Ideaal van hecht Europa op kleine schaal gerealiseerd Reclamekatten leiden een eeuwig leven «SS Attractiepark )ij Brussel Expositie Amsterdam PZC ZATERDAG 9 JULI 1994 Mini-Europe, direct grenzend aan het Atomium in het Brusselse Bruparck, is een Madurodam-achtige jcreatie van Thierry Meeus, zoon van de oprichter van het pretparken concern Walibi. Attractiepark Mini- Europe bestaat nu vijf jaar: van hun ak bezeten maquettebouwers en gewiekste techneuten hebben er samen een nederzetting van gemaakt die niet alleen het ideaal van de Europese eenwording verkondigt, maar door allerlei animaties ook spanning oproept. Gepuf, gesis, geknor, gerommel, ge loei. Vlakbij schalt het Wilhelmus uit 2en luidspreker, ginds de Marseillaise. Rondsuizende treinen, snel stromend wa- ;er, dobberende vrachtschepen. Een /rachtauto die rakelings langs de rand /an een havenkade scheurt. Een vulkaan lie rookt en gromt, een raket die zich mallend wil losmaken van het aardse ge woel: je ziet -het allemaal in miniatuur, maar wie een poosje rondloopt in het 'Brusselse attractiepark Mini-Europe zou V het haast als echt gaan ervaren. Je wandelt door een verzameling keurig op schaal nagemaakte monumenten uit heel Europa, constateert dat vrijwel ieder gebouw een fabuleus stukje handwerk is, maar het bezoek zou erg eentonig worden als er niet van alles bewoog. Het is alsof een onzichtbare almacht boven het park zwevend aan de touwtjes trekt die aller hande voer- en vaartuigen capriolen laat uithaleiï. Die almacht is een centrale com puter, ergens in het hart van het park. Een brug gaat open, lichten springen op rood en een juist aankomende auto stopt keu rig op tijd, een boot passeert en de brug draait weer dicht. Even verderop jakkert een glanzende kopie van de TGV opmer kelijk geruisloos door een landschap dat vol staat met beroemde bouwwerken. Het nu vijf jaar oude Mini-Europe, gees teskind van Thierry Meeus, beoogt in ma quettes van beroemde gebouwen uit alle landen van de EU 'het ideaal van de Euro pese eenwording' uit te dragen. Meeus laat niet na er op te hameren: ,,We moeten weten dat we geen keuze hebben. Dat al leen een sterk Europa overleeft in deze we reld, waarin de concurrentie steeds groter zal worden. Wie aan de toekomst van onze kleinkinderen en achterkleinkinderen denkt, kan niet heen om een verenigd Eu ropa waarvan de landen verantwoorde lijkheid kennen voor elkaar." Vondsten Meeus mag de indruk wekken een idealist te zijn en af en toe met verre blik voor zich uitstaren als het over 'ons Europa' gaat, als zoon van Eddy Meeus, de grote baas van de succesvolle Walibi-attractiepar- ken, dient hij de commerciële belangen niet uit het oog te verliezen. En daarom beweegt er van alles in het Euro-park en wordt de bezoeker voortdurend in de nek gesprongen door onverwachte vondsten. Een Nederlands autoverhuurbedrijf zag in 1988 wel brood in een Madurodam-achtige De bekendste monumenten van Europa zijn op schaal nagebouwd in Mini-Europe. onderneming bij Bruparck, op de Heizel- vlakte waar het Atomium herinnert aan de in 1958 gehouden Wereldtentoonstel ling. Het Atomium was een stevige pu bliekstrekkers, maar de Nederlandse on derneming kreeg het beoogde Euro-park je niet van de grond. De familie Meeus nam het project over. Peter Meeus had in 1972 zijn plantages in Afrika verkocht om bij zijn terugkeer in het moederland het attractiepark Walibi te beginnen. Het ligt vlak bij Brussel en de naam Walibi is samengesteld uit de eerste twee letters van de buurplaatsen Wavre, Limal en Bierges. Het is een van de groot ste overdekte waterparken van Europa geworden, voorzien van sensationele ver makelijkheden als een enorme 'looping', sprookjespaleis, subtropisch zwempara dijs, wildwaterbaan enz. Inmiddels bezit de familie nog drie Walibi-parken in Frankrijk en sinds kort een in Nederland: Walibi Flevo, dat onlangs de honderddui zendste bezoeker begroette. Euro-dorp Thierry Meeus (38), 'gegrepen door de Eu ropese gedachte' en bovendien een fer vent knutselaar, nam de nogal simpel ge construeerde maquettes in het Bruparck over en pakte de zaken voortvarend aan. „Ik wilde Europa in miniatuur tot leven brengen, maar dan wel op een manier die jong en oud aanspreekt. Dus geen saaie nederzetting van maquettes, maar een Euro-dorp dat leeft. Ik ben op zoek gegaan naar de beste maquettebouwers - 55 pro fessionals uit zeven landen - en nam een ingenieur in dienst om er voor te zorgen dat de verlichting van de gebouwen, de voortbeweging van boten, auto's en trein tjes en andere vondsten technisch verant woord konden worden ontwikkeld." Hij liet 2400 boompjes aanrukken en 150 soorten planten om het kale, twee hectare grote park 'aan te kleden'. Maai- het bleef de eerste jaren een wat kale boel. Toch groeide Mini-Europa uit tot een van de ge wildste attracties van Brussel, met gemid deld zo'n 400.000 bezoekers per jaar, van wie ongeveer de helft uit Nederland en Frankrijk komt. Ze komen ook af op an dere attracties zoals het Atomium, de Oceade (een subtropisch- zwemparadijs van de Walibi-groep), een planetarium en Kinepolis, een van de grootste bioscoop complexen ter wereld, met bijna 24 zalen een theater dat een scherm heeft van bijna 600 vierkante meter. Tegen Mini-Europa aan leunt 'Het Dorp', een verzameling pandjes aan een plein, in de net iets te keurig nagebootste bouw stijl van het oude Brussel. Ze bevatten ca fés, pizzeria's en restaurants, waaronder een vestiging van het befaamde mossel restaurant Léon de Bruxelles dat ook aan de Grote Markt en in Parijs zit. Alle gebouwen zijn geconstrueerd op de schaal 1:25. Maar met de nieuwe Kanaal tunnel kon dat niet - die zou dan een paar kilometer lang zijn geworden. „Het aar dige van die vaste schaal is datje de ware grootte van totaal verschillende gebou wen en objecten, zoals het stadhuis van Brussel, de Acropolis, een jumbo-ferry en de Ariane-raket nu eens voor je ziet. Ook bieden de maquettes een goede mogelijk heid gebouwen die je anders nooit in hun totaliteit ziet nu eens van alle kanten aan dachtig te bekijken, zoals Centre Pompi dou." Pisa De toren van Pisa, geheel van marmer en scheef zoals het hoort en liefst 800 kilo zwaai-, wekte onlangs verwarring bij een bezoekende Russin. Thierry Meeus, gnui vend: „Door een storm was ergens in het park iets omgevallen. Toen kwam die Russische dame ineens aangerend met de boodschap: 'En daarginds valt een toren bijna om'...." De 'animaties', zoals de TGV. auto's, vliegtuigen, baggermolens en zelfs dolfijn tjes die door middel van een listig verbor gen mechaniek boven het water uit sprin gen, functioneren 2900 uur per jaar in alle weersomstandigheden. Meeus pakt een vrachtauto op die wel kabaal staat te ma ken maar niet vooruit komt. „Deze wagen rijdt computer gestuurd 5000 kilometer per jaar, wat gelijk is aan 125.000 kilome ter van een echte. Ook in prijs doet hij nauwelijks voor een echte onder. En als we het toch over prijzen hebben: die Ariana-raket, gebouwd door een Nijmeegs bedrijf, heeft ons een ton gekost. Iedere vijf minuten gaat hij met veel rook en la waai omhoog. Prachtig vinden de mensen dat. De TGV die daar rijdt legt 10.000 kilo meter per jaar af en is een exacte kopie. De rails moeten als het regent minimaal twee keer per dag worden gepoetst. We moeten regelmatig alle dertig wielen vervangen en als ik u nou vertel dat die met de hand worden gemaakt en vijftig gulden per stuk kosten..." Een werkende baggermolen in het haven complex, een brandblusboot die een elke minuut terugkerend vuurtje blust, beie rende kerkklokken, volksliederen die weerklinken na een druk op de knop, en vliegtuigen (Airbus) die taxiën over een landingsbaan, een sloopmachine die een stuk uit de Berlijnse muur staat te halen, een rommelende en rokende Vesuvius, draaiende Hollandse molens: dat alles wordt elektronisch vanuit de centrale computer aangestuurd. Onmisbaar is dan ook een catalogus (in negen talen, zelfs in het Chinees), waarin alle nagebouwde monumenten en attrac ties van de landen zijn beschreven en afge beeld, zoals je ze al rondwandelend kunt herkennen. De Eiffeltoren, gemaakt van messing, is bijna 13 meter hoog en weegt 1800 kg. In sommige van de 100 gebouwen zijn meer dan honderdduizend met de hand bewerkte steentjes verwerkt, om van de dakpannetjes en leitjes nog maar niet te spreken. De tientallen miljoenen die in het park zijn geïnvesteerd, zijn er volgens Thierry nog niet uit. Maar de vele schoolklassen die Mini-Europe bezoeken, leveren vol gens hem het bewijs „dat een wezenlijke bijdrage aan verbreiding van de Europese Gedachte wordt geleverd." En confronteer je Thierry met de uiterst matige opkomst bij de Euro-verkiezingen dan is hij allerminst uit het veld geslagen: „Let op, dat wordt beter. Tegen de kinde ren zeg ik op rondleidingen altijd: denk er om, het is aan jullie!" Dirk de Moor De Franse kunstenaar Théophile-Alexandre Steinlen plaatste in 1894 zijn dochtertje Colette en zijn drie katten op een reclame-affiche voor gesteriliseerde melk. In een lange rode jurk zit het snoezige meisje geconcentreerd aan een kom melk te nippen. Aan haar voeten steken de katten parmantig bedelend hun kopjes omhoog. Colette werd zeker tienduizend keer afgedrukt, maar zoals gebruikelijk bij reclames verdween ze spoedig uit het straatbeeld. Een expositie in het KattenKabinet in Amsterdam laat zien dat reclamekatten daarentegen een eeuwig leven leiden dat zich aan elk modeverschijnsel onttrekt. ke West-Europa kreeg door zijn associatie met Op schilderijen met bijbelse voorstellingen werd Jeroen Bosch in de 15de eeuw de kat om de hoofd- heidense godinnen als de Egyptische Bastet, de de kat vaak vereenzelvigd met de duivel. Ook op zonde (een van de zeven) hooghartigheid uit te Romeinse Diana en de Oud-Germaanse Freya. allegorische werken kwam hij er slecht af: zo koos beelden. Het KattenKabinet is gevestigd in het eeu wenoude grachtenhuis van zakenman Bob Meijer. Na een verblijf van twee jaar aan de over kant van de Herengracht is het museum deze week heropend op zijn oorspronkelijke stek. In de tentoonstellingsruimte op de eerste verdieping waant dé bezoeker zich terug in de Gouden Eeuw en komen de tientallen affiches prachtig tot hun recht. Het grootste deel is gemaakt tussen 1890 en 1940, een periode waarin artiesten als Steinlen van hun reclame-opdrachten prachtige kunst werken maakten. Bij de expositie is een catalogus uitgebracht waarin Fransje van Gooi de geschiedenis van de kat in de reclame behandelt. Ze wijst om te begin nen op de slechte naam die de kat in het christelij Reclametekening uit de Franse school. fotografie Cees Zorn De bekende witte 'batterij-kat'. De rehabilitatie van de kat liet niet lang op zich wachten en op schilderijen van onder anderen de 17de eeuwer Jan Steen figureert hij vooral als ge liefd huisdier. Zoals te verwachten valt, maakten de reclamemakers in hun afbeeldingen veelvuldig gebruik van zijn zachte vacht, scherpe gezichts vermogen, vitaliteit, aanhankelijkheid en speels heid. Daarmee werd (en wordt) een grote variëteit aan produkten aan de man gebracht. Handelsmerk De voorbeelden lopen uiteen van alcoholische dranken en rookwaar tot schoensmeer en van handcrème en batterijen tot auto-onderdelen. Vooral de fel gekleurde en expressief-gelijnde voorbeelden uit de Franse 'school' zijn nog steeds een genot om naar te kijken. In 1895 maakte Jules Chéret bij voorbeeld een affiche onder de titel 'Quinquina Dubonnet'. Daarop zit een kat naast een mondaine dame die met een verheerlijkte blik in haar ogen naar een glaasje Dubonnet in haar rechterhand kijkt. Dat de kat tot ver in de jaren dertig het handelsmerk van de firma bleef, laat een advertentie van d'Ornellas uit 1937 zien. Drie katten presenteren daarin het drankje met de nog steeds bekende uitroep 'Dubo, Dubon, Dubon net'. Een van de Nederlandse bijdragen aan de exposi tie is het blikken reclamebord met batterijen van het merk 'Witte Kat'. Alleen al vanwege de vorm geving had dit merk nooit mogen verdwijnen: de hagelwitte kat op een rood-zwarte ondergrond is een perfecte onderstreping van de slogan 'Kwali teit heeft ALTIJD Voorrang!'. Kees Kelfkens plaatste de kat op zijn affiche voor de Boeken week van 1958. Hij zit op een schommelstoel en vlijdt zijn staart over een opengeslagen boek. Het resultaat is effectief: wat is er tenslotte aangena mer dan huiselijk wiegend een boek lezen in het gezelschap van een zacht spinnende kat? Op de expositie wordt ook een videofilm met kat- tenspotjes vertoond. In de chique rust van het KattenKabinet zijn ook deze hedendaagse la waaimakers het zoveelste bewijs dat de reclame katten vast en zeker over een eeuwig leven blijven beschikken. De expositie 'De kat in de reclame' in het KattenKabinet Herengracht 497, Amsterdamduurt tot en met 28 au gustus. De openingstijden zijn van dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 tot 17 00 uur. Fran^oise Ledeboer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 31