Voetbal is bijna religie Lief en leed in grootbeeld A vrije tijd 29 Lilian Dool ontwerpster decor WK 60 jaar Cineac Oplossing puzzel vrijdag Oplossing cryptogram i1111 i 111 i i li i r ZATERDAG 2 JULI 1994 „Ik hou niet van plat-realistische decors. Er moet bij mij iets te ontdekken blijven. foto Bende Bruyn Lilian Dool drukt deze zomer haar stempel op de WK. Nee, rustig maar, heren voetballiefhebbers, u heeft niets gemist. Dool is niet de eerste vrouwelijke trainer van deze WK, zij is de ontwerpster van het intrigerende decor waartegen de WK-uitzendingen plaats vinden. De laatste tijd is dat decor steeds vaker en langer in beeld. Het nobele hoofd van het Vrijheidsbeeld met de structuur van een voetbal. Een hoofd dat langzaam oprijst uit de grasmat met daarnaast honderden oranje boa's die geheimzinnig bewegen in een door een ventilator opgewekt briesje. Dool: „Ik heb de glamour van een land als de Verenigde Staten proberen uit te beelden en daarnaast willen aangeven dat voetbal hier, in Europa, bijna een soort godsdienst aan het worden is." Lilian Dool bewoont een smaak vol ingerichte woning in Lei derdorp. Veel beelden in de ven sterbank, veel kunst aan de muur. De meeste kunstvoorwerpen zijn van eigen hand. Want Dool volgde ooit een opleiding schilderkunst aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Maar naast die oplei ding was ze ook zeer geïnteres- seerd in ballet. Ze danste zelf en gaf les. „Door die belangstelling voor ballet ben ik eigenlijk gekomen tot het ontwerpen van decors. Bij bal letuitvoeringen maakte ik vaak zelf decors en na een stage bij de televisie heb ik uiteindelijk defini tief voor dit vak gekozen. Hoewel, ik ben eigenlijk free-lance art-di rector. Dat betekent datje samen met de regisseur en de camera mensen bekijkt hoe een program ma er tot in detail kom uit te zien. Ik hou de totale styling van zo'n programma in de gaten." „Voor veel Nederlanders is het vrij heidsbeeld nog steeds de personifi catie van de Verenigde Staten. Maai- dat is natuurlijk een groot cliché, dat kun je niet zonder meer gebruiken. Daarom heb ik dat beeld het aanzien gegeven van een voetbal met een goddelijk gezicht; het gezicht van het Vrijheidsbeeld lijkt immers op het gezicht van een Griekse god. Met de oranje boa's heb ik de pompons willen uitbeel den waarmee de cheergirls in Ame rika sportwedstrijden opluisteren. Kijk, ik hou niet van plat-realisti- sche decors. Er moet bij mij iets te ontdekken blijven." „Het beeld ligt een beetje schuin naar achteren. Daardoor krijgt het iets groters, iets machtigers. Alsof het uit de grasmat wordt opge stuwd. Het is net alsof dat hoofd de verrichtingen op het veld in de ga ten houdt. Dat leek me een mooie symboliek. Het hoofd loopt door in de fake-grasmat, waarop dan weer de tafel van de presentatoren staat. Die tafel heeft de vorm van de Verenigde Staten. Met lijnen van staal, lijnen die de krijtlijnen op het voetbalveld uitbeelden, zijn de verschillende staten aangege ven. En de stralen van het aureool om het hoofd van het beeld wijzen naar de namen van de steden waar de wedstrijden worden gespeeld. Omdat de studio maar vier meter hoog is, heb ik een paar van die stralen wat moeten omknikken, maar dat zie je op de televisie niet." Snelheid Lilian Dool heeft een indrukwek kende staat van dienst als decor ontwerpster en art-director. Ze ontwierp het decor voor program ma's als Sesamstraat en werkte mee aan Love Letters van Linda de Mol. Ook het decor voor de televi sie-uitzendingen van de Winter spelen in Lillehammer is van haar hand. Voor het decor bij de WK praatte ze met voetballers en be zocht ze de wedstrijd Volendam- Ajax, wat haar tot de conclusie bracht dat voetbal in essentie toch niet meer is dan „met z'n allen kei hard achter een bal aanrennen en scoren. Mijn vak en het voetbal hebben misschien één ding ge meen: snelheid. Je moet als je voor de televisie werkt, erg snel werken. Dit ontwerp moest er in twee we ken zijn. Ik had de volledige vrij heid maar er zijn dingen waai' je echt niet omheen kunt. Voor de herkenbaarheid moest er natuur lijk toch oranje in." „Ik heb eerst een klein model ge maakt van de kop. Die is nader hand bij de NOB op ware grootte nagebouwd. Ik geloof dat er wel tien zakken gips in die kop zijn gaan zitten. Ik ben tot op het laat ste moment aanwezig geweest bij het maken van dit decor. Nader hand ben ik in mijn eentje nog even teruggegaan om wat kabels onder de grasmat weg te werken." „Kijk, als je schildert komt je werk misschien in een museum te han gen. Van dit ontwerp willen ze de kop tentoon gaan stellen in een van de omroepgebouwen. Maar voor de rest ben je natuurlijk af hankelijk van wat een omroep met je decor gaat doen. Maar goed, daar ben ik nooit moeilijk in. Het gaat eigenlijk nog niet eens om het ontwerp op zich. Het gaat erom hoe zo'n ontwerp er op het scherm uitziet." Cees van Hoore Aan al degenen die zich plegen te amuseren met Haagsche Post of Stuiverblad, Hel Leven of de Lach, de Sportkroniek of de Prins, voorspel ik een meerdere of mindere verslaafdheid aan het geïllustreerde, bewegende, sprekende en zingende tijdschrift dat Cineac heet." Jan Duiker deed deze voorspelling in november 1934 bij de opening van zijn Cineac-bioscoop aan de Amsterdamse Reguliersbreestraat. Hij had het goed gezien: de doorlopende voorstellingen met nieuws en tekenfilms zouden al gauw drommen bezoekers trekken. De manifestatie 'Cineac Actuel. Zestig jaar Cineac in Amsterdam' kijkt de komende maanden terug naar de tijd dat het tv-journaal nog geen alleenheerser was. De enorme populariteit van de Amsterdamse Cineac-bio scoop was ook voorspeld door Hendrik Scholte, die in 1934 nog bekendheid genoot als oud-voor zitter van de Nederlandse Filmli ga. „Het journaal is de eerste stap naar den wenschdroom van de ge lijktijdigheid van alle leven. En zoolang de televisie niet geperfec tioneerd is. zal zij tevens het meest directe en suggestieve communi catiemiddel zijn dat de wereld kent", verzekerde hij dat jaar in de speciale openingspublikatie. Tijdens de manifestatie worden gerestaureerde journaals uit de ja ren dertig en veertig vertoond. De beelden komen uit de collectie van het Nederlands Filmmuseum en maken duidelijk, dat Duiker en Scholte zich beslist niet aan over drijving schuldig maakten. Lief en leed als de begrafenis van de verongelukte Belgische .konin gin Astrid, de Duitse bezetting van het Rijnland, de Olympische Spe len in het Berlijn van 1936, de Ita liaanse inval in Abessynië, de Spaanse Burgeroorlog, verloving en huwelijk van Juliana en Bern- hard en de eerste stapjes van Bea trix: zelfs de verwende televisiekij- .ker van de jaren negentig zal deze zwart-wit beelden fascinerend vin den. Groot Het effect van de weergave op een groot beeld speelt daarbij een be langrijke rol. De bioscoop haalt de gebeurtenissen zo dichtbij dat de huidige presentatie van het dage lijkse nieuws op een klein televisie- De Cineac-bioscoop aan de Amsterdamse Reguliersbreestraat anno 1938. scherm ineens nogal oppervlakkig lijkt. Maar bovendien bevredigen ze ook nu nog onze nieuwsgierig heid. Wie zal niet gevoelig zijn voor vele vierkante meters bewegende beelden van de sombere, gewonde koning Leopold die achter de baai- van zijn alom beweende Astrid loopt? Wie meer wil weten over de (voor geschiedenis van de 'Cineac' kan een expositie in de bioscoop bezoe ken; voor een hedendaagse endant zorgt het Stedelijk Museum Bu reau Amsterdam. In 'Simula crum', het blad van het Kunsthis torisch Instituut van de Universi teit van Amsterdam, is eveneens een schat aan informatie verza meld. Margriet Schavemaker laat in het blad weten dat het vertonen van journaals als hoofdfilm in de jaren twintig al populair was geworden in Frankrijk en Engeland. In of na bij stations in grote steden werden ruimtes voor filmvertoningen ge opend waai' de wachtende reiziger altijd kon binnenvallen om actua liteiten uit binnen- en buitenland te bekijken. De recente uitvinding van de geluidsfilm had deze verto ningen immens populair gemaakt. De Franse zakenman Reginald Ford vermoedde een gat in de markt en probeerde overal in Eu ropa actualiteitenbioscopen te vestigen. De formule van zijn Ci neac N.V. was dezelfde als bij de stationsvoorstellingen, de bezoe kers konden gaan en komen wan neer ze wilden. Na Frankrijk en België was Nederland aan de foto Nederlands Filmmuseum beurt: naast Amsterdam kwamen er ook Cineac-bioscopen in Den Haag en Rotterdam. Fran^oise Ledeboer De manifestatie in dc Cineac (Regu liersbreestraat 31-33, Amsterdam) duurt lot en met 28 augustus. De oude .journaalfilms worden in de Cineac ver toond op 25 juni van 11.00 tot 18.00 uur en maken daarna deel uit van de expo sitie over Duikers Cineac bij het Slede- lijk Museum Bureau Amsterdam (Ro zenstraat 59, Amsterdam). De tentoonstelling in de Cineac is ge opend van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur; bij Bureau Am sterdam op dezelfde tijden van dinsdag tot en met zondag. Op 26 juni en 3 juli worden in het Stedelijk Museum (Pau- lus Potterstraat, Amsterdam) om 13.00 uur lezingen gehouden door onder meer Gerrit Oorthuys, Guus Luyters, Maurice Nio en Mark Holthof. puzzelen i 11 i i M i i 11 i i li i i M ii111i11i i N R D A L B D N E T H C O E E E 1 T C A D E R A P R Z Z E E N N O B A N L E N E E R E 1 P A P 1 A D V E L L IJ T s E R G G A R S T D R K U R D A E C E E u 1 N E A s L P F T G 1 N A E A P T A W O E 1 T A L L T L O E A T U O N L K E B 1 N R R O R N E N E S K D L E T N G A T E 1 G R 1 N A T A E A R N R M N E T O U 1 G L E N B V E M P R V T U E V 1 U T K N 1 O A A C B D B R T N A R U O C R A A T N A R K s G A D N O Z ABONNEE ACTUALITEITEN ADVERTENTIE ARTIKEL AVONDBLAD BINNENLAND BUITENLAND COMMENTAAR COURANT DRUK FOTO INKT KATERN LEZEN LEZER NIEUWS OCHTENDBLAD OPLAGE PAGINA PAPIER PERS REDACTEUR REDACTIE REGIONAAL REPORTAGE RUBRIEK STIJL ZONDAGSKRANT De woorden op de eerste en derde verticale re gel zijn: bovenarm en Aalsmeer. Het sleutel woord luidt: 'opluchting'. b r a a d V e t O n a t t e n t V e 1 d r 1 e s' e n s G h e d e n u m e r e k a g e n t u u r r i e t s n i P m a r a t h O n In deze mengelmoes van letters zijn al de genoemde woorden verstopt. Ze zijn te lezen van links naar rechts, van rechts naar links, van boven naar bene den of omgekeerd of schuin. Sommige letters worden dubbel gebruikt. Streep alle woorden door. De resterende letters vor men dan regel voor regel van bo ven naar beneden nog een woord. Stuur dit woord uitsluitend op een briefkaart naar: Puzzelredactie PZC Postbus 466 4380 AL Vlissingen Uw briefkaart moet uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit zijn. Vermeldt daarbij uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prij zen beschikbaar: eerste prijs een VVV-bon van 50.-, tweede, derde en vierde prijs een tfVV- bon van 25.-. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC-bijlage 'Vrije Tijd' van vol gende week. De prijswinnaars van het cryp togram van afgelopen zaterdag zijn: A. P. Jobse, Weststraat 29 te Koudekerke (VW-bon van 50,-); de VW-bonnen van 25,- gaan naar Mw. A. Schriemer, Jasmijnlaan 13 te Hoek. A. Meesen, Kotkastraat 12 te Oostburg en Ineke Vervenne, Oosterscheldestraat 28 te We- meldinge. De prijzen worden binnenkort toegezonden. g-k m-g- versnipperen a-o—o-l-t—1— stookseizoen t-tcg- gemakshalve- e-o-a—t-u—n-m- smelt—snikheet t-d-t-t-d-e-1- remisebaas-iris -1—g-b—t-p—d-g— ido-manier -k-g-e hokken e-e-1— witrus- -d postzegels Er wordt niet gevlagd vanaf de gebouwen die dit jaar op de Belgische toeristische zegels staan afgebeeld. Toch is het een beetje feest, want op 13 juni ver scheen de dertigste editie van deze reeks. Vijf 16 fr.-zegels, alle in een oplage van 6 miljoen stuks. En met deze nieuwe ze gels telt het hele pakket (in 1965 verscheen de eerste echte, ook zo getitelde toeristische serie) 106 zegels. In prachtige pasteltinten opge zet tonen de zegels: de Romaan se Sint-Pieterskerk van Bertem, die tussen 950 en 1050 werd op getrokken; de Sint-Bavokerk van Kanegem, die net als de ge meente voor het eerst werd ge noemd in uit 967 daterende do cumenten; de koninklijke Sint- Mariekerk te Schaarbeek (vol tooid in 1844), het belangrijkste werk van de Gentse architect Louis van Overstraeten (1818- 1849); de Sint-Gorikskerk te Au- bechies (eind llde eeuw) en de kerk van Saint-Severin in de Condroz, gebouwd tussen 1138 en 1145. Befgique l 16 Belgie M I I I In juni is ook de permanente se rie koning Albert II uitgebreid met twee zegels: 6 juni, 20 ff. (bruin) en 20 juni, 40 fr. (steen rood). werd het feest 25 mei gevierd met vijf 30,00 kr.-zegels met als titel 'kunst en cultuur': muziek, pottenbakken, film, modern ballet en theater. ZWITSERLAND - De Zwitser se Europa-zegels die 17 mei ver schenen staan geheel in het te ken van de 'ontdekkingen' van de Zwitserse onderzoeken Au- guste Piccard (1884-1962). Op een 60 rappen-zegel staat de diepzeeduikboot Trieste en op een 100 rp.-zegel de stratosfeer- ballon FNRS. Met de Trieste be reikte Piccard op 23 januari 1962 een recorddiepte van 10.916 me ter: dertig jaar eerder -18 augus tus 1932 - steeg Piccard met een ballon met daaronder een alu minium drukcabine tot een hoogte van 16.940 meter. St -Séverin en Condroz '•99.410eOésiré ftoegiest De serie 'culturele' die België 27 juni in omloop heeft gebracht, is dit jaar geheel gewijd aan porse lein en aardewerk. De emissie bestaat uit twee zegelsvanl6+3 frank en een blokje met daarin een zegel 50+11 frank. Op de ene 16 fr.-zegel porselein van Doornik (een bord van het ser vies van de hertog van Orleans 1787) en op de andere zegel por selein van Etterbeek (een kop en een bord, eind 18de eeuw). De 50 ft'.-zegel laat Delfts aardewerk zien (apothekerspotten) uit het Museum van de Apotheek te Maaseik. LIECHTENSTEIN - Vorig jaar begon Liechtenstein onder de ti tel 'Hommage aan Liechten stein' een nieuwe reeks bijzon dere zegels. Op de eerste zegel in de waarde van 2,80 frank stond het werk 'Schwartzhutmann' van de bekende Oostenrijkse kunstenaar Friedensreich Hun- dertwasser. Op 6 juni verscheen de tweede hommage-zegel en deze keer staat er een werk op van de op latere leeftijd be roemd geworden Zwitserse kun stenaar Jean Tinguely (1925- 1991): Eloge de la Folie (een werkstuk uit weggegooide ma terialen). Waarde: 4,00 frank. Zwitserland gaf ook al eens ze gels uit met werken van Tin guely. In 1987 een 90 rappen Eu ropa-zegel waarop zijn Fas- nachtsbrunnen staan afgebeeld en in 1988 zijn schilderij 'Meta' op een zegeltweeling (Zwitser land en Frankrijk). Liechtenstein heeft 6 juni het voorbeeld van vele landen ge volgd en is ook met wenszegels uitgekomen. Vier zegels van 60 rappen met daarop een Cupido, een olifant met een brief in zijn slurf (attentie), een varken met een klavertje vier in zijn bek (veel geluk) en een hondje met in zijn bek een bosje bloemen (dank je). IJSLAND - Dit jaar viert de IJslandse republiek zijn 50-ja- rige onafhankelijkheid. De ech te dag is 16 juni, maar postaal Ook de jaarlijkse Pro-Patriaze- gels verschenen 17 mei. De der de serie van de vierjarige reeks 'volkskunst uit Zwitserland'. Deze keer passeren de revue: 60+30 rp., een uit 1728 dateren de Neuenburger klok met ge wichten; 60+30 rp.. een in linnen geborduurde granaatappel (16de/17de eeuw); 80+40 rp„ vorm van Krafli-gebak (een zoete koek met vulling) en 100+40 rp., een papiervogel voor een kinderwieg (begin deze eeuw). Op 5 juli worden twee perma nente series uitgebreid. De eer ste 'dieren' wordt aangevuld met een 150 rappen-zegel, waar op twee geiten en een 200 rp .-ze gel met kippen. De serie 'mens en béroep' krijgt er een 300 rp.- zegel bij waarop een meubelma ker aan het schaven is. De dieren-serie bestaat nu uit negen zegels: 10 rp., koe; 50 rp.. katten; 70 rp., konijn; 80 rp., ui len; 100 rp., paarden; 120 rp., hond; 150 rp. geiten; 160 rp., kal koen en 200 rp.. kippen. De be- roepenserie telt acht zegels: 275 rp., metselaar; 280 rp., kok; 300 rp.,.meubelmaker; 360 rp., apo theker; 375 rp., visser; 400 rp.. wijnbouwer; 500 rp., kaasmaker en 550 rp., coupeuze. Hero Wit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 29