Zwarte cultuur komt boven Trappen Voetbaldroom Zuid-Afrika ontdekt zichzelf reportage ZATERDAG 9 JULI 1994 25 De traditionele viering van de 21e verjaardag van Zulu-meisjes in Kwa Zulu. foto Felix Kalkman. Er is politieke vrijheid in Zuid-Afrika. De menselijke waardigheid is hersteld. Niet langer leggen blanke bestuurders hun normen en waarden op. Dit opent de deur voor de culturele bevrijding van de zwarte gemeenschap. De regering van president Nelson Mandela, hijzelf is een inheems stamhoofd, erkent zwarte tradities als waardevol erfgoed, neemt ze op in liet landsbestuur en geeft ze een belangrijke plaats in het dagelijks leven. Zuid-Afrika ontdekt zijn onderdrukte culturen. Maar inheemse gebruiken en democratie kunnen botsen. de Zuid-Afrikaners opnieuw on voorstelbaar. Nog niet eens zo lang geleden mochten zwarten en blan ken volgens de wet niet samen op een school zitten, niet samen trou wen, niet naar dezelfde wc, niet naast elkaar wonen of naast elkaar worden begraven. Nu vormen ze samen een regering van nationale eenheid, zitten ze sa men op dezelfde parlementsbank en zijn er zwarte regionale pre miers en ministers die blanke on derdanen besturen. Ze leven door gaans nog altijd op aparte plane ten, maar er bestaat een gretige wil tot samenwerking. Zuid-Afrika is op een culturele ontdekkings tocht. Blanken, die zich altijd als toeris ten in eigen land hebben gedragen en zwarten alleen als bedienden kennen, schrijven zich massaal in voor taalcursussen: ze leren Zulu in de omgeving van Johannesburg en Xhosa in de Kaap. Taal is belangrijk. Het is de sleutel voor het behoud van de eigen iden titeit en biedt tevens inzicht in het leven van anderen. Er zijn elf offi ciële talen in Zuid-Afrika. En om dat de regering verzoening hoog in het vaandel heeft, zijn er, in af wachting van een nieuwe hymne, twee volksliederen: Die Stem, het bestaande Zuidaffikaanse volks lied, en Nkosi Sikelel'i Africa (God zegent Afrika) in het Xhosa. Ook die twee volksliederen dragen bij tot wederzijds respect. Zo heeft het door blanke Afrikaners gedo mineerde rugbyteam bij zijn ver trek voor wedstrijden in Nieuw- Zeeland aan president Mandela beloofd, dat het Nkosi Sikelel'i Af rica van buiten zal leren en uit vol le borst zal meezingen, wanneer het voor het begin van de wedstrijd wordt gespeeld. De geste lijkt ffi- tiel, maar is een aardverschuiving. Op veel meer vlakken in de Zuid- afrikaanse samenleving tekenen zich vormen van toenadering tus sen de verschillende culturen af. Altijd al zijn er projecten van lief dadigheid geweest, doorgaans ge trokken door de kerken. En altijd hebben mensen van alle rangen en standen apartheidswetten getrot seerd en cultuurlijnen overschre den. Maar zij waren de pioniers. Zij wa ren de mensen die met hamer en beitel de eerste gaten sloegen in de muur van apartheid. Nu die muur is gevallen, krijgt Iedereen met an dere culturen te maken, bewust of onbewust. De commercie neemt in een aantal gevallen het voortouw. Slimme on dernemers openen restaurants met traditioneel zwarte gerechten. In de welgestelde Johanesburgse wijk Rosebank is de blanke versie van een zwarte shebeen (kroeg) zo'n doorslaand succes, dat het als experiment begonnen café, met zijn swingende zwarte jazzmuziek, open blijft. En er komen steeds meer zwarte bezoekers. Uitdaging Maar de integratie moet verder gaan dan deze min of meer opper vlakkige en toevallige contacten. De regering van Mandela wil de zwarte culturen doelbewust onder deel maken van het alledaagse le ven. Zo zullen de traditionele gene zers, de sangoma's, worden opge nomen in het ziekenfondspakket en dient hun wijze van genezen te worden erkend. De grootste uitdaging voor het nieuwe kabinet ligt ongetwijfeld echter in de integratie van tradi tionele stamhoofden in het lokale bestuur. Dit is waar gebruik en wet botsen, waar culturen botsen, tus sen blank en zwart, maai- zeker ook tussen zwarten onderling. Dit is waar mensen, of ze willen of niet, naar een balans moeten zoeken tussen westerse en traditionele normen en waarden. Uitgedaagd door de hervormin gen, eisen stamhoofden en konin Het. optreden van de traditio nele lofzanger in het parle mentsgebouw in Kaapstad maakt op slag duidelijk dat met het uit luiden van het blanke bestuur en het installeren van een democra tisch verkozen regering meer is veranderd dan alleen de huidsklem- van de kamerleden. Gekleed in luipaardvel en doeken, danst de lofzanger op deze gedenk waardige dag in mei breed geba rend op het rode tapijt tussen de Victoriaanse parlementaire ban ken. Met luide stem, in het voor ve len onbegrijpelijke Xhosa, prijst hij de geachte afgevaardigden. De vergaderzaal, voorheen een ko pie van het Britse Lagerhuis, ver toont nu onmiskenbaar trekken van een Afrikaans land: verschei dene nieuwe parlementariërs dra gen bontgekleurde, ruimvallende pakken (zonder stropdas) of jur ken. Ze contrasteren sterk met de stijve krijtstreepkostuums en staalgrijze mantelpakjes van de in het parle ment teruggekeerde blanken. Die kijken elkaar vertwijfeld aan: is dit het nieuwe Zuid-Afrika? Het wordt ze snel duidelijk dat meer tradities overboord gaan. In dit voormalige mannenbolwerk kiezen de parlementariërs een vrouw tot kamervoorzitter: de ac tiviste voor vrouwenrechten dr Frene Ginwala. Met de hindoes- taanse sari rond de schouders neemt ze onwennig maar trots plaats in de hoogste stoel van de zaal. En roept de euforische leden dadelijk tot de orde. Als Nelson Mandela een dag later wordt beëdigd als eerste zwarte president van Zuid-Afrika, weder om begeleid door uitbundig decla merende lofzangers, weet de natie het zeker: het land is aan het ver anderen en met nieuwe leiders ko men nieuwe zeden. Het is voor het eerst dat de burgers in de praktijk zien waartoe de ab stracte onderhandelingen over po litieke hervormingen leiden. Ze zien dat oude en nieuwe gewoon ten in elkaar worden geschoven. Zwart giechelt over de vrijpostig heden van de lofzanger; blank overwint snel de gedachte dat zo'n schaars geklede, brullende man, onbeschaafd zou zijn, en niet zou passen in de statige atmosfeer van een parlement, of zou misstaan tussen de tientallen staatshoofden die de inhuldiging van Mandela bijwonen - dit is tenslotte Afrika. De veranderingen zijn dramatisch, en het aanpassingsvermogen van Nelson Mandela tussen zijn aanhangers. gen opnieuw hun posities op als leiders van gemeenschappen. „Wij, de traditionele leiders, verte genwoordigen de meerderheid van de Zuidafrikaanse bevolking", zegt chief Patekila Holomisa, voor zitter van de vereniging van tradi tionele leiders Contralesa. Deze leiders verheffen hun stem nu kolonialisme en apartheid zijn ver dwenen. En hoewel inheemse waarden zijn verwaterd door blan ke onderdrukking, verstedelijking en Europese invloeden, spelen de traditionele leiders nog altijd een prominente rol op het platteland, waar eeuwenoude gebruiken in ere worden gehouden. De stamhoofden en koningen wa ken als 'vaders van de familie' over de gemeenschap: ze verdelen het land, lossen geschillen op, regelen de administratie; in alle sociale, re ligieuze en culturele gebeurtenis sen hebben de chiefs het laatste woord. Anders dan de voormalige blanke regeringen, wil de Mandela-rege- ring dit inheemse leiderschap inte greren met het op Westerse leest geschoeide landsbestuur, met zijn verkozen parlement en wetboe ken. Integratie zal uitlopen op con frontatie, maar Mandela schuwt dat niet. Hij denkt dat met geven en nemen een werkbaar evenwicht tussen beide bestuursvormen is te creëren. In de voorlopige Grondwet is vast gelegd dat op lokaal niveau stam hoofden en koningen 'ambtshalve' in de gemeenteraad komen: op provinciaal en landelijk niveau krijgen ze adviserende raden. Maar deze maatregelen gaan Con tralesa, die zegt 80 procent van de traditionele leiders te vertegen woordigen, niet ver genoeg. Chiefs moeten automatisch burgemees ter van de gemeente worden en ook blanken besturen. Op lande lijk niveau moeten ze lid zijn van de Senaat, zodat ze meebeslissen over wetgeving. Ze zouden daar met fundamentele vraagstukken over het democrati sche gehalte van traditioneel be stuur te maken krijgen. Inheemse gebruiken zijn doorgaans gestoeld op gebruiksrecht. Dat botst niet zelden met in de Grondwet vastge legde rechten. De democratisering van Zuid-Afri ka zet vastgelegde verhoudingen, met name op het platteland, op hun kop. Nu is het leven nog sim pel: de vrouw luistert naar de man, die op zijn beurt zijn respect be toont aan het stamhoofd, die weer luistert naai- de koning. Wat als een vrouw op grond van de wet haar gelijke rechten opeist? Vrou wen vallen met name over polyga mie, wat veelvuldig voorkomt, en over de lobola, de bruidsschat. „We willen niet worden verkocht", is hun klacht. Contralesa heeft deze kwesties meermalen besproken, maar komt er niet uit. Toch moeten de tradi tionele leiders meer bevoegdheden krijgen in het nieuwe Zuid-Afrika, zo besluit Contralesa tijdens een vergadering in Johannesburg, waai- voor het eerst meerdere ko foto Philip Littleton/AFP ningen en een koningin aanschui ven bij de stamhoofden. Hoewel de leiders hameren op tra ditionele waarden, zijn de Wester se invloeden niet aan hen voorbij gegaan. Een argeloze bezoeker zou kunnen denken in een vergadering van accountants te zijn beland. Deelnemers zitten met papieren op schoot, drinken koffie in de pauze, lunchen in het restaurant van het hotel. Reclame voor een bank, de hoofdsponsor van de con ferentie, staat achter het podium. Het is de eerste vergade.ring van traditionele leiders na de verkie zingen van eind april, of, zoals zij zelf zeggen, „na de bevrijding van het land van vreemde overheer sing." Nelson Mandela, de gastspreker, neemt ruim de tijd om met zijn me de-stamhoofden te praten. Hij gaat uitgebreid in op de nieuwe rol voor de traditionele leiders. „Aan alles wat we doen, ligt één taak ten grondslag: de mensen dienen. Het fundament van onze gemeen schap, is de wil van onze mensen", aldus Mandela. Culturele bevrijding en integratie zijn belangrijk, maai- complex. Traditionele leiders dienen zich flexibel op te stellen, waarschuwt Mandela: „Ons land moet profite ren van de wijsheid van de stam hoofden en koningen. Zij moeten de gemeenschap helpen bij haar ontwikkeling, en zich niet opstel len als passieve hoeders van tradi ties." John van Schaik Mijn bril met dubbele focus is sinds kort een gegeven waarmee ik moet leren leven. Iedereen die vanwege de nade rende ouderdom eenzelfde hulpstuk nodig heeft, kent de eerste wankele schreden. Hoe moet je je hoofd houden als je loopt? Als je te diep in je glazen kijkt, wordt de aarde terstond een wazige massa, die levens gevaarlijk kan worden. De grootste moeilijkheid blijkt het afdalen van trappen te zijn, Belgische in het bijzonder. België heeft er vele en ze lijken allemaal even onneembaar. De trappen die naar het Justitie paleis te Brussel leiden, zijn niet alleen 42 meter hoog, de treden zijn bovendien zo ver uit elkaar geplaatst dat je je knieën bijna tot je kin moet op trekken om de volgende stap te kunnen nemen. De gang naar beneden is zo mogelijk nog er ger, zeker met dubbele focus. Het Justitiepaleis is dan ook niet voor niets gebouwd op wat vroeger in Brussel de 'Galgen- berg' iverd genoemd. Dan zijn er de trappen naar de citadel van Dinant. Naar bo ven is al geen pretje, het zijn honderden en honderden tre den. Maar naar beneden gaan is een regelrechte crime. Naar mate je verder afdaalt, wordgn de trappen steeds steiler en de treden steeds smaller. Boven dien zijn ze in de loop der jaren flink uitgesleten. Het is een at letische topprestatie om weer heelhuids de begane grond te bereiken, zeker met dubbele fo cus. Er is dan ook niet voor niets een heel handig kabel baantje aangelegd. Het is de uitgave van een flinke handvol franken meer dan xoaard. Dit zijn echter nog trappen die je gemakkelijk kunt vermijden. Het zijn de trappen van het da gelijkse leven in Brussel die je de das omdoen, de trappen bij voorbeeld van de treinstatioiis. België is vroegtijdig begonnen met het aanleggen van zijn spoorwegen en heeft volgens de statistieken met zijn vierdui zend kilometer rails het dicht ste en drukstbereden spoor wegnet van de wereld. Daar zijn inmiddels wel wat kilome tertjes op bezuinigd, maar er rijden nog steeds heel ivat trei nen vandaag de dag in België. De Belgische spoorwegen en dan met name de stations heb ben echter wel zwaar te kam pen met de Wet op de Remmen de Voorsprong. Omdat België zo vroeg met zijn spoorwegen is begonnen, heb ben de stations over het alge meen geen gelijke tred met de tijd kunnen houden. Waar je ook.komt, bijna overal moetje opboksen tegen steile, smalle stenen trappen, in de meeste gevallen ook nog bar slecht verlicht met slechts hier en daar een gelig peertje. Zeker met dubbele focus geen pretje. Het schrijnende dieptepunt van dit alles is het Brusselse Centraal Station. Het valt nau welijks te begrijpen dat dit sta tion een schepping is van één van België's beroemdste archi tecten, Victor Horta. Hij stierj dan ook nog tijdens de bouw, net overigeris als de architect van het Justitiepaleis. In de ca tacomben van het Centraal Station waan je je echt in de on- derwereld. De wanden zijn zwart beroet, er is nauwelijks licht en de gedateerde aan plakbiljetten bejubelen 7iog het tijdperk van de steenkool. Met dubbele focus heb je daar wei nig te zoeken. Het is niet overdreven om te stellen dat Belgische trappen soms dodelijk kunnen zijn. Op 7 december 1960 kwam de be roemde pianiste Clara Haskil jammerlijk ten val op de trap pen van het Brusselse Zuidsta tion. Ze stierf enkele uren later. Menig voetbaldroom op Cu rasao is de laatste weken tijdens het WK-voetbal aan diggelen geslagen. Nederland is niet zonder meer de favoriete club, want er is hier een rijkge schakeerde gemeenschap. Veel Curaqaoenaars riepen vo rige week nog keihard dat Ar gentinië of zelfs Colombia zeer gevaarlijk ivaren. En ook 'un derdog' Kameroen kon op en thousiasme vanuit Curaqao re ken. Met het verlies van die clubs kwam er een eind aan een illusie die sommigen nog niet teboven zijn. Voor wie moetje nu zijn? Een lastig probleem, want je moet wel voor iemand zijn om deel te blijven nemen aan de discussies die werkelijk overal de hele dag en ook door ieder een over voetbal worden ge voerd. Wie denkt dat alle ex perts zich in Nederland verza meld hebbenheeft het mis. Ze zitten hier in de cafés van waaruit de presentatie van de voetbahvedstrijden wordt ge daan. Ik hoor zelden precies wat ze zeggen, want door de in tonatie en de overtuiging waarmee ze spreken en de on gelooflijk serieuze uitdrukking op het gezicht word ik afgeleid. Voetbal leeft op Curaqao. Niet alleen onder de voetbalfana ten, maar letterlijk overal. De wedstrijden worden op drie ka nalen live uitgezonden. En wie geen televisie heeft, of ivie met z'n stomme kop toch een af spraak heeft gemaakt of echt niet weg kan blijven van z'n werk, komt op straat, in alle winkels, in banken, in restau rants, echt overal tv's tegen. In de winkels had ik het al gezien, maar de banken zijn ook ver sierd, zo merkte ik deze week. Rood-wit-blauwe en oranje bal- lonnen, vlaggetjes en slingers sieren de balie op. En er staat natuurlijk een grote tv. Er is opvallend veel oranje kle ding als Nederland speelt. Niet van die voetbal-T-shirts en petjes, maar gewone nette kle ding in de kleur oranje, ook bij dames. Wat gaat er door hen heen als ze 's ochtends voor de klerenkast staan? Het heeft wel iets aange7iaams. vind ik. In Nederland werd ik nogal STANDPLAATS:^^/ Stella van Rijn eens moe van de voetbalgekte. Ik kijk graag naar voetbal, maar niet met al die uitzinnige poespas eromheen. Maar ge loof me, ik heb hier in de super markt zelfs een oranje cake ge kocht. Toeristen uit Nederland kun nen zich deze dagen helemaal uitleven. Ze hoeven in hun vakantie helemaal niks te mis sen. Een aanzienlijk aantal ca fés en restaurants is omge doopt tot sportcafé. Er staan grootbeeld tv's, er is bier ge noeg en er zijn ook zelfs spe ciale maaltijden, afgestemd op het land dat speelt. Deze week maakte ik echter het toppunt mee. Woensdag is de dag van de wekelijkse pers conferentie van het kabinet. Vooraf iverd door de collega's druk gediscussieerd over de laatste en de nog te spelen wed strijden. Ik had ook niet anders verwacht. Er speelde het pro bleem wat ik al noemde: voor wie moetje nu zijn? Tijdens de persconferentie lag het ondenverp zowaar even stil. Direct na afloop echter, toen de premier al ivas opge staan, liep een van de collega 's op hem af. Ik dacht dat hij zo slim was om even face-to-face nog een gevoelige vraag te stel len. Maar nee: ..Wat denkt u van de wedstrijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 25