Wij bouwen wagens rondom de mens Babymarkt is lucratief Stadsauto Arola voor iedereen BEL GRATIS: 06-0996688 vrije tijd zaterdag9juli 1994 33 op eenzame hoogte... Alto is volwassen geworden Fabrikanten dringen om gunst ouders ...voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828 Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124 hypotheek De eerste 6 maanden van het jaar is de rente op de kapitaalmarkt fors gestegen. Hierdoor zijn de hypotheekrentetarieven verhoogd. De rente voor de langere perioden is sterker gestegen dan de rente voor de 5- jaars periode. De rente voor de zeer korte rentevaste perioden is de afge lopen maanden niet of nauwelijks gestegen. N.B. I.v.m. het gewijzigde laagste belastingpercentage wijken de bere kende nwr percentages af van vorige week. Op de wegwerpluiermarkt gaat jaarlijks 410 miljoen gulden om. Het marktaandeel van Proctor Gamble is 48 procent. Mölnlycke heeft met Libero 10 procent van de markt in handen, nieuwkomer Kimberly Clark (Huggies Pull- Ups) is goed voor 7 procent. De concurrentie op de Europese markt is hevig. Zo hevig dat Mölnlycke zich volgens het. Zweedse dagblad Dagens Nyhe- ter wil terugtrekken uit een aan tal landen. Wegwerpluier Hoewel katoen verreweg het goedkoopst en milieuvriende lijkst is, kiest 99 procent van de ouders toch voor wegwerpluiers omdat die handiger zijn en het vocht beter opnemen. „De men sen zijn gewoon gemakzuchtig en lui", meent directeur Hans Jon ker van luierservice Culotte. „Het afval van ons kindje valt wel mee, denken ze, maar ze vergeten dat er nog zeshonderdduizend zijn." Culotte levert schone, katoenen inlegluiers bij de deur af en neemt de smerige mee. Het ver huurbedrijf met vestigingen in heel Nederland moet opboksen tegen de luierfabrikanten, die met miljoenen guldens absorbe rende reclamecampagnes naar de gunst van de prille papa's en mama's dingen. 'Geef je ze van katoen of geef je ze van Pampers', adverteert het concern Procter Gamble in de invloedrijke bladen 'Kinderen' (oplage 150.000) en 'Ouders van nu' (160.000 lezers). In drie jaar tijds heeft Culotte met de groot ste moeite een klantenkring van enkele duizenden huishoudens opgebouwd. „We groeien langzaam tegen de verdrukking in", zegt Jonkers. „Alleen als de mensen écht mi lieuvriendelijk denken, kiezen ze voor ons." Zijn hoop is gevestigd op een volledig biologisch af breekbare wegwerpluier, die Cu lotte momenteel met een fabri kant aan het ontwikkelen is. Fred Nicolai Advertentie DE NATIONALE Inrnt. HYPOTHEEKBEURS Hypotheekrente per rente 5 juli 1994 vast gedu rende rentepercentages netto werkelijke afsluit opgave rente bij fiscale provi- bank besparing van sie in constant 38,25% 50% ABN.AMRO spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 1,00 8,00 4.40 2,92 10 jr. 1,00 8,40 4,67 3,14 15 jr. 1.00 8,80 4.95 3,36 variab. 1,00 6,50 4,29 3,46 5 jr. 1,00 7.80 5.14 4,14 spaarhyp. 1,00 7,70 4,23 2,79 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8.10 4.50 3,00 spaarhyp 15 jr. 1,00 8,50 4,77 3,22 ann. hyp 1.00 7,50 4,95 3,99 ann. hyp. 10 jr. 1,00 7,90 5,21 4,20 Aegon spaarhyp. 5 jr. 1.00 8,00 4,46 2,98 spaarhyp 15/20 jr. 1,00 8,80 5,00 3,41 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1.00 8,00 4,45 2,97 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,00 8,90 5,07 3,47 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1.00 8,00 4,45 2,97 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 8.50 4,79 3,24 spaarv.hyp. renterust 1.00 8.20 4,58 3,08 Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0.25 7,90 4,34 2,89 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0.25 8.80 4,95 3,37 Centrale spaarhyp, 5 jr. 1,00 7,80 4,25 2,78 Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1.00 8.20 4,53 3,01 ann. hyp. 2 jr. 1,00 6,50 4,29 3,46 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,60 5,01 4,04 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 7,90 4,39 2,92 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,00 8.80 5,00 3,41 Direktbank besp dir.hyp 5 jr. 1,00 7,90 4,38 2,92 GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7.90 4,39 2,92 ann. hyp. ljr. 1,00 6,40 4,23 3.41 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,70 5,08 4,09 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 8.00 4,45 2,97 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1.00 8,80 5,00 3.41 spaarhyp. 5 jr. spaarhyp. 10 jr. ann. hyp, ljr ann. hyp. 5 jr. 1,00 8,00 4.41 2,93 1,00 8.40 4,68 3,14 1,00 6,40 4,23 3.41 1,00 7.80 5,14 4,14 spaarhyp. 5 r. 1,00 7,90 4.37 2.91 spaarhyp. 7 r. 1,00 8,20 4,57 3,07 spaarhyp. 12 v. 1,00 8,60 4,85 3.29 ann. hyp. 2 r. 1,00 6.40 4,14 3,33 ann. hyp. b r. 1,00 7.70 4.98 4,00 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. sp.opt. hyp. stabiel (adviesrente) ann. hyp. variabel ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,20 3,88 2,51 1,00 8,40 4.70 3,17 1,00 8,50 4,77 3,22 1,00 6,30 4.16 3,36 1,00 7,80 5,14 4,14 Reaal exact-hyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,79 2.45 Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1,00 7,80 4.32 2.87 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 8,00 4,46 2.98 Westland lage last. 7 jr.* 1,00 8,00 4,44 2,97 Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 8,60 4,85 3,29 Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 7,80 4.29 2.84 Alg./ing za-hyp.plan 10 jr. 1,00 8,20 4.57 3,06 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. T"\ e nieuwe Alto van Suzuki komt niet uit Japan maar uit India, ivaar U goedkoper geproduceerd kan worden. Toch wordt de nieuwe Alto een flink stuk duurder dan de oude, die nog ?ninstens ticeejaar leverbaar blijft. Het nieuwe model werd zoveel volwassener dat de hogere prijs ge rechtvaardigd is, toont de eerste rij-indruk. Als de ijzeren ivaardevast- heid die de oude Alto kent behouden blijft weegt een f2500 hogere aan schafprijs ook minder zwaar. De auto iverd liefst twintig centimeter langer en acht centimeter breder. Genoeg om zowel voor- als achterin volwaardige zitruimte te bieden. Daarbij blijft nog een bagagevak van ruim 200 liter inhoud over, alleszins toereikend voor weekendbagage of ivekelijkse boodschappeninkoop. Een van drie naar vier cilinders en van 0,8 naar 1,0 liter vergrote motor laat de nieuwe Alto goed meekomen op de snelweg. Verbazend is hoe prachtig rustig hij daarbij loopt, ook als voor zo rap mogelijk inhalen een hoog toerental wordt gebruikt. Om het af te maken valt het veercomfort alles mee en stuurt de Alto bij normaal tempo niet nerveus, zoals vele heel lichte en kleine auto's doen. De stoelen zijn wat klein, maar er zitten tenminste forse beklede hoofd steunen op die hoog genoeg reiken. Het dashboard is simpel maar netjes en omvat eigenlijk alles wat nodig is, hetgeen voor de hele uitnisting opgaat. Ook in vijf gemakkelijk te schakelen versnellingen en rembe- krachtiging is voorzien. Honderden kilometers op en neer zwiepen in een sterk ver end karretje, dat krap twee zit plaatsen telt, lijkt weinig comfor tabel. Zeker wanneer er gerede kans bestaat dat het wagentje tij dens zo'n tocht meerdere keren met mankementen langs de weg komt te staan. Extra lastig wan neer je invalide bent. Zie boven dien maar eens een reparateur te vinden die bereid is aan zo'n voer tuigje te sleutelen. In Nederland zijn al nauwelijks garagehouders of bromfietsenmakers te vinden die er de handen aan vuil willen maken, laat staan op een verlaten bergpad in de Pyreneeën. Er is een Arola-rijder bekend die Parijs haalde en ook weer veilig te rugkwam. Maar dat de invalide- nauto niet het geëigende voertuig is voor een wereldreis, hebben de fabrikanten inmiddels wel begre pen. Ze zien er nu de 'ideale stads auto' in. Dit jaar al, waarschijnlijk vanaf half augustus, maakt een Europese richtlijn daarvoor in Ne derland de weg vrij. Voor allerlei soorten karretjes, die in bijna niets verschillen van de huidige invali- denauto of elektrische rolstoel, gelden straks dezelfde verkeersre gels als voor bromfietsen. En ieder een mag er in rijden. Arola is Nederlands enige fabri kant van invalidenauto's. Met vijf tien jaar pionierswerk stak het Veenendaals bedrijf de buiten landse concurrentie tot dusver de loef af. En dat wil men zo houden. In de showroom staan de prototy pes van de stadsauto-voor-ieder- een dan ook al startklaar. Daaron der een autootje dat tijdens de rit - en dat is revolutionair - van ben zine op elektrisch kan overschake len. „Zo'n voertuig heeft absoluut de toekomst", gelooft directeur D. -Waaijenberg. Voor sportievelingen heeft hij alvast ook al wat in de aanbieding: een open karretje met een pittig benzinemotortje. Het trekt in no time op naar de maxi mum toegelaten snelheid van 40 kilometer per uur. Stadsauto Buitenlandse fabrikanten van in validenauto's en hun importeurs die, omdat de regels van land tot land verschilden, geen of slechts beperkte afzetmogelijkheden had den, azen ook op de Nederlandse 'stadsauto-markt'. Zo brengt han delsmaatschappij Sieberg uit Aalsmeer sinds kort niet alleen een volwaardige invalidenauto uit Ita lië op de markt, de Amiga, maar ook een daarvan afgeleid 'City'-au- tootje. Zelfs het prestigieuze auto merk Mercedes probeert een stadsauto te ontwikkelen die de Europese stedeling comfortabel van winkel naar winkel rijdt. Zo ver is het nog niet. Het zal nog wel vijf jaar duren voordat dit soort voertuigjes gemeengoed be ginnen te worden, verwacht Arola- fabrikant Waaijenberg. Invaliden- auto's worden in kleine hoeveelhe den gemaakt. Daardoor zijn ze schreeuwend duur: 18.000 tot 35.000 gulden. Arola's benzine/ elektrische auto kost nog 40 pro cent meer. En hoe staat het met de kwaliteit? Daar hoeft de consu ment niet over in te zitten, beweert Waaijenberg. Trots laat de direc teur een map zien, waarin hij brie ven en foto's van dolblije Arola-rij- ders bewaart. „Nog nooit heb ik zo veel geld met zoveel plezier uitge geven", onthult een tevreden ko per. „Nu kunnen we weer samen komen waar we willen", meldt een aow-echtpaar. „Eindelijk kan ik weer zelf boodschappen doen", juicht een mevrouw. Eén ding is duidelijk: de Arola heeft menig ge handicapte achter de geraniums vandaan gehaald. Ogenschijnlijk is iedere Arola een der, in werkelijkheid zijn ze bijna allemaal anders. Elke auto wordt aan de behoeften van de klant aan gepast. Waaijenberg: „Wij nemen een mens en bouwen daar een wa gen omheen." Sinds de eerste Arola vijftien jaai' geleden de werk plaats uit reed, is het standaard type al knutselend en frutselend geperfectioneerd. „Dat wil niet wil zeggen dat er niets meer aan te ver beteren is. Een klachtenboek is in de showroom niet ter inzage, maar Waaijenberg kan niet ontkennen dat er ook minder tevreden klan ten zijn. Er zijn er die al meerdere malen hulploos met het wagentje langs de kant van de weg hebben gestaan. Benzineleidinkje lek, rem vast op de wielen, startslot kapot, uitlaat met enige regelmaat verstopt, een plotseling openzwaaiende deur. Een gebruiker kan dat na drie jaar en 5.000 kilometer allemaal heb ben meegemaakt. Als er dan, zoals nogal eens het geval is, nergens in de buurt een garage is die zich aan reparatie durft of wil wagen, moet de komst van een monteur uit Vee- nendaal worden afgewacht. De klant mag dan behalve de repara tienota ook de voorrijkosten beta len. Regels De kwetsbaarheid van.de invalide nauto wordt voor een niet onbe langrijk deel veroorzaakt door wettelijke regels. Zo mag de cylin- derinhoud van het motortje hoog uit 50 cc zijn. Dergelijke bromfiets motortjes stinken, maken veel la waai en vervuilen niet alleen de at mosfeer, maar verstoppen ook de uitlaat. Die euvels zijn begin dit jaar deels verholpen door stan daard een katalysator in te bou wen. Binnen afzienbare tijd, waar schijnlijk per 1 januari, komt er de finitief een eind aan dit soort misè re. Dan worden Europese regels van kracht die de toepassing van aanzienlijk minder onvriendelijke motortjes mogelijk maken. Inmiddels berijden zo'n 3.500 Aro la's de Nederlandse stoepen, fiets paden en wegen. Daar komt er zo wat iedere dag eentje bij. De laat ste jaren hebben importeurs nog eens zo'n 1.500 buitenlandse mer ken in het straatbeeld gebracht. Niet iedere gebruiker heeft de in validenauto zelf betaald. Onge veer eenderde kreeg het autootje in bruikleen van een bedrijfsver eniging, maai- draait wel op voor allerlei onderhouds- en reparatie kosten. Sinds 1 april, toen de ge meenten de 'zorgplicht' voor ge- handicaptenvervoer in handen kregen, worden nauwelijks nog in validenauto's in bruikleen ver strekt. In veel gevallen zijn boven dien benzine-vergoedingen afge schaft of fors verminderd. Invali den, zo oordelen veel gemeenten, hoeven niet per se een eigen au tootje. Voortaan wordt de gehan dicapte, als die er zelf geen kan be talen (en dat geldt voor de overgro te meerderheid) in belbus of groepstaxi gestopt. Arola-fabrikant Waaijenberg zegt dat die ontwikkeling tot dusver niet heeft geleid tot een verminder de verkoop van invalidenauto's. Maar het is voor de fabrikanten een reden te meer om zich op de ontwikkeling van de stadsauto- voor-iedereen te storten. Waaijen berg: „Heel veel dingen die je voor invaliden bedenkt, blijken ook handig voor niet-gehandicapten." Henk Postma Mevrouw, u kunt er zelfs mee op vakantie naar Spanje. Opgewekt overhandigt de vertegenwoordiger van jnvalidenauto-fabrikant Arola het contactsleuteltje aan de dankbare gehandicapte bij wie hij zojuist een fonkelnieuw wagentje voor de deur heeft afgeleverd. Tenzij de gebruikster van het autootje bijzonder avontuurlijk is ingesteld, doet ze er echter verstandig aan het vakantie advies niet op te volgen. De invalidenauto staat model voor de ideale stadsauto. Jaarlijks komen in Nederland tegen de 200.000 kinderen ter wereld. De trotse ouders willen Jat het hun oogappel aan niets ontbreekt. In hun bezorgheid kijken ze niet op een gulden meer of minder. De fabrikanten spelen daar gretig op in. De baby is big business. Als de zwangerschapstest po sitief uitvalt, zijn de aan staande ouders dolblij en staan winkeliers en fabrikanten te glunderen. Met de advieslijst van het kraamcentrum in de hand, slaan pa en ma enthousiast aan 'net winkelen. Spuuglapjes, luiers, spelden, washandjes, olie doekjes, hempjes, truitjes, broek jes, zuigflessen, flessewarmer, spenen, dekentjes, kruiken, bad je, aankleedkussen, waterther mometer, allerlei zalfjes en spe ciale bh's. De inrichting van de babykamer kost een lieve duit en dan hebben we het nog niet eens gehad over de geboortekaartjes, box, kinder wagen, autostoeltje, reiswieg en noem maar op. En een wasdroger 1500) is ook wel handig als de kraamverzorgster iedere dag het bed afhaalt. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft de gemiddelde kosten van kinderen in 1992 op een rij gezet. Afhankelijk van het inkomen schat het Nibud de totale kosten voor een kind tot zes j aai' op 320 tot 570 per maand. Op jaarbasis is dat 3840 tot 6840. Het twee de en derde kind vergen naar ver houding minder, omdat veel spullen al in huis zijn. Een kledingpakket voor een ba- Kon vroeger worden volstaan met een kinderwagen en wandelwagen, tegnwoordig moeten ouders kie zen uit die twee klassiekers plus een reeks tussenvormen. foto Jan de Vries by (hemdjes, broekjes, boxpak jes, luiers en spuugdoekjes) kost volgens het Nibud 360. Wieg, matrasje, dekbedje, dekbedje, hoezen, slopen, zeil, washandjes, badje, spelden, molton onderleg gers, kruiken en andere artikelen leveren nog een post op van ge middeld 800. Het Nibud schat de totale uitga ven voor kleding en verzorging van de baby, de inrichting van de babykamer en transportmidde len op ongeveer 3100. De kin derbijslag dekt daar maar een klein deel van. Per huishouden kunnen de uitgaven overigens sterk wisselen. Wie veel tweede hands spulletjes koopt, kan de kosten flink drukken. Cadeaupakket De babymarkt is lucratief. De fa brikanten staan te dringen om hun produkten aan de kooplus tige ouders te slijten. Een van de effectiefste methoden om een voet tussen hun deur te krijgen is het geschenkenpakket 'Hello Ba by' van Felicitas. De driehonderd hostesses van de felicitatiedienst bezoeken jaarlijks driekwart van de gezinnen met een pasgeboren baby. De kersverse ouders die zichzelf hebben aangemeld of zijn opge geven door familie dan wel ken nissen, krijgen een cadeaupak ket vol praktische produkten en aantrekkelijke aanbiedingen. De hostess maakt zes tot acht weken na de geboorte een telefonische afspraak voor een bezoek. Het is een gouden formule, be aamt Bakker. De fabrikanten verdringen zich om een plaatsje in de doos en het aantal aanmel dingen van ouders groeit nog steeds. Het op deze wijze opge bouwde adressenbestand ge bruikt Felicitas ook voor andere doeleinden. De adverteerders mogen de gege vens gebruiken voor mailingen en iedere twee maanden ontvan gen 185.000 gezinnen gratis het magazine 'Groter Groeien'. Wat dat betreft hebben de zuige lingenvoedingsproducenten (omzet jaarlijks 90 miljoen) een handicap, want die mogen geen reclame maken voor flesvoeding. De Wereldgezondheidsorganisa tie (WHO) en Unicef' hebben in 1981 een gedragscode opgesteld die reclame voor flesvoeding, flessen en spenen verbiedt, zodat moeders niet beïnvloed worden bij de keuze voor de borst of de fles. De meeste fabrikanten leefden de WHO-code al vrijwillig na. maar sinds juni zijn ze daartoe wettelijk verplicht, omdat de richtlijnen zijn opgenomen in de nieuwe Warenwet. „We onder schrijven dat borstvoeding de besté keuze is, maar we promo ten flesvoeding als een prima al ternatief', aldus general-mana ger Robert Jan Wefers-Bettink van Nutricia. Deze onderneming heeft met Nutrilon bijna 70 pro cent van de markt in handen. Grootste concurrent is Friesche Vlag (Frisolac).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 33