eigenlijk alles wat nodig is, hetgeen voor de hele uitnisting
opgaat. Ook in vijf gemakkelijk te schakelen versnellingen en rembe-
krachtiging is voorzien.
Honderden kilometers op en
neer zwiepen in een sterk ver
end karretje, dat krap twee zit
plaatsen telt, lijkt weinig comfor
tabel. Zeker wanneer er gerede
kans bestaat dat het wagentje tij
dens zo'n tocht meerdere keren
met mankementen langs de weg
komt te staan. Extra lastig wan
neer je invalide bent. Zie boven
dien maar eens een reparateur te
vinden die bereid is aan zo'n voer
tuigje te sleutelen. In Nederland
zijn al nauwelijks garagehouders
of bromfietsenmakers te vinden
die er de handen aan vuil willen
maken, laat staan op een verlaten
bergpad in de Pyreneeën.
Er is een Arola-rijder bekend die
Parijs haalde en ook weer veilig te
rugkwam. Maar dat de invalide-
nauto niet het geëigende voertuig
is voor een wereldreis, hebben de
fabrikanten inmiddels wel begre
pen. Ze zien er nu de 'ideale stads
auto' in. Dit jaar al, waarschijnlijk
vanaf half augustus, maakt een
Europese richtlijn daarvoor in Ne
derland de weg vrij. Voor allerlei
soorten karretjes, die in bijna niets
verschillen van de huidige invali-
denauto of elektrische rolstoel,
gelden straks dezelfde verkeersre
gels als voor bromfietsen. En ieder
een mag er in rijden.
Arola is Nederlands enige fabri
kant van invalidenauto's. Met vijf
tien jaar pionierswerk stak het
Veenendaals bedrijf de buiten
landse concurrentie tot dusver de
loef af. En dat wil men zo houden.
In de showroom staan de prototy
pes van de stadsauto-voor-ieder-
een dan ook al startklaar. Daaron
der een autootje dat tijdens de rit -
en dat is revolutionair - van ben
zine op elektrisch kan overschake
len. „Zo'n voertuig heeft absoluut
de toekomst", gelooft directeur D.
-Waaijenberg. Voor sportievelingen
heeft hij alvast ook al wat in de
aanbieding: een open karretje met
een pittig benzinemotortje. Het
trekt in no time op naar de maxi
mum toegelaten snelheid van 40
kilometer per uur.
Stadsauto
Buitenlandse fabrikanten van in
validenauto's en hun importeurs
die, omdat de regels van land tot
land verschilden, geen of slechts
beperkte afzetmogelijkheden had
den, azen ook op de Nederlandse
'stadsauto-markt'. Zo brengt han
delsmaatschappij Sieberg uit
Aalsmeer sinds kort niet alleen een
volwaardige invalidenauto uit Ita
lië op de markt, de Amiga, maar
ook een daarvan afgeleid 'City'-au-
tootje. Zelfs het prestigieuze auto
merk Mercedes probeert een
stadsauto te ontwikkelen die de
Europese stedeling comfortabel
van winkel naar winkel rijdt.
Zo ver is het nog niet. Het zal nog
wel vijf jaar duren voordat dit
soort voertuigjes gemeengoed be
ginnen te worden, verwacht Arola-
fabrikant Waaijenberg. Invaliden-
auto's worden in kleine hoeveelhe
den gemaakt. Daardoor zijn ze
schreeuwend duur: 18.000 tot
35.000 gulden. Arola's benzine/
elektrische auto kost nog 40 pro
cent meer. En hoe staat het met de
kwaliteit? Daar hoeft de consu
ment niet over in te zitten, beweert
Waaijenberg. Trots laat de direc
teur een map zien, waarin hij brie
ven en foto's van dolblije Arola-rij-
ders bewaart. „Nog nooit heb ik zo
veel geld met zoveel plezier uitge
geven", onthult een tevreden ko
per. „Nu kunnen we weer samen
komen waar we willen", meldt een
aow-echtpaar. „Eindelijk kan ik
weer zelf boodschappen doen",
juicht een mevrouw. Eén ding is
duidelijk: de Arola heeft menig ge
handicapte achter de geraniums
vandaan gehaald.
Ogenschijnlijk is iedere Arola een
der, in werkelijkheid zijn ze bijna
allemaal anders. Elke auto wordt
aan de behoeften van de klant aan
gepast. Waaijenberg: „Wij nemen
een mens en bouwen daar een wa
gen omheen." Sinds de eerste
Arola vijftien jaai' geleden de werk
plaats uit reed, is het standaard
type al knutselend en frutselend
geperfectioneerd. „Dat wil niet wil
zeggen dat er niets meer aan te ver
beteren is. Een klachtenboek is in
de showroom niet ter inzage, maar
Waaijenberg kan niet ontkennen
dat er ook minder tevreden klan
ten zijn. Er zijn er die al meerdere
malen hulploos met het wagentje
langs de kant van de weg hebben
gestaan.
Benzineleidinkje lek, rem vast op
de wielen, startslot kapot, uitlaat
met enige regelmaat verstopt, een
plotseling openzwaaiende deur.
Een gebruiker kan dat na drie jaar
en 5.000 kilometer allemaal heb
ben meegemaakt. Als er dan, zoals
nogal eens het geval is, nergens in
de buurt een garage is die zich aan
reparatie durft of wil wagen, moet
de komst van een monteur uit Vee-
nendaal worden afgewacht. De
klant mag dan behalve de repara
tienota ook de voorrijkosten beta
len.
Regels
De kwetsbaarheid van.de invalide
nauto wordt voor een niet onbe
langrijk deel veroorzaakt door
wettelijke regels. Zo mag de cylin-
derinhoud van het motortje hoog
uit 50 cc zijn. Dergelijke bromfiets
motortjes stinken, maken veel la
waai en vervuilen niet alleen de at
mosfeer, maar verstoppen ook de
uitlaat. Die euvels zijn begin dit
jaar deels verholpen door stan
daard een katalysator in te bou
wen. Binnen afzienbare tijd, waar
schijnlijk per 1 januari, komt er de
finitief een eind aan dit soort misè
re. Dan worden Europese regels
van kracht die de toepassing van
aanzienlijk minder onvriendelijke
motortjes mogelijk maken.
Inmiddels berijden zo'n 3.500 Aro
la's de Nederlandse stoepen, fiets
paden en wegen. Daar komt er zo
wat iedere dag eentje bij. De laat
ste jaren hebben importeurs nog
eens zo'n 1.500 buitenlandse mer
ken in het straatbeeld gebracht.
Niet iedere gebruiker heeft de in
validenauto zelf betaald. Onge
veer eenderde kreeg het autootje
in bruikleen van een bedrijfsver
eniging, maai- draait wel op voor
allerlei onderhouds- en reparatie
kosten. Sinds 1 april, toen de ge
meenten de 'zorgplicht' voor ge-
handicaptenvervoer in handen
kregen, worden nauwelijks nog in
validenauto's in bruikleen ver
strekt. In veel gevallen zijn boven
dien benzine-vergoedingen afge
schaft of fors verminderd. Invali
den, zo oordelen veel gemeenten,
hoeven niet per se een eigen au
tootje. Voortaan wordt de gehan
dicapte, als die er zelf geen kan be
talen (en dat geldt voor de overgro
te meerderheid) in belbus of
groepstaxi gestopt.
Arola-fabrikant Waaijenberg zegt
dat die ontwikkeling tot dusver
niet heeft geleid tot een verminder
de verkoop van invalidenauto's.
Maar het is voor de fabrikanten
een reden te meer om zich op de
ontwikkeling van de stadsauto-
voor-iedereen te storten. Waaijen
berg: „Heel veel dingen die je voor
invaliden bedenkt, blijken ook
handig voor niet-gehandicapten."
Henk Postma
Mevrouw, u kunt er zelfs
mee op vakantie naar
Spanje. Opgewekt overhandigt
de vertegenwoordiger van
jnvalidenauto-fabrikant Arola
het contactsleuteltje aan de
dankbare gehandicapte bij wie
hij zojuist een fonkelnieuw
wagentje voor de deur heeft
afgeleverd. Tenzij de
gebruikster van het autootje
bijzonder avontuurlijk is
ingesteld, doet ze er echter
verstandig aan het vakantie
advies niet op te volgen.
De invalidenauto staat model voor de ideale stadsauto.
Jaarlijks komen in Nederland
tegen de 200.000 kinderen ter
wereld. De trotse ouders willen
Jat het hun oogappel aan niets
ontbreekt. In hun bezorgheid
kijken ze niet op een gulden meer
of minder. De fabrikanten spelen
daar gretig op in. De baby is big
business.
Als de zwangerschapstest po
sitief uitvalt, zijn de aan
staande ouders dolblij en staan
winkeliers en fabrikanten te
glunderen. Met de advieslijst van
het kraamcentrum in de hand,
slaan pa en ma enthousiast aan
'net winkelen. Spuuglapjes,
luiers, spelden, washandjes, olie
doekjes, hempjes, truitjes, broek
jes, zuigflessen, flessewarmer,
spenen, dekentjes, kruiken, bad
je, aankleedkussen, waterther
mometer, allerlei zalfjes en spe
ciale bh's.
De inrichting van de babykamer
kost een lieve duit en dan hebben
we het nog niet eens gehad over
de geboortekaartjes, box, kinder
wagen, autostoeltje, reiswieg en
noem maar op. En een wasdroger
1500) is ook wel handig als de
kraamverzorgster iedere dag het
bed afhaalt.
Het Nationaal Instituut voor
Budgetvoorlichting (Nibud)
heeft de gemiddelde kosten van
kinderen in 1992 op een rij gezet.
Afhankelijk van het inkomen
schat het Nibud de totale kosten
voor een kind tot zes j aai' op 320
tot 570 per maand. Op jaarbasis
is dat 3840 tot 6840. Het twee
de en derde kind vergen naar ver
houding minder, omdat veel
spullen al in huis zijn.
Een kledingpakket voor een ba-
Kon vroeger worden volstaan met een kinderwagen en wandelwagen, tegnwoordig moeten ouders kie
zen uit die twee klassiekers plus een reeks tussenvormen. foto Jan de Vries
by (hemdjes, broekjes, boxpak
jes, luiers en spuugdoekjes) kost
volgens het Nibud 360. Wieg,
matrasje, dekbedje, dekbedje,
hoezen, slopen, zeil, washandjes,
badje, spelden, molton onderleg
gers, kruiken en andere artikelen
leveren nog een post op van ge
middeld 800.
Het Nibud schat de totale uitga
ven voor kleding en verzorging
van de baby, de inrichting van de
babykamer en transportmidde
len op ongeveer 3100. De kin
derbijslag dekt daar maar een
klein deel van. Per huishouden
kunnen de uitgaven overigens
sterk wisselen. Wie veel tweede
hands spulletjes koopt, kan de
kosten flink drukken.
Cadeaupakket
De babymarkt is lucratief. De fa
brikanten staan te dringen om
hun produkten aan de kooplus
tige ouders te slijten. Een van de
effectiefste methoden om een
voet tussen hun deur te krijgen is
het geschenkenpakket 'Hello Ba
by' van Felicitas. De driehonderd
hostesses van de felicitatiedienst
bezoeken jaarlijks driekwart van
de gezinnen met een pasgeboren
baby.
De kersverse ouders die zichzelf
hebben aangemeld of zijn opge
geven door familie dan wel ken
nissen, krijgen een cadeaupak
ket vol praktische produkten en
aantrekkelijke aanbiedingen. De
hostess maakt zes tot acht weken
na de geboorte een telefonische
afspraak voor een bezoek.
Het is een gouden formule, be
aamt Bakker. De fabrikanten
verdringen zich om een plaatsje
in de doos en het aantal aanmel
dingen van ouders groeit nog
steeds. Het op deze wijze opge
bouwde adressenbestand ge
bruikt Felicitas ook voor andere
doeleinden.
De adverteerders mogen de gege
vens gebruiken voor mailingen
en iedere twee maanden ontvan
gen 185.000 gezinnen gratis het
magazine 'Groter Groeien'.
Wat dat betreft hebben de zuige
lingenvoedingsproducenten
(omzet jaarlijks 90 miljoen) een
handicap, want die mogen geen
reclame maken voor flesvoeding.
De Wereldgezondheidsorganisa
tie (WHO) en Unicef' hebben in
1981 een gedragscode opgesteld
die reclame voor flesvoeding,
flessen en spenen verbiedt, zodat
moeders niet beïnvloed worden
bij de keuze voor de borst of de
fles.
De meeste fabrikanten leefden
de WHO-code al vrijwillig na.
maar sinds juni zijn ze daartoe
wettelijk verplicht, omdat de
richtlijnen zijn opgenomen in de
nieuwe Warenwet. „We onder
schrijven dat borstvoeding de
besté keuze is, maar we promo
ten flesvoeding als een prima al
ternatief', aldus general-mana
ger Robert Jan Wefers-Bettink
van Nutricia. Deze onderneming
heeft met Nutrilon bijna 70 pro
cent van de markt in handen.
Grootste concurrent is Friesche
Vlag (Frisolac).